AMMATTILEHTI KOEAJAA: Scania R 650 XT 8x4*4 puutavara-auto - Hand made in Jyväskylä

24.08.2019 12.01

scaniak0.jpg

Scania kuorma-auton rakenne on jo vuonna 1980 esitellystä 2-sarjasta lähtien perustunut modulaariseen järjestelmään.

(kuva yllä: Uusi Scania R 650XT puutavara-auto sisältyy Scania Suomen esittelyautokalustoon. Koeajon voit sopia lähimmän Scania jälleenmyyjän kanssa.) 

Tänään, lähes 40 vuotta myöhemmin ruotsalaisen tekniikan lisensiaatin Sverker Sjöströmin 1960 luvun taitteessa Scanian avuin alullepanemaa modulaariteknologiaa hyödynnetään myös Jyväskylässä, Scania Suomen päällerakenneyksikössä, missä valmistuvat kotimaisin komponentein ja menetelmin korkeaan tuottavuuteen yltävät varusteluratkaisut Scanian edistyksellisiin puutavara- ja sora-autoihin.

scaniak2.jpg

(kuva: Jyväskylässä Scanian toimesta valmistettu ja asennettu apurunko on tehty kahdesta osasta mikä mahdollistaa pelkän takaosan vaihdon kustannustehokkaasti, esimerkiksi nosturin tyyppiä vaihdettaessa tai kolaritapauksessa.)

Tehdasvalmista korkealla volyymilla

Scanian valmistama päällerakenne takaa varmuuden rakenteiden yhteensopivuudesta ja ainevahvuuksien riittävyydestä valittuun työtehtävään. Lisäksi asennuksista tallennetaan tarkka dokumentointi ja mikä tärkeintä rakenteet sisältyvät valmistajan takuun piiriin.

- Kotimaisuus antaa meille vahvat valttikortit. Ensinnäkin Jyväskylän valmistama puutavara-auton pulttikiinnitteinen apurunko on tehty Scanian moduuleihin perustuvan järjestelmän mukaisesti kaksiosaiseksi. Ja toiseksi rakenteet tehdään parhaista mahdollisista erikoisteräksistä, mitkä takaavat kestävät rakenteet jotka ovat myös painoltaan kilpailukykyisiä, Scania Suomen viestintäpäällikkö Olli Heikkinen kertoo.

scaniak4.jpg

(kuva: Uuden Scanian kuljettajan paikalla ovat asiat ja ergonomia kunnossa. Matalaksi jätetty kojelauta helpottaa auton edessä olevien kohteiden havainnointia.)

Keskeisenä ajatuksena kaksiosaisessa apurunkorakenteessa on se että apurungon takaosan voi tarvittaessa, esimerkiksi nosturin tyyppiä viahdettaessa tai kolaritapauksessa, vaihtaa nopeasti ja kustannustehokkaasti uuteen.

- Apurungon takaosan vaihto sujuu nopeimmillaan noin 7-8 tunnissa, eli käytännössä auto saadaan takaisin tuottavaan työhön jopa saman  työpäivän aikana, Heikkinen toteaa.

Mittatilaustyönä valmistetun apurungon ja nosturitelineen lisäksi Scanialla asennettuun puutavaravarustukseen sisältyy mm. tarvittava ajoneuvohydrauliikka, alumiininen etusermi ja alkuperäiset Scania led-työvalot sekä molemmin puolin autoa asennetut työkalulaatikot ja lämmitettävät hiekoituslaatikot. 

- Asiakas voi tietysti valita autoonsa haluamansa pankkomallit ym. Scania puutavara-auto onkin aina asiakkaan toiveiden mukaisesti rakennettu ammattityökalu tuottavaan työhön, Heikkinen summaa.

scaniak3.jpg

(kuva: Pankkoina esittelyautossa Kuormavälineen teräksiset Forest Kingit. Alumiininen etusermi on TMT. Malisen valikoimasta.)

Suomalaisiin olosuhteisiin

Kuten mallinimi paljastaa on nyt koeajamamme Scanian voimanlähteeksi valittu valmistajan raskaisiin työtehtääviin tarkoitetusta 16-litran V8 moottorimallistosta teholtaan 650 hevosvoimainen ja 3300 Nm vääntömomentin tarjoava vaihtoehto. Vaihteistona on varmatoiminen, hidastimella täydennetty Scania Opticruise automaatti, joka välittää moottorilta saadun voiman vähäisin tehohäviöin läpivetävälle teliakselille. 

Etusäleikön oranssi XT tunnus kertoo auton varustellun tukevalla ja hyvin puunkuljetuksen rasitukset kestävällä teräsetupuskurilla. XT varustukseen sisältyy niin ikään ajo- ja takavalojen ritilät sekä sivupeilien suojakuoret ja ohjaamon takaseinän hylly. 

XT varustelu on valittavissa kaikkien P-, G-, R- ja S-ohjaamojen yhteyteen. Nykyisellään Scanian ohjaamo asettuu sekä kuljettajamukavuuden että toiminnallisuuden ja turvallisuuden osalta luokkansa parhaimmistoon. 

Päiväohjaamon sisätilan korkeus riittää hyvin vaikkapa vaatteiden vaihtoon ja punkassa on riittävästi leveyttä taukolepoa ajatellen. Kuljettajan paikka on mitoitettu Pohjois-Eurooppalaisille kuljettajille, mikä jättää isompikokoisellekin kuljettajalle mahdollisuuden hyvän ja tukevan ajoasennon löytämiselle.

scaniak5.jpg

(kuva: Kotimainen TAV vetokytkin on luotettava ja turvallinen valinta vaativiin työtehtäviin.)

Pirteä liikkuja

Koska aika merkittävä osa puutavara-auton ajosuoritteesta ajetaan kuormatta, on kohtuullista arvioida ajoittain pölliauton ajettavuutta myös tyhjänä.

Tehokkaan moottorin ja vaati- vaa puutavara-ajoa ajatellen tiheähköksi valitun perävälityksen ansiosta maahantuojan esittelyautolla pysyy poikkeuksellisen hyvin muun liikenteen rytmissä.  

Täysilmajousitus ja levyjarrut nostavat R-sarjalaisen ajomukavuuden osalta luokkansa kärkisijoille. 

Nopeasti pykäliä molempiin suuntiin vaihtavan OptiCruise -vaihteiston ja tehokkaan moottorijarrun ansiosta käyttöjarrujen tarve jää vähäiseksi. Seisontajarruksi on valittu perinteinen vipuvaihtoehto. Sähkötoiminen on tarjolla valinnaisvarusteena.

scaniak6.jpg(kuva: Tilavat ja lämmitysvastuksilla varustetut hiekoittimet ovat hallilaisen Rempsun Metallin valmistamat.)

Ketterästi metsässä

Puutavara-auton oikeasta akselirakenteesta on monta mielipidettä. Useat Scania-asiakkaat vannovat 2+2 rakenteen nimiin. Nyt koeajettavaan Scaniaan on valittu tridem-akselisto, missä viimeinen akseli on nouseva ja kääntyvä. Perusakseliväli on 4350 mm ja tekninen telipaino 28 tonnia. Tridemin ja korkealle nostetun etupuskurin ansiosta Scanian voi viedä suuremmitta huolitta myös tavallista ahtaampiin paikoihin ja risteyksiin. Kääntyvyys on taattu!

Koeajettuun autoon on valittu lisävarustelistalta kytkinpoljin. Taannoisen mallipäivityksen myötä yhteys kytkinpolkimen ja vaihteiston välillä vaihtui mekaanisesta sähköiseksi ja päätös sen käyttämisestä jäi kuljettajan vapaaseen harkintaan. 

Kokonaisuudesta

Scanian omalla päällerakenteella varustettu puutavara-auto on kaikin puolin asiallinen ja varteenotettava vaihtoehto uutta puutavara-autoa harkitsevalle. Yhden luukun periaatteella tarjottava palvelu voi olla tie nopeaan toimitukseen ja ainakin se sujuvoittaa yhteistyötä asiakkaan ja korjaamon välillä, kun on kyse määräaikaishuolloista tai mahdollisista korjaustoimenpiteistä. 

- On sanomattakin selvää että palvelu nopeutuu, kun korjaamolla on mahdollisuus nähdä jo ennalta jokaisen niitin ja liittimen paikka tai hydrauliletkuasennelman tiedot autosta, toteaa Olli Heikkinen lopuksi.

jykis.jpg

(kuva: Scania Suomen päällerakenneyksikössä Jyväskylässä valmistuu kotimaisin komponentein ja menetelmin korkeaan tuottavuuteen yltävät varusteluratkaisut Scanian edistyksellisiin puutavara- ja sora-autoihin.)

01.10.2019 7.40Kilafors selkeyttää perävaunujen ja varaosien maahantuontia Suomessa
30.09.2019 11.06Vehon raskaat käytetyt jatkossa SelecTrucks portaalista
30.09.2019 10.50UPM: Lannoittamisella jopa tuhansien eurojen lisätulot metsästä - katso video!
30.09.2019 9.20Tukkimiehentäin torjuntaa tutkitaan kenttäkokeella
30.09.2019 9.00Moottori: Talvirengaspakko poistuu - mitkä renkaat alle liukkaalla?
29.09.2019 15.00Br. Holmberg Transport Ab:n tuunattu Sisupari - näyttävää tehokkuutta puunajoon
29.09.2019 12.11Metsäkoneiden sähköiset palvelut - paljon uutta asiaa lyhyessä ajassa
29.09.2019 7.44Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.300 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia!
28.09.2019 19.11KATSO AMMATTILEHDEN KOEAJOVIDEO! Volkswagen T6.1 on monitoiminen ja digitaalinen
28.09.2019 17.21Doppstadt Inventhor Type 9: Uutta tehokkuutta kierrätysmateriaalien murskaukseen
28.09.2019 15.00DAF panostaa vahvasti huolto- ja varaosatoimintoihin Suomessa
28.09.2019 13.00Erkki Hannula Oy: Päätehakkuita Pohjois-Pohjanmaalla sahateollisuuden tarpeisiin
28.09.2019 7.00Yrityssektorin voittoaste pysyi vuoden 2019 toisella neljänneksellä edellisen neljänneksen tasolla
27.09.2019 10.30Finnvera: Joka neljäs varsinaissuomalainen pk-yritys vie tuotteita ulkomaille - valtaosa ilman kansainvälistymispalveluja
27.09.2019 10.13Metsä on metaanin nettonielu, vaikka kasvit päästävätkin ilmaan metaania
27.09.2019 10.00Olli Kokki Metsä Groupin Joutsenon sellutehtaan tehtaanjohtajaksi
27.09.2019 9.44Bioenergia ry vastaa väitteisiin: Metsäenergia Suomessa tukee ilmastotavoitteiden saavuttamista
27.09.2019 7.33Rinta-Jouppi Machinella Konepäivät ja uusien toimitilojen avajaiset 27.-28.9. Seinäjoella
26.09.2019 19.01Kauppalehti: Sisu kehittää sähköistä kuorma-autoa - Tuotepäällikkö Tekniikka&Taloudelle: "Valmista esiteltävää saattaa olla kolmen vuoden päästä"
26.09.2019 17.15Metsäalan Asiantuntijat ry: Työssä uupuminen on liian yleistä tänä päivänä
26.09.2019 17.00KATSO VIDEO! Kopan kantavat Karstulassa
26.09.2019 16.34Opel kasvattaa suosiotaan yritysautona
26.09.2019 13.00Renault Trucksille EcoVadis Gold -sertifikaatti - jo toisena vuotena perätysten
26.09.2019 11.48Tekninen tiedote esittelee eurooppalaisen LVL:n uudet lujuusluokat
26.09.2019 10.00Kamux: Pakettiautoihin ja yrittäjän kalustoonkin halutaan tänä päivänä mukavuuksia
25.09.2019 17.01Originator Oy ja Hyvinkään HRP Oy: Puutavaranostureiden huollot ammattitaidolla
25.09.2019 14.00Suomalaisesta metsästä Tokion keskustaan
25.09.2019 13.41Veho panostaa Sisu-asiakkaiden palveluun
25.09.2019 10.41Olavi Räsänen Oy luopuu kuormalavaliiketoiminnasta - lavavalmistus jatkuu uudessa omistuksessa
25.09.2019 10.32Hyvät renkaat vähentävät törmäysriskiä
25.09.2019 10.30Maanmuokkaus varmistaa metsän kasvun
25.09.2019 8.00Annica Bresky Stora Enso -konsernin toimitusjohtajaksi
24.09.2019 13.30Tässä on täysin uusi SsangYong Korando
24.09.2019 13.27Helsingin yliopisto: Metsäpohjaisen bioenergian laajentunut käyttö vaarantaa YK:n ilmastotavoitteet
24.09.2019 13.12Metsäteollisuus on jo pitkälti irtautunut fossiilisista polttoaineista.
24.09.2019 12.21Alumiinivanteet tuovat selvää hyötyä kuljetusyrityksen liiketoimintaan
24.09.2019 11.11Toimitusjohtaja Mia Mantsinen Alihankinta 2019 -messujen avauspuheessaan: "Kestävyys ei ole nollasummapeliä"
24.09.2019 10.22KOPA-kantavien telojen työnäytös Janakkalassa huomenna keskiviikkona 25.9.
24.09.2019 10.14Logset metsäkoneiden työnäytös torstaina 26.9. Hollolassa
24.09.2019 9.00Janne Näräkkä valittu kansainvälisen FSC:n hallitukseen
24.09.2019 8.42Hondan suosittu aavikkoratsu saa lisää kuutioita moottoriin
24.09.2019 8.40EPEC - luotettava kotimainen ohjelmistotalo
23.09.2019 17.30RX Academy -sarja päättyi suomalaisjuhliin - Jonne Ollikainen nousi kolmanneksi
23.09.2019 15.00LUKE: Pieneltäkin turvepeltojen alalta voisi saada isot päästövähennykset
23.09.2019 11.45Volkswagen T6.1 -mallisto sai hinnat - edullisimmillaan alle 32 000 euroa
23.09.2019 11.03Finnvera: Suome taloudessa paljon mahdollisuuksia
23.09.2019 11.00Stora Ensolle tunnustusta tehtaiden kunnossapitoratkaisusta
23.09.2019 10.10Kuorma-autovalmistaja kuljettajan asialla
23.09.2019 10.00Kemin biotuotetehdashanke etenee
22.09.2019 19.02MAN-liiketoimintojen uusi johtaja Kari Rautanen: "Tuotteet ja palvelut hyvässä iskussa - toimintaa kehitetään entisestään"
22.09.2019 16.11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger 2.0 4WD A10 Wildtrak - Lisää puhtia pataan
22.09.2019 13.11Forest Fix Ab: Harvennushakkuuta rannikon kivikoissa
22.09.2019 9.33EU:n liikenneministerit: Liikenteen ilmastotyöhön tarvitaan pitkäjänteisyyttä
21.09.2019 12.12Otto Lahti, johtava asiantuntija Traficom: HCT-rekan päästövähennykset
21.09.2019 9.33Metsäkoneenkuljettajien työhyvinvoinnin tukemiseen etsitään uusia keinoja
20.09.2019 18.11Koe Ajamisen Helppous - Volvo Trucksin syyskiertue alkaa huomenna lauantaina Riihimäeltä!
20.09.2019 10.10Kesla panostaa traktorihakkureiden kehittämiseen - luopuu isojen autohakkuriprojektien toteutuksesta
20.09.2019 9.55Stora Ensolle tunnustusta tehtaiden 5G-kunnossapitoratkaisusta
20.09.2019 9.44Avoimet ovet Specman uusissa tiloissa Pirkkalassa tiistaina
19.09.2019 16.11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtien
19.09.2019 14.40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta Konnevedellä
19.09.2019 14.12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. Karstulassa
19.09.2019 13.50Suomalaisten sotalaivojen rakentaminen Raumalla saa jatkoa
19.09.2019 13.44Nokian Renkaiden Yhdysvaltojen tehdas tukee yhtiön kasvustrategiaa
19.09.2019 13.24SKAL Kuljetusbarometri 3/2019: Maailmanmarkkinoiden heilahtelut vaativat Suomelta veromalttia tai kustannukset karkaavat käsistä
19.09.2019 12.02Omavalvontasovellus mahdollistaa harvennushakkuiden omavalvonnan korjuutyön ohessa
18.09.2019 11.50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelle
18.09.2019 11.40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorille
18.09.2019 11.12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoa
18.09.2019 10.10Ponssen Norjan tytäryhtiön Ponsse AS:n toimitusjohtaja vaihtuu.
17.09.2019 20.22Metsäteollisuus ry: Budjettiesitys jää laihaksi
17.09.2019 19.11Uusi Actros ja Arocs koeajokiertueella 18.9.-11.10.2019 - katso tästä aikataulu!
17.09.2019 17.11Metsäteho: Ajoneuvojen massojen nostolla saavutettavissa kustannus- ja päästöhyötyjä
17.09.2019 15.03Valmet rakentaa uuden koelaitoksen Ruotsiin
17.09.2019 12.36Etteplan mukana Stora Enson Oulun paperitehtaan uudistushankkeessa
17.09.2019 12.15Kuhinaa Uusi puun Kuntamarkkinat -osastolla
17.09.2019 11.58Yhteishanke vahvistaa Suomen terästeollisuuden osaamista ja vähentää päästöjä
17.09.2019 11.00Nokian Renkaat kuuluu ylimpään 10 prosenttiin maailman vastuullisimmista yrityksistä
17.09.2019 8.55Veho ostaa Viron ja Liettuan Mercedes-Benz-maahantuojan ja jälleenmyyjän Silberauton
16.09.2019 20.33Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.200 tykkääjää - määrä kasvaa huimaa tahtia!
16.09.2019 20.11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun elokuun voittaja on selvinnyt
16.09.2019 15.01Metsä Group kouluttaa oppisopimuksella 50 uutta ammattilaista metsäteollisuuden tehtäviin
16.09.2019 11.11Suhisevat koivut -valokuvanäyttely Suomen Metsämuseo Lustossa
16.09.2019 8.00Metsä Fibre toimitti Kemin biotuotetehtaan YVA-selostuksen Lapin ELY-keskukselle 15.9.2019
15.09.2019 12.01Karttapohjainen sovellus esittää parhaat sijainnit korjuukohteen ajourille
15.09.2019 11.00Liikkuvan kaluston hydrauliikan asiantuntija Lappeenrannassa
15.09.2019 9.20Volvo Trucks -koeajokiertue starttaa 21.9. Riihimäeltä - Tapahtuma kiertää 10 paikkakunnalla
15.09.2019 7.13Komatsu Forest avaa verkkokaupan ProSelect-profiilimalliston vaatteille ja asusteille
14.09.2019 19.11Valmet toimittaa TwinRoll-puristimen Metsä Boardille Suomeen Joutsenon tehtaaseen
14.09.2019 14.11Forssan Lava ja Huolto Oy valmistaa perävaunut ja päällerakenteet asiakastarpeeseen räätälöitynä
14.09.2019 11.44VTT ja Cambridgen yliopisto vertailivat vaihtoehtoja tieliikenteen päästöjen vähentämiseksi
14.09.2019 11.01Sähköiset Hopeanuolet aloittavat Formula E -sarjassa
14.09.2019 9.11Teollisuuden liikevaihto kasvoi heinäkuussa 3,6 prosenttia
13.09.2019 17.11John Deere Forestry järjestää ensi perjantaina 20.9. Alavudella hakkuunäytöksen
13.09.2019 16.22Valmet toimittaa kartonkikoneen JK Paper Limitedille Intiaan
13.09.2019 15.01Koneosapalvelu Oy on ostanut Kithydro Oy:n ja Hyprox Oy:n
13.09.2019 12.00Metsäteollisuus: Puukauppa piristyi elokuussa - syksyn kaupoille hyvät odotukset
13.09.2019 9.11Volvo Trucksin koeajokiertue starttaa 21.9. Riihimäeltä - KATSO TÄSTÄ AIKATAULU JA KALUSTO!
12.09.2019 17.11Rinta-Jouppi Machinella Konepäivät ja uusien toimitilojen avajaiset 27.-28.9. Seinäjoella
12.09.2019 16.22Vesiliirtoriski kasvaa syksyn sateisilla teillä - renkaan urasyvyys ja kuljettajan ajotapa merkitsevät renkaan märkäpitoluokkaa enemmän

Näytä lisää »