Metsäkoneketjut ovat pyöräpitoa varten

08.02.2022 16.00

reinis.jpg

Kitkaketjut metsäkoneen renkaisiin ovat nimensä mukaisesti kitkaa eli pyöräpidon lisäämistä varten. Toinen tärkeä tehtävä metsäkoneen ketjuille on renkaiden suojaaminen.

(kuva yllä: Pelkin renkain metsäkone harvoin viedään metsätyömaille. Kone joutuu työskentelemään siellä, missä puuta hakataan; kivikoissa, rinteissä, pehmeiköissä ja jäätyneellä maaperällä.)

Kitkaketjut metsäkoneen renkaisiin ovat nimensä mukaisesti kitkaa eli pyöräpidon lisäämistä varten. Toinen tärkeä tehtävä metsäkoneen ketjuille on renkaiden suojaaminen. 

Metsäkoneet, monitoimikoneet ja kuormatraktorit, ovat tyypillisimmillään 6-tai 8-pyöräisiä, jolloin koneessa on vastaavasti yksi tai kaksi teliä. Näiden lisäksi markkinoilla on monitoimikoneita, jotka ovat  kaksiakselisia eli 4-pyöräisiä.

- Tyypillisesti 6-pyöräinen metsäkone varustetaan yhdellä tela- ja ketjuparilla, 8-pyöräinen voidaan varustaa kahdella telaparilla tai telaparilla yhteen teliin ja lisäksi yksi tai kaksi ketjuparia toiseen teliin. Mikäli metsäkone on 4-pyöräinen niin varusteina on useimmiten kaksi ketjuparia. Yksi- tai kaksitelinen metsäkone voidaan tarvittaessa varustaa myös niin, että jokaisessa pyöräparissa on kitkaketjut, kertoo Metsätyö Oy:n Markku Sivelä.

reinis2.jpg

(kuva: Vaakalenkkeihin hitsattu, järeä ns. kaatumaton U-hokki on Olofsfors-metsäkoneketjujen tavaramerkki.)

Milloin ketjut pyöriin? 

Pelkin renkain metsäkone harvoin viedään metsätyömaille. Kone joutuu työskentelemään siellä, missä puuta hakataan; kivikoissa, rinteissä, pehmeiköissä ja jäätyneellä maaperällä. 

- Pyöräketjut ovat ensimmäiset koneen lisävarusteet olosuhteisiin, joissa koneen pyöriin tarvitaan lisäpitoa. Pelkin kitkaketjuin varustettu kone toimii työmailla, joissa maaperä on itsessään riittävän kantava ja tasainen, eikä kone jätä metsään haitallisia ajouria, toteaa Sivelä.

Ketjujen rakenteesta

Metsäkoneketjujen, kuten muidenkin kitkaketjujen rakenne perustuu kettinkiin. Kullekin rengaskoolle suunnitellaan ketjumatto, joka rakentuu kettinkilenkeistä, kokoojarenkaista ja kettinkilenkkeihin hitsatuista pitohokeista.

- Kokoonpanon jälkeen valmis ketjumatto karkaistaan oikeaan kovuuteen ja sitkeyteen kestämään kovaa kulutusta. Karkaisun jälkeen ketjumattoon liitetään lukitusosat ja maalataan valmiin tuotteen merkiksi, sanoo Sivelä.

reinis3.jpg(kuva: Olofsfors Pro-Grip F 16TS on tehokas, jokapaikan metsäkoneketju, kaatumattomat U-hokit, kokoojarenkaat kulutusmatolla ja rengassivuja suojaava sik-sak -kuvio.)

Saatavilla on myös ketjumalleja ilman pitohokkeja, jolloin kyseessä on verkkoketjut. Verkkoketjut soveltuvat koneisiin, jotka työskentelevät alueilla, joissa joudutaan ylittämään usein teitä. Toinen käyttökohde voi verkkoketjulle olla koneen samassa telissä niin, että toinen pyöräpari varustetaan hokitetuin ketjuin, toinen verkkoketjuin. Viimeksi mainitussa tilanteessa verkkoketju toimii toisen pyöräparin rengassuojana tai telipyörien vapa väli ei mahdollista kahta paria hokitettuja ketjuja samaan teliin.

- Koneeseen asennettaessa metsäkoneketjun kulutusmatto liitetään renkaan päällä nastakytkimin ja sivuistaan sakkelein. Ketjujen asennusta voidaan helpottaa kiristystyökalulla, muistuttaa Sivelä.

Metsäkoneketjut suojaavat renkaita

Rengassuojaus kitkaketjuja käytettäessä perustuu ketjumaton teräksiseen suojamattoon renkaan päällä. Mitä tiheämpi ketjumatto, sen pienempi mahdollisuus on esimerkiksi terävien kivien aiheuttamille renkaan viiltovaurioille. 

- Tärkeä osa ketjun tarjoamaa rengassuojaa ovat oikeanlaiset, tehokkaat pitohokit, jotka estävät tarpeettoman renkaan pyörähtämisen esimerkiksi rinteessä. Mikäli rengas pyörähtää, ”lyö tyhjää”, seuraa äkkipysähdys, joka voi puolestaan vahingoittaa rengaspintaa. Tehokas pyöräpito vähentää myös riskiä koneen liukumiselle, mikä on luonnollisesti riski rengasvaurioille, koneelle ja kuljettajalle, Sivelä huomauttaa.

Metsäkonerenkaat ovat teräspistosuojattuja. Pistosuojaus on renkaan kulutuspinnalla mutta renkaiden sivuille teräspistosuojaus ei ulotu. Metsäkoneketjun kulutusmatolta sivukettingille säteittäisesti menevät kettingit suojaavat renkaiden sivuja, ”työntävät” rengasta kannosta tai kivestä poispäin. Tehokkain renkaan sivusuojaus saavutetaan ketjumalleilla, joissa sivukettinki säteittäisten kettinkien sijaan muodostaa renkaan sivulle sik/sak-kuvion.

Kitkaketjujen ammattilainen

Metsätyö Oy on markkinoinut ja myynyt metsäkoneketjuja 70-luvun puolivälistä eli lähes koko ajan, kun varsinaisia, ns. pätkityn tavaran metsäkoneita on ollut markkinoilla. Metsätyö Oy:n  markkinoimat metsäkoneketjut tunnetaan kauppanimellä Olofsfors-metsäkoneketjut.

- Olofsfors-ketjumallisto kattaa ketjut lähes kaikkiin rengaskokoihin ja konemalleihin, joita on käytössä. Samoin kullekin rengaskoolle on vaihtoehtoina useita eri ketjumalleja, kertoo Sivelä.

reinis4.jpg(kuva: Olofsfors Pro-Grip SF 16 ketjun rakenteessa on hyödynnetty kettinki- ja taottuja komponentteja. Leveät ja korkeat, kulutuskestävät takohokit ketjumatolla muodostavat poikittaiset V-linjat, joiden ansiosta ketjumallin vetokyky paksussa lumessa tai pehmeikössä on erinomainen. Jääpito saavutetaan vaakalenkkien alapuolelta hitsatuin U-hokein.)

Ketjumallisto pohjautuu markkinoiden tarpeisiin ja pitkäaikaiseen Metsätyö Oy:n ja Olofsfors Ab:n kokemukseen oikeanlaisista ketjumalleista ja niiden toimivuuteen tarvittavista ominaisuuksista. 

- Lisäksi yhteistyö kone- ja rengasvalmistajien sekä koneyrittäjien kanssa on ketjutiedon ja siitä syntyneen ketjumalliston perusta, Sivelä toteaa.

Oikea ketjumalli käyttötarpeen mukaan

Olofsfors-metsäkoneketjujen mallistosta on valittavissa ketjumalli käyttötarpeen mukaan. Perussääntönä on kulutuskettingin järeyden valinta konepainon ja rengaskoon mukaan. Koneissa, joissa vannehalkaisija on 22,5”, esimerkiksi 710-22,5 ja koneen omapaino on 8-10 tonnia, ketjumatto voi olla 13 mm kettinkimateriaalista. Painavampiin koneisiin ja suurempiin renkaisiin suositellaan 16 mm peruskettinkiä.

reinis5.jpg(kuva: Olofsfors Pro-Grip U 16TS ketjumallissa on hyödynnetty kolmen vinoneliön rakennetta. Neliöiden päät on hitsattu vaakalenkeistään yhteen ja samalla on saatu kiinnityspisteet kahdelle rinnakkaiselle U-hokille. Pitotehokas, rengassuojaava ketjumalli.)

- Satunnaisessa käytössä ja usein ketjuja renkailta poistettaessa soveltuu kevyt, harvempikuvioinen ketjumalli. Vaikeissa maastokohteissa tarvitaan tiheää ketjukuviota, joka takaa suuremman pitohokkien määrän. Suositeltavaa on valita tällöin ketjumalli, jonka sivukettinki tekee renkaiden sivuja suojaavan sik/sak-kuvion, opastaa Sivelä.

Mikäli kone työskentelee paljon paksussa lumessa tai suomaastossa, voidaan ketjumalliksi valita takokomponentteja hyödyntävä ketjumalli, jolloin ketjuun saadaan vetävä otsapinta.

U-hokki pyöräpidon takeena, kokoojarenkaat tasaavat kulumista

Kaikki Metsätyö Oy:n markkinoimat ketjumallit on varustettu U-hokein. Vaakalenkkeihin pohjastaan hitsattu kaksisakarainen U-hokki on ns.kaatumaton, eli pysyy vakaasti pystyssä vaikeissakin työkohteissa, hokit pureutuvat maaperään. Lisäksi kulutukselle altis U-hokki on perusketjua järeämpi. Mikäli ketjumatto on 13 mm kettinkiä, on hokki 16 mm materiaalista, vastaavasti 16 mm perusketjun hokkimateriaali on 20 mm, ts. kulutuskestävyyttä sinne missä sitä tarvitaan.

- Koottaessa ketjumatto kokoojarenkain eli ketjumaton kuviossa käytetään kettinkejä yhdistämään teräsrenkaita, saadaan ketjumatto ”istumaan” hyvin renkaalle ja ketjumaton kuluminen on tasaisempaa pyörivien kokoojarenkaiden ansiosta. Olofsfors-metsäkoneketjuissa hyödynnetään kokoojarengasrakennetta, sanoo Sivelä.

Ketjuista lisätietoa

Lisätietoa Olofsfors-metsäkoneketjuista ja ketjuista muihin työkoneisiin sekä kuorma-autoihin on saatavana Metsätyö Oy:n myyntihenkilöiltä Hämeenlinnassa, Jyväskylässä ja Rovaniemellä tai www.metsatyo.fi    

16.03.2022 11.25HUOMIO! Energiapäivä 2022 -tapahtuma Askolassa tämän viikon perjantaina 18.3. - KATSO TÄSTÄ OHJELMA!
16.03.2022 10.21Ponssen uusi Active Manual -palvelu opastaa ja ohjaa videoiden avulla metsäkoneen käyttöä ja huoltoa
16.03.2022 9.43Stora Enso kannustaa metsänomistajia harvennushakkuisiin
15.03.2022 12.22Kaivosyhtiö Bolidenille 74-tonninen Scania täyssähkökuorma-auto raskaisiin kuljetuksiin
15.03.2022 8.00Väestönkehitys haastaa metsäalan koulutusta kehittymään
14.03.2022 10.14Renault Trucksilta T- ja C- E-Tech sähkökuorma-autot
14.03.2022 10.10Metsämiesten Säätiöltä 1,7 miljoonaa euroa apurahoja
14.03.2022 10.03Männylle, kuuselle ja koivulle tiedossa keskimääräistä heikompi kukinta
14.03.2022 9.16Oriveden eritasoliittymän ja ohituskaistan parantaminen käynnistyy 9-tiellä
14.03.2022 8.00Luonnonhoidon keinoja vahvistetaan metsänhoidon suosituksissa
13.03.2022 9.33Vöyrin Maksamaalla tutkitaan männikköjen pienaukkouudistamista
12.03.2022 16.40V8 moottoreiden ja voimansiirron korjaukset ammattitaidolla
11.03.2022 23.59KATSO TÄSTÄ SADAS JUHLALÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
11.03.2022 11.00INFRA ry: Jos kotimaisesta turpeesta halutaan ensi talven energiaratkaisu, on toimittava nyt
10.03.2022 14.55Conti Hybrid -rengassarja täydentyy
10.03.2022 14.00Sähkökäyttöinen "retro-paku" Volkswagenilta
10.03.2022 9.32Valmet Automotivelle ennätyksellinen liikevoitto vuonna 2021
09.03.2022 13.22Puurakentamisen markkinaosuus on kasvanut
09.03.2022 9.40Ponsse avasi uuden asiakaspalvelukeskuksen Ouluun
09.03.2022 9.33Kotimaan puulla voidaan korvata Venäjältä tuotu puu - poppaskonsteja ei tarvita
08.03.2022 14.44Emma Mäkinen Ivecolla ratakuorma-autojen klassikkokilpailuun Saksaan
07.03.2022 15.00HUOMENNA PORISSA! Scania vaihtoehtoiset käyttövoimat kiertueelle maaliskuussa - esittelyssä sähkö- ja biokaasukalusto
07.03.2022 14.13SSAB palkkaa yli 800 kesätyöntekijää Suomessa
07.03.2022 14.00Renault Trucks ja Geodis kehittävät yhdessä uuden sähkökuorma-auton kaupunkikuljetuksiin
07.03.2022 13.11Oulun Energia lopettaa venäläisen hakkeen käytön
07.03.2022 10.11Kotimaan vesiliikenteen kuljetukset kasvoivat tammikuussa
07.03.2022 9.44Sahateollisuuden vuositilasto 2021 - tuotanto oli 11,9 miljoonaa kuutiometriä
07.03.2022 8.00Continentalin uusi UltraContact-kesärengas on täynnä innovatiivista tekniikkaa
06.03.2022 12.22Metsähallituksella hyvä vuosi - panostukset luonnon monimuotoisuuteen nousivat ennätystasolle vuonna 2021
06.03.2022 11.00Vaikuta sähköautojen latausverkoston kehittämiseen
05.03.2022 9.11Turpeella huoltovarmuutta sodan luomassa epävarmuudessa
04.03.2022 23.33KATSO TÄSTÄ VIIKON 9/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
04.03.2022 8.41Metsä Groupin Venäjän toiminta ajetaan alas toistaiseksi
03.03.2022 12.44Volvo CE Finlandille monipyörävetoisia Volvo FMX380 6x6 -huoltoautoja
03.03.2022 10.26John Deere Forestry keskeyttänyt kaiken myynnin Venäjälle
03.03.2022 9.00Uuden sukupolven Mercedes-Benz eSprinter perusteellisessa talvitestissä Ruotsin Lapissa
02.03.2022 15.34Ponsse keskeyttää toimintansa Venäjällä
02.03.2022 14.52Teboil-asemilla tehtyjen ostosten rahat päätyvät kauppiaille
02.03.2022 14.41Suomen CLT-valmistajat yhdistäytyvät
02.03.2022 13.12Bioenergia ry huolissaan seuraavien lämmityskausien polttoaineiden saatavuudesta
02.03.2022 12.08Kempower vie pikalatausratkaisunsa Pohjois-Amerikan markkinoille
01.03.2022 11.44Nurminen Logistics aloittaa lämpösäädeltyjen merikonttien satamaoperoinnin yhteistyössä Rauanheimon kanssa
01.03.2022 11.00Scania toimittaa yli 100 täyssähkökuorma-autoa Kööpenhaminan kaupungin jäteyhtiö ARC:lle
01.03.2022 9.00Metsäala työllistää monipuolisesti eri koulutusalojen osaajia - alan ammattilaiset jalkautuvat kouluille kertomaan uramahdollisuuksista
28.02.2022 20.00MH-Steel Oy Mustasaaresta liittyy KOME Oy:n huoltopiste ketjuun
28.02.2022 12.33Harvennushakkuita Ruotsinkylän tutkimusmetsässä
28.02.2022 10.10Etätyösuositus päättyy - Työterveyslaitoksen vinkit työpaikalle palaajille
27.02.2022 20.00KATSO VIDEO! Kaivinkoneiden lumenveiston SM-kisoissa tuhansia kävijöitä ja upeita teoksia
27.02.2022 9.00Metsien hakkuut Euroopassa eivät lisääntyneet äkillisesti, toisin kuin Nature väitti vuonna 2020
26.02.2022 11.00Maantie 103 Vuosaaren satamatien tilapäinen sulkeminen Vuosaaren tunnelin kohdalla 2.-3.3.2022 klo 22.00?05.00
25.02.2022 21.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 8/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
25.02.2022 8.00Stora Enso aikoo myydä Kvarnsvedenin tehtaansa Northvoltille
24.02.2022 10.13MAN sähkökuorma-autot markkinoille aikaisintaan vuonna 2024
23.02.2022 9.30Vuosi 2021 oli puumarkkinoilla poikkeuksellisen vilkas - kesällä sekä määrät että hinnat huipputasolla
23.02.2022 8.00Stora Enso vauhdittaa kasvuaan ja kartoittaa uusiutuvan kuluttajapakkauskartongin tuotannon laajentamista
22.02.2022 14.36Tekniikkapäivitys ja I-Save -toiminnon tehostus pienentävät polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä Volvo FH i-Save kuorma-autoissa
22.02.2022 10.15Erikoinen ulostulo Fordilta - uusi Ranger Raptor saa keulalleen bensiinimoottorin
22.02.2022 10.12Ponssen tilinpäätös 2021 - Vahvaa kasvua kaikilla liiketoiminta-alueilla
21.02.2022 11.35VR ja Metsä tiivistävät yhteistyötään
21.02.2022 11.21Malmin entisen lentokentän ympäristössä puunkaatoja
21.02.2022 10.53Matkakustannusten vähennysoikeuteen väliaikainen korotus
21.02.2022 10.43ELY-keskus hakee ehdokkaita Itä-Suomeen perustettavaan jätehuollon yhteistyöryhmään
21.02.2022 10.12Shell- ja St1-asemat Caverionin ylläpitoon Suomessa
21.02.2022 8.00Einari Kuppi pelattiin 13. kerran Kuopiossa - Beaver taisteli voittoon
20.02.2022 11.20Mäntyharjulle uusi ProSilva S3 -harvesteri
20.02.2022 11.00SKAL: Hallitus käynnistää ammattidieselin valmistelun - akuutti kustannuskriisi tavaraliikenteessä jää ratkaisematta
20.02.2022 9.00Yritysten varastojen arvo kasvoi vuoden 2021 neljännellä neljänneksellä
19.02.2022 17.00Metsäteknologian professori Kalle Kärhä: Meidän suomalaisten pitää itse rakentaa kilpailukykymme
19.02.2022 9.00Joutoalueiden metsitykset lähtevät vauhtiin tulevana kesänä - metsitysala voi kasvaa 3000 hehtaariin
19.02.2022 7.11Kaivinkoneiden lumenveiston SM 2022 järjestetään Juupajoella ensi viikon lauantaina 26.2.
18.02.2022 23.20KATSO TÄSTÄ VIIKON 7/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
18.02.2022 9.22Suometsäosaaja-sivusto perehdyttää suometsien hoitoon ja vaikutuksiin
17.02.2022 13.33Fiat 500X ja Tipo nyt myös hybridi-vaihtoehtoina
17.02.2022 13.09Autoliitto mukaan lataussähköliiketoimintaan
17.02.2022 13.00Kertopuuta Berliiniin
17.02.2022 12.00Autoalan Tiedotuskeskus: Ajoneuvokannan sähköistymisen ennakoidaan etenevän aiempaa nopeammin, mutta kehitys edellyttää latausinfran laajentumista
17.02.2022 9.12Ponsse tuo markkinoille suorituskykyisen H8 harvesteripää-uutuuden
16.02.2022 17.10Uuden sukupolven Vermeer HG4000 murskain on kompakti tehokone
16.02.2022 13.33Teollisuuden liikevaihto kasvoi joulukuussa 34,0 prosenttia
16.02.2022 9.00Volvo Trucks on sähkökuorma-autojen markkinajohtaja Euroopassa
15.02.2022 13.20Kansallinen metsästrategia uudistetaan tänä vuonna
15.02.2022 10.22PK-seudun sähköbussivarikoilla otetaan käyttöön kotimaista pikalatausteknologiaa
15.02.2022 8.33Yaran Uudenkaupungin tehtaalla ennätyksellinen vuosi 2021
15.02.2022 8.00Neste tuo markkinoille logistiikka-alan yrityksille suunnatun sähkölatauspalvelun
14.02.2022 14.44Uraauurtava yhteistyö betonin vihreän kuljetuksen vauhdittamiseksi
14.02.2022 12.37Ponsse esittelee uuden sukupolven harvesteripään verkkotapahtumassa
14.02.2022 10.26Samiedulle uusi Komatsu 901XC hakkuukone opetuskäyttöön
14.02.2022 9.55Nimitykset: Puutuoteteollisuus ry: Sauli Ylinen puurakentamisen erityisasiantuntijaksi
13.02.2022 12.13Metsä Groupin vuoden 2021 vertailukelpoinen liiketulos oli 914 miljoonaa euroa
13.02.2022 11.00UPM:n liiketoimintojen ja Paperiliiton neuvottelut jatkuvat sovittelussa
13.02.2022 10.00Pajusta pohjolan bambu? Luke kartoitti viljeltävän pajun potentiaalia
12.02.2022 15.00Monipuoliset metsäalan palvelut ammattitaidolla ja iloisella asenteella
12.02.2022 9.00Andritz on käynnistänyt uuden A-ConApex -keittoprosessin Altri Celbin tehtaalla Portugalissa
11.02.2022 22.40KATSO TÄSTÄ VIIKON 6/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
11.02.2022 8.30Scania Super voittaa saksalaisen 1000-pisteen vertailutestin
11.02.2022 7.33Mistä johtuu nykyisten pankonsiirtolaitteitten käyttö ja pankkojen irtoimina "rehottaminen" Suomen ja koko Pohjolankin yhdistelmissä?
10.02.2022 10.02Koneosapalvelu Kuopiossa kaksi uutta myyjää ja uutena palveluna hydrauliikan huoltokäynnit
10.02.2022 9.00Hämeenlinnan toinen kaasutankkausasema avautuu - palvelee erityisesti raskaan liikenteen tarpeita
09.02.2022 15.50Ympäristöystävällistä haketusta uudella autohakkurilla
09.02.2022 15.00Fiat Ducaton uudistuneelle automaattiversiolle hinnat

Näytä lisää »