Hakkeen kysyntä kasvussa - kalustoon investoidaan16.10.2022 11.40
JR-Hake ja kuljetus Oy otti puolitoista vuotta sitten käyttöön Sisu Polar 8x4:n päälle rakennetun Jenz HEM 583 -autohakkurin. Paketti on osoittautunut niin toimivaksi kokonaisuudeksi, että alkavan haketuskauden kapasiteettia kasvattamaan tulee toinen samanlainen autohakkuri. Nurmijärvellä kotipaikkaansa pitävä JR-Hake ja kuljetus on keskittynyt puumateriaalien murskaukseen, haketukseen ja kuljetuksiin vuodesta 2010 lähtien. - Operoimme laajasti Uudenmaan alueella terminaaleissa ja metsäpäässä. Purkujätteen murskauksessa tärkeimmät asiakkaamme ovat HSY ja Rosk´n Roll, haketuksessa Metsä Group ja Laania sekä kantojen murskauksessa Hakevuori, kertovat yrittäjäveljekset Jani ja Jouni Ronimus. Laajalla kalustolla Toiminnan laajentuessa kalustomäärää on kasvatettu tasaiseen tahtiin. - Murskaukset tehdään Vermeer HG4000, Vermeer HG600 ja Komptech Crambo laitteilla sekä niiden syöttöautoilla. Autohakkureina on vuosikymmenen hyvin palvellut, Mercedes- Benzin päälle rakennettu Jenz HEM581, talvella 2021 käyttöön otettu Sisu Polarin päälle tehty Jenz HEM 583 ja nyt syksyn aikana kolmanneksi autohakkuriksi tulee lähes identtinen Jenz/Sisu paketti. Hakekuljetukset hoidetaan kahdella Sisu Polar koukkuautoyhdistelmällä sekä alihankkijoiden kalustolla. Lisäksi löytyy pari kaivukonetta murskien syöttöön ja pari pyöräkuormaajaa hakkeen lastaukseen sekä yksi kaivukone millä tehdään kantojen pilkontaa, luettelee Jani Ronimus. Lisää kapasiteettia Metsähakkeen kysynnän vahva kasvu ja kaluston uusimisen tarve johtivat Ronimuksen mukaan uuden autohakkurin investointipäätökseen: - Vanhin Jenz alkaa olla jossain vaiheessa aktiiviuransa päässä, vaikka edelleen sillä lastua syntyy. Kun tarve uuden autohakkurin hankkimiselle syntyi, niin valinta oli helppo tehdä edellisen loistavasti menneen Jenz/Sisu paketin perusteella. Myös kotimainen Keslan ohjaamonosturi on ollut juuri sopiva tehtäväänsä, joten mitäs hyvää kokonaisuutta lähtisi turhaan muuttamaan. Ja kun jatkossa käytössä on kaksi lähes identtistä autohakkuria niin se helpottaa kuljettajien siirtymistä koneesta toiseen sekä tietenkin varaosia ja huoltoa, kun tekniikka on tuttua ja molempiin yksiköihin menee samat osat. (kuva: Jenz HEM 583 hakkurissa on hydraulinen heitin, minkä ansiosta haketus on tarkkaa ja kontit saadaan pakattua tiiviisti täyteen. Kierrosnopeutta saa säädettyä portaattomasti, joten kevyellä materiaalilla heitintä ei tarvitse huudattaa täysillä, mikä säästää polttoainekuluissa.) Luotettava kokonaisuus Kuljettaja Mika Eronen (kuvassa) on operoinut puolitoista vuotta Sisu Polarin päälle rakennetulla Jenz HEM 583 autohakkurilla ja sitä ennen kokemusta saksalaishakkurista on kertynyt neljän vuoden ajalta HEM 581 mallilla. - Kokonaisuus on kaikin puolin toimiva eikä teknisiä murheita ole ollut mitään erityisesti mainittavaa. Jotain pieniä sähkövikoja oli alussa varustelussa mutta ne saatiin nopeasti korjattua; kiitos Ideachip Machinen toiminnan mikä on muutenkin esimerkillistä asiakaspalvelua. Kertaakaan ei ole jäänyt hommat metsässä kesken laiterikon takia, sanoo Eronen. Heinäkuussa 2022 Jenz HEM 583:ssa oli käyttötunteja mittarissa reilut 1700 ja hakkuri saa Eroselta runsaasti kehuja: - Tehokas, luotettava ja helppokäyttöinen hakkuri on kaikin puolin meidän käyttöön juuri sopiva. Ympäripyörivä rakenne mahdollistaa hakettamisen joka suuntaan ja hakkurin rakenne on selkeän yksinkertainen, mikä helpottaa huoltotehtäviä. Aivan ylivertainen ominaisuus on hydraulinen heitin, millä työskentely on siistiä, kontit saa tehtyä tarkasti täyteen eikä heitinvoima lopu millään materiaalilla. Ja kun tehdään kevyttä tavaraa niin heitintä ei tarvitse turhaan huudattaa täysillä jolloin säästyy polttoainetta, mikä on tämän päivän dieselin hinnoilla todella tärkeä asia. Yksi Jenzin selkeä etu on melko hitaasti pyörivän rummun ja teränpitimien rakenteessa se, että silloin kun sinne menee vahingossa puumateriaalin mukana rautaa niin ”täystuhoa” ei pääse syntymään. Rumpu ei ime materiaalia liian aggressiivisesti sisään joten epäpuhtaudet lähtevät ensin ulospäin, jolloin kuljettaja ehtii reagoida tilanteeseen ja vaihtaa syötön suuntaa jalkapolkimella. (kuva: Sisun päälle ympäripyöriväksi asennetun Jenz HEM 583 hakkurin syöttöpöytä on suuri, mikä on tärkeä asia tehokkuuden kannalta erityisesti hakkuutähteitä syötettäessä.) Uudistunut rumpu Verrattuna talon vanhempaan HEM 581 malliin on rummun rakenne muuttunut entistä paremmaksi. - Rumpu ei ole yhtä avonainen, jolloin tikkua pääsee läpi vähemmän ja tuloksena on todella laadukasta haketta laitosten tarpeisiin. Myös seulapinta-ala on tässä HEM 583 mallissa kasvanut mikä näkyy selkeästi tuntituotoksessa. Käytämme seulaa mikä on omaa suunnittelua ja sen alaosa on tiheämpi, mikä myös parantaa hakkeen laatua sekä seulaverkon kestävyyttä, toteaa Eronen. Sisu erinomainen hakkurin alusta Jenzin alustana toimiva Sisu Polarissa näkyy kotimainen, kovaan käyttöön tehty rakenne ja laatu. - Sisu rakensi auton Karjaan tehtaalla todella pitkälle valmiiksi Ideachip Machinen tekemää hakkuri- ja nosturiasennusta varten. Alustaltaan 8x4:n Sisu menee maastossa mahtavasti ja maantiellä automaattivaihteisen auton kyyti on mukavaa. Ohjaamossa on hyvin tilaa pitää taukoa jos joskus joutuu hakeautoja odottelemaan. Kun haketetaan metsässä niin päivän aikana tulee tehtyä keskimäärin kahdeksan konttiyhdistelmää ja joskus kun ollaan osaksi terminaalissa niin yhdistelmiä täyttyy jopa tusina, kertoo Mika Eronen. (kuva: Hakekuljetukset hoidetaan kahdella Sisu Polar koukkuautoyhdistelmällä sekä alihankkijoiden kalustolla.) |