Autoalan Tiedotuskeskus: Ajoneuvokannan sähköistymisen ennakoidaan etenevän aiempaa nopeammin, mutta kehitys edellyttää latausinfran laajentumista

17.02.2022 12.00

sahkomasteri.png

Viime vuonna noin 30 prosenttia ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli ladattavia – noin 10 prosenttia autoista oli täyssähköautoja ja noin 20 prosenttia ladattavia hybridejä. Tänä vuonna täyssähköautojen osuuden arvioidaan kasvavan jo noin 17 prosenttiin rekisteröinneistä ja ladattavien hybridien 23 prosenttiin rekisteröinneistä. Ladattavien autojen yhteenlaskettu osuus kasvaisi näin noin 40 prosenttiin.

Henkilö- ja pakettiautojen sähköistyminen nopeutuu selvästi tämän vuosikymmenen toisella puoliskolla, sillä EU-lainsäädännössä henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen raja-arvoja ollaan kiristämässä. Komission esittää uusien autojen päästötavoitteiden kiristämistä siten, että henkilöautojen keskipäästöt alenisivat 55 prosentilla ja pakettiautojen 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Vuoden 2035 tavoitteeksi on ehdotettu, että uudet autot olisivat nollapäästöisiä. Tämä linjaus rajaisi ajoneuvovalmistajien mahdollisuutta pitää polttomoottoriautoja tuotannossa vuoden 2030 jälkeen. Uutta raja-arvoesitystä ei ole vielä hyväksytty, mutta se todennäköisesti etenee esitetyssä muodossaan.

Vuoteen 2025 mennessä lähes kolmanneksen ensirekisteröidyistä henkilöautoista on ennakoitu olevan täyssähköautoja ja ladattavien autojen yhteenlasketun osuuden on arvioitu kasvavan jo 55 prosenttiin rekisteröinneistä. Täyssähköautojen osuuden arvioidaan kasvavan vuoteen 2030 mennessä jo lähes kahteen kolmasosaan rekisteröinneistä ja vuonna 2035 kaikki ensirekisteröitävät autot olisivat täyssähkö- tai polttokennoautoja. Sähköistymisen on ennakoitu Suomessa olevan hieman nopeampaa kuin Euroopassa keskimäärin, mutta hitaampaa kuin muissa Pohjoismaissa.

Autokannassa arvioidaan olevan noin 740 000 ladattavaa henkilöautoa vuonna 2030

Ladattavien henkilöautojen määrän autokannassa ennakoitaan olevan vuonna 2030 noin 740 000, kun vielä viime vuoden ennusteessa määrän arvioitiin jäävän hieman yli 600 000 ladattavaan autoon vuonna 2030. Tärkeä reunaehto ladattavien autojen yleistymiselle on latausinfran kehittyminen, sillä ilman kotilatausmahdollisuutta ja kattavaa julkista latausverkkoa sähköistyminen hidastuu.

Käyttövoimaennusteen mukaan henkilöautokannassa on vuonna 2030 noin 2,2 miljoonaa polttomoottoriautoa. Koska autokannan kierto on hidas – noin 22 vuotta – käyttövoimamurros etenee hitaasti, vaikka uusien polttomoottoriautojen myynti päättyisikin vuonna 2035.  

Kuorma-autoilla sähköistyminen etenee hitaammin, mutta nopeutuu vuosikymmenen lopulla

Myös pakettiautokannassa sähköistyminen nopeutuu lähivuosina. Pakettiautoilla ja jakelukuorma-autoilla sähkökäyttöisten mallien valikoima on laajenemassa ja vuoden alussa voimaan astuneet hankintatuet avaavat latua sähkökäyttöisten autojen hankinnalle. Vuoteen 2025 mennessä sähköisten jakeluautojen osuuden rekisteröinneistä ennakoidaan kasvavan noin 20 prosenttiin. Täyssähköautojen yleistyminen nopeutuu pakettiautokannassa vuoden 2025 jälkeen.

Raskailla kuorma-autoilla sähkö yleistyy akkujen korkean hinnan, rajatun toimintamatkan ja niukan raskaalle kalustolle suunnatun jakeluinfran takia hitaasti. Suomessa käytettävät ajoneuvoyhdistelmät ovat raskaampia kuin keskimääräinen eurooppalainen kuorma-autokalusto, mikä edellyttää suurempaa akkukapasiteettia. Suomessa uusiutuvien polttoaineiden merkitys on erityisesti raskaan kaluston päästöjen vähentämisessä tärkeä. Bio- ja maakaasu ovat jo nyt mahdollisia vaihtoehtoja dieselkuorma-autolle, sillä nesteytetyllä kaasulla voidaan yhdellä tankkauksella ajaa lähes yhtä pitkä matka kuin dieselillä. Myös vedyn yleistymisen ennakoidaan alkavan jo kuluvan vuosikymmenen toisella puoliskolla, mikäli jakeluinfra tukee vedyn käyttöä vilkkaimmin liikennöidyllä päätieverkolla.

Vuoden alussa voimaan tullut paketti- ja kuorma-autojen hankintatuki on tärkeä toimenpide tavaraliikenteen sähköistämisen alkumetreillä. Sen arvioidaan lisäävän merkittävästi sähkökäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen rekisteröintejä jo lähivuosina, mutta sähköistymisen nopeammat vuodet ovat raskailla kuorma-autoilla edessä vasta ensi vuosikymmenellä. Sähköistyminen edellyttää myös suuria investointeja raskaan kaluston latausinfraan,” kertoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.

Muutokset ovat hitaita myös kuorma-autokannassa. Suomen noin 100 000 kuorma-autosta yli 80 prosenttia on vielä dieselkäyttöisiä vuonna 2030.

Tiekartta vuoteen 2040

Autoalan tiekartta kuvaa eri käyttövoimien tulevaa kehitystä henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autokannassa.

Autoalan ensimmäinen käyttövoimatiekartta laadittiin keväällä 2019, jolloin käyttövoimien muutoksista oli laadittavana paljon erilaisia ennusteita. Tulevan kehityksen ennakointia vaikeuttaa uuden teknologian hintakehitykseen liittyvät epävarmuudet sekä vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfrastruktuurin ja latausverkoston kehittymiseen liittyvät epävarmuudet. Vuoden 2022 käyttövoimaennusteiden päivityksessä on otettu huomioon myös viime aikoina muuttuneet lainsäädännön suuntaviivat, viime vuosina tapahtunut kehitys sekä erilaiset muut käyttövoimien kysyntään ja tarjontaan vaikuttavien ohjaustoimien vaikutukset.

Autoalan käyttövoimatiekartta on laadittu Autoalan Tiedotuskeskuksessa, joka on Autoalan Keskusliiton ja Autotuojat ja -teollisuus ry:n yhteinen tutkimus- ja viestintäyksikkö. Tiekartan raportin on laatinut liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja.

Tutustu tarkemmin käyttovoimaennusteisiin:

Autoalan käyttövoimatiekartta(pdf)

16.03.2022 11.25HUOMIO! Energiapäivä 2022 -tapahtuma Askolassa tämän viikon perjantaina 18.3. - KATSO TÄSTÄ OHJELMA!
16.03.2022 10.21Ponssen uusi Active Manual -palvelu opastaa ja ohjaa videoiden avulla metsäkoneen käyttöä ja huoltoa
16.03.2022 9.43Stora Enso kannustaa metsänomistajia harvennushakkuisiin
15.03.2022 12.22Kaivosyhtiö Bolidenille 74-tonninen Scania täyssähkökuorma-auto raskaisiin kuljetuksiin
15.03.2022 8.00Väestönkehitys haastaa metsäalan koulutusta kehittymään
14.03.2022 10.14Renault Trucksilta T- ja C- E-Tech sähkökuorma-autot
14.03.2022 10.10Metsämiesten Säätiöltä 1,7 miljoonaa euroa apurahoja
14.03.2022 10.03Männylle, kuuselle ja koivulle tiedossa keskimääräistä heikompi kukinta
14.03.2022 9.16Oriveden eritasoliittymän ja ohituskaistan parantaminen käynnistyy 9-tiellä
14.03.2022 8.00Luonnonhoidon keinoja vahvistetaan metsänhoidon suosituksissa
13.03.2022 9.33Vöyrin Maksamaalla tutkitaan männikköjen pienaukkouudistamista
12.03.2022 16.40V8 moottoreiden ja voimansiirron korjaukset ammattitaidolla
11.03.2022 23.59KATSO TÄSTÄ SADAS JUHLALÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
11.03.2022 11.00INFRA ry: Jos kotimaisesta turpeesta halutaan ensi talven energiaratkaisu, on toimittava nyt
10.03.2022 14.55Conti Hybrid -rengassarja täydentyy
10.03.2022 14.00Sähkökäyttöinen "retro-paku" Volkswagenilta
10.03.2022 9.32Valmet Automotivelle ennätyksellinen liikevoitto vuonna 2021
09.03.2022 13.22Puurakentamisen markkinaosuus on kasvanut
09.03.2022 9.40Ponsse avasi uuden asiakaspalvelukeskuksen Ouluun
09.03.2022 9.33Kotimaan puulla voidaan korvata Venäjältä tuotu puu - poppaskonsteja ei tarvita
08.03.2022 14.44Emma Mäkinen Ivecolla ratakuorma-autojen klassikkokilpailuun Saksaan
07.03.2022 15.00HUOMENNA PORISSA! Scania vaihtoehtoiset käyttövoimat kiertueelle maaliskuussa - esittelyssä sähkö- ja biokaasukalusto
07.03.2022 14.13SSAB palkkaa yli 800 kesätyöntekijää Suomessa
07.03.2022 14.00Renault Trucks ja Geodis kehittävät yhdessä uuden sähkökuorma-auton kaupunkikuljetuksiin
07.03.2022 13.11Oulun Energia lopettaa venäläisen hakkeen käytön
07.03.2022 10.11Kotimaan vesiliikenteen kuljetukset kasvoivat tammikuussa
07.03.2022 9.44Sahateollisuuden vuositilasto 2021 - tuotanto oli 11,9 miljoonaa kuutiometriä
07.03.2022 8.00Continentalin uusi UltraContact-kesärengas on täynnä innovatiivista tekniikkaa
06.03.2022 12.22Metsähallituksella hyvä vuosi - panostukset luonnon monimuotoisuuteen nousivat ennätystasolle vuonna 2021
06.03.2022 11.00Vaikuta sähköautojen latausverkoston kehittämiseen
05.03.2022 9.11Turpeella huoltovarmuutta sodan luomassa epävarmuudessa
04.03.2022 23.33KATSO TÄSTÄ VIIKON 9/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
04.03.2022 8.41Metsä Groupin Venäjän toiminta ajetaan alas toistaiseksi
03.03.2022 12.44Volvo CE Finlandille monipyörävetoisia Volvo FMX380 6x6 -huoltoautoja
03.03.2022 10.26John Deere Forestry keskeyttänyt kaiken myynnin Venäjälle
03.03.2022 9.00Uuden sukupolven Mercedes-Benz eSprinter perusteellisessa talvitestissä Ruotsin Lapissa
02.03.2022 15.34Ponsse keskeyttää toimintansa Venäjällä
02.03.2022 14.52Teboil-asemilla tehtyjen ostosten rahat päätyvät kauppiaille
02.03.2022 14.41Suomen CLT-valmistajat yhdistäytyvät
02.03.2022 13.12Bioenergia ry huolissaan seuraavien lämmityskausien polttoaineiden saatavuudesta
02.03.2022 12.08Kempower vie pikalatausratkaisunsa Pohjois-Amerikan markkinoille
01.03.2022 11.44Nurminen Logistics aloittaa lämpösäädeltyjen merikonttien satamaoperoinnin yhteistyössä Rauanheimon kanssa
01.03.2022 11.00Scania toimittaa yli 100 täyssähkökuorma-autoa Kööpenhaminan kaupungin jäteyhtiö ARC:lle
01.03.2022 9.00Metsäala työllistää monipuolisesti eri koulutusalojen osaajia - alan ammattilaiset jalkautuvat kouluille kertomaan uramahdollisuuksista
28.02.2022 20.00MH-Steel Oy Mustasaaresta liittyy KOME Oy:n huoltopiste ketjuun
28.02.2022 12.33Harvennushakkuita Ruotsinkylän tutkimusmetsässä
28.02.2022 10.10Etätyösuositus päättyy - Työterveyslaitoksen vinkit työpaikalle palaajille
27.02.2022 20.00KATSO VIDEO! Kaivinkoneiden lumenveiston SM-kisoissa tuhansia kävijöitä ja upeita teoksia
27.02.2022 9.00Metsien hakkuut Euroopassa eivät lisääntyneet äkillisesti, toisin kuin Nature väitti vuonna 2020
26.02.2022 11.00Maantie 103 Vuosaaren satamatien tilapäinen sulkeminen Vuosaaren tunnelin kohdalla 2.-3.3.2022 klo 22.00?05.00
25.02.2022 21.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 8/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
25.02.2022 8.00Stora Enso aikoo myydä Kvarnsvedenin tehtaansa Northvoltille
24.02.2022 10.13MAN sähkökuorma-autot markkinoille aikaisintaan vuonna 2024
23.02.2022 9.30Vuosi 2021 oli puumarkkinoilla poikkeuksellisen vilkas - kesällä sekä määrät että hinnat huipputasolla
23.02.2022 8.00Stora Enso vauhdittaa kasvuaan ja kartoittaa uusiutuvan kuluttajapakkauskartongin tuotannon laajentamista
22.02.2022 14.36Tekniikkapäivitys ja I-Save -toiminnon tehostus pienentävät polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä Volvo FH i-Save kuorma-autoissa
22.02.2022 10.15Erikoinen ulostulo Fordilta - uusi Ranger Raptor saa keulalleen bensiinimoottorin
22.02.2022 10.12Ponssen tilinpäätös 2021 - Vahvaa kasvua kaikilla liiketoiminta-alueilla
21.02.2022 11.35VR ja Metsä tiivistävät yhteistyötään
21.02.2022 11.21Malmin entisen lentokentän ympäristössä puunkaatoja
21.02.2022 10.53Matkakustannusten vähennysoikeuteen väliaikainen korotus
21.02.2022 10.43ELY-keskus hakee ehdokkaita Itä-Suomeen perustettavaan jätehuollon yhteistyöryhmään
21.02.2022 10.12Shell- ja St1-asemat Caverionin ylläpitoon Suomessa
21.02.2022 8.00Einari Kuppi pelattiin 13. kerran Kuopiossa - Beaver taisteli voittoon
20.02.2022 11.20Mäntyharjulle uusi ProSilva S3 -harvesteri
20.02.2022 11.00SKAL: Hallitus käynnistää ammattidieselin valmistelun - akuutti kustannuskriisi tavaraliikenteessä jää ratkaisematta
20.02.2022 9.00Yritysten varastojen arvo kasvoi vuoden 2021 neljännellä neljänneksellä
19.02.2022 17.00Metsäteknologian professori Kalle Kärhä: Meidän suomalaisten pitää itse rakentaa kilpailukykymme
19.02.2022 9.00Joutoalueiden metsitykset lähtevät vauhtiin tulevana kesänä - metsitysala voi kasvaa 3000 hehtaariin
19.02.2022 7.11Kaivinkoneiden lumenveiston SM 2022 järjestetään Juupajoella ensi viikon lauantaina 26.2.
18.02.2022 23.20KATSO TÄSTÄ VIIKON 7/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
18.02.2022 9.22Suometsäosaaja-sivusto perehdyttää suometsien hoitoon ja vaikutuksiin
17.02.2022 13.33Fiat 500X ja Tipo nyt myös hybridi-vaihtoehtoina
17.02.2022 13.09Autoliitto mukaan lataussähköliiketoimintaan
17.02.2022 13.00Kertopuuta Berliiniin
17.02.2022 12.00Autoalan Tiedotuskeskus: Ajoneuvokannan sähköistymisen ennakoidaan etenevän aiempaa nopeammin, mutta kehitys edellyttää latausinfran laajentumista
17.02.2022 9.12Ponsse tuo markkinoille suorituskykyisen H8 harvesteripää-uutuuden
16.02.2022 17.10Uuden sukupolven Vermeer HG4000 murskain on kompakti tehokone
16.02.2022 13.33Teollisuuden liikevaihto kasvoi joulukuussa 34,0 prosenttia
16.02.2022 9.00Volvo Trucks on sähkökuorma-autojen markkinajohtaja Euroopassa
15.02.2022 13.20Kansallinen metsästrategia uudistetaan tänä vuonna
15.02.2022 10.22PK-seudun sähköbussivarikoilla otetaan käyttöön kotimaista pikalatausteknologiaa
15.02.2022 8.33Yaran Uudenkaupungin tehtaalla ennätyksellinen vuosi 2021
15.02.2022 8.00Neste tuo markkinoille logistiikka-alan yrityksille suunnatun sähkölatauspalvelun
14.02.2022 14.44Uraauurtava yhteistyö betonin vihreän kuljetuksen vauhdittamiseksi
14.02.2022 12.37Ponsse esittelee uuden sukupolven harvesteripään verkkotapahtumassa
14.02.2022 10.26Samiedulle uusi Komatsu 901XC hakkuukone opetuskäyttöön
14.02.2022 9.55Nimitykset: Puutuoteteollisuus ry: Sauli Ylinen puurakentamisen erityisasiantuntijaksi
13.02.2022 12.13Metsä Groupin vuoden 2021 vertailukelpoinen liiketulos oli 914 miljoonaa euroa
13.02.2022 11.00UPM:n liiketoimintojen ja Paperiliiton neuvottelut jatkuvat sovittelussa
13.02.2022 10.00Pajusta pohjolan bambu? Luke kartoitti viljeltävän pajun potentiaalia
12.02.2022 15.00Monipuoliset metsäalan palvelut ammattitaidolla ja iloisella asenteella
12.02.2022 9.00Andritz on käynnistänyt uuden A-ConApex -keittoprosessin Altri Celbin tehtaalla Portugalissa
11.02.2022 22.40KATSO TÄSTÄ VIIKON 6/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
11.02.2022 8.30Scania Super voittaa saksalaisen 1000-pisteen vertailutestin
11.02.2022 7.33Mistä johtuu nykyisten pankonsiirtolaitteitten käyttö ja pankkojen irtoimina "rehottaminen" Suomen ja koko Pohjolankin yhdistelmissä?
10.02.2022 10.02Koneosapalvelu Kuopiossa kaksi uutta myyjää ja uutena palveluna hydrauliikan huoltokäynnit
10.02.2022 9.00Hämeenlinnan toinen kaasutankkausasema avautuu - palvelee erityisesti raskaan liikenteen tarpeita
09.02.2022 15.50Ympäristöystävällistä haketusta uudella autohakkurilla
09.02.2022 15.00Fiat Ducaton uudistuneelle automaattiversiolle hinnat

Näytä lisää »