Mercedes-Maybach S-sarja jatkaa kohta satavuotista perinnettä

19.11.2020 13.11

mayba1.jpg

Mercedes-Maybach täyttää autonvalmistajana sata vuotta vuonna 2021, ja juhlavuoden alkupuolella ensimmäiset asiakkaat saavat vastaanottaa uuden sukupolven Mercedes-Maybach S-sarjan autot. Uuden Mercedes-Maybach S-sarjan myynti alkaa päämarkkina-alueilla Euroopan ulkopuolella tämän vuoden lopulla ja Saksassa sekä muissa Euroopan maissa keväällä 2021.

Vaativimman edustusluokan tulokas on erityispitkä, ylellinen ja haluttaessa kaksivärimaalattu sedan. Näyttävä etusäleikkö, Maybach-tunnus keulassa ja C-pilareissa, normaalia leveämmät takaovet ja kiinteät takakulmaikkunat erottavat Maybach-tason ulkonäöltään Mercedes-Benz S-sarjan autoista.

Ensimmäinen Maybach-nimeä kantanut henkilöauto oli vuonna 1921 Berliinin autonäyttelyssä esitelty Maybach Model W3, jonka koritöistä vastasi Cannstattissa toiminut Auerin koritehdas. 1930-luvulla Maybach vastasi kahdesta klassikoksi nousseesta ”Grosses Mercedes” -sarjasta. Jälkimmäinen, vuonna 1938 ensiesitelty Mercedes-Benz 770 (W 150), muistetaan Suomessakin marsalkka C.G.E. Mannerheimin ja Japanissa keisari Hirohiton edustusautona. Maybach palautettiin autonvalmistuksen huipulle uudelleen vuonna 2002 esitellyllä 240-sarjan mallilla.

Uusinta, vuonna 2014 esiteltyä Mercedes-Maybach S-sarjan sedania on myyty yli 60 000 kappaletta – erityisesti Kiinaan, jossa kuukausitoimitukset ovat vaihdelleet 600­–700 auton välillä. Muut tärkeimmät markkina-alueet ovat Venäjä, Etelä-Korea, Yhdysvallat ja Saksa. Vuonna 2019 Mercedes-Maybach S-sarjan autoja myyntiin maailman laajuisesti enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

mayba2.jpg

”Kuten Maybachin asiakkailla aikaisemminkin, myös nykyisillä auton ostajilla on kovat odotukset eksklusiivisesta ja yksilöllisestä autosta, joka on muotoiltu elegantisti, viimeistelty ensiluokkaisesti ja varustettu moderneimmalla teknologialla. Uuden Mercedes-Maybach S-sarjan vahvuudet tässä erityisen voimakkaasti kilpaillussa segmentissä löytyvät matkustusmukavuudesta, äänettömyydestä, turvallisuudesta ja muotoilusta”, Mercedes-Maybachin tuotantojohtaja Dirk Fetzer luonnehtii.

Ruhtinaallisesti tilaa ja matkustusmukavuutta takaistuimilla

Mercedes-Maybach S-sarjan akseliväli on 180 milliä pidempi kuin uusimmassa pitkäakselivälisessä Mercedes-Benz S-sarjan mallissa, peräti 3396 milliä. Muut mitat ovat (pituus/leveys/korkeus): 5469/1921/1510 mm. Pidempi akseliväli on käytetty kokonaan takaistuimilla matkustavien hyödyksi. Vakiovarustukseen kuuluu kaksi Executive-tasoista erillisistuinta sekä Chauffeur-varustepaketti.

Istuinten istuinosaa ja selkänojaa voi säätää haluttuun asentoon toisistaan riippumatta. Nilkka- ja reisitukea hyödyntämällä istuimet voi säätää rentouttavaan lepo- ja nukkuma-asentoon. Reisituki on noin 50 milliä aikaisempaa pidempi. Seating Comfort -varustepakettiin kuuluu pohjetuen integroitu hieromatoiminto. Toinen uusi mukavuusominaisuus on kaula-hartiaseudun lämmitys. Takaistuimet on varustettu automaattisilla turvavyön ojentajilla, jotka on integroitu Executive-istuinten säädettäviin selkänojiin. 

Mercedes-Maybach S-sarjan sisätilat pohjautuvat S-sarjan täysin uudistuneeseen sisätilasuunnitteluun. Kuljettajan työtä helpottaa vakiovarusteisiin kuuluva 12,8-tuumainen teräväpiirtoinen OLED-keskinäyttö. Kaikkiaan saatavana on viisi erilaista kuvaruutua ja -näyttöä, muun muassa 12,3-tuumainen kuljettajanäyttö 3D-syvyysvaikutelmalla. Mercedes-Maybach S-sarjassa mittaristossa on ruusukultasävyiset kehykset. Lisäväriä tuo 253 LED-valolla toteutettu aktiivinen tunnelmavalaistus, jossa on kaksi uutta värisävyä: ruusukulta ja ametistinhehku.

Takana matkustavia tervehtii erityinen Tervetuloa autoon -valotoiminto, ja takamatkustamossa hyödynnetään ensimmäistä kertaa myös adaptiivista takavalaistusta, jonka kirkkautta sekä kohdevalojen määrää ja suuntausta voi säätää omiin tarpeisiin sopiviksi. Loungemaista ylellisen rentoa tunnelmaa luovat korkealuokkaiset puusomisteet. Mercedes-Maybach S-sarja voidaan varustaa sähkötoimisilla takaovilla, joita voi käyttää myös kuljettajan istuimelta.

MBUX-toiminnot saatavana myös taakse, vastamelutoiminto parantaa akustiikkaa

Toisen sukupolven MBUX-käyttöjärjestelmä (Mercedes-Benz User Experience) ensiesiteltiin uudessa S-sarjassa, ja Mercedes-Maybach S-sarjan myötä sen käyttömahdollisuudet laajenevat entisestään. Lisävarusteena MBUX:n sisätila-avustimen saa myös takaistuimen matkustajien käyttöön. Avustin tunnistaa esimerkiksi käyttäjän katseen suunnan, käsieleitä sekä kehonkieltä. Takaistuimelta tapahtuva järjestelmän käyttö perustuu kattolinjaan asennettuihin 3D-laserkameroihin. Jos sisätila-avustin esimerkiksi toteaa takamatkustajan liikuttavan kättään tavoitellakseen turvavyötä, turvavyö ojentuu eteenpäin kohti matkustajaa helpottamaan vyön kiinnittämistä.

Mercedes-Maybach S-sarjan äänieristystä on parannettu vieläkin entisestään muun muassa lisäämällä eristysmateriaalia takapyöräkaarien alueelle. Autossa hyödynnetään ensimmäistä kertaa aktiivista tieäänien kompensointia eli kuulokkeista tuttua vastamelutoimintoa. Järjestelmä vähentää ei-toivottua matalataajuista melua vastamelua hyödyntäen. Äänen tuottamiseen käytetään Burmester 4D surround -äänentoistojärjestelmän bassokaiuttimia.

Takaturvatyynyt ja taka-akseliohjaus lisäävät mukavuutta ja -turvallisuutta

Mercedes-Maybach S-sarjan vakiovarusteisiin kuuluvat takamatkustajan etuturvatyynyt. Ne vähentävät takamatkustajien pään ja niskan alueisiin kohdistuvaa kuormitusta ja törmäysvoimia mahdollisessa kolaritilanteessa. Takaistuimen etuturvatyyny laukeaa normaalia pehmeämmin uuden putkimaisen rakenteensa ansiosta.

Ajamisen iloa ja ketteryyttä sekä turvallisuutta lisää uusi E-Active Body Control -alusta, joka on yhdistetty vakiovarusteiseen Airmatic-ilmajousitukseen. Kolaritilanteessa alusta nostaa koria ylöspäin vain muutamassa kymmenesosasekunnissa. Tämä vähentää matkustajiin kohdistuvaa kuormitusta, kun törmäys suuntautuu korin erityisen vankkoihin pohjarakenteisiin.

Lisävarusteena on saatavana taka-akseliohjaus, joka pienentää auton kääntöympyrää jopa kaksi metriä ja helpottaa auton käsittelyä kaupunkiolosuhteissa. Vaihtoehtoja on kaksi: 4,5 asteen tai 10 asteen taka-akseliohjaus. Normaalin 13,4 metrin sijaan auto kääntyy tällöin joko 12,4:n tai 11,4 metrin ympyrässä.

Uusi ja toistaiseksi vain Saksassa sallittu turva- ja mukavuusominaisuus on Digital Light -valojärjestelmä. Lisävarusteena saatava vallankumouksellinen ajovaloteknologia mahdollistaa kokonaan uusia valotoimintoja kuten suunta- tai varoitusmerkkien heijastamisen tien pintaan. Digital Light -valojen molemmissa yksiköissä on valomoduuli, joka sisältää kolme äärimmäisen tehokasta LED-valoa. Näiden valo taitetaan ja kohdennetaan uudelleen 1,3 miljoonan mikropeilin avulla. Auton ajovalojen tarkkuus on näin yli 2,6 miljoonaa pikseliä.

Arviolta vuoden 2021 toiselta puoliskolta lähtien Mercedes-Maybach S-sarjan lisävarusteeksi on tulossa Drive Pilot -järjestelmä, jonka avulla autolla voidaan ajaa (Saksassa) lähes automaattisesti moottoritieosuuksilla, kun nopeus on alle 60 km/h ja teillä on runsaasti liikennettä ja ruuhkaa.

30.12.2020 15.47Uusi rehulaki voimaan 1.1.2021
29.12.2020 12.44HUOMIO! Vielä ehdit mukaan uuden vuoden uutislähetykseen
29.12.2020 10.50Nokian Renkaiden nastarengasvalikoima uudistuu
29.12.2020 9.00Kreate yhteistyössä Metsä Fibren miljardihankkeen maanrakennustöissä Kemissä
29.12.2020 9.00Lappeenrantaan rakenteilla uusi kaasutankkausasema
28.12.2020 17.00Komatsu-metsäkoneiden joulukuun tarjouskampanja - kannanotto paremman näkemisen puolesta
28.12.2020 16.11Kuluttajien luottamus suunnilleen ennallaan joulukuussa
28.12.2020 9.30Hyötyajoneuvojen EU-rekisteröinnit kääntyivät kasvuun marraskuussa
27.12.2020 18.00Koskisen Puunhankinta hakee kumppaneita autokuljetukseen ja hakkuutähteiden metsäkuljetuksiin
27.12.2020 11.11Vaatiiko tulevaisuuden liikenne investointeja viestintäverkkoihin?
26.12.2020 11.11Suomen ennakkoväkiluku oli marraskuun lopussa 5 535 605
26.12.2020 9.00Komatsu Forestin valokuvauskilpailun marraskuun voittaja on valittu
25.12.2020 18.00KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia! Jouluspesiaalissa mukavia tarinoita ja joulutervehdyksiä alan toimijoilta
25.12.2020 10.11Metsäteho: Metsäkoneautomaation kehitysnäkymät ovat maltilliset
24.12.2020 11.00Kuorman varmistamista ja kuormakoreja koskevat vaatimukset löytyvät jatkossa yhdestä määräyksestä
23.12.2020 11.00Metsäluonnosta arvoaineita koronaviruksen päihittämiseen
22.12.2020 14.05Suvanto Trucksin omistus siirtyy yrityksen avainhenkilöille
22.12.2020 10.44DAF solmi kaupat 1300 autosta
22.12.2020 10.22Metsäluonnon arvoaineet hyötykäyttöön
21.12.2020 18.54YRITYKSENNE JOULUTERVEHDYS MUKAAN? Tulossa joulupäivän Hyviä uutisia! erikoislähetys
21.12.2020 12.53Einari Vidgrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia
21.12.2020 12.00Biohiilestä kehitteillä uusi kiertotalouden huipputuote
21.12.2020 8.55Suomen kauppalaivastossa yli 1200 alusta
21.12.2020 8.23Moottorisahavalmistajan tekniset ratkaisut palkittiin
20.12.2020 12.35Raskaan kaluston osaavaa rengaspalvelua Hollolassa
19.12.2020 13.38Stora Enso luopuu metsäomistuksistaan Etelä-Ruotsissa
18.12.2020 23.33KATSO TÄSTÄ 18.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
18.12.2020 16.11Metsäammattilaisten julkinen riepottelu turhaa - Metsiä hoidetaan Suomessa asiantuntevasti
18.12.2020 9.12Lukiolaiset hakeutuvat harvoin metsäalan jatko-opintoihin
18.12.2020 8.08Metsä Groupin kesätyöpaikat 2021 hakuun
17.12.2020 14.50Nimitykset: Kari Halonen Vehon Suomen liiketoimintojen johtajaksi
17.12.2020 13.02Citroën ë-Jumpy - International Van of the Year 2021, Kansainvälinen vuoden pakettiauto 2021
17.12.2020 10.28Euro NCAP: Pakettiautojen turvallisuusvarusteissa parantamisen varaa
17.12.2020 9.01Nimitykset: Mikko Silfverberg tuotepäälliköksi MAN Truck&Bus Finlandille
17.12.2020 9.00Stora Enson keätyöpaikat hakuun
16.12.2020 14.12Metsäkonetelat mukaan OFAn tuotevalikoimaan
16.12.2020 10.20Tutkimus: Hakkuualan maanmuokkaus lisää taimettumista
16.12.2020 9.00Polttoaineiden käytön hiilidioksidipäästöt vähenivät tammi-syyskuussa liki viidenneksellä edellisvuodesta
16.12.2020 8.45Kuorma-autoilla kuljetetut tavaramäärät kasvussa
16.12.2020 8.33DAF Leylandin tehdas saavutti kunnioitettavan merkkipaalun
15.12.2020 14.20Ponsse rekrytoi osaajia digitaaliseen kehitykseen
15.12.2020 13.30Valmet sai merkittävän tilauksen Ruotsiin
15.12.2020 11.25Kuorma-autovalmistajat ja energiayhtiöt perustivat yhteisen vetyauto-klusterin
15.12.2020 10.00Nokian Raskaiden Renkaiden tuotekehityskeskus pyörii nyt täydellä teholla
14.12.2020 14.15Uusi yhteinen brändi HydSupply korvaa Satatekniikan ja HydroSystemin
14.12.2020 14.00Valmet toimittaa merkittävän paperikoneen lajinvaihtouudistuksen Cascadesille Yhdysvaltoihin
14.12.2020 9.24Kyberrikollisuus yleistyy - Suomessa tietomurtoja reilusti muuta Eurooppaa enemmän
14.12.2020 9.00USB-latureissa vakavia turvallisuuspuutteita - Katso lista vaarallisista latureista
12.12.2020 16.14Vermeer HG6800 TX murskain on vaikuttava tehopakkaus
11.12.2020 23.00KATSO TÄSTÄ 11.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
10.12.2020 15.01Matti Lahti ja KR Trucks Oy DAF-myyntitiimiin
10.12.2020 15.00Kuljetusalan oma yöradio saa jatkoa helmikuussa
10.12.2020 10.43Energian hinnat metsähaketta lukuun ottamatta viime vuotta matalammalla tasolla
10.12.2020 9.55Ford Mustang Mach-E alkuvuodesta Suomeen
10.12.2020 9.25Poriin rakennetaan vanadiinin tuotantolaitos
10.12.2020 9.08Kotkamills itävaltalaisomistukseen
09.12.2020 20.00HUOMIO MAINOSTAJAT! Vuodenvaihteen Metsäalan Ammattilehti on valmistumassa - ehdit vielä mukaan...
09.12.2020 18.01Koneyrittäjät: Yrityksille 800 miljoonan euron tappiot energiaturpeen alasajosta
09.12.2020 12.31PSA Yhtymältä täyssähköversiot kompaktiin pakettiautoluokkaan
09.12.2020 12.26Nokian Ground King traktorinrenkaan kokovalikoima laajenee
09.12.2020 8.40Yhä useampi liikenteessä liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla - luvassa kovat sanktiot
09.12.2020 8.29PRH: Scanialla eniten mallioikeuksia Suomessa
08.12.2020 17.05Enonkoskelaiselle kuljetusyrittäjä Kari Malmstedtille on myönnetty Metsämiesten Säätiön "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
08.12.2020 16.02LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti on ilmestynyt - 264 sivua maarakennus- ja kaivosalan asiaa
08.12.2020 14.33Metsien kasvua turvataan ilmastokestävällä metsänhoidolla
08.12.2020 14.00Segway mukaan mönkijämarkkinoille - Hybridillä maastoon!
08.12.2020 10.10Valmet Automotive käynnistää mittavan laajennushankkeen Uudenkaupungin autotehtaalla
08.12.2020 9.30Havununnakannat yhä runsaimmat Lounais-Suomessa
07.12.2020 12.10Kesätyöpaikkahaku metsäyhtiöihin on käynnistynyt
07.12.2020 11.01ELY-Keskukselta uusi karttatyökälu metsätalouden suojavyöhykkeiden mallintamiseen
07.12.2020 9.05Metsä Fibre rekrytoi lisää operaattoreita uudelle Rauman sahalle
06.12.2020 16.42Olofsfors Pro-Grip metsäkoneketju mallisto laajenee
06.12.2020 12.01Zaslaw perävaunut: Eurooppalaista laatua Suomen vaativiin olosuhteisiin
05.12.2020 12.00Ammattiliikenteen polttoainepalvelut vahvistuvat Seinäjoella
04.12.2020 23.59KATSO TÄSTÄ 4.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
04.12.2020 9.26Kotkan Sunilaan nousee granuloidun ligniinin tuotantolinja
03.12.2020 16.55Suur-Seudun Osuuskaupan maatalousliiketoiminnat Hankkijalle
03.12.2020 15.23Fordin mallistoon uudet alennetun autoveron pakettiautot
02.12.2020 14.02Nimitykset: Tomas Garaisi Iveco Finland Oy:n avainasiakaspäälliköksi
02.12.2020 12.54Volkswagen up! Cargo - täysosuma pakettiautoluokan pienempään päähän
01.12.2020 15.22Renault Trucks täydentää täyssähköautomallistoaan uusilla vaitoehdoilla
01.12.2020 15.00Teollisuuden ykköstapahtuma Alihankinta 2020 ja AlihankintaHEAT verkossa 8.?10.12.2020
01.12.2020 14.51Stora Enso ja Tornator metsänhoitopalvelu-yhteistyöhön
01.12.2020 14.44Metsä Board keskittyy kasvuun kartongissa
01.12.2020 13.33Uusien autojen ensirekisteröintien syöksykierre syvenee entisestään - Kevyt kuorma-autot vuoden valopilkku
01.12.2020 10.33Metsä Fibren toimitusjohtaja Ismo Nousiainen puhuu Kemin ja Rauman investoinneista
01.12.2020 10.02EPEC lanseeraa täysin uuen PDU-ohjausyksikön työkone- ja hyötyajoneuvokäyttöön
01.12.2020 9.36Volvo Trucks ja Renault Trucks tukemassa kaasukuorma-autohankintaa merkittävällä lisäedulla
01.12.2020 8.33SNOBI-innovaatiohanke lupaa vauhtia yritystoiminnan kehittämiseen
30.11.2020 16.01Metsäkonepalvelu vahvistaa asemaansa Ruotsissa ostamalla Reko Gallringsentreprenad AB:n päätehakkuutoiminnot
30.11.2020 15.00Mercedes-Benz eActros ja Mercedes-Benz GenH2 voittivat vuoden 2021 Truck Innovation Award -palkinnon
30.11.2020 10.30TTS Työtehoseura: Uusi täydennyskoulutuskonsepti talousmetsien luonnonhoitoon ja jatkuvan kasvatuksen hakkuisiin
30.11.2020 9.55Koneosapalvelulla meneillään varastontyhjennys - katso tästä joulukuun tarjoukset
30.11.2020 9.50Kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatukea ja Henkilöautojen romutuspalkkiota koskevat lait voimaan 1.12.
30.11.2020 9.32Reilu Teko -keräyksessä liki 800 000 kiloa muovia talteen
30.11.2020 8.30Suurten yritysten liikevaihdoissa aaltoliikettä
29.11.2020 14.03AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Transit Custom PHEV - Vaihtoehto dieselille
29.11.2020 11.30Puutavara-autoilijat luottaa kotimaisiin vetolaitteisiin
28.11.2020 13.30Teemu Tiitinen - harvennusekspertti Hammaslahdelta
27.11.2020 23.20KATSO TÄSTÄ 27.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia

Näytä lisää »