Sennebogen 830E Trailer - Pylvästuotannon moniottelija18.10.2022 14.00
Oy Finprofile Ltd on innovatiivinen, vahvaan teknologiseen osaamiseen ja pitkään kokemukseen menestyksensä rakentanut, puupylväitä valmistava perheyritys. Kun Iitissä sijaitsevan pylvästuotannon logistiikkaa haluttiin entisestään tehostaa, niin käyttöön hankittiin uusi Sennebogen 830E Trailer -materiaalinkäsittelykone. (kuva yllä: Finprofilen Iitin pylvästuotannossa suurin osa puumateriaalin siirroista hoidetaan joulukuussa 2021 käyttöön otetulla Sennebogen 830E Trailer -materiaalinkäsittelykoneella.) Finprofile panostaa kestävään kehitykseen, laadukkaan raaka-aineen hankintaan sekä asiantuntemukseen. - Lopputuotteemme eli puiset sähkö- ja puhelinpylväät ovat ympäristöystävällisiä ja kilpailukykyisiä laatutuotteita, jolla on jo vuosia ollut laajan asiakaskuntamme luottamus. Pylvästuotannon sivutuotteena syntyy kuoriketta, joka sopii viherrakentamiseen ja maisemointiin. Sorvinlastu puolestaan soveltuu hyvin lämmitykseen, ja sitä toimitamme läpi vuoden eri lämpölaitoksille. Myös kuivaa, kuoretonta polttopuuta valmistetaan ympäri vuoden asiakkaiden tarpeisiin. Käytämme sataprosenttisesti kotimaista puuta ja hyödynnämme arvokkaan raaka-aineen maksimaalisesti, kertoo Finprofilen toimitusjohtaja Lauri Kokko. (kuva: Sennebogen ja perässä kulkeva puuvaunu operoivat tehokkaasti suurella, noin kilometrin pituisella pylväskentällä.) Korkeaa laatua kaikessa Finprofile tarjoaa vain korkealaatuisia tuotteita, mikä takaa hyvän kilpailukyvyn markkinoilla. - Panostamme niin raaka-aineen hankintaan, valmistusprosessien jatkuvaan kehittämiseen kuin lopputuotteen laadunvalvontaankin. Korkea asiakastyytyväisyys ei ole sattumaa, vaan pitkäjänteisen työn sekä vankan ammattitaidon tulos - asia, josta perheyrityksenä olemme erityisen ylpeitä, toteaa Kokko. Pylväät valmistetaan kotimaisesta puusta Hyvä, laadukas kotimainen raaka-aine on Finprofilen toiminnan perusta ja vakuus sille, että lopputuotteet kestävät niin tiukan laaduntarkkailun, kovan kilpailun kuin aikaakin. - Hankimme raaka-aineemme yli 200 kilometrin säteellä pylväsasemaltamme. Pääosin ostamamme puupylväät ovat yhteiskauppoja muiden metsäalan asiantuntijayhtiöiden kanssa. Lisäksi osa toimituspuusta tulee yksittäisiltä, laatustandardiimme sitoutuneilta kotimaisilta metsäalan yrityksiltä. Hyvä puu on kaiken lähtökohta ja meille myös kunnia-asia, ilmoittaa Kokko. (kuva: Kuoritut pylväsrungot pinotaan taapeleihin kuivumaan, jonka jälkeen ne sorvataan myyntivalmiiksi sähkö- ja puhelinpylväiksi.) Suurin osa tuotannosta vientimarkkinoille Vuodessa Finprofile käsittelee valmiiksi lopputuotteeksi 70 000 - 80 000 puupylvästä. - Suurin osa eli reilusti yli 90 prosenttia pylväistä toimitetaan vientimarkkinoille, joista suurimmat kohdemaat ovat tällä hetkellä Saksa, Ranska, Englanti, Irlanti, Italia, Kreikka, Viro ja Israel. Lisäksi tuotteitamme menee yhteistyökumppaneiden kautta mm. Norjaan ja Lähi- Itään. Suomessa tärkeintä asiakaskuntaa ovat sähköyhtiöt sekä muut pylväsajan toimijat. Pylväs bisnes on vetänyt tasaisen hyvin jo pitkään ja myös tulevaisuus näyttää toimialalla valoisalle, sanoo Kokko. Sennebogen hoitaa tuotannon eri vaiheet Joulukuussa 2021 Finprofilen Iitin pylvästuotannossa otettiin käyttöön uusi Sennebogen 830E Trailer -materiaalinkäsittelykone. - Olemme aiemmin siirrelleet pylväät kentällä metsäkoneilla mitkä on varustettu jatketuilla kuormatiloilla. Tehostaaksemme pylväslogistiikkaa päädyimme investoimaan moderniin materiaalinkäsittelykoneeseen, minkä perään Metaldon valmisti Iitissä erikoisperävaunun käytetystä tukkiauton kärrystä, kertoilee Kokko. (kuva: Kuljettaja Sami Vironen on tyytyväinen Sennebogenin tilavaan ja korkealle nousevaan ohjaamoon, mistä on loistava näkyväisyys joka suuntaan sekä lisäksi toimivat kamerajärjestelmät. Pylväiden punnitus tapahtuu kotimaisella Tamtron vaa´alla.) Nyt lähes kaikki pylväiden liikkeet prosessissa hoidetaan Sennebogenilla. Lisäksi laajalla kentällä operoidaan edelleen myös kahdella metsäkoneella ja pyöräkuormaajilla. - Autot purkavat terminaaliin saapuvan pylväsmateriaalin kentälle, mistä puut nostellaan pyöräkuormaajalla kuorimon pöydälle. Kuorimon läpi kuljettuaan pylväsrungot tippuvat taskuihin, jotka Sennebogen tyhjentää ja kuljettaa ne taapeleihin kuivumaan. Sitten kun aihiot ovat kuivuneet niin Sennebogen siirtää ne sorvilinjastolle, mistä valmistuu kyllästykseen valmiita sähkö- ja puhelinpylväitä. Ja Sennebogen on mukana myös viimeisessä vaiheessa, kun pylväät lastataan rekka-autojen puoliperävaunuihin toimitettaviksi asiakkaille, avaa Kokko prosessia. Onnistunut investointi Sennebogen on jo puolen vuoden käytön aikana osoittautunut Kokon mukaan onnistuneeksi investoinniksi: - Terminaalimme on noin kilometrin pitkä missä suuren kuorman pylväitä perävaunun kyytiin ottava omapainoltaan 34-tonninen Sennebogen liikkuu nopeasti ja ketterästi. Koneen puomissa on ulottuvuutta yli 17 metriä ja se nostaa vaivatta pisimmätkin 24 metriset pylväät taapeleihin. Korkealle nousevan ohjaamon ansiosta kuljettajan näkökenttä on ylhäältä alaspäin trailereita lastattaessa, mikä helpottaa kuormantekoa oleellisesti. Ja ohjaamo on muutenkin todella viihtyisä työpaikka kehuvat kuljettajat. Yksi tärkeä Sennebogenilla saavutettu etu on nopeuden ja tehokkuuden ohella alhainen polttoaineenkulutus suhteessa käsiteltyyn puumäärään. - Haluamme kaikessa toiminnassamme vähentää ympäristökuormitusta ja jokainen säästetty litra on näillä polttoaineen hinnoilla enemmän kuin kotiinpäin, pohtii Kokko. (kuva: Koneen puomissa on ulottuvuutta yli 17 metriä ja se nostaa vaivatta pisimmätkin 24 metriset pylväät korkealle taapeleihin. Kouraksi valitiiin kotimainen Vahva kahmari.) Asiakaspalvelu pelaa Kaupat Sennebogen 830E Trailer -materiaalinkäsittelykoneesta tehtiin maahantuoja OP System Finlandin kanssa. - OP Systemin kaverit kävivät kouluttamassa kuljettajamme koneen käyttöön ja teknisiin ominaisuuksiin samoin kuin Tykkä Oy:n henkilökunnan, joka vastaa uuden koneen huolloista samoin kuin Komatsu/Valmet metsäkoneistamme. Ja kun yksi kuljettajamme lähti muihin töihin niin OP System tuli kouluttamaan tilalle tulleen uuden kuljettajan, sanoo Lauri Kokko tyytyväisenä palveluun. ***LOPPU*** |