Ammattilehti koeajaa: DS 4 E-Tense Plug-in Hybrid 225 Performance Line09.02.2022 15.00 DS Automobilen malliston uusin jäsen DS 4 on piristävä tuttavuus keskikokoisten henkilöautojen luokassa. Esiteltyään aiemmin DS 7 CROSSBACK, DS 3 CROSSBACK ja DS 9 -mallit, DS 4 on valmistajan kasvavan malliston neljäs uutuus. Kompakti DS 4 valmistetaan Saksan Rüsselsheimissä ja mallista on tarjolla kolme eri versiota: DS 4, DS 4 CROSS sekä DS 4 PERFORMANCE LINE. Mittojen(pituus 4,4 m, leveys 1,83 m ja korkeus 1,47m) puolesta C-segmentin autoluokkaan sijoittuva DS 4 näyttää luonnossa helposti yhtä kokoluokaa suuremmalta. Auton keulaa määrittää valmistajan uusi valotunnus ja persoonallisesti muotoillut päiväajovalot. Matalalinjaiset ajovalot ovat tarjolla useina led-vaihtoehtoina. Linjakkaan ulkomuodon lisäksi DS 4 yllättää positiivisesti sisätiloillaan. Istuinmukavuus on kunnossa ja verhoilun materiaalivalintoja voi luonnehtia onnistuneiksi, jopa ylellisiksi tässä kokoluokassa. Muiden DS mallien mukaisesti myös DS 4 tarjoaa kuljettajan paikalle istuvalle ”ranskalaisen” elämyksen kojelaudan tyylikkään muotoilun ja huoliteltujen yksityiskohtien osalta. Toki valmistajalle ominaiseen tapaan hallintalaitteiden sijoittelussa on käytetty myös hieman mielikuvitustakin.
Bensaa ja sähköä DS 4:n turboahdettu 180hv 4-sylinterinen bensiinimoottori on yhdistetty 110hv sähkömoottoriin sekä e-EAT8-vaihteistoon. Yhdistelmällä saavutetaan 225hv ja voiman tuottaa entistä tehokkaampi, kooltaan kompaktimpi ja suuremman kapasiteetin elementeillä varustettu akku, jonka nollapäästöinen toimintamatka täyssähköllä on yli 50 km (WLTP syklin mukaisesti mitattuna). Alustaan takaluukun alle sovitettujen ajoakkujen lataus tapahtuu integroidun 7,4 kW yksivaihelatauslaitteen avuin. DS 4:n täyssähkövaihtoehdot tulevat tarjolle myöhemmin. Valmistukseen tulevat myös PureTech 130, 180 sekä 225hv bensiinimoottorit. Aikaisemmin ilmoitettu dieselvaihtoehto jätettiin lopulta pois tuotannosta. Kaikki malliversiot ovat aina varustettu 8-vaihteisella automaattivaihteistolla.
Pykälää silmään Ajettavuudeltaan DS 4 yltää kokoluokkansa kärkipään tasolle. Voimaa tai vääntömomenttia yhteisteholtaan 225 heppaisesta voimalinjasta ei puutu missään olosuhteissa. Kuljettaja voi valita mieleisen ajotavan neljästä eri vaihtoehdosta keskikonsoliin viedystä ajotilakytkimestä. Taajamaan tultaessa matkaa voi jatkaa napin painalluksella pelkän sähkön voimin. DS 4:een on tarjolla liki kaikki markinoilla tarjolla olevat kuljettajaa tukevat avustimet, turvajärjestelmät ja viihdepuolen mukavuuspalvelut. Paremmin varustelluissa malleissa vakiovarusteisiin lukeutuu käytännöllinen tuulilasinäyttö ja muita herkkuja. Kirsikkana DS 4:n varustekakussa on, aikaisemmin pääsääntöisesti vain luksusluokan autoihin tarjottu DS NIGHT VISION -pimeänäköteknologia, mikä on nyt tarjolla HUD-tuulilasinäytöllä varustettuihin malleihin, joskin korkeahkoon hintaan. Auton etumaskin keskellä sijaitseva infrapunakamera tunnistaa jalankulkijat ja eläimet aina 200 metrin päästä myös hämärässä sekä yöaikaan. Kuljettaja voi tarkkailla tietä digitaalisen mittariston näytöltä, mutta saa ilmoituksen vaarasta myös tuulilasinäytölle ilmestyvänä varoituksena.
Maavaraa riittää DS 4:n leveys lähentelee puolta auton kokonaispiituudesta ja maavaraa on lähes 19 cm, mikä tekee autosta vakaan ja ketterän käsiteltävän. Maavara on mukava lisä etenkin taajamassa, missä kuluva ja runsasluminen talvi on muistuttanut kadunvarsipysäköinnin haasteista. DS 4 ei ole ensimmäisenä autona helmoistaan kiinni. Jousitus toimii muutenkin kiitettävästi erilaisilla alustoilla ajettaessa. Mukavuuden haluisille on tarjolla suuremmista sisarmalleista tuttu, suurnopeuskameraa hyödyntävä aktiivijousitus, mikä ainakin DS 9 -mallin koeajon yhteydessä osoitti hyödyllisyytensä.
Talvikäyttöä ajatelleen mukava lisä on vakiovarusteisiin lukeutuva lämmitettävä tuulilasi. Myös ohjauspyörän saa lämmitettävänä vaihtoehtona, joskin osassa malleista se maksaa lisää. Ja kun tuulilasista puhuttiin, niin mainittakoon sekin, että DS 4:n lasinpyyhkijät ansaitsevat hyvän kouluarvosanan. Pyyhkijät ovat suojassa konepeiton reunan alla ja lasinpesunesteen suuttimet sijaitsevat kuorma-autojen tavoin pyyhkijän varsissa. Neste ohjautuu paremmin oikeaan paikkaan ja ainakin teoriassa naarmuuntuminen vähenee. Tilaa on, joo.. DS 4 tarjoaa etumatkustajille asialliset oltavat, mutta takapenkillä polvitila jää nopeasti pieneksi. Takamatkustajien ahdinkoa lilsää ahtaanpuoleinen, korkealla kynnyskotelolla varustettu oviaukko, mikä tekee kyytiin kulun vaivalloiseksi. Leveyden puolesta takapenkillä on riittävästi tilaa ja polvikulma jää sopivaksi. Takamatkustajien iloksi keskikonsolissa on useampi latauspistoke elektronisille mukavuusvempaimille. Tavaratilaa voimalinjasta riippuen 390-430 litraa, istuimet käännettynä tilaa onkin sitten jo runsaammin. Kokonaisuutena ajettavuuden, tilojen ja varsinkin mukavuuden osalta DS 4 taipuu moniin käyttötarpeisiin. Bensiinimallien hinnat alkavat reilusta 35 000 eurosta, ladattavien hybridien reilusta 43 000 eurosta. Myöhemmin markkinoille tuotavien sähköautojen hinnat ilmoitetaan myöhemmin. DS 4 on koettavissa DS STORE Helsingissä (osoitteessa: Kaakelikaari 4, Vantaa). www.dsautomobiles.fi
|