Kurko Crane - Nosturiautojen kotimainen hovihankkija

25.09.2022 16.11

kurko1.jpg

Kurko Crane Oy valmistaa keskiraskaan ja raskaan kokoluokan nosturiautoja vankalla kokemuksella ja tinkimättömällä ammattitaidolla Varkaudessa. 

(kuva yllä: Kurko Crane valmistaa järeät nosturiautot vaativimipien asiakkaiden tarpeisiin räätälöitynä Varkaudessa 60 vuoden kokemuksella nostoalasta, mikä näkyy käyttäjäystävällisyydessä.)

Pitkä 60 vuoden kokemus nostoalasta näkyy laadussa ja käyttäjäystävällisyydessä, jotka maksimoivat kuljettajien tyytyväisyyden sekä todella pitkäikäisen nosturiauton jälleenmyyntiarvon.

- Meiltä saat liiketoimintaasi tukevan kokonaispaketin helposti, nopeasti ja kustannustehokkaasti. Missiomme on tehdä maailman parhaita nosturiautoja maailman johtavien valmistajien komponenteista. Nosturiautomme ovat turvallisia, käyttäjäystävällisiä ja ympäristöystävällisiä ja toimitusaikamme alan nopeimmat. Meillä on vahva näkemys siitä, millainen kone kulloiseenkin tarpeeseen sopii - haluamme vastata asiakkaidemme vaativimpiinkin haasteisiin, kertoo toimitusjohtaja Juha Koponen.

kurko2.jpg

(kuva: - Nosturiautoja valmistuu asiakkaille tasaiseen tahtiin tuotannosta, esittelevät toimitusjohtaja Juha Koponen (oik.) ja myynnistä & markkinoinnista vastaava Kimmo Koponen.)

60. juhlavuosi

Kurko Crane ja nosturikuljettajien koulutusta tekevä Kurko Academy kuuluvat tänä vuonna 60-vuotista taivaltaan juhlistavaan Kurko Koposeen, mikä toimii Vantaalla, Helsingissä, Tampereella, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Varkaudessa työllistäen yhteensä yli 70 henkilöä. Nostopalveluita tarjotaan koko maan alueella ja tarvittaessa toimitaan ulkomaillakin todella laajalla nosturikalustolla, joita käyttää erittäin ammattitaitoiset kuljettajat.

- Haluamme olla kestävän kehityksen edelläkävijä uusien nostamisen toimintatapojen ja tuotteiden suunnittelussa. Kehittämämme toiminnot ja tuotteet vaikuttavat omalta osaltaan ympäristön hyvinvointiin ja turvallisuuteen, toteaa Koponen. 

kurko9.jpg

(kuva: Kurko Cranesin erikoisosaamista on peräasenteiset järeät nosturiautot, mitkä on suunniteltu erityisesti nostotyöhön ja teollisuusprojekteihin.)

Järeiden nosturiautojen erikoisosaaja

Kurko Cranes aloitti nosturiautojen valmistuksen 2018. 

- Aiemmin teetimme Kurko Koposelle tulleet nosturiautot alihankintana mutta halusimme saada laadun korkeammalle tasolle sekä tuoda rakenteisiin täysin uudenlaisia ratkaisuja. Olemme siinä onnistuneet sillä alan johtavat toimijat teettävät meillä nosturiautoja kasvavassa määrin ja kysyntää on myös Keski-Euroopan markkinoilla, minne vientitoiminnot ovat alkaneet. Yhteensä järeitä nosturiautoja on Varkaudessa valmistettu jo noin viisikymmentä ja tahti kiihtyy koko ajan. Meillä on tulevaisuudessa mahdollisuus laajentaa tuotantoa merkittävästi markkinoiden kysynnän kasvaessa, ilmoittaa Koponen.

kurko3.jpg

(kuva: Kurko Crane nosturiauton rakentaminen alkaa uuden alustan purkamisella ja rungon vahvistamisella.)

Nosturiautojen valmistuksessa keskitytään isoon päähän, joissa käytetään 100-215 tonnimetrin pitkäpuominostureita ja 5-akselisia kuorma-autoja.

- Järeässä segmentissä valmistajia on vähän koko Euroopankin mittakaavassa. Nostotehtävissä vaaditaan yhä suurempia nostureita ja me pystymme vastaamaan tähän tarpeeseen tehokkaalla tuotannolla ja nopeilla toimitusajoilla. Olemme myös ennakoineet maailmaa vaivaavan tavarapulan pitkälle ennakoiduilla tilauksilla johtavilta valmistajilta, joten meiltä löytyy nytkin pihasta niin nostureita kuin kuorma-autojakin mistä lähteä rakentamaan, sanoo Koponen.

Uniikkia osaamista

Kurko Cranes -nosturiauton taival alkaa huolellisesta suunnittelusta, joka pohjautuu vahvaan ammattitaitoon ja kokemukseen.

- Teemme jokaisesta päällirakennukseen käytetystä osasta 3D-kuvat, dokumentoinnin ja lujuuslaskelmat. Näin koko mallistomme voidaan CE-merkitä myös niissä tapauksissa, joissa vakiomallistomme koneisiin tehdään asiakkaiden toivomia muutoksia. Aloitamme nosturiauton rakentamisen uuden alustan purkamisella ja rungon vahvistamisella. Meillä on aina tarjota asiakkaalle alusta ellei asiakas ole itse sellaista jo hankkinut. Pitää muistaa että nosturista saadaan kaikki tehot irti vain silloin kun auto on rakennettu oikein tehtäväänsä, kertoo tuotantopäällikkö Jani Pusila.

kurko7.jpg

(kuva: Kurko Cranesilta löytyy koko ajan uusia nostureita ja alustoja nosturiautojen nopeisiin toimituksiin.)

Runko vahvistetaan keulasta perään ja se saa tavanomaiseen runkoon nähden moninkertaisen lujuuden rungon vahvistuksen, apurungon ja alajäykisteen myötä.

- Rungon vahvistamisen jälkeen auto kootaan uudestaan ja siihen rakennetaan sen tulevaa käyttötarkoitusta vastaava nosturi ja päällirakenteet. Lopuksi auto viimeistellään lisävarustein, joita ovat esimerkiksi erilaiset valaistus- ja säilytysratkaisut, nostotarvikkeet ja henkilökorit sekä teippaukset, sanoo Pusila.

kurko8.jpg

Peräasenteiset nosturit

Kurko Cranesin erikoisosaamista on peräasenteiset järeät nosturiautot, mitkä on suunniteltu erityisesti nostotyöhön ja teollisuusprojekteihin. Luokan suurimmat nosturiautot rekisteröidään työkoneiksi ja pienemmät kuorma-autoksi.

- Nosturissa kiinni oleva vastapaino mahdollistaa sen, että auton perässä olevat takatukijalat täytyy vain laskea alas. Tämä mahdollistaa nostamisen takaa, 2,5-3 metrin päästä nosturin kääntökehästä, jolloin peräasenteinen nosturi pääsee oikeuksiinsa. Kyseessä on markkinoiden tehokkain nosturiautoratkaisu, missä auton ohjaamo ei ole edessä nostoja tehtäessä, huomauttaa myynnistä ja markkinoinnista vastaava Kimmo Koponen.

kurko62.jpg

(kuva: - Tarjoamme ratkaisun myös nosturiautojen käyttämiseen sähköllä minkä mahdollistaa Kurko Cranesin valmistama sähköistysyksikkö, esittelee tuotantopäällikkö Jani Pusila.)

Nostureita voi käyttää myös sähköllä

Kurko Cranes valmistaa ja kehittää aktiivisesti korkealaatuisia ja yhä ympäristöystävällisempiä tuotteita sekä toimintatapoja. 

- Tarjolla on myös nosturiautoja, joita voidaan käyttää sähköllä kun niihin liitetään Kurko Cranen valmistama sähköistysyksikkö, sanoo Koponen. 

Jekko mininostureiden maahantuonti

Jekko on Euroopan johtava mininostureiden valmistaja yli 45 vuoden kokemuksella. Pohjois-Italiasta on kotoisin moni nosturimerkki ja niin myös Jekko on kotoisin Trevision maakunnasta Pohjois-Italiasta. Jekko tekee läheisesti yhteistyötä Italialaisen Fassi nosturimerkin kanssa ja osa Jekon tuotteista onkin varustettu Fassin nostureilla.

jekko.jpg- Jekko toimii kaikilla maailman mantereilla menestyksekkäästi. Jekon räjähdysmäinen kasvu viestii siitä, kuinka nostoala tarvitsee yhä enemmän Jekon innovatiivisia ja tehokkaita mininostureita. Jekko Finland toimii Kurko Crane Oy:n alaisuudessa Jekon maahantuojana. Myymme ja pitkäaikaisvuokraamme mininostureita, kertovat myynnistä vastaavat Kimmo Koponen ja Tuomas Paarnio, jotka ovat myös osakkaina yrityksessä.

kurko4.jpg

(kuva: Raskaan kaluston kuljettajista on laajasti pula ja vastatakseen tähän ongelmaan Kurko Koponen perusti Kurko Academyn kesällä 2020.)

Nosturiauton kuljettajien koulutusta

Raskaan kaluston kuljettajista on laajasti pula ja vastatakseen tähän ongelmaan Kurko Koponen perusti Kurko Academyn kesällä 2020 ja ensimmäinen kurssi starttasi jo samana syksynä.

- Koulutamme nosturiauton kuljettajia yhteistyössä ELY-keskuksen kanssa, jotka sitten työllistyvät nosturialan toimijoiden palvelukseen. Asennusnosturikoulutus kestää 120 vuorokautta eli puolisen vuotta ja myös majoitus järjestyy Varkaudessa. Lisäksi tarjolla on mobiilinosturikoulutus, mininosturikoulutus, yhdistelmä-ajoneuvon kuljettajakoulutus, nostotyön valvojan koulutus ja taakankiinnittäjän koulutus sekä kuljetusalan ammattipätevyyden jatkokoulutukset, kertoo Kurko Academyn koulutuspäällikkö Perttu Sormunen, jonka rinnalla toiminnassa on mukana kaksi ammattitaitoista kouluttajaa ja lisäksi hyödynnetään ostopalveluita esimerkiksi ensiapu-, paloturvallisuus ja ajo-opetuksessa.

 Yhteen koulutusjaksoon osallistuu keskimäärin seitsemän henkilöä.

- Kun ryhmäkoko pysyy suhteellisen pienenä on tekeminen paljon syvällisempää kouluttajien kanssa. Asennusnosturikoulutuksessa on 4 kuukautta tiivistä opiskelua eli käytäntöä ja teoriaa sekä lisäksi 2 kuukauden työharjoittelujakso nosturialan yrityksissä. Tähän mennessä olemme kouluttaneet noin 40 nosturiauton kuljettajaa joista kaikki ovat olleet todella motivoituneita ja työllistyneet saman tien, sanoo Sormunen.    

kurko5.jpg

(kuva: Asennusnosturikoulutus kestää 120 vuorokautta eli puolisen vuotta ja myös majoitus järjestyy Varkaudessa, kertoo Kurko Academyn koulutuspäällikkö Perttu Sormunen.)

19.10.2022 12.13Rautakauppojen myynti hiipuu
19.10.2022 9.12Metsä Group palkitsee omistajajäseniään hankintapuukaupoista
18.10.2022 15.00Tulossa Hyviä uutisia! lähetys BAUMA 2022 näyttelystä - lähde mukaan...
18.10.2022 14.00Sennebogen 830E Trailer - Pylvästuotannon moniottelija
18.10.2022 9.21Tutkimus: Metsäteollisuudella olisi varaa säästää enemmän energiaa
18.10.2022 9.11Ympäristöalan avustuksia haettavissa Uudenmaan ELY-keskuksesta
17.10.2022 18.50Hake-HCT liikkuu parhaimmillaan 350 000 km vuodessa 84-100 t kokonaismassalla - Tonnikilometrien kuninkaat
17.10.2022 15.55Scanialta uusi kuutoskone teollisuuskäyttöön
17.10.2022 12.03Hiab päivittää puutavaranostureiden ja vaihtolavalaitteiden HiVisionin
17.10.2022 11.21Rentti on Palms metsäperävaunujen uusi koti
17.10.2022 11.20Helsinki pyytää asukkailta näkemyksiä kaupungin metsien hoidosta
17.10.2022 11.00Maatalouskoneet kiinnostivat näyttelyvieraita Helsingissä - tapahtumassa 17 000 vierasta
17.10.2022 8.00Komatsu Forestin työnäytös Kärkölässä perjantaina 28.10. - tule mukaan!
17.10.2022 7.00Metsäteollisuudella on suuri merkitys sähkön käyttäjänä ja tuottajana
16.10.2022 11.40Hakkeen kysyntä kasvussa - kalustoon investoidaan
15.10.2022 11.00Kuljetusala tarvitsee osaavaa työvoimaa nyt ja tulevaisuudessa
14.10.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 41/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! Helsingin MaatalousKonemessuilta
14.10.2022 11.11Teollisuuden liikevaihto kasvoi 25,3 % vuoden 2022 elokuussa
14.10.2022 9.00Kuljetusala tarvitsee osaavaa työvoimaa nyt ja tulevaisuudessa
13.10.2022 15.55Kuitupuiden kantohinnoissa nousupainetta - hakkuumäärät kasvavat ensi vuonna
13.10.2022 15.33Sähköautot: Korealaismerkkeihin akun esilämmitys
13.10.2022 15.11Husqvarnalta kaksi uutta moottorisahaa puunhoidon ammattilaisille
13.10.2022 15.00Volvo FMX Electric ensimmäistä kertaa Suomessa FinnMateria-messuilla
13.10.2022 13.02Sähköautot: Julkinen latausinfrastruktuuri laajentuu hyvää vauhtia Suomessa
13.10.2022 12.22Nokian Renkaat ostaa Nokian Portin teollisuuskiinteistön
12.10.2022 13.20Renault Trucksin kuorma-autotehtaasta valmistui 1000. sähkökuorma-auto
12.10.2022 12.21Sähköautot: BMW i7 saapui Suomeen - Ammattilehti paikalla mallin julkistuksessa
12.10.2022 11.59LUE TÄSTÄ! Uusi jättikokoinen Kivirock lehti on ilmestynyt - tarjolla 264 sivua maarakennus- ja kaivosalan asiaa
12.10.2022 11.45Kalanpyydys väärässä paikassa voi tulla kalliiksi kalastajalle - Saimaalla ?ongelmaverkkoja? löytyy viikoittain
12.10.2022 11.01Uuden prosessikattilan avuin Yaran typpihappotehtaan päästöt pienenivät 95 prosentilla
11.10.2022 18.04Tehtäväänsä suunniteltu ja hyvin toteutettu ritiläauto
11.10.2022 15.00Sähköautot: Ensimmäinen kaikille sähköautoilijoille avoin K-suurteholatausasema Kokkolaan
11.10.2022 14.24Metsäalan korkeakoulujen johtamiskoulutuksen tehostamista selvitetään Metsämiesten Säätiön tuella
11.10.2022 14.02Öljyn viskositeetilla on väliä - Ohutta vai paksua laatua moottoriin?
11.10.2022 10.11THL aloitti yhteistyön Savon ammattiopiston, Metsäteollisuus ry:n ja Ponssen kanssa naisten määrän lisäämiseksi metsäalalla
11.10.2022 10.01Motivan vinkit kiinteistöammattilaisille toimitilojen energiansäästötalkoisiin
10.10.2022 16.22Sotaveteraani Hannes Tuoviselle puu Menestyjien puistoon Vihdissä
10.10.2022 11.22Stora Enson CLT-tehdas otettiin käyttöön Tsekissä
10.10.2022 11.11Valmet toimittaa hakkeenpesu- ja kuidutuskonejärjestelmän Vietnamiin
09.10.2022 14.01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford E-Transit - Esimerkillisen hyvä pakettiauto
09.10.2022 11.00Käytettyjen metsäkoneiden kysyntä kovalla tasolla
07.10.2022 23.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 40/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, metsä- ja maarakennusalan tuoreet kuulumiset
07.10.2022 8.34Jamk hyväksytty jäseneksi Eurooppa-yliopistoon
06.10.2022 15.23Renault Trucks T ja C E-Tech sähkökuorma-autojen ennakkomyynti vauhtiin
06.10.2022 9.54Pk-yritysten ja korkeakoulujen välinen yhteistyö tiivistyy Turun alueella
06.10.2022 9.00Speed Oy on 30-vuotias konttikuljetusten edelläkävijä
05.10.2022 18.00Metsätyö Hänninen Oy tekee laadukasta korjuujälkeä
05.10.2022 14.00Metsä Groupin huippumoderni saha on käynnistynyt Raumalla
05.10.2022 8.33Valmet Automotive on valmistanut jo miljoona akkupakettia
04.10.2022 17.55Risupeto teki konekuskista energiapuu urakoitsijan
04.10.2022 10.17Maanteiden talvihoitokausi on alkanut - Destian Kelikeskus ja Ilmatieteen laitos yhteistyössä jo 20 vuotta
04.10.2022 8.22Testivoittaja: MAN TGX Individual Lion S otti ykköspaikan ohjaamovertailussa
04.10.2022 8.00Metsien lannoituksella hiilinielut kasvuun
03.10.2022 16.44Hakkurivalinnassa päädytty Mus-Maxiin ensimmäisen, toisen ja kolmannen kerran
03.10.2022 11.34Nimitykset: Juha Mattila Renault Trucks Suomen myyntijohtajaksi
03.10.2022 11.06Uusien autojen rekisteröinnit yltivät varovaiseen kasvuun
03.10.2022 10.00Pääpuulajien tilavuusmallit on päivitetty
03.10.2022 9.00Koskisen Oy järjesti henkilöstöannin osana henkilöstön palkitsemista ja sitouttamista
03.10.2022 8.11Ruotsin Mercedes-Benz kuorma-autojen maahantuontiliiketoiminta Veholle 1.10.22.alkaen
02.10.2022 16.00Chevrolet Silverado on urakoitsijan monitoimiauto
02.10.2022 11.00BB-Aki teki miehen työn koko metsäalan puolesta
30.09.2022 23.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 39/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, metsä- ja maarakennusalan tuoreet kuulumiset
30.09.2022 8.22Energian hintojen korotus heijastuu kulutukseen
29.09.2022 10.13Metsämiesten Säätiö hakee uutta kumppania metsäomaisuutensa hoitoon
29.09.2022 10.09Sähköautot: Suurteholatausmahdollisuus Nurmijärvelle, Järvenpäähän ja Vihtiin
29.09.2022 9.29Tutkimus: Suomalaisten pörssiyhtiöiden maine hyvällä tasolla
28.09.2022 17.22Metsäkoneenkuljettajakoulutus on muutettava yhteishakuun erilliseksi hakukohteeksi
28.09.2022 15.30Viime talvi toi kitkarenkailla varustettujen autojen vahinkotilastoon pienen nousun
28.09.2022 11.00Valmet toimittaa päällystetyn kartongin valmistuslinjan asiakkaalleen Aasian ja Tyynenmeren alueella
28.09.2022 9.00Uusiutuvat polttoaineet ovat tärkein keino vähentää liikenteen päästöjä
27.09.2022 14.01Valmet toimittaa avainteknologiaa Cheng Loongin uuteen kartonkikoneeseen Vietnamiin
27.09.2022 11.43VR Transpoint kuljetti elokuussa ennätysmäärän raakapuuta rautateitse
27.09.2022 10.45Sähköautot: Peugeot e-208 saa lisää tehoa ja toimintamatkaa
27.09.2022 10.22Metsätalouden kannustejärjestelmä uudistuu
27.09.2022 10.12IAA-Kuljetusnäyttely: Ivecolta vetykäyttöinen Daily
27.09.2022 7.33Vaihtelevia ajo-olosuhteita ja korkeita polttoainehintoja - miten valita oikeanlaiset talvirenkaat?
26.09.2022 11.00Teollisuuden tuottajahinnat nousivat vuoden 2022 elokuussa 27 % vuoden takaisesta
26.09.2022 10.31Sähköauton lataus kallistuu K-Latausverkossa lokakuussa
26.09.2022 10.30Puurakentamisen kustannukset kääntyneet laskuun
26.09.2022 10.00Uudistunut Korjuun suunnittelu -opas tarjoaa tietoa puunhankintaketjun ja puunkorjuun suunnittelusta
26.09.2022 10.00Kemppi tuo markkinoille teolliseen käyttöön tarkoitetun X5 FastMig Pulse -hitsausjärjestelmän
25.09.2022 16.11Kurko Crane - Nosturiautojen kotimainen hovihankkija
24.09.2022 14.00Laatulaitteet lajittelu- ja kierrätystoimintaan Minimum Agentilta
23.09.2022 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan tuoreet kuulumiset
22.09.2022 16.11MTK vaatii: Suomen tiukennettava otettaan EU:n ennallistamisasetukseen
22.09.2022 15.00Evon metsäopetus 160 vuotta - uusi koulutus alkamassa
22.09.2022 9.20Vuosihuoltoseisokit vaikuttavat Äänekosken biotuotetehtaan ja Rengon sahan toimintaan
22.09.2022 8.11IAA-Kuljetusnäyttely: Akkusähkökäyttöinen raskas kuorma-auto Nikola Tre BEV
22.09.2022 8.00Stora Enson uusi palvelu parantaa metsänomistajien turvallisuutta
21.09.2022 18.33Metsäkoneiden ajouraverkostojen luokittelu tuottaa uutta tietoa ajourien suunnitteluun ja käyttöön
21.09.2022 12.18IAA-Kuljetusnäyttely: Iveco Daily sähköistyy - Akkukapasiteettia tarjolla yli 100 kWh verran
21.09.2022 11.06IAA-Kuljetusnäyttely: Volkswagen ID. Buzz Cargo vuoden pakettiauto 2023
21.09.2022 10.09IAA-Kuljetusnäyttely: Daimler Truck palkittiin innovaatioistaan
20.09.2022 14.45DAF XD sai International Truck of the Year 2023 -palkinnon
20.09.2022 14.00Tulossa nyt perjantaina Hyviä uutisia! Mansen Mörinät -erikoislähetys - lähde mukaan!
20.09.2022 9.00Volvo Trucks aloittaa polttokennokuorma-autojen asiakastestit vuonna 2025
19.09.2022 18.11Metsätehon mittaustilasto julkaistu
19.09.2022 14.22Iveco: Biokaasulla ajo pienentää raskaan liikenteen hiilijalanjälkeä
19.09.2022 14.00IAA-kuljetusnäyttely: Täyssähköinen taka-akseli pidennettyä toimintamatkaa varten
19.09.2022 12.00IAA-kuljetusnäyttely: Renault Trafic jatkossa myös täyssähköversiona

Näytä lisää »