Metsäkoneketjut ovat pyöräpitoa varten08.02.2022 16.00
Kitkaketjut metsäkoneen renkaisiin ovat nimensä mukaisesti kitkaa eli pyöräpidon lisäämistä varten. Toinen tärkeä tehtävä metsäkoneen ketjuille on renkaiden suojaaminen. (kuva yllä: Pelkin renkain metsäkone harvoin viedään metsätyömaille. Kone joutuu työskentelemään siellä, missä puuta hakataan; kivikoissa, rinteissä, pehmeiköissä ja jäätyneellä maaperällä.) Kitkaketjut metsäkoneen renkaisiin ovat nimensä mukaisesti kitkaa eli pyöräpidon lisäämistä varten. Toinen tärkeä tehtävä metsäkoneen ketjuille on renkaiden suojaaminen. Metsäkoneet, monitoimikoneet ja kuormatraktorit, ovat tyypillisimmillään 6-tai 8-pyöräisiä, jolloin koneessa on vastaavasti yksi tai kaksi teliä. Näiden lisäksi markkinoilla on monitoimikoneita, jotka ovat kaksiakselisia eli 4-pyöräisiä. - Tyypillisesti 6-pyöräinen metsäkone varustetaan yhdellä tela- ja ketjuparilla, 8-pyöräinen voidaan varustaa kahdella telaparilla tai telaparilla yhteen teliin ja lisäksi yksi tai kaksi ketjuparia toiseen teliin. Mikäli metsäkone on 4-pyöräinen niin varusteina on useimmiten kaksi ketjuparia. Yksi- tai kaksitelinen metsäkone voidaan tarvittaessa varustaa myös niin, että jokaisessa pyöräparissa on kitkaketjut, kertoo Metsätyö Oy:n Markku Sivelä. (kuva: Vaakalenkkeihin hitsattu, järeä ns. kaatumaton U-hokki on Olofsfors-metsäkoneketjujen tavaramerkki.) Milloin ketjut pyöriin? Pelkin renkain metsäkone harvoin viedään metsätyömaille. Kone joutuu työskentelemään siellä, missä puuta hakataan; kivikoissa, rinteissä, pehmeiköissä ja jäätyneellä maaperällä. - Pyöräketjut ovat ensimmäiset koneen lisävarusteet olosuhteisiin, joissa koneen pyöriin tarvitaan lisäpitoa. Pelkin kitkaketjuin varustettu kone toimii työmailla, joissa maaperä on itsessään riittävän kantava ja tasainen, eikä kone jätä metsään haitallisia ajouria, toteaa Sivelä. Ketjujen rakenteesta Metsäkoneketjujen, kuten muidenkin kitkaketjujen rakenne perustuu kettinkiin. Kullekin rengaskoolle suunnitellaan ketjumatto, joka rakentuu kettinkilenkeistä, kokoojarenkaista ja kettinkilenkkeihin hitsatuista pitohokeista. - Kokoonpanon jälkeen valmis ketjumatto karkaistaan oikeaan kovuuteen ja sitkeyteen kestämään kovaa kulutusta. Karkaisun jälkeen ketjumattoon liitetään lukitusosat ja maalataan valmiin tuotteen merkiksi, sanoo Sivelä. (kuva: Olofsfors Pro-Grip F 16TS on tehokas, jokapaikan metsäkoneketju, kaatumattomat U-hokit, kokoojarenkaat kulutusmatolla ja rengassivuja suojaava sik-sak -kuvio.) Saatavilla on myös ketjumalleja ilman pitohokkeja, jolloin kyseessä on verkkoketjut. Verkkoketjut soveltuvat koneisiin, jotka työskentelevät alueilla, joissa joudutaan ylittämään usein teitä. Toinen käyttökohde voi verkkoketjulle olla koneen samassa telissä niin, että toinen pyöräpari varustetaan hokitetuin ketjuin, toinen verkkoketjuin. Viimeksi mainitussa tilanteessa verkkoketju toimii toisen pyöräparin rengassuojana tai telipyörien vapa väli ei mahdollista kahta paria hokitettuja ketjuja samaan teliin. - Koneeseen asennettaessa metsäkoneketjun kulutusmatto liitetään renkaan päällä nastakytkimin ja sivuistaan sakkelein. Ketjujen asennusta voidaan helpottaa kiristystyökalulla, muistuttaa Sivelä. Metsäkoneketjut suojaavat renkaita Rengassuojaus kitkaketjuja käytettäessä perustuu ketjumaton teräksiseen suojamattoon renkaan päällä. Mitä tiheämpi ketjumatto, sen pienempi mahdollisuus on esimerkiksi terävien kivien aiheuttamille renkaan viiltovaurioille. - Tärkeä osa ketjun tarjoamaa rengassuojaa ovat oikeanlaiset, tehokkaat pitohokit, jotka estävät tarpeettoman renkaan pyörähtämisen esimerkiksi rinteessä. Mikäli rengas pyörähtää, ”lyö tyhjää”, seuraa äkkipysähdys, joka voi puolestaan vahingoittaa rengaspintaa. Tehokas pyöräpito vähentää myös riskiä koneen liukumiselle, mikä on luonnollisesti riski rengasvaurioille, koneelle ja kuljettajalle, Sivelä huomauttaa. Metsäkonerenkaat ovat teräspistosuojattuja. Pistosuojaus on renkaan kulutuspinnalla mutta renkaiden sivuille teräspistosuojaus ei ulotu. Metsäkoneketjun kulutusmatolta sivukettingille säteittäisesti menevät kettingit suojaavat renkaiden sivuja, ”työntävät” rengasta kannosta tai kivestä poispäin. Tehokkain renkaan sivusuojaus saavutetaan ketjumalleilla, joissa sivukettinki säteittäisten kettinkien sijaan muodostaa renkaan sivulle sik/sak-kuvion. Kitkaketjujen ammattilainen Metsätyö Oy on markkinoinut ja myynyt metsäkoneketjuja 70-luvun puolivälistä eli lähes koko ajan, kun varsinaisia, ns. pätkityn tavaran metsäkoneita on ollut markkinoilla. Metsätyö Oy:n markkinoimat metsäkoneketjut tunnetaan kauppanimellä Olofsfors-metsäkoneketjut. - Olofsfors-ketjumallisto kattaa ketjut lähes kaikkiin rengaskokoihin ja konemalleihin, joita on käytössä. Samoin kullekin rengaskoolle on vaihtoehtoina useita eri ketjumalleja, kertoo Sivelä. (kuva: Olofsfors Pro-Grip SF 16 ketjun rakenteessa on hyödynnetty kettinki- ja taottuja komponentteja. Leveät ja korkeat, kulutuskestävät takohokit ketjumatolla muodostavat poikittaiset V-linjat, joiden ansiosta ketjumallin vetokyky paksussa lumessa tai pehmeikössä on erinomainen. Jääpito saavutetaan vaakalenkkien alapuolelta hitsatuin U-hokein.) Ketjumallisto pohjautuu markkinoiden tarpeisiin ja pitkäaikaiseen Metsätyö Oy:n ja Olofsfors Ab:n kokemukseen oikeanlaisista ketjumalleista ja niiden toimivuuteen tarvittavista ominaisuuksista. - Lisäksi yhteistyö kone- ja rengasvalmistajien sekä koneyrittäjien kanssa on ketjutiedon ja siitä syntyneen ketjumalliston perusta, Sivelä toteaa. Oikea ketjumalli käyttötarpeen mukaan Olofsfors-metsäkoneketjujen mallistosta on valittavissa ketjumalli käyttötarpeen mukaan. Perussääntönä on kulutuskettingin järeyden valinta konepainon ja rengaskoon mukaan. Koneissa, joissa vannehalkaisija on 22,5”, esimerkiksi 710-22,5 ja koneen omapaino on 8-10 tonnia, ketjumatto voi olla 13 mm kettinkimateriaalista. Painavampiin koneisiin ja suurempiin renkaisiin suositellaan 16 mm peruskettinkiä. (kuva: Olofsfors Pro-Grip U 16TS ketjumallissa on hyödynnetty kolmen vinoneliön rakennetta. Neliöiden päät on hitsattu vaakalenkeistään yhteen ja samalla on saatu kiinnityspisteet kahdelle rinnakkaiselle U-hokille. Pitotehokas, rengassuojaava ketjumalli.) - Satunnaisessa käytössä ja usein ketjuja renkailta poistettaessa soveltuu kevyt, harvempikuvioinen ketjumalli. Vaikeissa maastokohteissa tarvitaan tiheää ketjukuviota, joka takaa suuremman pitohokkien määrän. Suositeltavaa on valita tällöin ketjumalli, jonka sivukettinki tekee renkaiden sivuja suojaavan sik/sak-kuvion, opastaa Sivelä. Mikäli kone työskentelee paljon paksussa lumessa tai suomaastossa, voidaan ketjumalliksi valita takokomponentteja hyödyntävä ketjumalli, jolloin ketjuun saadaan vetävä otsapinta. U-hokki pyöräpidon takeena, kokoojarenkaat tasaavat kulumista Kaikki Metsätyö Oy:n markkinoimat ketjumallit on varustettu U-hokein. Vaakalenkkeihin pohjastaan hitsattu kaksisakarainen U-hokki on ns.kaatumaton, eli pysyy vakaasti pystyssä vaikeissakin työkohteissa, hokit pureutuvat maaperään. Lisäksi kulutukselle altis U-hokki on perusketjua järeämpi. Mikäli ketjumatto on 13 mm kettinkiä, on hokki 16 mm materiaalista, vastaavasti 16 mm perusketjun hokkimateriaali on 20 mm, ts. kulutuskestävyyttä sinne missä sitä tarvitaan. - Koottaessa ketjumatto kokoojarenkain eli ketjumaton kuviossa käytetään kettinkejä yhdistämään teräsrenkaita, saadaan ketjumatto ”istumaan” hyvin renkaalle ja ketjumaton kuluminen on tasaisempaa pyörivien kokoojarenkaiden ansiosta. Olofsfors-metsäkoneketjuissa hyödynnetään kokoojarengasrakennetta, sanoo Sivelä. Ketjuista lisätietoa Lisätietoa Olofsfors-metsäkoneketjuista ja ketjuista muihin työkoneisiin sekä kuorma-autoihin on saatavana Metsätyö Oy:n myyntihenkilöiltä Hämeenlinnassa, Jyväskylässä ja Rovaniemellä tai www.metsatyo.fi |