IAA 2018: Renault EZ-PRO - Autonominen jakeluajoneuvo

19.09.2018 10.45

ezpro2.jpg

Hannoverin hyötyajoneuvonäyttelyssä esitellään Renaultin visio ratkaisusta tulevaisuuden tavarankuljetuksiin. Renault EZ-PRO on sähköllä ja autonomisesti liikkuva, useamman eri toimijan jaettavissa oleva kuljetusratkaisu.

EZ-PRO on muunneltavissa helposti erilaisiin käyttötarpeisiin ja asiakkaiden aikataulujen ja toiveiden mukaan. Täysin uudenlaiseen ajatteluun perustuva EZ-PRO on jatkoa Renaultin tulevaisuuden visioille SYMBIOZ ja EZ-GO.

Renaultin näkemyksen mukaan puhtaampaa tulevaisuutta kehitettäessä on erityisen tärkeää se, miten tavarat toimitetaan perille vähäpäästöisesti ja tehokkaasti sekä sopivaan aikaan. Vastauksena haasteisiin Renault kehitti EZ-PROn, joka on sähkömoottorinen autonomisesti toimiva jakelukonsepti, johon kuuluu järjestelmään kytkettäviä ja jaettavia, itsenäisesti liikkuvia yksikköjä. 

Renault EZ-PRO pähkinänkuoressa

Joustavaan tavaroiden kuljettamiseen suunniteltu moduulirakenteinen EZ-PRO on räätälöitävä kuljetusratkaisu, joka on kehitetty jakeluyhtiöille, logistiikkaoperaattoreille, vähittäiskaupoille ja loppukäyttäjille. Se sopii myös ammatinharjoittajille, yrittäjille tai vaikkapa kahvilan pitäjille. Järjestelmään kuuluu kaksi erilaista yksikköä, joista toinen on autonomisesti toimiva johtoyksikkö ja toinen kuljettajaton robottiyksikkö. Kumpikin ovat muunneltavissa valtavaan määrään eri käyttötarkoituksia. 

EZ-PRO tarvitsee edelleen ihmistä, kuljettajaa, joka hoitaa erikoistoimitukset ja johtaa robottiyksiköiden laivuetta. Renaultilla uskotaan, että ihminen pysyy tärkeänä osana kuljetusten ytimessä vielä pitkän aikaa. 

EZ-PRO:n avulla käyttäjät voivat valita tarkkaan, minne ja milloin kuljetukset toimitetaan mihin vuorokauden aikaan tahansa, vuoden jokaisena päivänä. Renault EZ-PRO:n lokerikot ja erilaiset kuljetusratkaisut voidaan muuttaa kaikenlaisille paketeille sopiviksi ja koko tila hyvin erilaisiin käyttöihin. 

EZ-PRO edistää tulevaisuuden älykkäiden kaupunkien rakentamista, sillä se vähentää omalta osaltaan ruuhkia ja pakokaasupäästöjä. Muotoilussa on pyritty siihen, että EZ-PRO sulautuisi täydellisesti kaupunkikuvaan. 

Kestävää kehitystä 120 vuotta

Ympäristön huomioon ottava liikkuminen on Renaultin toiminnan keskipisteessä tänään ja tulevaisuudessa. Tavoitteen täyttymiseksi on tärkeää tarjota liikkumisratkaisuja, jotka tavoittavat mahdollisimman hyvin kaikkien käyttäjien tarpeet ja ovat samalla uskollisia yhtiön DNA:lle. Huomisen liikkuminen on sähköistettyä, yhdistettyä, autonomista ja jaettua. Siinä on tärkeässä osassa tietenkin myös tavaroiden kuljetus ja etenkin niiden toimitus loppukäyttäjille.

Renault uskoo, että tavaroiden kuljetus perille on tärkeimpiä kehitysalueita, kun luodaan tulevaisuuden puhtaampaa, tehokkaampaa ja ruuhkattomampaa liikennettä. Kaupallisten kuljetusten on oltava joustavia ja samaa kalustoa on voitava käyttää sekä yritysten välisissä että yksityisasiakkaille tehtävissä toimituksissa. 

Tavaroiden kuljettamiselta vaaditaan saumattomuutta. Tavaroiden vastaanottajien on voitava valita tarkkaan, missä, milloin ja miten he vastaanottavat toimituksen. Renault uskoo edelleen, että tavaroiden toimituksissa asiakkaille, niin yksityisille kuin yrityksille, tarvitaan edelleen inhimillinen kosketus, henkilö, joka on olennainen osa toimitusketjua. 

Kaupunkikuljetusten merkitys korostuu senkin takia, että ihmiset keskittyvät pienille alueille. Vuonna 2030 melkein neljä viidesosaa eurooppalaisista asuu kaupungeissa. Yli kolmasosa tavaroiden pakkaus- ja kuljetuskustannuksista tulee viimeisestä etapista loppukäyttäjälle. Lisäksi kuljetusten määrä kasvaa 20 prosentin vuosivauhtia, kun ihmiset tilaavat tavarat yhä enenevässä määrin internetistä tai haluavat ostoksensa kotiin toimitettuina. 

ez-pro.jpg

Käytännöllinen ja ihmiskeskeinen

Renaultin kaikkien 120 vuotta valmistamien ajoneuvojen tapaan EZ-PRO edustaa ranskalaista muotoilua parhaimmillaan ja noudattaa samalla Easy Life -periaatteita. Erittäin tyylikäs EZ-PRO on suunniteltu tehokkaaksi työpaikaksi, jonka kuljetuskapasiteetti on mahdollisimman suuri ulkomittoihin nähden. 

Kaikki EZ-PRO-yksiköt ovat 4,8 metriä pitkiä, 2,1 metriä leveitä ja 2,2 metriä korkeita. Peräti 3,88 metrin akseliväli varmistaa suuren, monikäyttöisen tilan. Autonomisesti liikkuvassa johtoyksikössä on tavaratilaa kuusi kuutiometriä. Täysin kuljettajattomissa robottiyksiköissä on kaksinkertainen kahdentoista kuutiometrin tavaratila. Suurin kantavauus on vastaavasti tonni ja kaksi tonnia. 

Johtoyksikössä on kaksi erillistä tilaa. Kuljettaja on ohjaamossa, joka on erotettu savulasilla tavaratilasta. Ohjaamon lasit kiertävät koko ajoneuvon niin, että sieltä on esteetön näkyvyys joka suuntaan. Koska liikkuminen on autonomista, kuljettaja voi ajon aikana keskittyä tavarantoimitusten ja robottiyksiköiden hallintaan. Johtoyksikössä on lisäksi joystick-hallintalaite, jolla sitä voi ohjata, jos halutaan siirtyä autonomisesta ajotilasta perinteiseen. 

Robottiyksiköissä on sama perusrakenne kuin johtoyksikössä, johon kuuluvat takapyörille voiman antava sähkömoottori ja nelipyöräohjaus. Akkujen lataus toimii induktiivisesti eli langattomasti. 

Robottiyksiköihin voidaan kiinnittää suurista jakelukeskuksista tulevat tavaramoduulit samalla tavalla kuin kontit lastataan rekkoihin. Sen jälkeen johtoyksikön vetämä saattue voi lähteä paikallisjakelukeskuksesta toimittamaan tavarat perille. Saattueessa voi olla yhden käyttäjän hallittavana monenlaisia tavaroita kuljettavia robottiyksiköitä, tai yhdessä yksikössä voi olla monen yrityksen tavaraa. Mikäli yksiköiden varsinaisella käyttäjällä ei ole niille tarvetta, niiden kapasiteettia voidaan vuokrata väliaikaisesti niin, että ne ovat jatkuvasti liikkeellä ympäri vuorokauden. 

Suurempien tavaraerien lisäksi robottiyksiköllä voidaan hoitaa vaikkapa pesulan asiakastoimitukset. Pyykit voidaan viedä suoraan asiakkaille tai robottiyksikkö pysäköidään ihmisvirran lähelle esimerkiksi metroasemalle. Asiakkaat saavat omat vaatteensa avattuaan lokeron älypuhelimeen toimitetun viestin koodilla. Yhdessä robottiyksikössä voi olla usean eri palveluita tarjoavan liikkeen lokeroita.

Robottiyksiköt voivat toimia myös lähetteinä ja hakea vaikka aamulla kukkakaupoille tukusta heidän tilauksensa. Myöhemmin päivän aikana joko robottiyksikkö tai johtoyksikkö toimittaa valmiit kukka-asetelmat asiakkaille. Etenkin kuitattavissa erikoislähetyksissä, arvokuljetuksissa tai herkästi vaurioituvien esineiden toimituksissa korostuu ihmisen merkitys myös tulevaisuudessa.

Renault EZ-PRON ihmiset huomioon ottava suunnittelu korostuu sen turvallisuudessa. Ajoneuvon tutkat, anturit ja kamerat tarkkailevat kaiken aikaa sen ympäristöä. Valot ja äänimerkit varoittavat kevyttä liikennettä, kun yksiköt lähtevät liikkeelle. Mikäli varoituksia ei havaita, yksikön turvallisuusratkaisut pysäyttävät sen automaattisesti. 

 
11.04.2022 11.33Tehokasta raivausta uusilla STIHL laitteilla
11.04.2022 8.36E-Transitin asiakastoimitukset vauhtiin
10.04.2022 12.00Stora Enso kannustaa suomalaisia metsänomistajia harvennushakkuisiin
09.04.2022 11.00Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2022 20.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 14/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
08.04.2022 9.32Vantaan Kivistöön uusi kaasutankkausasema
08.04.2022 8.00Renault Trucks maansiirtoautot esittelyssä Offroad Tour -koeajopäivillä 20.-28.4.2022
08.04.2022 7.55Vantaan Kivistöön uusi kaasutankkausasema vastaamaan kasvavaan liikennekaasun kysyntään
08.04.2022 3.30Terminator XXL aero - kolme lujuusluokkaa.
07.04.2022 8.44Metsä Fibre ja Caverion laajentavat yhteistyötä Kemin biotuotetehdasprojektissa
07.04.2022 8.00Maa- ja metsätalouden tuilla on ristiriitaisia ilmastovaikutuksia: tukijärjestelmiä tulisi kehittää ja uudistaa ohjausvaikutusten tehostamiseksi
06.04.2022 13.00Ammattibarometri: Työvoimapulasta kärsivien ammattien määrä on noussut koronaa edeltäneelle tasolle
06.04.2022 11.00ProSilva Oyj nimittää Norbert Schalkxin kansainvälisen myynnin myyntijohtajaksi
05.04.2022 10.00Vaakavalmistaja Tamtron kasvaa Pohjoismaissa - osti tanskalaisen Jydsk Vægtfabrik A/S:n
04.04.2022 17.17Wattiway laajentaa haketuspalveluihin
04.04.2022 15.45Nimitykset: Carsport Designin toimitusjohtaja vaihtuu - uudeksi toimitusjohtajaksi Olli Ronkainen
04.04.2022 14.00Merkittävät suomalaiset puuelementtirakentajat liittyvät Puutuoteteollisuus ry:n jäseniksi
04.04.2022 12.22Mercedes-Benz nousi pakettiautomarkkinan ykköseksi Suomessa
04.04.2022 9.20Kartonki ohitti paperin tärkeimpänä vientituotteena
04.04.2022 9.00Autokauppa syöksykierteessä - ensirekisteröinnit romahtivat maaliskuussa
04.04.2022 8.11Juhani Havia valittu vuoden IVECO-myyjäksi
03.04.2022 16.00Metsäaenergia urakoinnin koneet siirtyy tehokkaasti työmaalta toiselle kotimaisella lavetilla
03.04.2022 9.00Björn Wahlroos jatkaa UPM-Kymmene Oyj:n hallituksen puheenjohtajana
02.04.2022 15.33Juha ja Pekka Tauriainen Oy on Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n Vuoden 2022 Kuljetusyritys
02.04.2022 13.22Liikenteen käyttövoimamurros vaatii muutoksia energiantuotannossa ja -jakelussa
01.04.2022 23.00KATSO TÄSTÄ VIIKON 13/2022 VILLI LÄNSI ERIKOISLÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
01.04.2022 14.00PONSSE-palvelut Tsekissä Ponsse Czech s.r.o:n vastuulle - toimitusjohtajaksi Jakub Hacura
01.04.2022 12.00Uusi prosessikattila saapui Yaran Uudenkaupungin tehtaalle
01.04.2022 11.00Energiaturvetuotannon elvyttäminen vaatii pidempää näkymää
31.03.2022 11.00Metsävaratietojen laatu paranee hakkuukonetiedolla
31.03.2022 9.00Maerskilta ennätystilaus Volvon sähkökuorma-autoista
31.03.2022 8.11Metsäteollisuus ry: Hallitukselta tarvitaan nopeita toimia
30.03.2022 22.11VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA! Kevään jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti valmistuu ensi viikolla...
30.03.2022 15.11Lataa tästä uusi ja ilmainen - opas pilaantuneiden alueiden kestävään puhdistamiseen ja muuhun kunnostamiseen
30.03.2022 14.27Liki 500 000 henkilön pitää tarkistaa metsätalouden esitäytetty veroilmoitus viimeistään ylihuomenna
30.03.2022 12.44Metsä Fibre ja Veolia sopimukseen Äänekosken biotuotetehtaan biometanolin jalostuksesta
30.03.2022 9.00Kone- ja infraurakoitsijan työkoneilla on tärkeä rooli poikkeusoloissa - koneyrittäjän ahdinko voi vaikuttaa jopa maanpuolustuskykyyn
29.03.2022 14.00Keinoäly mukaan liikenteen päästövähennystalkoisiin
29.03.2022 11.00Stora Enso kaavailee neljän paperitehtaan myymistä
28.03.2022 16.27Vuoden 2021 myyntitulokset: Renault Trucksin liiketoiminta kasvoi merkittävästi
28.03.2022 11.00Secodi Finland Oy ja HDS Finland Oy ovat fuusioituneet
28.03.2022 7.33Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 22,4 prosenttia edellisvuoden helmikuusta
27.03.2022 13.33Sähkökatkoja yön aikana jopa 80.000 - viat pääosin korjattu yön aikana
27.03.2022 10.00Saimaan kanava avataan huomenna maanantaina 28.3.
26.03.2022 9.00Kotimaasta tarvitaan nyt lisää puuta - polttoainekustannus iskee puunhankintaan
25.03.2022 22.05KATSO TÄSTÄ VIIKON 12/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
24.03.2022 17.34Ammattilehti koeajaa: Renault Trucks D E-Tech sähkökuorma-auto (video podcast)
24.03.2022 13.10Lapin Kumi Oy 75 vuotta - Kumisaappaiden korjaajasta merkittäväksi työllistäjäksi
23.03.2022 14.33MTK:n metsäjohtokunta perää toimia puun korjuun ja kuljetusten varmistamiseksi
23.03.2022 14.10Rautajärven Konehuolto Oy liittyy Kome Oy:n huoltopisteketjuun
23.03.2022 10.00Uusi John Deere H225E harvesteripää eukalyptuspuun korjuuseen
23.03.2022 8.00Koneteko Pitkänen vähentää päästöjä Stora Enson puunkorjuussa hiililaskennan avulla
23.03.2022 7.55Hämeen kauppakamari: Yritysten haasteena kustannusten nousu
22.03.2022 17.00Walki investoi uuden sukupolven tuotantolinjaan Valkeakoskella
22.03.2022 9.22Kiinteitä puupolttoaineita paloi ennätysmäärä vuonna 2021
22.03.2022 8.00GREEN+ uusiutuva polttoöljy nyt huoltamojakeluun
21.03.2022 14.00Metsäkonevalmistaja Logsetilla ennätysvahva tilikausi
21.03.2022 12.02Waratah aloittaa Moipu tuotteiden myynnin ja markkinoinnin Euroopassa ja Aasian ja Tyynenmeren alueella
21.03.2022 10.00Tornatorin kahdessadas yksityinen suojelualue perustettiin Kaaville
21.03.2022 8.00Metsä Group lahjoittaa 160000 euroa Itä-Suomen yliopistolle
20.03.2022 11.00Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä väheni hieman vuoden 2021 viimeisellä neljänneksellä
18.03.2022 23.33KATSO TÄSTÄ 18.3. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! erikoislähetys Energiapäivä 2022 tapahtumasta Askolasta
18.03.2022 11.00Energia-alan tasa-arvo toteutuu käytännön päätöksillä
17.03.2022 8.45Ponsse perusti tytäryhtiön Chileen
16.03.2022 18.00Jesse Jolkkonen aloitti Prosilva Oyj:n kotimaan myyntipäällikkönä
16.03.2022 11.25HUOMIO! Energiapäivä 2022 -tapahtuma Askolassa tämän viikon perjantaina 18.3. - KATSO TÄSTÄ OHJELMA!
16.03.2022 10.21Ponssen uusi Active Manual -palvelu opastaa ja ohjaa videoiden avulla metsäkoneen käyttöä ja huoltoa
16.03.2022 9.43Stora Enso kannustaa metsänomistajia harvennushakkuisiin
15.03.2022 12.22Kaivosyhtiö Bolidenille 74-tonninen Scania täyssähkökuorma-auto raskaisiin kuljetuksiin
15.03.2022 8.00Väestönkehitys haastaa metsäalan koulutusta kehittymään
14.03.2022 10.14Renault Trucksilta T- ja C- E-Tech sähkökuorma-autot
14.03.2022 10.10Metsämiesten Säätiöltä 1,7 miljoonaa euroa apurahoja
14.03.2022 10.03Männylle, kuuselle ja koivulle tiedossa keskimääräistä heikompi kukinta
14.03.2022 9.16Oriveden eritasoliittymän ja ohituskaistan parantaminen käynnistyy 9-tiellä
14.03.2022 8.00Luonnonhoidon keinoja vahvistetaan metsänhoidon suosituksissa
13.03.2022 9.33Vöyrin Maksamaalla tutkitaan männikköjen pienaukkouudistamista
12.03.2022 16.40V8 moottoreiden ja voimansiirron korjaukset ammattitaidolla
11.03.2022 23.59KATSO TÄSTÄ SADAS JUHLALÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
11.03.2022 11.00INFRA ry: Jos kotimaisesta turpeesta halutaan ensi talven energiaratkaisu, on toimittava nyt
10.03.2022 14.55Conti Hybrid -rengassarja täydentyy
10.03.2022 14.00Sähkökäyttöinen "retro-paku" Volkswagenilta
10.03.2022 9.32Valmet Automotivelle ennätyksellinen liikevoitto vuonna 2021
09.03.2022 13.22Puurakentamisen markkinaosuus on kasvanut
09.03.2022 9.40Ponsse avasi uuden asiakaspalvelukeskuksen Ouluun
09.03.2022 9.33Kotimaan puulla voidaan korvata Venäjältä tuotu puu - poppaskonsteja ei tarvita
08.03.2022 14.44Emma Mäkinen Ivecolla ratakuorma-autojen klassikkokilpailuun Saksaan
07.03.2022 15.00HUOMENNA PORISSA! Scania vaihtoehtoiset käyttövoimat kiertueelle maaliskuussa - esittelyssä sähkö- ja biokaasukalusto
07.03.2022 14.13SSAB palkkaa yli 800 kesätyöntekijää Suomessa
07.03.2022 14.00Renault Trucks ja Geodis kehittävät yhdessä uuden sähkökuorma-auton kaupunkikuljetuksiin
07.03.2022 13.11Oulun Energia lopettaa venäläisen hakkeen käytön
07.03.2022 10.11Kotimaan vesiliikenteen kuljetukset kasvoivat tammikuussa
07.03.2022 9.44Sahateollisuuden vuositilasto 2021 - tuotanto oli 11,9 miljoonaa kuutiometriä
07.03.2022 8.00Continentalin uusi UltraContact-kesärengas on täynnä innovatiivista tekniikkaa
06.03.2022 12.22Metsähallituksella hyvä vuosi - panostukset luonnon monimuotoisuuteen nousivat ennätystasolle vuonna 2021
06.03.2022 11.00Vaikuta sähköautojen latausverkoston kehittämiseen
05.03.2022 9.11Turpeella huoltovarmuutta sodan luomassa epävarmuudessa
04.03.2022 23.33KATSO TÄSTÄ VIIKON 9/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
04.03.2022 8.41Metsä Groupin Venäjän toiminta ajetaan alas toistaiseksi
03.03.2022 12.44Volvo CE Finlandille monipyörävetoisia Volvo FMX380 6x6 -huoltoautoja
03.03.2022 10.26John Deere Forestry keskeyttänyt kaiken myynnin Venäjälle

Näytä lisää »