Ympäristöystävällistä haketusta uudella autohakkurilla

09.02.2022 15.50

hv1.jpg

Metsäenergiaa suurella volyymilla tuottava, jo 20-vuotta alalla toiminut Hakevuori Oy on uusinut jälleen autohakkurikalustoaan.

(kuva yllä: Hakevuori Oy operoi metsäpäässä yhdeksällä Jenz -autohakkurilla joita uusitaan tasaiseen tahtiin. Joulukuun alussa 2021 käyttöön otettiin jälleen uusi paketti missä Jenz HEM 583 -hakkuri on asennettu Mercedes-Benz Arocs 3351 6x6 alustalle ja nosturina on Kesla 1200T. Hakevuoren juhlavuoden kunniaksi autohakkuri on nimettu HV-20:ksi rekisterikilpeä myöten.)

Hakevuori Oy:n laaja-alaiseen toimialaan kuuluvat energiapuun hankinta, haketus, tienvarsihaketus, hakkeenmyynti, hakkeen kuljetus, puunhankinta, puunkorjuu sekä puunmyynti. Lisäksi tehdään rakennettavien tonttien puuston poistoa, tienvarsien siistimistä ym. joista myös syntyy energiapuuta. Käytössä on laaja konekanta ja osaavat ammattikuljettajat.

- Toimitamme haketta lämpö- ja voimalaitoksille sekä puuta teollisuuteen. Toimimme Uudenmaan, Päijät-Hämeen, Kanta-Hämeen ja Kymenlaakson alueilla. Operoimme metsäpäässä yhdeksällä tienvarsihakkurilla. Haketoimitusten tehostamisen ja toimitusvarmuuden turvaamiseksi käytössä on viisi terminaalia, joista pääterminaalimme sijaitsee Vahijärvellä Askolassa. Niisä operoidaan kahdella terminaalikoneella, kertoo Hakevuori Oy:n toimialajohtaja Markku Eskelinen

hv2.jpg

(kuva: Hakevuori on siirtynyt Jenz -autohakkureissa hydraulisella heittimellä varustettuihin malleihin, mitä eivät sotke ympäristöä.)

Kaikki hakkurit olleet aina Jenz -merkkisiä

Hakevuori on koko toimintansa ajan luottanut vahvasti saksalaisiin Jenz -hakkureihin, joiden maahantuonnista vastaa Ideachip Machine Oy.

- Kaikki yhdeksän autohakkuriamme on Jenzejä ja yhteensä niitä on ollut historian aikana lähes kolmekymmentä, laskeskelee Eskelinen.

Reilussa puolessatoista vuodessa Hakevuori on uusinut neljä identtistä autohakkuria - uusin otettiin käyttöön joulukuun alussa:

- Kaikki nyt tulleet uudet hakkurit ovat sivusyöttöisiä, omalla voimanlähteellä varustettuja Jenz HEM 583 -malleja ja ne on rakennettu Mercedes-Benz Arocs 3351 6x6 alustoille, sillä jos  pyörä ei vedä niin se jarruttaa. Syöttönostureina on kotimaiset Keslat mallia 1200T. Suurin rakenteellinen uudistus viime aikoina on ollut siirtyminen hakkureissa vakiokierroskoneista hydraulisiin heittimiin, mikä tehostaa haketusta ja vähentää ympäristöön pöllyävää haketta.

hv22.jpg

(kuva: Jenz HEM 583 -hakkurin saa pakattua kuljetusasentoon nopeasti ja kun päästään kasalle niin haketuksen aloittamiseen ei mene montaakaan minuuttia.)

HV-20 juhlahakkuri

Joulukuun alkupuolella Hakevuoren kuljettaja Tomi Muhonen oli hakettamassa rankakasaa asuntoalueella Nurmijärvellä viikko sitten käyttöön otetulla uudella autohakkurilla, mikä on nimetty rekisterikilpeä myöten HV-20:ksi Hakevuoren 20-vuotisen taipaleen kunniaksi.

- Kyllä tällä paketilla kelpaa töihin lähteä sillä uusi on aina uusi ja kehitystä on jälleen tapahtunut monessa asiassa, sanoo Muhonen tyytyväisenä. 

Muhonen on ajanut autohakkuria Hakevuorella reilun kymmenen vuoden ajan: - Olen tehnyt haketta aina Jenzillä joten tässä on ehtinyt saada aika vankan kokemuksen kyseisestä merkistä ja nähdä miten tekniikka on koko ajan mennyt eteenpäin.

hv4.jpg

(kuva: Syöttöpöytä on riittävän iso hakkuutähteellekin. Nyt yläsyöttörullan piikeissä on aiempaa terävämpi hammastus mikä vetää puuta 16-teräiselle rummulla aiempaakin aggressiivisemmin.)

Uusi edistyksellinen keskusohjausyksikkö

Uudessa Jenz HEM 583 -hakkurissa suurimmaksi muutokseksi Muhonen mainitsee ehdottomasti uuden hakkurin keskusohjausyksikön. Kosketusnäytöllinen suurikokoinen Jenz easy2touch -ohjausyksikkö on sijoitettu nosturiohjaamoon, mistä hallitaan kätevästi hakkurin kaikkia toimintoja.

- Uusi selkeä näyttö on looginen käyttää ja järjestelmä tarjoaa paljon aiempaa enemmän säätömahdollisuuksia. Esimerkiksi rummun nopeutta voi muuttaa kätevästi vaikkapa silloin kun ajetaan kovaa puuta, mikä menee paremmin läpi pienemmillä kierroksilla. Samoin hydraulisen heittimen nopeuden säätö tapahtuu täysin portaattomasti kuten lukemattomat muut toiminnot. Ja kun sopivat asetukset on löytyneet ne saa tallennettua muistipaikkoihin, joten kun saapuu kasalle niin säädöt saa kohdalleen yhdellä painalluksella haketettavan materiaalin mukaan eikä yksittäisiä toimintoja tarvitse erikseen säädellä joka kerta. Sitten voi tietenkin tehdä pientä hienosäätöä asetuksiin tilanteen mukaan, kertoo Muhonen.

Kuljettaja voi muuttaa näytön näkymän ja valikot haluamikseen.

- Järjestelmästä saa tietoa ulos todella paljon mutta silti kokonaisuus ei ole sekava. Esimerkiksi lämpötilat ym. on koko ajan helppo seurata ja mahdolliset vikakoodit ilmestyy heti ruudulle, sanoo Muhonen.

hv6.jpg

(kuva: Kosketusnäytöllinen suurikokoinen, uusi Jenz easy2touch -ohjausyksikkö on sijoitettu nosturiohjaamoon, mistä hallitaan kätevästi hakkurin kaikkia toimintoja.)

Hydraulinen heitin ehdottoman hyvä

Jenzin hydraulisesta heittimestä Muhosella on oikein hyviä kokemuksia jo kolmen vuoden ajalta edellisestä Jenzistä: 

- Hydraulinen heitin on ihan ehdoton. Se ei sotke haketuspaikan ympäristöä mikä on todella tärkeä asia, sillä haketamme usein asutusalueilla ym. joten työaikaa ei kulu siivoamiseen. Kun esimerkiksi hakettaa perävaunua niin sen ollessa lähes täysi voi heittimen kierroksia laskea jolloin kukkukuormasta ei sinkoa haketta maahan. Ja kun heittimen nopeutta voi säätää, niin sitä ei tarvi koko ajan huudattaa turhaan täysillä, vaan voi tiputtaa kierrokset vaikka neljäänsataan minuutissa kun vanhat mekaaniset heittimet huusi aina 1200 kierrosta minuutissa. Se säästää polttoainetta ja heittimen rakenteita - kun vanhoissa koneissa heittimen sisäpuoliset kulutusosat meni vaihtoon jopa 500 tunnin käytön jälkeen niin hydraulisella heittimellä varustetussa Jenzissä ne kesti yli 2500 tuntia. Toki siihen vaikuttaa myös se että kulutusosat saa nykyään Jenziltä kovalla kulutuskestävällä materiaalilla pinnoitettuna.   

hv555.jpg

(kuva: Hakevuoren kuljettaja Tomi Muhonen on tyytyväinen uuteen autohakkuriin: - Kyllä tällä paketilla kelpaa töihin lähteä sillä uusi on aina uusi ja kehitystä on jälleen tapahtunut monessa asiassa.)

Nielee puuta vauhdilla

Perusrakenne on Jenz HEM 583 -hakkurissa hyvin pitkälle samana kuin aiemminkin mutta toki hyvää on viilattu vieläkin paremmaksi.

- Syöttöpöytä on jo ollut pitkään hyvä ja riittävän iso hakkuutähteellekin. Nyt yläsyöttörullan piikeissä on aiempaa terävämpi hammastus mikä vetää puuta 16-teräiselle rummulla aiempaakin aggressiivisemmin, Muhonen kertoo.  

Kehittynyttä moottoriteknologiaa

Uusi Jenz HEM 583 -hakkuri on varustettu Mercedes-Benzin 530 hevosvoimaisella Euro 5 -päästötason dieselmoottorilla. 

- Jo aiemmassa hakkurissa millä ajoin oli AdBlue -järjestelmä mutta tässä on lisäksi regenerointi. AdBluen kanssa ei ole ollut murheita kun muistaa tankatessa että tavara on puhdasta eikä regenerointikaan ole takunnut ainakaan nyt alussa vaikka pakkasta on ollut kaksikymmentäkin astetta. Moottorin ohjaus on kehittynyt ja se seuraa tarkasti hakkurin rummun kierrosnopeutta, eli kun rummun kierroksia laskee niin moottorin kierrokset laskee myös mutta hallitusti ilman että se kyykkää ja kun rummun kierroksia nostaa niin moottorin kierrokset nousee. Kehittynyt ohjaus säästää polttoainetta ja tekee haketuksesta tehokasta. Alusta-auto Mercedes-Benz Actros on hyvä peli niin metsässä kuin maantielläkin ja ulottuvan Kesla 1200T nosturin tilava ohjaamo on mukava työpaikka, kommentoi Tomi Muhonen.  

16.03.2022 11.25HUOMIO! Energiapäivä 2022 -tapahtuma Askolassa tämän viikon perjantaina 18.3. - KATSO TÄSTÄ OHJELMA!
16.03.2022 10.21Ponssen uusi Active Manual -palvelu opastaa ja ohjaa videoiden avulla metsäkoneen käyttöä ja huoltoa
16.03.2022 9.43Stora Enso kannustaa metsänomistajia harvennushakkuisiin
15.03.2022 12.22Kaivosyhtiö Bolidenille 74-tonninen Scania täyssähkökuorma-auto raskaisiin kuljetuksiin
15.03.2022 8.00Väestönkehitys haastaa metsäalan koulutusta kehittymään
14.03.2022 10.14Renault Trucksilta T- ja C- E-Tech sähkökuorma-autot
14.03.2022 10.10Metsämiesten Säätiöltä 1,7 miljoonaa euroa apurahoja
14.03.2022 10.03Männylle, kuuselle ja koivulle tiedossa keskimääräistä heikompi kukinta
14.03.2022 9.16Oriveden eritasoliittymän ja ohituskaistan parantaminen käynnistyy 9-tiellä
14.03.2022 8.00Luonnonhoidon keinoja vahvistetaan metsänhoidon suosituksissa
13.03.2022 9.33Vöyrin Maksamaalla tutkitaan männikköjen pienaukkouudistamista
12.03.2022 16.40V8 moottoreiden ja voimansiirron korjaukset ammattitaidolla
11.03.2022 23.59KATSO TÄSTÄ SADAS JUHLALÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
11.03.2022 11.00INFRA ry: Jos kotimaisesta turpeesta halutaan ensi talven energiaratkaisu, on toimittava nyt
10.03.2022 14.55Conti Hybrid -rengassarja täydentyy
10.03.2022 14.00Sähkökäyttöinen "retro-paku" Volkswagenilta
10.03.2022 9.32Valmet Automotivelle ennätyksellinen liikevoitto vuonna 2021
09.03.2022 13.22Puurakentamisen markkinaosuus on kasvanut
09.03.2022 9.40Ponsse avasi uuden asiakaspalvelukeskuksen Ouluun
09.03.2022 9.33Kotimaan puulla voidaan korvata Venäjältä tuotu puu - poppaskonsteja ei tarvita
08.03.2022 14.44Emma Mäkinen Ivecolla ratakuorma-autojen klassikkokilpailuun Saksaan
07.03.2022 15.00HUOMENNA PORISSA! Scania vaihtoehtoiset käyttövoimat kiertueelle maaliskuussa - esittelyssä sähkö- ja biokaasukalusto
07.03.2022 14.13SSAB palkkaa yli 800 kesätyöntekijää Suomessa
07.03.2022 14.00Renault Trucks ja Geodis kehittävät yhdessä uuden sähkökuorma-auton kaupunkikuljetuksiin
07.03.2022 13.11Oulun Energia lopettaa venäläisen hakkeen käytön
07.03.2022 10.11Kotimaan vesiliikenteen kuljetukset kasvoivat tammikuussa
07.03.2022 9.44Sahateollisuuden vuositilasto 2021 - tuotanto oli 11,9 miljoonaa kuutiometriä
07.03.2022 8.00Continentalin uusi UltraContact-kesärengas on täynnä innovatiivista tekniikkaa
06.03.2022 12.22Metsähallituksella hyvä vuosi - panostukset luonnon monimuotoisuuteen nousivat ennätystasolle vuonna 2021
06.03.2022 11.00Vaikuta sähköautojen latausverkoston kehittämiseen
05.03.2022 9.11Turpeella huoltovarmuutta sodan luomassa epävarmuudessa
04.03.2022 23.33KATSO TÄSTÄ VIIKON 9/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
04.03.2022 8.41Metsä Groupin Venäjän toiminta ajetaan alas toistaiseksi
03.03.2022 12.44Volvo CE Finlandille monipyörävetoisia Volvo FMX380 6x6 -huoltoautoja
03.03.2022 10.26John Deere Forestry keskeyttänyt kaiken myynnin Venäjälle
03.03.2022 9.00Uuden sukupolven Mercedes-Benz eSprinter perusteellisessa talvitestissä Ruotsin Lapissa
02.03.2022 15.34Ponsse keskeyttää toimintansa Venäjällä
02.03.2022 14.52Teboil-asemilla tehtyjen ostosten rahat päätyvät kauppiaille
02.03.2022 14.41Suomen CLT-valmistajat yhdistäytyvät
02.03.2022 13.12Bioenergia ry huolissaan seuraavien lämmityskausien polttoaineiden saatavuudesta
02.03.2022 12.08Kempower vie pikalatausratkaisunsa Pohjois-Amerikan markkinoille
01.03.2022 11.44Nurminen Logistics aloittaa lämpösäädeltyjen merikonttien satamaoperoinnin yhteistyössä Rauanheimon kanssa
01.03.2022 11.00Scania toimittaa yli 100 täyssähkökuorma-autoa Kööpenhaminan kaupungin jäteyhtiö ARC:lle
01.03.2022 9.00Metsäala työllistää monipuolisesti eri koulutusalojen osaajia - alan ammattilaiset jalkautuvat kouluille kertomaan uramahdollisuuksista
28.02.2022 20.00MH-Steel Oy Mustasaaresta liittyy KOME Oy:n huoltopiste ketjuun
28.02.2022 12.33Harvennushakkuita Ruotsinkylän tutkimusmetsässä
28.02.2022 10.10Etätyösuositus päättyy - Työterveyslaitoksen vinkit työpaikalle palaajille
27.02.2022 20.00KATSO VIDEO! Kaivinkoneiden lumenveiston SM-kisoissa tuhansia kävijöitä ja upeita teoksia
27.02.2022 9.00Metsien hakkuut Euroopassa eivät lisääntyneet äkillisesti, toisin kuin Nature väitti vuonna 2020
26.02.2022 11.00Maantie 103 Vuosaaren satamatien tilapäinen sulkeminen Vuosaaren tunnelin kohdalla 2.-3.3.2022 klo 22.00?05.00
25.02.2022 21.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 8/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
25.02.2022 8.00Stora Enso aikoo myydä Kvarnsvedenin tehtaansa Northvoltille
24.02.2022 10.13MAN sähkökuorma-autot markkinoille aikaisintaan vuonna 2024
23.02.2022 9.30Vuosi 2021 oli puumarkkinoilla poikkeuksellisen vilkas - kesällä sekä määrät että hinnat huipputasolla
23.02.2022 8.00Stora Enso vauhdittaa kasvuaan ja kartoittaa uusiutuvan kuluttajapakkauskartongin tuotannon laajentamista
22.02.2022 14.36Tekniikkapäivitys ja I-Save -toiminnon tehostus pienentävät polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä Volvo FH i-Save kuorma-autoissa
22.02.2022 10.15Erikoinen ulostulo Fordilta - uusi Ranger Raptor saa keulalleen bensiinimoottorin
22.02.2022 10.12Ponssen tilinpäätös 2021 - Vahvaa kasvua kaikilla liiketoiminta-alueilla
21.02.2022 11.35VR ja Metsä tiivistävät yhteistyötään
21.02.2022 11.21Malmin entisen lentokentän ympäristössä puunkaatoja
21.02.2022 10.53Matkakustannusten vähennysoikeuteen väliaikainen korotus
21.02.2022 10.43ELY-keskus hakee ehdokkaita Itä-Suomeen perustettavaan jätehuollon yhteistyöryhmään
21.02.2022 10.12Shell- ja St1-asemat Caverionin ylläpitoon Suomessa
21.02.2022 8.00Einari Kuppi pelattiin 13. kerran Kuopiossa - Beaver taisteli voittoon
20.02.2022 11.20Mäntyharjulle uusi ProSilva S3 -harvesteri
20.02.2022 11.00SKAL: Hallitus käynnistää ammattidieselin valmistelun - akuutti kustannuskriisi tavaraliikenteessä jää ratkaisematta
20.02.2022 9.00Yritysten varastojen arvo kasvoi vuoden 2021 neljännellä neljänneksellä
19.02.2022 17.00Metsäteknologian professori Kalle Kärhä: Meidän suomalaisten pitää itse rakentaa kilpailukykymme
19.02.2022 9.00Joutoalueiden metsitykset lähtevät vauhtiin tulevana kesänä - metsitysala voi kasvaa 3000 hehtaariin
19.02.2022 7.11Kaivinkoneiden lumenveiston SM 2022 järjestetään Juupajoella ensi viikon lauantaina 26.2.
18.02.2022 23.20KATSO TÄSTÄ VIIKON 7/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
18.02.2022 9.22Suometsäosaaja-sivusto perehdyttää suometsien hoitoon ja vaikutuksiin
17.02.2022 13.33Fiat 500X ja Tipo nyt myös hybridi-vaihtoehtoina
17.02.2022 13.09Autoliitto mukaan lataussähköliiketoimintaan
17.02.2022 13.00Kertopuuta Berliiniin
17.02.2022 12.00Autoalan Tiedotuskeskus: Ajoneuvokannan sähköistymisen ennakoidaan etenevän aiempaa nopeammin, mutta kehitys edellyttää latausinfran laajentumista
17.02.2022 9.12Ponsse tuo markkinoille suorituskykyisen H8 harvesteripää-uutuuden
16.02.2022 17.10Uuden sukupolven Vermeer HG4000 murskain on kompakti tehokone
16.02.2022 13.33Teollisuuden liikevaihto kasvoi joulukuussa 34,0 prosenttia
16.02.2022 9.00Volvo Trucks on sähkökuorma-autojen markkinajohtaja Euroopassa
15.02.2022 13.20Kansallinen metsästrategia uudistetaan tänä vuonna
15.02.2022 10.22PK-seudun sähköbussivarikoilla otetaan käyttöön kotimaista pikalatausteknologiaa
15.02.2022 8.33Yaran Uudenkaupungin tehtaalla ennätyksellinen vuosi 2021
15.02.2022 8.00Neste tuo markkinoille logistiikka-alan yrityksille suunnatun sähkölatauspalvelun
14.02.2022 14.44Uraauurtava yhteistyö betonin vihreän kuljetuksen vauhdittamiseksi
14.02.2022 12.37Ponsse esittelee uuden sukupolven harvesteripään verkkotapahtumassa
14.02.2022 10.26Samiedulle uusi Komatsu 901XC hakkuukone opetuskäyttöön
14.02.2022 9.55Nimitykset: Puutuoteteollisuus ry: Sauli Ylinen puurakentamisen erityisasiantuntijaksi
13.02.2022 12.13Metsä Groupin vuoden 2021 vertailukelpoinen liiketulos oli 914 miljoonaa euroa
13.02.2022 11.00UPM:n liiketoimintojen ja Paperiliiton neuvottelut jatkuvat sovittelussa
13.02.2022 10.00Pajusta pohjolan bambu? Luke kartoitti viljeltävän pajun potentiaalia
12.02.2022 15.00Monipuoliset metsäalan palvelut ammattitaidolla ja iloisella asenteella
12.02.2022 9.00Andritz on käynnistänyt uuden A-ConApex -keittoprosessin Altri Celbin tehtaalla Portugalissa
11.02.2022 22.40KATSO TÄSTÄ VIIKON 6/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
11.02.2022 8.30Scania Super voittaa saksalaisen 1000-pisteen vertailutestin
11.02.2022 7.33Mistä johtuu nykyisten pankonsiirtolaitteitten käyttö ja pankkojen irtoimina "rehottaminen" Suomen ja koko Pohjolankin yhdistelmissä?
10.02.2022 10.02Koneosapalvelu Kuopiossa kaksi uutta myyjää ja uutena palveluna hydrauliikan huoltokäynnit
10.02.2022 9.00Hämeenlinnan toinen kaasutankkausasema avautuu - palvelee erityisesti raskaan liikenteen tarpeita
09.02.2022 15.50Ympäristöystävällistä haketusta uudella autohakkurilla
09.02.2022 15.00Fiat Ducaton uudistuneelle automaattiversiolle hinnat

Näytä lisää »