Raskaan liikenteen tiemaksut toteutumassa

20.12.2018 13.27

Rekka_talvisella_lahdentiella.jpg

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n pitkään ajama raskaan liikenteen vinjetti nytkähti eteenpäin 19.12., kun Suomen hallitus antoi esityksensä eduskunnalle. Esitetty tienkäyttövero koskee yli 12 tonnin painoisia kuorma-autoja ja se esitetään kompensoitavaksi suomalaisille kuorma-auton haltijoille käyttövoimaveroa alentamalla.

Hallituksen esityksen mukaan raskas kuorma-autoliikenne alkaisi vuodesta 2021 alkaen maksaa tienkäyttöveroa. Tämä kasvattaisi kotimaisten kuorma-autojen verotaakkaa noin 28 miljoonalla eurolla. Verorasite tasattaisiin alentamalla käyttövoimaveroa vastaavalla euromäärällä. Vero koskisi myös ulkomaisia ajoneuvoja ja sen vuotuinen taso olisi 400–1 122 euron välillä. Päiväkohtainen vero olisi kahdeksan euroa ilman porrastusta.

Esityksen vaikutukset kokonaisuutena tarkastellen olisivat nollasummapeliä, sillä suomalaisille kuorma-auton haltijoille lisäkustannukset kompensoitaisiin alentamalla käyttövoimaveroa. Yksittäisten ajoneuvojen osalta muutokset olisivat yleisimmin muutamia satoja euroja suuntaan tai toiseen vuodessa. Kaikista vanhimpien (EURO-0 ja EURO-1) ajoneuvojen kustannusten kasvu voisi olla tätä suurempikin.

SKAL on ajanut pitkään tiemaksuja ulkomaiselle kuorma-autokalustolle ja on tyytyväinen, että hallitus kautensa viimeisinä kuukausina vei lakiesityksen eduskuntaan. Hallituksen esittämän käyttövoimaveron alentamisen sijaan SKAL on esittänyt tienkäyttöveron kompensaatioon ammattidieseliä*, joka on turvallisempi vaihtoehto muun muassa EU-säädösten kannalta. Vinjetti kannattaa ajaa maaliin siitä huolimatta:

– Malli ei ole täydellinen, mutta suunta ja liike ovat se mitä Suomi nyt tarvitsee. On tärkeää, että istuva eduskunta hyväksyy lain, jotta vinjetin tekninen valmistelu voi alkaa. Eduskunnalla on lainsäätäjänä mahdollisuus ja myös velvollisuus hioa esityksestä mahdollisimman hyvä, sanoo johtaja Petri Murto SKAL:sta.

Hallituksen esityksen keskeisimmät kohdat:

  • Uusi vuotuinen vero 1.1.2021 alkaen kokonaismassaltaan yli 12 t kuorma-autoille
  • Koskisi Suomessa ja ulkomailla rekisteröityjä kuorma-autoja
  • Tienkäyttöveron määrä 400–1 121 euroa vuodessa EURO-päästöluokan ja akseliluvun mukaan
    • Käyttökausi 1, 7, 30 tai 365 päivää
      • Käyttökauden ilmoittaminen olisi sitova. Veroa ei palautettaisi, vaikka kuorma-autoa ei käytettäisi liikenteessä
    • Kaikki EURO IV:ää puhtaammat ajoneuvot (arviolta 2005 vuosimallista alkaen) pääsisivät alimpaan maksuluokkaan.
  • Veron kerääjänä Trafi, valvojana poliisi, Tulli sekä Rajavartiolaitos. Veron laiminlyönnistä seuraamusmaksu 1 500 €; myös käyttökielto olisi mahdollinen.
  • Arvioitu verokertymä vuosittain 28 miljoonaa euroa kotimaisilta ajoneuvoilta ja 6 miljoonaa euroa ulkomaisilta kuorma-autoilta
  • Käyttövoimaveroa alennettaisiin yhteensä 28 miljoonan euron verran ja sen rakenne muutettaisi perustuvaksi akselimäärään ja jousitustyyppiin sekä perävaunun vetokykyyn.
    • Ilman vetolaitetta kuorma-auton vuotuinen käyttövoimavero vaihtelisi 0–537 euroa välillä.
    • Vetolaitteella varustetun kuorma-auton vuotuinen käyttövoimavero vaihtelisi 465–929 euron välillä
    • Vetolaiteilmoitusmahdollisuus poistuisi

*Ammattidieselin (EU-lainsäädännössä termi ”professional diesel”) avulla voidaan alentaa kuorma-autoissa käytettävän dieselin verotusta.

27.12.2018 12.00Uusi Liqui Moly -öljyopas ilmestynyt
27.12.2018 11.11Helsingin Sanomat: Jätteen ja hakkeen poltto on puolittamassa Vantaan Energian hiilidioksidi­päästöt - "Iso vedenkeitin" lämmittää koteja
27.12.2018 10.22Metsäkoneen säätöpäivästä hyötyä koneelle ja kuljettajalle
27.12.2018 10.13Uusi Hyundai-autotalo Mäkelän Auto Oy aloittaa 2.1.2019 Järvenpäässä
26.12.2018 19.01Polaris vahvistaa entisestään tekemistään Suomessa - myynti hyvässä kasvussa
26.12.2018 13.10Tie 2 Kokemäellä suljettu säiliöauto-onnettomuuden vuoksi
26.12.2018 9.22Joulun paluuliikenne on alkanut
26.12.2018 9.22UUSI VUOSI - UUDET KONEET! Osallistu Ammattilehden Facebook-kisaan ja voita uusi metsäkone...
26.12.2018 8.00Petri Toivonen on Sankarikuljettaja 2018 - näytti omalla esimerkillään mitä tarkoittaa kun kaveria ei jätetä
25.12.2018 18.11Äärimmäistä pitoa puutavaraperävaunuille - Nokian Hakkapeliitta Truck T
25.12.2018 16.01Suomen ennakkoväkiluku marraskuun lopussa oli 5 522 015
25.12.2018 11.01Vinjetti etenee eduskuntaan - ulkomaiset kuorma-autot maksamaan Suomen tieverkon käytöstä 2021
24.12.2018 18.41Suomalainen nosturivalmistaja Mesera kasvaa ja kehittyy toimivan johdon omistuksessa
24.12.2018 18.39Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima.cc.
24.12.2018 17.11Kirsi Karlamaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin pääjohtajaksi
24.12.2018 11.01Kannettavat vintturit ammattikäyttöön Severalilta - oiva apu metsätöihin
24.12.2018Ilmanvastuskerroin Cw , ja ilmanvastus.
23.12.2018 12.33Metsähallituksen Karstulan tuulivoimapuistohanke sai toteuttajan
23.12.2018 10.11EU:n ympäristöministerit sopivat ensimmäistä kertaa raskaiden ajoneuvojen päästövähennystavoitteista
22.12.2018 19.55Franzen-edustus Koneosapalvelulle - sahaketjujen teroitukseen tehoa saksalaisella tarkkuudella
22.12.2018 16.11Ainutlaatuinen koivuvaneri suojaa maakaasukuljetuksia
22.12.2018 15.01Kaksi erillistä ajoneuvoverolain muutosta voimaan 1.1.2019 - ajoneuvoveron kevennyksiä vähäpäästöisille ja uuden CO2-mittaustavan verotaulukot käyttöön
22.12.2018 14.01Metsähallitus ei lomauta metsureita tänä talvena
22.12.2018 12.32Nyt alkoi puutavarayhdistelmien lumenajo
21.12.2018 20.01Radiohallinta kohentaa kurottajan työtehoa ja edistää turvallisuutta
21.12.2018 13.30Rahoitusyhtiöiden omistamien yksityiskäytössä olevien ajoneuvojen väliaikainen vienti Venäjälle ensi vuoden alussa
21.12.2018 10.02Stora Enso yhteistyöhön vaate- ja huonekalujättien kanssa
21.12.2018 9.01Autohakkuri tuo tehokkuutta ja nopeaa liikkumista traktorihakkurin rinnalle
20.12.2018 23.07Stora Enso on myynyt kaikki osakkeensa ruotsalaisesta tytäryhtiöstään
20.12.2018 13.50BioLNG Euronet vie Eurooppaa kohti hiilineutraaleja maantiekuljetuksia LNG:n avulla
20.12.2018 13.27Raskaan liikenteen tiemaksut toteutumassa
20.12.2018 12.33Stora Enso ja FSC solmivat strategisen kumppanuuden
20.12.2018 11.12Keinotodellisuus osaksi pakkausteknologiaa
20.12.2018 9.00Lunawood ja Piimega yhteistyöhön
19.12.2018 23.00"NIPPU LISÄÄ" nyky-yhdistelmään - ja pelkällä pankkovaihdolla.
19.12.2018 19.33Ylispuun poistossa isompi hakkuulaite on etu
19.12.2018 15.00Vaarallisten aineiden kuljetukseen liittyvä lainsäädäntö uudistetaan
19.12.2018 14.50Jari Tiura Metsä Tissuen tuotantojohtajaksi
19.12.2018 11.45Lahti Energia vaihtoi uusiutuvaan dieseliin
19.12.2018 11.20Valmet toimittaa avainteknologiaa uuteen selluntuotantolinjaan Chileen
19.12.2018 8.07EU:ssa päästiin sopuun uusien autojen hiilidioksidin päästörajoista
18.12.2018 21.01Harvesterille uusi elämä koura- ja mittalaitepäivityksellä
18.12.2018 16.55Kesla solmi kummisopimuksen kahden ampumahiihtäjälupauksen kanssa
18.12.2018 15.06Mantsiselta merkittävä lahjoitus Karelia-ammattikorkeakoululle
18.12.2018 15.00Päästövaatimukset koskemaan myös ruohonleikkureita ja moottorisahoja 1.1.2019
18.12.2018 13.33Scania toimittaa 15 johdinkuorma-autoa Saksaan
18.12.2018 13.33Uudistunut Sprinter 4x4 on kaikkien kelien kuljetusmestari
18.12.2018 10.52Syncrosta 4MOTIONiin - nelivetoisia Passatteja jo 35 vuotta
18.12.2018 8.42Ensimmäinen DAF CF Electric -kuorma-auto liikenteeseen
18.12.2018 8.20Gasumille EU-tukea kaasutankkausasemaverkoston kasvattamiseen
18.12.2018 8.12Ulkohälytysjärjestelmien testaus Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaalla 7.1.2019
18.12.2018 8.00Toyota jälkitarkastaa Proacet
17.12.2018 16.01FORMEC 2018, Espanja, Madrid: Koneellistaminen metsissä etenee maailmalla
17.12.2018 11.20Mikko Rantakare Volvo Truck Centereiden Länsi-Suomen aluejohtajaksi
17.12.2018 8.33Uusia vaihtoehtoja maksamiseen - Neste kehitti ensimmäisenä Suomessa mobiilimaksun ammattiliikenteelle yhdessä asiakkaiden kanssa
16.12.2018 20.11Oikein mitoitetulla ritiläautolla kulkee isoimmatkin metsäkoneet
16.12.2018 20.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35-140 Natural Power - Torinolainen ilmastolähettiläs
16.12.2018 16.03Ainutlaatuinen kokeilu osoitti: metsäteiden parannustöihin lisäpotkua 3D-mallinnuksella
16.12.2018 15.11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 6300 tykkääjää - määrä vahvassa kasvussa!
16.12.2018 11.01Teollisuuden liikevaihto kasvoi vuoden kolmannella neljänneksellä lähes 8 prosenttia - metsäteollisuus vahvassa vedossa
15.12.2018 19.01Kuljetus Iso-Pellinen, Evijärvi: Puu kulkee Scanialla varmasti
15.12.2018 16.44ProSilva metsäkoneet vaativiin olosuhteisiin - ympäristön ehdoilla
15.12.2018 11.33Ahmakanta kasvussa lähes koko maassa
15.12.2018 9.22Kuljetusyrittäjät vaativat realismia päästökeskusteluun
14.12.2018 16.00Bioenergia-alan konkareita kiitettiin kunniajäsenyydellä
14.12.2018 15.50Bioenergia ry:n uusi puheenjohtaja: alalla on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä
14.12.2018 15.42Veho testaa tulevaisuuden liikkumista Aviapoliksen Liikennelabra-hankkeessa
14.12.2018 15.23Neste avaa pilottiaseman Vantaalle ‒ ostokset hoituvat automaattikaupasta ja auton tankkaa robotti
14.12.2018 15.17Opel Combo Life on voittanut ?Best Buy Car of Europe 2019? -tittelin
14.12.2018 13.01Kongan Konepaja laajentaa KESLA-nostureiden myyntiä
14.12.2018 11.23Puukauppa ennätysvauhdissa - kustannukset nousseet merkittävästi
14.12.2018 8.11Fomatec Oy ja Rud Gmbh yhteistyöhön metsäkoneteloissa - uusi malli Suomen markkinoille tammikuussa 2019
14.12.2018Stora Enso avasi uuden 24H-palvelun: Asiakaspalvelurobotti palvelee metsänomistajaa vaikka keskellä yötä
13.12.2018 21.01LUE TÄSTÄ! Uusi järkälemäinen Kivirock-lehti on ilmestynyt - tarjolla 248-sivua mielenkiintoista maarakennus- ja kaivosalan asiaa
13.12.2018 20.01Kitkaketjut takaavat pidon - laadukkaat Nordchain -tuotteet on tehty vaativaan käyttöön
13.12.2018 16.55Logset metsäkoneet ja Toyota Hilux pick-upit esillä metsäpäivässä Maalahdessa huomenna perjantaina 14.12.2018
13.12.2018 15.55Ponssen markkinapäivä Rovaniemellä huomenna perjantaina 14.12.
13.12.2018 14.45Komatsu Forestin Jari Tyrväinen: "Innostus MaxiFleetin hyödyntämiseen yllätti - kiinnostukseen on monia hyviä syitä"
13.12.2018 13.34Scania mukana yri­tys­ryh­mäs­sä, jonka ta­voit­tee­na on kaa­su­käyt­töis­ten kuor­ma-au­to­jen laa­ja­mit­tai­nen käyt­töön­ot­to Eu­roo­pas­sa
13.12.2018 10.20Pekka Karppinen Wetteri Power Oy:n vaihtoautopäälliköksi
13.12.2018 9.11Tankkausetuja ammattiliikenteen Teboil D-automaateilla
12.12.2018 20.00ProTruck Joensuu nostaa raskaan kaluston palvelut uudelle tasolle
12.12.2018 17.31Nisula Forest Oy esittelee uutta innovatiivista N5 -harvennushakkuukonetta työnäytöksessä Sonkajärvellä huomenna torstaina 13.12.
12.12.2018 17.11Liikenteen päästöt nollaan vuoteen 2045 mennessä
12.12.2018 17.01Bioenergia ry: Hiiletön liikenne ei onnistu yksittäisellä keinolla
12.12.2018 14.01Renault Trucks T 2019 - mukavuutta, polttoainesäästöjä ja pienemmät CO2-päästöt
12.12.2018 13.01Renault Trucks D 2019 - Polttoainesäästöt jopa 7%
12.12.2018 8.52Maglite käsivalaisin-uutuus vaativaan harrastus- ja ammattikäyttöön
11.12.2018 17.00SONAX sai jälleen Brand of the Century -tittelin
11.12.2018 16.01Muutoksia Ponssen aluejohtajaorganisaatiossa
11.12.2018 10.55Oulun yliopisto: Muoveja voidaan pakkauksissa korvata biopohjaisella selluloosalla
11.12.2018 9.22Kasvihuonekaasupäästöt laskivat - päästökaupan ulkopuoliset päästöt tavoitepolulla
11.12.2018 8.55PRH poistaa kaupparekisteristä osakeyhtiöitä ja osuuskuntia, jos tilinpäätöstä ei ilmoiteta 22.3.2019 mennessä
11.12.2018 8.45Uusi hiilikädenjäljen laskentamenetelmä paljastaa ilmastohyödyt Neste MY uusiutuvan dieselin käyttöönotosta
11.12.2018 8.30Metsähallituksen joulukuusilupa kännykällä Pohjois-Suomessa
11.12.2018 8.30Äänekosken biokaasulaitos Metsä Fibren omistukseen
10.12.2018 19.22Sawcenter Oy: Laitetoimittajan tekninen palvelu ja osaaminen tärkeässä roolissa
10.12.2018 19.01Suomalaista valaisinvalmistusta vaativiin käyttökohteisiin - 5Watts ZAURAC työvalot
10.12.2018 15.55Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 6200 tykkääjää - määrä huimassa kasvussa!
10.12.2018 11.30LNG-yhtiö Skangas vaihtaa nimensä Gasumiksi.

Näytä lisää »