AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz X 350 d 4Matic Progress - Harvojen herkku

25.08.2019 18.01

x0.jpg

Tämän vuoden kuumimpiin ja odotetuimpiin lava-autouutuuksiin lukeutuu oikeutetusti V6 moottorin tähdittämä Mercedes-Benz X 350 d. Koeajo paljasti uutuuden odotusten arvoiseksi, mutta tarjoaako se vastinetta sijoitetulle rahalle?

(kuva yllä: Mercedes-Benz X 350 d on saksalaisvalmistajan vastaus lava-autoluokan tehokilpailuun. X-sarja valmistetaan yhteistyössä Renault-Nissanin kanssa.)

Suomalainen lava-autoja sorsiva autoverojärjestelmä pitää huolen siitä että uunituore Mercedes-Benz X 350 d lava-auto jää maassamme vain harvojen herkuksi. Toistaiseksi ainoastaan viisipaikkaisena tarjolle tuotavaa X 350 d mallia tarjotaan rivikoneisten X 220 d ja X 250 d mallien kolmen varustelutason asemesta ainostaan kahtena eri varustelutasona: Progressive ja Power. Viisipaikkainen lava-auto luokitellaan Suomessa kaksikäyttöautoksi, mikä tarkoittaa verottajan suunnalta tarjottavia raipaniskuja. 

Nyt koeajettavan, Progressive varustelutason auton verollinen hintapyynti noin 95 000 euroa. Tästä on autoveroa lähes 36 500 euroa. Power varustelutason auton verollinen hintapyynti ylittää jo 100 000 euron rajapyykin. 

Korkeaa autoveroa on Suomessa kierretty mm. pakettiautomuutoksella, jolloin autosta otetaan takapenkki pois tai muuttamalla auto ns. kevyt kuorma-autoksi, jolloin auton voi pitää entiseen tapaan viisipaikkaisena. Kevyt kuorma-automuutoksen myötä auton kantavuus jopa kasvaa ja autovero poistuu kokonaan. Varjopuolena on kuorma-autoille suurin sallittu 80 km/h ajonopeus ja sen myötä autoon pakolliseksi tuleva nopeudenrajoitin. 

Rivikoneisia X-sarjalaisia on saatavana myös pakettiautovariantteina. Vehon lehdistöpäällikkö Pekka Kosken mukaan X 350 d mallin pakettiautomuutos on työn alla: 

- Kevyt kuorma-autovaihtoehtoa emme ole, ainakaan toistaiseksi, tuomassa markkinoille. 

x42.jpg

(kuva: Moottoritilan täyttää Mercedeksen useissa eri automalleissa käyttämä 3 litran OM 642 V6:n. Vaihteistona luotettava ja hyvään polttoainetalouteen yltävä 7-vaihteinen 7G-Tronic Plus -automaattivaihteisto. Muista X-sarjan malleista poiketen X 350 d on jatkuvalla 4Matic -nelivedolla.)

V6:n paluu

X-sarjan uusimman tulokkaan konehuoneeseen sovitetusta 3-litraisesta ja 24-venttiilisestä OM 642 V6-turbodieselistä irrotetaan 258 hv(190 kW) ja 550 Nm suoritusarvot. 

X 350 d:n yhdistetyn ajotavan polttoaineenkulutukseksi ilmoitetaan 8,8 l / 100 km ja CO2 -päästöksi 230 g/km.

Vuonna 2005 ensimmäisen kerran markkinoille tuotua, alumiinilohkolla ja kansilla varustettua commonrail-dieseliä kehutaan yleisesti hyvästä kestävyydestään ja erinomaisesta polttoainetaloudesta. Moottorin ja ennen kaikkea V6-moottorissa tarvittavan pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiston hintavuuden ja suuren tilantarpeen vuoksi OM 642 on jäänyt vähä-äänisesti pois Mercedeksen mallistosta. X-sarjalaisen nokalle V6 nostettiin paitsi riittävän tilan myös kilpailuasetelman vuoksi. Vastaavanlaisiin suoritusarvoihin yltävä vinkkeli löytyy näet myös Volkswagen Amarokin nokalta.

X 350 d:ssä on vakiovarusteena jatkuva 4Matic-neliveto ja 7G-Tronic Plus -automaattivaihteisto. Mercedeksen 4Matic järjestelmän keskustasauspyörästö jakaa voimaa etu- ja taka- akseleiden välillä 40:60 suhteessa. Kaikissa X-sarjan nelivetomalleissa on vakiona DSR-alamäkihidastin ja alennusvaihde, ja valinnaisvarusteena taka-akselille saa tasauspyörästön lukon. 

x5.jpg

(kuva: Muovisella lavakaukalolla varustetun lavan sisäpituus on noin 1,5 metriä. Perinteisten lavakoukkujen sijasta kuorma kiinnittyy siirrettäviin kuormansidontakiinnikkeisiin.)

Ainoana keskikokoluokan pickupina X-sarjassa on niin ikään vakiovarusteena jäähdytetyt jarrulevyt molemmilla akseleilla. Edessä levyjen halkaisija on 32 ja takana 30,8 senttiä. Kaikilla Euroopan markkinoilla vakiona on mukavuusjousitus, jolloin maavara on 202 milliä. Lisähinnasta autoon saa 20 mm korotuksen.

Vakiovarusteisiin sisältyy kol- me aktiivista turvajärjestelmää: aktiivinen jarruavustin, kaista- avustin sekä liikennemerkkiavustin. Varustukseen kuuluvat lisäksi perävaunuavustin, rengaspaineen valvontajärjestelmä, hätäkutsumahdollisuus, vakio- nopeudensäädin sekä led-ajovalot. Tarpeellisen peruutuskameran lisäksi X-sarjan autoihin on tarjolla myös 360 asteen ympäristönvalvontajärjestelmä, mistä on hyötyä etenkin maastossa ajettaessa.

Tehokas moottori tekee lähes 2,2 tonnia painavan lava-auton ajamisesta sujuvaa ja vaivatonta. 7G-Tronic Plus -automaattivaihteisto vaihtaa pykälät enemmin empimättä ja nykimättä. 

V6:n on käyntiääniltään rivikonetta hiljaisempi ja miellyttävämpi. Tosin kaasupolkimen rajumpi painallus nostaa esiin V-koneille ominaisen matalan jytinän, mikä on nykyautossa pelkästään positiiviseksi luonnehdittava ominaisuus.

x3.jpg(kuva: Takamatkustajille on asialliset oltavat. Päätilaa on riittävästi ja istuinosa on sopivalla korkeudella.)

Maantiellä tehokkaalla moottorilla varustetun lava-auton ajettavuudessa on yhtäläisyyksiä valmistajan edustusautomalleihin. Perusolemus on säyseä, mutta tarvittaessa löytyy särmää ja räjähtävää, mutta hallittavaa suorituskykyä.

Kuljettaja voi valita viidestä valmistajan puolesta valmiiksi asettamasta ajotilasta: Comfort, ECO, Sport, Manual ja Offroad, jotka vaikuttavat muun muassa moottorinohjaukseen, automaattivaihteiston vaihtamisaikaan sekä start/stop-järjestelmän toimintaan. Huomionarvoisena seikkana mainittakoon että 4Matic -järjestelmän asetus vaikuttaa ajotilan toimintaan. Esimerkiksi Eco- ja Sport -ajotilat ovat aktiivisia vain 4Matic-järjestelmän perus- eli 4MAT -asetuksella. Vastaavasti Offroad ajotila aktivoituu 4H ja 4L -asetuksella. 

Koeajossa miellyttävimmältä vaikuttivat parhaaseen polttoainetalouteen pyrkivät Eco ja Comfort ajotilat.

4Matic asetus vaikuttaa myös DSR-alamäkihidastimen toimintaan. 4MAT ja 4H -tilassa hidastin on asetettu 8 km/h nopeuteen. Hitaimman 4L asetuksen kanssa nopeus on 5 km/h. Lisäksi 4L tilassa ESP kytkeytyy automaattisesti pois päältä. 

X 350 d mallin ohjaustuntuma on kaikin puolin asiallisella tasolla. 

Sisarmalliensa tapaan X-sarjalaisten takajousitus on toteutettu kierrejousin, kun monilla kilpailijoilla on yhä lehtijouset. Kierrejousien ansiosta X-sarjalaisen takapää pysyy paremmin tienpinnan epätasaisuuksien tahdissa.   

x2.jpg

(kuva: Sisältä X-sarjalainen noudattaa merkin muiden mallien linjaa. Vaihdevipu on perinteisellä paikalla keskikonsolissa. Manuaalitilassa pykälät vaihtuvat ohjauspyörän nappuloista. Hienoisena pettymyksenä multimediajärjestelmä on edeltävää sukupolvea. Uusinta eri puhelimien käyttöjärjestelmiä tukevaa MBUX -järjestelmää ei ole saatavana edes lisähinnasta.)

Käytännöllisyyden ehdoilla

X 350 d:n matkustamo on tilava ja istuimet tukevia ja mukavia. Suuret lasipinnat ja asiallinen peilivarustus takaa hyvän näkyvyyden. 

Kojelaudassa seisova 8,4 tuumainen monitoiminäyttö on tuttu V-sarjasta. Monitoimiohjauspyörässä on vain korkeuden säätö, mikä, auton hankintahinta huomioon ottaen, tuntuu hieman vähäiseltä. 

Matkustamoa kokonaisuutena arvioitaessa sen suunnittelussa on otettu asiallisesti huomioon ammattikäyttäjien tarpeet ja toiveet. Nopeasti silmäiltynä X 350 d Progressiven ohjaamo poikkeaa muista sarjan malleista ainoastaan ohjauspyörän vaihdenappuloiden ja keskikonsoliin viedyn 4Matic valitsimen osalta. 

Kenelle?

Uusi Mercedes-Benz X 350 d sopii täydellisesti valmistaja malliportfolioon, missä lähes mallista kuin mallista on tarjolla tehokkaalla moottorilla ja muulla eksotiikalla täydennetty huippumalli. Voimalinjan osalta X 350 d:n täydentää onnistuneesti tätä polkua, mutta nykyaikaisten liitettävyyspalveluiden ja muun valmistajan muihin tämän hintaluokan automalleihin tarjolla olevan luksuksen puuttuminen saattavat olla varteenotettaville ostajaehdokkaille vaikea pala purtavaksi. Tehokkaan moottorin ja asiallisen maavaran sekä maastoajo-ominaisuuksiensa ansiosta X 350 d sopii erittäin hyvin vaativiin perävaunun vetotehtäviin. Suurin sallittu jarrullisen perävaunun massa on näet täydet 3 500 kg. Kantavuutta X 350 d tarjoaa tonnin verran. 

x6.jpg

(kuva: 4Matic nelivetojärjestelmän ohjaus, alamäkihidastimen ja tasauspyörästönlukon sekä lavavalon nappulat ovat siistissa rivissä kojelaudassa.)

09.10.2019 12.14Magnus Björklund Volvo Trucks Region North Europe toimitusjohtajaksi
09.10.2019 9.25Ilmastonmuutosta torjutaan globaalisti Saarijärveltä käsin
09.10.2019 9.00Rakennusalan ikuisuusongelmaan puututaan Valtran työmaalla - suojakypärän käyttämistä seurataan videonanalytiikan avulla reaaliaikaisesti
08.10.2019 18.00Hakkureiden ja murskainten palosuojaus vaatii ammattitaitoa
08.10.2019 14.14Vehon katsastusliiketoiminta siirtyy A-Katsastukselle
08.10.2019 10.01Nordic Truckcenter ostaa IVECOn liiketoiminnan Malmössä
08.10.2019 10.00Nokian Forest King TRS 2+ tuo kehittyneimmät ominaisuudet kuusipyöräisille metsäkoneille
08.10.2019 9.00Kuinka suomalaisessa puuhuoltoketjussa jaksetaan?
08.10.2019 8.00ROADSHOW 2019: Sampo-Rosenlewin ja Kone-Ketosen hakkuunäytös Kangasalla 18.10.2019.
07.10.2019 20.11Kolmen Logset koneen työnäytös Hollolassa kiinnosti metsäkoneväkeä
07.10.2019 18.33Turbon optimointi käyttötarpeeseen - taustalla ainutlaatuinen turboalan osaaminen
07.10.2019 16.00FM Timber kehitti tukkikouran lumiauran - patentti myytävänä
07.10.2019 8.14Matematiikka ja tietotekniikka auttavat torjumaan värähtelyn haittoja paperinvalmistuksessa
07.10.2019 8.09Continentalin uusi nastarengas testivoittoon
07.10.2019 8.00Miten brexit vaikuttaa kaupparekisteriin, tavaramerkkeihin, mallisuojaan, patentteihin ja tilintarkastusalaan?
07.10.2019 7.00Rovanperästä WRC2 Pro -luokan mestari
06.10.2019 18.00Onnin Auto: Yli 40 vuotta varaosia - nyt myös korjaamotoimintaa
06.10.2019 16.55Tankkausetuja ammattiliikenteen Teboil D-automaateilla
06.10.2019 15.00Miten koneellisen metsänistutuksen ja taimikonhoidon työmääriä voitaisiin lisätä Suomessa?
06.10.2019 11.01Jousitukku laajentaa toimintaansa - nyt tuotteet myös kevyempään hyötyajoneuvokalustoon
06.10.2019 8.11Lausunnoille sähköautojen latausmahdollisuuksia ja rakentamisen energiatehokkuutta parantava lakiluonnos
05.10.2019 19.11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun syyskuun voittaja on selvinnyt
05.10.2019 18.20Laadukkaat AdBlue -nesteet sekä ratkaisut säilöntään ja kuljetukseen
05.10.2019 17.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Chevrolet Silverado 1500 Crew Cab 5.3 V8 4X4 LTZ Z71 - Suurempi, kevyempi ja ketterämpi
05.10.2019 10.11Metsäteho: Puun korjuun ja kuljetusten päästöjen vähentämiseksi useita keinoja
04.10.2019 17.00Metsänhoitovinkit Stora Enson upouudelta virtuaaliavustajalta
04.10.2019 15.33Drone löytää kirjanpainajien aiheuttamat tuhot nopeammin kuin ihminen
04.10.2019 14.36Bioenergia ry: Ei hätiköityjä linjauksia turpeesta
04.10.2019 11.00Puhtaiden polttoaineiden kysyntä kasvaa logistiikassa
04.10.2019 7.30Nokian Hakkapeliitta LT3 ja Nokian Hakkapeliitta R3: Uuden sukupolven talvirenkaat tarjoavat turvaa kaikilla keleillä
03.10.2019 14.45Puhtaampia kuljetuksia Scania-biokaasuautoilla
03.10.2019 9.01Puun tuontimäärä kasvoi selvästi vuonna 2018
03.10.2019 9.00Skoda julkisti uuden Superbin hinnat
03.10.2019 8.52Nokian Renkaat juhlii Yhdysvaltain-tehtaansa avajaisia
03.10.2019 8.40Seinäjoen tankkausaseman avautuminen vilkastuttanut paikallista kaasuautojen kysyntää
03.10.2019 8.00Yksilöllisiä pakkauskartonkeja ensikuidusta
02.10.2019 17.08Nokian Raskaat Renkaat saavutti merkkipaalun työturvallisuudessa: vuosi ilman poissaoloon johtaneita tapaturmia
02.10.2019 15.00Tornator ottaa käyttöön vihreän rahoituksen viitekehyksen
02.10.2019 10.13Käytetty kunnostettu trukki on usein järkevä vaihtoehto
02.10.2019 10.11Täysin sähköinen Volvo XC40 aloittaa uuden aikakauden
02.10.2019 8.11Metsäteollisuuden sivuvirroilla hillitään viljelyn vesistövaikutuksia - puukuitulietteen hyötyjä selvitetään Tuusulanjärven valuma-alueella
01.10.2019 18.01DAF kuorma-automallisto koeajettavissa Oulussa huomenna keskiviikkona
01.10.2019 17.30Koneosapalvelusta vuoden 2019 Parker-jälleenmyyjä Suomessa
01.10.2019 11.54Uusien henkilöautojen rekisteröinnit kääntyivät syyskuussa kasvuun
01.10.2019 11.09Uusi Ford Transit on nyt entistäkin tehokkaampi ja tuottavampi
01.10.2019 8.00Metsä Group: Männyn ja kuusen sekaviljelyllä varmemmin uusi metsä
01.10.2019 7.40Kilafors selkeyttää perävaunujen ja varaosien maahantuontia Suomessa
30.09.2019 11.06Vehon raskaat käytetyt jatkossa SelecTrucks portaalista
30.09.2019 10.50UPM: Lannoittamisella jopa tuhansien eurojen lisätulot metsästä - katso video!
30.09.2019 9.20Tukkimiehentäin torjuntaa tutkitaan kenttäkokeella
30.09.2019 9.00Moottori: Talvirengaspakko poistuu - mitkä renkaat alle liukkaalla?
29.09.2019 15.00Br. Holmberg Transport Ab:n tuunattu Sisupari - näyttävää tehokkuutta puunajoon
29.09.2019 12.11Metsäkoneiden sähköiset palvelut - paljon uutta asiaa lyhyessä ajassa
29.09.2019 7.44Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.300 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia!
28.09.2019 19.11KATSO AMMATTILEHDEN KOEAJOVIDEO! Volkswagen T6.1 on monitoiminen ja digitaalinen
28.09.2019 17.21Doppstadt Inventhor Type 9: Uutta tehokkuutta kierrätysmateriaalien murskaukseen
28.09.2019 15.00DAF panostaa vahvasti huolto- ja varaosatoimintoihin Suomessa
28.09.2019 13.00Erkki Hannula Oy: Päätehakkuita Pohjois-Pohjanmaalla sahateollisuuden tarpeisiin
28.09.2019 7.00Yrityssektorin voittoaste pysyi vuoden 2019 toisella neljänneksellä edellisen neljänneksen tasolla
27.09.2019 10.30Finnvera: Joka neljäs varsinaissuomalainen pk-yritys vie tuotteita ulkomaille - valtaosa ilman kansainvälistymispalveluja
27.09.2019 10.13Metsä on metaanin nettonielu, vaikka kasvit päästävätkin ilmaan metaania
27.09.2019 10.00Olli Kokki Metsä Groupin Joutsenon sellutehtaan tehtaanjohtajaksi
27.09.2019 9.44Bioenergia ry vastaa väitteisiin: Metsäenergia Suomessa tukee ilmastotavoitteiden saavuttamista
27.09.2019 7.33Rinta-Jouppi Machinella Konepäivät ja uusien toimitilojen avajaiset 27.-28.9. Seinäjoella
26.09.2019 19.01Kauppalehti: Sisu kehittää sähköistä kuorma-autoa - Tuotepäällikkö Tekniikka&Taloudelle: "Valmista esiteltävää saattaa olla kolmen vuoden päästä"
26.09.2019 17.15Metsäalan Asiantuntijat ry: Työssä uupuminen on liian yleistä tänä päivänä
26.09.2019 17.00KATSO VIDEO! Kopan kantavat Karstulassa
26.09.2019 16.34Opel kasvattaa suosiotaan yritysautona
26.09.2019 13.00Renault Trucksille EcoVadis Gold -sertifikaatti - jo toisena vuotena perätysten
26.09.2019 11.48Tekninen tiedote esittelee eurooppalaisen LVL:n uudet lujuusluokat
26.09.2019 10.00Kamux: Pakettiautoihin ja yrittäjän kalustoonkin halutaan tänä päivänä mukavuuksia
25.09.2019 17.01Originator Oy ja Hyvinkään HRP Oy: Puutavaranostureiden huollot ammattitaidolla
25.09.2019 14.00Suomalaisesta metsästä Tokion keskustaan
25.09.2019 13.41Veho panostaa Sisu-asiakkaiden palveluun
25.09.2019 10.41Olavi Räsänen Oy luopuu kuormalavaliiketoiminnasta - lavavalmistus jatkuu uudessa omistuksessa
25.09.2019 10.32Hyvät renkaat vähentävät törmäysriskiä
25.09.2019 10.30Maanmuokkaus varmistaa metsän kasvun
25.09.2019 8.00Annica Bresky Stora Enso -konsernin toimitusjohtajaksi
24.09.2019 13.30Tässä on täysin uusi SsangYong Korando
24.09.2019 13.27Helsingin yliopisto: Metsäpohjaisen bioenergian laajentunut käyttö vaarantaa YK:n ilmastotavoitteet
24.09.2019 13.12Metsäteollisuus on jo pitkälti irtautunut fossiilisista polttoaineista.
24.09.2019 12.21Alumiinivanteet tuovat selvää hyötyä kuljetusyrityksen liiketoimintaan
24.09.2019 11.11Toimitusjohtaja Mia Mantsinen Alihankinta 2019 -messujen avauspuheessaan: "Kestävyys ei ole nollasummapeliä"
24.09.2019 10.22KOPA-kantavien telojen työnäytös Janakkalassa huomenna keskiviikkona 25.9.
24.09.2019 10.14Logset metsäkoneiden työnäytös torstaina 26.9. Hollolassa
24.09.2019 9.00Janne Näräkkä valittu kansainvälisen FSC:n hallitukseen
24.09.2019 8.42Hondan suosittu aavikkoratsu saa lisää kuutioita moottoriin
24.09.2019 8.40EPEC - luotettava kotimainen ohjelmistotalo
23.09.2019 17.30RX Academy -sarja päättyi suomalaisjuhliin - Jonne Ollikainen nousi kolmanneksi
23.09.2019 15.00LUKE: Pieneltäkin turvepeltojen alalta voisi saada isot päästövähennykset
23.09.2019 11.45Volkswagen T6.1 -mallisto sai hinnat - edullisimmillaan alle 32 000 euroa
23.09.2019 11.03Finnvera: Suome taloudessa paljon mahdollisuuksia
23.09.2019 11.00Stora Ensolle tunnustusta tehtaiden kunnossapitoratkaisusta
23.09.2019 10.10Kuorma-autovalmistaja kuljettajan asialla
23.09.2019 10.00Kemin biotuotetehdashanke etenee
22.09.2019 19.02MAN-liiketoimintojen uusi johtaja Kari Rautanen: "Tuotteet ja palvelut hyvässä iskussa - toimintaa kehitetään entisestään"
22.09.2019 16.11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger 2.0 4WD A10 Wildtrak - Lisää puhtia pataan
22.09.2019 13.11Forest Fix Ab: Harvennushakkuuta rannikon kivikoissa
22.09.2019 9.33EU:n liikenneministerit: Liikenteen ilmastotyöhön tarvitaan pitkäjänteisyyttä
21.09.2019 12.12Otto Lahti, johtava asiantuntija Traficom: HCT-rekan päästövähennykset

Näytä lisää »