Hake-HCT liikkuu parhaimmillaan 350 000 km vuodessa 84-100 t kokonaismassalla - Tonnikilometrien kuninkaat

17.10.2022 18.50

ottonetti2.jpg

Pyöreän puun kuljetus hallitsee keskustelua aina, kun puhutaan raskaista maantiekuljetuksista. Alaa huonommin tuntevien kohdalla asia on helppo ymmärtää, koska metsäteollisuuden sivuvirtoja ja tuotteita kuljettava kalusto on kovin saman näköistä kuin markettiin ruokakuormaa vievät vähemmän raskaat ajoneuvoyhdistelmät. 

(kuva yllä: Liikenteessä on tällä hetkellä kuusi Traficomin poikkeusluvalla operoivaa haketta kuljettavaa yli 76 tonnista yhdistelmää. Kuvassa Konnekuljetus Oy:n 90-tonninen yhdistelmä.)

Tukkirekka on melkein ainoa ajoneuvotyyppi, missä jokainen ohikulkija näkee kuljetettavan tuotteen ja on siksi niin tuttu kaikille  Asia korostuu, kun aiheeksi otetaan poikkeusluvilla liikkuvat yli 76 tonniset yhdistelmät. Liikenteessä on tällä hetkellä viisi Traficomin poikkeusluvalla liikkuvaa raakapuuta kuljettavaa yli 76 t yhdistelmää. Pienemmälle huomiolle jäänyttä hake-HCT-kalustoa on yksi enemmän eli kuusi. Hakekuljetuksissa suoritteet ovat selkeästi suurempia, joten näille jättiläisille on syytä antaa enemmän palstatilaa.

Raskaiden HCT-rekkojen poikkeuslupien tilanne

Ajoneuvoteollisuudessa tuotekehitys on jatkuvaa ja se ei tule loppumaan. Lainsäädännön osalta joidenkin kokonaisuuksien tuotekehitys on välillä unohtunut kokonaan ja se aiheuttaa ongelmia pitkällä tähtäimellä. Kehityksen uudelleenkäynnistäminen on hidasta ja tulosten saaminen yleensä todella hidasta. Kokeilujen jatkuva pyörittäminen ei tarkoita jatkuvia muutosesityksiä ja muutoksia vaan tilannekuvan ylläpitoa kehitysmahdollisuuksista.

ottonetti1.jpg

(kuva: Pohjaset Oy:n Risto Pohjanen on pitänyt tarkkaan kirjaa ja raportoinut aktiivisesti, miten hakekuljetukset on sujuneet Etelä-Lapin haastavissa talvissa normaalikalustolla, Ruotsin mitoituksella ja 90-tonnisella.)

Varovaiset ja vaatimattomat kokeilut tuottavat hyvin vähän uutta tietoa. Yksittäisten autojen poikkeuslupapäätöksissä riskit on helppo hallita, vaikka sillä sallittaisiin todella hurjan suuri tai raskas yhdistelmä. Lainsäädäntömuutoksissa tilanne on tasan toisin päin. Isossa kuvassa rohkeat poikkeusluvat pienentävät riskiä, kun tehdään kaikkia koskettavia lainsäädäntömuutoksia.

Tällä hetkellä valtionhallinnon näkökulmasta kehityksen painopiste on päästövähennyksissä vaihtoehtoisilla käyttövoimilla. Suurempien massojen tut- kimiseen ei panosteta aktiivisesti, mutta aihetta koskeva perustutkimus ei saisi pysähtyä koskaan kokonaan. Kun verkkaisen lupakäsittelyn lisäksi uusien autojen toimitusajat ovat todella pitkiä, ei uusia kokeiluhankkeita ole lähtenyt liikenteeseen. Liikenteessä on kuusi mielenkiintoista yhdistelmää eri puolilla Suomea. Näiden yhdistelmien kohdalla on riittänyt sopivasti arkisia haasteita, joista liikennöitsijät ovat pitäneet hyvin kirjaa. Kokemuksista on keskusteltu Traficomin kanssa tunteja laskematta ja kaikki ovat oppineet toisiltaan paljon.

ottonetti3.jpg

(kuva: Kuljetusliike Kalevi Huhtala Oy:n 100 t A-tuplan keulilla on työskennellyt neljä erilaista vetoautoa. Matka alkoi 650 hv MB:llä, sen jälkeen 730 Scania ja 750 Volvo vuorottelivat. Nykyisin hake liikkuu Scanian 770 tehokuninkaalla.)

Monipuolista kalustoa

Kuusi liikenteessä olevaa yli 76 t hakeyhdistelmää tarjoavat todella monipuolisesti vertailtavaa, miten erilaiset raskaammat ratkaisut toimivat. Liikenteessä on Volvoa ja Scaniaa, A-tuplaa ja perinteistä täysperää, massat vaihtelevat 84-100 t välillä. Akseleita on 10, 11 tai 12; löytyy paripyörien lisäksi myös sinkkupyörä.

Kaikkea tietoa liikennöinnistä ei voi mitenkään jakaa, koska monet luvut kertovat myös rahdinantajan toiminnasta jopa pörssitiedottamisen sääntelyyn kuuluvia asioita. Tämä ei kuitenkaan koske Traficomin kanssa hoidettavaa tiedonvaihtoa. Kännykkäkameroiden aikakaudella jokainen HCT-rekkojen parissa toimiva on ollut tietoinen ensimmäisestä päivästä lähtien, että jokaisen erikoistilanteen ikuistaa aivan varmasti joku. Sen takia ongelmia ei ole yritetty salailla ja niistä raportointia on muistettu kehua. Kokeiluissa virheistä ja ongelmista oppii yleensä parhaiten.

ottonetti6.jpg

(kuva: Koneurakointi Aki Sammalisto Oy:n 10- ja 11-akseliset ketjupurkavat yhdistelmät ovat ajaneet monipuolisesti myös paluukuormia ja toimineet täydellisenä käytännön kokemusten kerääjänä, kun pohditaan eroja 84 t ja 90 t painoluokkien välillä.)

Kaikkien hake-HCT-vaihtoehtojen kanssa on pärjätty liikenteessä ilman suurempia ongelmia, mutta myös huomattavia eroja on löytynyt. Pitkällä akseliväleillä oleva 5+6-akselinen täysperä on liukkaiden talvikelien kuningas. Loistavan etenemiskyvyn ja rauhallisen ajattavuuden nurja puoli on, että kuljettaja ei aina ymmärrä kuinka liukasta todella on. Räätälöityjen ratkaisujen haaste on kalustopäivitysten vaikeus, mikä aiheuttaa helposti alustan vaihdon venymisen liian myöhäiseksi.

Kulutusvertailujen osalta pitkäaikaisia keskiarvoja mielenkiintoisempaa on pari keskeistä havaintoa Volvon ja Scanian tehokkaimpien mallien osalta. Vanhoja tuloksia on turha muistella kovin pitkään, koska molemmat merkit ovat parantaneet merkittävästi viimeisen reilun viiden vuoden aikana. Voimaa on tullut lisää taloudellisimmalle kierroslukualueelle ja älykkäät vakionopeudensäätimet osaavat hyödyntää sen erinomaisesti. Vanhempien mallien kohdalla parhaat tulokset olivat Volvon ja Scanian välillä tasan samalla tasolla, mutta tulosten hajonnassa oli selvästi eroa. Se opetti arvioimaan tuloksia monipuolisemmin. Tässä painoluokassa päästövähennysten maksimina voi pitää edelleen luomaani hihavakiota: kuormakoon kasvuprosentti jaettuna kolmella on päästövähennysten maksimi. Samaan aikaan pitää muistaa, että välillä kulutukset tonnikilometrille eivät ole tippuneet yhtään, koska niin moni asia voi viedä tuon teoreettisen edun. 

ottonetti4.jpg

(kuva: Kuljetusliike Wickström Oy:n 34-metrinen 85-tonninen kuljettaa poikkeuksellisen kevyitä hakelajeja vaneritehtaalta, minkä takia sen perävaunut on muista poiketen sinkkupyörillä.)

Tonnikilometrikunkku

Sahahakkeen lastaus isolla kauhalla on yksi nopeimpia lastaustoimenpiteitä ja purku sivukipillä tai ketjupurulla sellutehtaalla sujuu vielä nopeammin. Kun ajettavaa riittää ja kuljettajat vaihtuvat lennossa ei yhteen auton öljynvaihtoväliin montaa kylmäkäynnistystä mahdu. Auton mittariin kertyy parhaimmillaan puolitoistatuhatta kilometriä vuorokaudessa ja hyötykuormaa on 90-tonnisella 13 tonnia enemmän kuin hyvällä 76-tonnisella.

Raskaiden yhdistelmien HCT -kokeiluihin lähdettäessä monia hirvitti miten autot kestävät, kun vuosia kuluu ja mittarilukemat alkavat pyöriä toisella miljoonalla. Spekulaatiot on vaihtuneet vuosien varrella faktoiksi, kun kuluvia osia on tullut kiihtyvällä tahdilla elinkaaren päähän. Turvallisuuden kannalta merkittävin oppi on liittynyt autojen ja perävaunujen välisten vetolaitteiden kulumiseen. Tarkastusvälit täytyy pitää niissä varsin lyhyinä ja huoltoja tulee usein. Kokeilujen aikana pusliin on löytynyt parempia materiaaleja ja kestoiät ovat kasvaneet.

Ohjautuvat akselit raskaassa käytössä ovat uutta ja niihin on liittynyt paljon epäluuloja. Liikkuvia ja kuluvia osia niissä on toki paljon enemmän kuin perinteisissä perävaunun akseleissa, mutta mitään suurempia haasteita niistä ei ole syntynyt. Rengasvalintojen suhteen ohjautuvilla akselilla vaaditaan talviaikaan riittävää karheutta. Näitä akseleita kutsutaan myös kitkaohjatuiksi akseleiksi. Jos kitkaa ei ole sivusuunnassa riittävästi, nämä akselit eivät toimi.

Kaikkien kuluvien osien käyttöiät saatiin varmasti selville, kun kovimmalla suoritteella liikkuneen auton mittariin kertyi 1,7 milj. km viidessä vuodessa yleisesti sallittua korkeammalla massalla. Tämän auton tarinaan palataan toivottavasti omassa artikkelissa käyttäjien ja huoltajien kanssa. Tässä vaiheessa voi vain todeta, että he tekivät jotain minkä toteutumiseen harva olisi uskonut.

ottonetti5.jpg

(kuva: Konnekuljetus Oy:n 2-suuntaiseen liikenteeseen varusteltu yhdistelmä aloitti liikenteessä hieman muita myöhemmin, minkä takia siinä on monta yksityiskohtaa vähän pidemmälle jalostettuna. Yhdistelmän kokonaispaino 90-tonnia ja pituus 28 metriä.)

Hake-HCT:n järkevyys

Alan toimijoiden suuri kysymys on, nouseeko massat ja millä säännöillä. Kun katsoo sääntelyn historiaan melkein sadan vuoden jaksolle, on massoja nostettu noin kymmenen vuoden välein vajaan kymppitonnin. Ennen 2013 tehtyä 60 - 76 t kokonaismassan nostoa oli pisin yhtäjaksoinen tilanne suurimman sallitun massan osalta ja sitä seurasi historian suurin suurimman sallitun kokonaismassan nosto. Mitään vastaavaa massojen nostoa ei pidetä realistisena Suomessa tällä hetkellä. Metsäteollisuuden raskaita kuljetuksia ajetaan hyvin laajalla tieverkolla ja huonokuntoisten tieosuuksien määrä ei ole valitettavasti laskenut viimevuosina vaan ns. korjausvelka on ollut kasvamaan päin.

Vaihtoehtoja yleisesti suurempien massojen sallimiseen voi katsoa naapurimaistamme Virosta ja Ruotsista. Erikseen määritelty reitistö suuremmille massoille ja digitaalinen seuranta ylikuormien valvontaan suurien massojen hyödyntäjille on teoriassa täydellinen ratkaisu, mutta käytännössä se voi olla myös byrokratian maailmanennätys ja siltarumpupolitiikan uusi kulta- aika. Tällaisen järjestelmän rakentamiseen vaadittaisiin todella paljon poliittista tahtoa ja resursseja alan virastoihin. Toistaiseksi kumpaakaan ei ole näkynyt joten keskustelu aiheen osalta on vain teorioilla spekulointia. Sitä oli mukava harrastaa, kun tapasi kesälomien jälkeen taas vanhat tutut Power Truckissa ja FinnMetkossa.    

    Otto Lahti

    johtava asiantuntija

    Traficom

 
01.11.2022 11.40Kuorma-autot ainoa valopilkku lokakuun ensirekisteröinneissä
01.11.2022 11.00Puuta jalostava teollisuus arvioi luonnon monimuotoisuustyön vaikutuksia laajalla tutkimuksella
01.11.2022 10.25MTK:n jäsenkysely: tiloilla edessä vaikeat ajat
01.11.2022 10.11Kekkilä etsii kumppaneita uuden ruokohelven viljelyyn - hakuaika päättyy 25.11.2022
31.10.2022 18.00Pohjolan talveen kehitetty rengasmallisto vakuuttanut ominaisuuksillaan
31.10.2022 13.33Metsänomistajat kiinnostuneita tuottamaan luonnontuotteita metsissään - luomusertifiointi houkuttaa, mutta siitä ei haluta maksaa
31.10.2022 9.00Porvoolaiselle puutavara-autonkuljettaja Johan Ahlqvistille "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
30.10.2022 13.40Purkupuun tehokasta murskausta ilman rautamurheita
30.10.2022 9.00Joukkueitten TIMBERSPORTS® MM-kisat päätetty - Australia on voittaja
29.10.2022 21.00KATSO TÄSTÄ BAUMA-ERIKOISLÄHETYS OSA 2/2 - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa mielenkiintoisen raportin maailman suurimmasta rakennuskonealan tapahtumasta
29.10.2022 11.00Pascal Rety palasi Logsetin myynti- ja markkinointijohtajaksi
28.10.2022 22.00KATSO TÄSTÄ BAUMA-ERIKOISLÄHETYS OSA 1/2 - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa mielenkiintoisen raportin maailman suurimmasta rakennuskonealan tapahtumasta
28.10.2022 11.00Komatsu Forest Oy:n metsäkoneasentajien koulutuspäivät Baltiassa
28.10.2022 8.10Tamtron suunnittelee listautumisantia ja listautumista Nasdaq First North Growth Market Finland markkinapaikalle
27.10.2022 14.00Huoltovarmuuskeskuksen johtaja: Huoltovarmuusmetsillä voitaisiin varmistaa energian saatavuutta
27.10.2022 10.00Euromaster: Talvirenkaista ei ole pulaa
26.10.2022 10.00Metsiä uudistetaan liian aikaisin
25.10.2022 12.12Ponssen osavuosikatsaus 1.1.?30.9.2022 - palveluiden kysyntä hyvällä tasolla
25.10.2022 10.11MAN eTruck -täyssähkökuorma-auto markkinoille vuonna 2024
24.10.2022 15.00Scanian rivimoottorit vahvasti esillä Baumassa
24.10.2022 12.13Sähköautot: Renault Masterin vetyversio etenemässä sarjatuotantoon
24.10.2022 11.02Bioenergia ry julkaisi vaalitavoitteensa eduskuntavaaleihin 2023
23.10.2022 14.00Mielenkiintoinen metsäkone- ja puutavara-autopäivä Porissa torstaina 27. lokakuuta
23.10.2022 13.00Kotimaista Sisua Hakevuoren puunajoon
21.10.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 42/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, metsä- ja maarakennusalan tuoreet kuulumiset
21.10.2022 14.00Kotimainen JST Prohook -koukkulaite raskaimpiin työtehtäviin
21.10.2022 10.00Stora Enson osavuosikatsaus tammi-syyskuulta 2022: Neljänneksen tulos vahva; strategiset toimenpiteet tähtäävät kasvun vauhdittamiseen pitkällä aikavälillä
20.10.2022 18.00Komptech Axtor - Puumurskain ja hakkuri samassa kompaktissa paketissa
20.10.2022 8.00Finnfund käynnistää ensimmäisen merkittävän kansainvälisen metsäsijoitusyhtiön Afrikkaan
20.10.2022 7.00Oikeanlainen säilytys pidentää renkaiden käyttöikää - parhaat vinkit renkaiden säilytykseen
19.10.2022 12.26Peltojen laajalla kipsikäsittelyllä fosforipäästöjä vastaan - Kipsiä tarjolla ilmaiseksi
19.10.2022 12.13Rautakauppojen myynti hiipuu
19.10.2022 9.12Metsä Group palkitsee omistajajäseniään hankintapuukaupoista
18.10.2022 15.00Tulossa Hyviä uutisia! lähetys BAUMA 2022 näyttelystä - lähde mukaan...
18.10.2022 14.00Sennebogen 830E Trailer - Pylvästuotannon moniottelija
18.10.2022 9.21Tutkimus: Metsäteollisuudella olisi varaa säästää enemmän energiaa
18.10.2022 9.11Ympäristöalan avustuksia haettavissa Uudenmaan ELY-keskuksesta
17.10.2022 18.50Hake-HCT liikkuu parhaimmillaan 350 000 km vuodessa 84-100 t kokonaismassalla - Tonnikilometrien kuninkaat
17.10.2022 15.55Scanialta uusi kuutoskone teollisuuskäyttöön
17.10.2022 12.03Hiab päivittää puutavaranostureiden ja vaihtolavalaitteiden HiVisionin
17.10.2022 11.21Rentti on Palms metsäperävaunujen uusi koti
17.10.2022 11.20Helsinki pyytää asukkailta näkemyksiä kaupungin metsien hoidosta
17.10.2022 11.00Maatalouskoneet kiinnostivat näyttelyvieraita Helsingissä - tapahtumassa 17 000 vierasta
17.10.2022 8.00Komatsu Forestin työnäytös Kärkölässä perjantaina 28.10. - tule mukaan!
17.10.2022 7.00Metsäteollisuudella on suuri merkitys sähkön käyttäjänä ja tuottajana
16.10.2022 11.40Hakkeen kysyntä kasvussa - kalustoon investoidaan
15.10.2022 11.00Kuljetusala tarvitsee osaavaa työvoimaa nyt ja tulevaisuudessa
14.10.2022 22.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 41/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! Helsingin MaatalousKonemessuilta
14.10.2022 11.11Teollisuuden liikevaihto kasvoi 25,3 % vuoden 2022 elokuussa
14.10.2022 9.00Kuljetusala tarvitsee osaavaa työvoimaa nyt ja tulevaisuudessa
13.10.2022 15.55Kuitupuiden kantohinnoissa nousupainetta - hakkuumäärät kasvavat ensi vuonna
13.10.2022 15.33Sähköautot: Korealaismerkkeihin akun esilämmitys
13.10.2022 15.11Husqvarnalta kaksi uutta moottorisahaa puunhoidon ammattilaisille
13.10.2022 15.00Volvo FMX Electric ensimmäistä kertaa Suomessa FinnMateria-messuilla
13.10.2022 13.02Sähköautot: Julkinen latausinfrastruktuuri laajentuu hyvää vauhtia Suomessa
13.10.2022 12.22Nokian Renkaat ostaa Nokian Portin teollisuuskiinteistön
12.10.2022 13.20Renault Trucksin kuorma-autotehtaasta valmistui 1000. sähkökuorma-auto
12.10.2022 12.21Sähköautot: BMW i7 saapui Suomeen - Ammattilehti paikalla mallin julkistuksessa
12.10.2022 11.59LUE TÄSTÄ! Uusi jättikokoinen Kivirock lehti on ilmestynyt - tarjolla 264 sivua maarakennus- ja kaivosalan asiaa
12.10.2022 11.45Kalanpyydys väärässä paikassa voi tulla kalliiksi kalastajalle - Saimaalla ?ongelmaverkkoja? löytyy viikoittain
12.10.2022 11.01Uuden prosessikattilan avuin Yaran typpihappotehtaan päästöt pienenivät 95 prosentilla
11.10.2022 18.04Tehtäväänsä suunniteltu ja hyvin toteutettu ritiläauto
11.10.2022 15.00Sähköautot: Ensimmäinen kaikille sähköautoilijoille avoin K-suurteholatausasema Kokkolaan
11.10.2022 14.24Metsäalan korkeakoulujen johtamiskoulutuksen tehostamista selvitetään Metsämiesten Säätiön tuella
11.10.2022 14.02Öljyn viskositeetilla on väliä - Ohutta vai paksua laatua moottoriin?
11.10.2022 10.11THL aloitti yhteistyön Savon ammattiopiston, Metsäteollisuus ry:n ja Ponssen kanssa naisten määrän lisäämiseksi metsäalalla
11.10.2022 10.01Motivan vinkit kiinteistöammattilaisille toimitilojen energiansäästötalkoisiin
10.10.2022 16.22Sotaveteraani Hannes Tuoviselle puu Menestyjien puistoon Vihdissä
10.10.2022 11.22Stora Enson CLT-tehdas otettiin käyttöön Tsekissä
10.10.2022 11.11Valmet toimittaa hakkeenpesu- ja kuidutuskonejärjestelmän Vietnamiin
09.10.2022 14.01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford E-Transit - Esimerkillisen hyvä pakettiauto
09.10.2022 11.00Käytettyjen metsäkoneiden kysyntä kovalla tasolla
07.10.2022 23.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 40/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, metsä- ja maarakennusalan tuoreet kuulumiset
07.10.2022 8.34Jamk hyväksytty jäseneksi Eurooppa-yliopistoon
06.10.2022 15.23Renault Trucks T ja C E-Tech sähkökuorma-autojen ennakkomyynti vauhtiin
06.10.2022 9.54Pk-yritysten ja korkeakoulujen välinen yhteistyö tiivistyy Turun alueella
06.10.2022 9.00Speed Oy on 30-vuotias konttikuljetusten edelläkävijä
05.10.2022 18.00Metsätyö Hänninen Oy tekee laadukasta korjuujälkeä
05.10.2022 14.00Metsä Groupin huippumoderni saha on käynnistynyt Raumalla
05.10.2022 8.33Valmet Automotive on valmistanut jo miljoona akkupakettia
04.10.2022 17.55Risupeto teki konekuskista energiapuu urakoitsijan
04.10.2022 10.17Maanteiden talvihoitokausi on alkanut - Destian Kelikeskus ja Ilmatieteen laitos yhteistyössä jo 20 vuotta
04.10.2022 8.22Testivoittaja: MAN TGX Individual Lion S otti ykköspaikan ohjaamovertailussa
04.10.2022 8.00Metsien lannoituksella hiilinielut kasvuun
03.10.2022 16.44Hakkurivalinnassa päädytty Mus-Maxiin ensimmäisen, toisen ja kolmannen kerran
03.10.2022 11.34Nimitykset: Juha Mattila Renault Trucks Suomen myyntijohtajaksi
03.10.2022 11.06Uusien autojen rekisteröinnit yltivät varovaiseen kasvuun
03.10.2022 10.00Pääpuulajien tilavuusmallit on päivitetty
03.10.2022 9.00Koskisen Oy järjesti henkilöstöannin osana henkilöstön palkitsemista ja sitouttamista
03.10.2022 8.11Ruotsin Mercedes-Benz kuorma-autojen maahantuontiliiketoiminta Veholle 1.10.22.alkaen
02.10.2022 16.00Chevrolet Silverado on urakoitsijan monitoimiauto
02.10.2022 11.00BB-Aki teki miehen työn koko metsäalan puolesta
30.09.2022 23.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 39/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, metsä- ja maarakennusalan tuoreet kuulumiset
30.09.2022 8.22Energian hintojen korotus heijastuu kulutukseen
29.09.2022 10.13Metsämiesten Säätiö hakee uutta kumppania metsäomaisuutensa hoitoon
29.09.2022 10.09Sähköautot: Suurteholatausmahdollisuus Nurmijärvelle, Järvenpäähän ja Vihtiin
29.09.2022 9.29Tutkimus: Suomalaisten pörssiyhtiöiden maine hyvällä tasolla
28.09.2022 17.22Metsäkoneenkuljettajakoulutus on muutettava yhteishakuun erilliseksi hakukohteeksi
28.09.2022 15.30Viime talvi toi kitkarenkailla varustettujen autojen vahinkotilastoon pienen nousun
28.09.2022 11.00Valmet toimittaa päällystetyn kartongin valmistuslinjan asiakkaalleen Aasian ja Tyynenmeren alueella

Näytä lisää »