Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:16028701 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

17.1.2020 16:35Ahola Transport laajentaa toimintaansa lämpösäädellyissä kuljetuksissaLue lisää »17.1.2020 10:40Truck of the Year 2020 -titteli siivitti Actrosin uuteen myyntivuoteenLue lisää »17.1.2020 8:30Talvikalastajan pyydysmerkinnät kuntoonLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

17.1.2020 16:35Ahola Transport laajentaa toimintaansa lämpösäädellyissä kuljetuksissaLue lisää »17.1.2020 10:40Truck of the Year 2020 -titteli siivitti Actrosin uuteen myyntivuoteenLue lisää »17.1.2020 8:30Talvikalastajan pyydysmerkinnät kuntoonLue lisää »

Maailman tehokkain kuorma-auto: Sisu Polar Hybrid 1140 hv / 5000 Nm

18.05.2017 15:00

SisuHybridi.jpg

Sisu Polar-malliston tulevien vuosien kehitystarpeet tulevat pitkälle täytetyiksi markkinoiden vaatimin tuotekehitystoimin. Sisulla työn painopiste on nyt siirtynyt teknologiakehitykseen, joka tehokkaalla ja nopealla innovaatiotoiminnalla tuottaa jatkuvasti asiakkaiden liiketoimintaa parhaiten tukevia, uusiin teknologioihin pohjautuvia ajoneuvopohjaisia tuoteratkaisuja.

Kotimaiseen yhteistyöverkostoon nojaava tutkimus- ja kehitystoiminta painottuu monipuolisten voimalinjaratkaisujen tuottamiseen tulevia ajoneuvokehitystarpeita varten. 

Viime vuosina liikenteen ja kuljetustoiminnan aiheuttama ympäristökuormitus ja sitä koskeva suojelulainsäädäntö päästörajoituksineen on edennyt isoin askelin, mutta erityisesti raskaimpien ajoneuvojen osalta on vielä paljon tehtävää. Henkilöautojen hybridi- ja täyssähköiset voimalinjaratkaisut ovat yleistyneet nopeasti ja vallitseva vahva poliittinen yhteisymmärrys edellyttää myös raskaiden ajoneuvojen seuraavan tätä kehitystä nopeutuvaan tahtiin. 

Sisun asiakaskunta, erityisesti investointihankkeiden osalta (kaivokset, metsäteollisuus) odottaa valmistajalta uusia innovaatioita ajoneuvojen päästöjen vähentämiseksi sekä tuottavuuden kehittämiseksi. Pitkät perinteet teknologisena edelläkävijänä velvoittavat Sisua toimimaan suunnannäyttäjänä tulevaisuuden ajoneuvoille.

- Tähän kotimainen teknologiaosaaminen antaa hyvät mahdollisuudet, sanoo Sisun toimitusjohtaja Timo Korhonen 

Sisu Polar diesel-sähkö-hybridi

Sius esittelee pisimmälle ehtineiden kehitystöiden tuloksia uuden diesel-sähköisen hybridivoimalinjan muodossa. Tekninen ratkaisu pohjautuu Sisu Polareista tuttuihin Mercedes-Benz OM471- ja OM473-dieselmoottoreihin rinnan kytkettyihin sähköisiin voimalinjakomponentteihin. - Tähän teknologiaan perustuen onlemme ensivaiheessa kehittäneet tuoteratkaisuja Sisu Polar-pohjaisiin ajoneuvoihin, tulevaisuuden sovellusten pääpainon ollessa kuitenkin raskaammissa ajoneuvoratkaisuissa, kuten kaivosajoneuvoissa, Korhonen sanoo.

Yhteistyökumppaneina Sisun hybridiprojektin toteutuksessa on omien alojensa teknologisia edelläkävijöitä, suomalaisia PK-sektorin huippuosaajayrityksiä. Kypsän teknologian tuotantokomponenteista koostuvan Sisun hybridijärjestelmän tuotantovalmius tullaan saavuttamaan hyvin nopeasti käynnissä olevan ohjausjärjestelmäkehityksen ja testausten jälkeen. Testauksista merkittävän osan tuottaa Oulun Yliopiston konetekniikan opiskelijaryhmä teollisuuskumppaneiden ohjauksessa.

Sähköisen voimalinjan komponenttien toimittajana on lappeenrantalainen Visedo Oy. Voimalinjan ydin on PowerDRUM-kestomagneettimoottori, joka on kytketty samalle akselille dieselmoottorin kanssa. Toiminnan perusperiaatteena on auttaa dieselmoottoria silloin, kun kuorma on korkea, ja ladata energiavarasto silloin, kun dieselin kuorma on kevyt. Käytännössä siis autetaan dieselmoottoria ylämäessä ja ladataan energiavarasto jälleen alamäessä. Dieselmoottorilta on edelleen mekaaninen yhteys vetäviin pyöriin, joten kyseessä on niin kutsuttu rinnakkaishybridijärjestelmä. Kuorma-auton tehontarve ei ole tyypillisesti vakio, vaan suurta tehoa tai vääntömomenttia tarvitaan vain hetkittäin. Rinnakkaishybridijärjestelmä sopii erinomaisesti juuri kuorma-autokäyttöön, sillä siten saadaan kuorma-auton hetkittäinen maksimiteho ja vääntömomentti suureksi pitäen samalla komponenttien koko ja kustannus maltillisena.

Sisun hybridikuorma-autossa energiavarastona on Visedon PowerCAP-superkondensaattori, joka kykenee varastoimaan akkuja huomattavasti pienemmän energiamäärän, mutta kondensaattorin lataus ja purkuteho ovat akkuun verrattuna hyvin suuret. Energiavarasto on mitoitettu kuorma-autoista mitattujen kuormitussyklien perusteella siten, että järjestelmä kykenee avustamaan dieselmoottoria vaadittavalla tavalla parantaen auton suorituskykyä sekä tasoittaen dieselmoottorin kuormitusta. Näin voimalinjajärjestelmän hyötysuhde paranee merkittävästi pienentäen polttoaineen kulutusta ja päästöjä.

SIsuhybridi1.jpg

Voimalinjassa sähkömoottoriyksikön perään on liitetty Fuller -vaihteisto. - se kestää 800 kW tehot, sanoo Korhonen

Energiavaraston ja sähkömoottorin yhdistävät Visedon PowerMASTER-invertteri ja PowerBOOST-hakkuri. Hakkurilla energiavaraston jännite nostetaan sähkömoottoria varten korkeammalle, jolloin moottorin virta ja virtalämpöhäviöt ovat pienemmät. Invertteri ohjaa sähkömoottoria mahdollistaen tarkasti hallitun vääntömomentin tuoton. Invertteriyksikköön on lisäksi ohjelmoitu sovellus, joka luo hybridijärjestelmään älyn. Sovellus päättää yhdessä auton muiden järjestelmien kanssa avustuksen tai latauksen suuruuden ja on näin suurelta osin vastuussa siitä, miten hybridijärjestelmä käyttäytyy. Käyttötehtäväkohtaisten sovellusten ohjelmoiminen toteutetaan CODESYS-ohjelmointiympäristössä kunkin sovelluskohteen vaatimusten mukaiseksi. 

SISU Auton hybridivoimalinjan ohjausjärjestelmän toimittaa seinäjokilainen, CAN -väylällä hajautettujen koneenohjausjärjestelmien kokonaisvaltaiseen hallintaan erikoistunut Exertus Oy. Visedon kanssa useissa projekteissa yhteistyössä toimineen Exertuksen tehtävänä Sisun hybridihankkeessa on voimansiirron komponenttien älykäs yhdistäminen sekä koko järjestelmän tilaa seuraavan käyttöliittymän toteutus ja kehitys Sisun asiakaspalautteen ohjaamana.

Sähkömoottorin sijainti dieselmoottorin ja vaihdelaatikon välissä tekee asennuksesta yksinkertaisen ja nopean eikä auton olemassa oleviin alusta- tai pyöräntuentaratkaisuihin tarvitse tehdä muutoksia. Tämä ratkaisu mahdollistaa myös auton ajamisen sähköavustuksen kanssa tai ilman, koska voimalinja on mekaanisesti yhtenäinen aina dieselmoottorilta vetäville pyörille. 

Automatiikka hoitaa

Sisu Polar hybridijärjestelmän ohjaus on yksinkertaista: käynnistetään auto, kytketään vaihde ja auto on ajovalmis. Ohjausjärjestelmä hoitaa kommunikoinnin sekä säädöt diesel- ja sähkömoottorin välillä ja auton ajaja voi keskittyä auton ajamiseen järjestelmän hoitaessa lisävoiman syöttämisen, energiavaraston latauksen sekä luonnollisesti informoi ajajaa järjestelmän toimintatilasta. Tarvittaessa automatiikka voidaan kuljettajan toimesta ohittaa käsiohjauksella.

Sisu Polar –hybridin pääasiallinen tavoite on ajoneuvon polttoaineenkulutuksen ja päästöjen pienentäminen, mutta samalla ajoneuvon käytettävyys ääriolosuhteissa paranee ratkaisevasti pienen ajonopeuden vääntömomentin kasvaessa järjestelmän ansiosta merkittävästi. Myös voimalinjan tuottama vääntömomentti ja teho kasvavat nykyisistä lukemista selvästi, sillä näin saavutetaan tarvittaessa yli 5000Nm:n vääntömomentti ja noin 850kW (1140hv) maksimiteho. Järjestelmiä tuodaan markkinoille useissa eri teholuokissa. Ensimmäisten asiakasautojen kerrotaan olevan valmiina vielä tämän vuoden kuluessa!

Sähkömoottoriteknologia tulee siis nyt myös raskaiden ajoneuvojen voimalinjoihin ja Sisu on tämän projektin myötä ottanut suuren teknologisen harppauksen tälläkin saralla toimittaakseen asiakkailleen markkinoiden parhaita kotimaisia tuotteita.

17.01.2020 16:35Ahola Transport laajentaa toimintaansa lämpösäädellyissä kuljetuksissa
17.01.2020 10:40Truck of the Year 2020 -titteli siivitti Actrosin uuteen myyntivuoteen
17.01.2020 8:30Talvikalastajan pyydysmerkinnät kuntoon
16.01.2020 16:10DAF vahvistaa myyntiorganisaatiotaan pk-seudulla
16.01.2020 13:00SKAL palkitsi päättäjät
16.01.2020 9:44Reserviläisliitto: Sähköinen aseluparekisteri saatava valmiiksi
15.01.2020 19:11ILMOITTAJA! Katso tästä Metsäalan Ammattilehden, Kivirock lehden ja Fluid Finland lehden MEDIAMENU 2020
15.01.2020 14:11Ponssella juhlitaan 50-vuotista savottaa - juhlakiertue starttaa matkaan 23.1. Aurasta
15.01.2020 11:00Nokian Renkaat siirtyy ensimmäisenä rengasvalmistajana tarjoamaan ympäristöystävällisempiä rengaspusseja
15.01.2020 9:11Volkswagen Hyötyautot jatkaa autourheilun SM-sarjojen ja nuorisotoiminnan tukemista
14.01.2020 17:47Volvo Trucksin ratkaisut säästävät polttoainetta ja ympäristöä
14.01.2020 16:00Renault Trucksin myynti vahvassa kasvussa Suomessa
14.01.2020 13:25LUE TÄSTÄ: Metsäalan Ammattilehden & Kivirockin VAIHTOKALUSTO -erikoisnumero on ilmestynyt - sisältää 100 % myynti-ilmoituksia!
14.01.2020 10:40SEAT tarjoaa viiden vuoden takuun koko mallistoonsa
14.01.2020 9:40Bridgestonen yhteistyö autonvalmistajien kanssa vuonna 2019
13.01.2020 18:11Komatsu metsäkoneiden edistykselliset 2020 Stage V -moottorit
13.01.2020 16:34Mercedes-Benz henkilöautojen myynti jatkuu vahvassa vireessä
13.01.2020 16:00Suomalaista selluntuotannon avaintuotantoteknologiaa Brasiliaan
13.01.2020 9:44Hiilinielut kasvuun metsittämällä
13.01.2020 8:55Ergo mestariksi jo 11. kerran pelatussa Einari Kupissa - älykiekkoa ilman järkeä
13.01.2020 8:50Renault Captur uudistui - kookkaampi ja runsaanpi
13.01.2020 8:00Metsä Tissue investoi Saksassa
12.01.2020 15:45Ammattilehden YouTube kanavalla mielenkiintoisia videoita - siirry tästä katsomaan
12.01.2020 14:30Euroricambi: Vaihteisto- ja voimansiirtokomponentit 40 vuoden kokemuksella & OEM-laadulla
12.01.2020 13:00Metsäteollisuus: Vastuuttomat lakot halvaannuttavat metsäteollisuuden ja uhkaavat vientituloja - ammattiliitoilta puuttuu suhteellisuudentaju
12.01.2020 9:00Valmet toimittaa uuden Advantage DCT -pehmopaperilinjan Alas Doradasille El Salvadoriin
11.01.2020 16:00Porokka Invest myy uudet ja kunnostetut vaihtonosturit vuosikymmenten kokemuksella
11.01.2020 9:00Stora Enson puunhankinnan kesätyöt yhä monipuolisempia - avoinna yli 50 kesätyöpaikkaa
10.01.2020 18:13TRATON Innovation Day, Södertälje: Tuottavuutta keskinäisellä yhteistyöllä
10.01.2020 13:34Dynaset jatkaa Haaviston pääyhteistyökumppanina Motocrossin MX2-luokan MM-sarjassa
10.01.2020 13:33Talvi pistää akut koetukselle
10.01.2020 13:33DHL kokeilee sähköautojakelua Turussa
10.01.2020 8:41Jussi Linnaranta Metsäliitto Osuuskunnan hallituksen puheenjohtajaksi
10.01.2020 8:00Scanian linja-autot huipputulokseen
09.01.2020 20:11Koneosapalvelu tarjoaa metsäkoneiden vaihto-osien valikoiman nyt netissä
09.01.2020 17:20Mercedes-Benz on matkalla kohti markkinoiden laajinta ladattavien hybridien tarjontaa
09.01.2020 17:00Valmet toimittaa DCT -pehmopaperilinjan El Salvadoriin
09.01.2020 13:50BMW laajentaa lataushybridimallistoaan
09.01.2020 9:00Ponssen 50 juhlakiertue starttaa Aurasta 23.1. - katso tästä Suomen aikataulu
08.01.2020 20:11Komatsu Forest muuttaa Jyväskylässä uuteen palvelukeskukseen tammikuun lopulla
08.01.2020 15:20Stora Enso myy Pfarrkirchenin sahan Saksassa
08.01.2020 14:30Otto Tast Verhoomo Sorsan toimitusjohtajaksi
08.01.2020 14:09Sähköautojen myynti tuplaantui
08.01.2020 10:44Avustukset kalatalouden alueelliseen edistämiseen ovat nyt haettavana ELY-keskuksista
07.01.2020 19:03Sennebogen 875 Hybrid - Tehokas materiaalinkäsittelykone monipuoliseen operointiin
07.01.2020 13:31Mercedes kasvattaa Actrosin vakiovarustelua entisestään
07.01.2020 12:33Metsä Board ja VTT syventävät yhteistyötään
07.01.2020 12:33Scania: Vaihtoehtoiset polttoaineet tulevat raskaisiin kuorma-autoihin
07.01.2020 8:23Suomen eteläisin vapaan kelkkailun alue laajeni Keuruulla
06.01.2020 15:00Jonne Ollikaisella nousujohteinen kausi - RX Academy päättyi suomalaisjuhliin
06.01.2020 13:00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trucksin sähköautostrategia tarkentuu lähikuljetuksiin
05.01.2020 15:00KonneService: Täyden palvelun huoltopalvelua metsäalan kuljetusreittien varrella
05.01.2020 11:05Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 10.300 tykkääjää - määrä vahvassa kasvussa
04.01.2020 16:00LUE TÄSTÄ! Vuodenvaihteen jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 148 sivua kuljetus- ja konealan asiaa
03.01.2020 15:40Pankonsiirto on kätevä apuväline auton painopisteiden muuttamiseen
03.01.2020 15:22Renault henkilö- ja pakettiautoilla takana vahva vuosi 2019
03.01.2020 11:00Suomi on entistä kiinnostavampi matkailumaa
03.01.2020 9:00Lapin AMK mukaan suureen eurooppalaiseen teknologiahankkeeseen
02.01.2020 13:30Ford - ostetuin pakettiautomerkki Suomessa
02.01.2020 13:00Scania jälleen myydyin kuorma-automerkki Suomessa
02.01.2020 12:13Kuorma-autojen ensirekisteröinnit ylittivät 4000 auton rajan
02.01.2020 11:22Vuosi 2019 oli menestysvuosi Skodalle Suomessa
02.01.2020 9:13Toyota oli vuoden 2019 suosituin henkilöautomerkki ja kolmanneksi suosituin pakettiautomerkki
02.01.2020 8:30TTS: Uusia laskureita ja oppimateriaaleja metsätie- ja suometsänhoitohankkeiden suunnitteluun
02.01.2020 8:28Uusi Digi- ja väestötietovirasto helpottaa kansalaisten arkea digitalisaation keinoin
02.01.2020 8:05Volkswagen Transporter vuonna 2019 ostetuin pakettiautomalli kahdeksatta kertaa peräkkäin
01.01.2020 11:01Metsätyöltä edistykselliset tieterät talvikunnossapitoon
01.01.2020 10:01Ammattilehti.fi myös Instagramissa - tarjolla alan kuvia ja videoita päivittäin!
01.01.2020 10:00Suurten yritysten liikevaihto kasvoi marraskuussa
31.12.2019 16:33Ammattilehti toivottaa kaikille lukijoilleen menestyksestä vuotta 2020!
31.12.2019 14:33Renault Trucks esittelee jakeluautojen vuoden 2020 mallit
31.12.2019 14:09Uusi työaikalaki voimaan 1.1.2020
31.12.2019 11:20Sammutusjärjestelmän asennus hakkuriin tai murskaimeen on aina yksilöllinen projekti
31.12.2019 11:02Sähkön tukkuhinta laski 2019
31.12.2019 9:33Suurten yritysten liikevaihdot kasvussa
31.12.2019 8:11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun joulukuun voittaja on selvinnyt
30.12.2019 15:00Renault Trucks T ja T High 2020 - Parempi ajomukavuus ja pienempi kulutus
30.12.2019 12:00Monimerkkikorjaamo panostaa vahvasti Sisu-toimintoihin
30.12.2019 9:40Metsämiesten Säätiö tukee metsäalan kehitystä 1,6 miljoonalla vuonna 2020 - apurahanhaku on avattu
30.12.2019 9:01Moottoripyörästä kehitetään älykkäämpää ja turvallisempaa havainnointijärjestelmillä
29.12.2019 14:33Nosturikeskustelua neljän Varsinais-Suomalaisen kuljetusyrityksen kanssa
29.12.2019 11:00Laadukkaat alumiinivanteet kestää metsäteollisuuden ajoissa
28.12.2019 14:00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz Actros & Arocs - Tähtikeula näyttää kehityksen suuntaviivat
28.12.2019 11:00Valmetille Advantage ThruAir -pehmopaperilinjan uusintatilaus Irving Consumer Productsilta Yhdysvaltoihin
28.12.2019 9:00Susien lumijälkilaskenta toteutetaan säiden salliessa Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan eteläosissa sekä Satakunnan pohjoisosissa
27.12.2019 14:00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Peugeot Partner BlueHDi 130 XL 4x4 - Rima nousee pakettiautojen nelivetoluokassa
27.12.2019 11:30Dacia 10 vuotta Suomessa
27.12.2019 8:00Metsähakkeen tuotantoketjut -tilasto 2018: Terminaalihaketus yleistyy edelleen
26.12.2019 18:00Komatsu Forestin Timo Korhonen: "Tästä tuli hyvä vuosi, näin me sen teimme"
26.12.2019 8:00Energian kokonaiskulutus laski 6 prosenttia tammi-syyskuussa
25.12.2019 18:11Juha S. Niemelä Metsähallituksen toimitusjohtajaksi
25.12.2019 11:35Uudistunut Komptech AXTOR - hakkuri ja murskain samassa koneessa
25.12.2019 9:00Yksityiskäytössä olevien yli 40-vuotiaiden ajoneuvojen katsastusväli harvenee
24.12.2019 12:00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Transporter 6.1 - Täydellisyyden lähteillä
24.12.2019 10:00Metsä Tissue on sopinut lautasliina liiketoimintansa myynnistä Mutares Groupille
22.12.2019 14:00Materiaalien tehokas seulonta - kiertotaloutta parhaimmillaan
22.12.2019 12:11Metsien hiilinielun päivitetty vertailutasolaskenta valmistui
22.12.2019 11:00Koskitukki Oy:n Järvelän tukkivarastot inventoidaan dronen avulla
22.12.2019 7:00Poliisin 24 tunnin rattijuopumusvalvonta maratonin ratsioissa jäi kiinni 66 epäiltyä rattijuoppoa
21.12.2019 17:55Alumiinivanteet kehittyvät - uusi valmistusmateriaali tulossa Alcoalta

Näytä lisää »