AMMATTILEHTI KOEAJAA: Opel Zafira Life L 180 D Turbo A Executive - Monikäyttöinen tila-auto

10.04.2021 13.00

opel12.jpg

Täysin uudessa Opel Zafira Life pikkubussissa yhdistyvät tila-auton mukavuus ja pakettiauton tilankäyttömahdollisuudet. Mallia on tarjolla 8- ja 9-paikkaisena sekä diesel- että täyssähkömalleina kolmessa eri koripituudessa. Edullisimmillaan alle 40 000 euroa maksava uutuus vastaa onnistuneesti niin ison perheen kuin taksiliikenteen tai yrityskäytön tarpeisiin.  

(kuva yllä: Opel Zafira Life nostaa saksalaisvalmistajan osakkeita merkittävällä harppauksella ammattiliikenteeseen sopivien autojen segmentissä.)

Jos ihan tarkkoja ollaan niin Zafira Life on paremminkin jat- koa aikaisemmalle Vivaro pakettiauton jopa 9-paikkaiselle Tourer -mallille, kuin edeltävälle Zafira -tila-autolle. Jääkin nähtäväksi millaisen vastaanoton mallin neljäs mallisukupolvi saa Opel -asiakkailta. 

Pakettiautotaustan ansiosta Zafira Lifeä on saatavilla peräti kolmena eri koripituutena, joskin lyhyin eli S-koripituus on tarjolla vain Zafira e_Life -täyssähköautona. Dieselmoottorilla tarjolla ovat keskipitkä M ja pisin L -koripituusvaihtoehdot. Koripituuden kasvattaminen vaikuttaa lähinnä tavaratilan kokoon ja suurimpaan kantavuuteen.

Varustelutasoja on niin ikään kolme: Perustaso Worker, kattavampi Comfort ja ylellinen Executive. Varustelutason korotus Workerista Comfortiin on hinnoiteltu noin 1300 euroon. Se tuo mukanaan automaatti-ilmastoinnin, ovien avaimettoman avaus- ja lukitusjärjestelmän sekä peruutustutkat eteen ja taakse. Lisäksi pakettiin sisältyy katvealuevaroitin ja 180-asteen kuvakulman tarjoava peruutuskamera. Kattavin Executive on aina 8-paikkainen. Yhden paikan vähennys tulee siitä kun kahden istuttava etuistuin vaihtuu sähköisesti säätyviin ja asiallisilla hierontatoiminnoilla varustettuihin nahkapäällysteisiin erillisistuimiin. Lisäksi Executive sisältää ksenon-ajovalot, liukuoven myös oikealle kyljelle ja auton perään avattavalla ikkunalla varustetun läppäluukun sekä lasisen panoraamakaton matkustamon puolelle.

opel2.jpg

(kuva: Opel Zafira Lifen kuljettajanäkymä on tuttu Vivaro pakettiautosta. Runsaiden säilytystilojen ansiosta taksiliikenteen datapäätelaitteet saa pienellä vaivalla piiloon kojelaudan uumeniin.)

Nyt koeajettava auton Executive varustelua on täydennetty entisestään lisähintaisilla Innovation Driver- ja Safety -paketeilla sekä matkustamon istuinkiskojärjestelmällä, mikä mahdollistaa viimeisen istuinrivin nopean irrotuksen tarvittaessa.

Lisähinnasta tarjolla on myös toisen istuinrivin järjestelyn mahdollistava lattiakiskojärjestelmä. Näin tavaratilaa on koripituudesta riippuen pahaimmillaan reilusta viidestä yli kuuteen ja puoleen kuutiometriin.

Polttomoottorivalikoimassa ovat teholtaan 120, 145 ja 180 hv dieselit. Näistä ensin mainittu on tilavuudeltaan 1,5-litrainen ja aina 6-portaisella manuaalivaihteistolla. Se on tarjolla M- ja L-koripituuksiin. Vain L-koripituudessa tarjottavat 145 ja 177 hv tehomyllyt ovat puolestaan 2-litraisia ja saavat jatkeekseen sulavatoimisen 8-vaihteisen momentinmuunninautomaatin.

Täyssähköisten Zafira e-Life -mallien kulkupuolesta vastaa tasauspyörästön yhteyteen sovitettu 136 hv moottori.

opel6.jpg

(kuva: Taustapeilin yhteydessä oleva laajakulma näyttää matkustamon tapahtumat.)

Yltäkylläinen varustelu

Kuljettaja istuu Zafira Lifessä korkealla ja edellä mainittujen mukavuusherkkujen ansiosta myös varsin mukavasti. Kojelauta paljastaa selkeästi sukulaisuuden hyötyautopuolelle. Mittaristo on perinteinen ja konstailematon. Ajon kannalta tärkeimmät säätimet löytyvät nopeasti omien nappuloiden takaa. Kojelaudan keskustaa hallitseva näyttö on pyhitetty viihde- ja navigointijärjestelmille. Executive varustelun mukana tuleva, kojelaudesta kuljettajan näkökenttään taittuva HUD-näyttö ja etenkin sen yhteyteen tuotu liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ansaitsevat kiitoksen sanan.

Erillisten etuistuimien ansiosta penkkien välistä sopii kulkemaan matkustamon puolelle. Ammattiliikenteessä se helpottaa asiakaskontaktointia ja maksuliikenteen hoitamista. 

Etummaisen istuinrivin ylellisyys jatkuu korkeana myös muilla istuinpaikoilla. Entisaikojen kirkonpenkit on korvattu runsaat säätömahdollisuudet omaavilla nahkapäällysteisillä erillisistuimilla. Koeajossa takapenkkiläiset pysyivät oloihinsa tyytyväisinä koko useamman sadan kilometrin mittaisen reissun, mitä edes auttoi matkustamon valoisuutta lisäävä panoraamakatto.

Edeltävässä Renault Traficiin perustuvassa Tourerissa takamatkustamon lämmitys hoitui lattiatasoon viedyn lisäpuhaltimen avuin, mikä, etenkin talvisaikaan piti onnistuneesti kyytiläisten oltavat siedettävinä. Zafira Lifen rakenteessa matkustamon lämmitys hoituu monien kilpailijoiden tapaan katonrajaan vietyjen puhalluskanavien kautta, mikä on hyvä asia kesäkuumalla, mutta herättää kysymyksen lämmitystehon riittävyydestä pakkaskeleillä. 

opel3.jpg

(kuva: Matkustamossa on hyvin tilaa. Executive varustelutaso sisältää panoraamakattoikkunan lisäksi istuimien nahkaverhoilut.)

Tilaa ja muunneltavuutta

Koeajoauton L-koripituus tarjoaa hulppeat tilat myös matkatavaroille. Takimmainen istuinrivi normaaliasennossaan tilaa jää vielä runsaan metrin verran. Tilaan sopii vaivatta useampikin matkalaukku tai vaikkapa lastenvaunut. Lattiatasossa kyytiin voi ujuttaa istuimien alta lankkua koko kuormatilan pituudelta. Ja istuimien selkänojat eteen taitettuna auto taipuu jo pakettiauton toimenkuvaan. Istuimet saa myös kokonaan matkasta, jolloin tilaa on kokolailla sen kuusi kuutiometriä.

opel4.jpg(kuva: Sivuliukuovet aukeavat ja sulkeutuvat sähköisesti, joko kojelaudasta, matkustamon puolelta tai kauko-ohjaimesta. Lattiakiskojen ansiosta penkit liukuvat tarvittaessa reilusti eteen päin, mikä auttaa viimeiselle riville kulkuun.)

Henkilöautomainen

Ajoltaan Opel Zafira Life on lähempänä henkilö- tai tila-autoa kuin pakettiautoa. Myös äänieristystä on kohennettu. 

180 hv moottori ei jätä toiveita suorituskyvyn suhteen ja hiljattain tarjolle tuotu 8-portainen automaattivaihteisto pelaa moitteetta maantiellä ja taajamassa. Liekö lisäistuimien tuoman lisäpainon tai kenties pakettiautomallista kohennetun jousituksen ansiota, mutta Zafira Life tarjoaa havaittavasti saman sarjan pakettiautoja paremman ajokokemuksen, niin ohjausvasteen kuin jousituksen osalta. Zafira Lifen myötä Opelin takamatka kilpailijoihin on kaventunut ja kenties jopa hävinnyt kokonaan.

PSA Yhtymän dieselmoottorit tunnetaan kestävinä ja polttoainetaloudellisina jo pitkän ajan takaa, eikä Zafira Lifen keulalle sovitettu 2-litrainen tee asiaan poikkeusta. Koeajossa polttoaineenkulutus asettui 7,4 litran tuntumaan. Tosin moottoritienopeuksilla, matkustajien kanssa ajettaessa kulutus kasvoi reilulla litralla.    

Laatua järkihintaan

Osaksi PSA Yhtymää yrityskaupan myötä tulleen Opelin mallistoa on uudistettu onnistuneesti parin viimeisen vuoden ajan, eikä Zafira Life tee  poikkeusta onnistuneiden mallistolanseerausten listaan. 

opel5.jpg(kuva: Tarjolla on kaikkiaan kolme koripituutta välillä 4,6-5,3 m. Kaikki- en vaihtoehtojen korkeus jää alle kahteen metriin. Pisimmässä L-koripituudessa tavaratilaa on pienimmilläänkin reilun metrin verran. Autossa on ainesta myös esteettömäksi taksiksi.)

Kattavat varusteet ja järkevät tilankäyttöratkaisut sekä asiallinen äänieristys ja auton hintaluokkaan nähden ylellinen mukavuus vievät kuljettajan ajatukset nopeasti pois tavara-autojen maailmasta. Ainakin siksi aikaa kunnes on aika sovittaa yli viiden metrin mittaista autoa ahtaan parkkihallin vielä ahtaampaan parkkiruutuun. Korkeutta autolla on sentään säntilliset alle 1,95 metriä, joten auto sopii suurimpaan osaan halleista. Ja erilaiset tutkat ja sähköisesti kääntyvät sivupeilit antavat tarvittaessa lisää pelivaraa, jos sellaiset on osattu valita lisävarustelistalta (Worker).

Edullisimman, Zafira Lifen Worker -mallin verollinen hintapyynti jää alle 40 000 euron, mikä on varsin kohtuullinen hinta 9-paikkaisesta autosta. 

Nyt koeajettava Executive malli edustaa kattavin lisävarustein täydennettynä ja liki 69 000 euron hintapyynnillään hintahaitarin toista ääripäätä. Ääripäiden välimaastoon sopivat, ja reilusti pienemmillä hintapyynneillä myös täyssähkömallit. Opel Zafira Life ja e-Life tuovatkin täysin uuden ja varsin onnistuneen vaihteen suurten tila-autojen ja pikkubussien kauppaan Suomessa. Toki samaa autoa saa myös toisilta PSA Yhtymän merkeiltä, joten ennen ostopäätöstä on syytä tehdä merkkien keskeistä vertailua. 

27.05.2021 8.00Volvo Trucks lisää äänihälytykset sähkökuorma-autoihinsa
26.05.2021 12.00Puhtaiden ajoneuvojen direktiivi voimaan elokuussa 2021 ‒ yritykset, kunnat ja kaupungit voivat jatkossakin hyödyntää Neste MY uusiutuvaa dieseliä
26.05.2021 10.22Ponsselta uudet kuormaimet tehokkaaseen kuormankäsittelyyn
25.05.2021 13.33Ford Ranger Raptorista Special Edition -malli
25.05.2021 10.55Daimler Truck itsenäiseksi yhtiöksi: Tavoitteena sähköisen kuljetusliikealan markkinajohtajuus
25.05.2021 10.04Miikka Ahonen vahvistamaan KOMEn myyntiryhmää
25.05.2021 8.33Logset ja Green Projects tekivät jälleenmyyntisopimuksen Etelä-Afrikassa
24.05.2021 17.12Teroituspäivät Lustossa 1.-6.6.2021 - metsä- ja käsityökalut kätevästi iskuun
24.05.2021 8.22Stora Enso ja Tornator istuttavat tänä vuonna 14 miljoonaa uutta puuta suomalaismetsiin
24.05.2021 8.00Gasum ja IKEA Suomi vahvistavat yhteistyötään - Tampereelle rakennetaan jakelukalustoa ja henkilöautoliikennettä palveleva tankkausasema
24.05.2021 6.11Mistä johtuu pankkopinta-alojen suuret erot?
23.05.2021 10.40Uittokalusto tarjoaa laadukkaat GB Titanium motolaipat järkihintaan
23.05.2021 10.18Vielä saat varastosta Terminator XXL pankkoja 2020 hinnoilla 1.6. saakka
22.05.2021 18.11Szepaniak-yhtiöt: Murskainvestoinnilla lisää toimitusvarmuutta ja kapasiteettia
21.05.2021 23.55KATSO TÄSTÄ 21.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.05.2021 16.01Aino Lamminpää valtakunnallisen Metsävisan voittajaksi
21.05.2021 14.39Ponsse tuo markkinoille uudet tehokkaat kuormaimet tehokkaaseen kuormankäsittelyyn
21.05.2021 11.00Neste testaa uusiutuvaa bensiiniä Ruotsissa
20.05.2021 18.04Stora Enson Oulun pakkauskartonkitehdas vihittiin käyttöön
20.05.2021 10.15Stora Enso: Yli puolet puukaupoista hoituu jo täysin digitaalisesti
20.05.2021 9.41Mercedeksen vetykuorma-auton tuotekehitys laajenemassa maantietesteihin
19.05.2021 11.44Uusi PONSSE Frame ja Crane -runkoturva huoltosopimusasiakkaille tehokkaaseen ja tuottavaan puunkorjuuseen.
19.05.2021 9.29Suomen kasvillisuuden inventointi käyntiin
19.05.2021 9.08Metsä Group ottaa käyttöön uuden hinnoittelumenetelmän harvennuksilla
18.05.2021 17.27Ponssen vuoden 2020 tytäryhtiöksi Ponsse OOO ja jälleenmyyjäksi Wahlers Forsttechnik
18.05.2021 15.34Renault Trucks Optifuel Lab 3 -konseptiauto lupaaviin tuloksiin polttoaineenkulutuksen vähentämisessä
18.05.2021 11.22Sokerijuurikkaan kuljetustuki ja kasvihuonetuotannon tuen loppumaksu maksuun 3.6. alkaen
18.05.2021 10.27Litiumioniakkupaloon tarkoitettuja käsisammuttimia testattu - katso video aiheesta
18.05.2021 9.39Uusiutuvaa dieseliä yli sadalta asemalta Suomessa
18.05.2021 9.00Continentalin perustamisesta 150 vuotta
17.05.2021 17.30Kaavilaiselle hakkuukoneenkuljettaja Juho Kettuselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
17.05.2021 16.21Kuusamossa sorateillä poikkeuksellisen paha kelirikko
17.05.2021 15.22Joutoalueiden metsitysten aloitus siirtyy pääosin ensi vuoteen
17.05.2021 9.49Metsähallitus lisää erävalvontaa Saimaalla
17.05.2021 9.11DAF maahantuoja Nordic Truckcenter syksyllä uusiin tiloihin
17.05.2021 8.20DKV-kortti käy nyt maksuvälineenä Gasumin tankkausasemilla
17.05.2021 7.27Museovirastolta avustuksia kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden liikennevälineiden restaurointiin
16.05.2021 15.50Hinausautot K. Sulingon uusi Scania 730 S: Hinausautojen kuningas
15.05.2021 16.30Hakkuukoneen kuljettajilla kovat odotukset kuljettajaa avustavia järjestelmiä kohtaan
15.05.2021 11.33John Deere Forestry tukee nuoria lupaavia urheilijoita
14.05.2021 22.23KATSO TÄSTÄ 14.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
14.05.2021 21.00Varastossamme on vielä auto-,ja perävaunusarjoja edullisella 2020 hinnaston hinnoittelulla.
14.05.2021 9.33Akaan raakapuuterminaalin rata sähköistetätään 21.5.2021
14.05.2021 9.12Puunpoistot maanteiden varsilta jatkuvat Keski-Suomessa
14.05.2021 8.10Euroopan metsät 2020 -raportti julkaistu - metsien pinta-ala ja puuston määrä ovat kasvaneet edelleen
13.05.2021 13.00Raskaspari kehittää toimintaansa asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin
13.05.2021 11.00Teollisuuden liikevaihto kasvoi maaliskuussa 4,7 prosenttia
12.05.2021 18.10KOMATSU 100 JA METSÄKONEET 60 VUOTTA: Komatsu Forest rakentaa juhlavuotena uuden tehtaan, esittelee uuden ilmeen ja tuo markkinoille uutta teknologiaa
12.05.2021 11.16MAN TGX palkittiin muotoilusta
12.05.2021 9.13Moottoriajoneuvojen luvattomat käytöt ja varkaudet ovat vähentyneet huomattavasti
12.05.2021 9.00Tutkimus: Avohakkuiden metsäojituksilla haitallisia vaikutuksia
11.05.2021 17.00Uusi työkalu laskee ohjaavien ja vetoakseleiden renkaiden CO2-päästöt
11.05.2021 10.36Einari Vidgrén Säätiö palkitsee jälleen ansioituneita metsäalan osaajia
11.05.2021 10.00Tukes kehottaa välttämään kyllästetyn puun turhaa käyttöä
11.05.2021 9.48Kaikki tavarat EU:n ulkopuolelta tullattava 1.7.2021 alkaen
11.05.2021 8.00Stora Enso ja Pulpex ryhtyvät valmistamaan puukuitupohjaisia pulloja teollisessa mittakaavassa
10.05.2021 15.55Metsäalan yhteistyö tiivistyy Pohjois-Karjalan ja Japanin välillä
10.05.2021 14.22Concept EQT konsepti tuo sähköä pienten tila-autojen luokkaan
10.05.2021 8.0040. Metsävisan finaali järjestetään verkossa - 50 yläkoululaista osallistuu kouluiltaan käsin ja kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleet seuraamaan lähetystä
10.05.2021 7.33HUOMIO ILMOITTAJAT: Metsäalan Ammattilehden 35-v. juhlanumero ilmestyy toukokuussa!
08.05.2021 12.24Veljekset Reinikainen Oy: Telavalmistajan uutuusketjut vakuuttaneet ominaisuuksillaan
07.05.2021 23.33KATSO TÄSTÄ 7.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
07.05.2021 11.00Komatsu Smart Crane - digitaalisesti parempi
07.05.2021 8.33Seuraa suoraa lähetystä Kemin biotuotetehtaan satamavaraston rakentamisesta
06.05.2021 11.00Toyotalta uusi täyssähkö-pakettiauto vuonna 2022
06.05.2021 10.38Uudenkaupungin akkutehtaan tuotantolinjojen asennukset vauhtiin
05.05.2021 11.44Metsänomistajat istuttaneet satoja miljoonia puita Suomeen
05.05.2021 10.12Ponsselta uusi harvesteripää eukalyptuspuun käsittelyyn
04.05.2021 13.44Pohjois-Karjalan uuden maaseutusuunnitelman kommentointi käynnistyi
04.05.2021 8.01Neste ja Jetflite tuovat vähäpäästöisemmät liikelennot Suomeen - ensimmäinen lento toukokuussa 2021
03.05.2021 11.02Autoalalla elpymisen merkkejä - Ensirekisteröinnit kasvussa
03.05.2021 9.22Volvo Älykäs Rengaspalvelulle omat verkkosivut
03.05.2021 7.00Suomalaisyritysten liikevaihto ulkomailla yli 200 miljardia euroa vuonna 2019
02.05.2021 17.50AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Raptor kevyt kuorma-auto - Kovaa kyytiä lumirännissä
01.05.2021 11.00SKAL ry:n toimitusjohtajaksi Anssi Kujala
30.04.2021 23.03KATSO TÄSTÄ 30.4. VAPPULÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
30.04.2021 11.00Syksystä 2021 alkaen kattavampaa tietoa valkohäntäpeurakannasta
29.04.2021 10.36Valmet Automotiven vuosikatsaus 2020: Tulos positiivisella puolella
29.04.2021 10.00Iveco Trakker on nyt T-WAY
29.04.2021 9.44John Deere Forestry Oy investoi uuteen asiakaspalvelukeskukseen Rovaniemellä
28.04.2021 13.45Metsäteollisuuden tuotantomäärät kasvoivat alkuvuonna paperia lukuun ottamatta
28.04.2021 10.44Jyväskylän kaupungin metsäohjelman toteutus eteni viime vuonna myös koronapandemian keskellä
28.04.2021 9.40Yöradio on valvonut ammattikuljettajien seurana koko kevään
28.04.2021 8.00Metsänhoidon PEFC-standardiin merkittäviä muutoksia
27.04.2021 13.22eActros: Testit loppusuoralla Münchenissä - tuotanto käyntiin loppuvuonna
27.04.2021 11.00Valmetin toimittama maailman ensimmäinen virtuaalinen paperitehdas kouluttaa Mondin henkilöstöä ennen tehtaan käyttöönottoa
27.04.2021 9.22LÄHDE MUKAAN VAPUN LÄHETYKSEEN - tulossa mielenkiintoisia Hyviä uutisia!
27.04.2021 8.00Gasum ja Stora Enso ainutlaatuiseen yhteistyöhön Ruotsin Nymöllassa - sellu- ja paperitehtaan prosessivedestä tehdään biokaasua
26.04.2021 17.04Toplift Finland tarjoaa kotimaiset ratkaisut metsäteollisuuden kuljetuksiin
26.04.2021 10.12Finnair lentää kesällä yli 60 kohteeseen
26.04.2021 7.33Nettiostaminen EU:n ulkopuolelta muuttuu kahden kuukauden kuluttua - jatkossa löydät ohjeita Tullin uudelta infosivulta
25.04.2021 11.30Seppo Pulkkinen, Metsänkorjuu Pulkkinen Oy: Ketjuilla pärjää useimmilla leimikoilla - toki teloillekin on paikkansa
24.04.2021 16.20AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volvo FH16 750 Wood Pro - Uutta puhtia raakapuukuljetuksiin
24.04.2021 12.11Metsäkonevalmistaja Logsetin vuosi 2020 oli yllätyksellinen - uusi hallitus valittu
23.04.2021 22.40KATSO TÄSTÄ 23.4. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
23.04.2021 12.22Scanian uudet V8-mallit ovat koeajossa tänä keväänä Suomessa - Katso aikataulu tästä
23.04.2021 8.04PEFC-metsäsertifioinnin kestävyys vahvistui entisestään
22.04.2021 15.13UB Nordic Forest Fund III -rahasto on päätetty sulkea uusilta sijoituksilta
21.04.2021 12.02Täysperävaunuyhdistelmien kuljetussuorite kasvanut selvästi
21.04.2021 7.00PEFC:n metsästandardin päivitys loppusuoralla

Näytä lisää »