Syncrosta 4MOTIONiin - nelivetoisia Passatteja jo 35 vuotta

18.12.2018 10.52

passat_4veto.jpg

Volkswagen esitteli ensimmäisen nelivetoisen Passat-mallin 35 vuotta sitten. Siitä lähtien nelivetomallit ovat olleet menestyksekkään keskikokoisen mallisarjan kulmakiviä. Volkswagen on mullistanut nelivetoteknologian ja syncrosta on tullut 4MOTION. Tämän päivän Passatin neliveto on kytketty huippuluokan avustaviin järjestelmiin, mikä tekee siitä entistäkin turvallisemman ja suorituskykyisemmän.

Siksi nelivetoiset Passatit ovat suosittuja muidenkin kuin talvilajien harrastajien keskuudessa. Malliston huippuversio on karismaattinen Passat Alltrack.

1983 – kaikki alkoi Passat Variant Tetra -konseptiautosta

Vuonna 1983 konseptiautona esitelty Passat Variant Tetra sai aikaan kohun ja vuotta myöhemmin se esiteltiin mallinimellä Passat Variant syncro. Toisen sukupolven Passat (B2) oli Volkswagen-malliston ensimmäinen henkilöauto, jossa oli neliveto – ja se tuli jäädäkseen.

Jo ensimmäinen malli antoi viitteitä tulevasta. Se oli itsevarma ja päät kääntävä urheilullinen GT-malli, jossa oli mahtipontinen 2,0-litrainen viisisylinterinen moottori ja huipputeknologiaa, joka toi pitoa ja turvallisuushyötyjä. Pitkittäissuuntaisesti asennettu moottori tuotti tehoa 85 kW (115 hv) tasauspyörästön kautta 50:50 suhteessa neljälle jatkuvasti vetävälle pyörälle. Vaikeissa olosuhteissa sekä taka-akseli että keskitasauspyörästöt voitiin pidon parantamiseksi lukita manuaalisesti.

Uusi 4x4-malli oli erittäin suosittu heti alusta lähtien – erityisesti sellaisten kuljettajien keskuudessa, jotka halusivat ajaa turvallisesti talviolosuhteissa tai jotka tarvitsivat kätevää vetoautoa esimerkiksi hevoskuljetuskärrylle tai venetrailerille. Pian valikoimaan lisättiin moottoriversiot 66 kW (90 hv) ja 88 kW (120 hv).

1988 – viskokytkin korvaa taka-akselin kiinteän voimanjaon

Syncro-neliveto otti uuden askeleen vuonna 1988 kolmannen Passat-sukupolven (B3) debyytin myötä. Siirtyminen poikittain asennettuihin moottoreihin mahdollisti Golf Mk2 -mallissa nähdyn viskokytkimen käytön. Tämä merkitsi keskitasauspyörästön korvaamista silikoniöljyllä täytetyllä sylinterillä. Sen avulla voitiin hallita voimansiirtoa ilman kiinteää yhteyttä kardaaniakselin ja vaihdelaatikon välillä – akseleiden nopeuseron lisääntyessä öljyn viskositeetti lisääntyi ja voima siirtyi jäykistyneen öljyn välityksellä.  

Järjestelmän etuja olivat yhteensopivuus lukkiutumattoman jarrujärjestelmän kanssa ja parempi polttoainetalous, koska taka-akselin veto kytkettiin päälle vain tarvittaessa. Moderni neliveto oli saatavana lisävarusteena 88 kW (115 hv) Passatiin ja se oli vakiona urheilullisessa, mekaanisella G-ahtimella eli kierukka-ahtimella ja 118 kW (160 hv) -moottorilla varustetuissa Passat GT G60 -mallissa.

1996 – 4MOTION Torsen-tasauspyörästöllä ottaa vallan

Viidennen Passat-sukupolven (B5) esittelyn jälkeen vuonna 1996 nelivetoversiot saivat 4MOTION-nimen. Moottori oli asennettu jälleen pitkittäissuuntaisesti, mutta nyt voima etu- ja taka-akselien välillä jaettiin Torsen-tasauspyörästöllä. Jakosuhde oli normaalisti 50:50, mutta äärimmillään voima voitiin jakaa suhteessa 75:25 hitaammin pyörivän akselin eduksi.

Takatasauspyörästö voitiin lukita pidon parantamiseksi. Lukko kytkettiin manuaalisesti omasta kytkimestään ja vapautettiin automaattisesti nopeuden ylittäessä 25 kilometriä tunnissa. 4MOTION-järjestelmä oli vakiona 142 kW (193 hv) 2,8 V6 Passatissa ja 202 kW (275 hv) kahdeksansylinterisessä moottorissa, jota on jo nyt haluttu uuden polven klassikkoauto. Neliveto oli tarjolla myös muutamissa dieselversioissa.

2005 – täysin säädettävä monilevykytkin korvaa Torsenin

4MOTION saavutti seuraavan kehitystasonsa Passat B6 -sukupolven myötä: siitä alkaen poikittain asennettuun moottoriin on liittynyt märkä monilevykytkin. Se toimii viskokytkimen tapaan, mutta elektronisen ohjauksen ansiosta se reagoi nopeasti ja pystyy välittämään suurempia vääntömomentteja.

Normaalisti moottorin voimasta 100 prosenttia siirretään eturenkaille, mutta esimerkiksi tilanteessa jossa eturenkaat ovat ilmassa, voimaa voidaan ohjata sekunnin murto-osassa jopa sataprosenttisesti takarenkaille. Painopiste on kuitenkin parhaassa mahdollisessa ajoturvallisuudessa ja mahdollisimman pienessä polttoaineenkulutuksessa.

2018 – uusinta tekniikkaa: elektronisesti ohjattu 4MOTION 

Nykyisessä Passatissa on jatkuva 4MOTION-nelivetojärjestelmä, jossa on viidennen sukupolven elektronisesti ohjattu monilevykytkin. Sen erikoisuus on, että voimaa jaetaan kaikille neljälle pyörälle jo ennen luiston alkamista, kuten esimerkiksi aina liikkeelle lähdettäessä. Pidon menettäminen voidaan tällä tavoin estää lähes kokonaan.

Normaalisti nelivetojärjestelmä välittää moottorin väännön etuakselille. Takapyörät tulevat mukaan sekunnin murto-osassa heti, kun niitä tarvitaan. Etu- ja taka-akselien välissä lukituksesta vastaa lamellilevykytkin, poikittaisakseleilla käytetään elektronista tasauspyörästön lukitusta (neliveto-EDS). Jos rengas alkaa sutia, voimaa siirretään silmänräpäyksessä vastakkaisen puolen pyörälle, jarruttamalla sutivaa puolta.

Volkswagen Passat Alltrackin 4MOTION-järjestelmä tarjoaa entistä parempaa suorituskykyä etu- ja taka-akselien XDS+-toiminnolla. Nopeassa kaarteessa se jarruttaa sisempiä pyöriä ja optimoi auton käyttäytymistä tarkemmalla ohjaustuntumalla, parantaa entisestäänkin pitoa ja ketteryyttä, sekä mahdollistaa nopeammat kiihdytykset mutkista eteenpäin. Teknisin termein ilmaistuna XDS+ on elektronisen tasauspyörästön lukituksen toiminnallinen laajennus nopeaan kaarreajoon.

4x4 – nelivedon menestystarina jatkuu 

Nelivetomalleja on jo kauan ollut saatavana lähes kaikkiin Volkswagen-malleihin. Passat-, Passat Variant- ja Passat Alltrack -mallien lisäksi 4MOTION-nelivetojärjestelmän saa Golf-, Golf Variant-, Golf Alltrack-, Sharan- ja Arteon-malleihin sekä SUV-malleista T-Rociin, Tiguaniin ja Touaregiin. Muissa malleissa käytetään sähköisesti ohjattua monilevykytkintä, mutta Touaregissa on Torsen-tyyppinen mekaaninen keskitasauspyörästö. 4MOTION-neliveto parantaa turvallisuutta ja suorituskykyä kaikissa sääolosuhteissa: se rauhoittaa auton ”vetelyä” liukkailla teillä ja parantaa merkittävästi esimerkiksi perävaunun vetokykyä niin paperilla kuin myös käytännössä. Erityisesti Volkswagen 4MOTION -mallien ajo-ominaisuuksista voi nauttia Suomen vaihtelevissa talviolosuhteissa, mutta jo syksyn märillä ja lehtien liukastamilla teillä huomaa selvän eron etuvetoisiin.

27.12.2018 14.12SahaTrainee 2019 ilmoittautuminen käynnissä
27.12.2018 12.13Liqui Moly ja Chicago Bulls -sponsorisopimukseen
27.12.2018 12.00Uusi Liqui Moly -öljyopas ilmestynyt
27.12.2018 11.11Helsingin Sanomat: Jätteen ja hakkeen poltto on puolittamassa Vantaan Energian hiilidioksidi­päästöt - "Iso vedenkeitin" lämmittää koteja
27.12.2018 10.22Metsäkoneen säätöpäivästä hyötyä koneelle ja kuljettajalle
27.12.2018 10.13Uusi Hyundai-autotalo Mäkelän Auto Oy aloittaa 2.1.2019 Järvenpäässä
26.12.2018 19.01Polaris vahvistaa entisestään tekemistään Suomessa - myynti hyvässä kasvussa
26.12.2018 13.10Tie 2 Kokemäellä suljettu säiliöauto-onnettomuuden vuoksi
26.12.2018 9.22Joulun paluuliikenne on alkanut
26.12.2018 9.22UUSI VUOSI - UUDET KONEET! Osallistu Ammattilehden Facebook-kisaan ja voita uusi metsäkone...
26.12.2018 8.00Petri Toivonen on Sankarikuljettaja 2018 - näytti omalla esimerkillään mitä tarkoittaa kun kaveria ei jätetä
25.12.2018 18.11Äärimmäistä pitoa puutavaraperävaunuille - Nokian Hakkapeliitta Truck T
25.12.2018 16.01Suomen ennakkoväkiluku marraskuun lopussa oli 5 522 015
25.12.2018 11.01Vinjetti etenee eduskuntaan - ulkomaiset kuorma-autot maksamaan Suomen tieverkon käytöstä 2021
24.12.2018 18.41Suomalainen nosturivalmistaja Mesera kasvaa ja kehittyy toimivan johdon omistuksessa
24.12.2018 18.39Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima.cc.
24.12.2018 17.11Kirsi Karlamaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin pääjohtajaksi
24.12.2018 11.01Kannettavat vintturit ammattikäyttöön Severalilta - oiva apu metsätöihin
24.12.2018Ilmanvastuskerroin Cw , ja ilmanvastus.
23.12.2018 12.33Metsähallituksen Karstulan tuulivoimapuistohanke sai toteuttajan
23.12.2018 10.11EU:n ympäristöministerit sopivat ensimmäistä kertaa raskaiden ajoneuvojen päästövähennystavoitteista
22.12.2018 19.55Franzen-edustus Koneosapalvelulle - sahaketjujen teroitukseen tehoa saksalaisella tarkkuudella
22.12.2018 16.11Ainutlaatuinen koivuvaneri suojaa maakaasukuljetuksia
22.12.2018 15.01Kaksi erillistä ajoneuvoverolain muutosta voimaan 1.1.2019 - ajoneuvoveron kevennyksiä vähäpäästöisille ja uuden CO2-mittaustavan verotaulukot käyttöön
22.12.2018 14.01Metsähallitus ei lomauta metsureita tänä talvena
22.12.2018 12.32Nyt alkoi puutavarayhdistelmien lumenajo
21.12.2018 20.01Radiohallinta kohentaa kurottajan työtehoa ja edistää turvallisuutta
21.12.2018 13.30Rahoitusyhtiöiden omistamien yksityiskäytössä olevien ajoneuvojen väliaikainen vienti Venäjälle ensi vuoden alussa
21.12.2018 10.02Stora Enso yhteistyöhön vaate- ja huonekalujättien kanssa
21.12.2018 9.01Autohakkuri tuo tehokkuutta ja nopeaa liikkumista traktorihakkurin rinnalle
20.12.2018 23.07Stora Enso on myynyt kaikki osakkeensa ruotsalaisesta tytäryhtiöstään
20.12.2018 13.50BioLNG Euronet vie Eurooppaa kohti hiilineutraaleja maantiekuljetuksia LNG:n avulla
20.12.2018 13.27Raskaan liikenteen tiemaksut toteutumassa
20.12.2018 12.33Stora Enso ja FSC solmivat strategisen kumppanuuden
20.12.2018 11.12Keinotodellisuus osaksi pakkausteknologiaa
20.12.2018 9.00Lunawood ja Piimega yhteistyöhön
19.12.2018 23.00"NIPPU LISÄÄ" nyky-yhdistelmään - ja pelkällä pankkovaihdolla.
19.12.2018 19.33Ylispuun poistossa isompi hakkuulaite on etu
19.12.2018 15.00Vaarallisten aineiden kuljetukseen liittyvä lainsäädäntö uudistetaan
19.12.2018 14.50Jari Tiura Metsä Tissuen tuotantojohtajaksi
19.12.2018 11.45Lahti Energia vaihtoi uusiutuvaan dieseliin
19.12.2018 11.20Valmet toimittaa avainteknologiaa uuteen selluntuotantolinjaan Chileen
19.12.2018 8.07EU:ssa päästiin sopuun uusien autojen hiilidioksidin päästörajoista
18.12.2018 21.01Harvesterille uusi elämä koura- ja mittalaitepäivityksellä
18.12.2018 16.55Kesla solmi kummisopimuksen kahden ampumahiihtäjälupauksen kanssa
18.12.2018 15.06Mantsiselta merkittävä lahjoitus Karelia-ammattikorkeakoululle
18.12.2018 15.00Päästövaatimukset koskemaan myös ruohonleikkureita ja moottorisahoja 1.1.2019
18.12.2018 13.33Scania toimittaa 15 johdinkuorma-autoa Saksaan
18.12.2018 13.33Uudistunut Sprinter 4x4 on kaikkien kelien kuljetusmestari
18.12.2018 10.52Syncrosta 4MOTIONiin - nelivetoisia Passatteja jo 35 vuotta
18.12.2018 8.42Ensimmäinen DAF CF Electric -kuorma-auto liikenteeseen
18.12.2018 8.20Gasumille EU-tukea kaasutankkausasemaverkoston kasvattamiseen
18.12.2018 8.12Ulkohälytysjärjestelmien testaus Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaalla 7.1.2019
18.12.2018 8.00Toyota jälkitarkastaa Proacet
17.12.2018 16.01FORMEC 2018, Espanja, Madrid: Koneellistaminen metsissä etenee maailmalla
17.12.2018 11.20Mikko Rantakare Volvo Truck Centereiden Länsi-Suomen aluejohtajaksi
17.12.2018 8.33Uusia vaihtoehtoja maksamiseen - Neste kehitti ensimmäisenä Suomessa mobiilimaksun ammattiliikenteelle yhdessä asiakkaiden kanssa
16.12.2018 20.11Oikein mitoitetulla ritiläautolla kulkee isoimmatkin metsäkoneet
16.12.2018 20.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35-140 Natural Power - Torinolainen ilmastolähettiläs
16.12.2018 16.03Ainutlaatuinen kokeilu osoitti: metsäteiden parannustöihin lisäpotkua 3D-mallinnuksella
16.12.2018 15.11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 6300 tykkääjää - määrä vahvassa kasvussa!
16.12.2018 11.01Teollisuuden liikevaihto kasvoi vuoden kolmannella neljänneksellä lähes 8 prosenttia - metsäteollisuus vahvassa vedossa
15.12.2018 19.01Kuljetus Iso-Pellinen, Evijärvi: Puu kulkee Scanialla varmasti
15.12.2018 16.44ProSilva metsäkoneet vaativiin olosuhteisiin - ympäristön ehdoilla
15.12.2018 11.33Ahmakanta kasvussa lähes koko maassa
15.12.2018 9.22Kuljetusyrittäjät vaativat realismia päästökeskusteluun
14.12.2018 16.00Bioenergia-alan konkareita kiitettiin kunniajäsenyydellä
14.12.2018 15.50Bioenergia ry:n uusi puheenjohtaja: alalla on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä
14.12.2018 15.42Veho testaa tulevaisuuden liikkumista Aviapoliksen Liikennelabra-hankkeessa
14.12.2018 15.23Neste avaa pilottiaseman Vantaalle ‒ ostokset hoituvat automaattikaupasta ja auton tankkaa robotti
14.12.2018 15.17Opel Combo Life on voittanut ?Best Buy Car of Europe 2019? -tittelin
14.12.2018 13.01Kongan Konepaja laajentaa KESLA-nostureiden myyntiä
14.12.2018 11.23Puukauppa ennätysvauhdissa - kustannukset nousseet merkittävästi
14.12.2018 8.11Fomatec Oy ja Rud Gmbh yhteistyöhön metsäkoneteloissa - uusi malli Suomen markkinoille tammikuussa 2019
14.12.2018Stora Enso avasi uuden 24H-palvelun: Asiakaspalvelurobotti palvelee metsänomistajaa vaikka keskellä yötä
13.12.2018 21.01LUE TÄSTÄ! Uusi järkälemäinen Kivirock-lehti on ilmestynyt - tarjolla 248-sivua mielenkiintoista maarakennus- ja kaivosalan asiaa
13.12.2018 20.01Kitkaketjut takaavat pidon - laadukkaat Nordchain -tuotteet on tehty vaativaan käyttöön
13.12.2018 16.55Logset metsäkoneet ja Toyota Hilux pick-upit esillä metsäpäivässä Maalahdessa huomenna perjantaina 14.12.2018
13.12.2018 15.55Ponssen markkinapäivä Rovaniemellä huomenna perjantaina 14.12.
13.12.2018 14.45Komatsu Forestin Jari Tyrväinen: "Innostus MaxiFleetin hyödyntämiseen yllätti - kiinnostukseen on monia hyviä syitä"
13.12.2018 13.34Scania mukana yri­tys­ryh­mäs­sä, jonka ta­voit­tee­na on kaa­su­käyt­töis­ten kuor­ma-au­to­jen laa­ja­mit­tai­nen käyt­töön­ot­to Eu­roo­pas­sa
13.12.2018 10.20Pekka Karppinen Wetteri Power Oy:n vaihtoautopäälliköksi
13.12.2018 9.11Tankkausetuja ammattiliikenteen Teboil D-automaateilla
12.12.2018 20.00ProTruck Joensuu nostaa raskaan kaluston palvelut uudelle tasolle
12.12.2018 17.31Nisula Forest Oy esittelee uutta innovatiivista N5 -harvennushakkuukonetta työnäytöksessä Sonkajärvellä huomenna torstaina 13.12.
12.12.2018 17.11Liikenteen päästöt nollaan vuoteen 2045 mennessä
12.12.2018 17.01Bioenergia ry: Hiiletön liikenne ei onnistu yksittäisellä keinolla
12.12.2018 14.01Renault Trucks T 2019 - mukavuutta, polttoainesäästöjä ja pienemmät CO2-päästöt
12.12.2018 13.01Renault Trucks D 2019 - Polttoainesäästöt jopa 7%
12.12.2018 8.52Maglite käsivalaisin-uutuus vaativaan harrastus- ja ammattikäyttöön
11.12.2018 17.00SONAX sai jälleen Brand of the Century -tittelin
11.12.2018 16.01Muutoksia Ponssen aluejohtajaorganisaatiossa
11.12.2018 10.55Oulun yliopisto: Muoveja voidaan pakkauksissa korvata biopohjaisella selluloosalla
11.12.2018 9.22Kasvihuonekaasupäästöt laskivat - päästökaupan ulkopuoliset päästöt tavoitepolulla
11.12.2018 8.55PRH poistaa kaupparekisteristä osakeyhtiöitä ja osuuskuntia, jos tilinpäätöstä ei ilmoiteta 22.3.2019 mennessä
11.12.2018 8.45Uusi hiilikädenjäljen laskentamenetelmä paljastaa ilmastohyödyt Neste MY uusiutuvan dieselin käyttöönotosta
11.12.2018 8.30Metsähallituksen joulukuusilupa kännykällä Pohjois-Suomessa
11.12.2018 8.30Äänekosken biokaasulaitos Metsä Fibren omistukseen
10.12.2018 19.22Sawcenter Oy: Laitetoimittajan tekninen palvelu ja osaaminen tärkeässä roolissa
10.12.2018 19.01Suomalaista valaisinvalmistusta vaativiin käyttökohteisiin - 5Watts ZAURAC työvalot

Näytä lisää »