Daimler Truck itsenäiseksi yhtiöksi: Tavoitteena sähköisen kuljetusliikealan markkinajohtajuus

25.05.2021 10.55

daimlersahko.jpg

Daimler Truck on asettanut kunnianhimoiset tavoitteet toiminnalleen itsenäisenä yhtiönä vuoden 2021 lopusta lähtien. Yhtiö aikoo parantaa taloudellista suorituskykyään ja olla jatkossakin koko kuljetusalan edelläkävijä siirtymisessä kohti hiilineutraalia raskasta liikennettä.

Tavoitteet ja strategia esiteltiin ensimmäisenä investoijille ja analyytikoille, ja paikalla oli koko uusi Daimler Truckin hallitus: toimitusjohtaja Martin DaumKarin Rådström (Mercedes-Benz Trucksin toimitusjohtaja ja Euroopan ja Latinalaisen Amerikan aluejohtaja), John O´Leary (Pohjois-Amerikan Daimler Trucksin toimitusjohtaja), Hartmut Schick (Daimler Trucks Asian toimitusjohtaja) sekä Andreas Gorbach (Truck-teknologiajohtaja).

Yhtiö lähtee uuteen aikakauteen erinomaisista lähtökohdista: se on hyötyajoneuvovalmistuksen globaali markkinajohtaja, jonka liikevaihto on noin 40 miljardia euroa ja joka myy puoli miljoonaa kuorma- ja linja-autoa normaalivuoden aikana. Yhtiön tunnetut brändit Freightliner, Mercedes-Benz, FUSO ja BharatBenz tarjoavat alan laajimmat kuorma- ja linja-autojen mallistot. Yhtiö on teknologinen edelläkävijä kuljetusalan turvallisuudessa, tehokkuudessa ja sähköisissä voimavaihtoehdoissa.

Jatkossa Daimler Truck aikoo kehittää erityisesti taloudellista suorituskykyään. Vertailukohtana muille markkinoille on Pohjois-Amerikka, jossa yhtiöllä on raskaassa kuljetuskalustossa noin 40 prosentin markkinaosuus ja erinomainen kannattavuus. Samanlaisiin tuloksiin pyritään jatkossa myös Euroopan, Brasilian ja Aasian markkina-alueilla.

Uusia yhteistyösopimuksia sähköisen liikenteen kehityksen nopeuttamiseksi

Daimler Truck nopeuttaa sähköisen liikenteen siirtymää solmimalla uusia yhteistyösopimuksia strategisten kumppaneidensa kanssa. Yksi niistä on akkuvalmistaja CATL, joka toimittaa litiumioniakut uuteen Mercedes-Benz eActros LongHaul -kuorma-autoon. Pitkän matkan kuljetuksiin erikoistuneen mallin sarjatuotanto alkaa vuonna 2024. Uuden sukupolven akuissa yhdistyvät suuri energiasisältö, erittäin pitkä käyttöaika sekä pikalatausmahdollisuus. Lisäksi yhtiöt aikovat yhdessä kehittää entistä suorituskykyisemmän seuraavan sukupolven akkuperheen, jotka ovat modulaarisia ja skaalattavissa hyvin erilaisiin käyttötarpeisiin. 

Akkuyhteistyö on oleellinen osa yhtiön strategiaa, jonka mukaan se aikoo valmistaa vuoteen 2039 mennessä ainoastaan CO2-neutraaleja (tank-to-wheel) uusia ajoneuvoja Euroopan, Japanin ja Pohjois-Amerikan markkinoille. Täyssähköautoja on saatavana samoilla markkina-alueilla jo vuodesta 2022 lähtien. Vuoteen 2027 mennessä yhtiö laajentaa tarjontaansa vetypolttokennotoimisilla automalleilla, joiden etuina ovat vedyn korkea energiasisältö, nopeat tankkausaja ja vedyn jakeluinfrastruktuurin odotettavissa oleva nopea kehitys. Sähkö- ja vetykäyttöisten ajoneuvojen osuus Daimler Truckin myynnistä on määrä nostaa 60 prosenttiin jo vuoteen 2030 mennessä.

Daimler Truck vauhdittaa vety-yhteiskunnan syntyä omalta osaltaan yhteistyösopimuksella Shellin kanssa. Yhtiö rakentavat yhdessä 1200 kilometriä pitkän ”vetykäytävän” Rotterdamin, Hampurin ja Kölnin väliseen rahtiliikenteeseen. Käytävän on määrä olla käytössä tankkauspaikkoineen vuoteen 2025 mennessä.

Sähköisen rahtiliikenteen ennakkoedellytys on kattava latausverkosto, ja sen toteuttamista Euroopassa Daimler Truck vauhdittaa yhteistyösopimuksella Siemensin ja Engien kanssa. Pohjois-Amerikassa yhteistyökumppanina on Power Electronics, ja tavoitteena on kattava 350 Kw:n suurteholaturien verkosto.

Sähköisen liikenteen siirtymän nopeuttaminen tarkoittaa samalla sitä, että Daimler Truck vähentää asteittain perinteisten polttomoottorien osuutta tutkimuksessa, tuotekehityksessä ja valmistuksessa vuoteen 2025 mennessä. Tämän mahdollistaa akku- ja polttokennoteknologian nopea kehitys. Esimerkiksi Mercedes-Benz eActros LongHaulin toimintamatka on noin 500 kilometriä. Uuden sukupolven akkuteknologia mahdollistaa kuorma-autolle jopa 800 kilometrin toimintamatkan ilman välilatauksia. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi yhtiö kiihdyttää jatkossa omaa eDrive-tutkimustaan ja tuotekehitystään.

Uusien palvelutoimintojen osuus liikevaihdosta kovassa kasvussa

Taloudellisesti Daimler Truck pyrkii erinomaiseen kannattavuuteen kaikilla toiminta-alueillaan ja yleisesti ottaen kaksinumeroiseen liikevoittoprosenttiin vuoteen 2025 mennessä. Huomiota kohdistetaan erityisesti jälkimarkkinoinnin ja palveluliiketoiminnan kasvattamiseen: vara-osa- ja huoltopalveluihin, mutta myös rahoituspalveluihin kuten asiakaskohtaisesti räätälöityihin leasing-ratkaisuihin, rahoitukseen ja vakuutuspalveluihin. Uutta kasvupotentiaalia tarjoavat digitalisoituvat, autonomiset ja sähköiset liikkumisratkaisut. Palvelutoimintojen osuus yhtiön liikevaihdosta aiotaan kasvattaa nykyisestä 30:stä noin 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

02.06.2021 9.10Iveco Daily uudistuu vieläkin paremmaksi
02.06.2021 9.00Metsä Fibre valitsi Caverionin Rauman sahan kunnossapidon kumppaniksi
02.06.2021 8.00Yksityistiet ja sillat vaativat huolenpitoa - tukea hyvin saatavilla
01.06.2021 18.22Laajempi näkymä Logset harvesterin ohjaamosta
01.06.2021 18.00Vaihtokalusto myydään verkossa - Mascus vahvassa kasvussa
01.06.2021 15.01Kauhavalaiselle hakkuukoneenkuljettaja Miika Koivulalle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
01.06.2021 11.40Perheyhtiö Kiitosimeon Oy on ostanut M. Korkiakoski Oy:n
01.06.2021 9.33Stora Enson yli 800 kesätyöntekijää työskentelee lähes 50:ssä eri tehtävässä
01.06.2021 9.00Neste pilotoi ensimmäistä omaa sähkölatauspalvelua yhdessä Niemi Palveluiden kanssa - tavoitteena tuoda palvelu Suomen markkinoille vuoden 2021 aikana
31.05.2021 11.01Metsä Fibre teki logistiikkasopimuksia Kemin biotuotetehtaalle Kemin Satama Oy:n ja Kuljetusliike Kalevi Huhtala Oy:n kanssa
31.05.2021 10.16K-ryhmän latauspisteet kWh-perusteiseen hinnoitteluun
31.05.2021 9.22Ilkka Lehtikallio on aloittanut Hiabin myyntiedustajana
31.05.2021 9.04Peugeot tuomassa markkinoille vetykäyttöisen pakettiauton
31.05.2021 8.00Turkuun nousee tuhansien neliöiden puurunkoinen ja puuverhoiltu tuotantorakennus
30.05.2021 15.33Monipuolista palvelua metsäkoneurakointiin - toiminta vahvaa myös Ruotsin markkinoilla
29.05.2021 15.20Lähivaara Oy: Puutavaralogistiikkaa punnitulla tarkkuudella
29.05.2021 11.01Uusi tieliikennelaki ja rekkojen käyttösäännöt
28.05.2021 23.50KATSO TÄSTÄ 28.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
28.05.2021 9.00Husqvarna ja 4H Suomi tarjoavat ilmaista pihanhoitoa
27.05.2021 10.22Gasumin uusin tankkausasema avautui kaasuautoilijoille Vantaan Länsisalmeen
27.05.2021 10.01Stora Enso myy Sachsenin tehtaan Saksassa
27.05.2021 8.10Raakapuuta käytettiin 78 miljoonaa kuutiometriä vuonna 2020 - metsähakkeen merkitys kasvoi
27.05.2021 8.00Volvo Trucks lisää äänihälytykset sähkökuorma-autoihinsa
26.05.2021 12.00Puhtaiden ajoneuvojen direktiivi voimaan elokuussa 2021 ‒ yritykset, kunnat ja kaupungit voivat jatkossakin hyödyntää Neste MY uusiutuvaa dieseliä
26.05.2021 10.22Ponsselta uudet kuormaimet tehokkaaseen kuormankäsittelyyn
25.05.2021 13.33Ford Ranger Raptorista Special Edition -malli
25.05.2021 10.55Daimler Truck itsenäiseksi yhtiöksi: Tavoitteena sähköisen kuljetusliikealan markkinajohtajuus
25.05.2021 10.04Miikka Ahonen vahvistamaan KOMEn myyntiryhmää
25.05.2021 8.33Logset ja Green Projects tekivät jälleenmyyntisopimuksen Etelä-Afrikassa
24.05.2021 17.12Teroituspäivät Lustossa 1.-6.6.2021 - metsä- ja käsityökalut kätevästi iskuun
24.05.2021 8.22Stora Enso ja Tornator istuttavat tänä vuonna 14 miljoonaa uutta puuta suomalaismetsiin
24.05.2021 8.00Gasum ja IKEA Suomi vahvistavat yhteistyötään - Tampereelle rakennetaan jakelukalustoa ja henkilöautoliikennettä palveleva tankkausasema
24.05.2021 6.11Mistä johtuu pankkopinta-alojen suuret erot?
23.05.2021 10.40Uittokalusto tarjoaa laadukkaat GB Titanium motolaipat järkihintaan
23.05.2021 10.18Vielä saat varastosta Terminator XXL pankkoja 2020 hinnoilla 1.6. saakka
22.05.2021 18.11Szepaniak-yhtiöt: Murskainvestoinnilla lisää toimitusvarmuutta ja kapasiteettia
21.05.2021 23.55KATSO TÄSTÄ 21.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.05.2021 16.01Aino Lamminpää valtakunnallisen Metsävisan voittajaksi
21.05.2021 14.39Ponsse tuo markkinoille uudet tehokkaat kuormaimet tehokkaaseen kuormankäsittelyyn
21.05.2021 11.00Neste testaa uusiutuvaa bensiiniä Ruotsissa
20.05.2021 18.04Stora Enson Oulun pakkauskartonkitehdas vihittiin käyttöön
20.05.2021 10.15Stora Enso: Yli puolet puukaupoista hoituu jo täysin digitaalisesti
20.05.2021 9.41Mercedeksen vetykuorma-auton tuotekehitys laajenemassa maantietesteihin
19.05.2021 11.44Uusi PONSSE Frame ja Crane -runkoturva huoltosopimusasiakkaille tehokkaaseen ja tuottavaan puunkorjuuseen.
19.05.2021 9.29Suomen kasvillisuuden inventointi käyntiin
19.05.2021 9.08Metsä Group ottaa käyttöön uuden hinnoittelumenetelmän harvennuksilla
18.05.2021 17.27Ponssen vuoden 2020 tytäryhtiöksi Ponsse OOO ja jälleenmyyjäksi Wahlers Forsttechnik
18.05.2021 15.34Renault Trucks Optifuel Lab 3 -konseptiauto lupaaviin tuloksiin polttoaineenkulutuksen vähentämisessä
18.05.2021 11.22Sokerijuurikkaan kuljetustuki ja kasvihuonetuotannon tuen loppumaksu maksuun 3.6. alkaen
18.05.2021 10.27Litiumioniakkupaloon tarkoitettuja käsisammuttimia testattu - katso video aiheesta
18.05.2021 9.39Uusiutuvaa dieseliä yli sadalta asemalta Suomessa
18.05.2021 9.00Continentalin perustamisesta 150 vuotta
17.05.2021 17.30Kaavilaiselle hakkuukoneenkuljettaja Juho Kettuselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
17.05.2021 16.21Kuusamossa sorateillä poikkeuksellisen paha kelirikko
17.05.2021 15.22Joutoalueiden metsitysten aloitus siirtyy pääosin ensi vuoteen
17.05.2021 9.49Metsähallitus lisää erävalvontaa Saimaalla
17.05.2021 9.11DAF maahantuoja Nordic Truckcenter syksyllä uusiin tiloihin
17.05.2021 8.20DKV-kortti käy nyt maksuvälineenä Gasumin tankkausasemilla
17.05.2021 7.27Museovirastolta avustuksia kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden liikennevälineiden restaurointiin
16.05.2021 15.50Hinausautot K. Sulingon uusi Scania 730 S: Hinausautojen kuningas
15.05.2021 16.30Hakkuukoneen kuljettajilla kovat odotukset kuljettajaa avustavia järjestelmiä kohtaan
15.05.2021 11.33John Deere Forestry tukee nuoria lupaavia urheilijoita
14.05.2021 22.23KATSO TÄSTÄ 14.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
14.05.2021 21.00Varastossamme on vielä auto-,ja perävaunusarjoja edullisella 2020 hinnaston hinnoittelulla.
14.05.2021 9.33Akaan raakapuuterminaalin rata sähköistetätään 21.5.2021
14.05.2021 9.12Puunpoistot maanteiden varsilta jatkuvat Keski-Suomessa
14.05.2021 8.10Euroopan metsät 2020 -raportti julkaistu - metsien pinta-ala ja puuston määrä ovat kasvaneet edelleen
13.05.2021 13.00Raskaspari kehittää toimintaansa asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin
13.05.2021 11.00Teollisuuden liikevaihto kasvoi maaliskuussa 4,7 prosenttia
12.05.2021 18.10KOMATSU 100 JA METSÄKONEET 60 VUOTTA: Komatsu Forest rakentaa juhlavuotena uuden tehtaan, esittelee uuden ilmeen ja tuo markkinoille uutta teknologiaa
12.05.2021 11.16MAN TGX palkittiin muotoilusta
12.05.2021 9.13Moottoriajoneuvojen luvattomat käytöt ja varkaudet ovat vähentyneet huomattavasti
12.05.2021 9.00Tutkimus: Avohakkuiden metsäojituksilla haitallisia vaikutuksia
11.05.2021 17.00Uusi työkalu laskee ohjaavien ja vetoakseleiden renkaiden CO2-päästöt
11.05.2021 10.36Einari Vidgrén Säätiö palkitsee jälleen ansioituneita metsäalan osaajia
11.05.2021 10.00Tukes kehottaa välttämään kyllästetyn puun turhaa käyttöä
11.05.2021 9.48Kaikki tavarat EU:n ulkopuolelta tullattava 1.7.2021 alkaen
11.05.2021 8.00Stora Enso ja Pulpex ryhtyvät valmistamaan puukuitupohjaisia pulloja teollisessa mittakaavassa
10.05.2021 15.55Metsäalan yhteistyö tiivistyy Pohjois-Karjalan ja Japanin välillä
10.05.2021 14.22Concept EQT konsepti tuo sähköä pienten tila-autojen luokkaan
10.05.2021 8.0040. Metsävisan finaali järjestetään verkossa - 50 yläkoululaista osallistuu kouluiltaan käsin ja kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleet seuraamaan lähetystä
10.05.2021 7.33HUOMIO ILMOITTAJAT: Metsäalan Ammattilehden 35-v. juhlanumero ilmestyy toukokuussa!
08.05.2021 12.24Veljekset Reinikainen Oy: Telavalmistajan uutuusketjut vakuuttaneet ominaisuuksillaan
07.05.2021 23.33KATSO TÄSTÄ 7.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
07.05.2021 11.00Komatsu Smart Crane - digitaalisesti parempi
07.05.2021 8.33Seuraa suoraa lähetystä Kemin biotuotetehtaan satamavaraston rakentamisesta
06.05.2021 11.00Toyotalta uusi täyssähkö-pakettiauto vuonna 2022
06.05.2021 10.38Uudenkaupungin akkutehtaan tuotantolinjojen asennukset vauhtiin
05.05.2021 11.44Metsänomistajat istuttaneet satoja miljoonia puita Suomeen
05.05.2021 10.12Ponsselta uusi harvesteripää eukalyptuspuun käsittelyyn
04.05.2021 13.44Pohjois-Karjalan uuden maaseutusuunnitelman kommentointi käynnistyi
04.05.2021 8.01Neste ja Jetflite tuovat vähäpäästöisemmät liikelennot Suomeen - ensimmäinen lento toukokuussa 2021
03.05.2021 11.02Autoalalla elpymisen merkkejä - Ensirekisteröinnit kasvussa
03.05.2021 9.22Volvo Älykäs Rengaspalvelulle omat verkkosivut
03.05.2021 7.00Suomalaisyritysten liikevaihto ulkomailla yli 200 miljardia euroa vuonna 2019
02.05.2021 17.50AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Raptor kevyt kuorma-auto - Kovaa kyytiä lumirännissä
01.05.2021 11.00SKAL ry:n toimitusjohtajaksi Anssi Kujala
30.04.2021 23.03KATSO TÄSTÄ 30.4. VAPPULÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
30.04.2021 11.00Syksystä 2021 alkaen kattavampaa tietoa valkohäntäpeurakannasta
29.04.2021 10.36Valmet Automotiven vuosikatsaus 2020: Tulos positiivisella puolella

Näytä lisää »