MAN sähkökuorma-autot markkinoille aikaisintaan vuonna 202424.02.2022 10.13
Man Truck & Bus kiihdyttää siirtymää päästöttömiin hyötyajoneuvoihin. MAN esitteli jo lähellä tuotantoautoa olevan prototyypin Nürnbergissä viime viikolla. Vuoden 2024 alussa liikenteeseen saadaan ensimmäiset 200 sähköistä MAN-kuorma-autoa, minkä jälkeen akkukäyttöisiä autoja alkaa rullata MAN:n Münchenin tehtaalta, josta tulee täyssähköisten kuorma-autojen tärkein tuotantolaitos. Omalla tehtaalla aloitetaan myös akkupakettien kokoonpano. Hankkeisiin kuuluu myös vetyteknologian osaamisen vahvistaminen. MAN kehittää polttokennokuorma-autoa yhdessä teollisten kumppaneidensa Boschin, Faurecian and ZF:n kanssa. Viisi asiakasyritystä eli BayWa, DB Schenker, GRESS Spedition, Rhenus Logistics ja Spedition Dettendorfer ottavat polttokennoautot käyttöön vuoden 2024 puolivälissä ja testaavat niitä todellisessa työliikenteessä vuoden ajan. Akku vai vety?Akkukäyttöiset täyssähköautot ja polttokennoautot näyttäytyvät julkisessa keskustelussa kilpailevina ratkaisuina, mutta MAN korostaa niiden teknologian kehittyvän rinnakkain. Tämä näkyy myös uuteen MAN kuorma-autosukupolveen perustuvassa akkukäyttöisessä täyssähkökuorma-auton prototyypissä. Lähtökohtana on siis akuista voimansa saava sähkömoottori ja nämä täyssähköautot (Battery Electric Vehicle) ovat jo perusteknologiaa. Akkuihin perustuvia täyssähköautoja voivat jatkossa täydentää vetypolttokennoilla varustetut kuorma- ja linja-autot. Nykyisin käytössä olevalla tekniikalla polttokennoilla saavutetaan pidempi toimintamatka kuin akuilla, mutta vetyä käytettäessä energiakustannukset ovat huomattavasti korkeammat. MAN:in mukaan vety nousee akkujen rinnalle hyötyajoneuvojen energiavarastona vasta myöhemmin myös sen vuoksi, että vihreää vetyä ei ole lähitulevaisuudessa saatavilla riittävästi. Tuotettu vihreä vety tarvitaan aluksi ensisijaisesti terästä ja kemikaaleja tuottavassa teollisuudessa. |