Otto Lahti, johtava asiantuntija, Traficom: Sähkörekka lähestyy hiljaa...

06.12.2019 13.31

otto12.jpg

Kymmenen vuotta sitten sähköauto tarkoitti suurelle yleisölle vihreän höperön tarinointia Think citystä ja puhetta sarjatuotantona tapahtuvasta vanhojen Toyota Corolloiden muuttamisesta sähköautoiksi. 

(kuva: Johtavat kuorma-autovalmistajat panostavat vahvasti sähkökuorma-autojen kehitykseen. Esimerkiksi täyssähköistä MAN eTGE -mallia on jo sarjavalmistettu asiakkaiden käyttöön.)

Aika harvan mielikuvitus riitti 2010 siihen, että tällä vuosikymmenellä varsin tyylikkäällä 4-ovisella sähköautolla kierretään Nürburgring aikaan 7:41 ja akkua ladataan Rastplatzilla 270 kW teholla. Tämä juuri ajettu Porsche Taycanin Ringin kierrosaika on sekunnin tarkkuudella sama kuin 911 Turbo S:n aika alle kymmenen vuotta sitten. 

Lataustehon kasvaminen 100 kertaiseksi valovirran tehosta oli huonoa huumoria vielä hetki sitten; sehän vaatisi ranteen vahvuisen piuhan. Nyt suurten saksalaisvalmistajien kuten Ionity ja muut latausjärjestelmien ylläpitäjät avaavat joka viikko näitä ranteen vahvuisella piuhalla olevia superlatureita pitkin Eurooppaa. Suomessa K-Lataus avaa ensimmäiset kolme 350 kW laturia tärkeimpien moottoriteiden varrelle.

Erilaisten käyttövoimien ja olosuhteiden osalta vanhat hokemat elävät vahvasti, vaikka tek- niikka kehittyy välillä huimaa vauhtia ja samalla kriittiset ominaisuudet muuttuvat. Ensimmäinen virheellinen hokema on talven olevan jotenkin ongelma sähköautolle. Nykyisille akuille helle on paljon isompi ongelma kuin Helsingin talvi. Akkukemialle sopii parhaiten reilu 30 asteen toimintalämpötila. Käytössä akku lämpenee ja jäähdytys otetaan ulkoilmasta. Helteessä komponenttien käyttöikä lyhenee ja suuria tehoja voidaan käyttää lyhyempiä aikoja. Lämpöeristeiden lisääminen akkujen ympärille on kertaluokkaa helpompi asia kuin niiden pitäminen kovalla kuormituksella viileänä helteessä.

otto23.jpg

(kuva: Sähkökuorma-autoja kehitetään ympäri maailmaa; kuvassa amerikkalainen täysin sähkötoiminen Freightliner eCascadia rekkaveturi.)

Toimintasäteet alkavat riittämään

Sähköautojen kohdalla toimintasäde ja akkujen paino ovat heikoin lenkki raskaassa tavaraliikenteessä ja pidemmillä matkoilla. Nykyaikainen 76-tonninen 32-metrinen rekka kuluttaa sähköä karkeasti 1,5-2 kWh kilometrillä. Matkalle Helsingistä Ouluun tarvittaisiin 1 000 kw/h akku. Tällainen akku painaisi nykytekniikalla vähintään 6 ton- nia ja hinta on täysin mahdoton kaupalliseen toimintaan. Tällaisen akun lataamisen tarvittaisiin lisäksi vuorokausilevon verran aikaa, koska mikään akku ei kestä jatkuvaa pikalataamista. Vanhalla ajatusmallilla pitkiä linjoja ei tulla ajamaan sähköllä hyvin pitkään aikaan.

Kotimaan rahtiliikenteestä tapahtuu kuitenkin merkittävä huomattavasti lyhyemmillä väleillä ja pienemmillä massoilla. 400 kWh akulla pääsisi perinteisillä massoilla Vantaalta Turkuun tai Tampereelle ja vielä jäisi reserviä oikein hyvin. Näillä ajomatkoilla auto seisoo terminaalin pihassa usein enemmän tunteja kuin liikkuu maantiellä, joten lataukset alkavat olla ihan realistisia nykytekniikalla. Pääkaupunkiseudulla otettiin juuri käyttöön reilu 30 kappaletta uusia sähköbusseja, joissa on yli 300 kWh akut. Joten tämän kokoluokan akut alkavat olla ihan todellisia tuotteita joita valmistetaan suurina sarjoina.

Vuosi sitten HVTT-seminaarissa saksalainen ison autotehtaan edustaja piti ”trollikka rekkaa” reilusti akkusähkörekkaa huonompana vaihtoehtona, koska akut ja latausverkostot kehittyvät riittävälle tasolle pitkän matkanrahtiin ”lähivuosina”. Yli 400 km toimintasäteellä ei hänen teoriassa tehnyt mitään, koska kuljettajan pitää pysähtyä aikaisemmin ajoajan puitteissa kolmevarttiselle. 350 kW laturilla saa teoriassa alle tunnissa ladattua sen verran sähköä, mitä keskivertokuormassa oleva europuolikas kuluttaa neljän tunnin aikana. Käytännössä tuosta suorituskyvystä ei olla kaukana ja siihen päästään, kun akkujen jäähdytysjärjestelmät kehittyvät vielä vähän.

Sähköllä puupinolle?

Moni kotimainen kuljetusalan toimija on vakuuttunut, ettei tule elinaikanaan näkemään kuinka 76-tonninen sähkörekka hakee puita metsästä. Sähköisessä voimalinjassa on monia hyviä puolia, minkä takia se sopii nimenomaan sinne metsään. Sähkön kohdalla nopea kaasunvastaavuus ja suuri maksimitehoa onnistuvat paljon dieseliä helpommin. Vetävien akseleiden määrän kasvattaminen sopii myös hyvin sähköiseen voimalinjaan. Nosturikäytössä hydrauliikkaa voidaan pyörittää kertaluokkaa paremmalla hyötysuhteella sähköllä isoon dieseliin verrattuna. Monilla alueilla ajomatkat pysyvät lyhyinä, joten akun koko voisi pysyä realistisena. 

Suuren autoteollisuuden huomioi sähköistyksen osalta on kuitenkin jakeluliikenteessä tällä hetkellä, joten pariin vuoteen ei kannata odottaa ihmeitä raskaan sähkörekan osalta. Kuljetusreitit elävät myös hyvin paljon, mikä tekee toiminnan aloittamisen vaikeaksi. Teoreettisesti tarkasteltuna toivon, että he ovat väärässä ja tekniikan kehitystä suuntautuu myös suomalaisiin painoluokkiin.

Metsäteollisuuden suuriin yrityksiin kohdistuu kovia paineita ympäristön osalta. Kuljetusten maksajat näkisivät kovin mielellään sellutehtaalle puuta tuovan rekan liikkuvan tehtaan yhteydessä olevan voimalan sähköllä. Metsäpään autoa helpompia vaihtoehtoja ovat muutamalta vakio varastolta siirtoajoa ajavat yhdistelmät sekä sahalta haketta ajavat autot. Pikalaturin järjestäminen hakeauton reitin molempiin päihin ei ole ihan utopiaa, koska laitokset ovat aina varsin järeän sähköliitännän päässä. Tehojen loppumista ei tarvitse pelätä, kun puhutaan tällaisesta liikenteestä. Norjassa ajetaan maantielauttaa sähköllä ja pikalataus hoidetaan rannassa 4 000 kW teholla.

Sähköinen tulevaisuus

Seuraavan viiden vuoden ajalta en itse odota mitään merkittävää kaupallista raskasta tavaraliikennettä akkusähkön voimalla Suomessa. Kun aihetta peilaa henkilöautopuolen viimeisen kymmenen vuoden kehitykseen ja teollisuuden verkottumiseen kaikki on kuitenkin mahdollista ensi vuosikymmenellä. VW-konsernin kevyiden sähköautojen julkistukset olivat kuukausi sitten tärkeimpiä talousuutisia Saksassa. Tuota teknologiaa päätyy varmasti myös konsernin hyötyajoneuvoihin. Suomessa K-Auto myy kyseisiä tuotteita ja rakentaa omien markettien eteen niille pikalatureita.

Elinkeinoelämän ekosysteemit tiivistyvät, mikä luo pohjaa teknologioiden murrokselle. Sähköisten työkoneiden tulevaisuuden tiivisti niihin uskova yrittäjä todella hyvin edellisessä Kivirock -lehdessä: ”Kaikista merkittävintä on kuitenkin se, että asiakkaat ovat tyytyväisiä, mikä tuo uusia urakkatarjouksia ja koneisiin työtunteja”. 

Ensimmäisten sähkörekkojen kohdalla niiden asiakas saa aivan varmasti todella paljon myönteistä julkisuutta ja siitä ollaan monella alalla valmiita maksamaan.

Otto Lahti, johtava asiantuntija, Traficom

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen

Näytä lisää »