Topliftilta valmistui 400. perävaunu 30-juhlavuoden kunniaksi - Metsähakkeen kuljetuksessa tarvitaan tehtävään räätälöidyt ratkaisut05.02.2022 12.00
Toplift Finlandin tuotannosta Joutsenosta valmistui joulun alla kaksi uutta metsähakkeen kuljetukseen tehtyä ketjupurkavaa puoliperävaunua. Vuonna 1991 perustetun yrityksen 30-juhlavuoden kunniaksi toinen vaunuista oli 400. valmistettu perävaunu. Toplift Finland on valmistanut hakkeenkuljetuskalustoa koko historiansa ajan. - Yritys perustettiin 22.10.1991 ja toiminta käynnistyi 2.1.1992. Ensimmäinen perävaunu valmistui Imatran Voimalle, mikä meni Tansaniaan maailmanpankin kauppajärjestelyissä. Mutta heti toinen projekti oli ketjupurkava hakeyhdistelmä, mikä toimitettiin asiakkaalle alkuvuodesta 1992. Toki perävaunujen valmistuksen historia juontaa Joutsenossa aina 60-luvulle ja ensimmäinen ketjupurkava rakenne tetiin JOKA:n toimesta vuonna 1978, muistelee Toplift Finland Oy:n vanhempi neuvonantaja Taisto Ikäheimonen. (kuva: Nyt valmistuneiden metsähakepuolikkaiden pituus on 15,3 metriä, korkeus 4,3 metriä ja paino hieman 13,5 tonnia. Hydraulinen kääntöpeite on varmatoiminen ja toimii radio-ohjauksella, samoin kuin haketuslippa mikä on asennettu kuormatilan sisäpuolelle. Peitteen kääntäjät ovat omaa valmistetta.) Jatkuvaa kehitystä Tänä päivänä Toplift Finland valmistaa perävaunut ja päällerakenteet, tarjoaa laajasti erilaiset korjaamopalvelut ja varaosat sekä toimii Hiab-tuotteiden jälleenmyyjänä alueellaan. Henkilökuntaa on perheyrityksen palveluksessa 26. - Jatkuva toiminnan kehittäminen ja parantaminen ovat keskeinen osa toimintaamme. Alkuvuodesta 2021 yrityksessä otettiin käyttöön ISO 9001:2015 toimintajärjestelmä, ja sen myötä Toplift sai Finlog Audit Oy:n myöntämän PKY-LAATU-sertifikaatin. Tämän lisäksi toteutimme maaliskuussa asiakastyytyväisyysmittauksen, josta saatu palaute luo vahvaa uskoa omaan tekemiseen, mutta osoittaa myös selkeitä kehityskohteita, joissa meidän tulee jatkossa parantaa, sanoo yrityksen vetovastussa vuodesta 2012 lähtien ollut Janne Ikäheimonen. (kuva: - Hakeperävaunut ja -korit ovat vahvaa erikoisosaamistamme, kertovat Toplift Finland Oy:n toimitusjohtaja Janne Ikäiheimonen (vas.) ja myyjä Jarkko Lempiäinen uuden hakepuolikkaan vierellä.) Hakkeenkuljetuskaluston osaaja Toplift Finlandin vankkaa erikoisosaamista on ketjupurkavat ja seinänousevat perävaunut & kuormakorit hakkeen sekä turpeen ajoon. - Erityisesti hakepuolen kalusto näyttelee merkittävää osaa valmistuksessa sekä myös huoltopuolella. Kehitämme jatkuvasti metsäenergian kuljetuksessa käytettävää kalustoa tiiviissä yhteistyössä alan johtavien toimijoiden kanssa. Kaiken perusta on vahva suunnitteluosaaminen ja yhdessä joustavan tuotannon kanssa pystytään jokainen vaunu ja korirakenne räätälöimään juuri asiakkaan tarpeeseen kustannustehokkaasti ja sarjatuotannon laadulla, toteaa Ikäheimonen. (kuva: Optimoidun Z-runkorakenteen ansiosta ketjupurkulaite on voitu toteuttaa neljällä ketjulla ja kaikki kolat on saman mittaisia, jolloin rasitukset jakautuu ketjuihin tasaisesti. Radio-ohjauksella käytettävä nelimoottorinen ketjupurkulaitteisto on varustettu 2-nopeuksisella hammasratasvaihteistolla.) Metsässä puoliperävaunulta vaaditaan paljon Metsähakkeen kuljetuksissa viisaasti suunniteltu, mitoitettu ja rakennettu puoliperävaunu on moneen käyttöön järkevin vaihtoehto. - Metsähakevaunulta vaaditaan ketteryyttä ja maastokykyä, niin että sillä päästään tyhjänä hakkurin vierelle ahtaissa paikoissa ja haastavissa keliolosuhteissa sekä sitten täydessä lastissa metsästä pois. Kuormatilaa pitää olla riittävästi, rakenteiden tulee kestää vuosien kovaa käyttöä haastavissa olosuhteissa ja purkaminen pitää tapahtua nopeasti lämpölaitoksella, sanoo Ikäheimonen. Identtiset kaksoset pärjäävät maastossa Joulun alla asiakkaalle toimitetut uudet 4-akseliset Toplift metsähakeperävaunut täyttävät kaikki edellä mainitut vaatimukset. - Molemmat vaunut optimoitiin identtisiksi asiakkaan toiveiden mukaan. Maastossa liikkumiseen ketteryyden takaa kolme viimeistä kääntyvää akselia ja lisäksi ykkösakseli nousee. Akseleita ohjataan kätevästi ja tarkasti VSE-järjestelmän radio-ohjaimella, jolloin vaunu saadaan kulkemaan todella tarkasti halutusta kohdasta. Ja jos ollaan oikein tiukassa paikassa, niin hakkurin kuljettaja voi ohjata akseleita vierestä katsoen ja kuljettaja keskittyy peruutteluun. Jotain metsähakepuolikkaiden käytöstä kertoo se että niissä on 2. ja 3. akseleilla irroitettavat lokasuojat niin että oikein liukkailla keleillä pyöriin voidaan asentaa ketjut, sanoo vaunut myynyt Jarkko Lempiäinen. Hyvä hyötykuorma - luotettava ketjupurku Nyt valmistuneiden metsähakepuolikkaiden pituus on 15,3 metriä ja korkeus 4,3 metriä. Kuormatilaa on lähes 110 kuutiota, mikä on hyvä määrä korkeilla maastokäyttöön tarkoitetuilla ykköspyörillä. Vaunun paino on katsastusvalmiina 13,5 tonnia, joten 58 tonnin kokonaismassoilla ajettaessa ja 3-akselisella veturilla päästään hyvään hyötykuormaan. - Kantava runko on Z-mallinen jossa runkoleveys on alhaalta 940 mm ja ylhäältä 1240 mm, mikä mahdollistaa sen että ketjupurkulaite on voitu toteuttaa neljällä ketjulla ja kaikki kolat on saman mittaisia, jolloin rasitukset jakautuu ketjuihin tasaisesti. Radio-ohjauksella käytettävä nelimoottorinen ketjupurkulaitteisto on varustettu 2-nopeuksisella hammasratasvaihteistolla, kertoo Lempiäinen ja lisää: - Z-runkorakenteen ansiosta voimme valmistaa metsähakevaunun myös paripyörillä ja ohjaavilla akseleilla. (kuva: Maastossa liikkumiseen ketteryyden takaa kolme viimeistä kääntyvää akselia ja lisäksi ykkösakseli nousee. Akseleita ohjataan kätevästi ja tarkasti VSE-järjestelmän radio-ohjaimella, jolloin vaunu saadaan kulkemaan todella tarkasti halutusta kohdasta.) Varustelu mietitty tehtävää varten Metsähakevaunujen lattiarakenne perustuu Z-profiileihin joiden päällä on muovipinnoiteut suurlevyvanerit, mikä takaa jäätyneenkin hakkeen tehokkaan purkamisen. Vaunujen seinät on tehty riittävän vahvasta materiaalista että ne kestävät metsäkäyttöä ja hakkeen puhallusta. - Hydraulinen kääntöpeite on varmatoiminen ja toimii radio-ohjauksella, samoin kuin haketuslippa mikä on asennettu kuormatilan sisäpuolelle. Peitteen kääntäjät ovat omaa valmistetta, kertoo Lempiäinen. (kuva: Toplift Finlandin tuotannosta valmistuu perävaunuja ja korirakenteita tasaiseen tahtiin. Vahvaa osaamisaluetta ovat ketjupurkavat ja seinänousevat perävaunut & kuormakorit hakkeen ja turpeen ajoon sekä räätälöidyt pres- sukapellit ja päällirakenteet mm. kappaletavaran ajoon.) Toimitukset pelaa Vuodenvaihteessa 2022 maailmassa eletään edelleen pitkien toimitusaikojen tilanteessa, mikä koskee laajasti myös kuljetuskalustovalmistajia. - Me olemme onnistuneet komponenttien tilauksessa ja ennakoinnissa, joten uusia vaunuja ja korirakenteita pystytään toimittamaan asiakkaille melko hyvillä toimitusajoilla vuoden 2022 aikana. Meillä on esimerkiksi akseleita ym. kriittisiä osia varastossa, joten jos tulee kiireellinen tarve hakkeenkuljetuskalustolle niin kannatta olla yhteydessä, ilmoittaa Lempiäinen. Huolto palvelee Myös Toplift Finlandin huolto- ja korjaamopuolella on riittävästi kapasiteettia asiakkaiden palvelemiseen normaaliin tapaan. - Huollon puolella on tasaisesti töitä mutta ehkä vähän normaalia enemmän aaltoliikettä. Viime aikoina oikein laajojen peruskunnostusten määrät ovat vähentyneet, mikä johtuu osaksi siitä että alan toimijoiden yrityskoot ovat kasvaneet ja käytössä oleva kalusto on melko uutta. Huollossa huomaa muutenkin sen että sinne tuleva kalusto on paljon paremmassa kunnossa kuin vaikkapa puoli vuosikymmentä sitten, mikä on tietenkin todella hieno asia kaikkien tiellä liikkujien turvallisuuden kannalta. Ja tämän päivän kovassa kil- pailussa ei yksinkertaisesti pärjää huonokuntoisella ja alimitoitetulla kalustolla, sanoo Janne Ikäheimonen. |