AMMATTILEHTI KOEAJAA: Chevrolet Silverado 1500 Crew Cab 5.3 V8 4X4 LTZ Z71 - Suurempi, kevyempi ja ketterämpi

05.10.2019 17.00

chevy1.jpg

Chevrolet Silveradon neljäs mallisukupolvi on rantautunut Suomeen. Uutuusmalliston keihäänkärkenä on aluksi vain bensiinimoottorilla tarjottava Silverado 1500. Raskaammat 2500 ja 3500 sekä HD mallit esitellään syksyn kuluessa; dieselmoottorien vuoro on vuoden vaihteessa. 

(kuva yllä: Chevrolet Silverado 1500 kasvoi malliuudistuksessa kaikissa suunnissa; lopputulosta voi luonnehtia hyvin onnistuneeksi. Merkkifanaatikot huomaavat että pyörien kaaret ovat nyt muodoltaan kantikkaiden asemesta pyöreähköt.)

Silverado on yli 550 000 vuotuisella myynnillään ollut jo pitkään USA:n toiseksi myydyin automalli. Edellään vain Ford F-sarja, kolmatta paikkaa pitää RAM. USA:ssa myytiin vuonna 2018 yhteensä yli 17 miljoonaa autoa, mistä noin 2,7 miljoonaa lava-autoja. Se tarkoittaa noin 7400 uuden lava-auton kauppaa vuoden jokaisena päivänä. Suomen koko automyynti, ilman raskaita kuorma-autoja ja linja-autoja jäi alle 140 000:n, tästä lava-autojen osuus noin 1000 auton luokkaa. Siinä noin aluksi mittakaavaa ja mietittävää, miksi ”Jenkki” panostaa niin paljon Pick-upien kehitystyöhön.

Chevrolet Silverado 1500 on nyt aiempaa suurempi. Akseliväli kasvoi 100 mm ja kokonaispituus 41 mm ja leveys 30 mm, mikä mahdollistaa sekä suuremman kuormatilavuuden että antaa enemmän sisätilaa kaikille ohjaamon pituuksille. Kasvaneiden korimittojen vastapainoksi neliovisella Crew Cab -ohjaamolla ja V8 moottorilla varustettuna auton massa on nyt jopa 204 kg entistä kevyempi.

Ovet, konepelti ja takaluukku ovat nyt alumiinia. Korikehikko, lokasuojat, katto ja lava ovat seos- ja suurlujuusterästä. Koko pituudeltaan koteloitu eli boksattu erillisrunko on valmistettu erittäin lujasta teräksestä, jonka paksuus vaihtelee välillä 2-5 mil- limetriä. Rakenne on 40 kg kevyempi ja tarjoaa 10 prosenttia suuremman vääntöjäykkyyden. 

Painon säästöä on haettu myös jousituksesta, joka on täysin uusi. Taotusta alumiiniseoksesta valmistetut etuakseliston ylätukivarret ovat entistä jäykemmät ja kevyemmät, tarjoten paremman jousitusmukavuuden. Takajousitus toteutetaan edelleen leh- tijousin. Tiettyihin malleihin saa nyt komposiittijousia jotka säästävät painoa noin 5 kg per puoli, teräsjousiin verrattuna. Lisäksi ylellisimpään High Country -varustelutasoon saa tehokkaimman 6,2 litran moottorin yhteydessä tehdasasenteiset lisäilmajouset taka-akselille.

Suomessa Silveradon kevyt kuorma-automuutos vaatii lisäilmajousien sekä nopeudenrajoittimen asennusta. Sellaiset löytyvät myös nyt koeajettavasta Americar Oy:n maahantuomasta autosta. Edellämainittujen asennukset tehtiin Suomessa.

chavy2.jpg

(kuva: Kojelauta on nyt entistä selkeämpi. Vaihdevipu on entisellään lämmitettävän monitoimiohjauspyörän yhteydessä.)

Kehittynyttä tekniikkaa

Silverado 1500:sta on saatavana kuutena eri moottori-/vaihteistoyhdistelmänä, alkaen nelipyttyisestä ja tilavuudeltaan 2,7 litran dieselistä ja päättyen tulevan talven kuluessa markkinoille tuotaviin V8 dieselvaihtoehtoihin, joiden tekniset tiedot paljastettaneen syksyn aikana raskaiden lava-autojen julkistamisen yhteydessä. Bensiinivaihtoehdoista suomalaisittain kiinnostavia ovat uudet, täysalumiiniset ja 16 venttiliset 5,3 litran 355 hv / 519 Nm ja 6,2 litran 420 hv / 621 Nm V8 vaihtoehdot. Pienempi vaihtoehto on vakiona LTZ- ja High Country -varustelutasoissa. Sellainen on kehrää myös nyt koeajettavan Silveradon konehuoneessa. Suuremman saa lisähinnasta. 

Mielenkiintoisin uusiin bensiinimoottoreihin liittyvä kehitysaskel on polttoainetaloutta kohentava DFM (Dynamic Fuel Management), joka sekin lukeutuu paremmin varusteltujen mallien varusteisiin. Perusmallien moottoreissa on vanhempi AFM (Active Fuel Management) järjestelmä, joka sallii myös E85 -polttoaineen käytön.

Dynaaminen polttoaineenhallinta määrittää ajotilanteen mukaan tarvittavien sylinterien määrän ja kytkee hydarulisiin venttiilin nostimiin liitetyn automatiikan avuin sylinterit pois käytöstä. Oppivassa järjestelmässä on kaikkiaan 17 erilaista kaaviota. Ajossa järjestelmä toi- mii täysin huomaamatta, mikä on hatun noston arvoista, sillä tilanteen mukaan käytössä on kahdesta kahdeksaan sylinteriä. Valmistajan mukaan DFM:n avuin on mahdollista yltää merkittäviin polttoainesäästöihin. 

LTZ -mallissa on vakiona 8-portainen automaatti. Matalammissa varustelutasoissa on tyytyminen 6-vaihteiseen. 6,2 litraisen jatkeena on aina uusi 10-vaihteinen Hydra Matic automaatti, joka on vuosimallista 2020 eteen päin tarjolla myös 5,3 litraisen moottorin yhteyteen.

chevy3.jpg

(kuva: 5,3 litran V8:sta (L84) irrotetaan tehoa 355 hv. Lohko ja kannet ovat alumiiniä. Venttileitä on perinteiseen tapaan kaksi per sylinteri ja nokka-akseli on lohkoryhmän välissä. Perinteisen tekniikan yhteyteen on sovitettu moderneinta moottoriosaamista, kuten muuttuva venttiilien ajoitus ja polttoaineen suorasuihkutus sekä älykäs, sylintereiden lepuutusjärjestelmä (DFM).)

Polttoainekulutuksesta

Valmistajan lupaukset kohentuneesta polttoainetaloudesta on osin allekirjoitettava, sillä maantieajossa auton ajotietokone näytti 10,9 litraa satasella. Kevyemmän kaasujalan omaava alittaa helposti 10 litran lukeman.

Uusi Silverado pistää siten vahvasti jauhoja Jenkki-autoja polttoainetalouden osalta sorsivien suuvärkkeihin. Toki taajamassa ja kärryn kanssa ajettaessa kulutusmittariin tulee kummasti eloa, mutta niin käy muillakin kamppeilla ajettaessa.

Täysin uusi ohjaamo

Malliuudistuksen myötä Silveradon ohjaamo pantiin täysin uusiksi. Crew Cab sai miltei 8 senttiä lisää pituutta, mikä kohdistettiin takajalkatilaan. Miellyttävillä nahkapäällysteisillä istuimilla kulkee viisi matkustajaa mukavan väljästi. 

Kojelaudassa on tingitty nappuloiden määrässä, mikä tuo Chevyn ohjaamoon Eurooppalaisista autoista tuttua selkeyttä. Mittaristoa on niin ikään selkeytetty - toki kuljettaja voi edelleenkin päättää näytettävän informaation laadun ja määrän.

Kaikissa malleissa on nyt va- kiona 7-tuuman kosketusnäyttö. Koeajettavaan autoon on valittu optiolistalta kehittyneempi variantti, jossa 8-tuuman näyttö ja laajat liitettävyyspalvelut Wi-fi -yhteyksineen yms. Suurikokoisesta näytöstä on helppo katsella eri puolille autoa asennettujen kameroiden näyttämää. Saatavilla olevien katselukulmien määrä hipoo jo ennätystä. 

Merkittävin ja toivottavasti mahdollisimman nopeasti kaikkiin uusiin autoihin tuotava uutuus on teräväpiirtonäytöllä varustettu taustapeili. Sen kuvakulmaa voi niin ikään vaihtaa ja säätää. Lisäksi kuvaa voi myös suurentaa. 

chevy4.jpg

(kuva: Lyhyimmän lavaversion tilavuus kasvoi 1,5 kuutiometristä lähes 1,8 kuutioon. Se on entistä leveämpi ja korkeammilla laidoilla.)

Automaattinen 4-veto

Nelivetojärjestelmän ohjaus on entisellä paikallaan ohjauspyörän vasemmalla puolella. Perusasetuksella auto on takavetoinen. Uutena toimintona järjestelmän voi nyt asettaa automaattitilaan, jolloin elektroniikka päättelee ja säätää vetoa akseleiden välillä. Koeajossa takaveto sopii maantielle, mutta hiekkatiellä on parempi luottaa automatiikkaan tai jopa jatkuvaan nelivetoon. Moottorissa on sen verran jerkkua, että pelkällä takavedolla perä tapaa olla jatkuvasti irti tienpinnasta, mikä taas aktivoi asiallisen tehokkaasti toimivan luistoneston päälle. Automaattiasennossa meno tasoittuu. 

Jousitus entistä parempi

Kuten toisaalla tässä lehdessä koeajettavan RAM lava-autossa myös Silveradossa on tehty hyviä edistysaskelia jousitusmukavuuden ja ohjaustuntuman puolella. Etenkin jousitusmukavuudessa Eurooppalaisilla ja Japanilaisilla valmistajilla on vielä runsaasti tekemistä. Jäykästä taka-akselista ja lehtijousituksesta huolimatta kuormaamaton auto on lähes tunnoton nimismiehen kiharoille. Toki osa tästä herkusta kuuluu auton Z71 -varustepaketille, joka sisältää alustan 2 tuuman eli 5 cm korotuksen, tukevat kaasuiskunvaimentimet ja moottorin, vaihteiston ja polttoainesäiliön suojauksen. Lisäksi pakettiin sisältyy paremmin hengittävä ilmanpuhdistin, pakoputkien tuplaulostulo takapuskurin alle ja 20 tuuman kevytmetallivanteet renkaineen.

Chevrolet Silverado lava-autoja Suomessa myyvän mäntsäläläisen Americar Oy:n toimitusjohtaja Veli Kärkkaisen mukaan Z71 -paketin sisältö on laajentunut uuden mallin myötä entistäkin kattavammaksi. 

Monikäyttöinen auto

Uudistunut Chevrolet Silverado 1500 on vastaus moniin eri kuljetustarpeisiin. Hintapyynniltään reilun 80 000 euron auto sopii niin maastoon kuin maantiellekin, arkeen ja juhlaan. Ainoan haasteen tekee auton massiivisuus. 

Jo lyhyellä, noin 175 cm pituisella lavalla auton pituus lähentelee kuutta metriä ja pidemmällä noin parin metrin lavalla kuu- si metriä ylittyy jo kirkkaasti. Se yhdistettynä yli kahden metrin leveyteen ja reilun 1,9 metrin korkeuteen kysyy Silveradon kuljettajalta hyvää arviontikykyä suomalaisilla parkkipaikoilla ja mökkiteillä ajettaessa.

chevy5.jpg

(kuva: Silveradossa on teräväpiirtonäytöllä varustettu taustapeili.)

14.10.2019 10.00Porsche laajentaa sähköurheiluautojen mallistoaan
14.10.2019 9.45Kaupan liikevaihto kasvoi elokuussa
14.10.2019 9.00KoneAgria 2019 päättyi juhlavissa tunnelmissa
13.10.2019 17.01Kuljetusliike A Nieminen: Puutavaranajoa tehokkaalla ja tyylikkäällä yhdistelmällä
13.10.2019 11.00Energiahuollon ja maaliikenteen kasvihuonekaasupäästöt laskivat vuonna 2017
12.10.2019 14.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN TGE 3.180 FWD Retkeilyauto - Toimisto tienpäällä
12.10.2019 9.00Metsäteho Oy hakee tutkimusjohtajaa - hakuaikaa 3.11.2019 saakka
11.10.2019 20.00Pyydyskylän savotalla vaihdettiin hyödyllistä tietoa ja nautittiin hyvästä tunnelmasta
11.10.2019 10.11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.400 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia!
11.10.2019 8.32Kysely: Puolet yrittäjistä joutunut huijauksen kohteeksi
11.10.2019 8.00Nimitysuutisia Volvo Truck Centereissä
10.10.2019 11.00Neste MY uusiutuva diesel laajenee Viron markkinoille - saatavilla nyt koko Baltiassa
10.10.2019 10.18Logset 8H GTE Hybrid voitti Innovaatiopalkinnon Itävallassa
10.10.2019 10.14Valtakunnalliset Metsäpäivät uudistui - pääpuhujina Helsingissä 31.10. Petteri Taalas ja Peter Vesterbacka
10.10.2019 9.37Continental esittelee uuden maatalousrenkaiden VF-teknologian
10.10.2019 9.32Metsä Groupin Joutsenon sellutehtaalla pääsee tutustumaan puutuotteiden valmistuksen eri vaiheisiin, sellutehtaaseen ja erilaisiin työkoneisiin 12.10.
09.10.2019 14.09Hirvenmetsästys: Yhä useampi hirvi kaatuu lyijyttömillä metsästysluodeilla
09.10.2019 12.14Magnus Björklund Volvo Trucks Region North Europe toimitusjohtajaksi
09.10.2019 9.25Ilmastonmuutosta torjutaan globaalisti Saarijärveltä käsin
09.10.2019 9.00Rakennusalan ikuisuusongelmaan puututaan Valtran työmaalla - suojakypärän käyttämistä seurataan videonanalytiikan avulla reaaliaikaisesti
08.10.2019 18.00Hakkureiden ja murskainten palosuojaus vaatii ammattitaitoa
08.10.2019 14.14Vehon katsastusliiketoiminta siirtyy A-Katsastukselle
08.10.2019 10.01Nordic Truckcenter ostaa IVECOn liiketoiminnan Malmössä
08.10.2019 10.00Nokian Forest King TRS 2+ tuo kehittyneimmät ominaisuudet kuusipyöräisille metsäkoneille
08.10.2019 9.00Kuinka suomalaisessa puuhuoltoketjussa jaksetaan?
08.10.2019 8.00ROADSHOW 2019: Sampo-Rosenlewin ja Kone-Ketosen hakkuunäytös Kangasalla 18.10.2019.
07.10.2019 20.11Kolmen Logset koneen työnäytös Hollolassa kiinnosti metsäkoneväkeä
07.10.2019 18.33Turbon optimointi käyttötarpeeseen - taustalla ainutlaatuinen turboalan osaaminen
07.10.2019 16.00FM Timber kehitti tukkikouran lumiauran - patentti myytävänä
07.10.2019 8.14Matematiikka ja tietotekniikka auttavat torjumaan värähtelyn haittoja paperinvalmistuksessa
07.10.2019 8.09Continentalin uusi nastarengas testivoittoon
07.10.2019 8.00Miten brexit vaikuttaa kaupparekisteriin, tavaramerkkeihin, mallisuojaan, patentteihin ja tilintarkastusalaan?
07.10.2019 7.00Rovanperästä WRC2 Pro -luokan mestari
06.10.2019 18.00Onnin Auto: Yli 40 vuotta varaosia - nyt myös korjaamotoimintaa
06.10.2019 16.55Tankkausetuja ammattiliikenteen Teboil D-automaateilla
06.10.2019 15.00Miten koneellisen metsänistutuksen ja taimikonhoidon työmääriä voitaisiin lisätä Suomessa?
06.10.2019 11.01Jousitukku laajentaa toimintaansa - nyt tuotteet myös kevyempään hyötyajoneuvokalustoon
06.10.2019 8.11Lausunnoille sähköautojen latausmahdollisuuksia ja rakentamisen energiatehokkuutta parantava lakiluonnos
05.10.2019 19.11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun syyskuun voittaja on selvinnyt
05.10.2019 18.20Laadukkaat AdBlue -nesteet sekä ratkaisut säilöntään ja kuljetukseen
05.10.2019 17.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Chevrolet Silverado 1500 Crew Cab 5.3 V8 4X4 LTZ Z71 - Suurempi, kevyempi ja ketterämpi
05.10.2019 10.11Metsäteho: Puun korjuun ja kuljetusten päästöjen vähentämiseksi useita keinoja
04.10.2019 17.00Metsänhoitovinkit Stora Enson upouudelta virtuaaliavustajalta
04.10.2019 15.33Drone löytää kirjanpainajien aiheuttamat tuhot nopeammin kuin ihminen
04.10.2019 14.36Bioenergia ry: Ei hätiköityjä linjauksia turpeesta
04.10.2019 11.00Puhtaiden polttoaineiden kysyntä kasvaa logistiikassa
04.10.2019 7.30Nokian Hakkapeliitta LT3 ja Nokian Hakkapeliitta R3: Uuden sukupolven talvirenkaat tarjoavat turvaa kaikilla keleillä
03.10.2019 14.45Puhtaampia kuljetuksia Scania-biokaasuautoilla
03.10.2019 9.01Puun tuontimäärä kasvoi selvästi vuonna 2018
03.10.2019 9.00Skoda julkisti uuden Superbin hinnat
03.10.2019 8.52Nokian Renkaat juhlii Yhdysvaltain-tehtaansa avajaisia
03.10.2019 8.40Seinäjoen tankkausaseman avautuminen vilkastuttanut paikallista kaasuautojen kysyntää
03.10.2019 8.00Yksilöllisiä pakkauskartonkeja ensikuidusta
02.10.2019 17.08Nokian Raskaat Renkaat saavutti merkkipaalun työturvallisuudessa: vuosi ilman poissaoloon johtaneita tapaturmia
02.10.2019 15.00Tornator ottaa käyttöön vihreän rahoituksen viitekehyksen
02.10.2019 10.13Käytetty kunnostettu trukki on usein järkevä vaihtoehto
02.10.2019 10.11Täysin sähköinen Volvo XC40 aloittaa uuden aikakauden
02.10.2019 8.11Metsäteollisuuden sivuvirroilla hillitään viljelyn vesistövaikutuksia - puukuitulietteen hyötyjä selvitetään Tuusulanjärven valuma-alueella
01.10.2019 18.01DAF kuorma-automallisto koeajettavissa Oulussa huomenna keskiviikkona
01.10.2019 17.30Koneosapalvelusta vuoden 2019 Parker-jälleenmyyjä Suomessa
01.10.2019 11.54Uusien henkilöautojen rekisteröinnit kääntyivät syyskuussa kasvuun
01.10.2019 11.09Uusi Ford Transit on nyt entistäkin tehokkaampi ja tuottavampi
01.10.2019 8.00Metsä Group: Männyn ja kuusen sekaviljelyllä varmemmin uusi metsä
01.10.2019 7.40Kilafors selkeyttää perävaunujen ja varaosien maahantuontia Suomessa
30.09.2019 11.06Vehon raskaat käytetyt jatkossa SelecTrucks portaalista
30.09.2019 10.50UPM: Lannoittamisella jopa tuhansien eurojen lisätulot metsästä - katso video!
30.09.2019 9.20Tukkimiehentäin torjuntaa tutkitaan kenttäkokeella
30.09.2019 9.00Moottori: Talvirengaspakko poistuu - mitkä renkaat alle liukkaalla?
29.09.2019 15.00Br. Holmberg Transport Ab:n tuunattu Sisupari - näyttävää tehokkuutta puunajoon
29.09.2019 12.11Metsäkoneiden sähköiset palvelut - paljon uutta asiaa lyhyessä ajassa
29.09.2019 7.44Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.300 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia!
28.09.2019 19.11KATSO AMMATTILEHDEN KOEAJOVIDEO! Volkswagen T6.1 on monitoiminen ja digitaalinen
28.09.2019 17.21Doppstadt Inventhor Type 9: Uutta tehokkuutta kierrätysmateriaalien murskaukseen
28.09.2019 15.00DAF panostaa vahvasti huolto- ja varaosatoimintoihin Suomessa
28.09.2019 13.00Erkki Hannula Oy: Päätehakkuita Pohjois-Pohjanmaalla sahateollisuuden tarpeisiin
28.09.2019 7.00Yrityssektorin voittoaste pysyi vuoden 2019 toisella neljänneksellä edellisen neljänneksen tasolla
27.09.2019 10.30Finnvera: Joka neljäs varsinaissuomalainen pk-yritys vie tuotteita ulkomaille - valtaosa ilman kansainvälistymispalveluja
27.09.2019 10.13Metsä on metaanin nettonielu, vaikka kasvit päästävätkin ilmaan metaania
27.09.2019 10.00Olli Kokki Metsä Groupin Joutsenon sellutehtaan tehtaanjohtajaksi
27.09.2019 9.44Bioenergia ry vastaa väitteisiin: Metsäenergia Suomessa tukee ilmastotavoitteiden saavuttamista
27.09.2019 7.33Rinta-Jouppi Machinella Konepäivät ja uusien toimitilojen avajaiset 27.-28.9. Seinäjoella
26.09.2019 19.01Kauppalehti: Sisu kehittää sähköistä kuorma-autoa - Tuotepäällikkö Tekniikka&Taloudelle: "Valmista esiteltävää saattaa olla kolmen vuoden päästä"
26.09.2019 17.15Metsäalan Asiantuntijat ry: Työssä uupuminen on liian yleistä tänä päivänä
26.09.2019 17.00KATSO VIDEO! Kopan kantavat Karstulassa
26.09.2019 16.34Opel kasvattaa suosiotaan yritysautona
26.09.2019 13.00Renault Trucksille EcoVadis Gold -sertifikaatti - jo toisena vuotena perätysten
26.09.2019 11.48Tekninen tiedote esittelee eurooppalaisen LVL:n uudet lujuusluokat
26.09.2019 10.00Kamux: Pakettiautoihin ja yrittäjän kalustoonkin halutaan tänä päivänä mukavuuksia
25.09.2019 17.01Originator Oy ja Hyvinkään HRP Oy: Puutavaranostureiden huollot ammattitaidolla
25.09.2019 14.00Suomalaisesta metsästä Tokion keskustaan
25.09.2019 13.41Veho panostaa Sisu-asiakkaiden palveluun
25.09.2019 10.41Olavi Räsänen Oy luopuu kuormalavaliiketoiminnasta - lavavalmistus jatkuu uudessa omistuksessa
25.09.2019 10.32Hyvät renkaat vähentävät törmäysriskiä
25.09.2019 10.30Maanmuokkaus varmistaa metsän kasvun
25.09.2019 8.00Annica Bresky Stora Enso -konsernin toimitusjohtajaksi
24.09.2019 13.30Tässä on täysin uusi SsangYong Korando
24.09.2019 13.27Helsingin yliopisto: Metsäpohjaisen bioenergian laajentunut käyttö vaarantaa YK:n ilmastotavoitteet
24.09.2019 13.12Metsäteollisuus on jo pitkälti irtautunut fossiilisista polttoaineista.
24.09.2019 12.21Alumiinivanteet tuovat selvää hyötyä kuljetusyrityksen liiketoimintaan
24.09.2019 11.11Toimitusjohtaja Mia Mantsinen Alihankinta 2019 -messujen avauspuheessaan: "Kestävyys ei ole nollasummapeliä"

Näytä lisää »