AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger 2.0 4WD A10 Wildtrak - Lisää puhtia pataan22.09.2019 16.11
Ford Ranger on nyt aikaisempaa tehokkaampi, taloudellisempi ja viimeistellympi sekä varustettu edistyksellisillä kuljettajaa avustavilla järjestelmillä. Konehuoneen täyttää nyt 2-litrainen tuplaturbodieseli ja vaihteistoksi on valittavissa uusi 10-vaihteinen automaatti. (kuva yllä: Ford Rangerin ulkoisiin uudistuksiin kuuluvat uudelleen muotoiltu etupuskuri ja etusäleikkö. Ranger Wildtrak erottuu joukosta Saber Orange -ulkovärinsä sekä sille kontrastia tuovan ainutlaatuisen tumman titaanin värisen säleikön ansiosta. Samaa titaanikorostusväriä käytetään myös sivupeilien koteloissa, ovenkahvoissa ja kuormalavan kuormansidontapisteissä. Paremmin varustelluissa malleissa on lisäksi Xenon-ajovalot ja LED-päiväajovalot.) Ford päivitti Ranger lava-auton Euro 6.2 -päästötasolle. Sen myötä 2,2- ja 3,2 -litraisten dieselmoottorien tarina päättyy Euroopan mallistossa. Voimanlähdevaje täytetään Transit- ja Transit Custom -malleista tutun ja kooltaan kompaktin 2-litraisen Ford EcoBlue -dieselmoottorin voimin. Suomessa Rangeria saa kahtena eri tehovaihtoehtona: 170 hv / 420 Nm ja 213 hv / 500 Nm. Pienempitehoisessa moottorissa on yksi muuttuvageometrinen turboahdin ja tehokkaammassa kaksoisahdin. Sen ansiosta tehomyllystä saadaan nyt tehoa 13 hv ja vääntömomenttia 30 Nm enemmän kuin edeltävästä 3.2 TDCi moottorista. Ja mikä parasta tehomallin polttoaineenkulutusta on saatu tiputettua jopa 9 prosentilla entiseen verrattuna. (kuva: Uusi 2-litrainen tuplaturbo-tehomylly on entistä tehokkaampi ja polttoainetaloudellisempi. Valmistaja ilmoittaa vanhan NEDC mittaustavan mukaiseksi yhdistetyn ajotavan kulutuslukemaksi 9,2 l/100 km. Koeajossa kulutus jäi ajotietokoneen mukaan 8,5 litraan sadalla, mikä kertoo Fordin tehneen hyvää työtä edistyksellisen voimalinjan kehitystyössä.) Kuusivaihteisen manuaalivaihteiston rinnalle Rangeriin tuotiin tarjolle Fordin edistyksellinen kymmenvaihteinen A10 automaattivaihteisto, jonka suorituskyky ja kestävyys on todistettu niin Ford F-150 ‑lava-autossa kuin uudessa Ford Mustangissakin. Kytkettävä 4WD-neliveto on Suomessa vakiovaruste. Takavetomallin ja bensiinikoneen markkinat löytyvät Euroopan rajojen ulkopuolelta. Rangerin korimallit ja varustelutasot ovat lähes ennallaan. Ulkonäkö-uutuuksiin lukeutuvat mm. led-päiväajovalot. Myös sisusta on pitkälti entisellään. Korimalleja on kaksi: kaksiovinen ja kaksipaikkainen Super Cab- ja neliovinen, viidelle rekisteröity Double Cab. Varustelutasoja on neljä: perusmallit XL ja XLT sekä huippumallit Limited ja Wildtrak. Ammattikäytössä pärjää asiallisesti lähtötason varusteilla, joihin sisältyy lämmitettävän tuulilasin ohella ilmastointi, liikennemerkkinäyttö, vakionopeudensäädin ja kaistavahti sekä mäkilähtö- ja alamäkihidastimet. Hintapyynnit alkavat Super Cab XL:n noin 33 700 eurosta, päättyen nyt koeajettavan viisipaikkaisen Double Cab Wildtrakin reiluun 71 000 euroon. Ensin mainitussa autoveron osuus on 2 900 euron luokkaa, ja jäljemmässä lähes 26 000 euroa. Olisikohan jo viimein autoveroremontin aika! (kuva: Mallipäivitys toi ajotietokoneeseen lisää sisältöä ja 8-tuuman kosketusnäytöllä varustettuun multimediakeskukseen uusia toimintoja. Ajoasento on toimiva. Ohjauspyörän soisi säätyvän myös syvyyssuunnassa.) Turvallinen ja sulavaliikkeinen Ammattilehti sai koeajettavaksi Ranger-malliston prameinta päätä edustavan ja ylellisesti varustellun Ranger Wildtrak -mallin, joka sisältää miltei kaiken saatavilla olevan. Valinnaisvarustelistalta on ruksittavissa aktiivisen pysäköintiavustimen ohella vain lavalle tarkoitettuja lisävarusteita, vetokoukku ja valinnaisvärit. Wildtrakia saa molempiin korivaihtoehtoihin. Voimanlähteenä on aina 213 hv moottori. Vaihteiston saa valita kahdesta tarjolla olevasta. Nyt koeajettavassa Rangerissa on uusi, sujuvasti vaihtava 10 -vaihteinen automaatti, mikä yhdessä uuden moottorin kanssa tuo tukevarakenteisen lava-auton ajettavuuden pykälän verran lähemmäksi valmistajan suosittuja premium-luokan katumaastureita. Maltillisten näkyvien uudistusten vastapainoksi Ford on vienyt Rangeria eteen päin muun muassa ohjaamomelun ja mukavuusvarusteiden sekä kuljettajaa tukevien ajoavustimien osalta. Ranger on ajossa varsin hiljainen. Tarkempi tutkiskelu paljastaa Fordin valjastaneen vastameluteknolgian käyttöön Rangerin tehokkaissa Double Cab 213 hv -malleissa. Käytännössä se tarkoittaa sitä että auton äänentoistojärjestelmä kuuntelee ohjaamoon kantautuvia ääniä ja syöttää kaiuttimista vaimentavaa korjausignaalia matkustamoon. Monien autovalmistajien huippumalleissa käyttämä ja hyväksi havaitsema järjestelmä neutralisoi onnistuneesti suurimman osan kuljettajan paikalle kantautuvasta rengasmelusta ja moottoriäänistä. Ranger on kokoluokkansa ensimmäinen auto, jossa on vakiovarusteena jalankulkijoiden tunnistuksella varustettu törmäyksenestoavustin ja älykäs nopeudenrajoitin, joka muuttaa ajoneuvon nopeutta nopeusrajoitusten mukaan. ”Älyvakkari” pelaa kokeiltaessa kiitettävästi, joskin vastuu suurimman sallitun ajonopeuden noudattamisesta on aina kuljettajalla. Telematiikkapalvelut hyötykäyttöön Uudessa Ford Rangerissa on edistyksellisiä tietoliikenneominaisuuksia, jotka huolehtivat omistajien ja käyttäjien yhteyksistä ajon aikana. 4G-yhteyttä tukevan FordPass Con- nectin avulla Ranger toimii liikkuvana WiFi-yhteyspisteenä, johon voi kytkeä jopa kymmenen WiFi-yhteydellä varustettua laitetta. FordPass-mobiilisovelluksen ansiosta kuljettaja voi tarkistaa älypuhelimensa näytöltä esimerkiksi moottorin öljynpaineen, rengaspaineet ja ajokilometrit. Ajoneuvon paikannuksen ja lukuisten etätoimintojen kuten etälukituksen/-avauksen avulla kuljettaja voi etäavata ovet tai varmistaa että ne ovat lukossa. Autossa on myös mm. Apple CarPlayn kanssa yhteensopiva Ford SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmä, jota voi nyt käyttää suomenkielisin puhekomennoin tai 8” värikosketusnäytön nipistys-, laajennus- ja pyyhkäisytoiminnoin. Fordin MyKey-järjestelmän avulla ajoneuvokannasta vastaava voi vaikkapa ohjelmoida avaimen niin, että auton nopeutta ja radion äänenvoimakkuutta rajoitetaan ja turvallisuusominaisuudet kytketään pysyvästi päälle. Rangerissa on nyt ensimmäistä kertaa myös Fordin avaimeton keskuslukitusjärjestelmä ja Ford Power -käynnistyspainike. Lisäksi takalaidan lukko on nyt yhdistetty, muissa paitsi XL varutelutasossa, osaksi keskuslukitusjärjestelmää. (kuva: Limited- ja Wildtrak-malleissa on uusi easy-lift-takalaita, jonka kaasujousi keventää huomattavasti takalaidan nostamista yläasentoon. Kulutusta kestävällä pinnoitteella päällystetylle lavalle sopii hyvin kuormaa.) Työtä pelkäämätön Rangerin voimalinja ja alusta sopii mainiosti maantielle ja maastoon. Nelivetoiseksi auto muuttuu kuljettajan niin päättäessä, ohjaamon nappulasta. Moottorissa riittää puhtia laajalla kierroslukualueella. Uuden 10-vaihteisen automaattilaatikon ohjelmointi on osunut kerralla onnistuneesti maaliin. Toki manuaalikäyttökin luonnistuu, vaihdevivun nappulaa painelemalla. Uuden Rangerin kahluusyvyydeksi ilmoitetaan 800 mm ja maavaraksi 230 mm. Lähestymiskulma on 29 astetta ja jättökulma 21 astetta, tosin ilman peräkoukkua. Lava-autojen heikko kohta on maastoajoa ajatellen lavan takaylitys. Peräpää tahtoo näet olla se joka ottaa ensimmäisenä kontaktia, ainakin vaativis- sa maastoajo-olosuhteissa. Rangerin peräylitystä voi luonnehtia maltilliseksi, ja kun on tiedossa että Wildtrak varustelu sisältää sähköisesti kytkettävän tasauspyörästön lukon lisäksi moottorin, jakovaihteiston ja polttoainetankin alasuojat voidaan koeajettavaa Rangeria kutsua maastokelpoiseksi, joskin maantiepainotteisin renkain varustettuna. Vahvoja maastoajo-ominaisuuksia täydentää täysi 3 500 kg:n vetopaino ja Double Cabin noin 900 kg kantavuus, mikä riittää hyvin VAK-lupavapaan polttoainesäiliön tai HillTip -hiekoituslaitteen tarpeisiin. Super Cab -ohjaamolla kantavuus kasvaa jopa noin 1100 kilon tienoille. Suurempaa kantavuutta kaipaavalle on takaporttina autoverovapaa Ranger kevyt kuorma-auto. |