AMMATTILEHTI KOEAJAA: Chevrolet Silverado 2500 HD Crew Cab LTZ Z71 - Kun mikään ei riitä

09.05.2020 15.50

chevynet0.jpg

Amerikkalaisten lava-autojen ystäville on jälleen tarjolla hyviä uutisia. Tällä kertaa ne tulevat jättimäisen Chevrolet Silverado 2500 HD -auton muodossa, joka on kasvanut kaikissa suunnissa edeltävästä mallisukupolvesta. Voimalinjassa on päivitetyn 6,6 litran diesel-V8:n seuraksi tuotu 10-vaihteinen Allison-automaattivaihteisto.

(kuva yllä: Vuosimallin 2020 Chevrolet Silverado 2500 HD:n LTZ varustelu sisältää koko keulan leveydeltä kromatun etumaskin, jossa valmistajan Bowtie-logon sijasta Chevrolet teksti. LTZ sisältää myös tehokkaat led-ajovalot.)

USA-hyötyautoja maahantuovan Americar Oy:n esittelyautorivissä on sananmukaisesti yksi yli muiden. Noin kuusi ja puolimetriä pitkä ja reilun kahden metrin levyinen ja korkuinen Chevrolet 2500 HD on huomattavan kookas, jopa amerikkalaisen mittapuun mukaan.  

Chevrolet käynnisti lava-auto malliperheen uudistukset reilu vuosi takaperin Silverado 1500 mallista ja nyt ovat vuorossa raskaat 2500 ja 3500 -mallivaihtoehdot. Merkittävin kasvu noin 13 cm tehtiin Crew Cab mallien akseliväliin, joka on nyt mallista riippuen 4036 mm tai 4369 mm. Kasvanut akseliväli toi matkustamoon reilusti lisää jalkatilaa. 

Varustelutasoja on entiseen tapaan viisi: Work Truck, Custom, LT, LTZ ja High Country. Kaikki mallivariaatiot mukaan lukien Silverado 2500:sta tarjotaan kaikkiaan 22 eri vaihtoehtona. 

- Juuri huippumalli High Countryn alle mallistossa asemoituva LTZ sopii  todella hienosti pohjolan olosuhteisiin ja asiakkaiden vaatimustasoon. Lisäksi opastamme asiakkaita valitsemaan valmistajan tehdaslisävarustelistalta noin 1800 euron lisähintaan tarjottavan, mm. paremmat iskunvaimentimet, taka-akselin lukon ja vaihteiston suojan ja alamäkihidastimen sisältävän Z71 varustepaketin sekä vähän toista tuhatta maksavat astinlaudat, Americar Oy:n toimitusjohtaja Veli Kärkkäinen kertoo.

chevynet00.jpg

(kuva: Mukautettava mittaristo on toteutettu perinteitä kunnioittaen. Lämmitettävä ohjauspyörä on mukava talvikäytössä. Etuistuimissa riittää mukavuutta ja säätövaroja. Lämmityksen ohella istuimissa on ilmastointi.)

Räjähtävää kiihtyvyyttä

Edellisen kerran Chevy toi uutta Silverado 2500 malliin vuonna 2017, jolloin valmistaja esitteli uudistuneen ja entistä suorituskykyisemmän 6,6 litran V8 Duramax Dieselmoottorimalliston. Tälle vuodelle Duramax moottorissa on parannettu jäähdytystä, mutta suoritusarvot ovat entisellään: 445 hv ja 1230 Nm. Suuremmat uudistukset on tehty bensiinimoottorivaihtoehtoihin, joille löytyy yhä kannatusta rapakon takana. Suomalaisittain merkittävin tekniikkapuolen uudistus on Silverado 1500:een esitellyn uuden 10-vaihteisen Allison automaattivaihteiston saattaminen myös Silverado 2500 ja 3500 -malleihin. Ainoastaan dieselmoottorin yhteydessä tarjottavan Allisonin yhteydessä Silverado 2500:ssa on uusi entistä tukevampi ja kestävämpi taka-akseli, jossa on 30 prosenttia edellistä mallia paksummat vetoakselit ja uusi, entistä harvempi 3.42:1 perävälitys. Tekniikkauudistusten ansiosta reilun 5 100 kg kokonaismassaan yltävä lava-automonsteri kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen noin 6,5 sekunnissa, millä Chevrolet kiilaa luokkansa kärkeen. Tosin Suomessa leikki katkeaa jo aikaisemmin nopeudenrajoittimen puuttuessa peliin.

Amerikkalaisten autojen ajettavuutta leimaa yhä vahvasti mukavuuspainotteisuus. Sellainen tyyli sopii mainiosti leppoisaan lava-autoon. Japanilaisista ja eurooppalaisista serkuista poiketen jenkki-pickupit ovat mukavia myös kuormatta ajettaessa. Ohjausvaste on kuorma- autojen tapaan hieman etäinen, mutta kaikin puolin asiallinen.

chevynet000.jpg

(kuva: Silverado 2500:n lava on suurin luokassaan. Sisäpituus on noin 2,1 metriä ja levys jopa 1,8 metriä. Nostokorkeus on 99 cm ja kantavuutta reilut 1400 kg.)

Mukavuutta

Malliuudistuksen myötä Silveradon ohjaamo pantiin täysin uusiksi. Miellyttävillä nahkapäällysteisillä istuimilla kulkee viisi matkustajaa mukavan väljästi. Ohjaamopituuden kasvattaminen ulosmitataan nyt takamatkustajien jalkatilassa, jota on nyt riittävästi. Ilmastoidut etuistuimet runsaine säätöineen eivät jätä paljoa toivomisen varaa.

chevynet0000000.jpg(kuva: Silverado 2500:sen lavalle nousua helpottavat askelmat ovat uutta. Vastaavat syvennykset löytyvät myös takapuskurin kulmista.)

Kojelaudassa on tingitty nappuloiden määrässä, mikä tuo Chevyn ohjaamoon Eurooppalaisista autoista tuttua selkeyttä. Mittaristoa on niin ikään selkeytetty. 8-tuuman näyttöön on ympätty kaikkiaan 15 eri kameran ohjaus. Näistä suurimman osan sisältyessä LTZ varusteluun, loput paikat on varattu perävaunukameroille, joille on takapuskurin juuressa valmiit kytkennät. Multimediakeskus sisältää kattavat liitettävyyspalvelut Wi-fi-yhteyksineen ja muine herkkuineen.

Merkittävin ja toivottavasti mahdollisimman nopeasti kaikkiin uusiin autoihin tuotava uutuus on teräväpiirtonäytöllä varustettu taustapeili. Sen kuvakulmaa voi niin ikään vaihtaa ja säätää. Lisäksi kuvaa voi myös suurentaa. 

chevynet0000.jpg

(kuva: Tuulilasiin heijastuvan HUD näytön leveys on peräti 15 tuumaa ja informaatio on kuljettajan valittavissa.)

Automatiikkaa

Nelivetojärjestelmän ohjaus on entisellä paikallaan ohjauspyörän vasemmalla puolella. Perusasetuksella auto on takavetoinen. Silverado 1500:n tapaan järjestelmän voi nyt asettaa automaattitilaan, jolloin elektroniikka päättelee ja säätää vetoa akseleiden välillä. Koeajossa takaveto sopii maantielle. Kun olosuhteet muuttuvat on parempi luottaa automatiikkaan tai jopa jatkuvaan nelivetoon. Pelkällä takavedolla perä tapaa olla jatkuvasti irti tienpinnasta, mikä taas aktivoi asiallisen tehokkaasti toimivan luistoneston päälle. Automaattiasennossa meno tasoittuu merkittävästi.

Alusta uusiksi

Silverado 1500:n tapaan myös 2500 mallit rakentuvat perinteisen tikapuurungon ympärille, joka on nyt entistä kevyempi ja tukevampi. Runkomuutoksiin lukeutuu myös rapakon takana suositun puoliperävaunun vetokidan asennuspaikkaa siirrettiin taka-akselin keskeltä viisi senttimetriä taaemmaksi. 

chevynet00000.jpg(kuva: Takaistuimien istuinosat voi tarvittaessa kääntää pystyyn, jolloin takajalkatila muuntuu lähes metrin pituiseksi kuormatilaksi. Ilman astinlautoja kyytiin on lähes mahdotonta kavuta.)

Koeajettava auto on lyhyempi variantti kahdesta tarjolla olevasta vaihtoehdosta. Lyhyen lavan sisäpituus on 2089 mm ja pitkän lavan 2496 mm. Sisäleveys on 1814 mm ja pyöräkoteloiden kohdalta 1317 mm. Kasvatetuilla lavamitoilla Chevrolet lunastaa paikkansa luokan kärjessä. 

Auton massiivisuuden huomaa parhaiten auton vierellä. Konepelti on noin 1,6 metrin korkeudella ja lavan lastauskorkeus on miltei metrin. Lavan laitakorkeus on 533 mm. Taustalla amerikassa suositut goose neck eli hanhenkaula-puoliperävaunut, joiden käsittelyyn matala laitakorkeus sopii mainiosti.Puoliperävaunun saa nykyisin laittaa lava-auton jatkeeksi myös Suomessa. Lisätietoa tarjolla olevista vaihtoehdoista löytyy Americarilta. Lavan valaistus on toteutettu sekä auton katonrajaan viedyn työvalon että lavalle asennettujen led-valojen avuin.

Chevroletin hienouksiin lukeutuu sähköisesti auki ja kiinni taittuva takalaita. Ohjaus luonnistuu joko kojelaudan, laidan napista tai kauko-ohjaimesta. Lisäksi laita taittuu ylös kevyesti alta päin, esimerkiksi polvella tönäisemällä.

Kantavuutta Suomessa kuorma-autoksi rekisteröitävässä autossa on noin 1,5 tonnia, suurimman perävaunumassan ollessa 3500 kg.

chevynet000000.jpg

(kuva: Chevrolet Silverado 1500 HD vierellään uudistunut Silverado 2500 HD. Americar Oy:n Veli Kärkkainen antaa mittakaavaa yli kahden metrin korkeuteen yltävien lava-autojen mittasuhteista - Bigger is better!)

Koko ratkaisee

Pikkuveli Chevrolet Silverado 1500:lta monia ominaisuuksia perinyt Silverado 2500 on vastaus useisiin erilaisiin kuljetustarpeisiin. Hintapyynniltään noin 100 000 euron tasoon asettuva Chevrolet Silverado 2500 HD tarjoaa edustusauton mukavuuden ja maastoauton etenemiskyvyn ja runsaan kuormauskapasiteetin. Oma lukunsa on näyttävyys, missä Silverado on aivan omassa (koko)luokassaan. 

chevynet0000000000.jpg

(kuva: Napista auton kylkien mukaan kääntyvät sivupeilit ovat tätänykyä arkea lähes kaikilla valmistajilla. Amerikkaa ovat napista tarvittaessa, kuten perävaunua vedettäessä, levitettävät peilit.)

23.05.2020 7.00Policy brief: Uuden metsätalouden kannustinjärjestelmän tulee ottaa nykyistä paremmin huomioon suometsien hoidon ympäristövaikutukset
22.05.2020 18.23Koskitukki hakee kumppania metsäkoneurakointiin
22.05.2020 17.33Uusi John Deere H219 harvesteripää isoille harvestereille ja suurille rungoille
22.05.2020 16.00Suomen ensimmäinen Volvo FH XXL liikenteeseen
22.05.2020 10.33Ehdotus EU:n poikkeussääntelyn käyttöönotosta ajokorttien ja tavara- ja linja-autoliikenteen lupien osalta
21.05.2020 16.44Haluaisitko mitata kuljettajien käyttämää turvaväliä?
21.05.2020 15.01UPM kaksinkertaistaa lehtipuuston määrän omissa metsissään
21.05.2020 12.44Rekkaletkoja, automaattibusseja ja tiedonjakoa - useita digitalisaatio- ja automaatiokokeiluja vauhdissa
21.05.2020 12.00EU:n biodiversiteettistrategia astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille
20.05.2020 17.11IVECO esittelee uudet IVECO S-WAY R -kilpakuorma-autot
20.05.2020 14.02Stora Enson tavoitteena tuplata tekopökkelöiden määrä
20.05.2020 13.00KATSO 15.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
20.05.2020 10.33DAF:lle 200 auton lisätilaus kierrätysyhtiö Renewilta
20.05.2020 10.23KESLA-traktorin metsäperävaunuihin lisää kantavuutta ja Euroopan laajuinen tyyppihyväksyntä
20.05.2020 10.20Laadukas kylmälaukku on erinomainen reissukumppani
19.05.2020 15.00Ammattilaisten sähkötyökaluvalmistaja Hitachi vaihtoi brändinimensä - Uusi nimi on Hikoki
19.05.2020 9.34Rangerista erikoismalli
19.05.2020 8.33Neste avaa 51 uutta jakelupistettä Neste MY uusiutuvalle dieselille - tavoitteena laajentaa saatavuutta koko Suomeen
19.05.2020 8.00Metsäteollisuus edistää monimuotoisuudelle tärkeän lahopuun määrää talousmetsissä
18.05.2020 12.01Kesla investoi uuteen testikeskukseen
18.05.2020 11.11Ponsse tarjoaa Saksassa urakoiville suomalaisille yrityksille palvelua myös suomen kielellä
18.05.2020 10.33Hiab avaa maksuttoman HiConnect-palvelun
18.05.2020 8.40Kemijoen virtaama lähes Niagaran tasolla touko-kesäkuun taitteessa
17.05.2020 9.00UPM viimeistelee yksityiskohtia Uruguayn uuden hallituksen kanssa ja yhtiön kasvuhanke etenee suunnitellusti
16.05.2020 15.22Seitsemiseen syntyi villi metsäpeura 150 vuoden tauon jälkeen
16.05.2020 11.00Otto Lahti, johtava asiantuntija, Traficom: Liikenteen päästöjen vähentäminen puoleen
16.05.2020 9.01"Kadonneen kuormatilan metsästys": Nyt mennään kuormatilakokoon vaikuttavat tekijät läpi osa osalta
15.05.2020 10.11Nokian Renkaat sai ensimmäisenä rengasyhtiönä hyväksynnän Pariisin sopimuksen mukaisille ilmastotavoitteille
15.05.2020 9.34Poikkeuksellisten säiden vaikutus luonnonvaroihin
14.05.2020 17.00Ammattilehti mukana Power Truck Showssa 2021
14.05.2020 10.56Metsä Fibre ja ABB esisopimukseen Kemin biotuotetehtaan sähköjärjestelmistä
14.05.2020 10.55IVECO on tyytyväinen Saksan tekemään päätökseen jatkaa maakaasukäyttöisten kuorma-autojen vapautusta moottoriteiden käyttömaksuista
14.05.2020 10.13Stora Enson metsänistutuskausi täydessä vauhdissa: Yli 260 000 puuntaimea päivässä
14.05.2020 9.25Täysin uusi PEUGEOT e-Expert vastaa kaikkiin ammattikäyttäjien tarpeisiin
14.05.2020 9.21Kirri-Tikkakoski -rinnakkaistie avataan liikenteelle elokuussa
14.05.2020 9.14Rahanpesulaki velvoittaa yrityksiä ilmoittamaan edunsaajansa (omistajansa) kaupparekisteriin 1.7 mennessä
14.05.2020 9.00Ajoneuvojen katsastusaikaväleihin muutoksia
13.05.2020 15.45AQUA CLEAN toimittaa sylinteriryhmäpesulinjan AGCO Powerille
13.05.2020 10.21Huoltovarmuuskeskus ja UPM yhteistyöhön suojavarusteiden hankinnassa
13.05.2020 9.07Continentalilta uutta tietoa CO2-päästöistä ja VECTO-säännöksistä kuljetusyrityksille
13.05.2020 8.45Uusi ë-Jumpy saapuu myyntiin vuoden 2020 toisella puoliskolla
12.05.2020 11.20Valmet toimittaa tuhkankäsittelyjärjestelmän L.D. Celuloselle Brasiliaan
12.05.2020 10.30MAINOSTAJA: Tavoita alan ammattilaiset tehokkaasti uudella tavalla - järkihintaan
12.05.2020 9.44Andritz toimittaa kaasutuslaitoksen ja biomassan käsittelylinjan Brasiliaan
12.05.2020 9.10Jari Kukkonen Originator Oy:n uudeksi varatoimitusjohtajaksi
12.05.2020 8.11VTT:lle Suomen ensimmäinen kvanttitietokone - tähtäimessä Suomen ja Euroopan kilpailukyvyn vahvistaminen
11.05.2020 21.00KATSO 8.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
11.05.2020 16.11Kuljetus A. Mansoniemi: "Volvoa en vaihda"
11.05.2020 15.20Tuontihake korvaa kotimaista metsähaketta - Kemera-asetuksen muutos osaksi talouden elvytystä
11.05.2020 11.20Puukauppa vilkastui hieman - metsäteollisuudella iso rooli koronakriisistä toipumisessa
11.05.2020 9.00Suomen Biokiertotuote Oy:n patentoitu menetelmä säästää luontoa ja rahapussia
11.05.2020 7.11Tieturvallisuusviikko Vianoreissa 11.-16. toukokuuta: ilmainen rengastarkastus kaikille autoille
10.05.2020 9.00Langatonta kauko-ohjausta - vaikka puutavara-autoon
10.05.2020 8.00UPM:n ja Liikenneturvan verkkokurssi parantaa työmatkojen turvallisuutta
09.05.2020 15.50AMMATTILEHTI KOEAJAA: Chevrolet Silverado 2500 HD Crew Cab LTZ Z71 - Kun mikään ei riitä
09.05.2020 9.22Rengas kiertää ahkerasti koronakurimuksen keskelläkin
08.05.2020 16.11Pekant Oy ostaa Oulun Jarruhuolto Oy:n koko osakekannan
08.05.2020 14.44Ponsselle uusi jälleenmyyjä Etelä-Afrikassa
08.05.2020 9.40Suomalaiset autoilijat säntillisiä rengasasioissa
07.05.2020 11.00Valmetille seitsemäs pehmopaperilinjan tilaus Hayat Kimyalta Turkista
07.05.2020 10.11Hannu Soimasuo Koneosapalvelu Oy:n toimitusjohtajaksi
06.05.2020 14.40VDA peruu syksyn IAA-hyötyautonäyttelyn
06.05.2020 14.09Kirjanpainajaseuranta aloitettu - Viime vuonna ei ollut laajoja tuhoja
06.05.2020 13.45Vajaa kuukausi uuteen vesiliikennelakiin - Videolla kaikki mitä uudesta laista pitää tietää
06.05.2020 11.36John Deere tuo uuden standardin mukaiset ikkunat harvestereihin ja kuormatraktoreihin
06.05.2020 11.00Metsäkauppojen hintataso ja ammattimaisten sijoittajien osuus kaupasta edelleen nousussa
06.05.2020 10.02Luke: Laaja katsaus hakkuu- ja ennallistamismenetelmien vaikutuksista
06.05.2020 9.25Iveco käynnistää hyötyautojen valmistuksen
06.05.2020 9.23Biopohjaisten hiilikuitumateriaalien kehitys etenee
06.05.2020 9.00Metsäsuhteen tunnistaminen on tärkeää liiketoiminnan kehittämisessä
05.05.2020 15.55HUOMIO ALAN YRITYKSET - Vielä ehdit mainosvideolla tai uutisjuonnolla tämän viikon perjantain 8.5.2020 Hyviä uutisia! lähetykseen
05.05.2020 14.12Taloushallintoliitto: Verojen maksujärjestelykorkoon, velkojen ulosottoon ja konkurssimenettelyyn väliaikaisia muutoksia
05.05.2020 13.44Kalustohuoltoa Kaustisella
05.05.2020 13.01Mercedes-Benz avaa covid-19-pandemian sulkemat tehtaansa
05.05.2020 11.00Merikosken patosilta Oulussa suljetaan liikenteeltä 3.6.- 23.7.
05.05.2020 10.45Kärsämäkeläinen Seppätec aloittaa KESLA-harvesterikourien huollon ja myynnin kotimaassa
05.05.2020 10.11Machinery Oy on uusi Sany kaivinkoneiden edustaja Suomessa
05.05.2020 8.45Lietoon avautuu kesällä raskaan liikenteen kaasutankkausasema
04.05.2020 15.33NordChain liukuesteketjujen uusi jakelija on AFM-Forest Oy
04.05.2020 11.40Pandemia mittaa autokaupan ammattitaidon
04.05.2020 11.30HYVIÄ UUTISIA! Volvo käynnistää kuorma-autojen tuotannon uudelleen
04.05.2020 11.11Frej Svartsjö on nimitetty Scania Suomen myyntijohtajaksi
04.05.2020 9.56Gasumin liikenteen ja teollisuuden kaasuratkaisujen tarjonta laajenee Pohjoismaissa
04.05.2020 9.45Nesteen yritysosto hyväksyttiin USA:ssa
04.05.2020 9.30Kodintekniikan kaupassa vahva alkuvuosi, myynti kasvoi yli odotusten
04.05.2020 9.00Gigantin ja DNA:n huhtikuun myydyimmät puhelimet TOP 10
03.05.2020 15.05HYVIÄ UUTISIA! Logsetin metsäkonetuotanto starttaa huomenna
03.05.2020 13.20Komatsu Forestin tietotekniikan laitekampanja käynnistyy maanantaina 4.5.
03.05.2020 13.00AMMATTILEHTI KOEJAA: Volvo FE Electric ja FL Electric - Vakuuttavia täyssähköautoja kuorma-autoluokkaan
02.05.2020 11.01HYVIÄ UUTISIA! DAF avasi kuorma-autotehtaat Hollannissa, Belgiassa ja Englannissa
02.05.2020 9.33Komatsu Forestin valokuvauskilpailun huhtikuun voittaja on valittu
01.05.2020 10.46KATSO VAPUN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
01.05.2020 10.00Metsä Groupin vuoden 2020 tammi-maaliskuun vertailukelpoinen liiketulos 62 miljoonaa euroa
01.05.2020 8.00EU:n liikenneministerit keskustelivat liikenteen koronatoimista
30.04.2020 11.35Metsä Fibren ja Ahlstrom-Munksjön yhteishanke saa jatkoa
30.04.2020 9.32MAN käynnisti kuorma-autojen ja linja-autojen tuotannon uudelleen
29.04.2020 23.45Veroilmoitus, tilinpäätös ja yhtiökokous - muuttuneet määräpäivät koronaepidemian vuoksi
29.04.2020 16.01Uusi John Deere H212 harvesteripää harvennushakkuisiin
29.04.2020 14.33HYVIÄ UUTISIA! Scania käynnistänyt tuotantojaan Euroopassa
29.04.2020 11.24Metsä Groupin Rauman sahahankkeen kotimaisuusaste kasvaa noin 70 prosenttiin

Näytä lisää »