Mistä johtuu nykyisten pankonsiirtolaitteitten käyttö ja pankkojen irtoimina "rehottaminen" Suomen ja koko Pohjolankin yhdistelmissä?
11.02.2022 7.33
Minä olen aivan vakuuttunut siitä, että Pohjolan puutavarayhdistelmät kulkevat kiinteäpankkoisina "jo" kymmenen vuoden kuluttua ja irtopankkoinen yhdistelmä on harvinaisuus meilläkin jo viidentoista vuoden kuluttua.- Samanaikaisesti pankkomäärät muuttuvata aluksi 4+6 ja 2+4 pankkoisiksi, ja lopuksi 2+4 pankkoisiksi.
Minulla on ollut kunnia elää ja vaikuttaa aikana, kun kuormaimet olivat kuusi/seitsemäntonnisia ja kuuden metrin aluksin ulottumalla. Tuolloin perävaunut olivat kaksiakselisia ja pääosin seitsenmetrisiä sekä kahteen identtisen mittaiseen kuormatilaan lastattiin vaihtoehtoisesti yksi tukkinippu, tai kolme kakkosta/kuormatila.
Muutoksen "pankonsiirtohärveleitten" tarpeeseen toi kolmiakselinen kymppi/yhdeksänmetrinen vaunu, jota aluksi lastattiin kakkosnipuille jopa sivusta. Tuohon hankalaan tilanteeseen apua toi jatkovaunu, 9m ulottumainen Peku (sittemmin Foresteri ja nyt Kesla) ja lopulta myös pankonsiirtolaitteet (näitä kaikkia sain olla henkilökohtaisesti suunnittelemassa ja markkinoille tuomassa).
Jatkoperävaunun käyttöä jarrutimme, ja jopa vastustimme, kun näimme sen turhaksi. Meidän puutavarayhdistelmien suunnitteluporukan mielestä oli selvää se, että jos pinolle ei päässyt pitkänä tyhjällä yhdistelmällä , ei sieltä päässyt pois kuormattunakaan.- Mutta jatkovaunu tuli, ja meni, sekä pankonsiirtolaite tuli vakiovarusteeksi. Puut ja pinot, sekä tiet ovat pysyneet samoissa mitoissa, vain kakkonen on muuttunut kolmoseksi, joka osaltaan vain lyhentää ulottumatarvetta.- Nyt puut kulkevat samoista paikoista kiinteillä perävaunuilla.
Kuormaimet ovat kasvaneet "Pekumittoihin", jopa kasvusuunta on nyt jo selkeästi 11 metriseen ulottumaan. Samanaikaisesti sitkeästi puhuitaan ulottuman haitoista. Totuus on kuitenkin se, että 11 metrinen tulee olemaan se standardimitta, ja rajoitus 11 metriin johtuu vain auton mittojen ja Zetan aiheuttamista mittarajoituksista. - Samanaikaisesti, kun samaa puuta lastataan samoissa olosuhteissa 15-20 metrin ulottumaisilla terminaalikoneilla ja separaattoreilla.
Nämä yllä mainitut muutokset, tiukka ylikuormalaki Pohjolassa , sekä järjen käyttö tuovat paluun pankonsiirtolaitteittomien yhdistelmien osuuden nopeaan kasvuun ja pankkojen kiinteäasennuksiin Pohjolan yhdistelmäkalustossa. - Tähän tullaan menemään Ruotsi edellä, ja tämän mahdollistaa meille Pohjolassa kehitetty puutavarayhdistelmän 9m-11m ulottumainen peräasenteinen puutavaranosturi, ja siinä on pääosin Euro konsulttina. XXhj.11.2.2022
Heikki jokela Pohjoisen puutavara-yhdistelmämallin kehitystyötä jo vuodesta 1976.
|