Erikoinen ulostulo Fordilta - uusi Ranger Raptor saa keulalleen bensiinimoottorin22.02.2022 10.15
Täysin uusi Ranger Raptor on ensimmäinen Euroopassa julkaistava uuden sukupolven Ranger -sarjan malli. Raptorin toimitukset eurooppalaisille asiakkaille alkavat vuoden 2022 loppupuolella. Suomen hinnat ja aikataulut vahvistetaan kevään aikana.
Lanseerausvaiheessa Raptoria tarjotaan 3,0-litraisella EcoBoost V6 -bensiinimoottorilla, jossa on tehoa 288 hv ja vääntöä 491 Nm. Rangerin nykyisestä mallistosta tuttu 2.0-litrainen kaksoisturbodieselmoottori on saatavana uuden sukupolven Ranger Raptoriin vuodesta 2023 alkaen. Kaksilitraisen dieselmoottorin markkinakohtaiset tiedot julkaistaan lähempänä lanseerausta. Fordin insinöörit suunnittelivat Ranger Raptorin jousituksen kokonaan uudelleen. Täysin uusi kestävä, mutta kevyt alumiininen ylä- ja alatukivarsi, suuren liikevaran omaavat etu- ja takajousitus sekä hienostunut Watts link-takajousitus on suunniteltu tuottamaan parempaa ajoneuvonhallintaa ajettaessa karussa maastossa suurella nopeudella. Uuden sukupolven FOX®2.5” Live Valve -järjestelmän sähkösäätöisissä iskunvaimentimissa on huippuluokan säätöjärjestelmä, joka tarjoaa erittäin tarkat säätöominaisuudet. Läpimitaltaan 2,5 tuuman iskunvaimentimet ovat Ranger Raptorin kaikkien aikojen hienostuneimmat ja ne on täytetty Teflon™ -infuusioöljyllä, joka vähentää kitkaa noin 50 prosenttia poistuvaan malliin verrattuna. Suorituskykyä maastossa parantaa lisäksi vahva alustasuojaus. Etulevy on lähes kaksinkertainen verrattuna uuden sukupolven Rangerin vakiomalleihin. Se on valmistettu 2,3 mm paksusta erikoislujasta teräksestä. Lisäksi alustassa on moottorin alasuoja ja jakolaatikon suoja. Auton hallinta uudelle tasolle Ranger Raptorissa on ensimmäistä kertaa edistyksellinen jatkuvasti käytössä oleva nelivetojärjestelmä, jossa on täysin uusi elektronisesti ohjattu tarvittaessa käyttöönotettava kaksinopeuksinen jakovaihteisto yhdistettynä edessä ja takana oleviin tasauspyörästön lukkoihin. Kuljettajalle on tarjolla seitsemän ennalta asetettua ajotilaa, joiden avulla autolla pärjää missä tahansa maastossa sileän tien ja mudan ja urien väliltä. Jokainen valittavissa oleva ajotila säätää useita toimintoja moottorista ja vaihteistosta ABS-jarrujen herkkyyteen ja kalibrointiin, veto- ja ajonvakautustoimintoihin, pakoventtiilin toimintaan, ohjaukseen ja kaasuvasteeseen. Lisäksi mittariston ja kosketusnäytön mittarit, auton tiedot ja väriteemat vaihtuvat valitun ajotilan mukaan. Tiellä
Maastossa
Uuden sukupolven Ranger Raptorissa on myös Trail Control, joka on ikään kuin maastoajon vakionopeudensäädin. Kuljettaja yksinkertaisesti valitsee asetetun nopeuden alle 32 tuntivauhdista, ja auto hallitsee kiihdytystä ja jarrutusta kuljettaja keskittyessä ohjaamaan vaikeassa maastossa. Myös sisätiloissa korostuvat Ranger Raptorin maastoajo-ominaisuudet ja energinen luonne. Ohjaamossa on täysin uudet, hävittäjähenkiset urheiluistuimet edessä ja takana. Istuimet lisäävät mukavuutta ja tarjoavat enemmän tukea nopeissa kaarteissa. |