AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN eTGE 3.140 - Sujuvasti sähköllä

17.08.2019 21.11

tegg1.jpg

MAN eTGE täyssähköpakettiauto on täysin pakokaasupäästötön ja miltei äänetön sekä energiatehokas vaihtoehto taajama-alueiden tavaraliikenteeseen. MAN on samalla ensimmäinen valmistaja, joka tuo sarjatuontantona valmistettavan täyssähköauton isojen pakettiautojen luokkaan. Kokeilimme uutuutta tuoreeltaan valmistajan sille tarkoittamassa ympäristössä.

(kuva yllä: MAN eTGE on valmistajan nollapäästöinen vastaus Euroopan suurkaupunkien vaatimukseen lähipäästöjen pienentämiselle.)

Toukuussa Kuljetus-Logistiikka 2019 näyttelyn yhteydessä Suomen ensiesittelynsä saanut MAN eTGE täyssähköpakettiauto oli yksi näyttelyn merkittävimmistä uutuuksista. Ammattilehti sai odotetun uutuuden ensimmäisenä lehtenä koeajoon heti näyttelyn jälkeen. 

Vaikka sähköautolle on vaikea nähdä väkevää tulevaisuutta raakapuukuljetusten puolella vielä hyvään toviin, kannattaa uuden tekniikan esiinmarssi ottaa vastaan avoimin mielin. Sähköavusteiset voimalinjat ovat jo nyt saatavilla vaihtoehtoina Logset harvesteriin ja Sisu Polar kuorma-autoon. 

tegg2.jpg

(kuva: Konehuoneen puolella tulee vastaan tämän näköinen maailma. Ohjaamon lämmitys ja viilennys tapahtuu ilmanlämpöpumpun voimin.  - Jos nyt johonkin kuljettaja haluaa kajota, niin olkoon se sitten lasinpesunesteen säiliö. Jäähdytysnestettäkään ei pidä mennä itse lisäämään, huomauttaa MAN:in TGE-tuotepäällikkö Timo Puustinen.)

Tonnin kantavuus

MAN eTGE jakaa saman tekniikan Volkswagen eCrafterin kanssa. Lanseerausvaiheessa MAN eTGE:tä tarjotaan vain 10,7 kuutiometrin kuormatilavaihtoehtona, joko 3,5 tai 4,25 tonnin kokonaispainolla.  

Etuvetoisen auton voimanlähteenä on teholtaan 136 hv (100 kW) sähkömoottori, mistä otetaan vääntömomenttia 290 Nm. Sähkömoottorilla on monia etuja polttomoottoriin verrattuna. Kevyt rakenne ja liikkuvien osien vähäinen määrä tekevät siitä kestävän ja helppohoitoisen. Lisäksi sähkömoottori paikkaa polttomoottorin suurimman puutteen, vääntömomentin puuttumisen matalilta koneen kierroksilta. Sähkömoottorissa paras vääntömomentti on käytettävissä heti liikkeelle lähdettäessä. 

eTGE:n mootorin jatkeeksi liitetyssä vaihteistossa on yksi vaihde molempiin kulkusuuntiin. Käytön selkeyttämiseksi vaihdevipu on lainattu automaattivaihtoehdosta.

Käyttövoimansa auto saa tavaratilan lattian alle runkorakenteisiin sovitetuista ja hyvin suojatuista litium-ioni-akustoista, minkä ansiosta auton painopiste on saatu erittäin matalalle.

Energiatehokkaiden 323 V suurjänniteakustojen kapasiteetiksi ilmoitetaan 35,8 kWh ja auton pisimmäksi toimintamatkaksi NEDC-päästömittaustavan mukaan 173 km. 

Akustojen lataus täyteen varaustilaan vie pisimmillään noin 5 tuntia 20 minuuttia, kun käytössä on 7,2 kWh AC seinälautaus- yksikkö. Vaihtoehtoisesti käytettäessä  40 kWh DC-pikalatausta CCS-liitännällä lataaminen tyhjästä 80 prosentin varaustasoon sujuu noin 40 minuutissa. Edellä mainittujen lisäksi MAN eTGE voidaan ladata myös 220 V latauslaitteella.

tegg5.jpg

(kuva: Tavaratila on entisellään. Sisäkorkeutta noin 190 cm. Akusto sijaitsee tavaratilan alla, auton keskellä, mikä on hyvä ottaa huomioon autoa varusteltaessa.)

Valmistajan mukaan moduulirakenteinen akusto on erittäin kestävä. Akkukapasiteetin ilmoitetaan laskevan 10 vuoden tai 2 000 latauskerran aikana vain noin 15 prosentilla, jos silläkään.  

MAN tarjoaa korkeajänniteakustolle kahdeksan vuoden / 160 000 km takuun.

Sähköautoista puhuttaessa nousee usein esille akkujen tuoma lisämassa, jolla on etenkin hyötyautoissa suora vaikutus kantavuuteen. MAN ilmoittaa eTGE:n massaksi ajovalmiina kuljettajan kanssa 2530 kg ja kantavuudeksi 970 kg. Ero dieselmoottorin voimin kulkevaan sisarmalliin on viiden sadan kilon luokkaa, dieselin eduksi.

Vetokoukkua eTGE:n ei ole tarjolla. Syynä se ettei valmistaja ole autoa perävaunukäyttöön luokitellut. Se vaatisi perävaunun kanssa mäkilähdöt mahdollistavan lisäelektroniikan ja ohjelmoinnin tekemisen sähkömoottoriin ja sehän maksaa muutakin kuin pelkän vaivan. 

tegg3.jpg

(kuva: Sähkökäyttöisen version kojelauta on tuttu muista TGE-malleista. Ainoastaan mittaripaneeli on erilainen.)

Loppuun saakka vietyä viimeistelyä

MAN eTGE:n ohjaamo eroaa dieselsisaristaan vain mittaripaneelin osalta ja vakiovarustelun osalta. Vakiovarusteisiin lukeutuvat mm. Comfort Plus kuljettajan istuin, lämmitettävä tuulilasi, 230V virtapistoke, Apple ja Android järjestelmien kanssa yhteensopiva MAN Media Van multimediajärjestelmä sekä peruutuskamera ja LED-ajovalot. Nyt koeajettavaan autoon on valittu tehtaan lisävarustelistalta järkevästi hinnoiteltu jousitettu ergoComfort -istuin.

Kuljettajaa avustaviin järjestelmiin sisältyy ultraäänen avulla auton ympäristöä analysoiva ympäristönvalvonta, hätäjarrutusavustin ja aktiivinen kaistavahti.

Kuljettajan paikalta arvioituna eTGE:n ohjaamon pitäisi täyttää vakioasussaan vaativammankin asiakkaan tarpeet.

tegg4.jpg

(kuva: Kierroslukumittarin paikalle sovitettu viisari kertoo akun ajonaikaisesta tilasta. Vihreällä puolella virtaa ohjataan akkujen suuntaan ja sinisellä moottorille. Numeroasteikko kertoo prosentteina hetkellisen virrankulutuksen. Oikean puoleinen mittari paljastaa ajonopeuden ja akkujen sen hetkisen varaustason. Tiedot löytyvät myös ajotietokoneen valikosta.)

Eleetöntä voima

Virta-avain kiertyy kuten autossa kuuluukin. Käynnistysäänen korvaa kojelaudan uumenista kuuluva merkkiääni. Liikkeellelähtö on sujuvaa. Tosin turvavyö tulee olla kytkettynä, muuten auto ei liikahdakkaan. Vauhtiin päästyä konehuoneesta kantautuu matkustamon puolelle vain etäistä sähkömoottorin sirinää. 

Auto tottelee viivettömästi ja eleettömästi kuljettajan komentoja. Tehokkaan moottorin ja portaattoman voimansiirron ansiosta tavoitenopeuden saavuttaminen sujuu tarvittaessa jopa kiitettävän ripeästi. Monitoimiohjauspyörän nappulasta päälle kytkeytyvän säädettävän nopeudenrajoittimen käytölle on eTGE:ssä perustetta. 

Kaasujalan kevennys puolestaan aktivoi automaattisesti varsin tehokkaaksi luonnehdittavan jarrutusenergian talteenoton, missä ajoneuvon kineettinen energia muunnetaan sähköksi ja johdetaan takaisin litium-ioni -akustoon. 

Tehokkaaksi säädetty jarrutusenergian talteenotto, josta saksalaisvalmistaja käyttää nimitystä rekuperaatio, säästää osaltaan auton jarruja kulumiselta.

Esimerkiksi Nissan eNV sähköpakettiautossa kuljettajalla on mahdollisuus vaikuttaa energian talteenoton tehokkuuteen, mikä mahdollistaa vaikka raskaan liikenteen rahtiautoista tutun rullauksen hyödyntämisen myötämäissä. 

MAN eTGE:n huippunopeus on rajoitettu 90 kilometriin tunnissa.

tegg6.jpg

(kuva: Sähköauton äänettömyys, pakokaasujen nollapäästöt ja edulliset käyttökulut ovat sähköautojen yleistymistä eteen päin vieviä voimia.)

Edulliset kilometrit

MANin tekemän tutkimuksen mukaan noin 70 prosenttia kaupunkialueilla käytetyistä kevyistä hyötyajoneuvoista kulkee keskimäärin alle 100 kilometriä päivässä ja alhaisella keskinopeudella. 

MAN eTGE:n pisin NEDC -päästömittaustavan mukaan ilmoitettu toimintamatka on 173 km mikä, ainakin teoriassa riittää hyvin suurimmalle osalle kaupunkialueiden pakettiautokäyttäjistä.

Taajamapainoitteisessa, myös maantie ja moottoritieosuuksia sisällään pitäneellä koeajoreitillä auton ajotietokone antoi parhaaksi toimintamatkaksi 148 km. Mittausjakson päätteeksi ajotietokone näytti ajetun reitin pituudeksi 117 km ja jäljellä olevaksi toimintamatkaksi tasan 20 km. Koeajo vietiin läpi keväisen aurinkoisessa kelissä, ilmastointi ja lämmitys pois kytkettyinä. 

Energiankulutukseksi saatiin 22,2 kWh/100 km, mikä tarkoittaa rahaksi muutettuna keskimääräisellä 0,14 € / kWh hinnalla noin 3,1 € / 100 km/h kustannusta. Yleisiä, ja usein myös täysin ilmaisia latauspisteitä hyödyntämällä matkanteon voi tehdä jopa täysin kuluttomaksi. 

Talvikelillä sähkön kulutus voi kasvaa merkittävästi, mikä vaikuttaa paitsi toimintamatkaan myös kilometrikustannuksiin.

Sähköauton ohjauspyörän takana omaa ajotapaa katsoo helposti jo muutaman ajokilometrin jälkeen tavallista kriittisemmin, ainakin silloin jos tarkoituksena on päästä yhdellä latauksella mahdollisimman pitkälle.

Kaasujalka kevenee paatuneellakin kuljettajalla havaittavasti, kun tiedossa on lyhyimmillään noin 40 minuutin pysähdys latausasemalla. Ajoneuvon lataus ja uuden teknologian omaksuminen on vaivatonta, mutta koeajossa eteen tuli mielenkiintoinen seikka. Useat yleisistä latauspisteistä sijaitsevat parkkihalleissa, joihin reilun 2,4 metriä korkealla hyötyautolla ei ole asiaa.

tegg72.jpg

(kuva: Koska olemme metsäalan lehti oli kaupukilainen vietävä myös raittiseen ulkoilmaan, missä kokeilimme eTGE:n etenemiskykyä tukkitiellä. Korkea maavara ja portaaton voimansiirto jättivät vakuuttavan kuvan auton etenemiskyvystä.)

Täyden kympin suoritus

Sähköauton äänettömyys, pakokaasujen nollapäästöt ja edulliset käyttökulut, muodikkaasti erittäin vähäiset lähipäästöt ovat sähköautojen yleistymistä eteen päin vieviä voimia. Edellä mainittuja seikkoja ei pidä vähätellä, sillä EU on asettanut tiukkoja takarajoja hiilidioksidipäästöjen, pienhiukkasten ja typen haitallisten oksidien vähentämiselle. Saksassa asiat vietiin hiljattain niin pitkälle että dieselautojen myynti suorastaan romahti. 

Useissa Keski-Euroopan kaupungissa on käynnissä hankkeet, joiden mukaan keskustoihin saisivat tulla vain tiukimmalle Euro 6d TEMP -päästötasolle yltävät ajoneuvot.

Suomessa sähköautojen yleistymistä hidastavat sääolosuhteiden lisäksi myös ajoneuvojen korkeat hinnat. MAN eTGE:n noin 87 000 euron pyyntihinnalla saa jo kaksi dieselautoa, joten vihreillä arvoilla täytyy olla autoa hankittaessa tavallista suurempi vaikuttavuus.

Teslan kaltaisiin toimintamatkoihin yltäminen jää tavara-autopuolella vielä tulevaisuuden haaveeksi. Mahdollista se toki olisi nytkin, mutta hyötyautolle täysin utopistisessa hintaluokassa.

Koska kilpailijoita ei vielä ole ansaitsee MAN eTGE luokassaan täyden kympin arvosanan ajettavuudestaan ja toiminnallisuudestaan sekä innovatiivisuudestaan. Parannettavaakin toki vielä jää, mutta on vain odotettava tekniikan kehittymistä ja halpenemista.

tegg8.jpg

(kuva: Koska kilpailijoita ei vielä ole ansaitsee MAN eTGE luokassaan täyden kympin arvosanan ajettavuudestaan ja toiminnallisuudestaan sekä innovatiivisuudestaan.)

01.10.2019 7.40Kilafors selkeyttää perävaunujen ja varaosien maahantuontia Suomessa
30.09.2019 11.06Vehon raskaat käytetyt jatkossa SelecTrucks portaalista
30.09.2019 10.50UPM: Lannoittamisella jopa tuhansien eurojen lisätulot metsästä - katso video!
30.09.2019 9.20Tukkimiehentäin torjuntaa tutkitaan kenttäkokeella
30.09.2019 9.00Moottori: Talvirengaspakko poistuu - mitkä renkaat alle liukkaalla?
29.09.2019 15.00Br. Holmberg Transport Ab:n tuunattu Sisupari - näyttävää tehokkuutta puunajoon
29.09.2019 12.11Metsäkoneiden sähköiset palvelut - paljon uutta asiaa lyhyessä ajassa
29.09.2019 7.44Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.300 tykkääjää - määrä kasvaa nopeaa tahtia!
28.09.2019 19.11KATSO AMMATTILEHDEN KOEAJOVIDEO! Volkswagen T6.1 on monitoiminen ja digitaalinen
28.09.2019 17.21Doppstadt Inventhor Type 9: Uutta tehokkuutta kierrätysmateriaalien murskaukseen
28.09.2019 15.00DAF panostaa vahvasti huolto- ja varaosatoimintoihin Suomessa
28.09.2019 13.00Erkki Hannula Oy: Päätehakkuita Pohjois-Pohjanmaalla sahateollisuuden tarpeisiin
28.09.2019 7.00Yrityssektorin voittoaste pysyi vuoden 2019 toisella neljänneksellä edellisen neljänneksen tasolla
27.09.2019 10.30Finnvera: Joka neljäs varsinaissuomalainen pk-yritys vie tuotteita ulkomaille - valtaosa ilman kansainvälistymispalveluja
27.09.2019 10.13Metsä on metaanin nettonielu, vaikka kasvit päästävätkin ilmaan metaania
27.09.2019 10.00Olli Kokki Metsä Groupin Joutsenon sellutehtaan tehtaanjohtajaksi
27.09.2019 9.44Bioenergia ry vastaa väitteisiin: Metsäenergia Suomessa tukee ilmastotavoitteiden saavuttamista
27.09.2019 7.33Rinta-Jouppi Machinella Konepäivät ja uusien toimitilojen avajaiset 27.-28.9. Seinäjoella
26.09.2019 19.01Kauppalehti: Sisu kehittää sähköistä kuorma-autoa - Tuotepäällikkö Tekniikka&Taloudelle: "Valmista esiteltävää saattaa olla kolmen vuoden päästä"
26.09.2019 17.15Metsäalan Asiantuntijat ry: Työssä uupuminen on liian yleistä tänä päivänä
26.09.2019 17.00KATSO VIDEO! Kopan kantavat Karstulassa
26.09.2019 16.34Opel kasvattaa suosiotaan yritysautona
26.09.2019 13.00Renault Trucksille EcoVadis Gold -sertifikaatti - jo toisena vuotena perätysten
26.09.2019 11.48Tekninen tiedote esittelee eurooppalaisen LVL:n uudet lujuusluokat
26.09.2019 10.00Kamux: Pakettiautoihin ja yrittäjän kalustoonkin halutaan tänä päivänä mukavuuksia
25.09.2019 17.01Originator Oy ja Hyvinkään HRP Oy: Puutavaranostureiden huollot ammattitaidolla
25.09.2019 14.00Suomalaisesta metsästä Tokion keskustaan
25.09.2019 13.41Veho panostaa Sisu-asiakkaiden palveluun
25.09.2019 10.41Olavi Räsänen Oy luopuu kuormalavaliiketoiminnasta - lavavalmistus jatkuu uudessa omistuksessa
25.09.2019 10.32Hyvät renkaat vähentävät törmäysriskiä
25.09.2019 10.30Maanmuokkaus varmistaa metsän kasvun
25.09.2019 8.00Annica Bresky Stora Enso -konsernin toimitusjohtajaksi
24.09.2019 13.30Tässä on täysin uusi SsangYong Korando
24.09.2019 13.27Helsingin yliopisto: Metsäpohjaisen bioenergian laajentunut käyttö vaarantaa YK:n ilmastotavoitteet
24.09.2019 13.12Metsäteollisuus on jo pitkälti irtautunut fossiilisista polttoaineista.
24.09.2019 12.21Alumiinivanteet tuovat selvää hyötyä kuljetusyrityksen liiketoimintaan
24.09.2019 11.11Toimitusjohtaja Mia Mantsinen Alihankinta 2019 -messujen avauspuheessaan: "Kestävyys ei ole nollasummapeliä"
24.09.2019 10.22KOPA-kantavien telojen työnäytös Janakkalassa huomenna keskiviikkona 25.9.
24.09.2019 10.14Logset metsäkoneiden työnäytös torstaina 26.9. Hollolassa
24.09.2019 9.00Janne Näräkkä valittu kansainvälisen FSC:n hallitukseen
24.09.2019 8.42Hondan suosittu aavikkoratsu saa lisää kuutioita moottoriin
24.09.2019 8.40EPEC - luotettava kotimainen ohjelmistotalo
23.09.2019 17.30RX Academy -sarja päättyi suomalaisjuhliin - Jonne Ollikainen nousi kolmanneksi
23.09.2019 15.00LUKE: Pieneltäkin turvepeltojen alalta voisi saada isot päästövähennykset
23.09.2019 11.45Volkswagen T6.1 -mallisto sai hinnat - edullisimmillaan alle 32 000 euroa
23.09.2019 11.03Finnvera: Suome taloudessa paljon mahdollisuuksia
23.09.2019 11.00Stora Ensolle tunnustusta tehtaiden kunnossapitoratkaisusta
23.09.2019 10.10Kuorma-autovalmistaja kuljettajan asialla
23.09.2019 10.00Kemin biotuotetehdashanke etenee
22.09.2019 19.02MAN-liiketoimintojen uusi johtaja Kari Rautanen: "Tuotteet ja palvelut hyvässä iskussa - toimintaa kehitetään entisestään"
22.09.2019 16.11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger 2.0 4WD A10 Wildtrak - Lisää puhtia pataan
22.09.2019 13.11Forest Fix Ab: Harvennushakkuuta rannikon kivikoissa
22.09.2019 9.33EU:n liikenneministerit: Liikenteen ilmastotyöhön tarvitaan pitkäjänteisyyttä
21.09.2019 12.12Otto Lahti, johtava asiantuntija Traficom: HCT-rekan päästövähennykset
21.09.2019 9.33Metsäkoneenkuljettajien työhyvinvoinnin tukemiseen etsitään uusia keinoja
20.09.2019 18.11Koe Ajamisen Helppous - Volvo Trucksin syyskiertue alkaa huomenna lauantaina Riihimäeltä!
20.09.2019 10.10Kesla panostaa traktorihakkureiden kehittämiseen - luopuu isojen autohakkuriprojektien toteutuksesta
20.09.2019 9.55Stora Ensolle tunnustusta tehtaiden 5G-kunnossapitoratkaisusta
20.09.2019 9.44Avoimet ovet Specman uusissa tiloissa Pirkkalassa tiistaina
19.09.2019 16.11Puukuljetus Vesala Oy:n vihreät tuttu näky maanteillä: Puunajoa 50-luvulta lähtien
19.09.2019 14.40Komatsu Forest Oy kumppaneineen järjestää näytöspäivän huomenna perjantaina 20. syyskuuta Konnevedellä
19.09.2019 14.12Koneosapalvelun pehmeiden maiden puunkorjuuta esittelevä työnäytös huomenna perjantaina 20.9. Karstulassa
19.09.2019 13.50Suomalaisten sotalaivojen rakentaminen Raumalla saa jatkoa
19.09.2019 13.44Nokian Renkaiden Yhdysvaltojen tehdas tukee yhtiön kasvustrategiaa
19.09.2019 13.24SKAL Kuljetusbarometri 3/2019: Maailmanmarkkinoiden heilahtelut vaativat Suomelta veromalttia tai kustannukset karkaavat käsistä
19.09.2019 12.02Omavalvontasovellus mahdollistaa harvennushakkuiden omavalvonnan korjuutyön ohessa
18.09.2019 11.50SKAL:Budjettiriihestä käsittämätön ympäristölinjaus liikenteelle
18.09.2019 11.40Bioenergia ry: Vuoden 2020 talousarviossa hyviä linjauksia bioenergiasektorille
18.09.2019 11.12Scania: Raskaampiin kuormiin tarvitaan V8:n tehoa
18.09.2019 10.10Ponssen Norjan tytäryhtiön Ponsse AS:n toimitusjohtaja vaihtuu.
17.09.2019 20.22Metsäteollisuus ry: Budjettiesitys jää laihaksi
17.09.2019 19.11Uusi Actros ja Arocs koeajokiertueella 18.9.-11.10.2019 - katso tästä aikataulu!
17.09.2019 17.11Metsäteho: Ajoneuvojen massojen nostolla saavutettavissa kustannus- ja päästöhyötyjä
17.09.2019 15.03Valmet rakentaa uuden koelaitoksen Ruotsiin
17.09.2019 12.36Etteplan mukana Stora Enson Oulun paperitehtaan uudistushankkeessa
17.09.2019 12.15Kuhinaa Uusi puun Kuntamarkkinat -osastolla
17.09.2019 11.58Yhteishanke vahvistaa Suomen terästeollisuuden osaamista ja vähentää päästöjä
17.09.2019 11.00Nokian Renkaat kuuluu ylimpään 10 prosenttiin maailman vastuullisimmista yrityksistä
17.09.2019 8.55Veho ostaa Viron ja Liettuan Mercedes-Benz-maahantuojan ja jälleenmyyjän Silberauton
16.09.2019 20.33Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.200 tykkääjää - määrä kasvaa huimaa tahtia!
16.09.2019 20.11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun elokuun voittaja on selvinnyt
16.09.2019 15.01Metsä Group kouluttaa oppisopimuksella 50 uutta ammattilaista metsäteollisuuden tehtäviin
16.09.2019 11.11Suhisevat koivut -valokuvanäyttely Suomen Metsämuseo Lustossa
16.09.2019 8.00Metsä Fibre toimitti Kemin biotuotetehtaan YVA-selostuksen Lapin ELY-keskukselle 15.9.2019
15.09.2019 12.01Karttapohjainen sovellus esittää parhaat sijainnit korjuukohteen ajourille
15.09.2019 11.00Liikkuvan kaluston hydrauliikan asiantuntija Lappeenrannassa
15.09.2019 9.20Volvo Trucks -koeajokiertue starttaa 21.9. Riihimäeltä - Tapahtuma kiertää 10 paikkakunnalla
15.09.2019 7.13Komatsu Forest avaa verkkokaupan ProSelect-profiilimalliston vaatteille ja asusteille
14.09.2019 19.11Valmet toimittaa TwinRoll-puristimen Metsä Boardille Suomeen Joutsenon tehtaaseen
14.09.2019 14.11Forssan Lava ja Huolto Oy valmistaa perävaunut ja päällerakenteet asiakastarpeeseen räätälöitynä
14.09.2019 11.44VTT ja Cambridgen yliopisto vertailivat vaihtoehtoja tieliikenteen päästöjen vähentämiseksi
14.09.2019 11.01Sähköiset Hopeanuolet aloittavat Formula E -sarjassa
14.09.2019 9.11Teollisuuden liikevaihto kasvoi heinäkuussa 3,6 prosenttia
13.09.2019 17.11John Deere Forestry järjestää ensi perjantaina 20.9. Alavudella hakkuunäytöksen
13.09.2019 16.22Valmet toimittaa kartonkikoneen JK Paper Limitedille Intiaan
13.09.2019 15.01Koneosapalvelu Oy on ostanut Kithydro Oy:n ja Hyprox Oy:n
13.09.2019 12.00Metsäteollisuus: Puukauppa piristyi elokuussa - syksyn kaupoille hyvät odotukset
13.09.2019 9.11Volvo Trucksin koeajokiertue starttaa 21.9. Riihimäeltä - KATSO TÄSTÄ AIKATAULU JA KALUSTO!
12.09.2019 17.11Rinta-Jouppi Machinella Konepäivät ja uusien toimitilojen avajaiset 27.-28.9. Seinäjoella
12.09.2019 16.22Vesiliirtoriski kasvaa syksyn sateisilla teillä - renkaan urasyvyys ja kuljettajan ajotapa merkitsevät renkaan märkäpitoluokkaa enemmän

Näytä lisää »