Suomalainen autohakkurikokonaisuus - tehdasvalmista laatua ja luotettavuutta

08.11.2018 17.50

hakes1.jpg

Heinolan Sahakoneet Oy, Sisu Auto Oy ja Mesera Cranes Finland Oy ovat yhdistäneet sinivalkoiset voimansa: tuloksena on syntynyt tehdasvalmis suomalainen autohakkurikonsepti. 

Heinolan Sahakoneet Oy toimitti elokuun puolivälissä Hakevelhot Oy:lle uuden autohakkurin kokonaistoimituksena. 

- Myimme asiakkaalle täysin haketusvalmiin kokonaisuuden avaimet käteen -periaattella. Sisu Auto rakensi Sisu Polar 6x4:n hakkurikäyttöön mahdollisimman pitkälle tuotantolinjallaan Karjaalla, jonka jälkeen siihen oli helppo nostaa paikoilleen Heinola 1310 Truck -hakkuri ja Mesera 142 -nosturi. Kokonaisuudesta tuli erittäin laadukas ja toimitusaika oli perinteistä rakentamistapaa oleellisesti nopeampi - ilman lastentauteja. Ensimmäinen uuden konseptin autohakkuri on jo töissä asiakkaan ollessa siihen erittäin tyytyväinen ja yksi lisääkin on jo valmistumassa, kertoo Heinolan Sahakoneet Oy:n myyntipäällikkö Matti Takatalo.   

hakes2.jpg

(kuva: Hakkurina kokonaisuudessa on tehokas HEINOLA 1310 Truck, mikä ottaa jakolaatikolla voiman Sisu Polarin 625 hevosvoimaisesta moottorista. Nosturina väkivahva ja ulottuva Mesera 142, joka on tehty jatkuvaan kuormaamiseen.)

Kokonaisuuden tarkka suunnittelu

Autohakkurin valmistus alkoi Sisu Autolla perusteellisella suunnittelulla missä hakkuri, nosturi ja muut komponentit sijoiteltiin optimaalisesti paikoilleen 3D-kuvia hyödyntäen. Sisun runkorakenne modifioitiin parhaiten kokonaisuuteen istuvaksi, joten tuloksena on erittäin kompaktin kokoinen autohakkuri, jossa nosturin ja hakkurin sekä eri varusteiden sijoittelu ja liikkeet ovat parhaat mahdolliset. Suunnittelussa otettiin huomioon myös hakkurin käyttäjän päivittäinen työskentely ja helppo pääsy huoltokohteisiin.

hakes3.jpg

(kuva: Autohakkurin rakentamisessa tila on haaste - Sisu Auton tehtyä koko paketin suunnittelun saatiin autosta kompaktin kokoinen ja silti tilaa jäi hyvin huoltotoimenpiteitä varten.)

hakes4.jpg

(kuva: Hydrauli-, polttoaine-, AdBlue- ja ilmasäiliöt sekä työkalulaatikot sijoiteltiin optimaalisesti alustaan, eikä mitään tarvinnut siirrellä enää hakkurin ja nosturin asennuksessa.)

hakes5.jpg

(kuva: Sisu Polarin korkea runko ei vaadi erillistä apurunkoa. Hakkurille on tehty runkoon korotukset joiden päälle asennus on helppoa. Myös tukijalat asennettiin valmiiksi Sisu Auton tuotannossa.)

- Sisu teki auton hyvin pitkälle valmiiksi hakkurin ja nosturin loppuasennusta varten; jakolaatikko, säiliöt, hydrauliikan ja sähköjen vedot, tukijalat ym. oli valmiina niin ettei turhaa purkamista ja kasaamista tarvinnut enää tehdä hakkuria ja nosturia asennettaessa. Korkea tehdaslaatu ja viimeistely näkyy myös siinä että kaikki päällerakentamiseen liittyvät teräsrakenteet maalattiin Karjaalla, kehuu Takatalo.

hakes6.jpg

(kuva: Hakkurin ja nosturin asennustyö kävi helposti kun alusta oli tehty varusteluineen mahdollisimman pitkälle valmiiksi kuorma-autotehtaalla; mm. jakolaatikko, säiliöt, hydrauliikan ja sähköjen vedot, takatukijalat ym.)

Itse hakkuri on tehokas Heinola 1310 Truck, joka tarjoaa suuren kapasiteetin haketukseen niin metsässä kuin terminaalissakin. 

- Tarkalla kokonaissuunnittelulla autohakkuri saatiin tehtyä mahdollisimman lyhyeksi mikä helpottaa metsässä liikkumista, missä Sisu on kuin kotonaan. Voima hakkurille otetaan nyt jakolaatikolla, mikä mahdollistaa avoimen rakenteen hakkurin ja ohjaamon väliin, sanoo Takatalo.

hakes7.jpg

(kuva: Hakkurin käyttö tapahtuu auton ohjaamosta, mikä maksimoi kuljettajan työmukavuuden ja turvallisuuden.)

Sisu loistava alusta autohakkuriksi

Sisu Auton tuotepäällikkö Teemu Puustinen on tyytyväinen yhteistyöllä syntyneeseen lopputulokseen:

- Uskon että myös asiakas tulee huomaamaan kokonaisajattelun edut niin autohakkurin käytössä kuin myös luotettavuudessa. Suunnittelussamme otettiin tarkkaan huomioon mm. akselipainojen tasainen jakautuminen. Sisun korkeaan runkoon tehtiin korotukset ja peti hakkurille millimetritarkkuudella, niin että kardaanin kulmat tulivat juuri oikein. Ja kun erillistä apurunkoa ei Sisussa tarvita niin rakenne on selkeä jolloin asennustilaa on hyvin säiliöille, putkille ja varusteille. Sisu Polarin alusta ja voimalinja Fullerin laatikolla maustettuna soveltuu mainiosti haastavaan autohakkurikäyttöön, missä liikutaan paljon myös maastossa.

Nosturi tehty jatkuvaan kuormaamiseen

Kotimainen nosturivalmistaja Mesera Cranes Finland Oy toimitti autohakkuriin Mesera 142 -nosturin.

- Kyseessä on vahva metsäkonekäyttöön suunniteltu nosturi, joka on tehty jatkuvaan kuormaamiseen toisin kuin tavalliset autonosturit. Projektissa tehtiin hienoa yhteistyötä osapuolten kesken. Toimitimme alkupalaverien jälkeen 3D-kuvat nosturista Sisu Autolle, joka sitten sijoitteli sen parhaalla mahdollisella tavalla auton päälle. Toteutimme myös asiakkaan erityistoiveita mm. nosturin varustelun osalta. Osa nosturin komponenttivarustelusta tehtiin Sisu Auton tuotannossa, joten nosturin loppuasennus kävi nopeasti, kertoo suunnittelupäällikkö Tuomo Ylikoski.

hakes9.jpg

(kuva: Hyvin suunniteltu on enemmän kuin puoliksi tehty. Asiakkaalle luovutettiin avaimet käteen -periaatteella haketusvalmis, Vahva -kouraa myöten kotimainen kokonaisuus nopealla toimitusajalla.)

20.12.2018 13.50BioLNG Euronet vie Eurooppaa kohti hiilineutraaleja maantiekuljetuksia LNG:n avulla
20.12.2018 13.27Raskaan liikenteen tiemaksut toteutumassa
20.12.2018 12.33Stora Enso ja FSC solmivat strategisen kumppanuuden
20.12.2018 11.12Keinotodellisuus osaksi pakkausteknologiaa
20.12.2018 9.00Lunawood ja Piimega yhteistyöhön
19.12.2018 23.00"NIPPU LISÄÄ" nyky-yhdistelmään - ja pelkällä pankkovaihdolla.
19.12.2018 19.33Ylispuun poistossa isompi hakkuulaite on etu
19.12.2018 15.00Vaarallisten aineiden kuljetukseen liittyvä lainsäädäntö uudistetaan
19.12.2018 14.50Jari Tiura Metsä Tissuen tuotantojohtajaksi
19.12.2018 11.45Lahti Energia vaihtoi uusiutuvaan dieseliin
19.12.2018 11.20Valmet toimittaa avainteknologiaa uuteen selluntuotantolinjaan Chileen
19.12.2018 8.07EU:ssa päästiin sopuun uusien autojen hiilidioksidin päästörajoista
18.12.2018 21.01Harvesterille uusi elämä koura- ja mittalaitepäivityksellä
18.12.2018 16.55Kesla solmi kummisopimuksen kahden ampumahiihtäjälupauksen kanssa
18.12.2018 15.06Mantsiselta merkittävä lahjoitus Karelia-ammattikorkeakoululle
18.12.2018 15.00Päästövaatimukset koskemaan myös ruohonleikkureita ja moottorisahoja 1.1.2019
18.12.2018 13.33Scania toimittaa 15 johdinkuorma-autoa Saksaan
18.12.2018 13.33Uudistunut Sprinter 4x4 on kaikkien kelien kuljetusmestari
18.12.2018 10.52Syncrosta 4MOTIONiin - nelivetoisia Passatteja jo 35 vuotta
18.12.2018 8.42Ensimmäinen DAF CF Electric -kuorma-auto liikenteeseen
18.12.2018 8.20Gasumille EU-tukea kaasutankkausasemaverkoston kasvattamiseen
18.12.2018 8.12Ulkohälytysjärjestelmien testaus Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaalla 7.1.2019
18.12.2018 8.00Toyota jälkitarkastaa Proacet
17.12.2018 16.01FORMEC 2018, Espanja, Madrid: Koneellistaminen metsissä etenee maailmalla
17.12.2018 11.20Mikko Rantakare Volvo Truck Centereiden Länsi-Suomen aluejohtajaksi
17.12.2018 8.33Uusia vaihtoehtoja maksamiseen - Neste kehitti ensimmäisenä Suomessa mobiilimaksun ammattiliikenteelle yhdessä asiakkaiden kanssa
16.12.2018 20.11Oikein mitoitetulla ritiläautolla kulkee isoimmatkin metsäkoneet
16.12.2018 20.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35-140 Natural Power - Torinolainen ilmastolähettiläs
16.12.2018 16.03Ainutlaatuinen kokeilu osoitti: metsäteiden parannustöihin lisäpotkua 3D-mallinnuksella
16.12.2018 15.11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 6300 tykkääjää - määrä vahvassa kasvussa!
16.12.2018 11.01Teollisuuden liikevaihto kasvoi vuoden kolmannella neljänneksellä lähes 8 prosenttia - metsäteollisuus vahvassa vedossa
15.12.2018 19.01Kuljetus Iso-Pellinen, Evijärvi: Puu kulkee Scanialla varmasti
15.12.2018 16.44ProSilva metsäkoneet vaativiin olosuhteisiin - ympäristön ehdoilla
15.12.2018 11.33Ahmakanta kasvussa lähes koko maassa
15.12.2018 9.22Kuljetusyrittäjät vaativat realismia päästökeskusteluun
14.12.2018 16.00Bioenergia-alan konkareita kiitettiin kunniajäsenyydellä
14.12.2018 15.50Bioenergia ry:n uusi puheenjohtaja: alalla on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä
14.12.2018 15.42Veho testaa tulevaisuuden liikkumista Aviapoliksen Liikennelabra-hankkeessa
14.12.2018 15.23Neste avaa pilottiaseman Vantaalle ‒ ostokset hoituvat automaattikaupasta ja auton tankkaa robotti
14.12.2018 15.17Opel Combo Life on voittanut ?Best Buy Car of Europe 2019? -tittelin
14.12.2018 13.01Kongan Konepaja laajentaa KESLA-nostureiden myyntiä
14.12.2018 11.23Puukauppa ennätysvauhdissa - kustannukset nousseet merkittävästi
14.12.2018 8.11Fomatec Oy ja Rud Gmbh yhteistyöhön metsäkoneteloissa - uusi malli Suomen markkinoille tammikuussa 2019
14.12.2018Stora Enso avasi uuden 24H-palvelun: Asiakaspalvelurobotti palvelee metsänomistajaa vaikka keskellä yötä
13.12.2018 21.01LUE TÄSTÄ! Uusi järkälemäinen Kivirock-lehti on ilmestynyt - tarjolla 248-sivua mielenkiintoista maarakennus- ja kaivosalan asiaa
13.12.2018 20.01Kitkaketjut takaavat pidon - laadukkaat Nordchain -tuotteet on tehty vaativaan käyttöön
13.12.2018 16.55Logset metsäkoneet ja Toyota Hilux pick-upit esillä metsäpäivässä Maalahdessa huomenna perjantaina 14.12.2018
13.12.2018 15.55Ponssen markkinapäivä Rovaniemellä huomenna perjantaina 14.12.
13.12.2018 14.45Komatsu Forestin Jari Tyrväinen: "Innostus MaxiFleetin hyödyntämiseen yllätti - kiinnostukseen on monia hyviä syitä"
13.12.2018 13.34Scania mukana yri­tys­ryh­mäs­sä, jonka ta­voit­tee­na on kaa­su­käyt­töis­ten kuor­ma-au­to­jen laa­ja­mit­tai­nen käyt­töön­ot­to Eu­roo­pas­sa
13.12.2018 10.20Pekka Karppinen Wetteri Power Oy:n vaihtoautopäälliköksi
13.12.2018 9.11Tankkausetuja ammattiliikenteen Teboil D-automaateilla
12.12.2018 20.00ProTruck Joensuu nostaa raskaan kaluston palvelut uudelle tasolle
12.12.2018 17.31Nisula Forest Oy esittelee uutta innovatiivista N5 -harvennushakkuukonetta työnäytöksessä Sonkajärvellä huomenna torstaina 13.12.
12.12.2018 17.11Liikenteen päästöt nollaan vuoteen 2045 mennessä
12.12.2018 17.01Bioenergia ry: Hiiletön liikenne ei onnistu yksittäisellä keinolla
12.12.2018 14.01Renault Trucks T 2019 - mukavuutta, polttoainesäästöjä ja pienemmät CO2-päästöt
12.12.2018 13.01Renault Trucks D 2019 - Polttoainesäästöt jopa 7%
12.12.2018 8.52Maglite käsivalaisin-uutuus vaativaan harrastus- ja ammattikäyttöön
11.12.2018 17.00SONAX sai jälleen Brand of the Century -tittelin
11.12.2018 16.01Muutoksia Ponssen aluejohtajaorganisaatiossa
11.12.2018 10.55Oulun yliopisto: Muoveja voidaan pakkauksissa korvata biopohjaisella selluloosalla
11.12.2018 9.22Kasvihuonekaasupäästöt laskivat - päästökaupan ulkopuoliset päästöt tavoitepolulla
11.12.2018 8.55PRH poistaa kaupparekisteristä osakeyhtiöitä ja osuuskuntia, jos tilinpäätöstä ei ilmoiteta 22.3.2019 mennessä
11.12.2018 8.45Uusi hiilikädenjäljen laskentamenetelmä paljastaa ilmastohyödyt Neste MY uusiutuvan dieselin käyttöönotosta
11.12.2018 8.30Metsähallituksen joulukuusilupa kännykällä Pohjois-Suomessa
11.12.2018 8.30Äänekosken biokaasulaitos Metsä Fibren omistukseen
10.12.2018 19.22Sawcenter Oy: Laitetoimittajan tekninen palvelu ja osaaminen tärkeässä roolissa
10.12.2018 19.01Suomalaista valaisinvalmistusta vaativiin käyttökohteisiin - 5Watts ZAURAC työvalot
10.12.2018 15.55Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 6200 tykkääjää - määrä huimassa kasvussa!
10.12.2018 11.30LNG-yhtiö Skangas vaihtaa nimensä Gasumiksi.
10.12.2018 11.04Assistorin ajoneuvologistiikkatoiminnot ja Uuttera yhdistyvät
10.12.2018 9.47Yrittäjä, varmista työttömyysturvasi ja nosta työtulosi vähintään 12 816 euroon
09.12.2018 20.11Mestarin matkassa - nuori puutavara-autoilija Jonna Matikainen näyttää hienoa esimerkkiä tekemisellään
09.12.2018 13.01Metsäteollisuus ry:n satavuotisjuhla päätti juhlavuoden arvokkaasti ja iloisesti
09.12.2018 12.55Bruttokansantuote kasvoi 0,4 prosenttia edellisestä neljänneksestä
09.12.2018 12.01Valmet toimittaa kuitukankaiden uudelleenrullaimen Papel Aralar -yhtiölle Espanjaan
09.12.2018 9.01Maakuntauudistuksen liikennelait eduskunnan käsiteltäviksi
08.12.2018 16.01Mi-Pe Oy tuottaa metsähaketta luotettavasti ja suurella volyymilla Eschlböck Biber -autohakkureilla
08.12.2018 15.10Jari Mononen nimitetty Scania Suomi Oy:n Keski- ja Itä-Suomen aluejohtajaksi
08.12.2018 9.35Kevyt , luja, ja tilava raskassarjalainen : - XXL 10.9 aero !!!
08.12.2018 9.33Työsuhdeautoista vipuvoimaa vaihtoehtoisiin käyttövoimiin
07.12.2018 19.11Metsäkoneyhtymä Aittamäki Oy: Metsäkoneurakointia kolmannessa polvessa
07.12.2018 18.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz X 250d 4MATIC "Big Bull" - Tyylitietoisen työjuhta
07.12.2018 16.33Ponssen sponsorisopimukset 2019 ovat jatkoa pitkäaikaisille kumppanuuksille
07.12.2018 15.13Apuaskelmalla yletyt suksiboksiin vaivattomasti
07.12.2018 10.54Valmet toimittaa kuitukankaiden uudelleenrullaimen Espanjaan
07.12.2018 10.45Suomen luonnonsuojeluliitto: Virheelliset luvut metsien hiilinielusta on korjattava viipymättä
06.12.2018 20.01Puutavara-autonkin voi vuokrata - vuokrattavien Volvo FH -puutavara-autojen määrää kasvatetaan
06.12.2018 17.44VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA! Vuodenvaihteen Metsäalan Ammattilehti valmistuu painoon
06.12.2018 13.30Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 6100 tykkääjää!
06.12.2018 11.01Volvo Trucks tuo asiakkaille polttoainesäästöjä uusilla parannuksilla
06.12.2018 9.01Talous kasvoi kaikissa Suomen maakunnissa vuonna 2017, voimakkainta kasvu oli Etelä-Karjalassa
05.12.2018 18.22Vahvarakenteinen tela-uutuus metsäkoneisiin - Lintexon kilpailee hinnalla, laadulla ja nopeilla toimitusajoilla
05.12.2018 15.55Komatsu Forestin joulunajan kalenteri tarjoaa mukavia juttuja, tarjouksia ja tarinoita
05.12.2018 14.33Yksityisteiden valtionavustuksista uusi asetus
05.12.2018 12.01Sellutehtaan hukkavirtoja hyödyntävä kasvihuone voitti Metsäteollisuuden innovaatiokilpailun
05.12.2018 9.00Volvo ja Ericsson solmivat viisivuotisen sopimuksen pilveen kytkettyjen autojen alustasta
04.12.2018 18.11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Crafter 4MOTION Tamlans retkeilyauto - Monikäyttöinen Ponsse-auto
04.12.2018 17.33Organisaatiomuutos vei MAN kuorma-autojen myynnin väkevään kasvuun

Näytä lisää »