Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:16528521 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

26.2.20204- käyttöikä / "puolivillaiset"Lue lisää »25.2.2020 9:05Stora Enso testaa itsenäisesti ajavaa kuorma-autoaLue lisää »24.2.2020 17:11Komatsu Forestin valokuvauskilpailun tammikuun voittaja on valittuLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

26.2.20204- käyttöikä / "puolivillaiset"Lue lisää »25.2.2020 9:05Stora Enso testaa itsenäisesti ajavaa kuorma-autoaLue lisää »24.2.2020 17:11Komatsu Forestin valokuvauskilpailun tammikuun voittaja on valittuLue lisää »

Uusi Mercedes-Benz GLS: SUV-autojen maastokykyinen S-sarjalainen

25.06.2019 15:01

isomese1.jpg

Uusi Mercedes-Benz GLS on Mercedes-Benzin kookkain ja ylellisin SUV-luokan auto. Uutuudessa on kaikkea hiukan enemmän: enemmän tilaa, enemmän mukavuutta, enemmän luksusta.

Ulkopuolen puhutteleva ilme juontuu näyttävistä, edelleen kasvaneista ulkomitoista: pituutta on tullut lisää 77 mm ja leveyttä 22 mm. Sisätilat ovat kasvaneet etenkin toisella istuinrivillä 60 mm aiempaa pidemmän akselivälin ansiosta. Kaikki matkustajat voivat nauttia runsaista tiloista ja erinomaisesta istuinmukavuudesta. Kaikilla kolmella istuinrivillä istuinten säädöt ovat sähkötoimiset. Toiselle istuinriville on vaihtoehtoisesti saatavana First Class- erillisistuimet. Kolmannen istuinrivin istuimet ovat laskettavissa täysin lattian tasalle, ja toisen istuinrivin istuimet kääntyvät eteen. Näin muodostuu enimmillään jopa 2 400 litran kokoinen tavaratila. 

GLS:ssä otetaan käyttöön Mercedes-Benzin edelleen kehitetyt tuoreimman sukupolven ajoavustin-järjestelmät. Uusi ikonisesta G-sarjasta saatuihin kokemuksiin pohjautuva 4Matic-neliveto tuo maantieajoon notkeutta ja maastoon varmaa suorituskykyä. Uusi GLS yltää pienimmällä ilmanvastuskertoimellaan cw 0,32 luokkansa kärkeen.

"GLS yhdistää modernia luksusta maastoauton luonteeseen", sanoo puolestaan Gorden Wagener, joka on Daimler AG:n muotoilujohtaja. "Offroad-muotokielen voimakkaat korostukset yhdistyvät eleganssiin, joka tuo mieleen perinteisen luksus-sedanin. Auton sisätilassa moderni ylellinen estetiikka, SUV-autoille tyypillinen monikäyttöisyys ja digitaalinen hightech sulautuvat saumattomasti toisiinsa. Vankka näkemyksemme on, että uusi GLS tarjoaa näiden maailmojen parhaat palat."

Mercedes-Benz on valmistanut premium-SUV-autoja Tuscaloosan tehtaalla Alabamassa jo vuodesta 1997 alkaen, jolloin M-sarja esiteltiin. Yhdysvallat on myös suurin markkina-alue tälle mallisarjalle, jonka menestys on kasvanut ripeästi myös Kiinassa. Vuodesta 2006 markkinoilla on ollut myös täysikokoinen maasturi GL, jossa on tilaa seitsemälle henkilölle. Vuoden 2015 malliuudistus korosti tämän kookkaan SUV-auton toisen sukupolven luksusluonnetta. Sen merkiksi auton nimi muuttui S-sarjan ominaisuuksista muistuttavaksi GLS:ksi. GLS on S-sarjan sedanin tapaan Yhdysvalloissa segmenttinsä markkinajohtaja. Lanseerauksestaan eli vuodesta 2006 alkaen näitä Fullsize-SUV-autoja (GL/GLS) on myyty yli 550 000 kappaletta.

isomese2.jpg

Ulkopuolen design: Ylellinen, vakuuttava, tilavuutta huokuva

Modernia luksusta maanteille ja myös maastoon: siinä on kiteytettynä uuden GLS:n muotoilun sanoma. Sen ylivertainen läsnäolo perustuu näyttäviin mittoihin: pituus 5 207 mm ja leveys 1 956 mm. Kasvua edeltäjämalliin verrattuna on tullut etenkin akselivälissä, joka on kasvanut 60 mm mittaan 3 135 mm. Mercedes-Benz GLS:n muotoilu noudattelee Sensual Purity -designfilosofiaa, jossa sileät ja laakeat pinnat korvaavat yksittäiset taitteet ja terävät reunat. Auton tunnistaa täysikokoiseksi SUV-autoksi melko pystystä tuulilasista ja kookkaasta, auton takaosaan asti jatkuvasta sivulasipinnasta.

Jopa 23 tuuman kokoon yltävät vanteet AMG Line -malliversiossa ovat uutuus Mercedes‑Benzillä. Näyttävää ilmettä ja teknisen taituruuden vaikutelmaa korostavat Multibeam LED -ajovalot, joissa on kaikkiaan 112 erikseen ohjattavaa LED-valodiodia kummassakin umpiossa. Nämä ajovalot tuottavat lain salliman maksimivalonvoimakkuuden, jolla kaukovalojen kirkkaus alittaa 1 luksin referenssiarvon vasta yli 650 metrin päässä. Huomiovalot ja niiden kolme LED-valosegmenttiä ilmentävät GLS-auton statusta SUV-autojen S-sarjalaisena.

Aerodynamiikka: Yksityiskohtien hienohiontaa 

Uuden GLS:n ilmanvastuskerroin on alimmillaan 0,32 cw. Se on selkeä parannus edeltäjämalliin verrattuna (cw 0,35) ja samalla suurten luksus-SUV-autojen luokan huippuarvo. Erinomaiset ilmanvirtausominaisuudet auttavat laskemaan polttoaineen kulutusta, ja toisaalta niiden ansiosta saavutettiin myös kehitystyön toinen painopiste eli ajossa syntyvien tuuliäänten pienentäminen. 

Erityistä huomiota kiinnitettiin auton pohjan muotoiluun ja moottoritilan läpivirtaukseen. Näillä alueilla syntyy nimittäin herkästi matalataajuisia virtausääniä SUV-autolle ominaisen muotoilun takia, johon kuuluu suuri maavara. Hyvään ilmanvastusarvoon on päästy Sindelfingenin tuulitunnelissa tehdyillä yksityiskohtien optimoinneilla ja mittauksilla, lukuisilla laskentavaiheilla ja tietokonesimulaatioilla. 

isomese3.jpg

Sisätilan muotoilu: Ylellisen elegantti ja voimakkaan edistyksellinen 

Uuden GLS:n vakiovarusteinen nahkasisustus korostaa auton ylellistä luonnetta. Autossa yhdistyvät Mercedes-Benzin luksus-sedanin mukavuus ja SUV-auton vankat ja edistykselliset yksityiskohdat. Kojelaudan keskeisin designelementti on kookas näyttökokonaisuus, joka on upotettu näyttävän muotoiseen kehykseen. 

Kaikkia GLS:n mukavuusvarusteita voi käyttää MBUX-käyttöliittymän kookkaalla kosketusnäytöllä. Korkea ja muhkean leveä keskikonsoli on puolestaan jykevä vastakohta kojelaudalle, joka näyttää ikään kuin leijuvan ilmassa.

Matkustamo: Runsaasti tilaa ja sähkösäätöiset istuimet kaikilla kolmella istuinrivillä

Tilan kasvusta voidaan nauttia etenkin toisella istuinrivillä, jonka istuimia voi siirtää pituussuunnassa sähköisesti (lisävaruste) jopa kymmenen senttimetrin verran. Toisella istuinrivillä jalkatila kasvoi istuimet takimmaiseen asentoon säädettyinä 87 millimetrillä. Kaikissa istuimissa on vakiovarusteena sähkötoiminen säätö. Vakiovaruste on myös Easy-Entry-toiminto, jonka ansiosta kolmannen istuinrivin erillisistuimille meno ja niiltä poistuminen onnistuu vaivattomasti. Toisen istuinrivin istuin siirtyy tällöin ääriasentoon eteen ja kallistuu eteenpäin. Myös kolmannen istuinrivin istuinpaikat ovat täysiveroisia istuimia, joilla mahtuu istumaan jopa 1,94 metrin mittainen henkilö.

Toisella istuinrivillä on Euroopassa vakiovarusteena osiin 60:40 jaettu takaistuin, jossa on sähköisesti säädettävät ja suhteessa 40:20:40 jaetut selkänojat. Vaihtoehtoisesti tarjolla on kaksi erillistä, kyynärnojin varustettua First Class- mukavuusistuinta, joiden välistä lasten on helppo kulkea auton viimeiselle istuinriville. Molempien versioiden kaikki takaistuimet voidaan kääntää joko erikseen tai yhdessä vain yhdellä napin painalluksella alas, jolloin syntyy erinomaisesti hyödynnettävissä oleva ja tasainen kuormauspinta-ala. Tällöin GLS:n tavaratila kasvaa jopa 2 400 litran kokoiseksi. Tavaratilan voi kuormata ja kuorman purkaa miellyttävästi auton perän automaattisen laskeutumisen ansiosta. Lastattaessa perä laskeutuu noin 50 mm vakiovarusteisen ilmajousituksen ansiosta.

Puhdasta dieselvoimaa

Euroopan lanseeraushetkellä molemmissa dieselmoottorilla varustetuissa GLS-malleissa on moottorina OM 656. Tästä kolmilitraisesta kuusisylinterisestä rividieselmoottorista on kaksi kaksoisahdettua tehoversiota: GLS 350 d 4Matic, jossa on tehoa 210 kW (286 hv) ja vääntöä 600 Nm (polttoaineen kulutus yhdistetty: 7,9-7,6 l/100 km; CO2-päästöt yhdistetyt: 208-200 g/km)[1] sekä GLS 400 d 4Matic, jonka teho on 243 kW (330 hv) ja vääntö 700 Nm (polttoaineen kulutus yhdistetty: 7,9-7,6 l/100 km; CO2-päästöt yhdistetyt: 208-201 g/km)1. Molemmat tehokkaat dieselmoottorit täyttävät jo valmiiksi Euro 6d -normin myös vaativissa RDE-ajo-olosuhteissa (RDE taso 2 eli todellisessa ajossa mitatut päästöt). Normi tulee voimaan 1. tammikuuta 2020 uusille automalleille ja vuotta myöhemmin kaikille uusille autoille. 

4Matic-neliveto: Mainio maanteillä, ylivoimainen maastossa

Uuden GLS:n kaikissa malleissa on automaattivaihteisto 9G‑Tronic. Välityssuhteiltaan onnistuneesti porrastettujen yhdeksän vaihteen ansiosta moottorin kierros on selvästi matalampi, mikä on merkittävä tekijä auton taloudellisuuden ja mukavuuden parantumisen kannalta. Vakiona on elektronisesti säädetyllä lamellikytkimellä varustettu jakovaihteisto. Sen avulla moottorin voima jaetaan akseleille täysin mukautuvasti välillä 0-100 prosenttia (Torque on Demand). 

Lisävarusteena on saatavana erityisesti maastoajoon kehitetty jakovaihteisto. Siinä on täysin mukautuvalla voimanjaolla (Torque-on-Demand) varustetun säädellyn lamellikytkimen ohella alennusvaihde maastoajoon.  

Päämäärä: Maailman älykkäin pro-aktiivinen jousitus

Lisää ajomukavuutta ja jouhevaa ajettavuutta sekä innovatiivisia toimintoja, esimerkkinä irtiajotila, tarjoaa uusittu pro-aktiivinen E-Active Body Control (E-ABC) -alusta, jonka yhteydessä on Airmatic-ilmajousitus. E-ABC on markkinoiden ainoa järjestelmä, jossa kunkin pyörän jousitusta ja iskunvaimennusta voidaan säätää pyöräkohtaisesti auton kunkin kulman korkeus huomioiden. Niinpä sillä pystytään vaikuttamaan kallisteluliikkeiden ohella myös nyökkäily- ja nousuliikkeitä vastaan. E-Active Body Control tarjoaa yhdessä kameralla tienpintaa tutkivan Road Surface Scan -toiminnon sekä Curve-kaarrekallistelutoiminnon kanssa poikkeuksellisen mukavuustason ja korostaa samalla Mercedes-Benzin päämäärää rakentaa maailman älykkäin SUV-auton alusta. 

Aktiivisilla alustoilla on Mercedes-Benzillä pitkät perinteet. Jo 40 vuotta sitten Mercedes-Benzillä tutkittiin jousitus- ja iskunvaimennusjärjestelmiä, joissa kunkin pyörän voimaa voitaisiin säädellä pyöräkohtaisesti. Tavoitteena oli sekä ajomukavuuden että ajodynamiikan parantaminen. Vuonna 1999 otettiin sitten ensimmäistä kertaa sarjatuotannossa käyttöön aktiivijousitus ABC (Active Body Control). ABC-jousitusta kehitettiin seuraavina vuosina intensiivisesti, ja Road Surface Scan -toiminnon myötä vuonna 2013 esiteltiin ensimmäinen ennakoiva alusta, joka kykenee reagoimaan tienpinnan epätasaisuuksiin jo ennen niiden kohtaamista.

Aktiivinen alusta tarjoaa tukea erittäin laajalle sektorille erilaisia ajokäytöksiä, jotka ovat valittavissa ajo-ohjelman kautta – luksussedanin mukavuuspainotteisesta ajamisesta aina urheilullisen SUV-auton ärhäkkääseen menoon. Kaiken tämän ohella GLS:ssä on toteutettu osin täysin uusia toimintoja:

  • Irtiajotila: Jos GLS:llä on juututtu kiinni esimerkiksi lumeen, tämä vain Offroad-ajo-ohjelmalla käytettävissä oleva toiminto pystyy useissa tapauksissa auttamaan auton saamisessa taas liikkeelle. Tässä yhteydessä auton korkeutta nostetaan ja lasketaan usean kerran automaattisesti, jolloin pyörien maanpintaan kohdistama paine vuoroin kasvaa ja heikkenee pitoa parantaen: GLS heijautuu irti.

  • Yksittäispyöräohjaus: Toinen uusi maastossa ajamiseen liittyvä toiminto on yksittäispyöräohjaus. Sen myötä Offroad-ajo-ohjelman valinnan jälkeen auton jousitustasoa voidaan säätää kullakin pyörällä erikseen medianäytön kautta. Siten auton asentoa maastossa pystytään parantamaan, esimerkiksi jos yksi pyörä on ojassa tai jos yksi pyörä on joustanut täysin sisään.

  • Kaarrekallistustoiminto: Curve-ajotilassa GLS kallistuu moottoripyörän tavoin aktiivisesti kolmessa eri portaassa jopa 3° kaarteen puoleen. Tämä pienentää matkustajiin kohdistuvia poikittaisvoimia. Kaarteet sujuvat tällöin aiempaa miellyttävämmin, etenkin etumatkustajan ja takamatkustajien kannalta. 

  •  Road Surface Scan: Jos GLS:ssä on varusteena stereomonitoimikamera, tämä kuvaa jatkuvasti auton edessä olevaa tienpintaa. Joustintukia ohjataan samalla siten, että korin liikkeet monttujen yli ajettaessa vähenevät selvästi. Alusta reagoi epätasaisuuksiin jo ennen kuin auto edes ajaa niiden yli.

Uusi siisti juttu: Autonpesutoiminto

Uusi vakiovaruste on autonpesutoiminto ‒ erittäin hyödyllinen varuste etenkin GLS:n kokoisen auton kohdalla. Kun autonpesutoiminto on valittu, jousitus siirtyy ylimpään asentoonsa, jolloin akseligeometrian johdosta raideleveydet pienenevät. Tällöin pyöränkoteloihin edellisen maastoajon yhteydessä mahdollisesti kertynyt lika on helpompi poistaa. Jos autossa on varusteena 360°-kamera, sen kuva ilmestyy muutaman sekunnin ajaksi automaattisesti kuvaruudulle. Tämä helpottaa autonpesulinjalle ajamista.

Lisäksi kaikki auton varusteet, jotka saattaisivat aiheuttaa pesulinjalla hankaluuksia ‒ automaattisista lasinpesimistä aina panoraamakattoon saakka ‒ kytketään pois päältä tai suljetaan, edellyttäen, että tällainen toiminta on kussakin maassa säännösten mukaan sallittua. Pesulinjalta ulos ajettaessa nämä säädöt palautuvat itsestään takaisin ennen pesua valittuna olleeseen tilaan, kun auton nopeus on jälleen 20 km/h.

26.02.20204- käyttöikä / "puolivillaiset"
25.02.2020 9:05Stora Enso testaa itsenäisesti ajavaa kuorma-autoa
24.02.2020 17:11Komatsu Forestin valokuvauskilpailun tammikuun voittaja on valittu
24.02.2020 15:45Asetusluonnos metsien tuhkalannoituksesta lausuntokierrokselle
24.02.2020 11:35Tunnista kemikaalivuodot ja reagoi ajoissa - turvaa vuotovahdilla
24.02.2020 7:00Sopu mekaanisen metsäteollisuuden sekä puusepänteollisuuden työehdoista - tehtaiden käyntiaika pysyy ennallaan ja tuotannon joustavuus lisääntyy
23.02.2020 13:00Hakevuori suojaa metsäenergiakoneensa tulipalolta
23.02.2020 9:00Liikenteen tilastointi keskitetään Tilastokeskukseen
22.02.2020 14:11X-1R voiteluaineet saavuttaneet puutavara-autoilijoiden ja metsäkoneyrittäjien luottamuksen vuosikymmenten käytössä
22.02.2020 13:11Älypuhelin asiantuntijan työvälineeksi myös erämaassa
22.02.2020 10:11Haitasta hyödyksi - puuhakekasojen sisällä tapahtuva lämpeneminen halutaan kääntää eduksi
21.02.2020 20:11Ammattilehti.fi myös Instagramissa - tarjolla alan kuvia ja videoita päivittäin!
21.02.2020 15:33Parkanon työnäytöksen puheenaiheena hybriditeknologia ja lakot
21.02.2020 11:55EEE Innovations Oy tuo paikannetun liukkaustiedon kuljettajien hyödynnettäväksi
21.02.2020 10:25LUE TÄSTÄ: Metsäalan Ammattilehden & Kivirockin VAIHTOKALUSTO -erikoisnumero on ilmestynyt - sisältää 100 % myynti-ilmoituksia!
21.02.2020 10:00Hyundai tuo kuorma-autoista tuttua teknologiaa henkilöautomalleihinsa
20.02.2020 20:00Logsetille uusia huoltopuolen yhteistyökumppaneita: Ylivakerin Diesel ja Konehuolto Eikka
20.02.2020 10:10Uusi koko, uusia mahdollisuuksia - Nokian Tractor King -tuoteperhe laajenee uudella rengaskoolla
19.02.2020 17:00Ponsse vahvistaa asemaansa harvesteripäämarkkinoilla esittelyssä uusi H9
19.02.2020 12:42TAVO avasi raskaan kaluston myymälän Jyväskylään
19.02.2020 9:14Proforest messut järjestetään Kalajoella 2021
19.02.2020 8:41Metsämiesten säätiö: haetun apurahan määrä 3,9 miljoonaa
19.02.2020 8:34Täysin uusi Hyundai i20 markkinoille
19.02.2020 8:23Retrorekat kokoontuvat Rekkakukkoon toukokuussa 2020
18.02.2020 15:00Ponssen tilinpäätös 1.1.-31.12.2019
18.02.2020 13:09Koulutetuilla metsäkoneenkuljettajilla hyvät työllisyysmahdollisuudet
17.02.2020 18:01UPM ottaa askeleen lähemmäs 2030-tavoitettaan vähentää CO2-päästöjään 65 prosenttia
17.02.2020 15:22Metsä Spring ja Valmet yhteistyöhön uudenlaisen puupohjaisen fossiilisia materiaaleja korvaavan tuotteen kehittämiseksi
17.02.2020 10:11Uusi Land Rover Defender esittää omat stunttinsa tulevassa James Bond -elokuvassa
16.02.2020 17:13Work Cars tarjoaa hyötyajoneuvot asiakkaan erityistarpeisiin tehtynä
16.02.2020 12:11Strenx® -teräs on tärkeä osa Keslan laatua
16.02.2020 10:11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 10.700 tykkääjää - määrä kasvaa vahvaa tahtia!
15.02.2020 17:20Vihreästi Vaasassa - liikenteen päästöjä pienennetään uusilla teknologioilla
15.02.2020 11:00Suomi hakee EU:n rahoitustukea useille liikennehankkeille
14.02.2020 19:11Logset 8H GTE Hybrid harvesterin työnäytös Parkanossa torstaina 20.2.2020
14.02.2020 15:11Stora Enson uuden puusta rakennettavan pääkonttorin arkkitehtuurikilpailun osallistujat valittu
14.02.2020 12:20Mika Puustinen aloitti Volvo Truck Center vaihtoautopäällikkönä
14.02.2020 11:40Deleten rakennus- ja purkukoneiden huutokauppa 22.2.2020 klo 11 Ylöjärvellä
13.02.2020 15:20Energiapuun hakkuukertymä pieneni vuonna 2019
13.02.2020 14:01Metsäteollisuus ry olisi hyväksynyt sovintoehdotuksen sahoille ja vaneritehtaille; Teollisuusliitto tuotti jälleen pettymyksen
13.02.2020 13:00Hirvisaalis viime vuotta pienempi
13.02.2020 10:33Metsäosaaja hoitaa metsiä ja ilmastoa
13.02.2020 9:00Runkopuun hakkuumäärä ylti 72 miljoonaan kuutiometriin vuonna 2019
12.02.2020 22:00Metsäkauppojen määrät kasvussa - suurin kasvu Lapissa
12.02.2020 16:00Vahva tammikuu nosti Ivecon 3,51 - 7,49 -tonnin kokonaispainoluokan markkinajohtajaksi Suomessa
12.02.2020 14:40Rottnen voi varustella myös Waratahin kouralla
12.02.2020 12:20Metsä Groupin vuoden 2019 vertailukelpoinen liiketulos lähes puoli miljardia euroa
12.02.2020 10:01Daimler AG:n tuotteiden kysyntä jatkui lähes ennätys- tahdissa ja tuotekehitykseen investoitiin aikaisempaa enemmän
11.02.2020 15:45USEVOLT -ohjausjärjestelmä nostaa koneen käytettävyyden uudelle tasolle
11.02.2020 14:45Renault Trucks Z.E. mallisto voitti ympäristöpalkinnon Saksassa
11.02.2020 14:21Hankkija vahvistaa Claas-asiakaspalvelua Suomessa
11.02.2020 11:20MAN esitteli uuden kuorma-autosukupolven
11.02.2020 10:21SSAB palkkaa lähes 800 kesätyöntekijää Suomessa - hakuaika on jo käynnissä!
11.02.2020 10:00ANDRITZ toimittaa sellutehtaan UPM:lle Uruguayhin
11.02.2020 9:32Nikola TRE:n tuotantoa käynnistellään Saksan Ulmissa
11.02.2020 9:25DAF vahvalla tuloksella kolmen suurimman valmistajan joukkoon
11.02.2020 9:21Luonnonvarakeskukselta tuhti tilastopaketti Suomen metsistä ja metsäteollisuudesta - lue ilmaseksi verkossa
11.02.2020 8:45Pohjoinen Teollisuus 2020 -suurtapahtuma Oulussa
10.02.2020 15:55Serlachius-museoiden uusi näyttely avaa portit Mäntän sellutehtaan elämään
10.02.2020 12:51John Deere jatkaa suomalaisen huippu-urheilun tukemista - Deere ja Savolainen yhteistyöhön
10.02.2020 11:32Luke: taimikonhoitorästejä on yli 700 000 hehtaaria
10.02.2020 10:01Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat joulukuussa kolmanneksella vuodentakaisesta
10.02.2020 9:19Vianor satsasi työturvallisuuteen - poissaolot vähenivät kolmasosaan
09.02.2020 14:10Polttoaineen kulutusta puunkorjuussa selvitettiin laajalla seurantatutkimuksella
09.02.2020 12:00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mitsubishi L200 ClubCab & DoubleCab - Työmaiden tyyliniekat
09.02.2020 10:11Metsähallitus jatkaa innovaatiokumppanuutta CollectiveCrunchin kanssa: Tekoälystä tukea metsien toimenpidesuunnitteluun
08.02.2020 17:05Savon Raskashuolto: V8 moottoreiden ja voimansiirtohuoltojen erikoisosaamista
08.02.2020 11:22Osallistu Ammattilehden Facebook kisaan ja voita Yara Air1 AdBlue liuosta 2x10 litraa - kolme parasta tarinaa palkitaan!
08.02.2020 9:00Metsähallitus käynnistää Murtomäen tuulivoimapuiston kaavoituksen uudestaan
07.02.2020 18:10Nokian metsäkonerenkaat tarjoaa vetopitoa ja kulutuskestävyyttä päiväntasaajan molemmin puolin
07.02.2020 12:47Bürstnerin suosikkimatkailuauto Delfin uusiutuu
07.02.2020 10:07Lutikka leviää matkatavaroissa ja käytetyissä huonekaluissa
06.02.2020 9:10Tuoretta tutkimustietoa raskaan liikenteen kuljettajien toipumisesta onnettomuustilanteen jälkeen
06.02.2020 8:34Kaasutankkausasema Ruotsin Uumajaan
06.02.2020 8:07Ponsse käynnistää yhteistyön Tampereen yliopiston kanssa
05.02.2020 21:00Seuraa Ruotsin metsä- ja kuljetusalan uutisia ProMagazine.se -palvelussa
05.02.2020 16:40AMMATTILEHTI KOEAJAA: Uudistunut Renault ZOE - Suurempi akku, enemmän latausvaihtoehtoja ja tehoa
05.02.2020 14:01UPM sai CDP:n harvinaisen vastuullisuuden AAA-luokituksen
05.02.2020 13:40Renault Trucks toimittaa 20 sähkökuorma-autoa Carlsbergille
05.02.2020 11:22Jukka Malinen aloittaa Metsätehon tutkimusjohtajana
05.02.2020 10:12Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 10.600 tykkääjää - määrä kasvaa vahvaa tahtia!
05.02.2020 9:00Metsäveroilmoitusten jättäminen on nyt kiivaimmillaan
04.02.2020 16:00Oripään Hakepalvelu Oy: Kompakti tehomurska täydentää autohakkurikalustoa
04.02.2020 12:04Jopa 85 prosenttia suomalaisista pitää metsäteollisuuden kilpailukyvyn vahvistamista tärkeänä
04.02.2020 10:11Scanialta uusi sivutunnistustoiminto
03.02.2020 18:40AMMATTILEHTI KOEAJAA: Skoda Kamiq - Vuoden Auto Suomessa 2020
03.02.2020 13:15Mittalaitteilla apua teiden kunnossapitopäätöksiin
03.02.2020 12:25Kuorma-autojen rekisteröintien määrä kasvoi tammikuussa viime vuodesta
03.02.2020 12:15Valmet toimittaa keitto- ja kuitulinjan Intiaan
03.02.2020 12:00Paketti- ja kuorma-autokannan ikääntyminen hidastunut - henkilöautojen ikääntyminen jatkuu
03.02.2020 9:32Väylä: Leuto talvi vaurioittaa maanteitä
03.02.2020 9:15Brexit toteutui - siirtymäkausi alkaa
03.02.2020 8:02MP20 keräsi ennätysyleisön Helsingin Messukeskukseen
02.02.2020 16:40Koneurakointi J. Mäkelä Oy: Mus-Max autohakkurit vakuuttaneet lähes vuosikymmenen käytössä
02.02.2020 15:50Metsähallituksen puuta korjataan Suomen ensimmäisellä hybridiharvesterilla
02.02.2020 13:40Team Juntunen Oy: Turvesoilta tukinajoon
02.02.2020 11:31Ammattilehti.fi myös Instagramissa - tarjolla alan kuvia ja videoita päivittäin!
02.02.2020 9:11Kivihiilen kulutus väheni 25 prosenttia Suomessa vuonna 2019
01.02.2020 15:40Suomen Työkone Oy - viisi vuotta konevälitystä ja Rottne kauppaa
01.02.2020 15:30Tieliikenteen ammattipätevyysdirektiivin ja ajokorttidirektiivin täytäntöönpanosäädökset lausunnolle

Näytä lisää »