Vaikuta sähköautojen latausverkoston kehittämiseen

06.03.2022 11.00

sahkoautoja.jpg

Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausunnoille muistioluonnoksen sähköautojen latausverkoston kehittämisestä. Muistiossa arvioidaan sähköautojen latausinfran nykytilaa, ennakoitua kehitystä ja mahdollisuuksia kehittää kansallista sähköautojen latausverkostoa erityisesti huoltoasemilla.

Lausuntoaika päättyy 24.3.2022. 

Tieliikenne sähköistyy vauhdilla ja sähkökäyttöisten henkilöautojen määrä jatkaa kasvuaan. Myös sähköautojen latausverkko on laajentunut merkittävästi. Julkinen sähköautojen latausverkosto vaikuttaa koti- ja työpaikkalatauksen ohella sähköautojen yleistymiseen.

Latausverkostossa alueellisia eroja

Ajoneuvokannan uudistaminen ja fossiilisten polttoaineiden korvaaminen muun muassa sähköllä ovat avainasemassa, kun liikenteen kasvihuonekaasupäästöt pyritään saamaan alas. 

– Sähköautojen latausasemien määrä kasvaa tieliikenteen sähköistyessä. Nyt etsitään joustavia ratkaisuja, jotta julkisessa pika- ja suurteholatauksessa olevia alueellisia puutteita saadaan paikattua, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka.

– EU-tasolla valmistellaan uutta sääntelyä latausinfran kehittämiseksi, joten kansallisesti on syytä tarjota ennemmin porkkanaa kuin risua. Latausinfran markkinat kehittyvät nyt voimakkaasti. On ollut ilo kuulla suunnitelmista, joita eri toimijoilla jo on julkisen latausinfrastruktuurin kehittämiseksi, ministeri Harakka jatkaa.

Julkisen latausinfrastruktuurin kattavuus on Suomessa nykyisin hyvä, mutta pika- ja suurteholatauksen saatavuudessa on alueellisia puutteita. Parhaalla tasolla julkisen latausinfrastruktuurin saatavuus on Etelä- ja Lounais-Suomessa ja erityisesti kaupungeissa ja pääteiden varrella.

Kolme vaihtoehtoa sähköautojen latausverkoston kehittämiselle Suomessa

Huoltoasemien latausinfran merkitystä on korostettu hallitusohjelmassa. Osa huoltoasemista tarjoaa jo nykyisin myös vaihtoehtoisten polttoaineiden tankkaus- ja latauspalveluita, muun muassa maa- ja biokaasua ja sähköä. 

Muistioluonnoksessa on esitetty eri ajoneuvojen latausinfrastruktuuria koskevat tavoitteet ja ohjauskeinot kansallisella sekä EU-tasolla ja arvio latausinfrastruktuurin kehittymisestä. Muistiossa esitetään kolme vaihtoehtoista toteuttamistapaa sähköautojen latausverkoston edelleen kehittämiselle. Vaihtoehto B on alustavasti arvioitu tarkoituksenmukaisimmaksi ratkaisuksi. Lausunnonantajia pyydetään ottamaan kantaa arviomuistioon sekä erityisesti siinä esitettyyn kolmeen vaihtoehtoiseen toteuttamistapaan:

A. Nykytoimin jatkaminen

Ensimmäisessä vaihtoehdossa julkista sähköautojen latausverkostoa vahvistettaisiin jatkamalla nykyisiä toimenpiteitä. 

Latauspistelaissa eli laissa rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla sekä automaatio- ja ohjausjärjestelmillä (733/2020) säädetään vähimmäisvaatimuksista, jotka koskevat sähkölatauspisteiden ja -valmiuksien rakentamista uusiin ja laajamittaisesti korjattaviin asuinrakennuksiin sekä muihin kuin asuinrakennuksiin. Käytössä olevassa muussa kuin asuinrakennuksessa, jossa on enemmän kuin 20 pysäköintipaikkaa, on oltava vähintään yksi latauspiste viimeistään 31.12.2024. Latauspistelaki vaikuttaa siis myös julkisen latauspisteverkoston kehittymiseen. 

Laki liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelusta (478/2017) eli jakeluinfralaki edistää sitä, että julkiset latauspisteet ovat yhteisten teknisten eritelmien mukaisia ja että käyttäjille annetaan riittävät tiedot vaihtoehtoisista polttoaineista ja niiden jakelusta. 

Molempien edellä mainittujen lakien taustalla on EU-lainsäädäntö, jota parhaillaan uudistetaan. Latauspistelailla pannaan toimeen rakennusten energiatehokkuusdirektiivi (2010/31/EU). Euroopan komissio antoi joulukuussa 2021 ehdotuksen direktiivin muuttamiseksi. Ehdotuksessa esitetään latauspisteiden rakentamista ja niiden myöhemmän asentamisen helpottamista koskevien vaatimusten kiristämistä. Jakeluinfralailla pannaan toimeen vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönottoa koskeva EU-direktiivi (2014/94/EU). Euroopan komissio antoi heinäkuussa 2021 vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönottoa koskevan asetusehdotuksen, joka kumoaisi edellä mainitun direktiivin. Asetuksen tarkoituksena on edistää vaihtoehtoisiin käyttövoimiin siirtymistä kaikissa liikennemuodoissa. Ehdotuksessa esitetään sitovia kansallisia vähimmäisvaatimuksia muun muassa sähkökäyttöisten ajoneuvojen latausinfrastruktuurille.

B. Nykytoimet ja niiden tehostaminen

Tässä vaihtoehdossa jatkettaisiin toteuttamistavassa A mainittuja toimenpiteitä kansallisen sähköautojen latausverkoston rakentumiseksi. Lisäksi panostettaisiin nykyistä enemmän kansallisen lataus- ja tankkausinfrastruktuurin tavoitteelliseen suunnitteluun kaikkien vaihtoehtoisten käyttövoimien osalta. Tätä varten perustettaisiin kansallinen työryhmä. 

Työryhmä tarkastelisi tieliikenteen vaihtoehtoisten polttoaineiden lataus- ja tankkausinfrastruktuurin rakentamistarpeita ja muun muassa infrastruktuurin yhteensopivuutta, käytettävyyttä, tietojen saatavuutta ja energiaverkon joustavuutta. Työryhmän tehtävänä olisi päivittää vuonna 2017 hyväksytty kansallinen ohjelma liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkosta ja antaa suosituksia toimenpiteiksi. 

C. Uusi lainsäädäntö

Kolmantena vaihtoehtona olisi säätää uusi laki, joka velvoittaisi huoltoasemaketjuja rakentamaan latauspisteitä huoltoasemille. Vaihtoehtoisesti velvoitteesta voitaisiin säätää muuttamalla jakeluinfralakia. Velvoite olisi mahdollista rajata eri tavoin, ja se voisi esimerkiksi koskea ainoastaan konserniyrityksiä ja sellaisia huoltoasemia, joissa on henkilökuntaa. 

Mitä seuraavaksi?

Lausuntoja voivat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset osoitteessa www.lausuntopalvelu.fi tai sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo.lvm@gov.fi.

Lausuntokierroksen jälkeen liikenne- ja viestintäministeriö viimeistelee arviointimuistion. Saadun lausuntopalautteen perusteella ministeriö valmistelee toimenpiteet julkisen sähköautojen latauspisteinfrastruktuurin kehittämiseksi Suomessa.

Huoltoasemaketjuille suunnatun sähköautojen latauspisteitä koskevan velvoitteen arviointi on yksi fossiilittoman liikenteen tiekartan toimenpiteistä. Tiekartan tavoitteena on kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2005. Vuoteen 2045 mennessä tavoitellaan fossiilitonta liikennettä.

11.04.2022 11.33Tehokasta raivausta uusilla STIHL laitteilla
11.04.2022 8.36E-Transitin asiakastoimitukset vauhtiin
10.04.2022 12.00Stora Enso kannustaa suomalaisia metsänomistajia harvennushakkuisiin
09.04.2022 11.00Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2022 20.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 14/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
08.04.2022 9.32Vantaan Kivistöön uusi kaasutankkausasema
08.04.2022 8.00Renault Trucks maansiirtoautot esittelyssä Offroad Tour -koeajopäivillä 20.-28.4.2022
08.04.2022 7.55Vantaan Kivistöön uusi kaasutankkausasema vastaamaan kasvavaan liikennekaasun kysyntään
08.04.2022 3.30Terminator XXL aero - kolme lujuusluokkaa.
07.04.2022 8.44Metsä Fibre ja Caverion laajentavat yhteistyötä Kemin biotuotetehdasprojektissa
07.04.2022 8.00Maa- ja metsätalouden tuilla on ristiriitaisia ilmastovaikutuksia: tukijärjestelmiä tulisi kehittää ja uudistaa ohjausvaikutusten tehostamiseksi
06.04.2022 13.00Ammattibarometri: Työvoimapulasta kärsivien ammattien määrä on noussut koronaa edeltäneelle tasolle
06.04.2022 11.00ProSilva Oyj nimittää Norbert Schalkxin kansainvälisen myynnin myyntijohtajaksi
05.04.2022 10.00Vaakavalmistaja Tamtron kasvaa Pohjoismaissa - osti tanskalaisen Jydsk Vægtfabrik A/S:n
04.04.2022 17.17Wattiway laajentaa haketuspalveluihin
04.04.2022 15.45Nimitykset: Carsport Designin toimitusjohtaja vaihtuu - uudeksi toimitusjohtajaksi Olli Ronkainen
04.04.2022 14.00Merkittävät suomalaiset puuelementtirakentajat liittyvät Puutuoteteollisuus ry:n jäseniksi
04.04.2022 12.22Mercedes-Benz nousi pakettiautomarkkinan ykköseksi Suomessa
04.04.2022 9.20Kartonki ohitti paperin tärkeimpänä vientituotteena
04.04.2022 9.00Autokauppa syöksykierteessä - ensirekisteröinnit romahtivat maaliskuussa
04.04.2022 8.11Juhani Havia valittu vuoden IVECO-myyjäksi
03.04.2022 16.00Metsäaenergia urakoinnin koneet siirtyy tehokkaasti työmaalta toiselle kotimaisella lavetilla
03.04.2022 9.00Björn Wahlroos jatkaa UPM-Kymmene Oyj:n hallituksen puheenjohtajana
02.04.2022 15.33Juha ja Pekka Tauriainen Oy on Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n Vuoden 2022 Kuljetusyritys
02.04.2022 13.22Liikenteen käyttövoimamurros vaatii muutoksia energiantuotannossa ja -jakelussa
01.04.2022 23.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 13/2022 VILLI LÄNSI ERIKOISLÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
01.04.2022 14.00PONSSE-palvelut Tsekissä Ponsse Czech s.r.o:n vastuulle - toimitusjohtajaksi Jakub Hacura
01.04.2022 12.00Uusi prosessikattila saapui Yaran Uudenkaupungin tehtaalle
01.04.2022 11.00Energiaturvetuotannon elvyttäminen vaatii pidempää näkymää
31.03.2022 11.00Metsävaratietojen laatu paranee hakkuukonetiedolla
31.03.2022 9.00Maerskilta ennätystilaus Volvon sähkökuorma-autoista
31.03.2022 8.11Metsäteollisuus ry: Hallitukselta tarvitaan nopeita toimia
30.03.2022 22.11VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA! Kevään jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti valmistuu ensi viikolla...
30.03.2022 15.11Lataa tästä uusi ja ilmainen - opas pilaantuneiden alueiden kestävään puhdistamiseen ja muuhun kunnostamiseen
30.03.2022 14.27Liki 500 000 henkilön pitää tarkistaa metsätalouden esitäytetty veroilmoitus viimeistään ylihuomenna
30.03.2022 12.44Metsä Fibre ja Veolia sopimukseen Äänekosken biotuotetehtaan biometanolin jalostuksesta
30.03.2022 9.00Kone- ja infraurakoitsijan työkoneilla on tärkeä rooli poikkeusoloissa - koneyrittäjän ahdinko voi vaikuttaa jopa maanpuolustuskykyyn
29.03.2022 14.00Keinoäly mukaan liikenteen päästövähennystalkoisiin
29.03.2022 11.00Stora Enso kaavailee neljän paperitehtaan myymistä
28.03.2022 16.27Vuoden 2021 myyntitulokset: Renault Trucksin liiketoiminta kasvoi merkittävästi
28.03.2022 11.00Secodi Finland Oy ja HDS Finland Oy ovat fuusioituneet
28.03.2022 7.33Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 22,4 prosenttia edellisvuoden helmikuusta
27.03.2022 13.33Sähkökatkoja yön aikana jopa 80.000 - viat pääosin korjattu yön aikana
27.03.2022 10.00Saimaan kanava avataan huomenna maanantaina 28.3.
26.03.2022 9.00Kotimaasta tarvitaan nyt lisää puuta - polttoainekustannus iskee puunhankintaan
25.03.2022 22.05KATSO TÄSTÄ VIIKON 12/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
24.03.2022 17.34Ammattilehti koeajaa: Renault Trucks D E-Tech sähkökuorma-auto (video podcast)
24.03.2022 13.10Lapin Kumi Oy 75 vuotta - Kumisaappaiden korjaajasta merkittäväksi työllistäjäksi
23.03.2022 14.33MTK:n metsäjohtokunta perää toimia puun korjuun ja kuljetusten varmistamiseksi
23.03.2022 14.10Rautajärven Konehuolto Oy liittyy Kome Oy:n huoltopisteketjuun
23.03.2022 10.00Uusi John Deere H225E harvesteripää eukalyptuspuun korjuuseen
23.03.2022 8.00Koneteko Pitkänen vähentää päästöjä Stora Enson puunkorjuussa hiililaskennan avulla
23.03.2022 7.55Hämeen kauppakamari: Yritysten haasteena kustannusten nousu
22.03.2022 17.00Walki investoi uuden sukupolven tuotantolinjaan Valkeakoskella
22.03.2022 9.22Kiinteitä puupolttoaineita paloi ennätysmäärä vuonna 2021
22.03.2022 8.00GREEN+ uusiutuva polttoöljy nyt huoltamojakeluun
21.03.2022 14.00Metsäkonevalmistaja Logsetilla ennätysvahva tilikausi
21.03.2022 12.02Waratah aloittaa Moipu tuotteiden myynnin ja markkinoinnin Euroopassa ja Aasian ja Tyynenmeren alueella
21.03.2022 10.00Tornatorin kahdessadas yksityinen suojelualue perustettiin Kaaville
21.03.2022 8.00Metsä Group lahjoittaa 160000 euroa Itä-Suomen yliopistolle
20.03.2022 11.00Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni hieman vuoden 2021 viimeisellä neljänneksellä
18.03.2022 23.33KATSO TÄSTÄ 18.3. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! erikoislähetys Energiapäivä 2022 tapahtumasta Askolasta
18.03.2022 11.00Energia-alan tasa-arvo toteutuu käytännön päätöksillä
17.03.2022 8.45Ponsse perusti tytäryhtiön Chileen
16.03.2022 18.00Jesse Jolkkonen aloitti Prosilva Oyj:n kotimaan myyntipäällikkönä
16.03.2022 11.25HUOMIO! Energiapäivä 2022 -tapahtuma Askolassa tämän viikon perjantaina 18.3. - KATSO TÄSTÄ OHJELMA!
16.03.2022 10.21Ponssen uusi Active Manual -palvelu opastaa ja ohjaa videoiden avulla metsäkoneen käyttöä ja huoltoa
16.03.2022 9.43Stora Enso kannustaa metsänomistajia harvennushakkuisiin
15.03.2022 12.22Kaivosyhtiö Bolidenille 74-tonninen Scania täyssähkökuorma-auto raskaisiin kuljetuksiin
15.03.2022 8.00Väestönkehitys haastaa metsäalan koulutusta kehittymään
14.03.2022 10.14Renault Trucksilta T- ja C- E-Tech sähkökuorma-autot
14.03.2022 10.10Metsämiesten Säätiöltä 1,7 miljoonaa euroa apurahoja
14.03.2022 10.03Männylle, kuuselle ja koivulle tiedossa keskimääräistä heikompi kukinta
14.03.2022 9.16Oriveden eritasoliittymän ja ohituskaistan parantaminen käynnistyy 9-tiellä
14.03.2022 8.00Luonnonhoidon keinoja vahvistetaan metsänhoidon suosituksissa
13.03.2022 9.33Vöyrin Maksamaalla tutkitaan männikköjen pienaukkouudistamista
12.03.2022 16.40V8 moottoreiden ja voimansiirron korjaukset ammattitaidolla
11.03.2022 23.59KATSO TÄSTÄ SADAS JUHLALÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
11.03.2022 11.00INFRA ry: Jos kotimaisesta turpeesta halutaan ensi talven energiaratkaisu, on toimittava nyt
10.03.2022 14.55Conti Hybrid -rengassarja täydentyy
10.03.2022 14.00Sähkökäyttöinen "retro-paku" Volkswagenilta
10.03.2022 9.32Valmet Automotivelle ennätyksellinen liikevoitto vuonna 2021
09.03.2022 13.22Puurakentamisen markkinaosuus on kasvanut
09.03.2022 9.40Ponsse avasi uuden asiakaspalvelukeskuksen Ouluun
09.03.2022 9.33Kotimaan puulla voidaan korvata Venäjältä tuotu puu - poppaskonsteja ei tarvita
08.03.2022 14.44Emma Mäkinen Ivecolla ratakuorma-autojen klassikkokilpailuun Saksaan
07.03.2022 15.00HUOMENNA PORISSA! Scania vaihtoehtoiset käyttövoimat kiertueelle maaliskuussa - esittelyssä sähkö- ja biokaasukalusto
07.03.2022 14.13SSAB palkkaa yli 800 kesätyöntekijää Suomessa
07.03.2022 14.00Renault Trucks ja Geodis kehittävät yhdessä uuden sähkökuorma-auton kaupunkikuljetuksiin
07.03.2022 13.11Oulun Energia lopettaa venäläisen hakkeen käytön
07.03.2022 10.11Kotimaan vesiliikenteen kuljetukset kasvoivat tammikuussa
07.03.2022 9.44Sahateollisuuden vuositilasto 2021 - tuotanto oli 11,9 miljoonaa kuutiometriä
07.03.2022 8.00Continentalin uusi UltraContact-kesärengas on täynnä innovatiivista tekniikkaa
06.03.2022 12.22Metsähallituksella hyvä vuosi - panostukset luonnon monimuotoisuuteen nousivat ennätystasolle vuonna 2021
06.03.2022 11.00Vaikuta sähköautojen latausverkoston kehittämiseen
05.03.2022 9.11Turpeella huoltovarmuutta sodan luomassa epävarmuudessa
04.03.2022 23.33KATSO TÄSTÄ VIIKON 9/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
04.03.2022 8.41Metsä Groupin Venäjän toiminta ajetaan alas toistaiseksi
03.03.2022 12.44Volvo CE Finlandille monipyörävetoisia Volvo FMX380 6x6 -huoltoautoja
03.03.2022 10.26John Deere Forestry keskeyttänyt kaiken myynnin Venäjälle

Näytä lisää »