AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford e-Transit L2H2 3500 - Talvi yllätti positiivisesti18.06.2023 12.00
Ammattilehti esitteli kesällä 2022 uuden Ford e-Transitin, joka osoittautui vallan energiapihiksi autoksi. Kokeilimme säilyttääkö e-Transit pihin auton maineensa myös talvikeleillä. Ja säilyttäähän se! (kuva yllä: Ford Transit on Suomalaisten suosikki - myynti vetää hyvin käyttövoimasta riippumatta. Sähkökäyttöisen mallin tunnistaa etumaskin sinisistä viivoista.) Ford Transit on sen verran yleinen pakettiauto, ettei sen läpiluotsaavaan esittelyyn kannata tuhlata palstatilaa. Nyt koeajettavan täyssähkökäyttöisen e-Transitin kohdalla mainittakoon, että vaikka kori onkin sama, niin voimalinja on täysin vain tätä mallia varten kehitetty. Ei siis mikään polttomoottorin kiinnikkeisiin sovitettu kompromissi. (kuva: Ohjaamoergonomia on ajoneuvoluokan kärkeä. Uusi isolla kosketusnäytöllä varustettu Ford Sync 4 -käyttöjärjestelmä ymmärtää hyvin suomenkielistä puheohjausta. Latauksen ja monien muiden toimintojen ohjaus sujuu myös mobiilisovelluksen kautta.) Pihistelijä e-Transitin sähkömoottori jota tarjotaan 184 ja 269 hevosvoimaisena on viety täysin uudelleen suunnitellun, erillisjousituksella varustetun taka-akselin yhteyteen. Kapasiteetiltaan 68 kWh akusto sijaisee taka-akselin etupuolella. Pisimmäksi toimintamatkaksi ilmoitetaan tässä ko- ripituudessa 260 km, moottoritehosta riippumatta. Se tarkoittaa noin 26 kWh:n kulutusta sadalla kilometrillä. Suomalaisia kiinnostava tieto on se miten sähköautolla pärjätään lumen ja loskan keskellä. Ja mitä e-Transitiin tulee, niin odotettua paremmin. e-Transit on aina takavetoinen, mikä tuo omat haasteensa etenemiseen. Akkukäyttöisessä autossa painojakauma on kuitenkin takavetoiselle suotuisa, joten e-Transit etenee jäällä vähintäänkin siedettävästi - nastarenkailla on tosin osansa tässä asiassa. (kuva: e-Transitissa on reilusti maavaraa ja akustot on suojattu asiallisesti iskuilta sekä muilta elementeiltä. Moottori on akuston takana taka-akselin yhteydessä.) Koeajossa otettiin selvää e-Transitin sopivuudesta taajama-alueen haasteisiin. Lyhyitä ajopätkiä, useita pitkiä taukoja ja vaihtelevilla kuormilla. Mittausjaksolla auton annettiin jäähtyä kunnolla useita kertoja. Lämmitystä säädettiin 15,5 ja 19-asteen välillä. Keskikulutus vajaan kol- mensadan, Kehä III:n sisäpuolella ajetun kilometrin osalta asettui auton ajotietokoneen mukaan 32 kWh/100km tasolle, hieman nollan molemmin puolin seilaavilla lämpötiloilla. Lukemaa voi pitää erittäin hyvänä saavutuksena tämän kokoluokan pakettiautolle. Vaikka nyt jäätiin aika kauas valmistajan ilmoittamista lukemista on noin 200 km toimintamatka monelle pakettiautoa päivittäin käyttävälle yritykselle riittävä. Pakkanen verottaa toimintamatkaa Kuuden pakkasasteen lämpötilassa kylmällä autolla ajetun noin 13 km ajorupeaman keskikulutus nousi 43 kWh/100 km lukemaan. Sama lenkki parin plus asteen lämpötilassa sujui 36 kWh/100km keskikulutuksella. Kokonaisuutena e-Transit osoittautui kyvykkääksi autoksi. Hallintalaitteet ovat likimain samat ja rahtiosasto täysin sama polttomoottorivarianttien kanssa. Näiltä osin siirtyminen e- Transitin pariin tai miksei myös toisin päin on vaivatonta. Lataus puhuttaa e-Transit on varustettu 115 kW pikalatausmahdollisuudella, joka ei kokeilussa yltänyt lähellekkään luvattua, vaikka latausta testattiin kahteen eri otteeseen teholtaan 200 kW latausasemalla. Ensimmäisellä kerralla lataus suoritettiin 19:sta 80:een prosenttiin. Suurin teho latauksen alkuvaiheessa oli 65 kW, lataustason kasvaessa tehonsyöttö pieneni 50 kW:n tasolle ja lopulta 80 prosentin rajapyykillä alle 30 kW:iin. Latausjakson kokonais- ajaksi tuli 41 minuuttia. Seuraavalla kerralla latausta koitettiin akun lataustason ollessa 46 prosenttia. Virtaa auto otti vastaan 48-50 kW:n teholla. Liekö ongelmana auto vai latausasema? Vaikka useimmissa yrityksissä lataus tehtäisiinkin yöaikaan omalla WallBoxilla ovat tilapäiset latausajat otettava huomioon työpäivää tai ajoreittiä suunniteltaessa. Latausjärjestelmissä on vielä kehitettävää niin autovalmistajilla kuin palvelutarjoajillakin. |