AMMATTILEHTI KOEJAA: Volvo FE Electric ja FL Electric - Vakuuttavia täyssähköautoja kuorma-autoluokkaan

03.05.2020 13.00

sahko0.jpg

Volvo on aloittanut  kaupunkikuljetuksiin  tarkoitettujen sähkökuorma-autojen myynnin Euroopassa. Suomeen Volvo FE ja FL Electric -täyssähköautot saapuvat ensi vuoden vaihteessa. Otimme ennalta tuntumaa Volvon nollapäästö-uutuudesta Vantaan Volvo Truck Centerissä järjestetyn asiakastilaisuuden yhteydessä.

Reilun parin vuoden aikajaksolla tarkasteltuna yleinen ilmapiiri vaihtoehtoisia käyttövoimavaihtoehtoja kohtaan on kääntynyt vähättelevästä puhtaaksi uteliaisuudeksi. Maa- ja biokaasumoottorit ovat jo tätä päivää raskaalla puolella. Uusiutuvista raaka-aineista valmistettavien polttoaineiden saamaa vastaanottoa ammattiliikenteen harjoittajien puolella voi luonnehtia penseäksi. Saatavuus, säilyvyys ja pakkaskestävyys sekä hinnoittelu ovat seikkoja, jotka nousevat nopeasti esiin keskusteluissa. 

Henkilöautovalmistajat ovat jo hyvän tovin ajan kiihdyttäneet sähkövoima-avusteisia että täyssähköautojen markkinoille tuloa, eikä uusien mallijulkistusten valossa vauhti näytä hiipuvan. Isossa kuvassa akkukäyttöisten ajoneuvojen määrän kasvu tuo mukanaan tuloja maamme kaivosteollisuudelle. 

Uuden vuosikymmenen alun kunniaksi myös merkittävimmät hyötyautovalmistajat ovat esitelleet markkinoille tuotantovalmiita täyssähkökuorma-autoja lähijakeluliikenteen tarpeisiin. Ja kiinnostus sähköisiä vaihtoehtoja kohtaan vaikuttaa näennäisen korkealle myös hankintapäätöksistä vastaavien asiakkaiden suunnalla. 

Teknologian kehittymisen myötä akkujen kapasiteettia on saatu kohennettua ja nousujohteinen hintakehitys on jossain määrin hiipunut. Volvo Trucks uskoo, että täyssähköisellä voimalinjalla on paikkansa polttomoottorin rinnalla kuorma-autopuolella. Parrasvaloihin Volvo Trucks astuu Volvo FL ja FE -malleilla, joiden asiakastoimitukset käynnistyvät päämarkkina-alueilla vielä tämän kesän aikana. Suomeen ensimmäisten sähkökuorma-autojen kaavaillaan saapuvan vuoden 2021 alkupuolella. 

sahko5.jpg

Sopiva lähiliikenteeseen

Kevyempi FL Electric sijoittuu 16 tonnin kokonaispainoluokkaan ja raskaampi kolmiakselinen FE Electric yltää jo 27 tonnin kokonaispainoon. Uudet mallit on tarkoitettu vaativiin kaupunkikuljetuksiin kuten jätehuoltoon, kevyisiin maansiirtokuljetuksiin ja toimituksiin. Kaukoliikenteen ajoneuvoissa sähköiset voimalinjaratkaisut tullaan näkemään lähitulevaisuudessa, ja ennen polttokennoteknologian kehittymistä, korkeintaan dieselmoottoria avustavina hybridi-järjestelminä. Tosin Volvo Groupiin kuuluvan Renault Trucksin puolella on jo esitelty täyssähköisen Renault Trucks T -rekanvetäjän kuvia. ”Sähkö-T:n” asiakkaat löytynevät Keski-Euroopasta, missä elintarvikeketjujen lähijakelu tapahtuu paljolti puoliperävaunuyhdistelmien voimin. Volvolla ollaan vielä vaitonaisia FM ja FH -sarjojen sähköistämisestä.

- Nyt esiteltävät täyssähköautomme eivät missään tapauksessa tarkoita että olisimme lopettamassa tai edes vähentämässä olemassa olevan dieseltekniikan kehitystyötä. Vaihtoehtoisia käyttövoimavaihtoehtoja tarvitaan ja niillä on etuja tietyissä kuljetustehtävissä. Ne ovat tulleet jäädäkseen dieselvoimalinjavaihtoehtojen rinnalle, sanoo Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund.

sahko4.jpg

(kuva: Akusto ja ajomoottorit on sijoitettu auton keskipisteen tuntumaan. Moottoritilan täyttää latauslaitteet, 24 V akut sekä erilaiset ohjainlaitteet.)

Sähköinen voimalinja on Volvo Groupin valmistama ja se on käytössä useissa eri ajoneuvokategorioissa. Nyt koeajettava FE Eletric jakaa saman tekniikan paitsi bussipuolen myös Renault Trucks D Wide Z.E. kuorma- automallin kanssa.

Voimalinjan ytimenä on sähkömoottori ja 2-vaihteinen vaihteisto; sillä erotuksella että FE Electricissä on yhden sijasta kaksi sähkömoottoria. Yhteisteholtaan 400 kW sähkömoottoriparin tuottama suurin vääntömomentti on 850 Nm. Kevyemmän FL Electricin kulusta vastaa parhaalta teholtaan 200 kW / 425 Nm sähkömoottori. Volvon sähkömoottori antaa täyden tehon korkeintaan 45 sekunnin sykleissä. Jatkuvasti tarjolla olevat teholukemat ovat noin 80 prosenttia huipputehosta.

Akustona käytetään molemmin puolin runkoa sovitettuja litium-ioni-akkuja. Modulaarisen akkujärjestelmän jännite on 600 Volttia ja kapasiteetti 100 - 300 kWh. Toimintamatka voi olla jopa 260 km.

- Modulaarisen rakenteen ansiosta asiakas voi valita auton akkukapasiteetin työtehtäväkohtaisesti, millä voidaan saavutetaa sekä kustannussäästöä että enem- män kantavuutta, Volvo Trucksin tuotepäällikkö Mikko Aules lisää ja jatkaa: Auton sisäistä AC -laturia käytettäessä akuston voi ladata käytännössä missä tahansa Type 2 -latauspistokkeella varustetussa ja latauspisteessä. Lisäksi Volvon voi ladata ulkoisissa DC-latauspisteissä. 

Sisäistä laturia käytettäessä suurin latausteho on 22 kW. Ulkoista latausasemaa käytettäessä voidaan hyödyntää jopa 150 kW lataustehoa. Latausajat, tyhjästä täyteen, ovat akuista ja latauslaitteista riippuvaisia. 

- AC latauksella latausajat ovat 5-10,5 tuntia, DC latauksella latausajat ovat 1-2 tuntia akuston koosta ja lataustehosta riippuen, Aules toteaa.

Täyssähkökuorma-autossa myös kaikki päällirakenteen toiminnot saavat virtaa erillisestä, hydraulipumppua käyttävästä sähkömoottorista. Moottorivaihtoehtoja on kaksi: 240 Nm ja 70 kW, tai 530 Nm ja 100 kW.

Alustarakenteet ovat tupaten täynnä tekniikkaa, sillä jarrujärjestelmän ja jousituksen tarvitsema paineilma on tuotettava sähkökompressorein. Ohjaamon alla, perinteisen polttomoottorin paikalle on sovitettu 24 Voltin akut, jotka vastaavat ajovalojen, ohjaustehostimen ynnä muiden sähkölaitteiden virtatarpeista. Akkujen lisäksi etuakselin päällä ovat latauslaitteet inverttereineen päivineen. Jäähdytys hoituu sähköisellä ilmastointijärjestelmällä, lämmitys toimii vesikierrolla joka saa lämmön sähkövastuksista. 

sahko22.jpg

(kuva: Volvo Trucksin tuotepäällikkö Mikko Aules sanoo Volvo Trucks huoltoverkoston olevan täydessä valmiudessa täyssähkökuorma-autoja varten. - Tekniikka ja menetelmät ovat tuttuja bussipuolelta, joten homma on silläkin puolella kaikin puolin paketissa.)

Hiljaisuuden ylistys

Sähkö-Volvolla ajo on metka kokemus. Liikkeellelähtö sujuu täysin viiveettä, mutta myös lähes äänettömästi. Keskellä Kehä III:n ruuhkaa ajettaessa Volvon hytissä on hiljaista kuin Kuusamon korpimailla kaamosaikaan. Hyvin eristettyyn ohjaamoon kantautuu ainostaan etäistä tuulen suhinaa. 

Vaihtotapahtuma sujuu lähes huomaattomasti ja peruustuvaihteen voi kytkeä konsolin nappulasta päälle suoraan hitaasta vauhdista. Näppärä asia, jos auto jää kiinni.  Kaksivaihteisella vaihteistolla moottorin tuotto voidaan hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti. 

- Vaihteiston välityssuhteen muutoksen ansiosta saadaan vetopyörille korkeampi vääntömomentti pienemmällä sähkömoottorilla ja sitä kautta vähemmällä virrankulutuksella luokkaa suuremman moottorin työtuloksen. Aivan kuten Volvon polttomoottorivaihtoehdoissakin, Aules tarkentaa.

Kehuja ansaitsee myös ohjaus joka on tehostettu sopivan kevyeksi nurkkapyöritykseen. Myös päällerakenteeksi valitun Hiab koukkulaitteen käyttö on lähes äänetöntä. Häiritsevää melua syntyy käytännössä vain vaihtolavan käsittelystä. Vaihtolava-auton kuljettajaa tietysti kiinnostaa kuinka monta nostoa vaihtolavalaitteella voi päivässä tehdä. tarkkaa vastausta kysymykseen ei nyt saatu, mutta jotain osviittaa kuitenkin. 

- Virrankulutus riippuu ajotehtävästä. Ruotsissa käytännön olosuhteissa tehtyjen testien perusteella puhutaan luokasta 0,8 - 1,6 kWh/km lukemasta. Suurin kulutus voisi olla esimerkiksi jätepakkarissa ja pienin jakeluautossa. Suurimmilla akkupaketeilla, mitkä ovat saatavilla Volvo FE Electric malliin 5,3 metrin akselivälillä realistinen toimintamatka voisi olla jopa yli 250 km. Tässä, lyhyemmällä 3,9 metrin akselivälillä varustetussa autossa puhutaan noin 90 - 120 km toimintamatkasta ja enimmilläänkin, jakeluautona, noin 200 kilometristä, kertoo Aules.

sahko33.jpg

(kuva: - Ohjaamon puolelta ”Sähkö-FE” eroaa dieselsisarestaan vain mittaritaulun osalta, totesi Ammattilehden toimituspäällikkö Tero Lahtinen.)

Sähköllä taajamien jakeluliikenteeseen?

Koeajolla käyneen Storemen Logistics Oy:n toimitusjohtaja Jari Jokinen kokee Volvo FE Electric täyssähkökuorma-auton erittäin positiivisena ja tarpeellisena vaihtoehtona pääkaupunkiseudun jakeluliikenteessä:

- Helsingissä ja pk-seudulla yleensäkin jakeluautojen reiteillä on paljon tunneleita ja parkkihalleja, missä pakokaasut ja moottorien tuottama melu ovat poikkeuksetta haitaksi. Nyt tehdyn lyhyen koeajon perusteella voin sanoa että täyssähköauton äänettömyys ja vaivattomuus on omiaan laskemaan kuljettajan stressitasoa, joka taas kohentaa työhyvinvointia ja sitä kautta nostaa työtehokkuutta. 

Niinkin kaukaa kuin 1970 luvun alkuvuosista lähtien erilaisia kuorma-autoja ja ajoneuvoyhdistelmiä pääkaupunkiseudulla ajanut Jokinen uskoo täyssähköisten kuorma-autojen menestymismahdollisuuksiin Suomessa. 

- Uusien teknologioiden tarjoamat mahdollisuudet kannattaa ottaa nopeasti hyötykäyttöön, sikäli kun ne ovat taloudellisesti kannattavia. Paremman taksan toivossa vaihtoehtoisiin voimalinjavaihtoehtoihin kannattaa suhtautua varauksella. Esimerkiksi täyssähköauton kohdalla hyvä kehitysaskel voisi olla vaikkapa eri terminaaleihin järjestetty latausinfra raskaan liikenteen sähköautoille. Näin toimimalla kevennettäisiin kuljetusyrittäjien kustannuskuormaa ja saataisiin hallituksen kaavailemat ilmastotalkoot oikeasti vauhtiin myös kumipyöräkuljetusten puolella, sanoo Jokinen. 

Järkevin toimin kaupan kuljetukset voitasiin toteuttaa taajamissa pian täysin päästöttömästi, eikä vain sillä paljon puhutulla viimeisellä maililla.

sahko6.jpg

(kuva: Storemen Logistics Oy:n toimitusjohtaja Jari Jokinen on vakuuttunut täyssähköisten kuorma-autojen mahdollisuuksista taajamien jakeluliikenteessä:  - Ympäristön ja työhyvinvoinnin kannalta katsottuna edut ovat merkittäviä. Myös ajokilometrin hinta on houkutteleva. Tässähän voisi oikeasti olla ajatusta...)

23.05.2020 7.00Policy brief: Uuden metsätalouden kannustinjärjestelmän tulee ottaa nykyistä paremmin huomioon suometsien hoidon ympäristövaikutukset
22.05.2020 18.23Koskitukki hakee kumppania metsäkoneurakointiin
22.05.2020 17.33Uusi John Deere H219 harvesteripää isoille harvestereille ja suurille rungoille
22.05.2020 16.00Suomen ensimmäinen Volvo FH XXL liikenteeseen
22.05.2020 10.33Ehdotus EU:n poikkeussääntelyn käyttöönotosta ajokorttien ja tavara- ja linja-autoliikenteen lupien osalta
21.05.2020 16.44Haluaisitko mitata kuljettajien käyttämää turvaväliä?
21.05.2020 15.01UPM kaksinkertaistaa lehtipuuston määrän omissa metsissään
21.05.2020 12.44Rekkaletkoja, automaattibusseja ja tiedonjakoa - useita digitalisaatio- ja automaatiokokeiluja vauhdissa
21.05.2020 12.00EU:n biodiversiteettistrategia astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille
20.05.2020 17.11IVECO esittelee uudet IVECO S-WAY R -kilpakuorma-autot
20.05.2020 14.02Stora Enson tavoitteena tuplata tekopökkelöiden määrä
20.05.2020 13.00KATSO 15.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
20.05.2020 10.33DAF:lle 200 auton lisätilaus kierrätysyhtiö Renewilta
20.05.2020 10.23KESLA-traktorin metsäperävaunuihin lisää kantavuutta ja Euroopan laajuinen tyyppihyväksyntä
20.05.2020 10.20Laadukas kylmälaukku on erinomainen reissukumppani
19.05.2020 15.00Ammattilaisten sähkötyökaluvalmistaja Hitachi vaihtoi brändinimensä - Uusi nimi on Hikoki
19.05.2020 9.34Rangerista erikoismalli
19.05.2020 8.33Neste avaa 51 uutta jakelupistettä Neste MY uusiutuvalle dieselille - tavoitteena laajentaa saatavuutta koko Suomeen
19.05.2020 8.00Metsäteollisuus edistää monimuotoisuudelle tärkeän lahopuun määrää talousmetsissä
18.05.2020 12.01Kesla investoi uuteen testikeskukseen
18.05.2020 11.11Ponsse tarjoaa Saksassa urakoiville suomalaisille yrityksille palvelua myös suomen kielellä
18.05.2020 10.33Hiab avaa maksuttoman HiConnect-palvelun
18.05.2020 8.40Kemijoen virtaama lähes Niagaran tasolla touko-kesäkuun taitteessa
17.05.2020 9.00UPM viimeistelee yksityiskohtia Uruguayn uuden hallituksen kanssa ja yhtiön kasvuhanke etenee suunnitellusti
16.05.2020 15.22Seitsemiseen syntyi villi metsäpeura 150 vuoden tauon jälkeen
16.05.2020 11.00Otto Lahti, johtava asiantuntija, Traficom: Liikenteen päästöjen vähentäminen puoleen
16.05.2020 9.01"Kadonneen kuormatilan metsästys": Nyt mennään kuormatilakokoon vaikuttavat tekijät läpi osa osalta
15.05.2020 10.11Nokian Renkaat sai ensimmäisenä rengasyhtiönä hyväksynnän Pariisin sopimuksen mukaisille ilmastotavoitteille
15.05.2020 9.34Poikkeuksellisten säiden vaikutus luonnonvaroihin
14.05.2020 17.00Ammattilehti mukana Power Truck Showssa 2021
14.05.2020 10.56Metsä Fibre ja ABB esisopimukseen Kemin biotuotetehtaan sähköjärjestelmistä
14.05.2020 10.55IVECO on tyytyväinen Saksan tekemään päätökseen jatkaa maakaasukäyttöisten kuorma-autojen vapautusta moottoriteiden käyttömaksuista
14.05.2020 10.13Stora Enson metsänistutuskausi täydessä vauhdissa: Yli 260 000 puuntaimea päivässä
14.05.2020 9.25Täysin uusi PEUGEOT e-Expert vastaa kaikkiin ammattikäyttäjien tarpeisiin
14.05.2020 9.21Kirri-Tikkakoski -rinnakkaistie avataan liikenteelle elokuussa
14.05.2020 9.14Rahanpesulaki velvoittaa yrityksiä ilmoittamaan edunsaajansa (omistajansa) kaupparekisteriin 1.7 mennessä
14.05.2020 9.00Ajoneuvojen katsastusaikaväleihin muutoksia
13.05.2020 15.45AQUA CLEAN toimittaa sylinteriryhmäpesulinjan AGCO Powerille
13.05.2020 10.21Huoltovarmuuskeskus ja UPM yhteistyöhön suojavarusteiden hankinnassa
13.05.2020 9.07Continentalilta uutta tietoa CO2-päästöistä ja VECTO-säännöksistä kuljetusyrityksille
13.05.2020 8.45Uusi ë-Jumpy saapuu myyntiin vuoden 2020 toisella puoliskolla
12.05.2020 11.20Valmet toimittaa tuhkankäsittelyjärjestelmän L.D. Celuloselle Brasiliaan
12.05.2020 10.30MAINOSTAJA: Tavoita alan ammattilaiset tehokkaasti uudella tavalla - järkihintaan
12.05.2020 9.44Andritz toimittaa kaasutuslaitoksen ja biomassan käsittelylinjan Brasiliaan
12.05.2020 9.10Jari Kukkonen Originator Oy:n uudeksi varatoimitusjohtajaksi
12.05.2020 8.11VTT:lle Suomen ensimmäinen kvanttitietokone - tähtäimessä Suomen ja Euroopan kilpailukyvyn vahvistaminen
11.05.2020 21.00KATSO 8.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
11.05.2020 16.11Kuljetus A. Mansoniemi: "Volvoa en vaihda"
11.05.2020 15.20Tuontihake korvaa kotimaista metsähaketta - Kemera-asetuksen muutos osaksi talouden elvytystä
11.05.2020 11.20Puukauppa vilkastui hieman - metsäteollisuudella iso rooli koronakriisistä toipumisessa
11.05.2020 9.00Suomen Biokiertotuote Oy:n patentoitu menetelmä säästää luontoa ja rahapussia
11.05.2020 7.11Tieturvallisuusviikko Vianoreissa 11.-16. toukokuuta: ilmainen rengastarkastus kaikille autoille
10.05.2020 9.00Langatonta kauko-ohjausta - vaikka puutavara-autoon
10.05.2020 8.00UPM:n ja Liikenneturvan verkkokurssi parantaa työmatkojen turvallisuutta
09.05.2020 15.50AMMATTILEHTI KOEAJAA: Chevrolet Silverado 2500 HD Crew Cab LTZ Z71 - Kun mikään ei riitä
09.05.2020 9.22Rengas kiertää ahkerasti koronakurimuksen keskelläkin
08.05.2020 16.11Pekant Oy ostaa Oulun Jarruhuolto Oy:n koko osakekannan
08.05.2020 14.44Ponsselle uusi jälleenmyyjä Etelä-Afrikassa
08.05.2020 9.40Suomalaiset autoilijat säntillisiä rengasasioissa
07.05.2020 11.00Valmetille seitsemäs pehmopaperilinjan tilaus Hayat Kimyalta Turkista
07.05.2020 10.11Hannu Soimasuo Koneosapalvelu Oy:n toimitusjohtajaksi
06.05.2020 14.40VDA peruu syksyn IAA-hyötyautonäyttelyn
06.05.2020 14.09Kirjanpainajaseuranta aloitettu - Viime vuonna ei ollut laajoja tuhoja
06.05.2020 13.45Vajaa kuukausi uuteen vesiliikennelakiin - Videolla kaikki mitä uudesta laista pitää tietää
06.05.2020 11.36John Deere tuo uuden standardin mukaiset ikkunat harvestereihin ja kuormatraktoreihin
06.05.2020 11.00Metsäkauppojen hintataso ja ammattimaisten sijoittajien osuus kaupasta edelleen nousussa
06.05.2020 10.02Luke: Laaja katsaus hakkuu- ja ennallistamismenetelmien vaikutuksista
06.05.2020 9.25Iveco käynnistää hyötyautojen valmistuksen
06.05.2020 9.23Biopohjaisten hiilikuitumateriaalien kehitys etenee
06.05.2020 9.00Metsäsuhteen tunnistaminen on tärkeää liiketoiminnan kehittämisessä
05.05.2020 15.55HUOMIO ALAN YRITYKSET - Vielä ehdit mainosvideolla tai uutisjuonnolla tämän viikon perjantain 8.5.2020 Hyviä uutisia! lähetykseen
05.05.2020 14.12Taloushallintoliitto: Verojen maksujärjestelykorkoon, velkojen ulosottoon ja konkurssimenettelyyn väliaikaisia muutoksia
05.05.2020 13.44Kalustohuoltoa Kaustisella
05.05.2020 13.01Mercedes-Benz avaa covid-19-pandemian sulkemat tehtaansa
05.05.2020 11.00Merikosken patosilta Oulussa suljetaan liikenteeltä 3.6.- 23.7.
05.05.2020 10.45Kärsämäkeläinen Seppätec aloittaa KESLA-harvesterikourien huollon ja myynnin kotimaassa
05.05.2020 10.11Machinery Oy on uusi Sany kaivinkoneiden edustaja Suomessa
05.05.2020 8.45Lietoon avautuu kesällä raskaan liikenteen kaasutankkausasema
04.05.2020 15.33NordChain liukuesteketjujen uusi jakelija on AFM-Forest Oy
04.05.2020 11.40Pandemia mittaa autokaupan ammattitaidon
04.05.2020 11.30HYVIÄ UUTISIA! Volvo käynnistää kuorma-autojen tuotannon uudelleen
04.05.2020 11.11Frej Svartsjö on nimitetty Scania Suomen myyntijohtajaksi
04.05.2020 9.56Gasumin liikenteen ja teollisuuden kaasuratkaisujen tarjonta laajenee Pohjoismaissa
04.05.2020 9.45Nesteen yritysosto hyväksyttiin USA:ssa
04.05.2020 9.30Kodintekniikan kaupassa vahva alkuvuosi, myynti kasvoi yli odotusten
04.05.2020 9.00Gigantin ja DNA:n huhtikuun myydyimmät puhelimet TOP 10
03.05.2020 15.05HYVIÄ UUTISIA! Logsetin metsäkonetuotanto starttaa huomenna
03.05.2020 13.20Komatsu Forestin tietotekniikan laitekampanja käynnistyy maanantaina 4.5.
03.05.2020 13.00AMMATTILEHTI KOEJAA: Volvo FE Electric ja FL Electric - Vakuuttavia täyssähköautoja kuorma-autoluokkaan
02.05.2020 11.01HYVIÄ UUTISIA! DAF avasi kuorma-autotehtaat Hollannissa, Belgiassa ja Englannissa
02.05.2020 9.33Komatsu Forestin valokuvauskilpailun huhtikuun voittaja on valittu
01.05.2020 10.46KATSO VAPUN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
01.05.2020 10.00Metsä Groupin vuoden 2020 tammi-maaliskuun vertailukelpoinen liiketulos 62 miljoonaa euroa
01.05.2020 8.00EU:n liikenneministerit keskustelivat liikenteen koronatoimista
30.04.2020 11.35Metsä Fibren ja Ahlstrom-Munksjön yhteishanke saa jatkoa
30.04.2020 9.32MAN käynnisti kuorma-autojen ja linja-autojen tuotannon uudelleen
29.04.2020 23.45Veroilmoitus, tilinpäätös ja yhtiökokous - muuttuneet määräpäivät koronaepidemian vuoksi
29.04.2020 16.01Uusi John Deere H212 harvesteripää harvennushakkuisiin
29.04.2020 14.33HYVIÄ UUTISIA! Scania käynnistänyt tuotantojaan Euroopassa
29.04.2020 11.24Metsä Groupin Rauman sahahankkeen kotimaisuusaste kasvaa noin 70 prosenttiin

Näytä lisää »