Topliftilta valmistui 400. perävaunu 30-juhlavuoden kunniaksi - Metsähakkeen kuljetuksessa tarvitaan tehtävään räätälöidyt ratkaisut

05.02.2022 12.00

topliftfa1.jpg

Toplift Finlandin tuotannosta Joutsenosta valmistui joulun alla kaksi uutta metsähakkeen kuljetukseen tehtyä ketjupurkavaa puoliperävaunua. Vuonna 1991 perustetun yrityksen 30-juhlavuoden kunniaksi toinen vaunuista oli 400. valmistettu perävaunu. 

Toplift Finland on valmistanut hakkeenkuljetuskalustoa koko historiansa ajan. 

- Yritys perustettiin 22.10.1991 ja toiminta käynnistyi 2.1.1992. Ensimmäinen perävaunu valmistui Imatran Voimalle, mikä meni Tansaniaan maailmanpankin kauppajärjestelyissä. Mutta heti toinen projekti oli ketjupurkava hakeyhdistelmä, mikä toimitettiin asiakkaalle alkuvuodesta 1992. Toki perävaunujen valmistuksen historia juontaa Joutsenossa aina 60-luvulle ja ensimmäinen ketjupurkava rakenne tetiin JOKA:n toimesta vuonna 1978, muistelee Toplift Finland Oy:n vanhempi neuvonantaja Taisto Ikäheimonen

topliftfa7.jpg

(kuva: Nyt valmistuneiden metsähakepuolikkaiden pituus on 15,3 metriä, korkeus 4,3 metriä ja paino hieman 13,5 tonnia. Hydraulinen kääntöpeite on varmatoiminen ja toimii radio-ohjauksella, samoin kuin haketuslippa mikä on asennettu kuormatilan sisäpuolelle. Peitteen kääntäjät ovat omaa valmistetta.)

Jatkuvaa kehitystä

Tänä päivänä Toplift Finland valmistaa perävaunut ja päällerakenteet, tarjoaa laajasti erilaiset korjaamopalvelut ja varaosat sekä toimii Hiab-tuotteiden jälleenmyyjänä alueellaan. Henkilökuntaa on perheyrityksen palveluksessa 26.

- Jatkuva toiminnan kehittäminen ja parantaminen ovat keskeinen osa toimintaamme. Alkuvuodesta 2021 yrityksessä otettiin käyttöön ISO 9001:2015 toimintajärjestelmä, ja sen myötä Toplift sai Finlog Audit Oy:n myöntämän PKY-LAATU-sertifikaatin. Tämän lisäksi toteutimme maaliskuussa asiakastyytyväisyysmittauksen, josta saatu palaute luo vahvaa uskoa omaan tekemiseen, mutta osoittaa myös selkeitä kehityskohteita, joissa meidän tulee jatkossa parantaa, sanoo yrityksen vetovastussa vuodesta 2012 lähtien ollut Janne Ikäheimonen.

topliftfa3.jpg

(kuva: - Hakeperävaunut ja -korit ovat vahvaa erikoisosaamistamme, kertovat Toplift Finland Oy:n toimitusjohtaja Janne Ikäiheimonen (vas.) ja myyjä Jarkko Lempiäinen uuden hakepuolikkaan vierellä.)

Hakkeenkuljetuskaluston osaaja

Toplift Finlandin vankkaa erikoisosaamista on ketjupurkavat ja seinänousevat perävaunut & kuormakorit hakkeen sekä turpeen ajoon.

- Erityisesti hakepuolen kalusto näyttelee merkittävää osaa valmistuksessa sekä myös huoltopuolella. Kehitämme jatkuvasti metsäenergian kuljetuksessa käytettävää kalustoa tiiviissä yhteistyössä alan johtavien toimijoiden kanssa. Kaiken perusta on vahva suunnitteluosaaminen ja yhdessä joustavan tuotannon kanssa pystytään jokainen vaunu ja korirakenne räätälöimään juuri asiakkaan tarpeeseen kustannustehokkaasti ja sarjatuotannon laadulla, toteaa Ikäheimonen.

topliftfa2.jpg

(kuva: Optimoidun Z-runkorakenteen ansiosta ketjupurkulaite on voitu toteuttaa neljällä ketjulla ja kaikki kolat on saman mittaisia, jolloin rasitukset jakautuu ketjuihin tasaisesti. Radio-ohjauksella käytettävä nelimoottorinen ketjupurkulaitteisto on varustettu 2-nopeuksisella hammasratasvaihteistolla.)

Metsässä puoliperävaunulta vaaditaan paljon

Metsähakkeen kuljetuksissa viisaasti suunniteltu, mitoitettu ja rakennettu puoliperävaunu on moneen käyttöön järkevin vaihtoehto.

- Metsähakevaunulta vaaditaan ketteryyttä ja maastokykyä, niin että sillä päästään tyhjänä hakkurin vierelle ahtaissa paikoissa ja haastavissa keliolosuhteissa sekä sitten täydessä lastissa metsästä pois. Kuormatilaa pitää olla riittävästi, rakenteiden  tulee kestää vuosien kovaa käyttöä haastavissa olosuhteissa ja purkaminen pitää tapahtua nopeasti lämpölaitoksella, sanoo Ikäheimonen.

Identtiset kaksoset pärjäävät maastossa

Joulun alla asiakkaalle toimitetut uudet 4-akseliset Toplift metsähakeperävaunut täyttävät kaikki edellä mainitut vaatimukset.

- Molemmat vaunut optimoitiin identtisiksi asiakkaan toiveiden mukaan. Maastossa liikkumiseen ketteryyden takaa kolme viimeistä kääntyvää akselia ja lisäksi ykkösakseli nousee. Akseleita ohjataan kätevästi ja tarkasti VSE-järjestelmän radio-ohjaimella, jolloin vaunu saadaan kulkemaan todella tarkasti halutusta kohdasta. Ja jos ollaan oikein tiukassa paikassa, niin hakkurin kuljettaja voi ohjata akseleita vierestä katsoen ja kuljettaja keskittyy peruutteluun. Jotain metsähakepuolikkaiden käytöstä kertoo se että niissä on 2. ja 3. akseleilla irroitettavat lokasuojat niin että oikein liukkailla keleillä pyöriin voidaan asentaa ketjut, sanoo vaunut myynyt Jarkko Lempiäinen.

Hyvä hyötykuorma - luotettava ketjupurku

Nyt valmistuneiden metsähakepuolikkaiden pituus on 15,3 metriä ja korkeus 4,3 metriä. Kuormatilaa on lähes 110 kuutiota, mikä on hyvä määrä korkeilla maastokäyttöön tarkoitetuilla ykköspyörillä. Vaunun paino on katsastusvalmiina 13,5 tonnia, joten 58 tonnin kokonaismassoilla ajettaessa ja 3-akselisella veturilla päästään hyvään hyötykuormaan.

- Kantava runko on Z-mallinen jossa runkoleveys on alhaalta 940 mm ja ylhäältä 1240 mm, mikä mahdollistaa sen että ketjupurkulaite on voitu toteuttaa neljällä ketjulla ja kaikki kolat on saman mittaisia, jolloin rasitukset jakautuu ketjuihin tasaisesti. Radio-ohjauksella käytettävä nelimoottorinen ketjupurkulaitteisto on varustettu 2-nopeuksisella hammasratasvaihteistolla, kertoo Lempiäinen ja lisää: - Z-runkorakenteen ansiosta voimme valmistaa metsähakevaunun myös paripyörillä ja ohjaavilla akseleilla. 

topliftfa4.jpg

(kuva: Maastossa liikkumiseen ketteryyden takaa kolme viimeistä kääntyvää akselia ja lisäksi ykkösakseli nousee. Akseleita ohjataan kätevästi ja tarkasti VSE-järjestelmän radio-ohjaimella, jolloin vaunu saadaan kulkemaan todella tarkasti halutusta kohdasta.)

Varustelu mietitty tehtävää varten

Metsähakevaunujen lattiarakenne perustuu Z-profiileihin joiden päällä on muovipinnoiteut suurlevyvanerit, mikä takaa jäätyneenkin hakkeen tehokkaan purkamisen. Vaunujen seinät on tehty riittävän vahvasta materiaalista että ne kestävät metsäkäyttöä ja hakkeen puhallusta. 

- Hydraulinen kääntöpeite on varmatoiminen ja toimii radio-ohjauksella, samoin kuin haketuslippa mikä on asennettu kuormatilan sisäpuolelle. Peitteen kääntäjät ovat omaa valmistetta, kertoo Lempiäinen.

topliftfa6.jpg

(kuva: Toplift Finlandin tuotannosta valmistuu perävaunuja ja korirakenteita tasaiseen tahtiin. Vahvaa osaamisaluetta ovat ketjupurkavat ja seinänousevat perävaunut & kuormakorit hakkeen ja turpeen ajoon sekä räätälöidyt pres- sukapellit ja päällirakenteet mm. kappaletavaran ajoon.)

Toimitukset pelaa

Vuodenvaihteessa 2022 maailmassa eletään edelleen pitkien toimitusaikojen tilanteessa, mikä koskee laajasti myös kuljetuskalustovalmistajia.

- Me olemme onnistuneet komponenttien tilauksessa ja ennakoinnissa, joten uusia vaunuja ja korirakenteita pystytään toimittamaan asiakkaille melko hyvillä toimitusajoilla vuoden 2022 aikana. Meillä on esimerkiksi akseleita ym. kriittisiä osia varastossa, joten jos tulee kiireellinen tarve hakkeenkuljetuskalustolle niin kannatta olla yhteydessä, ilmoittaa Lempiäinen. 

Huolto palvelee

Myös Toplift Finlandin huolto- ja korjaamopuolella on riittävästi kapasiteettia asiakkaiden palvelemiseen normaaliin tapaan.

- Huollon puolella on tasaisesti töitä mutta ehkä vähän normaalia enemmän aaltoliikettä. Viime aikoina oikein laajojen peruskunnostusten määrät ovat vähentyneet, mikä johtuu osaksi siitä että alan toimijoiden yrityskoot ovat kasvaneet ja käytössä oleva kalusto on melko uutta. Huollossa huomaa muutenkin sen että sinne tuleva kalusto on paljon paremmassa kunnossa kuin vaikkapa puoli vuosikymmentä sitten, mikä on tietenkin todella hieno asia kaikkien tiellä liikkujien turvallisuuden kannalta. Ja tämän päivän kovassa kil- pailussa ei yksinkertaisesti pärjää huonokuntoisella ja alimitoitetulla kalustolla, sanoo Janne Ikäheimonen.  

16.03.2022 11.25HUOMIO! Energiapäivä 2022 -tapahtuma Askolassa tämän viikon perjantaina 18.3. - KATSO TÄSTÄ OHJELMA!
16.03.2022 10.21Ponssen uusi Active Manual -palvelu opastaa ja ohjaa videoiden avulla metsäkoneen käyttöä ja huoltoa
16.03.2022 9.43Stora Enso kannustaa metsänomistajia harvennushakkuisiin
15.03.2022 12.22Kaivosyhtiö Bolidenille 74-tonninen Scania täyssähkökuorma-auto raskaisiin kuljetuksiin
15.03.2022 8.00Väestönkehitys haastaa metsäalan koulutusta kehittymään
14.03.2022 10.14Renault Trucksilta T- ja C- E-Tech sähkökuorma-autot
14.03.2022 10.10Metsämiesten Säätiöltä 1,7 miljoonaa euroa apurahoja
14.03.2022 10.03Männylle, kuuselle ja koivulle tiedossa keskimääräistä heikompi kukinta
14.03.2022 9.16Oriveden eritasoliittymän ja ohituskaistan parantaminen käynnistyy 9-tiellä
14.03.2022 8.00Luonnonhoidon keinoja vahvistetaan metsänhoidon suosituksissa
13.03.2022 9.33Vöyrin Maksamaalla tutkitaan männikköjen pienaukkouudistamista
12.03.2022 16.40V8 moottoreiden ja voimansiirron korjaukset ammattitaidolla
11.03.2022 23.59KATSO TÄSTÄ SADAS JUHLALÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
11.03.2022 11.00INFRA ry: Jos kotimaisesta turpeesta halutaan ensi talven energiaratkaisu, on toimittava nyt
10.03.2022 14.55Conti Hybrid -rengassarja täydentyy
10.03.2022 14.00Sähkökäyttöinen "retro-paku" Volkswagenilta
10.03.2022 9.32Valmet Automotivelle ennätyksellinen liikevoitto vuonna 2021
09.03.2022 13.22Puurakentamisen markkinaosuus on kasvanut
09.03.2022 9.40Ponsse avasi uuden asiakaspalvelukeskuksen Ouluun
09.03.2022 9.33Kotimaan puulla voidaan korvata Venäjältä tuotu puu - poppaskonsteja ei tarvita
08.03.2022 14.44Emma Mäkinen Ivecolla ratakuorma-autojen klassikkokilpailuun Saksaan
07.03.2022 15.00HUOMENNA PORISSA! Scania vaihtoehtoiset käyttövoimat kiertueelle maaliskuussa - esittelyssä sähkö- ja biokaasukalusto
07.03.2022 14.13SSAB palkkaa yli 800 kesätyöntekijää Suomessa
07.03.2022 14.00Renault Trucks ja Geodis kehittävät yhdessä uuden sähkökuorma-auton kaupunkikuljetuksiin
07.03.2022 13.11Oulun Energia lopettaa venäläisen hakkeen käytön
07.03.2022 10.11Kotimaan vesiliikenteen kuljetukset kasvoivat tammikuussa
07.03.2022 9.44Sahateollisuuden vuositilasto 2021 - tuotanto oli 11,9 miljoonaa kuutiometriä
07.03.2022 8.00Continentalin uusi UltraContact-kesärengas on täynnä innovatiivista tekniikkaa
06.03.2022 12.22Metsähallituksella hyvä vuosi - panostukset luonnon monimuotoisuuteen nousivat ennätystasolle vuonna 2021
06.03.2022 11.00Vaikuta sähköautojen latausverkoston kehittämiseen
05.03.2022 9.11Turpeella huoltovarmuutta sodan luomassa epävarmuudessa
04.03.2022 23.33KATSO TÄSTÄ VIIKON 9/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
04.03.2022 8.41Metsä Groupin Venäjän toiminta ajetaan alas toistaiseksi
03.03.2022 12.44Volvo CE Finlandille monipyörävetoisia Volvo FMX380 6x6 -huoltoautoja
03.03.2022 10.26John Deere Forestry keskeyttänyt kaiken myynnin Venäjälle
03.03.2022 9.00Uuden sukupolven Mercedes-Benz eSprinter perusteellisessa talvitestissä Ruotsin Lapissa
02.03.2022 15.34Ponsse keskeyttää toimintansa Venäjällä
02.03.2022 14.52Teboil-asemilla tehtyjen ostosten rahat päätyvät kauppiaille
02.03.2022 14.41Suomen CLT-valmistajat yhdistäytyvät
02.03.2022 13.12Bioenergia ry huolissaan seuraavien lämmityskausien polttoaineiden saatavuudesta
02.03.2022 12.08Kempower vie pikalatausratkaisunsa Pohjois-Amerikan markkinoille
01.03.2022 11.44Nurminen Logistics aloittaa lämpösäädeltyjen merikonttien satamaoperoinnin yhteistyössä Rauanheimon kanssa
01.03.2022 11.00Scania toimittaa yli 100 täyssähkökuorma-autoa Kööpenhaminan kaupungin jäteyhtiö ARC:lle
01.03.2022 9.00Metsäala työllistää monipuolisesti eri koulutusalojen osaajia - alan ammattilaiset jalkautuvat kouluille kertomaan uramahdollisuuksista
28.02.2022 20.00MH-Steel Oy Mustasaaresta liittyy KOME Oy:n huoltopiste ketjuun
28.02.2022 12.33Harvennushakkuita Ruotsinkylän tutkimusmetsässä
28.02.2022 10.10Etätyösuositus päättyy - Työterveyslaitoksen vinkit työpaikalle palaajille
27.02.2022 20.00KATSO VIDEO! Kaivinkoneiden lumenveiston SM-kisoissa tuhansia kävijöitä ja upeita teoksia
27.02.2022 9.00Metsien hakkuut Euroopassa eivät lisääntyneet äkillisesti, toisin kuin Nature väitti vuonna 2020
26.02.2022 11.00Maantie 103 Vuosaaren satamatien tilapäinen sulkeminen Vuosaaren tunnelin kohdalla 2.-3.3.2022 klo 22.00?05.00
25.02.2022 21.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 8/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
25.02.2022 8.00Stora Enso aikoo myydä Kvarnsvedenin tehtaansa Northvoltille
24.02.2022 10.13MAN sähkökuorma-autot markkinoille aikaisintaan vuonna 2024
23.02.2022 9.30Vuosi 2021 oli puumarkkinoilla poikkeuksellisen vilkas - kesällä sekä määrät että hinnat huipputasolla
23.02.2022 8.00Stora Enso vauhdittaa kasvuaan ja kartoittaa uusiutuvan kuluttajapakkauskartongin tuotannon laajentamista
22.02.2022 14.36Tekniikkapäivitys ja I-Save -toiminnon tehostus pienentävät polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä Volvo FH i-Save kuorma-autoissa
22.02.2022 10.15Erikoinen ulostulo Fordilta - uusi Ranger Raptor saa keulalleen bensiinimoottorin
22.02.2022 10.12Ponssen tilinpäätös 2021 - Vahvaa kasvua kaikilla liiketoiminta-alueilla
21.02.2022 11.35VR ja Metsä tiivistävät yhteistyötään
21.02.2022 11.21Malmin entisen lentokentän ympäristössä puunkaatoja
21.02.2022 10.53Matkakustannusten vähennysoikeuteen väliaikainen korotus
21.02.2022 10.43ELY-keskus hakee ehdokkaita Itä-Suomeen perustettavaan jätehuollon yhteistyöryhmään
21.02.2022 10.12Shell- ja St1-asemat Caverionin ylläpitoon Suomessa
21.02.2022 8.00Einari Kuppi pelattiin 13. kerran Kuopiossa - Beaver taisteli voittoon
20.02.2022 11.20Mäntyharjulle uusi ProSilva S3 -harvesteri
20.02.2022 11.00SKAL: Hallitus käynnistää ammattidieselin valmistelun - akuutti kustannuskriisi tavaraliikenteessä jää ratkaisematta
20.02.2022 9.00Yritysten varastojen arvo kasvoi vuoden 2021 neljännellä neljänneksellä
19.02.2022 17.00Metsäteknologian professori Kalle Kärhä: Meidän suomalaisten pitää itse rakentaa kilpailukykymme
19.02.2022 9.00Joutoalueiden metsitykset lähtevät vauhtiin tulevana kesänä - metsitysala voi kasvaa 3000 hehtaariin
19.02.2022 7.11Kaivinkoneiden lumenveiston SM 2022 järjestetään Juupajoella ensi viikon lauantaina 26.2.
18.02.2022 23.20KATSO TÄSTÄ VIIKON 7/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
18.02.2022 9.22Suometsäosaaja-sivusto perehdyttää suometsien hoitoon ja vaikutuksiin
17.02.2022 13.33Fiat 500X ja Tipo nyt myös hybridi-vaihtoehtoina
17.02.2022 13.09Autoliitto mukaan lataussähköliiketoimintaan
17.02.2022 13.00Kertopuuta Berliiniin
17.02.2022 12.00Autoalan Tiedotuskeskus: Ajoneuvokannan sähköistymisen ennakoidaan etenevän aiempaa nopeammin, mutta kehitys edellyttää latausinfran laajentumista
17.02.2022 9.12Ponsse tuo markkinoille suorituskykyisen H8 harvesteripää-uutuuden
16.02.2022 17.10Uuden sukupolven Vermeer HG4000 murskain on kompakti tehokone
16.02.2022 13.33Teollisuuden liikevaihto kasvoi joulukuussa 34,0 prosenttia
16.02.2022 9.00Volvo Trucks on sähkökuorma-autojen markkinajohtaja Euroopassa
15.02.2022 13.20Kansallinen metsästrategia uudistetaan tänä vuonna
15.02.2022 10.22PK-seudun sähköbussivarikoilla otetaan käyttöön kotimaista pikalatausteknologiaa
15.02.2022 8.33Yaran Uudenkaupungin tehtaalla ennätyksellinen vuosi 2021
15.02.2022 8.00Neste tuo markkinoille logistiikka-alan yrityksille suunnatun sähkölatauspalvelun
14.02.2022 14.44Uraauurtava yhteistyö betonin vihreän kuljetuksen vauhdittamiseksi
14.02.2022 12.37Ponsse esittelee uuden sukupolven harvesteripään verkkotapahtumassa
14.02.2022 10.26Samiedulle uusi Komatsu 901XC hakkuukone opetuskäyttöön
14.02.2022 9.55Nimitykset: Puutuoteteollisuus ry: Sauli Ylinen puurakentamisen erityisasiantuntijaksi
13.02.2022 12.13Metsä Groupin vuoden 2021 vertailukelpoinen liiketulos oli 914 miljoonaa euroa
13.02.2022 11.00UPM:n liiketoimintojen ja Paperiliiton neuvottelut jatkuvat sovittelussa
13.02.2022 10.00Pajusta pohjolan bambu? Luke kartoitti viljeltävän pajun potentiaalia
12.02.2022 15.00Monipuoliset metsäalan palvelut ammattitaidolla ja iloisella asenteella
12.02.2022 9.00Andritz on käynnistänyt uuden A-ConApex -keittoprosessin Altri Celbin tehtaalla Portugalissa
11.02.2022 22.40KATSO TÄSTÄ VIIKON 6/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
11.02.2022 8.30Scania Super voittaa saksalaisen 1000-pisteen vertailutestin
11.02.2022 7.33Mistä johtuu nykyisten pankonsiirtolaitteitten käyttö ja pankkojen irtoimina "rehottaminen" Suomen ja koko Pohjolankin yhdistelmissä?
10.02.2022 10.02Koneosapalvelu Kuopiossa kaksi uutta myyjää ja uutena palveluna hydrauliikan huoltokäynnit
10.02.2022 9.00Hämeenlinnan toinen kaasutankkausasema avautuu - palvelee erityisesti raskaan liikenteen tarpeita
09.02.2022 15.50Ympäristöystävällistä haketusta uudella autohakkurilla
09.02.2022 15.00Fiat Ducaton uudistuneelle automaattiversiolle hinnat

Näytä lisää »