AMMATTILEHTI KOEAJAA: Peugeot e-Expert XL 75 kW - Ilmaisia kilometrejä

02.04.2021 15.20

poso12.jpg

Peugeot  astuu  täyssähköautojen  pakettiautomarkkinoille  parhaimmillaan  yli  300 km toimintamatkaan yltävän Peugeot e-Expertin voimin. Koeajossa päästötön tavara-autouutuus paljastuu erittäin onnistuneeksi kokonaisuudeksi.

(kuva: Täyssähköinen Peugeot e-Expert XL 75 Kw on sisarmalleineen oli vuoden 2020 merkittävin pakettiauto-uutuus.)

PSA Yhtymän uuden tonniluokan pakettiautomalliston myötä Suomeen on saatu ensimmäiset kelvollisiin toimintamatkoihin yltävät sähköpakettiautot. Ostajien iloksi uutuus tuodaan tarjolle Peugeotin, Citroenin ja Opelin lisäksi kuin myös yhteistyökumppani Toyotan mallivalikoimaan Ja ensi vuodelle on luvassa sähköauto-uutta myös pienempään rahtiautoluokkaan. Kovimmat jutut nyt koeajettavassa Peugeot e-Expertissä ovat kunnon kantavuus ja luvattu toimintamatka, joka on nyt sadan kilometrin asemesta päälle kolmesataa kilometriä. 

Sulautuu joukkoon

Uusi Peugeot e-Expert pohjautuu nykyiseen Expertiin. Sähköauton ulkoisia tuntomerkkejä ovat vasemman etulokasuojan latausluukku ja valmistajan tunnukset, missä on nyt hailakan siniset tehosteet.

Sopivaa vaihtoehtoa valittaessa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, sillä valmistajakohtaiset erot ovat hinnoittelun osalta satasien luokkaa. Suurimmat erot mitataan vakiovarusteiden ja lisävarusteiden puolella. Esimerkiksi Peugeotissa on vakiona integroitu 11 kW latauslaite, joka on Opeliin tarjolla lisähinnasta. Toisaalta Opel tarjoaa asiakkailleen Peugeotia ja Citroenia laajemmat mahdollisuudet auton räätälöintiin varusteiden osalta. Lisäksi eroja löytyy maahantuojien takuuehdoissa. Citroen ja Peugeot myöntävät autoilleen Suomessa viiden vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta. Vastaavaan eivät kilpailijat aivan yllä. Toyota tuo oman mallinsa tarjolle kevään 2021 aikana.

poso2.jpg

(kuva: Kaupallisia pikalatauspisteitä hyödyntämällä sähköautolla voi ajaa jopa täysin ilmaiseksi. Sen mahdollistaa mm. Lidl-kauppaketju, joka tarjoaa osassa toimipaikoistaan autoilijoille ilmaista sähköä - ja mikä parasta jopa 50 kW pikalatausvaihtoehdolla.)

Vaihtoehdot eri tarpeisiin

Peugeotin dieselmallien tavoin täyssähkömallista on tarjolla kolme korin pituusvaihtoehtoa: 4,60 m, 4,95 m ja 5,30 m. Lyhyimmässä versiossa eli XS -mallissa tavaratilan tilavuus on 4,6 m³. Pisimmässä XL-mallissa tavaratilan tilavuus on 6,1 m³. Vakiovarustukseen kuuluvan väliseinän lastausluukun ja ModuWork istuinjärjestelmän ansiosta kuormatila on kasvatettavissa 6,6 kuutioon ja tavaratilan lattiapituus jopa 4 metriin. Kuormatilan puolella ovien ja luukkujen sekä kuormatilan mitat ovat kantavuuden tavoin samat kuin polttomoottorivarianteissa. 

Kantavuutta on vakiomallissa 1 000 kg ja isoimmassa mallissa lähes 1 250 kg. Lisähinnasta sekä XS- että M -koripituuksiin on tarjolla korotettu kantavuus, mikä nostaa mallien parhaat kantavuudet yli 1200 kilogrammaan. e-Expert soveltuu myös peräkärryn vetoon. Suurin vetopaino on tasan 1000 kg.

poso32.jpg

(kuva: Pikalatausmahdollisuuden ansiosta akusto täyttyy ripeästi aina 80 prosentin varaustasoon asti. 50 kW asemasta irtoaa puolessa tunnissa noin 23 kW edestä virtaa.)

Kolme ajotilaa

Peugeot e-Expertiä tarjotaan kahdella eri akkukapasiteetilla: 50 tai 75 kWh. Vakioakulla pisimmäksi toimintamatkaksi luvataan 230 kilometriä ja suuremmalla akulla peräti 330 km. Akut on sovitettu auton alustaan, joten ne pudottavat painopisteen alemmaksi, eivätkä syö kallisarvoisia senttimetrejä rahtiosastolta. Ajossa painopisteen vaikutuksen huomaa kohentuneena ajovakautena. Samalla ohjausvaste tuntuu dieselmalleja täsmällisemmältä.

Koeajetun Peugeotin lisävarusteilla täydennetty ohjaamovarustelu on asiallinen. Täyssähköauton kojelauta on pitkälti sama dieselin kanssa. Hallintalaitteista mittaristo, vaihdevalitsin ja käsijarrun vipu ovat erilaisia. Viimeksi mainittu on nyt sähkötoiminen. 

poso42.jpg

(kuva: Kuljettajan eteen aukeava näkymä on liki sama kuin dieselmalleissa. Mittaristo kertoo kaiken tarvittavan ajoon liittyvän. 7-tuuman kosketusnäyttö pelaa myös Apple Car Playn valikkona.)

Nykyautojen tapaan myös e-Expertin kuljettaja voi valita ajotilanteeseen sopivan ajotilan kolmesta eri ajotilavaihtoehdosta. Pisin toimintamatka saavutetaan Eco ajotilassa, joka rajoittaa moottorin tehon 60 kW ja vääntömomentin 180 Nm. Samalla lämmityksen ja ilmastoinnin tehoa lasketaan alemmaksi. Normal ajotila, joka kytkeytyy aina kun auto käynnistetään tarjoaa huipputehoa 80 kW ja Vääntömomenttia 210 Nm. Tehokkain eli Power ajotila ottaa moottorista irti kaiken tehon 100 kW ja 260 Nm. Lisäksi valittavana on erityinen ja omasta kytkimestä aktivoitava B-ajotila, mikä tehostaa virran takaisinkeruujärjestelmän toimintaa.

Ajossa B-ajotila toimii vähän kuorma-auton pakokaasujarrun tavoin, mikä säästää käyttöjarruja ja tuo mukavuutta ajotapahtumaan.

Rahtimalli on ajotuntumaltaan rauhallinen ja ennakoitava. Teho irrotetaan moottorilta pehmeästi, mikä on tavarankuljetukseen tarkoitetussa autossa pelkästään positiivinen asia.

poso62.jpg

(kuva: Moottoritilassa on runsaasti tyhjää tilaa. Nyrkkisääntönä on että oranssiin ei pidä sähkäautossa koskea; siinä kulkee voimavirta.)

Nolla-päästöt - jopa nolla-kuluin

Aikaisemmin mainittu 11 kW:n autolaturi on Peugeotissa vakiotavaraa. Latausvaihtoehtoja on useita: kotilataus sukopistokkeesta, WallBox seinälaturi sekä tietenkin julkiset latauspisteet. Edistyksellisen akuston lämmöntasaus- ja pikalatausjärjestelmän ansiosta auto hyväksyy jopa 100 kW:n pikalatauksen.

Valitusta lataustavasta ja akun kapasiteetista riippuen latausajat asettuvat reilun 30 minuutin ja liki kahden vuorokauden välimaastoon. Peugeot jälleenmyyjien kautta noin 1600 euron hintaan tarjottavan 11 kW WallBoxin voimin pisimmät latausajat asettuvat 5-7,5 tunnin haarukkaan.

Pikalatausmahdollisuus nostaa e-Expertin käytettävyydessä liki samalle tasolle dieselmallien kanssa, ainakin pääkaupunkiseudulla, missä välimatkat ovat usein muuta maata lyhyempiä.

Kaupallisia pikalatauspisteitä hyödyntämällä sähköautolla voi ajaa jopa täysin ilmaiseksi. Sen mahdollistaa mm. Lidl-kauppaketju, joka tarjoaa osassa toimipaikoistaan autoilijoille ilmaista sähköä - ja mikä parasta jopa 50 kW pikalatausvaihtoehdolla. K-ketjun K-Lataus on nykyisin maksullinen. 50 kW pikalataus maksaa 0,2 eur/min. Hitaammat 0,02 eur/min. 

Peugeotin ajoakkuun saa 50 kW pikalatauksella puolessa tunnissa reilun 22 kWh edestä virtaa, mikä riittää vajaan 100 km matkalle. Huomion arvoista pikalatauksessa on se että sen voimin ajoakusto täyttyy korkeintaan 80 prosenttisesti. Täysi varaus saavutetaan vain hitaampia latausvaihtoehtoja hyödyntäen. Seikka kannattaa ottaa lukuun reitti- ja käyttösuunnittelussa.

poso52.jpg

(kuva: Keskikonsoli on varattu ajosuunnan ja ajotavan valintanapeille; eri ajotiloja on tarjolla kolme.)

Hyvä toimintamatka

Marraskuun lopulla, talvirenkain ja nollan paikkeilla olevissa lämpötiloissa auto kulutti virtaa pienimmillään 25,9 kWh / 100 km. Silloin ajotilana oli taloudellisin eli, moottorin ja lämmityslaitteen tehoja vähentävä ECO. Normal ajotilassa virtaa kuluu samalla ajotyylillä ja samoin lämmityslaitteen säädöin noin 30 kWh / 100 km. Power-asentoa käytettiin koeajossa vain satunnaisesti. Sen käyttötarve on perusteltua peräkärryä vedettäessä ja raskailla kuormilla, jos silloinkaan. Auton kulku on asiallista ECO-ajotilallakin.

Positiivista sanottavaa e-Expertissä riittää, eikä akuston reipas kapasiteetti anna aihetta moitteen sanaan. Hieman omasta mukavuudesta tinkimällä e-Expertillä yltää helposti 200-300 km toimintamatkaan, mikä ylittää reippaasti useimpien päivittäisen ajotarpeen. 

Uusi malli on otettu markkinoilla hyvin vastaan. Peugeotia maahantuovan Auto-Bon Oy:n tuotepäällikkö Tomi Kari sanoo täyssähkömallien ennakkomyynnin lähteneen hyvin vauhtiin: - Olemme jo ohittaneet viime vuoden koko segmentin myynnin. Toimitukset rullaavat hyvin ja uusia tilauksia tulee hyvin sisään.

poso8.jpg

(kuva: Kuormatilan ja kantavuuden osalta auto on liki identtinen dieselmallien kanssa. Peugeotin lattia on verhoiltu kauttaaltaan monikerroksisella pohjalevyllä. Turkkilevyn ansiosta ratitila kestää kovempaakin käsittelyä.)

Ostaisinko..?

Peugeot e-Expert on kokonaisuutena arvioituna onnistunut ja ensimmäinen, muihin kuin pihapiirin alueella suoritettaviin kuljetustehtäviin soveltuva täyssähköpakettiauto. Sen valtteja ovat käytön vaivattomuus, asialliset kuormatilat sekä tietenkin matalat käyttökustannukset ja vähäiset paikallispäästöt. Valitettavasti edellä mainituista ominaisuuksista voivat nauttia vain maksukykyiset auton ostajat.

Peugeot e-Expert malliston verolliset lähtöhinnat alkavat XS koripituudessa 50 kW akustolla noin 43 300 eurosta ja päättyvät nyt koeajetun Peugeot XL 75 kW mallin noin 49 400 euroon.

Nyt koeajetun auton verollinen kokonaishinta kohoaa lisävarusteiden kanssa reiluun 55 000 euroon. Vastaavasti varustellun dieselmallin hintapyynti jää yli 15 000 euroa edullisemmaksi.

Korkeamman hankintahinnan lisäksi sähköauton kanssa on varauduttava aikaa vieviin latausaikoihin. Kotilatauspisteen kanssa yhteiselo on sujuvaa, mutta julkisten latauspaikkojen varassa toimiminen onkin sitten toinen kokonaisuus. Ja vaatii käyttäjältä useisiin eri matkapuhelinaplikaatioihin kirjautumista ja maksukorttitietojen luovuttamista sovellusten ylläpitäjille. Unohtamatta sitä seikkaa, että ainakin suurimmissa keskuksissa latauspisteet saattavat olla usein valmiiksi miehitettyjä.  

Maahantuojan mukaan kysyntä on kohdistunut Suomessa suuremman kapasiteetin omaavilla akuilla tarjottaviin mallivaihtoehtoihin, mikä on ilmastollisista ja pitkistä välimatkoista johtuen varsin ymmärrettävää. 

 

27.05.2021 8.00Volvo Trucks lisää äänihälytykset sähkökuorma-autoihinsa
26.05.2021 12.00Puhtaiden ajoneuvojen direktiivi voimaan elokuussa 2021 ‒ yritykset, kunnat ja kaupungit voivat jatkossakin hyödyntää Neste MY uusiutuvaa dieseliä
26.05.2021 10.22Ponsselta uudet kuormaimet tehokkaaseen kuormankäsittelyyn
25.05.2021 13.33Ford Ranger Raptorista Special Edition -malli
25.05.2021 10.55Daimler Truck itsenäiseksi yhtiöksi: Tavoitteena sähköisen kuljetusliikealan markkinajohtajuus
25.05.2021 10.04Miikka Ahonen vahvistamaan KOMEn myyntiryhmää
25.05.2021 8.33Logset ja Green Projects tekivät jälleenmyyntisopimuksen Etelä-Afrikassa
24.05.2021 17.12Teroituspäivät Lustossa 1.-6.6.2021 - metsä- ja käsityökalut kätevästi iskuun
24.05.2021 8.22Stora Enso ja Tornator istuttavat tänä vuonna 14 miljoonaa uutta puuta suomalaismetsiin
24.05.2021 8.00Gasum ja IKEA Suomi vahvistavat yhteistyötään - Tampereelle rakennetaan jakelukalustoa ja henkilöautoliikennettä palveleva tankkausasema
24.05.2021 6.11Mistä johtuu pankkopinta-alojen suuret erot?
23.05.2021 10.40Uittokalusto tarjoaa laadukkaat GB Titanium motolaipat järkihintaan
23.05.2021 10.18Vielä saat varastosta Terminator XXL pankkoja 2020 hinnoilla 1.6. saakka
22.05.2021 18.11Szepaniak-yhtiöt: Murskainvestoinnilla lisää toimitusvarmuutta ja kapasiteettia
21.05.2021 23.55KATSO TÄSTÄ 21.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.05.2021 16.01Aino Lamminpää valtakunnallisen Metsävisan voittajaksi
21.05.2021 14.39Ponsse tuo markkinoille uudet tehokkaat kuormaimet tehokkaaseen kuormankäsittelyyn
21.05.2021 11.00Neste testaa uusiutuvaa bensiiniä Ruotsissa
20.05.2021 18.04Stora Enson Oulun pakkauskartonkitehdas vihittiin käyttöön
20.05.2021 10.15Stora Enso: Yli puolet puukaupoista hoituu jo täysin digitaalisesti
20.05.2021 9.41Mercedeksen vetykuorma-auton tuotekehitys laajenemassa maantietesteihin
19.05.2021 11.44Uusi PONSSE Frame ja Crane -runkoturva huoltosopimusasiakkaille tehokkaaseen ja tuottavaan puunkorjuuseen.
19.05.2021 9.29Suomen kasvillisuuden inventointi käyntiin
19.05.2021 9.08Metsä Group ottaa käyttöön uuden hinnoittelumenetelmän harvennuksilla
18.05.2021 17.27Ponssen vuoden 2020 tytäryhtiöksi Ponsse OOO ja jälleenmyyjäksi Wahlers Forsttechnik
18.05.2021 15.34Renault Trucks Optifuel Lab 3 -konseptiauto lupaaviin tuloksiin polttoaineenkulutuksen vähentämisessä
18.05.2021 11.22Sokerijuurikkaan kuljetustuki ja kasvihuonetuotannon tuen loppumaksu maksuun 3.6. alkaen
18.05.2021 10.27Litiumioniakkupaloon tarkoitettuja käsisammuttimia testattu - katso video aiheesta
18.05.2021 9.39Uusiutuvaa dieseliä yli sadalta asemalta Suomessa
18.05.2021 9.00Continentalin perustamisesta 150 vuotta
17.05.2021 17.30Kaavilaiselle hakkuukoneenkuljettaja Juho Kettuselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
17.05.2021 16.21Kuusamossa sorateillä poikkeuksellisen paha kelirikko
17.05.2021 15.22Joutoalueiden metsitysten aloitus siirtyy pääosin ensi vuoteen
17.05.2021 9.49Metsähallitus lisää erävalvontaa Saimaalla
17.05.2021 9.11DAF maahantuoja Nordic Truckcenter syksyllä uusiin tiloihin
17.05.2021 8.20DKV-kortti käy nyt maksuvälineenä Gasumin tankkausasemilla
17.05.2021 7.27Museovirastolta avustuksia kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden liikennevälineiden restaurointiin
16.05.2021 15.50Hinausautot K. Sulingon uusi Scania 730 S: Hinausautojen kuningas
15.05.2021 16.30Hakkuukoneen kuljettajilla kovat odotukset kuljettajaa avustavia järjestelmiä kohtaan
15.05.2021 11.33John Deere Forestry tukee nuoria lupaavia urheilijoita
14.05.2021 22.23KATSO TÄSTÄ 14.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
14.05.2021 21.00Varastossamme on vielä auto-,ja perävaunusarjoja edullisella 2020 hinnaston hinnoittelulla.
14.05.2021 9.33Akaan raakapuuterminaalin rata sähköistetätään 21.5.2021
14.05.2021 9.12Puunpoistot maanteiden varsilta jatkuvat Keski-Suomessa
14.05.2021 8.10Euroopan metsät 2020 -raportti julkaistu - metsien pinta-ala ja puuston määrä ovat kasvaneet edelleen
13.05.2021 13.00Raskaspari kehittää toimintaansa asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin
13.05.2021 11.00Teollisuuden liikevaihto kasvoi maaliskuussa 4,7 prosenttia
12.05.2021 18.10KOMATSU 100 JA METSÄKONEET 60 VUOTTA: Komatsu Forest rakentaa juhlavuotena uuden tehtaan, esittelee uuden ilmeen ja tuo markkinoille uutta teknologiaa
12.05.2021 11.16MAN TGX palkittiin muotoilusta
12.05.2021 9.13Moottoriajoneuvojen luvattomat käytöt ja varkaudet ovat vähentyneet huomattavasti
12.05.2021 9.00Tutkimus: Avohakkuiden metsäojituksilla haitallisia vaikutuksia
11.05.2021 17.00Uusi työkalu laskee ohjaavien ja vetoakseleiden renkaiden CO2-päästöt
11.05.2021 10.36Einari Vidgrén Säätiö palkitsee jälleen ansioituneita metsäalan osaajia
11.05.2021 10.00Tukes kehottaa välttämään kyllästetyn puun turhaa käyttöä
11.05.2021 9.48Kaikki tavarat EU:n ulkopuolelta tullattava 1.7.2021 alkaen
11.05.2021 8.00Stora Enso ja Pulpex ryhtyvät valmistamaan puukuitupohjaisia pulloja teollisessa mittakaavassa
10.05.2021 15.55Metsäalan yhteistyö tiivistyy Pohjois-Karjalan ja Japanin välillä
10.05.2021 14.22Concept EQT konsepti tuo sähköä pienten tila-autojen luokkaan
10.05.2021 8.0040. Metsävisan finaali järjestetään verkossa - 50 yläkoululaista osallistuu kouluiltaan käsin ja kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleet seuraamaan lähetystä
10.05.2021 7.33HUOMIO ILMOITTAJAT: Metsäalan Ammattilehden 35-v. juhlanumero ilmestyy toukokuussa!
08.05.2021 12.24Veljekset Reinikainen Oy: Telavalmistajan uutuusketjut vakuuttaneet ominaisuuksillaan
07.05.2021 23.33KATSO TÄSTÄ 7.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
07.05.2021 11.00Komatsu Smart Crane - digitaalisesti parempi
07.05.2021 8.33Seuraa suoraa lähetystä Kemin biotuotetehtaan satamavaraston rakentamisesta
06.05.2021 11.00Toyotalta uusi täyssähkö-pakettiauto vuonna 2022
06.05.2021 10.38Uudenkaupungin akkutehtaan tuotantolinjojen asennukset vauhtiin
05.05.2021 11.44Metsänomistajat istuttaneet satoja miljoonia puita Suomeen
05.05.2021 10.12Ponsselta uusi harvesteripää eukalyptuspuun käsittelyyn
04.05.2021 13.44Pohjois-Karjalan uuden maaseutusuunnitelman kommentointi käynnistyi
04.05.2021 8.01Neste ja Jetflite tuovat vähäpäästöisemmät liikelennot Suomeen - ensimmäinen lento toukokuussa 2021
03.05.2021 11.02Autoalalla elpymisen merkkejä - Ensirekisteröinnit kasvussa
03.05.2021 9.22Volvo Älykäs Rengaspalvelulle omat verkkosivut
03.05.2021 7.00Suomalaisyritysten liikevaihto ulkomailla yli 200 miljardia euroa vuonna 2019
02.05.2021 17.50AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Raptor kevyt kuorma-auto - Kovaa kyytiä lumirännissä
01.05.2021 11.00SKAL ry:n toimitusjohtajaksi Anssi Kujala
30.04.2021 23.03KATSO TÄSTÄ 30.4. VAPPULÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
30.04.2021 11.00Syksystä 2021 alkaen kattavampaa tietoa valkohäntäpeurakannasta
29.04.2021 10.36Valmet Automotiven vuosikatsaus 2020: Tulos positiivisella puolella
29.04.2021 10.00Iveco Trakker on nyt T-WAY
29.04.2021 9.44John Deere Forestry Oy investoi uuteen asiakaspalvelukeskukseen Rovaniemellä
28.04.2021 13.45Metsäteollisuuden tuotantomäärät kasvoivat alkuvuonna paperia lukuun ottamatta
28.04.2021 10.44Jyväskylän kaupungin metsäohjelman toteutus eteni viime vuonna myös koronapandemian keskellä
28.04.2021 9.40Yöradio on valvonut ammattikuljettajien seurana koko kevään
28.04.2021 8.00Metsänhoidon PEFC-standardiin merkittäviä muutoksia
27.04.2021 13.22eActros: Testit loppusuoralla Münchenissä - tuotanto käyntiin loppuvuonna
27.04.2021 11.00Valmetin toimittama maailman ensimmäinen virtuaalinen paperitehdas kouluttaa Mondin henkilöstöä ennen tehtaan käyttöönottoa
27.04.2021 9.22LÄHDE MUKAAN VAPUN LÄHETYKSEEN - tulossa mielenkiintoisia Hyviä uutisia!
27.04.2021 8.00Gasum ja Stora Enso ainutlaatuiseen yhteistyöhön Ruotsin Nymöllassa - sellu- ja paperitehtaan prosessivedestä tehdään biokaasua
26.04.2021 17.04Toplift Finland tarjoaa kotimaiset ratkaisut metsäteollisuuden kuljetuksiin
26.04.2021 10.12Finnair lentää kesällä yli 60 kohteeseen
26.04.2021 7.33Nettiostaminen EU:n ulkopuolelta muuttuu kahden kuukauden kuluttua - jatkossa löydät ohjeita Tullin uudelta infosivulta
25.04.2021 11.30Seppo Pulkkinen, Metsänkorjuu Pulkkinen Oy: Ketjuilla pärjää useimmilla leimikoilla - toki teloillekin on paikkansa
24.04.2021 16.20AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volvo FH16 750 Wood Pro - Uutta puhtia raakapuukuljetuksiin
24.04.2021 12.11Metsäkonevalmistaja Logsetin vuosi 2020 oli yllätyksellinen - uusi hallitus valittu
23.04.2021 22.40KATSO TÄSTÄ 23.4. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
23.04.2021 12.22Scanian uudet V8-mallit ovat koeajossa tänä keväänä Suomessa - Katso aikataulu tästä
23.04.2021 8.04PEFC-metsäsertifioinnin kestävyys vahvistui entisestään
22.04.2021 15.13UB Nordic Forest Fund III -rahasto on päätetty sulkea uusilta sijoituksilta
21.04.2021 12.02Täysperävaunuyhdistelmien kuljetussuorite kasvanut selvästi
21.04.2021 7.00PEFC:n metsästandardin päivitys loppusuoralla

Näytä lisää »