AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35-140 Natural Power - Torinolainen ilmastolähettiläs

16.12.2018 20.00

gas1.jpg

Iveco  on kattavalla mallitarjonnallaan suvereeni markkinajohtaja Euroopan maakaasu hyötyautomarkkinoilla. Valmistajan maakaasumalliston kevyintä päätä edustava Daily pakettiauto on taajamien jakelutehtävissä ympäristöystävällinen ja kustannusneutraali vaihtoehto perinteiselle dieselille. Kaasu-Dailyn hyvä maine on kiirinyt myös asvalttikenttien ulkopuolelle, vaativissa ja haastavissa olosuhteissa toimivien ammattilaisten korviin. 

(kuva yllä: Koeajossa Iveco Daily 35-140 Natural Power -kaasuauto ei tee merkittävää eroa dieseliin. Ajettavuus on hyvällä tasolla ja moottori tarjoaa vääntöä laajalla kierrosalueella. Tien päällä vastaan tulevan Dailyn kaasumallin tunnistaa sinisestä etumaskista.)

Nykyinen Daily-mallisto on ollut markkinoilla jo kohta viiden vuoden ajan. Tuona aikana merkittävin uudistus on ollut siirtyminen Euro 6 -päästötason moottoritekniikkaan. Dailyn vahvuuksia kilpailussa on järeä runkorakenne ja moderni, polttoainetaloudellinen moottorivalikoima sekä 8-portainen automaattivaihteisto. Innovatiivisena valmistajana Iveco on tarjonnut tuoreinta Dailyaan perinteisten dieselvaihtoehtojen ohella myös sähkö- ja maakaasukäyttöisenä. 

gas2.jpg

(kuva: Koeajossa Daily vei maakaasua keskimäärin 9,7 kg/100km, maantiekulutuksen ollessa hieman yli 8 kg/100km. Polttoaineiden hintavertailussa maakaasu on kustannusneutraali vaihtoehto dieselille mutta päästöjen vähyyden osalta selkeä voittaja.)

Kaasuauton moottorina on kolmilitrainen, parhaalta teholtaan 136 hv (100 kW) / 350 Nm ottomoottori. Pääasiallisena polttoaineena on maa- ja biokaasu, mutta Daily kulkee myös bensiinillä, mitä varten autossa on pieni, noin 80 km toimintamatkan antava polttoainesäiliö. Parhaimmillaan, suurimmilla kaasusäiliöillä varustetun auton kerrotaan kulkevan 500 kilometrin matkan pelkällä kaasulla. Komposiittirakenteiset maakaasutankit ovat kevyitä ja ne on tilan säästämisen vuoksi viety auton alustaan. 

gas3.jpg

(kuva: Kaasu-Dailyn konehuoneessa kehrää 3-litrainen monipolttoainemoottori.)

Rekisteritietojen mukaan 12 m3 kuormatilan omaavan umpipakettiauton omamassa on vähän päältä 2700 eli kantavuus on samassa, noin 1200 kg luokassa, kuin vastaavassa dieselmallissa. 12 kuutioisen kaasusäiliöiden yhteistilavuus on 248 litraa mikä riittää 300-400 km matkalle. Bensiinisäiliön tilavuus on 14 litraa. Huomionarvoista on että bensiini otetaan käyttöön vasta kun kaasu loppuu, ja silloinkin moottorin teho- ja vääntömomenttia rajoitetaan. Kaasumoottori on tarjolla Daily-mallistossa kaikissa kokonaispainoluokissa. Ja kun kokonaispainoa on 6,5 tonnia tai enemmän kaasu on ainoa käyttövoima.

gas4.jpg

(kuva: Iveco Dailyn ohjaamo on asiallinen ja viihtyisä työpaikka pidemmällekin ajomatkalle.)

Taajamien taitaja

Koeajossa kaasuauto ei tee merkittävää eroa dieseliin. Ajettavuus on hyvällä tasolla ja moottori tarjoaa vääntöä laajalla kierrosalueella. Keppivaihteisessa autossa tarkka kuljettaja voi huomata että moottorijarrutus on hieman dieseliä ohuempi ja moottorin käyntiääni pykälää matalampi. Pakettijakelussa käyttövoimalla ei ole käytännön merkitystä.

Ahtaat taajamat ja kestopäällysteiset maantiet ovat Kaasu-Dailylle ominta pelikenttää. Toki meno maistuu myös santateillä. Haastellisemmaksi meno muodostuu, kun Daily viedään soramontulle ja mökkiteille, missä auton mahapuolelta alkaa, maapohjan muuttuessa epätasaisemmaksi, kuulua arveluttavaa rahinaa. Syy selviää kun katseet käännetään auton alustaan. Tukevan pohjalevyn alle sovitetut kaasusäiliöt syövät maavaraa, joka toki riittää asiallisesti kaupunkiliikenteessä kanttikivien ylittämiseen. 

Nykyisellään Kaasu-Daily onkin parhaimmillaan asvalttiteillä. Vaativampiin olosuhteisiin kannattaa valita perinteinen vaihtoehto, jota tukee myös koko maan kattava polttoaineen jakeluverkosto. 

gas5.jpg

(kuva: Alustaan sovitetut CNG-kaasusäiliöt vähentävät maavaraa. Asia kannattaa ottaa huomioon vaativampien taipaleiden päässä sijaitseviin työkohteisiin ajettaessa.)

Rahapuolesta

Maakaasuautojen yleistyminen on vaikuttanut positiivisesti niiden hintakehitykseen. Tekniikan tuoma lisähinta on muutamassa vuodessa laskenut kymmeniä prosentteja. Iveco Daily mallistossa maakaasutekniikan lisähinta dieseliin nähden on 12 kuutiometrisessä mallissa tätä kirjoitettaessa noin 5 000 euron luokkaa. Verollinen kokonaishinta on karkeasti, vaihteistosta ja varusteista riippuen 47 000 - 50 000 euron kantimissa. 

gas6.jpg(kuva: Kuormatilat ovat Kaasu-Dailyssa täysin samat kuin diesel-vaihtoehdossa.)

Maa- ja etenkin biokaasulla on erittäin hyvät mahdollisuudet selvitä voittajana käynnissä ole- vasta kilvassa, jossa sekä valmistajat että päättäjät, kuin kuluttajatkin lyövät peistä käyttökelpoisimmasta vaihtoehtoisesta ja vähäpäästöisimmästä liikennepolttoaineesta. Nähtiinhän hiljattain järjestetyssä IAA hyötyautonäyttelyssä jo maakaasuhybridikin, sekin Ivecon valmistama kaasu- ja sähköteknologiat onnistuneesti yhdistävä sementtimikseri auto.

27.12.2018 14.12SahaTrainee 2019 ilmoittautuminen käynnissä
27.12.2018 12.13Liqui Moly ja Chicago Bulls -sponsorisopimukseen
27.12.2018 12.00Uusi Liqui Moly -öljyopas ilmestynyt
27.12.2018 11.11Helsingin Sanomat: Jätteen ja hakkeen poltto on puolittamassa Vantaan Energian hiilidioksidi­päästöt - "Iso vedenkeitin" lämmittää koteja
27.12.2018 10.22Metsäkoneen säätöpäivästä hyötyä koneelle ja kuljettajalle
27.12.2018 10.13Uusi Hyundai-autotalo Mäkelän Auto Oy aloittaa 2.1.2019 Järvenpäässä
26.12.2018 19.01Polaris vahvistaa entisestään tekemistään Suomessa - myynti hyvässä kasvussa
26.12.2018 13.10Tie 2 Kokemäellä suljettu säiliöauto-onnettomuuden vuoksi
26.12.2018 9.22Joulun paluuliikenne on alkanut
26.12.2018 9.22UUSI VUOSI - UUDET KONEET! Osallistu Ammattilehden Facebook-kisaan ja voita uusi metsäkone...
26.12.2018 8.00Petri Toivonen on Sankarikuljettaja 2018 - näytti omalla esimerkillään mitä tarkoittaa kun kaveria ei jätetä
25.12.2018 18.11Äärimmäistä pitoa puutavaraperävaunuille - Nokian Hakkapeliitta Truck T
25.12.2018 16.01Suomen ennakkoväkiluku marraskuun lopussa oli 5 522 015
25.12.2018 11.01Vinjetti etenee eduskuntaan - ulkomaiset kuorma-autot maksamaan Suomen tieverkon käytöstä 2021
24.12.2018 18.41Suomalainen nosturivalmistaja Mesera kasvaa ja kehittyy toimivan johdon omistuksessa
24.12.2018 18.39Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima.cc.
24.12.2018 17.11Kirsi Karlamaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin pääjohtajaksi
24.12.2018 11.01Kannettavat vintturit ammattikäyttöön Severalilta - oiva apu metsätöihin
24.12.2018Ilmanvastuskerroin Cw , ja ilmanvastus.
23.12.2018 12.33Metsähallituksen Karstulan tuulivoimapuistohanke sai toteuttajan
23.12.2018 10.11EU:n ympäristöministerit sopivat ensimmäistä kertaa raskaiden ajoneuvojen päästövähennystavoitteista
22.12.2018 19.55Franzen-edustus Koneosapalvelulle - sahaketjujen teroitukseen tehoa saksalaisella tarkkuudella
22.12.2018 16.11Ainutlaatuinen koivuvaneri suojaa maakaasukuljetuksia
22.12.2018 15.01Kaksi erillistä ajoneuvoverolain muutosta voimaan 1.1.2019 - ajoneuvoveron kevennyksiä vähäpäästöisille ja uuden CO2-mittaustavan verotaulukot käyttöön
22.12.2018 14.01Metsähallitus ei lomauta metsureita tänä talvena
22.12.2018 12.32Nyt alkoi puutavarayhdistelmien lumenajo
21.12.2018 20.01Radiohallinta kohentaa kurottajan työtehoa ja edistää turvallisuutta
21.12.2018 13.30Rahoitusyhtiöiden omistamien yksityiskäytössä olevien ajoneuvojen väliaikainen vienti Venäjälle ensi vuoden alussa
21.12.2018 10.02Stora Enso yhteistyöhön vaate- ja huonekalujättien kanssa
21.12.2018 9.01Autohakkuri tuo tehokkuutta ja nopeaa liikkumista traktorihakkurin rinnalle
20.12.2018 23.07Stora Enso on myynyt kaikki osakkeensa ruotsalaisesta tytäryhtiöstään
20.12.2018 13.50BioLNG Euronet vie Eurooppaa kohti hiilineutraaleja maantiekuljetuksia LNG:n avulla
20.12.2018 13.27Raskaan liikenteen tiemaksut toteutumassa
20.12.2018 12.33Stora Enso ja FSC solmivat strategisen kumppanuuden
20.12.2018 11.12Keinotodellisuus osaksi pakkausteknologiaa
20.12.2018 9.00Lunawood ja Piimega yhteistyöhön
19.12.2018 23.00"NIPPU LISÄÄ" nyky-yhdistelmään - ja pelkällä pankkovaihdolla.
19.12.2018 19.33Ylispuun poistossa isompi hakkuulaite on etu
19.12.2018 15.00Vaarallisten aineiden kuljetukseen liittyvä lainsäädäntö uudistetaan
19.12.2018 14.50Jari Tiura Metsä Tissuen tuotantojohtajaksi
19.12.2018 11.45Lahti Energia vaihtoi uusiutuvaan dieseliin
19.12.2018 11.20Valmet toimittaa avainteknologiaa uuteen selluntuotantolinjaan Chileen
19.12.2018 8.07EU:ssa päästiin sopuun uusien autojen hiilidioksidin päästörajoista
18.12.2018 21.01Harvesterille uusi elämä koura- ja mittalaitepäivityksellä
18.12.2018 16.55Kesla solmi kummisopimuksen kahden ampumahiihtäjälupauksen kanssa
18.12.2018 15.06Mantsiselta merkittävä lahjoitus Karelia-ammattikorkeakoululle
18.12.2018 15.00Päästövaatimukset koskemaan myös ruohonleikkureita ja moottorisahoja 1.1.2019
18.12.2018 13.33Scania toimittaa 15 johdinkuorma-autoa Saksaan
18.12.2018 13.33Uudistunut Sprinter 4x4 on kaikkien kelien kuljetusmestari
18.12.2018 10.52Syncrosta 4MOTIONiin - nelivetoisia Passatteja jo 35 vuotta
18.12.2018 8.42Ensimmäinen DAF CF Electric -kuorma-auto liikenteeseen
18.12.2018 8.20Gasumille EU-tukea kaasutankkausasemaverkoston kasvattamiseen
18.12.2018 8.12Ulkohälytysjärjestelmien testaus Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaalla 7.1.2019
18.12.2018 8.00Toyota jälkitarkastaa Proacet
17.12.2018 16.01FORMEC 2018, Espanja, Madrid: Koneellistaminen metsissä etenee maailmalla
17.12.2018 11.20Mikko Rantakare Volvo Truck Centereiden Länsi-Suomen aluejohtajaksi
17.12.2018 8.33Uusia vaihtoehtoja maksamiseen - Neste kehitti ensimmäisenä Suomessa mobiilimaksun ammattiliikenteelle yhdessä asiakkaiden kanssa
16.12.2018 20.11Oikein mitoitetulla ritiläautolla kulkee isoimmatkin metsäkoneet
16.12.2018 20.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35-140 Natural Power - Torinolainen ilmastolähettiläs
16.12.2018 16.03Ainutlaatuinen kokeilu osoitti: metsäteiden parannustöihin lisäpotkua 3D-mallinnuksella
16.12.2018 15.11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 6300 tykkääjää - määrä vahvassa kasvussa!
16.12.2018 11.01Teollisuuden liikevaihto kasvoi vuoden kolmannella neljänneksellä lähes 8 prosenttia - metsäteollisuus vahvassa vedossa
15.12.2018 19.01Kuljetus Iso-Pellinen, Evijärvi: Puu kulkee Scanialla varmasti
15.12.2018 16.44ProSilva metsäkoneet vaativiin olosuhteisiin - ympäristön ehdoilla
15.12.2018 11.33Ahmakanta kasvussa lähes koko maassa
15.12.2018 9.22Kuljetusyrittäjät vaativat realismia päästökeskusteluun
14.12.2018 16.00Bioenergia-alan konkareita kiitettiin kunniajäsenyydellä
14.12.2018 15.50Bioenergia ry:n uusi puheenjohtaja: alalla on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä
14.12.2018 15.42Veho testaa tulevaisuuden liikkumista Aviapoliksen Liikennelabra-hankkeessa
14.12.2018 15.23Neste avaa pilottiaseman Vantaalle ‒ ostokset hoituvat automaattikaupasta ja auton tankkaa robotti
14.12.2018 15.17Opel Combo Life on voittanut ?Best Buy Car of Europe 2019? -tittelin
14.12.2018 13.01Kongan Konepaja laajentaa KESLA-nostureiden myyntiä
14.12.2018 11.23Puukauppa ennätysvauhdissa - kustannukset nousseet merkittävästi
14.12.2018 8.11Fomatec Oy ja Rud Gmbh yhteistyöhön metsäkoneteloissa - uusi malli Suomen markkinoille tammikuussa 2019
14.12.2018Stora Enso avasi uuden 24H-palvelun: Asiakaspalvelurobotti palvelee metsänomistajaa vaikka keskellä yötä
13.12.2018 21.01LUE TÄSTÄ! Uusi järkälemäinen Kivirock-lehti on ilmestynyt - tarjolla 248-sivua mielenkiintoista maarakennus- ja kaivosalan asiaa
13.12.2018 20.01Kitkaketjut takaavat pidon - laadukkaat Nordchain -tuotteet on tehty vaativaan käyttöön
13.12.2018 16.55Logset metsäkoneet ja Toyota Hilux pick-upit esillä metsäpäivässä Maalahdessa huomenna perjantaina 14.12.2018
13.12.2018 15.55Ponssen markkinapäivä Rovaniemellä huomenna perjantaina 14.12.
13.12.2018 14.45Komatsu Forestin Jari Tyrväinen: "Innostus MaxiFleetin hyödyntämiseen yllätti - kiinnostukseen on monia hyviä syitä"
13.12.2018 13.34Scania mukana yri­tys­ryh­mäs­sä, jonka ta­voit­tee­na on kaa­su­käyt­töis­ten kuor­ma-au­to­jen laa­ja­mit­tai­nen käyt­töön­ot­to Eu­roo­pas­sa
13.12.2018 10.20Pekka Karppinen Wetteri Power Oy:n vaihtoautopäälliköksi
13.12.2018 9.11Tankkausetuja ammattiliikenteen Teboil D-automaateilla
12.12.2018 20.00ProTruck Joensuu nostaa raskaan kaluston palvelut uudelle tasolle
12.12.2018 17.31Nisula Forest Oy esittelee uutta innovatiivista N5 -harvennushakkuukonetta työnäytöksessä Sonkajärvellä huomenna torstaina 13.12.
12.12.2018 17.11Liikenteen päästöt nollaan vuoteen 2045 mennessä
12.12.2018 17.01Bioenergia ry: Hiiletön liikenne ei onnistu yksittäisellä keinolla
12.12.2018 14.01Renault Trucks T 2019 - mukavuutta, polttoainesäästöjä ja pienemmät CO2-päästöt
12.12.2018 13.01Renault Trucks D 2019 - Polttoainesäästöt jopa 7%
12.12.2018 8.52Maglite käsivalaisin-uutuus vaativaan harrastus- ja ammattikäyttöön
11.12.2018 17.00SONAX sai jälleen Brand of the Century -tittelin
11.12.2018 16.01Muutoksia Ponssen aluejohtajaorganisaatiossa
11.12.2018 10.55Oulun yliopisto: Muoveja voidaan pakkauksissa korvata biopohjaisella selluloosalla
11.12.2018 9.22Kasvihuonekaasupäästöt laskivat - päästökaupan ulkopuoliset päästöt tavoitepolulla
11.12.2018 8.55PRH poistaa kaupparekisteristä osakeyhtiöitä ja osuuskuntia, jos tilinpäätöstä ei ilmoiteta 22.3.2019 mennessä
11.12.2018 8.45Uusi hiilikädenjäljen laskentamenetelmä paljastaa ilmastohyödyt Neste MY uusiutuvan dieselin käyttöönotosta
11.12.2018 8.30Metsähallituksen joulukuusilupa kännykällä Pohjois-Suomessa
11.12.2018 8.30Äänekosken biokaasulaitos Metsä Fibren omistukseen
10.12.2018 19.22Sawcenter Oy: Laitetoimittajan tekninen palvelu ja osaaminen tärkeässä roolissa
10.12.2018 19.01Suomalaista valaisinvalmistusta vaativiin käyttökohteisiin - 5Watts ZAURAC työvalot

Näytä lisää »