Ostokset houkuttelivat kävijöitä messuille, sillä 92 % kertoi tehneensä ostoksia viikonlopun aikana ja kolme neljästä tulleensa paikalle messutarjousten innoittamina. Puolet kävijöistä tuli paikalle katselemaan eläimiä.
Kokonaisuudessa oli tänä vuonna mukana ensimmäistä kertaa 55plus-messut, jonka kävijät tulivat messuille hakemaan ideoita ja vinkkejä tuleviin hankintoihin (90 %) sekä tapaamaan eri alojen asiantuntijoita kasvokkain (72 %). Kolme neljästä 55plus-messujen kävijästä ilmoitti tulleensa tapahtumaan tutustumaan uusiin trendeihin ja ilmiöihin.
55plus-messujen kävijöiltä kysyttiin myös heidän tulevaisuudentoiveistaan. Kolmasosa kävijöistä toivoi enemmän aikaa kulttuurirentoihin (esimerkiksi elokuviin, teatteriin ja museoon), 27 % luonnossa liikkumiseen ja joka viides maalaamiseen tai piirtämiseen. Tulevaisuudeltaan kävijät odottavat ennen kaikkea aikaa omalle itselle sekä uusien tietojen ja taitojen opettelua.
Tulokset käyvät ilmi Kantar TNS:n tekemästä kävijätutkimuksesta, johon haastateltiin 300 messukävijää.
Ensi vuonna ELMA, Metsä, Kädentaito, 55plus, Lemmikki ja OutletExpo -tapahtumat saavat kattonimekseen ELMA. Elämää, eläimiä ja ostoksia tarjoava tapahtumakokonaisuus järjestetään 10.-12.11.2017.
Ensi viikonloppuna 18.–20.11. Messukeskuksessa avautuu uusi Auto 2016 -tapahtuma. http://auto.messukeskushelsinki.fi/