Otto Lahti, johtava asiantuntija Traficom: HCT-rekan päästövähennykset

21.09.2019 12.12

hctotto12.jpg

Raskaampia, korkeampia ja pidempiä yhdistelmiä on perusteltu viimevuodet niiden pienemmillä CO2-päästöillä. Suomen maanteiden tavaraliikenteen sopivasta osuudesta ilmaston muutoksen torjuntaan liittyvien CO2-päästöjen vähentämiseen kukin voi haluamaansa mieltä. Kyseiset päästöt syntyvät lähes kokonaan Venäjältä tuodusta raakaöljystä valmistetusta dieselpolttoaineesta, mikä on hyvin merkittävä kustannus kuljetusalalle. 

(kuva yllä: Erilaisia HCT-rekkoja jonossa kääntyvyys vertailuun kesällä -18 todellisessa käyttöympäristössä Oritkarissa.)

Polttoainekustannusten suuruuden ennustettavuus yhtään pidemmällä aikajänteellä on myös varsin epävarmaa, koska siihen vaikuttaa maailman markkinat ja kotimaiset poliitikot verotuksen kautta. Polttoaineen kulutuksen pienentäminen pitkän matkan tavaraliikenteessä ja massatavaran ajossa on hyvin tärkeä asia, puhutaan sitten globaalista ilmaston muutoksesta tai peräkylän sahan kilpailukyvystä ja paikallisen kuljetusyrittäjän elinkeinosta.

Parivertailuista isoja otsikoita

Lainsäädäntömuutosten perusteluihin, etujärjestöjen ulostuloihin ja yksittäisten yritysten tiedotteisiin on kerta toisensa jälkeen poimittu varsin yksinkertaisia parivertailuja, joilla on osoitettu suuremman rekan merkittävästi pienempiä päästöjä hyötykuormaan nähden. 2013 Suomessa nostettiin suurinta sallittua massaa 60→76 tonniin. Asetusmuutoksen perustelumuistiossa esitettiin näille massoille kulutuslukemiksi 45 ja 50 l/100 km. Näillä lukemilla kulutus tonnia kohden laski 20% 1,125→0,9 l/100km hyötykuormatonnia kohden. 

Ensimmäisenä liikenteeseen lähteneen Speedin HCT-projektin tavoitteena oli huikea 40% päästövähennys pitkien merikonttien kuljettamisessa. Tämän taustalla oli puoliperävaunuyhdistelmän kulutuksena 38 l/100 km ja 32-metrisen EKO-rekan kulutuksena 46 l/100 km.

2019 keväällä autovalmistajien etujärjestö ACEA julkaisi aiheeseen liittyvän seminaarin jälkeen tiedotteen, missä kahden puoliperävaunun A-tupla yhdistelmän hyöty perinteisiin puoliperävaunuyhdistelmiin nähden oli 27 %. Perinteisen puoliperävaunuyhdistelmän kohdalla kulutus oli tässä vertailussa 35 l/100 km ja HCT-rekan kulutus 50 l/100 km. Perinteinen 25-metrinen moduuli oli mukana vertailussa kulutuksella 45 l/100 km.

Kesäkuussa Schmitz Cargobull voitti EcoDuo konseptilla Green Truck Future palkinnon. Yhdistelmä vastasi Espanjassa ja Ruotsissa kokeiluissa olevia 2-akselisella vetoautolla olevia A-tupla yhdistelmiä. Tällä kertaa tiedotettiin vain päästöjen vähentymisestä hyötykuorman tonnia tai kuutiota kohden. 20 % CO2-päästöjen laskun perusteena oli tällä kertaa puoliperävaunun kulutuksena 30 l/100 km ja EcoDuo:n 48 l/100 km.

Kaikkien näiden laskettujen tai tavoiteltujen säästöjen takana on ihan asiallisesti tehtyjä ammattilaisten varsin laajoja tutkimuksia joko käytännössä tai laskennallisesti. Suurelle yleisölle näkyvissä lehdistötiedotteissa siitä näkyy vain yksi johtopäätös, minkä perusteella ei saisi tehdä johtopäätöksiä tuntematta menetelmän virhetoleransseja ja esimerkissä käytettyä kuormakorityyppiä ja kuoman ominaispainoa. Ilman näitä pohjatietoja yksittäisen esimerkin pohjalta tehtävät yleistykset menevät lähes varmasti pieleen.

hctotto3.jpg

(kuva: Polttoaineenkulutus l/100km lavaa kohden eri lavamäärillä 25-metrisellä, 32-metrisellä ja 16,5-metrisellä.)

Luonnollisten virheiden vaikutus HCT-rekan hyötyyn

Sekalaisella rahdilla, millä perinteisen 25-metrisen 3+5 akselisen yhdistelmän massa olisi täydellä kuormalla noin 60 -tonnia 32-metrisellä yhdistelmällä voi saavuttaa keskimäärin noin 10 % pienemmän polttoaineen kulutuksen. Eri automerkkien ja moottoriversioiden väliset erot ovat helposti +/- 5 % keskimääräiseen arvoon nähden perinteisissä 25-metrisissä yhdistelmissä. Uusien 32-metristen kohdalla hajonta on suurempaa, koska parhaita ratkaisuja etsitään vielä.

Näitä eroja kuuluisi kutsua normaaliksi hajonnaksi tuloksissa, koska yksittäisen rekan polttoaineen kulutuksessa ei ole tapahtunut mitään virhettä. Yllä kuvatun keskimääräisen eron ja tulosten hajonnan takia HCT-rekan hyödyksi muodostuu helposti tuloksia nollasta jopa 20 % tasolle. Kun lähtötilanteeseen ja vertailtavaan uuteen pidempään yhdistelmään liittyy muutama parin prosentin epävarmuus, osoittautuu hyvin selkeästi näiden pienien epävarmuuksien hallinnan olevan koko laskennan ydin.

Neutraalin vertailuparin hallinta

Vaikeasti hallittavan mahdollisimman samankaltaisten ajoneuvojen hajonnan lisäksi vertailuissa on myös paljon asioita, joita voi huomioida laskuissa. Vanhan kaluston keskiarvon ja uusimpien parhaiden autojen välinen ero on ihan selkeä, eikä se liity mitenkään mittamuutokseen. Tämän takia vertailu pitää tehdä aina saman vuosimallin kalustolla.

Voimalinjojen ylimitoituksella tai väärällä perävälityksellä pystyy pilaamaan polttoainetalouden helposti kaikissa pituusluokissa. Näihin liittyy todellisen tiedon lisäksi varsin paljon uskomuksia, missä kuljettajan kokemalla ajotuntumalla on enemmän merkitystä kuin todellisella polttoainetaloudella tai matkanopeudella. Noin 6,5 kw/t eli 530 hv 60-tonnisessa (todelli- nen massa liikenteessä) on ollut ihan yleinen moottorivalinta rahtiliikenteeseen Suomessa. Saman tehopainosuhteen pitäminen HCT-pituuksissa tarkoittaa lähes aina 16-litraista moottoria. Useissa tapauksissa pääteillä pärjää ihan hyvin myös pienemmällä ja kevyemmällä moottorilla. Neutraalin vertailun kannalta asiaa pitää käydä huolellisesti läpi autovalmistajan edustajan kanssa, jotta saa vastauksen todelliseen kysymykseen.

Kolmas huomioitava asia neutraalissa vertailussa on kaluston omamassa. Pitkän yhdistelmän omamassa karkaa helposti kohtuuttoman korkeaksi yli varustelulla. Kaiken kevytrakennetekniikan valinta pitkään yhdistelmään ei toisaalta anna realistista kuvaa vertailuun, jos vanhoilla mitoilla oleva yhdistelmä on keskivertoa raskaampi yksilö. Yleisessä A-tupla rakenteessa takavaunun tietoina toimii usein samat arvot mitä on vertailukohtana olevassa 25-metrisessä täysperävaunuyhdistelmässä.

Uuden kaluston kohdalla kuljettajakoulutus ja toteutuneiden kulutusten ja terminaaliaikojen vertailu kuljettajien välillä on tärkeä osa käyttöönottoa. Digitalisaatio tarjoaa tähän paljon hyviä työkaluja kaikkien merkkien kohdalla. Huonosta ajotavasta johtuvat poikkeamat pitää karsia ensin pois, jotta kaluston todellisiin eroihin pääsee käsiksi. Tämä koskee luonnollisesti kaikkia kokoluokkia. Yleisesti massan ja moottoritehon kasvaessa ajamisesta tulee tarkempaa, koska hyvät isot yhdistelmät rullaavat todella kevyesti päästyään vauhtiin.

hctotto4.jpg

(kuva: Maltillinen vetoauto, akseliston mitoituksen osalta räätälöity ensimmäinen perävaunu ja kevyt sekä edullinen standardiperävaunu viimeisenä on varmasti standardi ratkaisu tulevaisuudessa, kun haetaan kustannustehokkaasti päästövähennyksiä.)

Täyttöasteen huomioiminen

Vertailulaskenta on hyvin helppoa, jos se tehdään suoraan kantavuuden tai tilavuuden perusteella. Vertailtavien yhdistelmien kohdalla kantavuuden ja tilavuuden välinen suhde on harvoin täysin sama, joten laskenta on syytä tehdä vähintään erikseen molempien osalta. Todellisuudessa täyttöaste ei ole aina tasan 100 %, joten vertailua on syytä tehdä erilaisilla täyttöasteilla.

Kappaletavarakuljetusten polttoainetaloutta on helppo lähestyä esimerkillä, missä kuljetetaan 900 kg FIN-lavoja. Tarkastelu lähtee liikkeelle laskemalla kulutukset tyhjän ja täyden kulutuksen perustella erilasille täyttöasteille ja niiden perusteella kulutukset kuljetettavaa rahtiyksikköä kohden. A-tupla yhdistelmän osalta on lisäksi hyödyllistä tarkastella kulutukset vain ensimmäisen perävaunun kanssa, koska sillä voi ajaa myös puolikkaita kuormia hiljaisina päivinä.

HCT:n etu kulutuksessa on tasaisesti noin 10 % täysperävaunuyhdistelmään, kun molempien täyttöaste on sama. Perinteisen moduulin täyden kuorman kuljettaminen HCT:llä veisi 8 % enemmän polttoainetta. Jotta kulutus kuljetusyksikköä kohden ei kasva pitää HCT:n kuormakoon olla 11 % suurempi. Kuormakoon ollessa 12-20 % suurempi saavutetaan HCT:lla hyötyä polttoainekuluissa ja päästöissä tässä esimerkissä.

hctotto5.jpg

(kuva: Isomman rekan suunnittelijan hartioilla on suuri vastuu tavoitteiden toteutumisesta.)

Parivertailuista kokonaisvaikutuksiin

Lainsäädännön valmistelussa ympäristövaikutukset ja päästövähennykset ovat hyvin oleellisessa roolissa tänä päivänä. Tällöin tarvitaan uuden lainsäädännön mahdollistamien yksittäisten autojen hyötyjen vaikutusten lisäksi laskelmat tehokkaampien autojen ajosuoritteesta. Eli vaikutusten arvioinnissa selvitetään kuinka monta milj. km mitäkin suoritetta korvaantuisi jollain toisenlaisella rekalla muutoksen takia.

Valtakunnan tasolla tehtävässä laskennassa suuremmat vaikutukset kertyvät niistä ratkaisuista, joilla on potentiaalisesti paljon suuren ajosuoritteen hyö- dyntäjiä. Heti muutoksen jälkeen oli selvää näkyvimpien investointien perusteella, että kuljetusalalla ja virkamiesten laskimissa oli käytetty samoja parametreja. Suuren volyymin pitkän linjan kappaletavara- ja elintarvikekuljetuksissa tunnistettiin ylivoimaisesti eniten ajosuoritetta, mikä voisi korvaantua pidemmillä yhdistelmillä. Pohjoisen isot kappaletavaraliikenteen harjoittajat Vähälä ja Ilmari Lehtonen olivat keväällä selkeästi suurimmat yli 30-metristen operaattorit. Autovalmistajien ja kuljetusyritysten some viestinnässä on näkynyt tasaisena virtana komeita kuvia pitkistä täysperävaunuyhdistelmistä, joilla ajetaan elintarvikekuljetuksia pitkillä väleillä etenkin ruuhkasuomen ja maakuntakeskusten välillä. Hyötyjen kannalta tärkeintä ei ole mahdollisimman pitkä kuljetusmatka vaan mahdollisimman suuri volyymi kohtuullisen painoista tavaraa.

Merikonttikuljetuksissa yksittäisen yhdistelmän saavuttama etu mittamuutoksesta on karkeasti kaksinkertainen kappaletavaraliikenteeseen nähden, mutta potentiaalisten hyödyntäjien osuus kertaluokkaa pienempi ja vuotuinen ajosuorite keskimäärin pienempi. Liikenteen päästövähennysten kannalta pitkien konttirekkojen vaikutus on sen takia huomattavasti vähäisempi. Erilaisia muita mittamuutoksella päästövähennyksiä saavuttavia pieniä ryhmiä on paljon. Niiden tarkempi kokonaisvaikutusten laskenta on kuitenkin hyvin vaikeaa, koska kuljetusten määristä eri markoilla ei ole kattavia tilastoja.

Yksittäisen kuljetusyrityksen rooli

Yksittäinen kuljetusyrityksen kohdalla jonkun pidemmän yhdistelmätyypin keskimääräinen hyöty työvoimakustannuksissa tai polttoainekuluissa on vain suuntaa antava lähtötieto. Suuremmasta kapasiteetista ei ole hyötyä, jos keskimääräinen täyttöasti laskee merkittävästi. Asiakkaan saneleman aikataulun ja tavaraerien koon pitää mahdollistaa suuremmat kuormat, jotta pidempää kalustoa kannattaa alkaa edes suunnitella. Purku- ja lastauspaikoille pitää luonnollisesti myös mahtua pidemmällä kalustolla.

Edellisessä Metsäalan Ammattilehdessä kävin aukeaman verran läpi erilaisia pituusvaihtoehtoja ja uudenlaisia moduulirakenteita. Vaikutusten arvioinnin uusi ulottuvuus tulee kalustokirjon kasvusta. Viimeiset parikymmentä vuotta pituus on ollut rahdin ajossa aina sama. Viimeisen kuuden vuoden aikana on mietitty sopivaa kokonaismassaa. Nyt pääsee valitsemaan ja joutuu arvioimaan omaan käyttöön sopivaa massaa ja pituutta.

Mittamuutoksen keskeisenä tavoitteena on kustannustehokas tapa maanteiden tavaraliikenteen päästövähennyksille. Tämä tavoite toteutuu vain, jos kuljetusliikkeet tekevät hyviä investointeja ja valitsevat sopivia pitkiä yhdistelmiä niihin kohteisiin, missä niistä on hyötyä. Tehokkuus syntyy usein luovasta ohuiden tavaravirtojen yhdistämisestä. Parhaimmillaan uudet mitat mahdollistaa suuremmat kuormat ja suuremmat täyttöasteet uusien vaihtoehtojen ansiosta, jotka molemmat tarjoavat useissa tapauksissa 10 prosentin vähennyksen päästöihin ja polttoainelaskuun. Kalustopäivityksen yhteydessä uusimmat tekniset ratkaisut ja toivottavasti paremmat valinnat tulevat vielä mukaan lopputulokseen.

02.10.2019 10.13Käytetty kunnostettu trukki on usein järkevä vaihtoehto
02.10.2019 10.11Täysin sähköinen Volvo XC40 aloittaa uuden aikakauden
02.10.2019 8.11Metsäteollisuuden sivuvirroilla hillitään viljelyn vesistövaikutuksia - puukuitulietteen hyötyjä selvitetään Tuusulanjärven valuma-alueella
01.10.2019 18.01DAF kuorma-automallisto koeajettavissa Oulussa huomenna keskiviikkona
01.10.2019 17.30Koneosapalvelusta vuoden 2019 Parker-jälleenmyyjä Suomessa
01.10.2019 11.54Uusien henkilöautojen rekisteröinnit kääntyivät syyskuussa kasvuun
01.10.2019 11.09Uusi Ford Transit on nyt entistäkin tehokkaampi ja tuottavampi
01.10.2019 8.00Metsä Group: Männyn ja kuusen sekaviljelyllä varmemmin uusi metsä
01.10.2019 7.40Kilafors selkeyttää perävaunujen ja varaosien maahantuontia Suomessa
30.09.2019 11.06Vehon raskaat käytetyt jatkossa SelecTrucks portaalista
30.09.2019 10.50UPM: Lannoittamisella jopa tuhansien eurojen lisätulot metsästä - katso video!
30.09.2019 9.20Tukkimiehentäin torjuntaa tutkitaan kenttäkokeella
30.09.2019 9.00Moottori: Talvirengaspakko poistuu - mitkä renkaat alle liukkaalla?
29.09.2019 15.00Br. Holmberg Transport Ab:n tuunattu Sisupari - näyttävää tehokkuutta puunajoon
29.09.2019 12.11Metsäkoneiden sähköiset palvelut - paljon uutta asiaa lyhyessä ajassa
29.09.2019 7.44Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.300 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia!
28.09.2019 19.11KATSO AMMATTILEHDEN KOEAJOVIDEO! Volkswagen T6.1 on monitoiminen ja digitaalinen
28.09.2019 17.21Doppstadt Inventhor Type 9: Uutta tehokkuutta kierrätysmateriaalien murskaukseen
28.09.2019 15.00DAF panostaa vahvasti huolto- ja varaosatoimintoihin Suomessa
28.09.2019 13.00Erkki Hannula Oy: Päätehakkuita Pohjois-Pohjanmaalla sahateollisuuden tarpeisiin
28.09.2019 7.00Yrityssektorin voittoaste pysyi vuoden 2019 toisella neljänneksellä edellisen neljänneksen tasolla
27.09.2019 10.30Finnvera: Joka neljäs varsinaissuomalainen pk-yritys vie tuotteita ulkomaille - valtaosa ilman kansainvälistymispalveluja
27.09.2019 10.13Metsä on metaanin nettonielu, vaikka kasvit päästävätkin ilmaan metaania
27.09.2019 10.00Olli Kokki Metsä Groupin Joutsenon sellutehtaan tehtaanjohtajaksi
27.09.2019 9.44Bioenergia ry vastaa väitteisiin: Metsäenergia Suomessa tukee ilmastotavoitteiden saavuttamista
27.09.2019 7.33Rinta-Jouppi Machinella Konepäivät ja uusien toimitilojen avajaiset 27.-28.9. Seinäjoella
26.09.2019 19.01Kauppalehti: Sisu kehittää sähköistä kuorma-autoa - Tuotepäällikkö Tekniikka&Taloudelle: "Valmista esiteltävää saattaa olla kolmen vuoden päästä"
26.09.2019 17.15Metsäalan Asiantuntijat ry: Työssä uupuminen on liian yleistä tänä päivänä
26.09.2019 17.00KATSO VIDEO! Kopan kantavat Karstulassa
26.09.2019 16.34Opel kasvattaa suosiotaan yritysautona
26.09.2019 13.00Renault Trucksille EcoVadis Gold -sertifikaatti - jo toisena vuotena perätysten
26.09.2019 11.48Tekninen tiedote esittelee eurooppalaisen LVL:n uudet lujuusluokat
26.09.2019 10.00Kamux: Pakettiautoihin ja yrittäjän kalustoonkin halutaan tänä päivänä mukavuuksia
25.09.2019 17.01Originator Oy ja Hyvinkään HRP Oy: Puutavaranostureiden huollot ammattitaidolla
25.09.2019 14.00Suomalaisesta metsästä Tokion keskustaan
25.09.2019 13.41Veho panostaa Sisu-asiakkaiden palveluun
25.09.2019 10.41Olavi Räsänen Oy luopuu kuormalavaliiketoiminnasta - lavavalmistus jatkuu uudessa omistuksessa
25.09.2019 10.32Hyvät renkaat vähentävät törmäysriskiä
25.09.2019 10.30Maanmuokkaus varmistaa metsän kasvun
25.09.2019 8.00Annica Bresky Stora Enso -konsernin toimitusjohtajaksi
24.09.2019 13.30Tässä on täysin uusi SsangYong Korando
24.09.2019 13.27Helsingin yliopisto: Metsäpohjaisen bioenergian laajentunut käyttö vaarantaa YK:n ilmastotavoitteet
24.09.2019 13.12Metsäteollisuus on jo pitkälti irtautunut fossiilisista polttoaineista.
24.09.2019 12.21Alumiinivanteet tuovat selvää hyötyä kuljetusyrityksen liiketoimintaan
24.09.2019 11.11Toimitusjohtaja Mia Mantsinen Alihankinta 2019 -messujen avauspuheessaan: "Kestävyys ei ole nollasummapeliä"
24.09.2019 10.22KOPA-kantavien telojen työnäytös Janakkalassa huomenna keskiviikkona 25.9.
24.09.2019 10.14Logset metsäkoneiden työnäytös torstaina 26.9. Hollolassa
24.09.2019 9.00Janne Näräkkä valittu kansainvälisen FSC:n hallitukseen
24.09.2019 8.42Hondan suosittu aavikkoratsu saa lisää kuutioita moottoriin
24.09.2019 8.40EPEC - luotettava kotimainen ohjelmistotalo
23.09.2019 17.30RX Academy -sarja päättyi suomalaisjuhliin - Jonne Ollikainen nousi kolmanneksi
23.09.2019 15.00LUKE: Pieneltäkin turvepeltojen alalta voisi saada isot päästövähennykset
23.09.2019 11.45Volkswagen T6.1 -mallisto sai hinnat - edullisimmillaan alle 32 000 euroa
23.09.2019 11.03Finnvera: Suome taloudessa paljon mahdollisuuksia
23.09.2019 11.00Stora Ensolle tunnustusta tehtaiden kunnossapitoratkaisusta
23.09.2019 10.10Kuorma-autovalmistaja kuljettajan asialla
23.09.2019 10.00Kemin biotuotetehdashanke etenee
22.09.2019 19.02MAN-liiketoimintojen uusi johtaja Kari Rautanen: "Tuotteet ja palvelut hyvässä iskussa - toimintaa kehitetään entisestään"
22.09.2019 16.11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger 2.0 4WD A10 Wildtrak - Lisää puhtia pataan
22.09.2019 13.11Forest Fix Ab: Harvennushakkuuta rannikon kivikoissa
22.09.2019 9.33EU:n liikenneministerit: Liikenteen ilmastotyöhön tarvitaan pitkäjänteisyyttä
21.09.2019 12.12Otto Lahti, johtava asiantuntija Traficom: HCT-rekan päästövähennykset
21.09.2019 9.33Metsäkoneenkuljettajien työhyvinvoinnin tukemiseen etsitään uusia keinoja
20.09.2019 18.11Koe Ajamisen Helppous - Volvo Trucksin syyskiertue alkaa huomenna lauantaina Riihimäeltä!
20.09.2019 10.10Kesla panostaa traktorihakkureiden kehittämiseen - luopuu isojen autohakkuriprojektien toteutuksesta
20.09.2019 9.55Stora Ensolle tunnustusta tehtaiden 5G-kunnossapitoratkaisusta
20.09.2019 9.44Avoimet ovet Specman uusissa tiloissa Pirkkalassa tiistaina
19.09.2019 16.11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtien
19.09.2019 14.40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta Konnevedellä
19.09.2019 14.12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. Karstulassa
19.09.2019 13.50Suomalaisten sotalaivojen rakentaminen Raumalla saa jatkoa
19.09.2019 13.44Nokian Renkaiden Yhdysvaltojen tehdas tukee yhtiön kasvustrategiaa
19.09.2019 13.24SKAL Kuljetusbarometri 3/2019: Maailmanmarkkinoiden heilahtelut vaativat Suomelta veromalttia tai kustannukset karkaavat käsistä
19.09.2019 12.02Omavalvontasovellus mahdollistaa harvennushakkuiden omavalvonnan korjuutyön ohessa
18.09.2019 11.50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelle
18.09.2019 11.40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorille
18.09.2019 11.12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoa
18.09.2019 10.10Ponssen Norjan tytäryhtiön Ponsse AS:n toimitusjohtaja vaihtuu.
17.09.2019 20.22Metsäteollisuus ry: Budjettiesitys jää laihaksi
17.09.2019 19.11Uusi Actros ja Arocs koeajokiertueella 18.9.-11.10.2019 - katso tästä aikataulu!
17.09.2019 17.11Metsäteho: Ajoneuvojen massojen nostolla saavutettavissa kustannus- ja päästöhyötyjä
17.09.2019 15.03Valmet rakentaa uuden koelaitoksen Ruotsiin
17.09.2019 12.36Etteplan mukana Stora Enson Oulun paperitehtaan uudistushankkeessa
17.09.2019 12.15Kuhinaa Uusi puun Kuntamarkkinat -osastolla
17.09.2019 11.58Yhteishanke vahvistaa Suomen terästeollisuuden osaamista ja vähentää päästöjä
17.09.2019 11.00Nokian Renkaat kuuluu ylimpään 10 prosenttiin maailman vastuullisimmista yrityksistä
17.09.2019 8.55Veho ostaa Viron ja Liettuan Mercedes-Benz-maahantuojan ja jälleenmyyjän Silberauton
16.09.2019 20.33Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.200 tykkääjää - määrä kasvaa huimaa tahtia!
16.09.2019 20.11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun elokuun voittaja on selvinnyt
16.09.2019 15.01Metsä Group kouluttaa oppisopimuksella 50 uutta ammattilaista metsäteollisuuden tehtäviin
16.09.2019 11.11Suhisevat koivut -valokuvanäyttely Suomen Metsämuseo Lustossa
16.09.2019 8.00Metsä Fibre toimitti Kemin biotuotetehtaan YVA-selostuksen Lapin ELY-keskukselle 15.9.2019
15.09.2019 12.01Karttapohjainen sovellus esittää parhaat sijainnit korjuukohteen ajourille
15.09.2019 11.00Liikkuvan kaluston hydrauliikan asiantuntija Lappeenrannassa
15.09.2019 9.20Volvo Trucks -koeajokiertue starttaa 21.9. Riihimäeltä - Tapahtuma kiertää 10 paikkakunnalla
15.09.2019 7.13Komatsu Forest avaa verkkokaupan ProSelect-profiilimalliston vaatteille ja asusteille
14.09.2019 19.11Valmet toimittaa TwinRoll-puristimen Metsä Boardille Suomeen Joutsenon tehtaaseen
14.09.2019 14.11Forssan Lava ja Huolto Oy valmistaa perävaunut ja päällerakenteet asiakastarpeeseen räätälöitynä
14.09.2019 11.44VTT ja Cambridgen yliopisto vertailivat vaihtoehtoja tieliikenteen päästöjen vähentämiseksi
14.09.2019 11.01Sähköiset Hopeanuolet aloittavat Formula E -sarjassa

Näytä lisää »