AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volvo FH16 750 Wood Pro - Uutta puhtia raakapuukuljetuksiin

24.04.2021 16.20

fh1.jpg

Täysin uudistuneen Volvo Trucks kuorma-automalliston kruununjalokivi FH16 750 on nyt entistäkin tuottavampi ja parempi työpaikka kuljetusalan ammattilaisille. Kuten aikaisemminkin myös uutta mallisarjaa tarjotaan eri kuljetussuoritealojen tarpeisiin räätälöityinä Volvo Pro -konseptiautoina. 

(kuva yllä: Koeajoimme talven liukkailla keleillä uuden Volvo FH16 750 Wood Pro -konseptin puutavara-auton, missä perässä kulki 5-akselinen Jyki Ultra Low -vaunu ja nosturina Loglift 118S.)

Koeajoimme esittelyautoksi varustellun Wood Pro -puutavara-auton, missä jatkeena Jykin hiljattain markkinoille tuoma Ultra Low puutavaraperävaunu. Logliftin sähköohjatulla 118S -nosturilla täydennetty puutavarayhdistelmä tarjosi koeajossa yllätyksentöntä kyytiä, vaativissa keliolosuhteissa.

Puunajoa vuodesta 1928

Volvon kuorma-automallisto on ollut mukana puutavarankuljetuksissa aina yrityksen perustamisesta eli vuodesta 1928 alkaen. Kuten liki sata vuotta sitten myös nykyiset, uusimman sukupolven Volvot sopivat niin ominaisuuksien kuin varusteiden osalta täydellisesti raakapuukuljetuksia tarjoavien ammattilaisten vaatimuksiin. Jos tarkemmin katsotaan niin useat Volvo kuorma-autohin tarjottavista edistyksellisistä ratkaisuista kuten esimerkiksi ryömintävaihteet tai automatisoitu I-Shift vaihteisto ovat saaneet alkunsa puukuljetuasiakkaiden tarpeista.

fh32.jpg

(kuva: Ohjauspyörän takana oleva näyttö kertoo kaiken ajon kannalta tarpeellisen tiedon, kuljettajan toiveiden mukaisesti. Apunäyttö on varattu toimintojen asettamiseen ja kameranäytöksi. Useiden kameroiden yhteiskuva antaa selvän viestin tapahtumista auton ympärillä.)

Kuljettaja viihtyy

Asiakaslähtöisyys on ollut keskiössä myös uudistuneen malliston suunnittelussa. Lippulaivamalli Volvo FH16 750:n kohdalla keskityttiin tekniikan hienosäädön ohella palveluiden, turvallisuuden ja kuljettajamukavuuden kohentamiseen. Näillä osa-alueilla Volvo onnistui kiitettävin kouluarvosanoin.

Päivitetyn mallin ulkoisiin tunnusmerkkeihin lukeutuu uusi waterfall-etusäleikkö ja entistä kiilamaisemmat ajovalot, jotka ovat nyt led-toimiset. Tarkkasilmäinen saattaa huomata apumiehen puoleiseen sivupeilinvarteen sovitetun laajakulmakameran. 

Sisällä uuistukset ovat sitäkin laajemmat. Kojelauta on täysin uusi ja entistä matalampi. Kojelaudassa on nyt kaksi suurikokoista näyttöä. Näistä kuljettajan edessä oleva on varattu mittaritietojen ja lukuisten eri toimintojen näytöksi. Toimintojen ohjaus ja valinnat tapahtuvat kojelaudan keskelle nostetusta kosketusnäytöstä, tai uudistetun ja entistä ergonomisemman ohjauspyörän nappuloista. Vaihtoehtoisesti järjestelmän toimintoja voidaan ohjata myös äänikomennoilla. 

Sivunäyttö toimii myös aikaisemmin mainitun peilikameran, mutta myös muiden kameroiden näyttönä, joita voidaan liittää jopa kuusin kappalein autoon. Täysin uutta on se että kaikkien kameroiden välittämää kuvaa voidaan katsoa kootusti yhdellä kertaa. Koeajettavassa autossa on kaikkiaan viisi kameraa ja ainakin tässä kokoonpanossa sekä yhteisnäyttö että erikseen valittavissa olevat kameranäkymät pelaavat hienosti.   

Päivitettyihin kohteisiin lukeutuvat myös kuljettajan istuin ja I-Shift vaihdevipu. Lisäksi ohjauspyörän yhteyteen vietyjen vipujen, kuten moottorijarrun toiminnallisuuksia on päivitetty kuljettajien toiveiden mukaisesti.Tilava ohjaamo on kokonaisuutena toimiva ja yöpymiskelpoinen.

fh2g.jpg

(kuva: - Volvo FH16:sta ohjaamossa on nyt entistäkin mukavammat oltavat. Uusien kamerajärjestelmien ansiosta kuljettaja voi nyt ajaa entistä turvallisemmin mielin liikenteessä, ja miksei myös tukkiteillä, sanoo Volvo Trucksin tuotepäällikkö Antti Heinonen.)

Voimaa ja vääntöä

Rautajousitetun vetoauton moottorina on mallimerkinnän vihjailema 16 litrainen rivikuutonen, josta irrotetaan parhaimmillaan tehoa 750 hv ja vääntömomenttia 3550 Nm. Moottorin tuottama suunnaton teho annostellaan vetäville akseleille uusimman sukupolven I-Shift vaihteiston kautta, jossa on peräti kaksi ryömintävaihdetta liikkeellelähtöjä ja maastoajoa sujuvoittamassa. Ryömintä sujuu myös taakse päin ajettaessa. Tässä tridem-alustaisessa autossa vetävä teli on toteutettu napaperäisin akselein. Mallipäivityksen myötä Volvo FH16:sta saa puutavara-autona myös akseliperäisenä 100 tonnin telillä; tätä vaih- toehtoa suositellaan mielummin siirtoautoihin, kuin pinolta puita noutaviin autoihin. 

fh6.jpg

(kuva: Esittely-yhdistelmässä oli nosturina uusi suorapuominen Loglift 118S missä ulottuvuutta 9,6 metriä. Viihtyisässä ohjaamossa nosturin käyttö tapahtuu sähköohjauksella ja kattavaan varusteluun kuuluu mm. Webasto lämmitin.)

fh7.jpg

(kuva: - Ja nosturille annetaan 2 vuoden takuu, lisää Hiab myyjä Janna Wolin.)

Koeajo tehtiin todella liukkaissa olosuhteissa

Koeajorupeama osui ilmaston ja sijannin puolesta ehkä vuoden haastavimpaan päivään. Kaikkien Vantaan Volvo Truck Centerin ympäristön ja tarkemmin koko Etelä-Suomen teiden ollessa umpijäässä ja lumisateen liukastamia. Ryömintävaihteiden ansiosta reilun 66 tonnin kokonaispainoon kuormattu yhdistelmä saatiin ansiokkaasti liikenteeseen ja ajossa apua saatiin Volvo VDS -ohjauksesta. Matkavauhdin tavoitteluun vallitseva liukkaus tarjosi muutakin ohjelmaa. Vetopidon puute toppasi tuon tuostakin yhdistelmän menohaluja, mikä ilmeni mittaristossa luistonestojärjestelmän merkkivalona. Koeajopäivä ei selvästikkään ollut se päivä kun harjoitellaan mäkilähtöjä.

Matalaksi tehdyn kuorman ja oikein mitoitetun Jyki Ultra Low -perävaunun ansiosta Volvo Wood Pro -yhdistelmä kulkee tasapainoisesti ja yllätyksettömästi maantiellä ja taajamassa. Kun mahdollisuus kerran valintaan oli suotu, niin jään kirkastamille pikkuteille ei tällä reissulla väkisin hakeuduttu. 

Vaativa keli antoi hyvät lähtökohdat uudistuneen ennakoivan vakionopeuden säätimen ja päivittyneen I-See mäkitutkan kokeiluun. Ja asiallisesti ja ilman moitteen sanaa nekin toimivat.

Polttoaineenkulutuksista on tällaisten lyhytkestoisten tutustumisajojen yhteydessä turha puhua. Mittaus vaatisi sekä auton että nosturin pidempiaikaista käyttöä, mihin nyt ei ollut mahdollisuutta.

Uudistunut Volvo FH16 750 täyttää onnistuneesti valmistajan lupaukset paremmasta kuljettajamukavuudesta ja käytettävyydestä sekä kohentuneesta turvallisuudesta. Runsaan kameravarustuksen ansiosta kuljettajan paikalta näkee erinomaisesti myös aikaisemmin katveissa oleviin kohtiin auton ja yhdistelmän ympärillä.

Ajoon valmis ratkaisu

Volvon konseptiautot ovat saavuttaneet vuosien saatossa vahvan kannatuksen Suomalaisten asiakkaiden puolella. Ja vaikka valmiista mallista on kyse, niin monet yksityiskohdat ovat silti asiakkaiden toiveiden mukaisesti muutettavissa.

- Wood Pro puutavara-auto toimitetaan ajovalmiina tehtaalta Alucarin puutavaravarustein ja nosturin sähköt ja hydrauliikat valmiiksi auton perään saakka vedettyinä. Wood Pro onkin asiakkaalle vaivaton valinta: ei tarvita kuin nosturi perään ja auto on valmis töihin, sanoo Volvo Trucksin tuotepäällikkö Antti Heinonen.

fh4.jpg

(kuva: 5-akselisella matalarakenteisella Jyki Ultra Low -kärryllä on mittaa 10,7 metriä - runkokorkeus on etupäässä 1030 mm ja takapäässä 970 mm. 20-pyöräisen vaunun kaikki akselit ovat BPW Eco Plus 3:ia 9 tonnin kantavuudella. Näistä 2. on kevennyksellä ja 4. ja 5. nousevia, sillä erotuksella että 5. nousee kuormattuna vain alle 10 km/h nopeudessa.)

Ultra Low perävaunu

Nyt koeajettava Volvo ja sen perässä vakaasti kulkeva Jyki Ultra Low ovat parhaillaan mukana maahantuojan koko maan kattavalla koeajokiertueella. Vasta reilun vuoden verran tuotannossa ollut Ultra Low on saanut Jykin myyjän Ville Reautiaisen mukaan positiivisen vastaan oton asiakaskunnassa. Ultra Lown vanavedessä Jyki on myös tuonut tarjolle laajennettavan telematiikkapalvelun, joka on valmistajalle täysin uusi palvelukonsepti:

- Ultra Low on nimensä mukaisesti erittäin matala, mutta tilava. Pankkokorkeus on näillä Alucarin tolpilla 335 cm, eli kuormatilaa on korkeussuunnassa 10 cm perinteistä kärryä enemmän. Tähän on päästy keularakennetta madaltamalla ja ajokorkeutta tiputtamalla sekä rengaskokomuutoksella. Tässä kärryssä on 265/70-19,5 renkaat. Vaihtoehtoisesti renkaat voivat olla kokoa 275/70-22,5 Maastoajoa varten ilmajousitetussa kär- ryssä on erityinen ja nappulasta kytkettävä Off-Road ajotila mikä nostaa jousitusta 60 mm. 

Jyki Ultra Low kärryn runkokorkeus on etupäässä 1030 mm ja takapäässä 970 mm. Uusi rakenne nostaa hieman kärryn omamassaa.

- Käytännössä äärimmäisen vähän. Ultra Low on tasan yhtä tukeva ja kestävä kuin kaikki muutkin Jykiläiset. Tukevuuden saavuttamiseksi kärryn rakennetta on vahvistettu kriittisistä kohdin ja siksi omapaino on 7860 kg, mikä on varsin kohtuullinen lukema, ilmoittaa Rautiainen.

fh5.jpg

(kuva: - Uusi erittäin matala Jyki Ultra Low -perävaunu mahdollistaa suuremman kuormatilan sekä tarjoaa alhaisemman painopisteen tuomat edut kuten paremman tasapainon, sanoo Jykin myyjä Ville Rautiainen.)

Rautiainen kertoo ensimmäisten kärryjen olleen ajossa jo pian kaksi vuotta ja kokemukset ovat olleet erittäin hyviä:

- Kestävyyden kanssa ei ole ollut harmeja ja mitä kuormaukseen tulee, niin kuivan puun aikaan on saatu tehtyä maksimikuormia. Ultra Low vastaa hyvin asiakkaidemme tarpeisiin ajaa maksimikuormia mahdollisimman matalalla ja tasapainoisella kärryllä.

Aikaisemmin mainittu perävaunun telematiikka on jatkumoa autoista tuttuun teknologiaan. 

- Aluksi tarjoamme asiakkaille jarrupalojen kulumista seuraavan järjestelmän, joka tekee hälytyksen esimerkiksi jarrusatulan liikkumattomuudesta ohjaamoon ja jos kuljettaja ei jostain syystä reagoi tieto välittyy vaikkapa suoraan huoltoon tai muuhun asiakkaan valitsemaan paikkaan, mistä tieto saadaan välitettyä ohjaamoon. Huolto voi myös kerätyn tiedon pohjalta varoitella hyvissä ajoin asiakasta jarrupalojen vaihtotarpeesta yms. Järjestelmää kehitetään jatkuvasti asiakaslähtöisesti eli Jykin puolelta uutta on odotettavissa pitkin vuotta. Jo tehtyihin palvelun kehitysaskeleisiin lukeutuvat Jyvin entistäkin vahvempi panostus jälkimarkkinaan sekä huoltopalveluihin, kuten katsastuspalveluun, jota tarjoamme nyt korjaamollamme raskaalle kalustolle kertoilee perävaunumyyjä Ville Rautiainen.     

27.05.2021 8.00Volvo Trucks lisää äänihälytykset sähkökuorma-autoihinsa
26.05.2021 12.00Puhtaiden ajoneuvojen direktiivi voimaan elokuussa 2021 ‒ yritykset, kunnat ja kaupungit voivat jatkossakin hyödyntää Neste MY uusiutuvaa dieseliä
26.05.2021 10.22Ponsselta uudet kuormaimet tehokkaaseen kuormankäsittelyyn
25.05.2021 13.33Ford Ranger Raptorista Special Edition -malli
25.05.2021 10.55Daimler Truck itsenäiseksi yhtiöksi: Tavoitteena sähköisen kuljetusliikealan markkinajohtajuus
25.05.2021 10.04Miikka Ahonen vahvistamaan KOMEn myyntiryhmää
25.05.2021 8.33Logset ja Green Projects tekivät jälleenmyyntisopimuksen Etelä-Afrikassa
24.05.2021 17.12Teroituspäivät Lustossa 1.-6.6.2021 - metsä- ja käsityökalut kätevästi iskuun
24.05.2021 8.22Stora Enso ja Tornator istuttavat tänä vuonna 14 miljoonaa uutta puuta suomalaismetsiin
24.05.2021 8.00Gasum ja IKEA Suomi vahvistavat yhteistyötään - Tampereelle rakennetaan jakelukalustoa ja henkilöautoliikennettä palveleva tankkausasema
24.05.2021 6.11Mistä johtuu pankkopinta-alojen suuret erot?
23.05.2021 10.40Uittokalusto tarjoaa laadukkaat GB Titanium motolaipat järkihintaan
23.05.2021 10.18Vielä saat varastosta Terminator XXL pankkoja 2020 hinnoilla 1.6. saakka
22.05.2021 18.11Szepaniak-yhtiöt: Murskainvestoinnilla lisää toimitusvarmuutta ja kapasiteettia
21.05.2021 23.55KATSO TÄSTÄ 21.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.05.2021 16.01Aino Lamminpää valtakunnallisen Metsävisan voittajaksi
21.05.2021 14.39Ponsse tuo markkinoille uudet tehokkaat kuormaimet tehokkaaseen kuormankäsittelyyn
21.05.2021 11.00Neste testaa uusiutuvaa bensiiniä Ruotsissa
20.05.2021 18.04Stora Enson Oulun pakkauskartonkitehdas vihittiin käyttöön
20.05.2021 10.15Stora Enso: Yli puolet puukaupoista hoituu jo täysin digitaalisesti
20.05.2021 9.41Mercedeksen vetykuorma-auton tuotekehitys laajenemassa maantietesteihin
19.05.2021 11.44Uusi PONSSE Frame ja Crane -runkoturva huoltosopimusasiakkaille tehokkaaseen ja tuottavaan puunkorjuuseen.
19.05.2021 9.29Suomen kasvillisuuden inventointi käyntiin
19.05.2021 9.08Metsä Group ottaa käyttöön uuden hinnoittelumenetelmän harvennuksilla
18.05.2021 17.27Ponssen vuoden 2020 tytäryhtiöksi Ponsse OOO ja jälleenmyyjäksi Wahlers Forsttechnik
18.05.2021 15.34Renault Trucks Optifuel Lab 3 -konseptiauto lupaaviin tuloksiin polttoaineenkulutuksen vähentämisessä
18.05.2021 11.22Sokerijuurikkaan kuljetustuki ja kasvihuonetuotannon tuen loppumaksu maksuun 3.6. alkaen
18.05.2021 10.27Litiumioniakkupaloon tarkoitettuja käsisammuttimia testattu - katso video aiheesta
18.05.2021 9.39Uusiutuvaa dieseliä yli sadalta asemalta Suomessa
18.05.2021 9.00Continentalin perustamisesta 150 vuotta
17.05.2021 17.30Kaavilaiselle hakkuukoneenkuljettaja Juho Kettuselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
17.05.2021 16.21Kuusamossa sorateillä poikkeuksellisen paha kelirikko
17.05.2021 15.22Joutoalueiden metsitysten aloitus siirtyy pääosin ensi vuoteen
17.05.2021 9.49Metsähallitus lisää erävalvontaa Saimaalla
17.05.2021 9.11DAF maahantuoja Nordic Truckcenter syksyllä uusiin tiloihin
17.05.2021 8.20DKV-kortti käy nyt maksuvälineenä Gasumin tankkausasemilla
17.05.2021 7.27Museovirastolta avustuksia kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden liikennevälineiden restaurointiin
16.05.2021 15.50Hinausautot K. Sulingon uusi Scania 730 S: Hinausautojen kuningas
15.05.2021 16.30Hakkuukoneen kuljettajilla kovat odotukset kuljettajaa avustavia järjestelmiä kohtaan
15.05.2021 11.33John Deere Forestry tukee nuoria lupaavia urheilijoita
14.05.2021 22.23KATSO TÄSTÄ 14.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
14.05.2021 21.00Varastossamme on vielä auto-,ja perävaunusarjoja edullisella 2020 hinnaston hinnoittelulla.
14.05.2021 9.33Akaan raakapuuterminaalin rata sähköistetätään 21.5.2021
14.05.2021 9.12Puunpoistot maanteiden varsilta jatkuvat Keski-Suomessa
14.05.2021 8.10Euroopan metsät 2020 -raportti julkaistu - metsien pinta-ala ja puuston määrä ovat kasvaneet edelleen
13.05.2021 13.00Raskaspari kehittää toimintaansa asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin
13.05.2021 11.00Teollisuuden liikevaihto kasvoi maaliskuussa 4,7 prosenttia
12.05.2021 18.10KOMATSU 100 JA METSÄKONEET 60 VUOTTA: Komatsu Forest rakentaa juhlavuotena uuden tehtaan, esittelee uuden ilmeen ja tuo markkinoille uutta teknologiaa
12.05.2021 11.16MAN TGX palkittiin muotoilusta
12.05.2021 9.13Moottoriajoneuvojen luvattomat käytöt ja varkaudet ovat vähentyneet huomattavasti
12.05.2021 9.00Tutkimus: Avohakkuiden metsäojituksilla haitallisia vaikutuksia
11.05.2021 17.00Uusi työkalu laskee ohjaavien ja vetoakseleiden renkaiden CO2-päästöt
11.05.2021 10.36Einari Vidgrén Säätiö palkitsee jälleen ansioituneita metsäalan osaajia
11.05.2021 10.00Tukes kehottaa välttämään kyllästetyn puun turhaa käyttöä
11.05.2021 9.48Kaikki tavarat EU:n ulkopuolelta tullattava 1.7.2021 alkaen
11.05.2021 8.00Stora Enso ja Pulpex ryhtyvät valmistamaan puukuitupohjaisia pulloja teollisessa mittakaavassa
10.05.2021 15.55Metsäalan yhteistyö tiivistyy Pohjois-Karjalan ja Japanin välillä
10.05.2021 14.22Concept EQT konsepti tuo sähköä pienten tila-autojen luokkaan
10.05.2021 8.0040. Metsävisan finaali järjestetään verkossa - 50 yläkoululaista osallistuu kouluiltaan käsin ja kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleet seuraamaan lähetystä
10.05.2021 7.33HUOMIO ILMOITTAJAT: Metsäalan Ammattilehden 35-v. juhlanumero ilmestyy toukokuussa!
08.05.2021 12.24Veljekset Reinikainen Oy: Telavalmistajan uutuusketjut vakuuttaneet ominaisuuksillaan
07.05.2021 23.33KATSO TÄSTÄ 7.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
07.05.2021 11.00Komatsu Smart Crane - digitaalisesti parempi
07.05.2021 8.33Seuraa suoraa lähetystä Kemin biotuotetehtaan satamavaraston rakentamisesta
06.05.2021 11.00Toyotalta uusi täyssähkö-pakettiauto vuonna 2022
06.05.2021 10.38Uudenkaupungin akkutehtaan tuotantolinjojen asennukset vauhtiin
05.05.2021 11.44Metsänomistajat istuttaneet satoja miljoonia puita Suomeen
05.05.2021 10.12Ponsselta uusi harvesteripää eukalyptuspuun käsittelyyn
04.05.2021 13.44Pohjois-Karjalan uuden maaseutusuunnitelman kommentointi käynnistyi
04.05.2021 8.01Neste ja Jetflite tuovat vähäpäästöisemmät liikelennot Suomeen - ensimmäinen lento toukokuussa 2021
03.05.2021 11.02Autoalalla elpymisen merkkejä - Ensirekisteröinnit kasvussa
03.05.2021 9.22Volvo Älykäs Rengaspalvelulle omat verkkosivut
03.05.2021 7.00Suomalaisyritysten liikevaihto ulkomailla yli 200 miljardia euroa vuonna 2019
02.05.2021 17.50AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Raptor kevyt kuorma-auto - Kovaa kyytiä lumirännissä
01.05.2021 11.00SKAL ry:n toimitusjohtajaksi Anssi Kujala
30.04.2021 23.03KATSO TÄSTÄ 30.4. VAPPULÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
30.04.2021 11.00Syksystä 2021 alkaen kattavampaa tietoa valkohäntäpeurakannasta
29.04.2021 10.36Valmet Automotiven vuosikatsaus 2020: Tulos positiivisella puolella
29.04.2021 10.00Iveco Trakker on nyt T-WAY
29.04.2021 9.44John Deere Forestry Oy investoi uuteen asiakaspalvelukeskukseen Rovaniemellä
28.04.2021 13.45Metsäteollisuuden tuotantomäärät kasvoivat alkuvuonna paperia lukuun ottamatta
28.04.2021 10.44Jyväskylän kaupungin metsäohjelman toteutus eteni viime vuonna myös koronapandemian keskellä
28.04.2021 9.40Yöradio on valvonut ammattikuljettajien seurana koko kevään
28.04.2021 8.00Metsänhoidon PEFC-standardiin merkittäviä muutoksia
27.04.2021 13.22eActros: Testit loppusuoralla Münchenissä - tuotanto käyntiin loppuvuonna
27.04.2021 11.00Valmetin toimittama maailman ensimmäinen virtuaalinen paperitehdas kouluttaa Mondin henkilöstöä ennen tehtaan käyttöönottoa
27.04.2021 9.22LÄHDE MUKAAN VAPUN LÄHETYKSEEN - tulossa mielenkiintoisia Hyviä uutisia!
27.04.2021 8.00Gasum ja Stora Enso ainutlaatuiseen yhteistyöhön Ruotsin Nymöllassa - sellu- ja paperitehtaan prosessivedestä tehdään biokaasua
26.04.2021 17.04Toplift Finland tarjoaa kotimaiset ratkaisut metsäteollisuuden kuljetuksiin
26.04.2021 10.12Finnair lentää kesällä yli 60 kohteeseen
26.04.2021 7.33Nettiostaminen EU:n ulkopuolelta muuttuu kahden kuukauden kuluttua - jatkossa löydät ohjeita Tullin uudelta infosivulta
25.04.2021 11.30Seppo Pulkkinen, Metsänkorjuu Pulkkinen Oy: Ketjuilla pärjää useimmilla leimikoilla - toki teloillekin on paikkansa
24.04.2021 16.20AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volvo FH16 750 Wood Pro - Uutta puhtia raakapuukuljetuksiin
24.04.2021 12.11Metsäkonevalmistaja Logsetin vuosi 2020 oli yllätyksellinen - uusi hallitus valittu
23.04.2021 22.40KATSO TÄSTÄ 23.4. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
23.04.2021 12.22Scanian uudet V8-mallit ovat koeajossa tänä keväänä Suomessa - Katso aikataulu tästä
23.04.2021 8.04PEFC-metsäsertifioinnin kestävyys vahvistui entisestään
22.04.2021 15.13UB Nordic Forest Fund III -rahasto on päätetty sulkea uusilta sijoituksilta
21.04.2021 12.02Täysperävaunuyhdistelmien kuljetussuorite kasvanut selvästi
21.04.2021 7.00PEFC:n metsästandardin päivitys loppusuoralla

Näytä lisää »