Näin kasvatat sähköauton toimintasädettä yksinkertaisin keinoin22.06.2023 8.00
Taloudellinen ajotapa on tärkein keino optimoida sähköauton energiankulutusta. Aggressiivinen ajotapa ja voimakkaat kiihdytykset kuluttavat nopeammin niin auton sähkövaroja kuin renkaitakin verrattuna maltilliseen, ennakoivaan ajotapaan. Nopeus on myös merkittävä tekijä. Sähköauton renkaiden valinnassa ja ylläpidossa on hyvä muistaa muutamat perusasiat, jotka tekevät ajamisesta turvallisempaa ja mukavampaa sekä pidentävät sähköauton toimintasädettä. – Sähköauton toimintasäde vaihtelee sen mukaan, ajatko kantakaupungissa, lähiössä vai moottoritiellä. Mitä nopeammin ajat, sitä nopeammin käytät toimintasädettä. Ilmanvastus kasvaa nopeuden mukana, joten nopeuden noustessa kaksinkertaiseksi ilmanvastus on nelinkertainen, Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Mikko Liukkula kertoo. Taloudellisempi ajotapa auttaa myös renkaita kestämään käytössä pidempään. Renkaisiin ja auton säännölliseen huoltoon käytetty raha maksaa itseään takaisin, kun energiankulutus pysyy matalana. – Kaikki, mikä säästää renkaita, säästää myös luontoa ja autoilun kustannuksia, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri summaa. Tyhjällä akulla latausteho on suurempi kuin täydellä Sähköautolla ajettaessa pitkät, välilatauksia vaativat matkat sujuvat usein nopeimmin, kun akun ajaa melko tyhjäksi - esimerkiksi 10–20 prosentin välille. Tämä johtuu siitä, että tyhjällä akulla lataustehot ovat aina suurempia kuin täydellä. Myös latausnopeus hidastuu merkittävästi, kun akku on yli 60 prosentin varaustasolla. Matkanteko etenee siis huomattavasti nopeammin kahdella lyhyellä 10–15 minuutin latauspysähdyksellä, jossa ladataan 10 prosentista 50 prosenttiin, kuin yhdellä pidemmällä pysähdyksellä, jossa ladataan 10 prosentista 90 prosenttiin. Lisäksi kanssasähköautoilijat kiittävät, kun kaikkien käytössä on enemmän latausasemia. – Suosituimpina lomaviikonloppuina kannattaa pyrkiä välttämään pahimpia ruuhkahuippuja ja mahdollista latausaseman jonotusta ajoittamalla matkanteko hiljaisempaan aikaan. Kotona tai määränpäässä akku on tietenkin ladattava pitkää matkaa varten mahdollisimman täyteen, Liukkula neuvoo. N-vaihteelle kannattaa vaihtaa alamäessä Vaikka sähköautoissa on regeneraatiotoiminto, joka hidastettaessa muuntaa liike-energiaa takaisin sähköksi akkuun, on esimerkiksi maantiellä mäen päältä laskettaessa taloudellisempaa vaihtaa N-vaihteelle. Silloin moottorit eivät vedä eivätkä jarruta, ja liike-energia häviää luonnollisesti ilmanvastukseen. Regeneraation hyötysuhde on vain 60–70 prosenttia, kun taas vapaasti rullatessa kaikki liike-energia kuluu ilmanvastuksen ja muiden vastusten voittamiseen. – Kattotelineet on syytä poistaa aina, kun niille ei ole käyttöä. Kattotelineiden aiheuttama ilmanvastus voi olla merkittävä varsinkin korkeimmissa nopeuksissa, Morri muistuttaa. Viisi huomioitavaa seikkaa sähköauton renkaiden valinnassa ja ylläpidossa:
|