Hondan suosittu aavikkoratsu saa lisää kuutioita moottoriin

24.09.2019 8.42

Pyörän ajonhallintayksikkö mittaa kiihtyvyyksiä kuudella (6) eri akselilla, mahdollistaen eri ajo-ohjelmien ja sutimisen eston lisäksi myös uutuutena olevat kaarrejarrutus, keulimisen-esto, takapään nousun esto ja DCT mallien kaarreajon hallinta -järjestelmät. Elektronisen kokonaisuuden kruunaa värillinen 6,5 tuuman TFT-kosketusnäyttömittaristo, jossa on Apple Car Play -valmius sekä kytkentämahdollisuus Bluetooth laitteille. Led ajovaloissa on nyt päivävalotoiminto. Kaikissa Africa Twin -versioissa on vakionopeudensäädin vakiovarusteena.

Esittely

Ensimmäinen XRV650 Africa Twin rullasi tuotantolinjalta yli kolme vuosikymmentä sitten. Saman legendaarisen mallinimen uusin versio lanseerattiin 2016, kun CRF1000 Africa Twinin myynti alkoi. Kuten edeltäjänsäkin, uusi Africa Twin on aina suunniteltu todelliseksi all-round moottoripyöräksi, jolla nimensä mukaisesti voi todellakin ajaa missä vain; Kaupunkien ruuhkaisilta kaduilta aavikoiden kivisiin polkuihin. Ja joka paikassa siltä väliltä!   2018 lanseeratussa mallipäivityksessä Africa Twin sai sähköisen kaasun, sutimisen eston sekä eri ajo-ohjelmien laajennetut valintamahdollisuudet. Myös imu-, sekä pakojärjestelmät päivittyivät. Uutena mallina perus Africa Twinin rinnalle tuli Adventure Sports -versio, jossa oli isompi tankki ja pidemmät joustovarat.

Nyt, yli 87.000 myytyä CRF1000 Africa Twiniä myöhemmin, on aika päivittää legendaarinen Africa Twin uudelleen! 

Muotoilu ja varusteet

Entistäkin kompaktimpi, off-road käyttöön suunniteltu runko ja katteet. 6,5” TFT multi-informaatio kosketusnäyttömittaristo, jossa mm. Apple Car Play ja Bluetooth. Päivä ajovaloautomatiikka ja vakionopeudensäädin vakionavarusteena.

Uusi CRF1100 Africa Twin on suunniteltu entistäkin enemmän off-road ajamisen vaatimukset huomioiden. Tuulilasi on aikaisempaa matalampi ja ohjaustanko on 22,5 mm korkeammalla. Pyörän takaosan muotoilu on aikaisempaa kapeampi ja satulaa on kavennettu 40 mm. Satulan korkeudensäätö, sekä lisävarusteena tarjottavat korkea- ja matala-satula säilyvät ennallaan.

Uudet LED-ajovalot ovat aikaisempaa korkeammalla ja niiden valokuvio on terävämpi. Automaattinen päivävalotoiminto on vakiovarusteena. 6,5 tuumainen TFT-kosketusnäyttö toimii paitsi pyörän mittaristona, myös kaikkien sähköjärjestelmien säätö- ja valintapäätteenä. Mittariston eri näytöt ovat täysin kuljettajan muokattavissa. Mittaristossa on luonnollisesti Bluetooth yhdistettävyys sekä Apple Car Play järjestelmä, jonka kautta kuljettaja voi liittää järjestelmään joko Apple iPhone tai Android -puhelimensa. Ja näin käyttää navigaattoria, soittaa ja vastaanottaa puheluita tai nauttia musiikista kypäräpuhelimen kaiuttimista. Kosketusnäytön käyttäminen onnistuu loistavasti myös ajohanskoja riisumatta. 

Vilkuissa on nyt hätäjarrutus-toiminto ja automaattinen palautus. Vakionopeudensäädin on niin ikään vakiovaruste uudessa Honda CRF1100 Africa Twinissä.

Moottori

  • Moottorin koko on 1.084 cc ja se tuottaa 75 kW tehoa sekä 105 Nm vääntöä.
  • Tehon ja väännön kasvu on saavutettu uudella sylinterinkannella, venttiilien ajoituksella, uudella kaasuläppärungolla sekä pakoputkiston muutoksilla.
  • Vaihdelaatikon muutokset parantavat välitys-suhdetta ja uudet materiaalit säästävät painoa.
  • Äänenvaimentimessa on nyt ECV pakokaasuvirtauksen säätöventtiili, joka sekä parantaa pyörän pakoääniä pienillä kierroksilla, että huipputehoa korkeammalla kierrosalueella.

8-venttiilisen, 2-sylinterisen rivimoottorin perus arkkitehtuuri on säilynyt ennallaan, mutta kuutiotilavuus on kasvanut 998 cc:stä 1.084 cc:ään. Teho on samalla noussut 70 kW:stä 75 kW:iin ja vääntö 99 Nm:stä 105 Nm:iin. Moottori on myös yli 2,5 kg aikaisempaa kevyempi!  Hondan motocross -malleista tuttu UNICAM-venttiilikoneisto on säilynyt ennallaan, vaikka itse sylinterin kansi on kokonaan uudistettu. Venttiilien ajoitus ja nosto on myös päivitety, kuten on myös kaasuläppärunko ja ruiskutusjärjestelmän suuttimet. Koska moottori on nyt EURO5 pakokaasudirektiivin mukainen, on useita sen sisäisiä osakokonaisuuksia ja järjestelmiä jouduttu päivittämään. Mm. pakokaasuanturit ovat nyt aikaisemman Lambda-anturin sijasta uutta LAF-anturimallia.  Kytkin on myös uusi. Aikaisempaa pienemmässä ja kevytkäyttöisemmässä kytkimessä on sekä luisto, että -vaihtoavustimet. 6 vaihteisen vaihdelaatikon rattaat ovat uudet ja välitykset lyhyemmät. Sähköinen quickshifter 
-vaihdeavustin on saatavan lisävarusteena, kuten ennenkin.

Moottorin ja rungon elektroniikka

  • Ajonhallintayksikön luistonestotasot ovat aikaisempaa paremmin off-road käyttöön sovitettuja.
  • Uusi 3-asentoinen keulimisen esto.
  • OFF ROAD asetuksen lisäksi esiasetuksina ovat TOUR, URBAN ja GRAVEL.
  • Uutuutena on nyt 2 (aikaisemmin 1) kuljettajan säädettävissä olevaa moottorinohjauksen esiasetuspaikkaa.

2018 Africa Twiniin lanseerattu sähköinen kaasu toimii nyt yhteistyössä uutena järjestelmänä olevan ajonhallintayksikön (IMU) kanssa. Tuloksena on selvästi aikaisempaa tarkempi moottorijarrutuksen ja moottoritehon säätö. Se myös mahdollistaa 3-asentoisen kaulimisenestojärjestelmän.   Moottorinohjausjärjestelmässä on neljä (4) esiatetusta, kuten aikaisemminkin. Uutta on, että nyt kuljettajan säädettävissä olevia esiasetuspaikkoja on 2 kpl, kun aikaisemmin niitä oli vain yksi. Riippumatta valitusta asetuksesta, pystyy kuljettaja silti helposti muuttaamaan luistoneston, keulimisen eston, sekä DCT-mallissa S vaihto-ohjelman  säätöjä, muiden asetusten pysyessä ennallaan.

DCT vaihteisto

  • Super-nopeat vaihdot joko D, S tai Manual asetuksilla.
  • S asetus vaihtaa myöhemmin isommalle ja aikaisemmin pienemmälle kuin D asetus.
  • G nappi parantaa takapyörän pitoa maastoajossa. Nousun jyrkkyyden mukaan säätyvä automaattinen vaihto-ohjelman säätö.
  • Keskusyksikkö (IMU) tunnistaa kaarreajon ja sovittaa vaihtohetken oikeaksi.

Honda on myynyt Euroopassa jo yli 100.000 DCT-vaihdelaatikolla olevaa moottoripyörää sen jälkeen kun se tuli ensimmäisen kerran markkinoille vuonna 2009. Viime vuonna jo lähes puolet (48%) kaikista niistä Honda-moottoripyöristä, joissa DCT on optiona, myytiin DCT-vaihteistolla. Hondan DCT -vaihteisto mahdollistaa super-nopeat, saumattomat vaihtotapahtumat sekä vapauttaa kuljettajan keskittymisen muihin ajamisen kannalta tärkeisiin asioihin. Uutena piirteenä Honda CRF1100 Africa Twin mallin 6-vaihteisessa DCT-vaihteistossa on myös kaarreajon tunnistus. Tunnistuksen avulla DCT pystyy paremmin päättämään oikean vaihtohetken, eikä vaihtaminen tapahdu esim. keskellä kaarretta.  

africa_twin_2020.jpg

Runko

  • Uusi 6 kanavainen ajonhallintajärjestelmä sijaitsee rungon keskipisteessä.
  • Uudistettu runko sekä taka-runko ovat kevyempiä ja vääntöjäykempiä. 
  • CRF450R tyylinen takahaarukka parantaa takapyörän pitoa ja ajotuntumaa.
  • Kaarre ABS -järjestelmä parantaa turvallisuutta ja siinä on myös helppokäyttöinen  maastoajo-asetus.
  • Etu ja takajousituksessa on uudet jouset sekä optimoidut vaimennuksen säädöt.

Uuden Africa Twinin selkeästi parantuneiden ajo-ominaisuuksien taustalla on merkittävänä osana uusi Bosch MM7.10 -ajonmallintajärjestelmä, joka reaaliaikaisesti mittaa laitteen:

  1. Kallistuskulmaa ja kallistusliikkeen nopeutta.
  2. Pituusakselin muutosta ja sen nopeutta.
  3. Etu/takapään asennon horisontaalista muutosta suhteessa keskipisteeseen ja sen muutosta.

Järjestelmä säätää takapyörän pitoa sutimisenesto- ja moottorin tehonsäätöjärjestelmien kautta. Etujarrun tehoa säädetään kaarre ABS:n kautta ja etupyörän nousua keulimisen esto järjestelmällä. 
Lisäksi takapyörän nousua asfaltista voimakkaan jarrutuksen aikana voidaan ehkäistä omalla järjestelmän osalla. 

Myös rungon eri osa-alueita on päivitetty vuodelle 2020. Runko on noin 2 kg aikaisempaa kevyempi, mutta samalla vääntöjäykempi. Alumiininen takarunko on aikaisempaa teräsrunkoa paitsi kevyempi, myös aikaisempaa kapeampi, mahdollistaen vieläkin kapeamman vyötärolinjan ja siten siromman ajoasento-tuntuman. Takahaarukka on täysin uusi ja 500 g aikaisempaa kevyempi. Takahaarukan malli on lähes identtinen Hondan CRF450R motocross -mallin kanssa, parantaen omalta osaltaan takapyörän pitoa ja ajotuntumaa.

Maavara säilyy ennallaan ja on 250 mm. CRF1100 Africa Twin on 5 kg edeltäjäänsä kevyempi.
Ajokunnossa ja tankki täynnä pyörä painaa nyt 226 kg ja DCT versio 236 kg. 

Iskunvaimennusta on myös säädetty vastaamaan malliuudistusta. Erittäin laadukkaissa iskunvaimennin-elementeissä on sekä edessä, että takana säädöt jousen esijännitykselle, puristusvaimennukselle sekä paluuvaimennukselle. Jousien jäykkyys ja vaimennuksien säädöt on päivitetty mallivuodelle 2020.

Uutuutena oleva kaarre ABS -järjestelmä saa tarvittavan käyttö-informaation niin ikään uudesta ajonhallintajärjestelmästä ja pystyy näin päättelemään optimaalisen jarrupaineen kulloiseenkin jarrutustapahtumaan. Lisäksi se havaitsee ja reagoi takapyörän nousemiseen jarrutuksen aikana. Kuljettaja voi halutessaan kytkeä ABS-järjestelmän pois käytöstä takapyörän osalta.  

Vannekoko säilyy muuttumattomana, edessä 21” ja takana 18”.

Kelluvat ”piparkakku” jarrulevyt (2 kpl) ovat halkaisijaltaan edessä 310 mm ja takana on yksi 256 mm levy.

Lisävarusteet

Honda CRF1100 Africa Twin -mallien alkuperäisten lisävarusteiden tarjonta on entistäkin laajempi. 

Uutuutena saatavissa on alumiininen takalaukku (42 L) ja alumiiniset sivulaukut (58 L). LIsäksi listalta löytyy mm. eri korkuisia satuloita, korkeampi tuulisuoja, jäähdyttäjän suojat, käsisuojien laajennusosat, lämpökahvat, moottorin suojaraudat ja muovinen laukkusarja.

Hinnat (kokonaishinta sisältäen autoveron) 
Honda CRF1100 Africa Twin 20.780 €
Honda CRF1100 Africa Twin DCT 22.520 €

Honda CRF1100 Africa Twin Adventure Sports 23.390 €
Honda CRF1100 Africa Twin Adventure Sports, Showa EERA 26.290 €

Honda CRF1100 Africa Twin Adventure Sports DCT 25.180 €
Honda CRF1100 Africa Twin Adventure Sports DCT, Showa EERA  27.990 €

02.10.2019 10.13Käytetty kunnostettu trukki on usein järkevä vaihtoehto
02.10.2019 10.11Täysin sähköinen Volvo XC40 aloittaa uuden aikakauden
02.10.2019 8.11Metsäteollisuuden sivuvirroilla hillitään viljelyn vesistövaikutuksia - puukuitulietteen hyötyjä selvitetään Tuusulanjärven valuma-alueella
01.10.2019 18.01DAF kuorma-automallisto koeajettavissa Oulussa huomenna keskiviikkona
01.10.2019 17.30Koneosapalvelusta vuoden 2019 Parker-jälleenmyyjä Suomessa
01.10.2019 11.54Uusien henkilöautojen rekisteröinnit kääntyivät syyskuussa kasvuun
01.10.2019 11.09Uusi Ford Transit on nyt entistäkin tehokkaampi ja tuottavampi
01.10.2019 8.00Metsä Group: Männyn ja kuusen sekaviljelyllä varmemmin uusi metsä
01.10.2019 7.40Kilafors selkeyttää perävaunujen ja varaosien maahantuontia Suomessa
30.09.2019 11.06Vehon raskaat käytetyt jatkossa SelecTrucks portaalista
30.09.2019 10.50UPM: Lannoittamisella jopa tuhansien eurojen lisätulot metsästä - katso video!
30.09.2019 9.20Tukkimiehentäin torjuntaa tutkitaan kenttäkokeella
30.09.2019 9.00Moottori: Talvirengaspakko poistuu - mitkä renkaat alle liukkaalla?
29.09.2019 15.00Br. Holmberg Transport Ab:n tuunattu Sisupari - näyttävää tehokkuutta puunajoon
29.09.2019 12.11Metsäkoneiden sähköiset palvelut - paljon uutta asiaa lyhyessä ajassa
29.09.2019 7.44Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.300 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia!
28.09.2019 19.11KATSO AMMATTILEHDEN KOEAJOVIDEO! Volkswagen T6.1 on monitoiminen ja digitaalinen
28.09.2019 17.21Doppstadt Inventhor Type 9: Uutta tehokkuutta kierrätysmateriaalien murskaukseen
28.09.2019 15.00DAF panostaa vahvasti huolto- ja varaosatoimintoihin Suomessa
28.09.2019 13.00Erkki Hannula Oy: Päätehakkuita Pohjois-Pohjanmaalla sahateollisuuden tarpeisiin
28.09.2019 7.00Yrityssektorin voittoaste pysyi vuoden 2019 toisella neljänneksellä edellisen neljänneksen tasolla
27.09.2019 10.30Finnvera: Joka neljäs varsinaissuomalainen pk-yritys vie tuotteita ulkomaille - valtaosa ilman kansainvälistymispalveluja
27.09.2019 10.13Metsä on metaanin nettonielu, vaikka kasvit päästävätkin ilmaan metaania
27.09.2019 10.00Olli Kokki Metsä Groupin Joutsenon sellutehtaan tehtaanjohtajaksi
27.09.2019 9.44Bioenergia ry vastaa väitteisiin: Metsäenergia Suomessa tukee ilmastotavoitteiden saavuttamista
27.09.2019 7.33Rinta-Jouppi Machinella Konepäivät ja uusien toimitilojen avajaiset 27.-28.9. Seinäjoella
26.09.2019 19.01Kauppalehti: Sisu kehittää sähköistä kuorma-autoa - Tuotepäällikkö Tekniikka&Taloudelle: "Valmista esiteltävää saattaa olla kolmen vuoden päästä"
26.09.2019 17.15Metsäalan Asiantuntijat ry: Työssä uupuminen on liian yleistä tänä päivänä
26.09.2019 17.00KATSO VIDEO! Kopan kantavat Karstulassa
26.09.2019 16.34Opel kasvattaa suosiotaan yritysautona
26.09.2019 13.00Renault Trucksille EcoVadis Gold -sertifikaatti - jo toisena vuotena perätysten
26.09.2019 11.48Tekninen tiedote esittelee eurooppalaisen LVL:n uudet lujuusluokat
26.09.2019 10.00Kamux: Pakettiautoihin ja yrittäjän kalustoonkin halutaan tänä päivänä mukavuuksia
25.09.2019 17.01Originator Oy ja Hyvinkään HRP Oy: Puutavaranostureiden huollot ammattitaidolla
25.09.2019 14.00Suomalaisesta metsästä Tokion keskustaan
25.09.2019 13.41Veho panostaa Sisu-asiakkaiden palveluun
25.09.2019 10.41Olavi Räsänen Oy luopuu kuormalavaliiketoiminnasta - lavavalmistus jatkuu uudessa omistuksessa
25.09.2019 10.32Hyvät renkaat vähentävät törmäysriskiä
25.09.2019 10.30Maanmuokkaus varmistaa metsän kasvun
25.09.2019 8.00Annica Bresky Stora Enso -konsernin toimitusjohtajaksi
24.09.2019 13.30Tässä on täysin uusi SsangYong Korando
24.09.2019 13.27Helsingin yliopisto: Metsäpohjaisen bioenergian laajentunut käyttö vaarantaa YK:n ilmastotavoitteet
24.09.2019 13.12Metsäteollisuus on jo pitkälti irtautunut fossiilisista polttoaineista.
24.09.2019 12.21Alumiinivanteet tuovat selvää hyötyä kuljetusyrityksen liiketoimintaan
24.09.2019 11.11Toimitusjohtaja Mia Mantsinen Alihankinta 2019 -messujen avauspuheessaan: "Kestävyys ei ole nollasummapeliä"
24.09.2019 10.22KOPA-kantavien telojen työnäytös Janakkalassa huomenna keskiviikkona 25.9.
24.09.2019 10.14Logset metsäkoneiden työnäytös torstaina 26.9. Hollolassa
24.09.2019 9.00Janne Näräkkä valittu kansainvälisen FSC:n hallitukseen
24.09.2019 8.42Hondan suosittu aavikkoratsu saa lisää kuutioita moottoriin
24.09.2019 8.40EPEC - luotettava kotimainen ohjelmistotalo
23.09.2019 17.30RX Academy -sarja päättyi suomalaisjuhliin - Jonne Ollikainen nousi kolmanneksi
23.09.2019 15.00LUKE: Pieneltäkin turvepeltojen alalta voisi saada isot päästövähennykset
23.09.2019 11.45Volkswagen T6.1 -mallisto sai hinnat - edullisimmillaan alle 32 000 euroa
23.09.2019 11.03Finnvera: Suome taloudessa paljon mahdollisuuksia
23.09.2019 11.00Stora Ensolle tunnustusta tehtaiden kunnossapitoratkaisusta
23.09.2019 10.10Kuorma-autovalmistaja kuljettajan asialla
23.09.2019 10.00Kemin biotuotetehdashanke etenee
22.09.2019 19.02MAN-liiketoimintojen uusi johtaja Kari Rautanen: "Tuotteet ja palvelut hyvässä iskussa - toimintaa kehitetään entisestään"
22.09.2019 16.11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger 2.0 4WD A10 Wildtrak - Lisää puhtia pataan
22.09.2019 13.11Forest Fix Ab: Harvennushakkuuta rannikon kivikoissa
22.09.2019 9.33EU:n liikenneministerit: Liikenteen ilmastotyöhön tarvitaan pitkäjänteisyyttä
21.09.2019 12.12Otto Lahti, johtava asiantuntija Traficom: HCT-rekan päästövähennykset
21.09.2019 9.33Metsäkoneenkuljettajien työhyvinvoinnin tukemiseen etsitään uusia keinoja
20.09.2019 18.11Koe Ajamisen Helppous - Volvo Trucksin syyskiertue alkaa huomenna lauantaina Riihimäeltä!
20.09.2019 10.10Kesla panostaa traktorihakkureiden kehittämiseen - luopuu isojen autohakkuriprojektien toteutuksesta
20.09.2019 9.55Stora Ensolle tunnustusta tehtaiden 5G-kunnossapitoratkaisusta
20.09.2019 9.44Avoimet ovet Specman uusissa tiloissa Pirkkalassa tiistaina
19.09.2019 16.11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtien
19.09.2019 14.40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta Konnevedellä
19.09.2019 14.12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. Karstulassa
19.09.2019 13.50Suomalaisten sotalaivojen rakentaminen Raumalla saa jatkoa
19.09.2019 13.44Nokian Renkaiden Yhdysvaltojen tehdas tukee yhtiön kasvustrategiaa
19.09.2019 13.24SKAL Kuljetusbarometri 3/2019: Maailmanmarkkinoiden heilahtelut vaativat Suomelta veromalttia tai kustannukset karkaavat käsistä
19.09.2019 12.02Omavalvontasovellus mahdollistaa harvennushakkuiden omavalvonnan korjuutyön ohessa
18.09.2019 11.50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelle
18.09.2019 11.40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorille
18.09.2019 11.12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoa
18.09.2019 10.10Ponssen Norjan tytäryhtiön Ponsse AS:n toimitusjohtaja vaihtuu.
17.09.2019 20.22Metsäteollisuus ry: Budjettiesitys jää laihaksi
17.09.2019 19.11Uusi Actros ja Arocs koeajokiertueella 18.9.-11.10.2019 - katso tästä aikataulu!
17.09.2019 17.11Metsäteho: Ajoneuvojen massojen nostolla saavutettavissa kustannus- ja päästöhyötyjä
17.09.2019 15.03Valmet rakentaa uuden koelaitoksen Ruotsiin
17.09.2019 12.36Etteplan mukana Stora Enson Oulun paperitehtaan uudistushankkeessa
17.09.2019 12.15Kuhinaa Uusi puun Kuntamarkkinat -osastolla
17.09.2019 11.58Yhteishanke vahvistaa Suomen terästeollisuuden osaamista ja vähentää päästöjä
17.09.2019 11.00Nokian Renkaat kuuluu ylimpään 10 prosenttiin maailman vastuullisimmista yrityksistä
17.09.2019 8.55Veho ostaa Viron ja Liettuan Mercedes-Benz-maahantuojan ja jälleenmyyjän Silberauton
16.09.2019 20.33Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.200 tykkääjää - määrä kasvaa huimaa tahtia!
16.09.2019 20.11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun elokuun voittaja on selvinnyt
16.09.2019 15.01Metsä Group kouluttaa oppisopimuksella 50 uutta ammattilaista metsäteollisuuden tehtäviin
16.09.2019 11.11Suhisevat koivut -valokuvanäyttely Suomen Metsämuseo Lustossa
16.09.2019 8.00Metsä Fibre toimitti Kemin biotuotetehtaan YVA-selostuksen Lapin ELY-keskukselle 15.9.2019
15.09.2019 12.01Karttapohjainen sovellus esittää parhaat sijainnit korjuukohteen ajourille
15.09.2019 11.00Liikkuvan kaluston hydrauliikan asiantuntija Lappeenrannassa
15.09.2019 9.20Volvo Trucks -koeajokiertue starttaa 21.9. Riihimäeltä - Tapahtuma kiertää 10 paikkakunnalla
15.09.2019 7.13Komatsu Forest avaa verkkokaupan ProSelect-profiilimalliston vaatteille ja asusteille
14.09.2019 19.11Valmet toimittaa TwinRoll-puristimen Metsä Boardille Suomeen Joutsenon tehtaaseen
14.09.2019 14.11Forssan Lava ja Huolto Oy valmistaa perävaunut ja päällerakenteet asiakastarpeeseen räätälöitynä
14.09.2019 11.44VTT ja Cambridgen yliopisto vertailivat vaihtoehtoja tieliikenteen päästöjen vähentämiseksi
14.09.2019 11.01Sähköiset Hopeanuolet aloittavat Formula E -sarjassa

Näytä lisää »