Hinausautot K. Sulingon uusi Scania 730 S: Hinausautojen kuningas

16.05.2021 15.50

sulinko1.jpg

Suomen muuta Eurooppaa sallivampi ajoneuvolaki mahdollistaa ajoneuvoyhdistelmille enimmillään 76 tonnin kokonaispainon ja jopa 34,5 metrin pituuden. Uusien mittojen mukainen ja samalla mahdollisimman kevyeksi tehty kalusto, minkä rakenteet ei kestä kovia otteita hinattaessa asettaa omat haasteensa mahdollisissa ongelmatilanteissa paikalle kutsuttaville hinausautopalvelutarjoajille. KATSO TÄSTÄ VIDEO AUTOSTA!

(kuva yllä: Hinauspalvelut K. Sulinko Oy:n uuden neliakselisen Scania 730 S hinausauton kokonaismassa nousee liki 32 tonniin. Etuakselitkin ovat 9 tonnisia, jotta  autossa on riittävästi tukevuutta tien päällä tehtäviin vaativiin nosto- ja vetourakoihin. Auto on räättälöity juuri käyttötarpeeseen ja viimeistely näyttelytasoiseksi.)

Pirkanmaan alueella liki 30 hinausauton ja muun kaluston voimin palveleva Hinausautot K. Sulinko Oy vastaa haasteeseen tarkoitusta varten räätälöidyllä raskaan kaluston hinausautokalustolla. Näistä tuorein: neliakselinen Scania 730 S on monilta osiltaan ainutlaatuinen koko maailmassa.

Hinausautot K. Sulingon ajoneuvokalusto erottuu edukseen liikenteessä, paitsi lukuisista turvallisuutta kohentavista valoista myös näyttelytasoisesta viimeistelystä. Pian pari vuotta takaperin valmistunut Volvo keräsi yleisön ja tuomariston huomion Power Truck Show näyttelyssä, mistä auto toi omistajalleen palkintoja kotiin viemisiksi. Hiljattain ruotsalaisen hinausautovalmistaja BRO Bärningsbyggen Ab:n Sulingolle erikoistilauksena valmistama Scania 730 S on sekä tekniseltä toteutukseltaan ja toiminnoiltaan että viimeistelyltään todellinen insinööri- ja käsityötaidon taidonnäyte.

sulin2.jpg

(kuva: Hydrauliikalta käyttövoimansa saavien toimintojen rusaudesta kertoo liki metrin levyiseksi venähtänyt hydrauliikkakeskus, kymmenin eri vipuineen. - Kaikkien auton toimintojen ohjaus sujuu langattomasti, yhden ohjaimen kautta, esittelee Kaj Sulinko.)

Kompromisseja ja suunnitelmat uusiksi

Kaj Sulinko sanoo hiljattain valmistuneen Scanian rakentamishankkeen saaneen alkusysäyksensä verkostokokouksessa, puolihuolimattomasta huulenheitosta:

- Ajattelin siinä ääneen, että vielä tekisi mieli tehdä yksi auto, mutta nykyinen pitäisi kyllä saada ensin myytyä. Niin siinä sitten kävi että autolle löytyikin nopeasti uusi omistaja ja sen myötä kaupat tuli käteltyä myös uudesta Scania-alustasta Pirkkalan Scanialla Huotilan Jussin kanssa. 

Sulingolla oli selkeä käsitys millainen uuden auton tulee olla, mutta kompromissejä ei tässäkään hankkeessa voitu välttää.

- Lähtökohtana oli mahdollisimman tukeva auto, jolla voi palvella mahdollisimman hyvin niin nykymittojen mukaisilla yhdistelmillä, kuin perinteisemmällä kalustolla ajavia yrityksiä. Tässä on nyt ajateltu likipitäen kaikkia mahdollisia tien päällä vastaan tulevia haasteita sekä työturvallisuutta että ergonomiaa. Käytännön syistä halusin auton mahdollisimman tilavalla ohjaamolla. Scanian mallistossa suurin pirtti on tarjolla vain S- sarjaan, mikä osaltaan määräsi mallivalintaa. Toisaalta olisin halunnut myös keppivaihteet, mutta sepä ei onnistu 730 hevosvoimaisen moottorin yhteydessä. Keppiaskin olisi saanut 650:n jatkeeksi. Tilausvaiheessa, eli reilu vuosi takaperin ei vielä ollut tarjolla 770:stä, Kaj Sulinko huomauttaa ja jatkaa: - Autossa on sen verran tehonälkäiset vinssilaitteet, että päätös kääntyi 730 heppaisen puoleen ja Opti Cruise-vaiteistoon.

sulin4.jpg

(kuva: Kaj Sulinko ei ole jättäyt mitään seikkaa puolitiehen. - Kunnollisilla työkaluilla on mukava tehdä töitä. Ja kun itse suunnittelee, niin hommat sujuu.)

Väkevät vinssit ja tehokas hydrauligeneraattori

Sulingon mainitsemat, autoon sovitetut vinssilaitteet, joita on yhteensä viisi, ovat suorituskyvyltään kunnioitusta herättävät. Päävinssien joita on kolmin kappalein, vetosuunta on taakse päin. Näistä tehokkain on 30 tonnin ja kaksi 20 tonnin vetokyvyllä. Molemmilla kyljillä, heti ohjaamon takana on hydraulisesti alas laskeutuvat 10 tonnin vinssit. Päävinssin voimavaroista kertoo jotakin se, että sen asentamisen johdosta ruotsalaisvalmistaja joutui muokkaamaan pääpuomia uusien vahvuuslaskemien mukaan. Samalla auton hydrauliikkapiiriin lisättiin toinen pumppu vaihteiston yhteyteen. 

- Toinen pumppu pyörittää käyttöhyrauliikkaa sekä Dynaset Oy:n meille varta vasten räätälöimää ja teholtaan 15 kW hydrauligeneraattoria. Sen myötä meillä on jatkuvasti riittävästi sähkövirtaa tarjolla kaikkiin tarpeisiin, sanoo Sulinko.

sulin3.jpg(kuva: - Toimitimme tähän autoon erikoistilauksena täysin uudenmalliseen 19 kW generaattorirunkoon valmistetun ja teholtaan 15 kW:n Dynaset hydrauligeneraattorin, joka on mallia Sulinko Design, eli väriä myöten täysin ainutlaatuinen. Kompakti koon ja keveyden ansiosta se voitiin asentaa ylös katonrajaan, sanoo Kaj Sulingon kanssa hyvää yhteistytä tekevä Dynasetin Jari Vuorenmaa.)

Mainittakoon samaan yhteyteen että hinausautoissa on yleisesti noin 6-7 kW:n generaattorivarustus. 

- No tässä autossa on nyt matkassa plasmaleikkurit ja muu tarvittava välineistö. Ja lisäksi rakenteesta nousevien työvalomastojen valot saavat nyt virtansa 230 V järjestelmästä, mikä tarkoittaa entistäkin parempaa valotehoa työmaalla. Tehokkaan Dynaset generaattorin ansiosta virtaa riittää myös muiden, kuten pelastusviranomaisten tarpeisiin,  Sulinko tarkentaa.

Kaj Sulingon toiveet auton rakenteellisten muutosten suhteen otettiin BRO Bärningsbyggen puolelta hyvin vastaan.

- Hiukan siinä miettivät mutta lupasivat optimisteina, että auto on valmiina neljässä kuukaudessa. Sittemmin aikataulu hieman venyi ja lopulta auton valmistuminen vei reilun vuoden ja koko ajan tapahtui. Toki siinä sai tilaajakin kaivaa taskua samassa tahdissa, Sulinko sanoo naureskellen.

sulin5.jpg

(kuva: - Ohjaamon varustelu aloitetaan keväällä. Ristimaa Customs verhoilee ja JJ Customs asentaa HiFi-puolen. Tällä kertaa luotetaan ulkopuoliseen apuun, toteaa Kaj Sulinko.)

Työn ehdoilla

Kaj Sulingolla on hyvä pelisilmä ja luonnollisesti myös kokemusta näyttävien hinausautojen rakentamisesta. Falck hinauspalveluketjun jäsenyrityksenä auton värisävy oli selvillä jo ennen hankkeen käynnistymistä. Viimeistelyn tasosta kertoo jotain se että maalaus vei kaikkinensa noin 13 viikkoa.

- Hyvin ovat maalauksessa onnistuneet. Maalauksen viimeistelee kidelakka. Ja maalattiin varmuudeksi samaan sävyyn myös liki kaikki katseilta piilossa oleva, jotta kestää paremmin kovaa kulutusta ja sääolosuhteita. Samalla ylimaalattiin nuo RST-Steelin toimittamat valoraudat ja puskuri. Kokonaisuus näyttää nyt juuri siltä millaiselta ajattelinkin, Sulinko toteaa.

sulin6.jpg(kuva: Jopa 3,5 metrin korkeuteen ulottuvissa, 3 mm vahvuisesta rosterista valmistetuissa kaapeissa riittää työkaluja kaikkiin tarpeisiin. Usein asiakkaan ajoneuvo saadaankin kuntoon paikan päällä, joten varsinaista hinausta ei tarvitse edes aloittaa.)

Hinausautot K. Sulingon Scaniassa yhdistyy käytettävyys, työturvallisuus ja näyttävyys.

- Pituuden ja korkean massan takia autot ja yhdistelmät tapaavat mennä ulosajoissa tosi syvälle, mikä tekee nostotöistä lähes poikkeuksetta erittäin haastavia ja aikaa vieviä. Tähän autoon tehtiin mittatilaustyönä, ohjeitteni mukaan erikoiskorkeat kaapit molemmin puolin. Vinssit tehtiin mittatilaustyönä, jotta rumpuihin saatiin sopimaan tarvittavat 60 m vaijeria. Myös työ- ja tieturvallisuutta kohennettiin monin eri ratkaisuin, Sulinko sanoo.

Kaapit ovat todellakin merkittävästi totuttua korkeampia ja tilavampia. Ylimmät hyllyt ovat 3,5 metrin korkeudessa ja niille pääsy käy valmistajan vartavasten tähän autoon räätälöityjen, auton rakenteesta esiin taittuvia rappuja pitkin. Turvallisuutta nostavia Sulingon kehittämiä innovaatioita auto on pullollaan. Kokonaisvaltaisesta ajattelusta ja loppuun saakka viedystä suunnittelusta turvallisuuden ehdoilla kertovat esimekiksi kyljistä ylös päin avautuvien luukkujen kulmiin sovitetut valomajakat, jotka syttyvät kun luukku on avoinna, parantaen avatun luukun havainnointia. 

Insiööritaidon huipentuma

Aikaisemmin mainitun hydrauliikkajärjestelmän aivot sijaitsevat auton peräpäässä, suojassa luukun takana tietenkin. Hydrauliikalta käyttövoimansa saavien toimintojen rusaudesta kertoo liki metrin levyiseksi venähtänyt hydrauliikkakeskus, kymmenin eri vipuineen. Merkittäväksi asian tekee se että kaikkien eri toimintojen ohjaus tapahtuu oletuksena langattoman kauko-ohjain yksikön voimin. Järjestelmän rakentamisessa haasteeksi muodostui sopivan laajoin toiminnoin varustetun kauko-ohjaimen löytäminen. Ja löytyihän se: Sulingon esittelemässä ohjaimessa on neljä kertaa enemmän toimintoja kuin yleensä. Pelkästään auton sähkötöissä vierähti kahdeksan viikkoa mihin toi oman lisämausteensa auton VAK/ADR -hyväksyntä.

- Sähkäri oli ihmeissään, kun kerroin mitä haluan. Meinasi että on pojat mahdoton tehtävä. Sanoin että ihminen on käynyt 50 vuotta sitten kuussa, niin kyllä sinäkin tästä selviät. Kertoi auton luovutuksessa viettäneensä nelisen viikkoa kytkentäkaapissa ja ehdotti että kokeilisin samaa, kertoo Sulinko hymyssä suin.

Auton varustelista on mykistävän kattava. Hinausvarusteiden lisäksi autossa on pienen korjaamon verran työkaluja ja koneita sekä jopa juokseva vesi, jos käsienpesutarvetta ilmenee. 

- Koitin ottaa kaiken huomioon Kaj Sulinko sanoo vaatimattomaan tapaansa.    

30.05.2021 15.33Monipuolista palvelua metsäkoneurakointiin - toiminta vahvaa myös Ruotsin markkinoilla
29.05.2021 15.20Lähivaara Oy: Puutavaralogistiikkaa punnitulla tarkkuudella
29.05.2021 11.01Uusi tieliikennelaki ja rekkojen käyttösäännöt
28.05.2021 23.50KATSO TÄSTÄ 28.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
28.05.2021 9.00Husqvarna ja 4H Suomi tarjoavat ilmaista pihanhoitoa
27.05.2021 10.22Gasumin uusin tankkausasema avautui kaasuautoilijoille Vantaan Länsisalmeen
27.05.2021 10.01Stora Enso myy Sachsenin tehtaan Saksassa
27.05.2021 8.10Raakapuuta käytettiin 78 miljoonaa kuutiometriä vuonna 2020 - metsähakkeen merkitys kasvoi
27.05.2021 8.00Volvo Trucks lisää äänihälytykset sähkökuorma-autoihinsa
26.05.2021 12.00Puhtaiden ajoneuvojen direktiivi voimaan elokuussa 2021 ‒ yritykset, kunnat ja kaupungit voivat jatkossakin hyödyntää Neste MY uusiutuvaa dieseliä
26.05.2021 10.22Ponsselta uudet kuormaimet tehokkaaseen kuormankäsittelyyn
25.05.2021 13.33Ford Ranger Raptorista Special Edition -malli
25.05.2021 10.55Daimler Truck itsenäiseksi yhtiöksi: Tavoitteena sähköisen kuljetusliikealan markkinajohtajuus
25.05.2021 10.04Miikka Ahonen vahvistamaan KOMEn myyntiryhmää
25.05.2021 8.33Logset ja Green Projects tekivät jälleenmyyntisopimuksen Etelä-Afrikassa
24.05.2021 17.12Teroituspäivät Lustossa 1.-6.6.2021 - metsä- ja käsityökalut kätevästi iskuun
24.05.2021 8.22Stora Enso ja Tornator istuttavat tänä vuonna 14 miljoonaa uutta puuta suomalaismetsiin
24.05.2021 8.00Gasum ja IKEA Suomi vahvistavat yhteistyötään - Tampereelle rakennetaan jakelukalustoa ja henkilöautoliikennettä palveleva tankkausasema
24.05.2021 6.11Mistä johtuu pankkopinta-alojen suuret erot?
23.05.2021 10.40Uittokalusto tarjoaa laadukkaat GB Titanium motolaipat järkihintaan
23.05.2021 10.18Vielä saat varastosta Terminator XXL pankkoja 2020 hinnoilla 1.6. saakka
22.05.2021 18.11Szepaniak-yhtiöt: Murskainvestoinnilla lisää toimitusvarmuutta ja kapasiteettia
21.05.2021 23.55KATSO TÄSTÄ 21.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.05.2021 16.01Aino Lamminpää valtakunnallisen Metsävisan voittajaksi
21.05.2021 14.39Ponsse tuo markkinoille uudet tehokkaat kuormaimet tehokkaaseen kuormankäsittelyyn
21.05.2021 11.00Neste testaa uusiutuvaa bensiiniä Ruotsissa
20.05.2021 18.04Stora Enson Oulun pakkauskartonkitehdas vihittiin käyttöön
20.05.2021 10.15Stora Enso: Yli puolet puukaupoista hoituu jo täysin digitaalisesti
20.05.2021 9.41Mercedeksen vetykuorma-auton tuotekehitys laajenemassa maantietesteihin
19.05.2021 11.44Uusi PONSSE Frame ja Crane -runkoturva huoltosopimusasiakkaille tehokkaaseen ja tuottavaan puunkorjuuseen.
19.05.2021 9.29Suomen kasvillisuuden inventointi käyntiin
19.05.2021 9.08Metsä Group ottaa käyttöön uuden hinnoittelumenetelmän harvennuksilla
18.05.2021 17.27Ponssen vuoden 2020 tytäryhtiöksi Ponsse OOO ja jälleenmyyjäksi Wahlers Forsttechnik
18.05.2021 15.34Renault Trucks Optifuel Lab 3 -konseptiauto lupaaviin tuloksiin polttoaineenkulutuksen vähentämisessä
18.05.2021 11.22Sokerijuurikkaan kuljetustuki ja kasvihuonetuotannon tuen loppumaksu maksuun 3.6. alkaen
18.05.2021 10.27Litiumioniakkupaloon tarkoitettuja käsisammuttimia testattu - katso video aiheesta
18.05.2021 9.39Uusiutuvaa dieseliä yli sadalta asemalta Suomessa
18.05.2021 9.00Continentalin perustamisesta 150 vuotta
17.05.2021 17.30Kaavilaiselle hakkuukoneenkuljettaja Juho Kettuselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
17.05.2021 16.21Kuusamossa sorateillä poikkeuksellisen paha kelirikko
17.05.2021 15.22Joutoalueiden metsitysten aloitus siirtyy pääosin ensi vuoteen
17.05.2021 9.49Metsähallitus lisää erävalvontaa Saimaalla
17.05.2021 9.11DAF maahantuoja Nordic Truckcenter syksyllä uusiin tiloihin
17.05.2021 8.20DKV-kortti käy nyt maksuvälineenä Gasumin tankkausasemilla
17.05.2021 7.27Museovirastolta avustuksia kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden liikennevälineiden restaurointiin
16.05.2021 15.50Hinausautot K. Sulingon uusi Scania 730 S: Hinausautojen kuningas
15.05.2021 16.30Hakkuukoneen kuljettajilla kovat odotukset kuljettajaa avustavia järjestelmiä kohtaan
15.05.2021 11.33John Deere Forestry tukee nuoria lupaavia urheilijoita
14.05.2021 22.23KATSO TÄSTÄ 14.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
14.05.2021 21.00Varastossamme on vielä auto-,ja perävaunusarjoja edullisella 2020 hinnaston hinnoittelulla.
14.05.2021 9.33Akaan raakapuuterminaalin rata sähköistetätään 21.5.2021
14.05.2021 9.12Puunpoistot maanteiden varsilta jatkuvat Keski-Suomessa
14.05.2021 8.10Euroopan metsät 2020 -raportti julkaistu - metsien pinta-ala ja puuston määrä ovat kasvaneet edelleen
13.05.2021 13.00Raskaspari kehittää toimintaansa asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin
13.05.2021 11.00Teollisuuden liikevaihto kasvoi maaliskuussa 4,7 prosenttia
12.05.2021 18.10KOMATSU 100 JA METSÄKONEET 60 VUOTTA: Komatsu Forest rakentaa juhlavuotena uuden tehtaan, esittelee uuden ilmeen ja tuo markkinoille uutta teknologiaa
12.05.2021 11.16MAN TGX palkittiin muotoilusta
12.05.2021 9.13Moottoriajoneuvojen luvattomat käytöt ja varkaudet ovat vähentyneet huomattavasti
12.05.2021 9.00Tutkimus: Avohakkuiden metsäojituksilla haitallisia vaikutuksia
11.05.2021 17.00Uusi työkalu laskee ohjaavien ja vetoakseleiden renkaiden CO2-päästöt
11.05.2021 10.36Einari Vidgrén Säätiö palkitsee jälleen ansioituneita metsäalan osaajia
11.05.2021 10.00Tukes kehottaa välttämään kyllästetyn puun turhaa käyttöä
11.05.2021 9.48Kaikki tavarat EU:n ulkopuolelta tullattava 1.7.2021 alkaen
11.05.2021 8.00Stora Enso ja Pulpex ryhtyvät valmistamaan puukuitupohjaisia pulloja teollisessa mittakaavassa
10.05.2021 15.55Metsäalan yhteistyö tiivistyy Pohjois-Karjalan ja Japanin välillä
10.05.2021 14.22Concept EQT konsepti tuo sähköä pienten tila-autojen luokkaan
10.05.2021 8.0040. Metsävisan finaali järjestetään verkossa - 50 yläkoululaista osallistuu kouluiltaan käsin ja kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleet seuraamaan lähetystä
10.05.2021 7.33HUOMIO ILMOITTAJAT: Metsäalan Ammattilehden 35-v. juhlanumero ilmestyy toukokuussa!
08.05.2021 12.24Veljekset Reinikainen Oy: Telavalmistajan uutuusketjut vakuuttaneet ominaisuuksillaan
07.05.2021 23.33KATSO TÄSTÄ 7.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
07.05.2021 11.00Komatsu Smart Crane - digitaalisesti parempi
07.05.2021 8.33Seuraa suoraa lähetystä Kemin biotuotetehtaan satamavaraston rakentamisesta
06.05.2021 11.00Toyotalta uusi täyssähkö-pakettiauto vuonna 2022
06.05.2021 10.38Uudenkaupungin akkutehtaan tuotantolinjojen asennukset vauhtiin
05.05.2021 11.44Metsänomistajat istuttaneet satoja miljoonia puita Suomeen
05.05.2021 10.12Ponsselta uusi harvesteripää eukalyptuspuun käsittelyyn
04.05.2021 13.44Pohjois-Karjalan uuden maaseutusuunnitelman kommentointi käynnistyi
04.05.2021 8.01Neste ja Jetflite tuovat vähäpäästöisemmät liikelennot Suomeen - ensimmäinen lento toukokuussa 2021
03.05.2021 11.02Autoalalla elpymisen merkkejä - Ensirekisteröinnit kasvussa
03.05.2021 9.22Volvo Älykäs Rengaspalvelulle omat verkkosivut
03.05.2021 7.00Suomalaisyritysten liikevaihto ulkomailla yli 200 miljardia euroa vuonna 2019
02.05.2021 17.50AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Raptor kevyt kuorma-auto - Kovaa kyytiä lumirännissä
01.05.2021 11.00SKAL ry:n toimitusjohtajaksi Anssi Kujala
30.04.2021 23.03KATSO TÄSTÄ 30.4. VAPPULÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
30.04.2021 11.00Syksystä 2021 alkaen kattavampaa tietoa valkohäntäpeurakannasta
29.04.2021 10.36Valmet Automotiven vuosikatsaus 2020: Tulos positiivisella puolella
29.04.2021 10.00Iveco Trakker on nyt T-WAY
29.04.2021 9.44John Deere Forestry Oy investoi uuteen asiakaspalvelukeskukseen Rovaniemellä
28.04.2021 13.45Metsäteollisuuden tuotantomäärät kasvoivat alkuvuonna paperia lukuun ottamatta
28.04.2021 10.44Jyväskylän kaupungin metsäohjelman toteutus eteni viime vuonna myös koronapandemian keskellä
28.04.2021 9.40Yöradio on valvonut ammattikuljettajien seurana koko kevään
28.04.2021 8.00Metsänhoidon PEFC-standardiin merkittäviä muutoksia
27.04.2021 13.22eActros: Testit loppusuoralla Münchenissä - tuotanto käyntiin loppuvuonna
27.04.2021 11.00Valmetin toimittama maailman ensimmäinen virtuaalinen paperitehdas kouluttaa Mondin henkilöstöä ennen tehtaan käyttöönottoa
27.04.2021 9.22LÄHDE MUKAAN VAPUN LÄHETYKSEEN - tulossa mielenkiintoisia Hyviä uutisia!
27.04.2021 8.00Gasum ja Stora Enso ainutlaatuiseen yhteistyöhön Ruotsin Nymöllassa - sellu- ja paperitehtaan prosessivedestä tehdään biokaasua
26.04.2021 17.04Toplift Finland tarjoaa kotimaiset ratkaisut metsäteollisuuden kuljetuksiin
26.04.2021 10.12Finnair lentää kesällä yli 60 kohteeseen
26.04.2021 7.33Nettiostaminen EU:n ulkopuolelta muuttuu kahden kuukauden kuluttua - jatkossa löydät ohjeita Tullin uudelta infosivulta
25.04.2021 11.30Seppo Pulkkinen, Metsänkorjuu Pulkkinen Oy: Ketjuilla pärjää useimmilla leimikoilla - toki teloillekin on paikkansa

Näytä lisää »