AMMATTILEHTI KOEAJAA: RAM 1500 4x4 HEMI eTorgue Limited 10th anniversary Crew Cab: Työmaiden salonkivaunu12.06.2023 19.04
RAM on tuonut mallistoonsa uuden ja vielä aikaisempaakin hulppeammin varustellun vaihtoehdon lava-autojen Full Size-luokkaan sijoittuvasta RAM 1500:sta. 10th anniversary mallin mukavuusvarusteisiin on pakattu likimain kaikki ajateltavissa olevat ”jenkkiherkut”. RAM maahantuoja Carvistalta koeajettavaksi lainatussa autossa on ikään kuin kirsikkana kakussa väkivahvaan HEMI-vinkkeliin liki 200 Nm verran lisävääntöä tuova eTorgue-kevythybridi. Juhlamallin Ramissa valmistaja on vienyt korkealuokkaisen viimeistelyn, etenkin matkustamon puolella, vielä pisaran verran sisarmallejakin pidemmälle. Juhlamallin ulkoisia tunnusmerkkejä ovat koko keulan leveydelle ulottuva krominhohtoinen maski ja konepeiton keskeltä korottava ”kyhmy”. eTorgue -paketin läsnäolo puolestaan selviää kyhmyn logosta. Myös vanteet ovat juhlavammat ja halkaisijaltaan 22-tuumaiset, joskin nyt autossa on alla pari tuumaa pienemmät talvikiekot Dirt AT:n näyttävillä vanteilla. Sisustan puolella on tarjolla perinteiset pyöreäpohjaiset mittarit ja uusimman sukupolven kosketusnäytön toimivasti yhteensovittava kojelauta. Auton lajityypille ominaiseen tapaan useimmat ajossa tarvittavista toiminnoista löytyy omien kytkimien takaa. (kuva: Kojelaudan 12 tuuman näyttö on kirkas ja varustettu Uconnect 5 -järjestelmällä. Massiivisessa keskikonsolissa on liukuvat mukinpidikkeet ja kaksinkertainen avattava kansi. Konsolin etuosassa on lataava matkapuhelinteline. Akselilukolla varustettua nelivetojärjestelmää hallitaan vaihdevalitsimen viereisistä nappuloista.) Juhlamallissa verhoilumateriaaleista on otettu kaikki irti. Kojelaudan päällä ja jopa A-pilarien nousukahvoissa on nahkaa pinnassa. Ilmastoidut ja kaikin ajateltavissa olevin säädöin varustellut etuistuimet on verhoiltu takaistuimien tavoin vaalealla ja tummalla nahalla. Lisäksi kookkailla lasi-ikkunoilla varustetun katon verhoilu on ylellistä Alcantaraa. Äänieristys kestää vertailun parhaimpiin kaukoliikennerekkoihin. Ja kun 2020-luvun jenkkiautosta on kyse, niin erilaisten viihdelaitteiden liitettävyyspalvelut ja auton äänentoisto on viety omalla WiFi-verkolla varustetussa juhlamallissa huippuunsa. Yhdeksäs sylinteri V6 ja V8 bensiinimoottorilla varustettuja RAM 1500 Full Size -lava-autoja on saanut vuodesta 2019 lähtien eTorque -kevythybridivaihtoehtoina. Noin 50 kilogrammalla auton massaa kohottava ja RAM mallistossa ainoastaan 1500 -sarjaan tarjottava eTorque sisältää sähkömoottorin ja vaihtovirtageneraattorin yhdistelmän. Järjestelmä toimii perinteisen laturin ohella liikkeellelähdöissä polttomoottoria avustavana apumoottorina. Lisäksi hihnavälitteinen eTorgue-moottori toimii Start-Stop järjestelmän nopeatoimisena käynnistinmoottorina. (kuva: RAM 1500:sen voimanlähteenä on 5,7-litrainen Hemi V8, jota tukee 48 voltin eTrogue-kevythybridijärjestelmä. Moottorista irtoaa 395 hevosta ja 556 Nm vääntömomenttia. eTorgue antaa tarvittaessa koneelle 175 Nm edestä lisävääntöä. Uusimman kehitysversion 8-vaihteinen automaattivaihteisto on sujuvatoiminen.) eTorque-laturi/sähkömoottori kerää talteen sähköä regeneratiivisen jarrutuksen avulla auton rakenteisiin vietyyn 48 Voltin ja kapasiteetiltaan 0,43 kWh akkuun. Nyt koeajettava RAM 1500 4x4 on varustettu 5,7 litran HEMI V8 moottorilla. HEMI on lyhenne sanasta hemisphere, joka tarkoittaa puolipallon muotoa. Chryslerin moottoreissa HEMI tarkoittaa puolipallon muotoisia palotiloja, jotka yhtymä esitteli tehoa ja hyötysuhdetta parantavana uutuutena 1950-luvun alussa. Uusimmat HEMI-moottorit eivät ole aivan esikuvansa kaltaisia: palotilat ovat hieman ovaalinmuotoiset ja moottorissa on polttoainetaloutta kohentava lepuutusjärjestelmällä, eli matalilla kierroksilla moottori käyttää vain neljää sylinteriä. Tehon tarpeen kasvaessa kaikki kahdeksan sylinteriä otetaan käyttöön. Alle 2000 r/min toimivan eTorgue -järjestelmän tarjoamalla noin 175 Nm lisävääntömomentilla valmistaja paikkaa lepovuorossa olevilta sylintereiltä saamatta jäävää vääntömomenttia. Valmistajan mukaan eTorguen tarjoaman lisäpotku ulosmitataan kokonaisuudessaan kun auton jatkeeksi on kytketty kärry tai vastaava. Samalla auton uudistettu 8-portainen automaattivahteisto siirtyy ns. vetotilaan. (kuva: Myös takamatkustajille on tarjolla väljät oltavat. Istuimet taittuvat tarvittaessa ylös. Alla olevaan lokeroon sopii vaikka kalastusvälineet. Keskikonsolissa on riittävästi latauspisteitä viihdelaitteille sekä 110 V ulostulo sähkövehkeille. Adapterilla virtaa tulee EU-laitteisiinkin.) Koeajon tunnelmia Pikaisessa koeajossa ja ilman kärryä järjestelmän tuoman lisävääntömomentin purevuus jäi pitkälti arvailujen varaan, sillä teholtaan liki 400 hevosvoimaisesta moottorista irtoaa ilman apumoottoriakin vääntöä yli 550 Nm verran. Ja kipakan pakkasen johdosta start/stop-järjestelmäkin oli automaattisesti pois käytöstä. Aivan kaikkia saatavilla olevia herkkuja tähän autoon ei kuitenkaan ole valittu, sillä jousitus on toteutettu perinteisin kierrejousin. Ilmapalkeet olisi saatavilla valmiiksi tehtaalta, sellaisia havitteleville. Kuormatta ajettaessa rautajousitus muistuttaa ajossa ajoittain tienpinnan epätasaisuuksista lava-autoille ominaisena taka-akselin jousituksen kovuutena. Liukkaalla alustalla automaattisesti kytkeytyvä neliveto pitää huolen sujuvasta matkanteosta. Mahdollisia ääritilanteita ajatellen RAM on varustettu asianmukaisin vetoluiston ja kaistallapitoavustimin sekä hatajarrutusavustimin ym. vermein. Harmillisesti RAM:it menevät kokonaismassan puolesta automaattisesti Suomessa kevytkuorma-autojen kategoriaan, mikä tuo mukanaan velvoitteen nopeudenrajoittimen käytölle. Toisaalta maltillinen ajotapa pitää polttoainelaskut siedettävän rajamailla. Valmistaja ilmoittaa HEMI eTorguen maantiekulutukseksi 22 Mpg eli tuollaiset 9,35 l/100 km. Ja kun polttoainetankilla on kokoa hulppeat 124 litraa, voi RAMilla taivaltaa huoleti pidempiäkin siirtymiä.
(kuva: Lavalle sopii pari eurolavaa poikittain tai vaikka polttoainepytty. Multi Function Tail Gate -perälauta aukeaa joko perinteisesti alas tai vaihtoehtoisesti takaovien tapaan molemmille sivuille.) Mitä maksaa? RAM 1500 mallisto on laaja ja kaiken kattava. RAM maahantuoja Carvistan malliston selkärankana ovat kahdella istuinrivillä varustetut mallit, mutta kaksipaikkaisiakin saa tilauksesta. Yrittäjä Janne Noukkalan mukaan hintaero jää niin pieneksi, ettei sellaisia ole järkevää hankkia. RAM 1500 malliston hintahaitari on malliston tapaan monen kirjava. Työkäyttöön sopivan ja varusteiltaan karsitun RAM Classic -mallin saa arvonlisäveroineen reilulla kuudellakypillä. Hinnaston toinen pää on tällä haavaa tehdasmalliston osalta jossain 190 000 euron tuntumassa: - Sillä saakin sitten jo ravintoketjun huipulle sijoittuvan ja remmiahtimella varustetun RAM TRX -mallin erikoisversion, Noukkala lisää ja jatkaa, tervetuloa koeajolle ja kaupoille tänne Lohjan suuntaan! |