Suuren kapasiteetin autohakkuri operoi metsässä ketterästi

04.06.2023 17.20

alame1.jpg

Alaku Oy otti loppuvuodesta 2022 käyttöön uuden Jenz 922 Chippertruck Hybrid -autohakkurin, mikä lisää kapasiteettia ja nostaa toimitusvarmuutta kotimaisen metsäenergian toimitusketjussa.

(kuva: Alaku Oy:n uusi Jenz 922 Chippertruck Hybrid hakettaa tehokkaasti metsäpäässä ja tuottavuutta löytyy riittävästi myös terminaalissa työskentelyyn.)

Alamettälät Parkanosta tunnetaan kuljetus- ja energia-alan pitkän linjan toimijoina.

- Kuljetusyrittäminen alkoi vuonna 1953 eli 70 vuotta on pyörät rullanneet yhtä soittoa. Alamettälä Oy vastaa monipuolisesta kuljetustoiminnastamme ja hoitaa myös hakkeen kuljetukset Alaku Oy:lle, minkä nimissä on tehty haketus- ja murskausurakointia jo sitäkin 20 vuoden ajan, kertovat yrittäjäveljekset Mikko ja Pekka Alamettälä.

alame2.jpg

(kuva: Pitkärunkoinen neliakselinen MAN TGS 25.510 8x4 on puimuritelinen; akseliväli on 3,6 metriä ja viimeinen akseli kääntyvä, joten maastossa auto on ketterämpi kuin talon 3-akselinen autohakkuri.)

Laajaa kokonaisurakointia

Metsäenergiaurakointi starttasi vuosituhannen alkupuolella hakkuutähteiden terminaalimurskauksella yhdellä koneella. 

- Tänä päivänä Alaku Oy:llä on kolme hakkuria eli tämä uusi MAN kuorma-auton päälle asennettu Jenz HEM 922, Mercedes-Benzin päällä oleva Jenz HEM 581 ja itsekulkeva Albach Silvator sekä trailerialustainen Vermeer HG6000 murskain. Teemme metsäenergian kokonaisurakointia UPM Metsän avainyrittäjänä Pohjanmaan, Pirkanmaan ja Satakunnan alueilla, eli hakkuutähteet kerätään leimikoilta tienvarteen aliurakoitsijoiden toimesta ja yhdellä ajokoneellamme, mistä ne haketetaan metsäpäässä hakeautoihin, joilla lopputuote kulkee laitoksiin energian tuottamiseen. Lisäksi haketamme metsäpäässä rankapuuta ja terminaaleissa kokopuuta sekä murskaamme kantoja, sanoo Mikko Alamettälä.

- Pääasiakkaamme UPM Metsän lisäksi toimitamme haketta myös Isojoen Sahalle sekä jonkin verran myös muutamalle muulle yksityiselle sahalle alu- eellamme, lisää Pekka Alamettälä.

Vankka usko alaan

Metsäenergia-ala on tällä hetkellä vahvassa kasvussa, kun tarve kotimaiselle ympäristöystävälliselle energialle ja omavaraisuudelle on noussut elintärkeäksi koko yhteiskuntamme kannalta.

- Me olemme investoineet tasaisesti kalustoon ja uskoneet koko ajan metsähakkeen tärkeyteen osana energiapalettia. Samalla painolla on tehty töitä jo pitkään eikä tämän hetken kova noste ole mahdottomasti arjessa näkynyt, sillä kulunut talvi oli onneksi lauha sillä muuten raaka-aine olisi melko varmasti loppunut monella alueella koko Suomessa. Mutta kyllä volyymit varmasti tulevaisuudessa kasvavat ja kylmiä talvia tulee, joten luotto metsäenergia-alan hyviin näkymiin on vain lujittunut, toteaa Mikko Alamettälä.

alame3.jpg

(kuva: Alaku Oy:n Petri Mantila on toiminut 12 vuotta hakkurin kuljettajana ja on todella tyytyväinen ensikokemuksiin uudesta työkalustaan: - Auton ohjaamosta käytettävä hakkuri on kuljettajan kannalta ylivertaisen hyvä ratkaisu.)

Uusi autohakkuri saatiin nopeasti

Uuden autohakkurin tarve alkoi tulla viime vuonna ajankohtaiseksi.

- Koneet kuluu ja jos näitä hommia meinaa jatkaa niin investointeja pitää aina silloin tällöin tehdä. Kyselimme eri hakkurimaahantuojilta miten koneita saisi, tietäen toki alan pitkät toimitusajat, ja kun Idea- chip Machine Oy:n Jukka Humalainen ilmoitti että Jenzin tehtaalta olisi vapautumassa yksi tarpeeseemme sopiva autohakkuri nopeampaan toimitukseen, teimme pikaisen päätöksen ja kättelimme kaupat uudesta järeästä Jenz HEM 922 -hakkurista asennettuna MAN TGS 25.510 8x4 kuorma-auton päälle mikä saatiin Suomeen muutamassa kuukaudessa. Kyseessä on täysin tehdasvalmis Jenz Chippertruck Hybrid, minkä Palfinger Epsilon S11F -nosturilla hakkuria syötetään mukavasti auton ohjaamosta. Ja Hybrid tarkoittaa sitä, että hakkurin CAT C18 -moottorin noin 800 hevosvoimaa saadaan kokonaan rummulle ja auton 510 hevosvoimaisesta moottorista otetaan voima nosturille ja heittimelle, joten yhteensä hakkurin käytössä on yli 1000 polttoainetaloudellista ja vähäpäästöistä hevosvoimaa, kertoo Mikko Alamettälä.

Sivusyöttöisessä rakenteessa paljon etuja

HEM 922 -malli edustaa Jenzin järeintä hakkuriosaamista, joten sen tuottavuus riittää metsäpään operoinnin lisäksi myös terminaalihaketukseen, missä tavaraa pitää syntyä todella suurella volyymilla.  

- Hakkuri on sivusyöttöinen mikä soveltuu käyttöömme ympäripyörivää paremmin, koska Jenzillä pystyy hakettamaan taaksepäin sekä myös ohjaamon yli sillä haketorvi on sijoitettu auton keskelle; tehokas hydraulinen heitin on portaattomasti säädettävissä. Sivusyöttöisessä hakkurissa on myös lyhyt syöttöpöytä, eikä konetta tarvitse kääntää poikittain, jolloin se tukkisi tien eikä konetta pääse useinkaan ajamaan ihan kasaan kiinni. Toki ympäripyöriville hakkureillekin on paikkansa mutta meidän toimintatapaamme sivusyöttöinen on viisaampi, pohtii Pekka Alamettälä.

Autosta paras työskennellä

Hakkurin syöttö tapahtuu MAN-kuorma-auton ohjaamosta mikä on Alamettälöiden mukaan paras ratkaisu:

- Työskentely on turvallista, kun ei tarvitse hyppiä nosturiohjaamoon ja kuljettajalla on todella viihtyisä työpaikka.

alame4.jpg

(kuva: Sivusyöttöisellä Jenzillä pystyy hakettamaan taaksepäin sekä myös ohjaamon yli sillä haketorvi on sijoitettu auton keskelle; tehokas hydraulinen heitin on portaattomasti säädettävissä. Lyhyen syöttöpöydän ansiosta kone voidaan ajaa kiinni kasaan.)

Kehitys mennyt taas vauhdilla eteenpäin

Alaku Oy:n Petri Mantila on toiminut 12 vuotta hakkurin kuljettajana ja on todella tyytyväinen ensikokemuksiin uudesta työkalustaan.

- Kyllähän uusi on aina uusi ja kehitys menee joka asiassa aina melkoisia harppauksia eteenpäin; niin hakkurissa, autossa kuin nosturissakin. Olen ajanut koko urani kuorma-auton ohjaamosta käytettävää Jenzin autohakkuria ja itsekulkevaa Silvatoria, joten korkealla huojuvaan nosturiohjaamoon kiipeilyä en kaipaa sillä täältä autosta näkee ihan tarpeeksi hyvin korkeammatkin kasat. Autoa saa siirreltyä haketuspenkistä samalla kun rumpu pyörii mikä nopeuttaa tekemistä. Ja onhan nykyaikaisen kuorma-auton ohjaamo todella viihtyisä työpaikka; ilmastointi ja lämmitys ei puhalla silmille ja työskentely on muutenkin ergonomista, joten pitkää vuoroa hakettaessa ei väsy ja jaksaa tehdä täydellä teholla. Ja jää siinä varmaan joku flunssakin saamatta, kun ei tarvitse turhaan räntäsateessa rampata, sanoo Mantila. 

Tehokas ja ketterä

Uusi Jenz HEM 922 on näyttänyt myös suuren tehokkuutensa, haketettiin sitten risuja, rankaa tai pyöreää puuta.

- Tavaraa tulee sellaisella volyymilla, että terminaalissakin pärjää ja vaikka Epsilon Palfinger S11F on tähän oikein optimaalinen nosturi niin sen kanssa saa pitää kiirettä nälkäistä konetta ruokkiessa. Yksi asia mikä on yllättänyt, on pitkän auton ketteryys - tässä 8x4 puimuritelisessä autossa on 3,6 metrin akseliväli ja viimeinen akseli kääntyvä joten maastossa tämä on ketterämpi kuin talon 3-akselinen autohakkuri missä 5,1 metrin akseliväli, ilmoittaa Mantila. 

Myös Jenzin hydraulinen heitin ja koko haketorviratkaisu saa ammattimieheltä kiitosta:

- Heitintä saa säädettyä täysin portaattomasti, jolloin kuormat saa pakattua tiiviisti täyteen eikä kone roskaa ympärilleen tai auton ohjaamon päälle, joten aikaa ei kulu haketuspaikkoja siivoillessa. Hyvä asia on myös se että torvea ja heitintä voi käyttää myös radio-ohjauksella, joten oikein tarkoissa paikoissa hakeauton kuljettaja pystyy auttamaan kuormanteossa. Ja autokuskin kanssa voi jutella ohjaamossa samalla kuulumiset sekä suunnitella tulevat hommat samalla kun haketetaan.

Jenz HEM 922 -hakkurin syöttö on aggressiivinen, joten se nielee tehokkaasti kaikkia materiaaleja.

- Syöttörullassa on piikkien välissä hammastus mikä tehostaa hakkuutähteen sisään menoa. Rummulla on kuusi terää ja niillä syntyy laadukasta haketta. Rummun nopeutta pystyy säätämään portaattomasti tilanteen mukaan ja jos tietää että kasassa on enemmän kiviä niin matalilla kierroksilla vahingon riski pienenee. Kaikkia rummun ja heittimen toimintoja saa käytettyä ohjainvipujen napeista ja rullista, mitkä voi valita juuri mieleisekseen koneen keskusnäytön kautta ja tallentaa kuljettajakohtaisesti muistiin. Myös eri materiaaleille voi tallentaa valmiit asetukset muistiin ja sitten vain valitsee näytöltä yhdellä painalluksella, haketetaanko esimerkiksi kuivaa tai märkää hakkuutähdettä tai kokopuuta, opastaa Mantila.

Sivusyöttöistä hakkuria Mantila ei vaihtaisi ympäripyörivään perästä syötettävään malliin:

- Toki nämä ovat vähän tottumiskysymyksiä mutta sivusyöttöinen on tosi kätevä metsässä silloin kun haketus onnistuu kunnolla eteen ja taakse, niin kuin tällä 922:lla. Koneen voi ajaa ihan kasaan kiinni kun lyhyt syöttöpöytä ei vie tilaa koko tien leveydeltä.    

18.07.2023 12.00Sinilevälautat tekevät jälleen Itämeren rehevöitymisen näkyväksi
18.07.2023 10.00Teollisuuden liikevaihto väheni 8,3 % vuoden 2023 toukokuussa
17.07.2023 11.01Metsäalustainen Hitachi ZX135USL päivittyy seiskasarjalaiseksi
17.07.2023 10.11Kuhmolaiselle puutavara-autonkuljettaja Kari Komulaiselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
17.07.2023 8.00Luvassa tavanomaisen hyvä rapukesä - kausi käynnistyy tämän viikon perjantaina
16.07.2023 17.11Kotimaiset metsäkoneiden pöllivärit valmistuu uudesta tehtaasta
15.07.2023 10.00Uusien vesikulkuneuvojen hankinnat laskussa
14.07.2023 18.20KATSO TÄSTÄ 14.7. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.07.2023 8.11Kansantalouden tuotanto kasvoi toukokuussa 2023
13.07.2023 8.33Laajoja ruskomäntypistiäisen joukkoesiintymiä eri puolilla Suomea
13.07.2023 8.11Kaupan liikevaihto kasvoi 1,2 % vuoden 2023 toukokuussa
12.07.2023 19.01IVECO eDAILY vetää yli 153 tonnin kuormaa ja tekee GUINNESS WORLD RECORDS -ennätyksen
12.07.2023 14.00LUE TÄSTÄ! Uusi 264-sivuinen Kivirock - maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
12.07.2023 13.44Metsäteollisuus odottaa realistista ja jäsenvaltioiden erilaisuuden huomioivaa ennallistamisasetusta
11.07.2023 11.00Komatsu Forest kehittää kestävän tulevaisuuden metsäkoneita
11.07.2023 10.00Valmet vahvistaa Prosessiteknologiat ja Palvelut -segmenttejä ostamalla Körberin Tissue-liiketoiminnan
11.07.2023 9.33Varsinaiseen kauppalaivastoon kuului 675 alusta kesäkuussa 2023
10.07.2023 17.22Teollisuustuotanto kasvoi toukokuussa 2023 sekä edellisestä kuukaudesta että vuodentakaisesta
10.07.2023 15.00SKAL Kuljetusbarometri: Digitalisaatio kiinnostaa kuljetusyrityksiä - tarpeet ja digitalisaation aste vaihtelee
10.07.2023 9.55Nesteen keksijöille myönnettiin vuoden 2023 Eurooppalainen keksintöpalkinto
10.07.2023 8.00Suomalaisista 195 000 metsästi vuonna 2022
09.07.2023 15.30Komatsu Forestin metsäkonetuotanto on nyt hiilineutraali
09.07.2023 12.00Kansainvälisyys tarkoittaa eri metsäalan yrityksille eri asioita
09.07.2023 10.00Kesäkuussa 2023 ensirekisteröitiin 9 163 uutta henkilöautoa
08.07.2023 15.00Kesällä tarvitaan viileää puhdasta ilmaa ohjaamoihin
07.07.2023 23.00KATSO TÄSTÄ OKRA 2023 -ERIKOISLÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa maarakennus-, kuljetus ja metsäalan tuoreet kuulumiset
07.07.2023 11.09Veneiden ja vesikulkuneuvojen hankinnat laskussa
07.07.2023 10.43Finnairilla kesäkuussa lähes miljoona matkustajaa
07.07.2023 10.00Peugeot 208 uudistuu
05.07.2023 18.44Finnmammut tarjoaa Heizohack -hakkurit kaikkiin käyttötarpeisiin
05.07.2023 9.00Valmet toimittaa kaksi pesupuristinta Holmenin tehtaalle Iggesundiin, Ruotsiin
04.07.2023 15.50Sahateollisuuden Tino Aalto: Jalostusasteen nostoon satojen miljoonien eurojen T&KI panostukset
04.07.2023 15.00Jatkuva tuotekehitys ja uudet innovaatiot Kone-Ketosen menestyksen taustalla
04.07.2023 10.22Metsäteollisuuden vienti väheni huhtikuussa - tuonti puolestaan kasvoi
04.07.2023 9.10Vuoden 2022 teollisuuden myydyn tuotannon arvo 105 miljardia euroa
04.07.2023 9.00Sähköautot: Lidl laski latauksen hintaa
03.07.2023 11.51Uusien autojen ensirekisteröinnit kasvussa - uusien tilausten määrät lamavuosien tasolla
03.07.2023 10.55Lahden eteläisen kehätien tunneleissa sulku 11.?12.7. välisenä yönä
03.07.2023 7.22Halla ja kuivuus heikentävät mustikan satonäkymiä osassa maata
02.07.2023 17.00UPM tukee yrittäjiensä vastuullisuutta metsänhoidon hankintaketjussaan
02.07.2023 15.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Täyssähköinen Ford F-150 Pro 4x4 Lightning Platinum - Ei mikään tuulimylly
02.07.2023 10.00VTT:n johtama monikansallinen miljoonahanke ratkoo vastuullisen logistiikan haasteita
01.07.2023 16.00Neste ja muut johtavat energiayhtiöt Suomessa yhdistävät voimansa teollisen vetylaakson kehittämiseksi
01.07.2023 10.11Teollisuuden liikevaihto väheni 9,0 % vuoden 2023 toukokuussa
30.06.2023 22.00KATSO TÄSTÄ 30.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
30.06.2023 15.00Veli Pusa on nimitetty Volvo Trucks Suomen myyntijohtajaksi
30.06.2023 13.00Metsät ja ilmastonmuutos -tietokirja tarjoaa oivalluksia kaikille hiilensidonnasta ja ympäristökysymyksistä kiinnostuneille
30.06.2023 11.00Valmet Automotive avaa ensimmäisen akkutehtaansa Saksass
30.06.2023 8.00Petteri Luode on nimitetty Volvo kuorma-automyyjäksi Tampereen Volvo Truck Centerille
29.06.2023 14.00Päällystystyöt alkavat Uudenkapungin kulmilla - kantatiellä 43 ja maantiellä 204
29.06.2023 8.23Ivecolle yhteensä 3 000 auton tilaus Ruotsin puolustusvoimilta
28.06.2023 17.00Ympäristökontti - polttoainehuollon kokonaisratkaisu
28.06.2023 15.33Renault Trucks TCK 2024 -mallistoon on tehty merkittäviä, kuljettajan hyvinvointiin ja turvallisuuteen keskittyviä parannuksia
28.06.2023 13.30Pyhäjoen silta Savukoskella puretaan - autoliikenne sillalle lakkaa
28.06.2023 12.58Venäjä hyllytetään vihreä kortti -järjestelmästä toistaiseksi
28.06.2023 12.55Kempower avaa uuden tehtaan pikalatausratkaisuille Lahteen vastatakseen kasvavaan kysyntään - uudet tilat avataan asteittain vuoden 2024 aikana
28.06.2023 12.45Maatalouden investointi- ja aloitustukien päätöksenteko on käynnistynyt
28.06.2023 12.40Uudenmaan ELY-keskuksen tienpidon ja liikenteen suunnitelma vuosille 2024?2027 on valmistunut
28.06.2023 12.00Toukokuussa 2023 hakattiin puuta teollisuuden käyttöön 3,4 miljoonaa kuutiometriä
28.06.2023 10.01Vetyteollisuus esillä Teknologia 23 -tapahtumassa
28.06.2023 8.00Johtava italialainen logistiikkapalveluntarjoaja valitsi Kalmarin keskiraskaat ja raskaat haarukkatrukit
27.06.2023 18.00KESÄTARJOUS: Kolme yrityksenne videota Hyviä uutisia! lähetykseen kahden hinnalla
27.06.2023 17.00Biohajoavat voiteluaineet säästävät ympäristöä mutta myös kukkaroa
27.06.2023 11.21Mersun E-sarjan farmari uudistuu - lisää tilaa ja sähköistä toimintamatkaa
27.06.2023 11.20Lidl kehittää sähköauton latauspalvelua: auton lataaminen onnistuu nyt myös yöllä
27.06.2023 10.30IVECOn legenda "TurboStar" tulee uudistuneena erikoismallina myyntiin Pohjoismaihin
27.06.2023 10.14Oda sulkee ruoan verkkokauppansa
27.06.2023 10.00Volvo toimittaa 74 tonnin sähkökuorma-auton Ruotsiin
26.06.2023 18.20ILMOITTAJA: Lähde mukaan kesän Ammattilehteen - nyt kannattaa markkinoida!
26.06.2023 18.00Raskone - helposti lähestyttävä huoltokumppani
26.06.2023 13.00Jokamiehenoikeudet ovat nyt jokaisenoikeudet
26.06.2023 12.35Opel esittelee uuden ikonisen Blitz-salamatunnuksen
26.06.2023 11.10Valmet on allekirjoittanut palvelusopimuksen Helen Oy:n kanssa
26.06.2023 11.01Kansalaiset arvostavat monimuotoisuus- ja ilmastohyötyjä metsäpolitiikassa
26.06.2023 11.00Nesteitä voi pian kuljettaa Helsinki-Vantaan turvatarkastuksesta kaksi litraa matkustajaa kohti
26.06.2023 10.00Uusin pakotepaketti kieltää Venäjän rekisterikilvissä olevat rekat ja perävaunut EU:n alueella
25.06.2023 12.00Vermeer HG4000 G2: Uuden sukupolven kompakti tehomurska
24.06.2023 15.00Koneellinen puunkorjuu - Metsätehon verkko-opas julkaistu
24.06.2023 12.00Kustannussäästöjä keveillä ja kestävillä alumiinivanteilla
23.06.2023 10.00KATSO TÄSTÄ 23.6. JUHANNUSLÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.06.2023 17.00Myyriä niukasti suurimmassa osassa maata - huippuvaihe pohjoisimmassa Lapissa
22.06.2023 15.00Alkukesän kuivuus altistaa metsät kaarnakuoriaistuhoille
22.06.2023 11.00Kalmarin suurenergia-akuilla varustetut sähköiset konttilukit auttavat London Gatewayta edistämään kestävän kehityksen ohjelmaansa
22.06.2023 8.00Näin kasvatat sähköauton toimintasädettä yksinkertaisin keinoin
21.06.2023 11.00Aurinkovoiman lisärakentaminen suositumpaa kuin muiden energiantuotantomuotojen
20.06.2023 16.00Ehdota vuoden 2023 Puupalkinnon saajaa
20.06.2023 10.00Volvo esittelee sähkökuorma-autoja pidemmällä toimintasäteellä
19.06.2023 11.00Hallitusohjelman ratkaisuilla voidaan hillitä jakeluvelvoitteen kasvun aiheuttamaa polttoaineiden hinnannousua
19.06.2023 9.00IVECO BUS tuo markkinoille neljä uutta mallia
19.06.2023 8.00Finnpilotin uusi luotsivene rikkoi ennätykset
18.06.2023 16.00Koneyrittäjät: Kuljettajien saatavuus ja toiminnan rahoitus energiapuuliiketoiminnan pullonkauloina
18.06.2023 12.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford e-Transit L2H2 3500 - Talvi yllätti positiivisesti
18.06.2023 9.00Teollisuuden liikevaihto väheni 5,2 % vuoden 2023 huhtikuussa
17.06.2023 12.00Käytettyjen metsäkoneiden myynnissä hyödynnetään ammattilaisen palveluita
17.06.2023 9.00Metsäteollisuus: Elinkeinomyönteinen hallitusohjelma luo hyvän pohjan teollisuuden kilpailukyvyn turvaamiselle
16.06.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 16.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
16.06.2023 14.00Dacia Joggerista ja Dusterista uudet huippumallit
16.06.2023 13.49SSAB käynnistää muutosneuvottelut Hämeenlinnassa ja Kankaanpäässä
16.06.2023 13.44Parkerilta uusi keskiraskas akselipumppu- ja moottorisarja
16.06.2023 13.33Kamuxin tutkimus: Volvoa pidetään turvallisena ja Audia tyylikkäänä - Automerkkeihin liitetään usein mielikuvia, jotka voivat vaikuttaa auton ostopäätökseen

Näytä lisää »