AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Transit Custom PHEV - Vaihtoehto dieselille

29.11.2020 14.03

Transit_1.jpg

Ford Transit Custom PHEV on mielenkiintoinen sähköauto jossa polttomoottorin tehtävänä on toimia varavoimalana. Ajossa hybridi-uutuus kulkee mallikkaasti ja jopa pienin kustannuksin, kunhan ajoakussa on riittävästi ”seinästä” ladattua virtaa. 

(kuva yllä: Transit Custom PHEV ladattavassa hybridissä on 1 130 kg:n nettokantavuus ja muuttumaton 6,0 m3:n tavaratila. Vetokoukkua autoon ei saa laittaa. Ajo-akustolla on Fordin kahdeksan vuoden / 160 000 kilometrin takuu.)

Ford Transit Custom PHEV:n kehittyneessä ladattavassa hybridijärjestelmässä on keskeisessä asemassa 13,6 kWh:n akku, jota voidaan ladata polttomoottorin lisäksi myös sähköverkosta. Akkuvirran luvataan riittävän parhaimmillaan jopa 60 km matkaan. Käytännössä toimintamatka jää kuitenkin noin puoleen luvatusta.

Transit Custom PHEV eroaa täyssähköautosta siinä että sen moottoritilan uumeniin on sovitettu teholtaan 125 hv EcoBoost -bensiinimoottori. Kolmipyttyinen ja iskutilavuudeltaan litrainen moottori kasvattaa auton toimintamatkan parhaimmillaan yli 500 kilometriin. 

Omintakeinen toteutus

Fordin henkilöautomalleista poiketen polttomoottorilta ei ole suoraa yhteyttä vetäviin pyöriin, vaan koneen pääasiallisena tehtävänä on tuottaa sähköä tavaratilan lattian alle sovitettuun akkupakettiin.  Eturenkaiden pyörittäminen tapahtuu 48V / 93 kW sähkömoottorin voimin.  Vastaava toimintaperiaate on tuttu vaikkapa laivoista ja sukellusveneistä joskin mittakaava on toinen.

Transit__2.jpg

(kuva: Ohjaamon ilmastointi ja lämmitetty tuulilasi kuuluvat kaikkien autojen vakiovarusteluun. Valinnaisvarusteena on saatavilla Fordin ääniohjattu SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmä, jonka 8 tuuman kosketusvärinäyttöä voi käyttää pyyhkäisy- ja nipistyseleillä.)

Vetoa riittää

Mittaristossa on omat mittarit sekä akkuvirralle että polttoaineelle. Taltioidun sähkövirran riittoisuutta indikoidaan myös erillisellä ja hyvin ajan tasalla olevan kilometrinäytön avuin.

Kuljettaja voi valita neljästä eri EV-ajotilasta: EV Auto tarjoaa optimaalisen yhdistelmän suorituskykyä ja taloudellisuutta. EV Now käyttää pääasiassa akkuenergiaa päästöttömään ajoon ja ottaa akustoa lataavan polttomoottorin käyttöön vasta, kun akkujen varaustaso saavuttaa vähimmäisrajan. EV Later ylläpitää akun kulloistakin varaustilaa myöhempää käyttöä varten käyttämällä pääasiassa akustoa lataavaa polttomoottoria ja jarruenergian talteenottoa. EV Charge hyödyntää polttomoottoria akun lataamiseen ja lataa akun täyteen seuraavaa tarvittavaa EV Now ‑ajoa varten.

Ajotilaa vaihtamalla auton käytös muuttuu huomattavasti. EV Now -ajotilassa voimalinja vastaa kaasupolkimelta annettuihin komentoihin täyssähköauton tavoin ripeästi ja viiveittä. Virran hiipuessa automatiikka kääntää ajotilan EV Charge -tilaan ja bensiinimoottori käynnistyy tuottamaan energiaa. Samalla auton käytös muuttuu havaittavasti laiskemmaksi sekä kaasuvaste etäisemmäksi. 

Transit__6.jpg(kuva: Latauspistoke on viety vasempaan etukulmaan. Auton mukana toimitetaan sekä verkkovirtalaturi että pikalataustolppaan sopiva johto.)

Koeajon perusteella Transit PHEV:n ajotilaksi kannattaakin valita useimmin EV Auto, missä automatiikka huolehtii akkuvirran riittoisuudesta. Mainittakoon että pysähdyksissä ollessa ja vaihdevipu P-asennossa auto ei reagoi välttämättä lainkaan kaasupolkimen komentoihin. Olipa ajotilana mikä tahansa edellä mainituista. Automatiikan ansiosta moottorin äänimaailma ja ns. perstuntuma poikkeavat totutusta. Kaasupolkimen pohjaan survominen nostaa toki koneen kierroksia, mutta vain automatiikan antamissa raameissa. 

Maantiellä ja taajamaliikenteessä Transit Custom PHEV:n ajokäytös on sujuvaa. Työmailla ja muutoin haastavissa olosuhteissa ajettaessa hybridi-Transitin kanssa pärjää pienen totuttelun jälkeen. 

Janoisten sankari

Ajoakuston latausajoiksi ilmoitetaan 10 Ampeerin pistokkeesta reilut neljä tuntia ja tehokkaampaa 2 AC -latauslaitetta käytettäessä vajaat kolme tuntia. Sähköenergiaa kerätään lisäksi jarrutusenergiaa talteenottamalla. Jarrutusenergian keruujärjestelmässä on kaksi tehokkuusaluetta: Drive- ja Low joiden valinta tapahtuu vaihdevivusta. Etenkin Drive-asenossa järjestelmä pelaa lähes raskaiden kuorma-autojen hydraulihidastimien tavoin.

Hybridi-Transitin yhdistetyn ajotavan polttoaineenkulutuslukemaksi ilmoitetaan vajaat 3 l/100 km, mikä olisi toteutuessaan kaikilla mittareilla mitattuna ennätyksellisen matala lukema hyötyajoneuvolle. Jos reitin varrelle ei satu sopivaa akkujen latausmahdollisuutta voi bensiininkulutus kasvaa jopa kolminkertaiseksi.

Koeajolle lähdettäessä ajotietokone arvioi täyteen ladatun ajoakun riittävän 29 km ajomatkaan. Jopa puolet valmistajan antamaa lukemaa pienempi toimintamatka vaikutti ajoakuston kapasiteettiin suhteutettuna myyntiesitteen lupauksia uskottavammalta. 

Muutaman kilometrin totuttelun jälkeen valitsin kojelaudan nappulasta EV Now -ajotilan eli vain akkujen varassa tehtävän ajon. Positiivisena seikkana mainittakoon että ajotietokoneen arvio piti täsmälleen paikkansa. Polttomoottori käynnistyi täsmälleen 29 km ajomatkan jälkeen.

EV Charge -ajotilassa polttomoottori lataa ajoakustoa varsin verkkaisesti, mikä on ymmärrettävää kun suurin osa virrasta käytetään ajamiseen. Nopeimmin lataus vaikuttaa sujuvan paikallaan oltaessa. Mutta silloin liikutaan joutokäyntiä koskevan asetuksen rajamailla. Akun lataus kannattaakin hoitaa mahdollisimman pitkälle verkkovirran voimin. Se on paitsi vähäpäästöistä myös merkittävästi edullisempaa, kuin bensiinimoottorilla. Akkuvirran loputtua auton polttoaineen kulutusmittari näyttää jo muutaman kilometrin ajon perästä reilun neljän litran keskikulutuslukemaa. Muutaman kymmenen ajokilometrin jälkeen jo liki kuutta litraa. 

Ford Transit Custom PHEV onkin parhaimmillaan taajamissa ja korkeintaan muutaman kymmenen kilometrin mittaisilla siirtymillä, missä ajoakun voi ladata valtion sähköverkosta. Monissa työtehtävissä pakettiauton päivittäiset ajomatkat jäävätkin verraten lyhyiksi jolloin uusi tekniikka puolustaa paikkaansa.

Ostaisinko?

Ford Transit Custom PHEV sijoittuu hyötyautomaailmassa omaan luokkaansa. Sillä on mahdollista ajaa pitkiä matkoja puhtaasti täyssähköautona ja ns. Range Extender -polttomoottori mahdollistaa sille tarvittaessa usean sadan kilometrin toimintamatkan.

Maahantuojan hinnastossa Transit Custom PHEV asemoituu odotetusti hintahaitarin ylimpään segmenttiin. Alkuvaiheessa mallia tarjotaan ainoastaan yhtenä koripituusvaihtoehtona eli L1H1. Varustelutasoja on kaksi: perustaso Trend ja ylellinen Limited. Ensin mainitun verollinen listahinta on vakiovarustein lähes 49 000 euroa. Varustelutason korottaminen nostaa hintapyynnin 52 700 euron paremmalle puolelle. Hintaero vastaaviin dieselmalleihin on pitkälle toistakymmentä tuhatta euroa. 

Työmaakäytössä bensiinimoottorin tähdittämän Transit Custom PHEV:n hankintaa voi perustella vaikkapa vihreillä arvoilla tai viehätyksellä uuteen tekniikkaan. Mikäli ne eivät tunnu omilta jutuilta kannattaa katseet yhä kääntää valmistajan erinomaisien dieselvaihtoehtojen suuntaan. 

Transit__8.jpg

30.12.2020 15.47Uusi rehulaki voimaan 1.1.2021
29.12.2020 12.44HUOMIO! Vielä ehdit mukaan uuden vuoden uutislähetykseen
29.12.2020 10.50Nokian Renkaiden nastarengasvalikoima uudistuu
29.12.2020 9.00Kreate yhteistyössä Metsä Fibren miljardihankkeen maanrakennustöissä Kemissä
29.12.2020 9.00Lappeenrantaan rakenteilla uusi kaasutankkausasema
28.12.2020 17.00Komatsu-metsäkoneiden joulukuun tarjouskampanja - kannanotto paremman näkemisen puolesta
28.12.2020 16.11Kuluttajien luottamus suunnilleen ennallaan joulukuussa
28.12.2020 9.30Hyötyajoneuvojen EU-rekisteröinnit kääntyivät kasvuun marraskuussa
27.12.2020 18.00Koskisen Puunhankinta hakee kumppaneita autokuljetukseen ja hakkuutähteiden metsäkuljetuksiin
27.12.2020 11.11Vaatiiko tulevaisuuden liikenne investointeja viestintäverkkoihin?
26.12.2020 11.11Suomen ennakkoväkiluku oli marraskuun lopussa 5 535 605
26.12.2020 9.00Komatsu Forestin valokuvauskilpailun marraskuun voittaja on valittu
25.12.2020 18.00KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia! Jouluspesiaalissa mukavia tarinoita ja joulutervehdyksiä alan toimijoilta
25.12.2020 10.11Metsäteho: Metsäkoneautomaation kehitysnäkymät ovat maltilliset
24.12.2020 11.00Kuorman varmistamista ja kuormakoreja koskevat vaatimukset löytyvät jatkossa yhdestä määräyksestä
23.12.2020 11.00Metsäluonnosta arvoaineita koronaviruksen päihittämiseen
22.12.2020 14.05Suvanto Trucksin omistus siirtyy yrityksen avainhenkilöille
22.12.2020 10.44DAF solmi kaupat 1300 autosta
22.12.2020 10.22Metsäluonnon arvoaineet hyötykäyttöön
21.12.2020 18.54YRITYKSENNE JOULUTERVEHDYS MUKAAN? Tulossa joulupäivän Hyviä uutisia! erikoislähetys
21.12.2020 12.53Einari Vidgrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia
21.12.2020 12.00Biohiilestä kehitteillä uusi kiertotalouden huipputuote
21.12.2020 8.55Suomen kauppalaivastossa yli 1200 alusta
21.12.2020 8.23Moottorisahavalmistajan tekniset ratkaisut palkittiin
20.12.2020 12.35Raskaan kaluston osaavaa rengaspalvelua Hollolassa
19.12.2020 13.38Stora Enso luopuu metsäomistuksistaan Etelä-Ruotsissa
18.12.2020 23.33KATSO TÄSTÄ 18.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
18.12.2020 16.11Metsäammattilaisten julkinen riepottelu turhaa - Metsiä hoidetaan Suomessa asiantuntevasti
18.12.2020 9.12Lukiolaiset hakeutuvat harvoin metsäalan jatko-opintoihin
18.12.2020 8.08Metsä Groupin kesätyöpaikat 2021 hakuun
17.12.2020 14.50Nimitykset: Kari Halonen Vehon Suomen liiketoimintojen johtajaksi
17.12.2020 13.02Citroën ë-Jumpy - International Van of the Year 2021, Kansainvälinen vuoden pakettiauto 2021
17.12.2020 10.28Euro NCAP: Pakettiautojen turvallisuusvarusteissa parantamisen varaa
17.12.2020 9.01Nimitykset: Mikko Silfverberg tuotepäälliköksi MAN Truck&Bus Finlandille
17.12.2020 9.00Stora Enson keätyöpaikat hakuun
16.12.2020 14.12Metsäkonetelat mukaan OFAn tuotevalikoimaan
16.12.2020 10.20Tutkimus: Hakkuualan maanmuokkaus lisää taimettumista
16.12.2020 9.00Polttoaineiden käytön hiilidioksidipäästöt vähenivät tammi-syyskuussa liki viidenneksellä edellisvuodesta
16.12.2020 8.45Kuorma-autoilla kuljetetut tavaramäärät kasvussa
16.12.2020 8.33DAF Leylandin tehdas saavutti kunnioitettavan merkkipaalun
15.12.2020 14.20Ponsse rekrytoi osaajia digitaaliseen kehitykseen
15.12.2020 13.30Valmet sai merkittävän tilauksen Ruotsiin
15.12.2020 11.25Kuorma-autovalmistajat ja energiayhtiöt perustivat yhteisen vetyauto-klusterin
15.12.2020 10.00Nokian Raskaiden Renkaiden tuotekehityskeskus pyörii nyt täydellä teholla
14.12.2020 14.15Uusi yhteinen brändi HydSupply korvaa Satatekniikan ja HydroSystemin
14.12.2020 14.00Valmet toimittaa merkittävän paperikoneen lajinvaihtouudistuksen Cascadesille Yhdysvaltoihin
14.12.2020 9.24Kyberrikollisuus yleistyy - Suomessa tietomurtoja reilusti muuta Eurooppaa enemmän
14.12.2020 9.00USB-latureissa vakavia turvallisuuspuutteita - Katso lista vaarallisista latureista
12.12.2020 16.14Vermeer HG6800 TX murskain on vaikuttava tehopakkaus
11.12.2020 23.00KATSO TÄSTÄ 11.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
10.12.2020 15.01Matti Lahti ja KR Trucks Oy DAF-myyntitiimiin
10.12.2020 15.00Kuljetusalan oma yöradio saa jatkoa helmikuussa
10.12.2020 10.43Energian hinnat metsähaketta lukuun ottamatta viime vuotta matalammalla tasolla
10.12.2020 9.55Ford Mustang Mach-E alkuvuodesta Suomeen
10.12.2020 9.25Poriin rakennetaan vanadiinin tuotantolaitos
10.12.2020 9.08Kotkamills itävaltalaisomistukseen
09.12.2020 20.00HUOMIO MAINOSTAJAT! Vuodenvaihteen Metsäalan Ammattilehti on valmistumassa - ehdit vielä mukaan...
09.12.2020 18.01Koneyrittäjät: Yrityksille 800 miljoonan euron tappiot energiaturpeen alasajosta
09.12.2020 12.31PSA Yhtymältä täyssähköversiot kompaktiin pakettiautoluokkaan
09.12.2020 12.26Nokian Ground King traktorinrenkaan kokovalikoima laajenee
09.12.2020 8.40Yhä useampi liikenteessä liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla - luvassa kovat sanktiot
09.12.2020 8.29PRH: Scanialla eniten mallioikeuksia Suomessa
08.12.2020 17.05Enonkoskelaiselle kuljetusyrittäjä Kari Malmstedtille on myönnetty Metsämiesten Säätiön "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
08.12.2020 16.02LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti on ilmestynyt - 264 sivua maarakennus- ja kaivosalan asiaa
08.12.2020 14.33Metsien kasvua turvataan ilmastokestävällä metsänhoidolla
08.12.2020 14.00Segway mukaan mönkijämarkkinoille - Hybridillä maastoon!
08.12.2020 10.10Valmet Automotive käynnistää mittavan laajennushankkeen Uudenkaupungin autotehtaalla
08.12.2020 9.30Havununnakannat yhä runsaimmat Lounais-Suomessa
07.12.2020 12.10Kesätyöpaikkahaku metsäyhtiöihin on käynnistynyt
07.12.2020 11.01ELY-Keskukselta uusi karttatyökälu metsätalouden suojavyöhykkeiden mallintamiseen
07.12.2020 9.05Metsä Fibre rekrytoi lisää operaattoreita uudelle Rauman sahalle
06.12.2020 16.42Olofsfors Pro-Grip metsäkoneketju mallisto laajenee
06.12.2020 12.01Zaslaw perävaunut: Eurooppalaista laatua Suomen vaativiin olosuhteisiin
05.12.2020 12.00Ammattiliikenteen polttoainepalvelut vahvistuvat Seinäjoella
04.12.2020 23.59KATSO TÄSTÄ 4.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
04.12.2020 9.26Kotkan Sunilaan nousee granuloidun ligniinin tuotantolinja
03.12.2020 16.55Suur-Seudun Osuuskaupan maatalousliiketoiminnat Hankkijalle
03.12.2020 15.23Fordin mallistoon uudet alennetun autoveron pakettiautot
02.12.2020 14.02Nimitykset: Tomas Garaisi Iveco Finland Oy:n avainasiakaspäälliköksi
02.12.2020 12.54Volkswagen up! Cargo - täysosuma pakettiautoluokan pienempään päähän
01.12.2020 15.22Renault Trucks täydentää täyssähköautomallistoaan uusilla vaitoehdoilla
01.12.2020 15.00Teollisuuden ykköstapahtuma Alihankinta 2020 ja AlihankintaHEAT verkossa 8.?10.12.2020
01.12.2020 14.51Stora Enso ja Tornator metsänhoitopalvelu-yhteistyöhön
01.12.2020 14.44Metsä Board keskittyy kasvuun kartongissa
01.12.2020 13.33Uusien autojen ensirekisteröintien syöksykierre syvenee entisestään - Kevyt kuorma-autot vuoden valopilkku
01.12.2020 10.33Metsä Fibren toimitusjohtaja Ismo Nousiainen puhuu Kemin ja Rauman investoinneista
01.12.2020 10.02EPEC lanseeraa täysin uuen PDU-ohjausyksikön työkone- ja hyötyajoneuvokäyttöön
01.12.2020 9.36Volvo Trucks ja Renault Trucks tukemassa kaasukuorma-autohankintaa merkittävällä lisäedulla
01.12.2020 8.33SNOBI-innovaatiohanke lupaa vauhtia yritystoiminnan kehittämiseen
30.11.2020 16.01Metsäkonepalvelu vahvistaa asemaansa Ruotsissa ostamalla Reko Gallringsentreprenad AB:n päätehakkuutoiminnot
30.11.2020 15.00Mercedes-Benz eActros ja Mercedes-Benz GenH2 voittivat vuoden 2021 Truck Innovation Award -palkinnon
30.11.2020 10.30TTS Työtehoseura: Uusi täydennyskoulutuskonsepti talousmetsien luonnonhoitoon ja jatkuvan kasvatuksen hakkuisiin
30.11.2020 9.55Koneosapalvelulla meneillään varastontyhjennys - katso tästä joulukuun tarjoukset
30.11.2020 9.50Kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatukea ja Henkilöautojen romutuspalkkiota koskevat lait voimaan 1.12.
30.11.2020 9.32Reilu Teko -keräyksessä liki 800 000 kiloa muovia talteen
30.11.2020 8.30Suurten yritysten liikevaihdoissa aaltoliikettä
29.11.2020 14.03AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Transit Custom PHEV - Vaihtoehto dieselille
29.11.2020 11.30Puutavara-autoilijat luottaa kotimaisiin vetolaitteisiin
28.11.2020 13.30Teemu Tiitinen - harvennusekspertti Hammaslahdelta
27.11.2020 23.20KATSO TÄSTÄ 27.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia

Näytä lisää »