Puutavara-autoilija Ari Hämäläinen: Puunajo vaatii tunteen paloa

01.08.2018 15.01

hamis12.jpg

- Tämä on ammatti mitä kohtaan tarvitaan tunteenpaloa ja intohimoa pitää löytyä myös yrittäjyyteen, sanoo puutavara-autoilija Ari Hämäläinen.

(kuva yllä: - Puulla on nyt kysyntää ja ajoa riittää mikä on hyvä asia kaikille alan toimijoille. Mutta jälleen tulevat kokonaispainojen korotukset yhdistettynä rapautuvaan tieverkostoon on haastava asia, sanoo Ari Hämäläinen.)

Niitä molempia löytyy Puutavarankuljetus Hämäläisestä Kalvitsasta Mikkelin kupeesta, mikä omaa pitkät perinteet alallaan.

- Isäni Ahti Hämäläinen aloitti puunajon vuonna 1952 Bedfordilla ja vuonna 1959 ostettiin ensimmäinen Mercedes- Benz - siitä lähtien ollaankin ajettu tähtikeulalla lukuunottamatta yhtä Volvoa 1970-luvun alkupuolella. Olemme olleet aina yhden auton kuljetusyritys; välillä ajettiin soraa vuosina 1968-1973 mutta sitten palattiin takaisin puutavarakuljetusten pariin. Itse otin yrityksen vetovastuun vuonna 1988 eli 30 vuotta sitten. Puuta olemme kuljettaneet mm. Tampellalle, Tehdaspuulle, Granin vaneritehtaalle, Nikkarilan sahalle, Enso-Gutzeitille, Metsäliitolle, Metsähallitukselle ja vuodesta 2012 lähtien Metsä Groupille, muistelee Ari Hämäläinen hienoa kuljetusalan historiaa ja jatkaa:

- Parivuotiaasta olin usein isän matkassa ja viisivuotiaana pääsin jo opettelemaan ajamista. Olen tyytyväinen elämään sillä olen saanut aina tehdä työkseni sitä mitä olen halunnut, vaikka puunajo ja kuljetusyrittäminen on aika kovaa hommaa. Omat lapseni Amanda ja Arsi ovat löytäneet ammattinsa muilta aloilta - se on tärkeää että ihmiset saavat itse päättää mihin suuntaan elämässään kulkevat. Mutta pojanpoika 5-vuotias Alek tuntuu olevan jo nyt innokas automies joten katsotaan jos jaksan pyörittää yritystä jotain 75-vuotiaaksi ja saataisiin suora jatkumo sukumme puunajossa, naurahtaa Hämäläinen.  

hamis4.jpg

(kuva: Ari Hämäläinen ja kuljettaja Aki Lahtinen perjantai iltapäivän vuoronvaihdossa Juvan Nesteellä.)

Kuljetusalan tarkka seuraaja ja vaikuttaja

SKAL:n Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n puheenjohtajana Ari Hämäläinen toimi vuosina 2005-2014 - sitä ennen hän oli pitkään hallituksessa ja nykyään jäsen.

- Puutavarankuljetusalaa sai seurata silloin aitiopaikalta ja oikeasti vaikuttaa asioihin. Niihin vuosiin mahtui paljon muutoksia alalla; ensin metsäteollisuutta oltiin alasajamassa Suomesta ja sitten investoinnit alkoivat kääntyä tänne takaisin. Ja viimeisin massa- ja mittamuutos oli todella isoa asia puutavara-autoilijoille. Painojen korotus meni, kuten jo silloin arvioimme teollisuuden hyödyksi mutta ei kuljetusyrittäjien. Ja teiden korjausvelasta puhuttiin silloin koko ajan mutta vasta nyt poliitikotkin alkavat huomaamaan että tieverkkomme rapautuu kovaa tahtia. Se on todella huono yhdistelmä jälleen tulevien massojen korotusten kanssa, kommentoi Hämäläinen.  

hamis5.jpg

(kuva: Vuodessa Puutavarankuljetus Hämäläisen yhdistelmän mittariin tulee yli 170 000 kilometriä ja kuormaamista on paljon.) 

Puulla on kysyntää

Tänä päivänä Puutavarankuljetus Hämäläisen yhdistelmä ajaa Metsä Groupin puuta; tukki menee Mikkelin, Punkaharjun ja Lappeenrannan sahoille ja kuitupuu Jotsenon ja Simpeleen tehtaille sekä Rantasalmen ja Kalvitsan asemille.  

- Keskiajomatka on reilut 100 kilometriä suuntaan. Viime talvi ajettiin ihan täyttä ja näyttää siltä että sama vauhti jatkuu joten alan näkymät ovat hyvät, sanoo Hämäläinen. 

hamis32.jpg

(kuva: Puutavarankuljetus Hämäläisen tyylikkään vihertävä Mercedes-Benz Arocs 3263 8x4 lähdössä Juvan puulaanista kohti sahaa koivutukkikuormassa.)

Paluu neliakseliseen

Loppuvuodesta 2017 Puutavarankuljetus Hämäläinen otti ajoon uuden Mercedes-Benz Arocs 3263 8x4:n mihin asennettiin Weckmanin teräksinen apurunkopaketti ja Alucarin teräspankot Truck Service Saku Sirkkusella. Nosturina on edellisestä autosta siirretty - Hiabin Hannu Iivanaiselta ostettu Jonsered 1080 Tamtronin vaa´alla. Perässä kulkee 5-akselinen Jyki.

- Meillä on ollut yhteensä jo lähes kaksikymmentä Mercedes- Benz puutavara-autoa; kun tuote on kunnossa ja sen tuntee niin miksi sitä hyvää muuhunkaan vaihtaisi? Toki seuraamme kehitystä ja otamme tarjouksia aina myös muiltakin merkeiltä. Kaupat uusimmasta autosta tein Veho Hyötyajoneuvojen kuorma-automyyjä Ilari Järvisen kanssa kuten jo useammasta aiemminkin. Nyt palattiin jälleen neliakseliseen 2+2 ratkaisuun rautajousilla - edellisen kerran sellaisen hankin vuonna 1990 Veholta Rissasen Matilta ja silloin 2+2 akselisessa autossa oli Nummekin lisäakseli ilmajousilla. Eli historia toistaa itseään myös puutavara-autojen rakenteissa. Ensimmäiset ABS -jarrut meille tuli Mercedes-Benziin vuonna 1984 samoin kuin perävaunuunkin. Siitä jarrut ovat kehittyneet edelleen uskomattoman paljon ja tässä uudessa autossa on myös hätäjarrutustoiminto jota onneksi ei ole tarvinnut käyttää. Ja jo vuosimallin 1990 Mercedes-Benzissä oli sähkötoiminen vaihteisto kytkinpolkimella, mikä jäi sekin pois vuonna 2001 Actroksessa. Kytkinpoljinta en ole kaivannut sillä niin nätisti PowerShift -vaihteisto pelaa puunajossa, toteaa Hämäläinen. 

hamis8.jpg

Uuden auton perusakseliväli on 5,15 m eli normaalia pidempi.

- Sen ansiosta saatiin hiekoittajat mahtumaan paremmin ja taka-akselipainot ei mene mosturin kanssa yli. Silti kahdella kääntyvällä akselilla varustettu auto menee hyvin metsässä tiukoistakin paikoista eikä se puske vaikka ajetaan lukot päällä. Ja maantiellä Arocs on jämäkkä peli, kehuu Hämäläinen.  

hamis6.jpg

(kuva: Mercedes-Benzin ajo-ominaisuuksia ja ohjaamoa Ari Hämäläinen kehuu hyviksi. Kameratekniikkaa Puutavarankuljetus Hämäläisen autoissa on käytetty jo vuodesta 2007 lähtien. Uudessa Arocsissa on Brigaden laadukas kamerapaketti mikä helpottaa mm. perävaunun kytkentää ja lisää turvallisuutta.) 

Polttoainetaloudellinen

Vuodessa Puutavarankuljetus Hämäläisen yhdistelmän mittariin tulee yli 170 000 kilometriä.

- Auton vaihdamme 5-6 vuoden välein ja huollamme Mikkelin Raskoneella missä on osaavat mekaanikot ja nosturin sekä perävaunun Korjaamo S ja V Variksella. Uuden, hyvin vääntävällä moottorilla varustetun Arocsin poltto- aineenkulutus on laskenut edellisestä autosta 3-4 l / 100 km vaikka silloin ajettiin 68 tonnin massoilla ja nyt mennään 76 tonnilla. Esimerkiksi viimeisen 1500 kilometrin keskikulutus on ollut noin 51 l / 100 km reilun 100 kilometrin siirtoa nosturin kanssa ajettuna kuormauksineen. AdBluen kulutus on ollut 2 prosentin luokkaa, ilmoittaa Hämäläinen. 

hamis7.jpg

(kuva: - Uusi Mercedes-Benz Arocs on todella pieniruokainen kun ottaa huomioon kuljettavat massat, kommentoi Ari Hämäläinen.)

 

   

15.08.2018 19.11John Deere Forestry esittelee TimberMatic Kartat & TimberManager - mullistaa puunkorjuun suunnittelun ja seurannan
15.08.2018 15.58Stora Enso investoi biokomposiittien osaamiskeskuksen rakentamiseen ja monipuolistaa tuotannon raaka-ainepohjaa
15.08.2018 13.44Vesilintujen metsästys alkaa 20.8.
15.08.2018 13.33Tulityölupa on sähköistynyt
14.08.2018 15.01Digitaalinen Siirrot.fi -palvelu tehostaa nyt metsäkoneiden siirtoa ja tuo elinvoimaa maaseudulle
14.08.2018 8.00VTT kehittää metsänarviointiin ja puunkorjuuseen digitaalisia apuvälineitä
13.08.2018 14.35DAF esittelee uuden kuorma-autojen 3D kokoonpano-ohjelman
13.08.2018 12.52Rakennusliiton Suokas: Pienipalkkaiset ulkomaalaiset eivät paikkaa huoltosuhdetta
13.08.2018 12.00Metsä Groupin biotuotetehdas on saavuttanut täyden tuotantokapasiteetin
13.08.2018 10.11Farmikko uuden konekentän avajaiset Kuopiossa perjantaina 24.8. - tervetuloa!
13.08.2018Maan puolustuskurssi torjuu Itämeren rehevöitymistä ja ilmastonmuutosta
12.08.2018 11.01Power Truck Show oli onnistunut kuljetusalan suurtapahtuma
11.08.2018 13.33Kesla Oyj puolivuosikatsaus: liikevaihto kasvoi hieman, liikevoitto koheni ja tilauskanta kasvoi selvästi
11.08.2018 10.53Stora Enso: Uusi metsänomistaja tarvitsee omaa asiantuntijaa
11.08.2018 9.11Opelilta uusi konseptimalli: Opel GT X Experimental
10.08.2018 12.00Hyötypaperi Oy:lle uusi toimitusjohtaja
10.08.2018 8.11Vaihtoplus autokauppaketju Lempäälän Ideaparkkiin
10.08.2018 8.09Luonnonhaittakorvauksen, ympäristökorvauksen ja luomukorvauksen ennakoihin tulossa korotus syksyllä 2018
09.08.2018 22.40SKAL budjettiriiheen: Tiet kuntoon ja turvallisiksi
09.08.2018 20.01Toimintojen ulkoistaminen entistäkin houkuttelevampi vaihtoehto kuljetusyritykselle
09.08.2018 14.55Renault Trucks erikoismalli Suomen valikoimaan
09.08.2018 7.44Power Truck Show´ssa esillä raskaan liikenteen ympäristöystävällisemmät ratkaisut
09.08.2018 7.33Dacia täytti 50 vuotta - Matka maailmanmerkiksi
08.08.2018 20.11Komatsu Forest Oy:n osastolla nro 18 FinnMetkossa on hyödyllistä tietoa tarjolla teltan täydeltä
08.08.2018 11.01Hitachi ymmärtää metsänhoitotöiden maanrakennuskoneille asettamat erityisvaatimukset
08.08.2018 10.11Stora Enso ja Fitch Ratings allekirjoittivat luottoluokitussopimuksen
07.08.2018 20.01AMMATTILEHTI KOEAJAA: MAN TGE 4x4 pakettiauto - Ei van vaan MAN
07.08.2018 18.11Laadukasta haketta tehokkaasti terminaalissa - Jenz HEM 820 DL
07.08.2018 17.01Ammattilehden Mediamobiili Power Truck Showssa tutulla osastolla U397-U398 - jakelussa uusimmat lehdet ja Mad-Croc energiajuomaa
07.08.2018 16.33Ponssen osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2018: Metsäkonemarkkina oli erittäin vahva myös vuoden toisella neljänneksellä
07.08.2018 9.11Stora Enso ja Orthex yhdistivät puukuidun ja biomuovin kestäviksi kuluttajatuotteiksi
06.08.2018 18.14Kesän odotetuin maanteiden spektaakkeli Power Truck Shown rekkaconvoy kulkee kohti Härmää tämän viikon torstaina
06.08.2018 16.01Jan Popov Raskoneen toimitusjohtajaksi
06.08.2018 13.01Mercedes-Benzin myyntiennätykset paukkuivat rikki kesän aikana
06.08.2018 12.03Sukupolvi vaihtuu Tehohydrossa - uudet omistajat löytyivät läheltä
06.08.2018 11.00LUE TÄSTÄ! Loppukesän Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 148 sivua mielenkiintoista kuljetus- ja konealan asiaa
06.08.2018 10.56Stora Enso kutsuu yleisöä tutustumaan uusiutuvien materiaalien yhtiöön avaamalla tehtaidensa ovet Koko Perheen Metsäpäivien yhteydessä
06.08.2018 10.42Avohakkuilla juurikääpää vastaan
06.08.2018 10.21Valmetin vahva ote pehmopaperikonemarkkinoilla jatkuu
06.08.2018 9.17Ford takaisin pakettiautojen rekisteröintitilaston kärkeen
06.08.2018 9.00Uusi Hyundai Tucson sai hinnat
05.08.2018 16.11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trucks Master 170.35 L2H2 atm - Masterin matkassa
05.08.2018 13.30Daimler ja Bosch kehittävät yhteisvoimin automaattista ajamista
05.08.2018 10.10John Deere Forestryn Länsi-Suomen piirille on nimitetty uusi asiakastuen aluepäällikkö
04.08.2018 11.55Puutavaranostureiden huollot ja varaosat ammattitaidolla
04.08.2018 11.00Kantokäsittelyaineen kulutus juurikäävän torjunnassa
04.08.2018 10.01Kauppalehti: Nesteen liikevaihto kasvoi ennusteita enemmän - loppuvuodesta tulossa "erittäin vahva"
03.08.2018 14.44Investointi kotimaiseen Heinolan hakkuriin on järkevä päätös
03.08.2018 13.33Heikki Hiltunen: Lehtimiehestä Sisu-myynnin ammattilaiseksi
03.08.2018 11.01Kauppalehti: Toyota esitteli uuden polttokennorekkansa - yhdellä tankkauksella 100 kilometriä pidemmälle
03.08.2018 10.45Sahatavaran tuotanto menee Suomessa viime vuoden tahtia
03.08.2018 8.22Noin 4 300 myönnettyä lupaa ja ilmoittautumista liikennepalvelulain ensimmäisen kuukauden aikana
02.08.2018 17.11Lehtikuusimetsä nousee Rovaniemen Kaupinselälle
02.08.2018 14.30Suomalaisen metsäteollisuuden tuotteiden kysyntä korkealla
02.08.2018 14.01Vaihto-osia metsäkoneiden voimansiirtoon Koneosapalvelulta suoraan varastosta
02.08.2018 14.01Kauppalehti: Metsä Boardin tulos nousi vuodentakaisesta, mutta jäi odotuksista
02.08.2018 10.01Hallittua liikkumista luontoa kunnioittaen: Nokian Tyres World Orienteering Championships kisataan Latviassa 4.-11.8.
01.08.2018 15.01Puutavara-autoilija Ari Hämäläinen: Puunajo vaatii tunteen paloa
01.08.2018 14.01Alpeilla kehitetään uusia korjuumenetelmiä - kokeilussa runkoja kuoritaan harvesteripäällä
01.08.2018 10.10Kuorma-autoja ensirekisteröitiin heinäkuussa 243, mikä on 11,5 prosenttia enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa
31.07.2018 10.55Skoda laajentaa Karoq-mallistoaan Scout-mallilla
31.07.2018 9.31HIAB ostaa kuormanosturiyhtiö EFFER:in
30.07.2018 18.00Harley-Davidson uudistaa mallistoaan - sähköä ja seikkailupyöriä
30.07.2018 9.50Metsähallituksen meritiimi on jälleen tutkimusmatkoillaan Perämerellä - tietoa etsitään sukeltaen ja suppaillen
30.07.2018 9.33Metsä Fibre ja Ahlstrom-Munksjö tekivät aloitteen kansainvälisestä turvallisuuspalkinnosta
29.07.2018 17.01Maanmuokkausta metsään kehitetyllä kaivukoneella
29.07.2018 9.11SISU Polar Hybrid -mallisto vie kuorma-autojen huipputehot uuteen luokkaan - esittelyssä Power Truck Showssa ja FinnMetkossa!
29.07.2018 8.03Kustannustehokkaita rengasuutuuksia metsäkuljetuksiin
28.07.2018 18.01Onnistunut kokonaisuus isojen metsäkoneiden siirtoon - Iveco Trakker 10x4 F-Koneen ritilärakenteella
28.07.2018 12.11Markkinoiden kattavin valikoima laadukkaita kantokäsittelylaippoja
28.07.2018 10.33Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 5600 tykkääjää!
27.07.2018 16.33Tehoyhdistelmä lyhyeen siirtoon - M.J. Hirvonen Ky:n näyttävä Eragon Volvo
27.07.2018 14.01Harvesterin sahaketjussa laatu tuo tehokkuutta - kehityksen viimeisin askel Oregon 19HX
27.07.2018 12.13Koskitukki: Metsänomistajalle kesäaikaan suoritettavasta hakkuusta on mahdollista maksaa talvihakkuuta parempi kantohinta
27.07.2018 10.44Uusi DAF XF -sarja - vuoden kuorma-auto 2018 Slovakiassa
27.07.2018 8.09Liigajoukkue SaiPa ajaa puhtaasti kotimaisella biokaasulla
26.07.2018 18.01Metsää kulotetaan perjantaina Leppävirran Sorsavedellä
26.07.2018 15.456-tien asvaltointityöt jatkuvat syys-lokakuulle
26.07.2018 9.00Mercedes-Benzin kompaktimallisto täydentyy A-sarjan sedanilla
25.07.2018 18.44KAUPPALEHTI: Ruotsissa riehuvista maastopaloista suuret tuhot - Suomi ei ole lähettänyt apua: "Mahdoton tehtävä"
25.07.2018 16.55Säästä aikaa ja kustannuksia - tilaa rengasauto paikanpäälle
25.07.2018 16.09Järkevä kourapäivitys - uusi SP 561 LF harvesteripää asennettiin yli 14 000 tuntia ajettuun Valmet 901 TX harvesteriin
25.07.2018 16.01Mesera Cranes Finland Oy siirtyi kesäkuussa toimivan johdon omistukseen
25.07.2018 11.40Open Source Wood -voittaja: Modulaarinen asumisjärjestelmä Kokoon
24.07.2018 18.03Tehokkaimmat tiedonsiirtoratkaisut metsäalan liikkuvaan kalustoon
24.07.2018 11.47Ahlstrom-Munksjö ostaa Yhdysvalloista erikoispaperivalmistaja Experan
24.07.2018 11.46Työllisyyden kasvu jatkui
24.07.2018 11.45Lahteen avautuu raskasta liikennettä palveleva kaasutankkausasema
24.07.2018 8.00Neste selvitti: yhteiskäyttöautot kiinnostavat 15 % suomalaisista
23.07.2018 18.33John Deeren IBC-kärkiohjaus lyönyt läpi Suomen markkinoilla - nyt saatavilla myös harvesteriin
23.07.2018 16.01Kauppalehti: Sellun ja paperin hinnannousut vauhdittavat UPM:ää
23.07.2018 11.30Metsähallitus vei raakapuukartelliasian korkeimpaan oikeuteen
23.07.2018 9.11Tulossa 2000-luvun pienin viljasato
22.07.2018 18.01AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mitsubishi Eclipse Cross Intense Premium CVT 2 WD - säväyttävä katumaasturiuutuus - BANZAI!
22.07.2018 11.01Markkinointi Tapio Nyrönen Oy 30-vuotta: Asiakaspalvelu kaiken perusta
22.07.2018 9.00Kevytautoja koskevista lakiluonnoksista 49 lausuntoa - yli puolet kannatti
21.07.2018 9.10Stora Enso investoi 25 miljoonaa euroa vihreän energian tuotannon lisäämiseen Maxaun tehtaalla
20.07.2018 11.01Metsähallitus nostaa valmiustasoa metsäpalojen varalle Lapissa
19.07.2018 13.30TECA on mukana Jämsän FinnMETKO -suurtapahtumassa
18.07.2018 19.01Mid Finland Truckmeeting lauantaina Viitasaarella - Koura-Autojen osastolla paljon nähtävää - jakelussa Metsäalan Ammattilehti

Näytä lisää »