Mercedes-Benz Trucks kehittää määrätietoisesti uuden sukupolven polttoaineita ja turvallisuusteknologioita

12.07.2018 10.20

Kuorma-auton, sen energialähteiden, turvallisuusteknologioiden ja koko kuljetussektorin tulevaisuus olivat monipuolisesti esillä Saksassa kesäkuun lopulla järjestetyssä FutureLab@Mercedes-Benz Trucks -työpajatapahtumassa.

Daimler kulkee monessa suhteessa kehityksen eturintamassa, mikä takaa selkeät teknologiset hyödyt ja etumatkan kaikille Mercedes-Benzin suomalaisillekin kuorma-autoasiakkaille.

Sähkö, vety ja kaasu: Mercedes-Benzin monikärkinen strategia

Autonvalmistajilla ja poliittisilla päättäjillä on yhteinen tavoite: riippuvuutta fossiilisista polttoaineista on vähennettävä ja kasvihuonekaasujen päästöjä alennettava keskimäärin 30 prosenttia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Mercedes-Benz Trucks lähestyy tätä tavoitetta monen kärjen strategialla: kehittämällä sähköisiä voimalinjoja, muita vaihtoehtoisia polttoaineratkaisuja sekä myös perinteisen dieselmoottorin suorituskykyä ja taloudellisuutta.

Mercedes-Benz Trucks oli vuonna 2016 ensimmäinen ajoneuvovalmistaja maailmassa, joka esitteli raskaan painoluokan Urban eTruck –kuorma-autokonseptin. Seuraava askel on uusi eActros, josta pian tulee ensimmäinen raskas, asiakkaiden käyttötesteihin yltänyt täyssähköinen kuorma-automalli. Käyttö- ja taloudellisuustestit alkavat tämän vuoden aikana 18:n ja 25 tonnin painoluokkiin sijoittuvilla Actros-malleilla. Pitkän tähtäimen tavoitteena on sähkökuorma-autojen sarjatuotanto ja paikallisesti päästövapaa tavara- ja jakeluliikenne kaupunkiympäristöissä.

Täyssähköteknologiaa kehitetään samaan aikaan niin, että se sopisi myös pitkän matkan reitti- ja jakeluliikenteeseen. Yhdysvalloissa ensimmäiset 30 täyssähköistä Freightliner eCascadia- ja Freightliner eM2 106 –mallin kuorma-autoja luovutetaan asiakkaiden kokeilukäyttöön tämän vuoden aikana. Kevyen FUSO eCanter –sähkökuorma-auton käyttötestit jatkuvat niin ikään Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Sähköistymisen ohella myös muihin energiavaihtoehtoihin kiinnitetään huomiota. Vuodesta 2014 saatavilla on ollut Econic NGT (Natural Gas Technology), joka toimii maa- ja biokaasulla. Toinen kiinnostuksen kohde on polttokennoteknologia eli prosessi, jossa vedyn ja hapen kemiallinen reaktio tuottaa energiaa sähkömoottorille. Näin päästään jopa 55 prosentin tehoon eli korkeammalle kuin ajettaessa polttomoottorilla. Daimler on yhdessä yhteistyökumppaniensa kanssa mukana liittoumassa, jonka päämäärä on toteuttaa Saksaan 400 vetytankkausaseman verkosto vuoteen 2023 mennessä.

Dieselmoottorit kehittyvät jatkossakin: tuntuvat kustannussäästöt mahdollisia

Keskipitkällä aikavälillä pitkän matkan kuljetuskalusto on edelleen riippuvainen polttomoottorista ja sen kehittämisestä. Asiakkaan kannalta katsottuna polttomoottorin kulutuksen vähentäminen on puolestaan nopein ja tehokkain tapa pienentää yrityksen kuluja ja parantaa toiminnan kannattavuutta. Pienilläkin toimilla on tässä vaikutusta.

Esimerkki: dieselkäyttöisen kuorma-auton kulutusta onnistutaan pienentämään aerodynamiikkaa parantamalla ja voimanlähteen toimintaa kehittämällä 3 prosenttia. Jos kuorma-autolla ajetaan 120 000 kilometriä vuodessa, dieselin hinta on 1,20 euroa/litra ja keskikulutus 30 litraa/100 km, 3 prosentin ”kulukuri” merkitsee 1290 euron säästöä autoa kohti vuodessa. Polttoaineen hinnan noustessa myös säästöön jäävä summa kohoaa. Jos autoja on yrityksen käytössä kymmeniä, yhteenlasketut säästöt ilmoitetaan 5- tai jopa 6-numeroisin luvuin. Samalla kaluston aiheuttama ympäristökuormitus ja päästöt vähenevät.

Yrityksen apuna kaluston kulutuksen ja toiminnan tehokkuuden arvioimisessa ovat Daimlerin tuottamat kulutussimulaatiot ja taloudellisuuslaskelmat. Ne on 30 vuoden aikana kehitetty entistä yksilöllisemmiksi ja realistisemmiksi vastaamaan paremmin sitä todellisuutta ja niitä olosuhteita, joissa kutakin autoa käytetään. Raskaan kaluston osalta tämä on erityisen haasteellista, koska moottori-, vaihteisto- ja akselivaihtoehtoja on runsaasti, kori- ja perävaunumallit vaihtelevat ja kalustoa käyttää joukko ajotavoiltaan erilaisia kuljettajia.

”Teemme tätä työtä siksi, että voimme tarjota Mercedes-Benz Trucksin asiakkaille taloudellisia ajoneuvoja, joilla he voivat tienata rahaa ja parantaa kannattavuuttaan. Samalla kun polttoaineen kulutus vähenee, autot myös täyttävät tiukimmatkin päästö- ja ympäristönormit”, Daimlerin laskentatiimiä johtava Wolfgang Sülzer painottaa.

Simulaatioiden ja testipenkkien lisäksi kulutusta mitataan vaativilla maantietesteillä erilaisilla alustoilla ja vaihtelevissa olosuhteissa. Erityyppiset testit täydentävät toisensa niin, että ne tarjoavat kattavan ja oikean kuvan ajoneuvon käytöksestä ja kulutustasosta. Yksin nykyinen Actros-mallisto on läpikäynyt 20 miljoonan testikilometrin mittaisen kehitysohjelman todellisissa ajo-olosuhteissa, ja sitä on edelleen täydennetty laboratorio- ja ajodynamometritesteillä.

Turvallisuus keskiössä: Mercedes-Benz Trucks on turvateknologian pioneeri

EU:n liikenneturvallisuustavoite on kunnianhimoinen: vuonna 2050 käytännössä kenenkään ei enää pitäisi kuolla maantieliikenteessä. Mercedes-Benz Trucks pyrkii tätä tavoitetta kohti täysillä ja haluaa muuttaa vision onnettomuusvapaasta ajamisesta täydeksi todeksi jo lähivuosikymmenien aikana. Tällä toiminnalla on pitkä historia, sillä turvallisuusvisio on oleellinen osa Daimlerin DNA:ta. Lähes kaikki kuorma-autoihin saatavilla olevat turvallisuusjärjestelmät on ensiesitelty Mercedes-Benzin kuorma-autoissa. Yhtenä esimerkkinä tästä on ABA eli aktiivinen jarruavustin, jonka esittely tapahtui jo 10 vuotta sitten. Monet näistä turvajärjestelmistä kuten omalla ajokaistalla pysymistä tukeva kaista-avustin ovat nykyisin myös pakollisia EU:n alueella rekisteröitävissä ajoneuvoissa.

Vuonna 2016 esitelty Active Brake Assist 4 (ABA 4) –jarruavustin merkitsi uutta tasoa kuorma-autojen turvallisuudessa, sillä järjestelmään on ensi kertaa integroitu jalankulkijan tunnistus. Se on ensimmäinen kuorma-auton aktiivinen turvajärjestelmä, joka kykenee oleellisesti vähentämään kuorma-auton riskiä törmäämisestä jalankulkijaan. Samaan aikaan esitelty Sideguard Assist - sivuvalvonta-avustin puolestaan oli ensimmäinen turvallisuusjärjestelmä, joka vähentää jalankulkijan ja pyöräilijän riskiä jäädä ”kuolleeseen kulmaan” ja siten kääntyvän ajoneuvon alle.

Viimeisimpien tutkimusten mukaan 13 prosenttia kuljettajista tuntee stressioireita joutuessaan ajamaan ruuhkissa. Todellinen luku voi olla vieläkin korkeampi. Tämä on yksi niistä kannustimista, joiden pohjalta Mercedes-Benz Trucks kehittää johdonmukaisesti automaattisen ajamisen teknologioita seuraavan sukupolven kuorma-autoihin. Uudet järjestelmät tulevat mahdollistamaan puoliautomaattisen ajamisen kaikilla nopeusalueilla. Ne ovat loogisia jatkeita mukautuvalle vakionopeussäätimelle ja sen stop-and-go–toiminnolle ja tarkoitettu avustamaan kuljettajaa stressaavissa ja yksitoikkoisissa ajotilanteissa.

Turvallisuusjärjestelmien ja –toimintojen kehittämisessä juuri Daimlerilla on puolellaan eräs kiistaton etu: kuorma-autot, pakettiautot, linja-autot ja viime kädessä myös henkilöautot toimivat läheisessä yhteistyössä keskenään sekä Daimlerin tutkimus- ja kehityskeskuksen kanssa. Näin jokainen yksikkö hyötyy kaikkien muiden tuotekehityksestä ja osaamisesta. Tämä on myös Mercedes-Benz Trucksin tae siitä, että tähtikeulaiset kuorma-autot pysyvät vastaisuudessakin teknologisen kehityksen ehdottomassa kärjessä.

Mercedes-Benz Fleetboard ja Uptime: kaikki digitaalisuuden hyödyt käyttöön

Logistiikka- ja kuljetusalan tulevaisuutta määrittävät energiavaihtoehtojen lisäksi myös maailmantalouden ja teknologian suuret voimat kuten digitalisaatio, lohkoketjujen kehittyminen, Big Data, keinoäly sekä asioiden ja palvelujen internet.

Liitettävyys on integroitu osaksi jokaista Mercedes-Benzin toimittamaa kuorma-autoa jo vuodesta 2013 lähtien. Ajoneuvojen välinen kommunikaatio perustuu Fleetboard-telematiikkapalveluihin. Nykyaikainen kuorma-auto tuottaa jopa 400 sensorillaan ja anturillaan valtavan määrän hyödyntämiskelpoista tietoa. Koodirivejä syntyy jopa 100 miljoonaa, enemmän kuin nykyaikaisessa matkustajalentokoneessa. Tiedon pohjalta voidaan optimoida kuljetus- ja logistiikkaprosesseja entistä tuottavimmiksi ja esimerkiksi kehittää kuljettajan ajotapaa taloudellisemmaksi.

Mercedes-Benz Uptime on puolestaan hyödyllinen ajoneuvojen käytön ja kuljetusten aikataulutuksen kehittämiseen. Palvelu lanseerattiin 1,5 vuotta sitten, ja sitä on sen jälkeen jo kehitetty käyttäjäkokemuksista kerätyn tiedon perusteella. Uptimeen on viimeksi lisätty perävaunun tekniset parametrit, mikä parantaa kaluston käyttöastetta ja auttaa välttämään huolloista aiheutuvia seisokkipäiviä. Mercedes-Benz Uptime myös seuraa jatkuvasti kuorma-auton kuntoa ja toimintaa autoon asennetun Truck Data Center -modeemin avulla. Näin tulevat huollot ja korjaukset voidaan ennakoida ja sovittaa paremmin auton muuhun käyttöaikatauluun.

15.08.2018 19.11John Deere Forestry esittelee TimberMatic Kartat & TimberManager - mullistaa puunkorjuun suunnittelun ja seurannan
15.08.2018 15.58Stora Enso investoi biokomposiittien osaamiskeskuksen rakentamiseen ja monipuolistaa tuotannon raaka-ainepohjaa
15.08.2018 13.44Vesilintujen metsästys alkaa 20.8.
15.08.2018 13.33Tulityölupa on sähköistynyt
14.08.2018 15.01Digitaalinen Siirrot.fi -palvelu tehostaa nyt metsäkoneiden siirtoa ja tuo elinvoimaa maaseudulle
14.08.2018 8.00VTT kehittää metsänarviointiin ja puunkorjuuseen digitaalisia apuvälineitä
13.08.2018 14.35DAF esittelee uuden kuorma-autojen 3D kokoonpano-ohjelman
13.08.2018 12.52Rakennusliiton Suokas: Pienipalkkaiset ulkomaalaiset eivät paikkaa huoltosuhdetta
13.08.2018 12.00Metsä Groupin biotuotetehdas on saavuttanut täyden tuotantokapasiteetin
13.08.2018 10.11Farmikko uuden konekentän avajaiset Kuopiossa perjantaina 24.8. - tervetuloa!
13.08.2018Maan puolustuskurssi torjuu Itämeren rehevöitymistä ja ilmastonmuutosta
12.08.2018 11.01Power Truck Show oli onnistunut kuljetusalan suurtapahtuma
11.08.2018 13.33Kesla Oyj puolivuosikatsaus: liikevaihto kasvoi hieman, liikevoitto koheni ja tilauskanta kasvoi selvästi
11.08.2018 10.53Stora Enso: Uusi metsänomistaja tarvitsee omaa asiantuntijaa
11.08.2018 9.11Opelilta uusi konseptimalli: Opel GT X Experimental
10.08.2018 12.00Hyötypaperi Oy:lle uusi toimitusjohtaja
10.08.2018 8.11Vaihtoplus autokauppaketju Lempäälän Ideaparkkiin
10.08.2018 8.09Luonnonhaittakorvauksen, ympäristökorvauksen ja luomukorvauksen ennakoihin tulossa korotus syksyllä 2018
09.08.2018 22.40SKAL budjettiriiheen: Tiet kuntoon ja turvallisiksi
09.08.2018 20.01Toimintojen ulkoistaminen entistäkin houkuttelevampi vaihtoehto kuljetusyritykselle
09.08.2018 14.55Renault Trucks erikoismalli Suomen valikoimaan
09.08.2018 7.44Power Truck Show´ssa esillä raskaan liikenteen ympäristöystävällisemmät ratkaisut
09.08.2018 7.33Dacia täytti 50 vuotta - Matka maailmanmerkiksi
08.08.2018 20.11Komatsu Forest Oy:n osastolla nro 18 FinnMetkossa on hyödyllistä tietoa tarjolla teltan täydeltä
08.08.2018 11.01Hitachi ymmärtää metsänhoitotöiden maanrakennuskoneille asettamat erityisvaatimukset
08.08.2018 10.11Stora Enso ja Fitch Ratings allekirjoittivat luottoluokitussopimuksen
07.08.2018 20.01AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN TGE 4x4 pakettiauto - Ei van vaan MAN
07.08.2018 18.11Laadukasta haketta tehokkaasti terminaalissa - Jenz HEM 820 DL
07.08.2018 17.01Ammattilehden Mediamobiili Power Truck Showssa tutulla osastolla U397-U398 - jakelussa uusimmat lehdet ja Mad-Croc energiajuomaa
07.08.2018 16.33Ponssen osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2018: Metsäkonemarkkina oli erittäin vahva myös vuoden toisella neljänneksellä
07.08.2018 9.11Stora Enso ja Orthex yhdistivät puukuidun ja biomuovin kestäviksi kuluttajatuotteiksi
06.08.2018 18.14Kesän odotetuin maanteiden spektaakkeli Power Truck Shown rekkaconvoy kulkee kohti Härmää tämän viikon torstaina
06.08.2018 16.01Jan Popov Raskoneen toimitusjohtajaksi
06.08.2018 13.01Mercedes-Benzin myyntiennätykset paukkuivat rikki kesän aikana
06.08.2018 12.03Sukupolvi vaihtuu Tehohydrossa - uudet omistajat löytyivät läheltä
06.08.2018 11.00LUE TÄSTÄ! Loppukesän Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 148 sivua mielenkiintoista kuljetus- ja konealan asiaa
06.08.2018 10.56Stora Enso kutsuu yleisöä tutustumaan uusiutuvien materiaalien yhtiöön avaamalla tehtaidensa ovet Koko Perheen Metsäpäivien yhteydessä
06.08.2018 10.42Avohakkuilla juurikääpää vastaan
06.08.2018 10.21Valmetin vahva ote pehmopaperikonemarkkinoilla jatkuu
06.08.2018 9.17Ford takaisin pakettiautojen rekisteröintitilaston kärkeen
06.08.2018 9.00Uusi Hyundai Tucson sai hinnat
05.08.2018 16.11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trucks Master 170.35 L2H2 atm - Masterin matkassa
05.08.2018 13.30Daimler ja Bosch kehittävät yhteisvoimin automaattista ajamista
05.08.2018 10.10John Deere Forestryn Länsi-Suomen piirille on nimitetty uusi asiakastuen aluepäällikkö
04.08.2018 11.55Puutavaranostureiden huollot ja varaosat ammattitaidolla
04.08.2018 11.00Kantokäsittelyaineen kulutus juurikäävän torjunnassa
04.08.2018 10.01Kauppalehti: Nesteen liikevaihto kasvoi ennusteita enemmän - loppuvuodesta tulossa "erittäin vahva"
03.08.2018 14.44Investointi kotimaiseen Heinolan hakkuriin on järkevä päätös
03.08.2018 13.33Heikki Hiltunen: Lehtimiehestä Sisu-myynnin ammattilaiseksi
03.08.2018 11.01Kauppalehti: Toyota esitteli uuden polttokennorekkansa - yhdellä tankkauksella 100 kilometriä pidemmälle
03.08.2018 10.45Sahatavaran tuotanto menee Suomessa viime vuoden tahtia
03.08.2018 8.22Noin 4 300 myönnettyä lupaa ja ilmoittautumista liikennepalvelulain ensimmäisen kuukauden aikana
02.08.2018 17.11Lehtikuusimetsä nousee Rovaniemen Kaupinselälle
02.08.2018 14.30Suomalaisen metsäteollisuuden tuotteiden kysyntä korkealla
02.08.2018 14.01Vaihto-osia metsäkoneiden voimansiirtoon Koneosapalvelulta suoraan varastosta
02.08.2018 14.01Kauppalehti: Metsä Boardin tulos nousi vuodentakaisesta, mutta jäi odotuksista
02.08.2018 10.01Hallittua liikkumista luontoa kunnioittaen: Nokian Tyres World Orienteering Championships kisataan Latviassa 4.-11.8.
01.08.2018 15.01Puutavara-autoilija Ari Hämäläinen: Puunajo vaatii tunteen paloa
01.08.2018 14.01Alpeilla kehitetään uusia korjuumenetelmiä - kokeilussa runkoja kuoritaan harvesteripäällä
01.08.2018 10.10Kuorma-autoja ensirekisteröitiin heinäkuussa 243, mikä on 11,5 prosenttia enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa
31.07.2018 10.55Skoda laajentaa Karoq-mallistoaan Scout-mallilla
31.07.2018 9.31HIAB ostaa kuormanosturiyhtiö EFFER:in
30.07.2018 18.00Harley-Davidson uudistaa mallistoaan - sähköä ja seikkailupyöriä
30.07.2018 9.50Metsähallituksen meritiimi on jälleen tutkimusmatkoillaan Perämerellä - tietoa etsitään sukeltaen ja suppaillen
30.07.2018 9.33Metsä Fibre ja Ahlstrom-Munksjö tekivät aloitteen kansainvälisestä turvallisuuspalkinnosta
29.07.2018 17.01Maanmuokkausta metsään kehitetyllä kaivukoneella
29.07.2018 9.11SISU Polar Hybrid -mallisto vie kuorma-autojen huipputehot uuteen luokkaan - esittelyssä Power Truck Showssa ja FinnMetkossa!
29.07.2018 8.03Kustannustehokkaita rengasuutuuksia metsäkuljetuksiin
28.07.2018 18.01Onnistunut kokonaisuus isojen metsäkoneiden siirtoon - Iveco Trakker 10x4 F-Koneen ritilärakenteella
28.07.2018 12.11Markkinoiden kattavin valikoima laadukkaita kantokäsittelylaippoja
28.07.2018 10.33Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 5600 tykkääjää!
27.07.2018 16.33Tehoyhdistelmä lyhyeen siirtoon - M.J. Hirvonen Ky:n näyttävä Eragon Volvo
27.07.2018 14.01Harvesterin sahaketjussa laatu tuo tehokkuutta - kehityksen viimeisin askel Oregon 19HX
27.07.2018 12.13Koskitukki: Metsänomistajalle kesäaikaan suoritettavasta hakkuusta on mahdollista maksaa talvihakkuuta parempi kantohinta
27.07.2018 10.44Uusi DAF XF -sarja - vuoden kuorma-auto 2018 Slovakiassa
27.07.2018 8.09Liigajoukkue SaiPa ajaa puhtaasti kotimaisella biokaasulla
26.07.2018 18.01Metsää kulotetaan perjantaina Leppävirran Sorsavedellä
26.07.2018 15.456-tien asvaltointityöt jatkuvat syys-lokakuulle
26.07.2018 9.00Mercedes-Benzin kompaktimallisto täydentyy A-sarjan sedanilla
25.07.2018 18.44KAUPPALEHTI: Ruotsissa riehuvista maastopaloista suuret tuhot - Suomi ei ole lähettänyt apua: "Mahdoton tehtävä"
25.07.2018 16.55Säästä aikaa ja kustannuksia - tilaa rengasauto paikanpäälle
25.07.2018 16.09Järkevä kourapäivitys - uusi SP 561 LF harvesteripää asennettiin yli 14 000 tuntia ajettuun Valmet 901 TX harvesteriin
25.07.2018 16.01Mesera Cranes Finland Oy siirtyi kesäkuussa toimivan johdon omistukseen
25.07.2018 11.40Open Source Wood -voittaja: Modulaarinen asumisjärjestelmä Kokoon
24.07.2018 18.03Tehokkaimmat tiedonsiirtoratkaisut metsäalan liikkuvaan kalustoon
24.07.2018 11.47Ahlstrom-Munksjö ostaa Yhdysvalloista erikoispaperivalmistaja Experan
24.07.2018 11.46Työllisyyden kasvu jatkui
24.07.2018 11.45Lahteen avautuu raskasta liikennettä palveleva kaasutankkausasema
24.07.2018 8.00Neste selvitti: yhteiskäyttöautot kiinnostavat 15 % suomalaisista
23.07.2018 18.33John Deeren IBC-kärkiohjaus lyönyt läpi Suomen markkinoilla - nyt saatavilla myös harvesteriin
23.07.2018 16.01Kauppalehti: Sellun ja paperin hinnannousut vauhdittavat UPM:ää
23.07.2018 11.30Metsähallitus vei raakapuukartelliasian korkeimpaan oikeuteen
23.07.2018 9.11Tulossa 2000-luvun pienin viljasato
22.07.2018 18.01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mitsubishi Eclipse Cross Intense Premium CVT 2 WD - säväyttävä katumaasturiuutuus - BANZAI!
22.07.2018 11.01Markkinointi Tapio Nyrönen Oy 30-vuotta: Asiakaspalvelu kaiken perusta
22.07.2018 9.00Kevytautoja koskevista lakiluonnoksista 49 lausuntoa - yli puolet kannatti
21.07.2018 9.10Stora Enso investoi 25 miljoonaa euroa vihreän energian tuotannon lisäämiseen Maxaun tehtaalla
20.07.2018 11.01Metsähallitus nostaa valmiustasoa metsäpalojen varalle Lapissa
19.07.2018 13.30TECA on mukana Jämsän FinnMETKO -suurtapahtumassa
18.07.2018 19.01Mid Finland Truckmeeting lauantaina Viitasaarella - Koura-Autojen osastolla paljon nähtävää - jakelussa Metsäalan Ammattilehti

Näytä lisää »