Otto Lahti, johtava asiantuntija, Traficom: Liikenteen päästöjen vähentäminen puoleen

16.05.2020 11.00

ode1.jpg

Vuonna 2020 maanteiden tavaraliikenteeseen liittyvä keskustelu yhteiskunnan huipulla ja lukuisissa eri medioissa on poikennut monista edellisistä vuosista. Perinteisten Helsingin kehäteiden lumikaaosuutisten sijaan kuljetusalan on vetänyt vakavaksi kuukausitolkulla jatkuva syyskelirikko. Lisäksi keskustelu ilmastonmuutoksesta ja päästöjen vähentämisestä on siirtynyt kohti konkreettisia tavoitteita ja toimenpiteitä, mitkä koskettavat varmasti kaikkia. (artikkeli kirjoitettu helmikuussa 2020)

(kuva yllä: Panelistit ja yleisö mietteliäänä virka-ajan viimeisillä minuuteilla SKAL Suoritealojen seminaarissa - Suomalainen kuljetusyrittäjä pärjää vain kovalla osaamisella, erikoistumisella ja verkostoitumalla 2030 toimintaympäristössä.)

Tieliikenteen osalta tavoite on fossiilisten CO2-päästöjen vähentäminen vertailutasosta puoleen 2030 mennessä. Toinen merkittävä toimenpiteiden kokonaisuus koskee tiestön ylläpitoa roudan puuttuessa.

Talven muuttumisen sijaan tänä vuonna on isossa osassa maata voitu puhua talven puuttumisesta. Lumipolanne ja routa eivät ole suojanneet teitä, mikä on aiheuttanut todella pahaa jälkeä hieman heikossa kunnossa oleville teille ja kaduille. ELY-keskuksen julkaisema video Savosta kertoo hyvin, ettei kyse ole pelkästään rannikon ongelmasta. Kovien sateiden takia tien hoitajat ovat ennekin joutuneet urakoimaan pitkää päivää helmikuussa. Perinteisen aurauksen sijaan tällä kertaa rankkojen vesisateiden takia sorateitä jouduttiin lanaamaan.

Sää on ennenkin näyttänyt suunnilleen samalta jouluna ja juhannuksena, mutta ilman mitään ideologiaa yksittäisten tapahtumien liioittelua voi luotettavasti todeta keskiarvosta poikkeavien sääilmiöiden lisääntyneen. Se voi hyvin vaikuttaa etenkin alemmalla tieverkolla operoivaan raskaaseen kalustoon enemmän, kuin isoissa otsikoissa pyörivät päästövähennystoimet.

Seminaarisesonkia

Juuri ennen koulujen hiihtoloma sesonkia osui parin päivän sisään Liikenne ja viestintäministeriön, SKAL suoritealojen ja Nesteen varsin saman sisältöiset tilaisuudet keskeisenä aiheena liikenteen CO2-päästöt 2030. Kaikissa kolmessa tilaisuudessa juokseminen kuulostaa helposti ajan haaskaukselta. Eri ympäristöt saivat esiintyjät säätämään viestiä mikä kertoi paljon siitä, paljonko pelivaraa näkemyksissä on. 

Kaikkien kolmen tilaisuuden osuminen näin lähelle toisiaan on osittain sattumaa. Aiheiden valinnassa ei kuitenkaan ole mitään sattumaa vaan kyse on kaikkien järjestävien tahojen mielestä aivan syystä hyvin tärkeästä ja ajankohtaisesta aiheesta.

Puhuja toisensa perään kertoi tavoitteiden olevan niin vaativia, että niiden toteuttamiseen tarvitaan kaikki käytössä olevat keinot - öljy-yhtiön johtaja näki sähkön olevan monessa paikkaa erinomainen vaihtoehto ja kuljetusyrityksen johtakaan ei ollut valmis laittamaan kaikkia vähennys tavoitteita yksityisautoilijoille.

Yleisön kommenteissa verrattiin kiihkeästi erilaisten vaihtoehtojen paremmuutta ja korostettiin niiden ongelmia joissain käyttökohteissa. Näissä kommenteissa unohtui se, että eri vaihtoehtoisten käyttövoimien paremmuusjärjestys riippuu aina käyttökohteesta,  eikä yksi vaihtoehto riitä korvaamaan fossiilisten polttoaineiden vähennystavoitetta. Mikään ei nimittäin viittaa tällä hetkellä siihen, että liikenteen energiankulutus vähenisi merkittävästi seuraavan kymmenen vuoden aikana.

ode2.jpg

(kuva: Sähköautojen ja uusiutuvan dieselin osuus globaalissa tieliikenteessä on tällä hetkellä suunnilleen sama. Tulevaisuudessakin ne kilpailevat enemmän omien kasvuresurssien kanssa kuin toisiaan vastaan.)

Päätöksiä ja hurjia biovolyymejä

Globaalisti liikenne kuluttaa niin paljon fossiilisia polttoaineita, että sitä on vaikea käsittää. Kohtuuhintaisten vaihtoehtoisten polttoaineiden kohdalla tulee olemaan myyjän markkinat hyvin pitkään, koska myös Suomea kertaluokkaa suuremmilla talouksilla on vastaavia suunnitelmia fossiilisten polttoaineiden korvaamiseen vaihtoehdoilla. Euroopassa autovalmistajille asetetut päästövähennysvelvoitteet ovat merkittäviä ja tulevat väkisin lisäämään sähköautojen tarjontaa ja myyntiä koko unionin alueella.

Polttoaineiden jakelijoita koskeviin sekoitevelvoitteisiin on jo tehty kansalliset vaatimukset 2030 asti. Tällöin markkinoille toimitettavissa liikennepolttoaineissa on keskimäärin vähintään 30 % bio-osuutta ja kevyessä polttoöljyssä 10 %. Velvoitteiden täyttämiseen tarvitaan yli miljardi litraa biodieseliä ja reilu 150 000 litraa etanolia. Tuon määrä tarkoittaa reilu 70 rekkakuormaa (68 t yhdistelmiä) biokomponenttia joka päivä vuonna 2030.

Nykyiseen ja lähivuosina liikenteeseen tulevaan bensa-autokantaan sopii enintään 10 % etanolia sisältävä polttoaine, joten dieselissä tullaan todennäköisesti näkemään selkeästi yli 30 % bio-osuuksia. Tässä vaiheessa ei kannata mitenkään poissulkea E20- tai E30-polttoaineelle sopivien autojen tulosta markkinoille 5-10 vuoden kuluttua tai muita vastaavia kehityskulkuja, jotka on todettu moottoritekniikan puolelta jo tässä vaiheessa mahdollisiksi.

Rahtarin päästöt tippuvat väkisin

Oman toiminnan CO2-päästöjen vähentäminen saattaa onnistua hyvinkin helposti autoilijalle, vaikka ei muuttaisi omassa toiminnassaan mitään. Peruslaatuisessa dieselissä olevan bio- osuuden määrä kasvaa polttoainekauppiaita koskevien velvoitteiden takia. Autovalmistajille on myös kovia velvoitteita tiputtaa markkinoille toimitettavien uusien autojen polttoaineen kulutusta.

Päästövähennysten vertailutasona on vuoden 2005 liikenteen päästöt. Sen jälkeen 2013 massamuutos, 2019 mittamuutos ovat mahdollistaneet merkittäviä päästövähennyksiä suurempaan kalustoon siirtymällä. Suurimmassa osassa kuljetusyrityksiä seurataan polttoaineen kulutusta kuljettaja ja auto kohtaisesti. Kuljettajia koulutetaan mitatun tiedon perusteella ja autovalinnoissa polttoainetaloudella on merkittävä rooli. Toimintamallit ja täyttöasteet ovat myös parantuneet monessa paikkaa. Myös trailereita pakkaavan trukkikuskin osaamisen merkitys on tunnistettu yhtenä keinona päästöjen vähentämiseen.

Isojen päästövähennysten saavuttaminen ei näytä mitenkään vaikealta, kun polttoaine on parempaa, autot ovat parempia, suuremmat kuormakoot laskevat kulutusta tonnikilometrille, kuljettajat ovat parempia ja yritysten toiminnan ohjaus on parempaa. Valittavasti asia ei ole näin helppoa, koska maanteiden tavaraliikenteen tonnikilometrien ennustetaan kasvavan reilusti yli 10 % seuraavan kymmenen vuoden aikana.

Merkittävin ryhmä on vaikein

Maanteiden tavaraliikenteen päästöjen kohdalla kehitystä ei voi arvioida samalla tavoin kuin henkilöautoliikenteen kohdalla. Henkilöautojen kuljetuskapasiteetti, suorite ja autojen käyttöikä vaihtelevat varsin vähän raskaaseen liikenteeseen nähden. Asiaa voi helposti kuvata yhdessä työvuorossa kuluvan polttoaineen määrällä. Perusjakeluajossa 2-akselisella jakoautolla riittää noin 30 litraa naftaa työvuoroon (20 l/100km ja 150 km). Raskaassa rahtiliikenteessä 76-tonisella kuluu työvuoron aikana helposti kymmenkertainen määrä polttoainetta (50 l/100km ja 600 km). Ajoneuvojen ensirekisteröinti- ja kantatilastojen perusteella ei voi sen takia kovin helposti arvioida toteutuvia päästövähennyksiä. 1-vuorotyössä pyörivän vanhan jakoauton vaihtaminen täyssähköiseen vihreällä sähköllä ladattavaan uuteen autoon tiputtaa kokonaispäästöjä vähemmän kuin toimet joilla yhden hakeyhdistelmän kulutusta hyötykuormaan nähden lasketaan 5 %. Virallisissa tilastoissa nämä pienet sähköllä tai biokaasulla liikkuvat autot näkyvät kuitenkin paljon helpommin.

Vaikeusaste syntyy siitä, että raskaissa kuljetuksissa volyymit kasvavat suunnilleen samaa tahtia kuin energiatehokkuus paranee. Toisinpäin ajateltuna raskaiden kuljetusten energiatehokkuuden tulee parantua selvästi enemmän kuin kuljetusvolyymit kasvavat, jotta vaihtoehtoisten polttoeineiden tarve ei kasva.

Pelkoa, ahdistusta ja kauhua

Pelko on positiivinen olotila ihmiselle ja auttaa pärjäämään vaikeissa tilanteissa. Korkeanpaikan pelko saa ihmisen keskittymään ja varovaiseksi jyrkänteen reunalla, mikä suojelee fataalilta horjahdukselta. Aivan samoin pelko tärkeän asiakkaan menettämisestä saa yrittäjän keskittymään asiakkaan pitämiseen. Jos pelkotiloja ei hallitse, muuttuu tilanne vaikeaksi. Jyrkänteen reunalla terveen varovaisuuden muuttuminen korkeanpaikankammon aiheuttamaksi toiminnan lamaantumiseksi ja ennalta-arvaamattomaksi paniikiksi ei suinkaan vähennä fataalin horjahduksen vaaraa.

Ilmastoahdistus alkaa iskeä helsinkiläisen virkamiehen ja savolaisen puutavara-autoilijan mieleen, kun helmikuussa tulee taivaalta joka toinen päivä vettä. Ahdistus ei paranna metsäteiden kantavuutta, eikä virkamiehen tehokkuutta.

Joitain asioita kuljetusyrittäjän on tässä tilanteessa kuitenkin syytä pelätä, jotta ei horjahda niiden aiheuttamaan kuvainnolliseen rotkoon. Isot yritykset toisensa jälkeen ovat ilmoittaneet aikataulun, millä heidän toimintansa muuttuu CO2-neutraaliksi. Ensimmäisessä vaiheessa se tarkoittaa, että näitä yrityksiä palveleville kuljetusyrityksille tulee raportointivelvollisuus päästöistä. Tällä hetkellä Ilmastopäästöjä voi kompensoida ostamalla osuuksia ilmasta hiilidioksidia sitoviin toimenpiteisiin. Yhdestä litrasta dieseliä syntyvien CO2-päästöjen kompensointi maksaa nyt noin 10 senttiä.

Tuollaisten summien saaminen mukaan kuljetussopimuksiin tuntuu helposti mahdottomalta. Tällaisen kysymyksen kohdalla on hyvä miettiä, kuinka mahdottomalta kuulosti reilu kymmenen vuotta sitten, että puuta haettaisiin metsästä 52 t kuormia robottivaihteilla olevalla täysilmajousiyhdistelmällä.

22.06.2020 11.34Citroenilta täyssähkötila-auto jopa 330 km toimintamatkalla
22.06.2020 8.40Nimitysuutinen Suvanto Trucks
21.06.2020 16.30RAD momenttivääntimellä luotettavat pulttiliitokset
21.06.2020 15.00Metsähallitus uudisti ilmeensä juuristaan ylpeänä ja tulevaisuuteen katsoen
20.06.2020 10.00Uusi ammattiliikenteen D-automaatti avattu Tampere Lahdesjärvelle 16.6.2020
19.06.2020 11.00Fortum ja Metsä Group käynnistävät 50 miljoonan euron biokiertotaloutta edistävän T&K-ohjelman
18.06.2020 18.51Scania G370 koukkulaiteauto: Käyttötarpeeseen varusteltu työmaiden moniottelija
18.06.2020 11.55Jyki Ultra Low - uuden sukupolven puutavaraperävaunu
18.06.2020 11.17Nimitysuutinen MAN Truck&Bus Finland
18.06.2020 9.59Jyväskylän Kuljetus 2021 -messut vuodella eteen päin
18.06.2020 9.00Kuorma-autoilla kuljetetut tavaramäärät ennallaan
18.06.2020 8.53"TimberMaxx 2020" kuljetusjärjestelmän toimivuuden tärkein osatekijä on siihen oikeaoppisesti optimoidut perävaunut.
17.06.2020 15.04Volvo Trucksin Center Jyväskylän huoltokorjaamo valmistuu aikataulussa
17.06.2020 9.43Metsäteollisuudella kokoaan merkittävämpi rooli ilmastonmuutoksen hidastamisessa
17.06.2020 8.11Metsä Fibren Rauman sahan viimeiset päälaitesopimukset allekirjoitettu
16.06.2020 13.00Stora Enso: Puusta voi tehdä akkuja sähköautoihin - koelaitos rakenteilla Kotkaan
16.06.2020 9.25Sähkö-Vito huoltoautokokeiluun
16.06.2020 8.48Käytettyjen autojen kauppa käy kuumana
16.06.2020 8.41Tukes tarjoaa faktoja desinfiointiaineista
16.06.2020 8.33Positiivinen tulosvaroitus: Oyj Ahola Transport Abp nostaa tulosennustettaan
16.06.2020 6.00KATSO 12.6. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - studiona toimii Sisu GTP!
15.06.2020 15.20Uudet Ford Transit Trail ja Transit Custom Trail tarjoavat karskia uutta ilmettä ja enemmän suorituskykyä
15.06.2020 10.36Nurminen Logistics aloittaa säännöllisen konttijunaliikenteen Norjasta Kiinaan
15.06.2020 9.45Hakkuumahdollisuuksista käytettiin 91 prosenttia vuonna 2019
14.06.2020 11.00Sähkön ja raakaöljyn markkinahintojen lasku näkyy jo kuluttajahinnoissa
13.06.2020 10.00Taksisääntelyn epäkohtia ryhdytään korjaamaan
12.06.2020 16.22Täyssähköautojen hankintatukea haettu ennätysmäärä
12.06.2020 8.45Varmista nollat alkotesterillä
11.06.2020 17.00Virolainen Ferrel AS ostaa suomalaisen Farmi Forestin
11.06.2020 13.20Koneosapalvelun uusimmat merkkiedustukset: Expander ja Poclain Hydraulics
11.06.2020 12.22Ponssen Markkinapäivä järjestetään huomenna perjantaina 12.6. verkossa - lähde mukaan kaupantekoon!
11.06.2020 10.33Metsämiesten Säätiö: puukerrostaloalan viennin kehitys edellyttää vahvaa kehitystä
11.06.2020 10.00Peugeot 308 ohjaamo on päivittynyt 100% digitaaliseksi ja kosketusnäyttö on saanut uuden viimeistelyn
11.06.2020 9.23Raakapuun kulutus ylti 82 miljoonaan kuutiometriin
10.06.2020 17.00Katso ensimmäiset kuvat uusista VW-Ford -yhteistyömalleista
10.06.2020 10.45Valmet toimittaa keitto- ja kuitulinjan Sun Paperin Beihain tehtaalle Kiinaan
10.06.2020 10.00Etuakselin rengas raskaan sarjan tie- ja maastokäyttöön - uusi XL-versio täydentää Nokian R-Truck -tuotesarjaa
10.06.2020 8.22Taimikko kannattaa hoitaa ajallaan - laiminlyönnistä jopa 40 prosentin tulonmenetys
09.06.2020 14.42Energia-ala kokoontuu 20.-22.10. Tampereella
09.06.2020 12.50Osakeyhtiön edunsaajailmoitus kaupparekisteriin 1.7.2020 mennessä
09.06.2020 12.44Metsästäjäliitto avaa verkkokoulutusalustan
09.06.2020 9.23Maavoimilta merkittävä tilaus Sisu Autolle
08.06.2020 11.10Valmet toimittaa kokonaisen höyrykattilalaitoksen Norske Skogille Itävaltaan
08.06.2020 8.11VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti valmistumassa
08.06.2020 8.00Kiiminkijoen ylittävän sillan liikenne kiertotielle 9.6. alkaen
07.06.2020 14.40Laadukkaat alumiinisäiliöt tehdään Kouvolassa - mallisto laajenee työkalulaatikoilla
07.06.2020 10.11UPM osallistuu Walesin prinssin koolle kutsumaan Circular Bioeconomy Alliance -yhteisöön
06.06.2020 11.00Yrittäjä Timo Pyykkönen Suomussalmelta saa Metsähallituksen innovaatiopalkinnon
05.06.2020 23.00KATSO 5.6. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
05.06.2020 12.35Päivitys toi runsaasti uusia ominaisuuksia Ponsse Manager -järjestelmään
05.06.2020 11.00Scanialta uusia hybridiratkaisuja
05.06.2020 9.30Sisu Auto käynnistää tuotannon ylösajon
04.06.2020 20.11Tehohydrolle uusi toimitusjohtaja - Kai Vainio jää ansaitulle eläkkeelle
04.06.2020 13.22Kalmar ja Klabin yhteistyöhön päästöttömiä mobiilipukkinostureita hyödyntävän ekotehokkaan paperilogistiikkaprosessin rakentamiseksi
04.06.2020 12.55Metsähallituksen innovaatiopalkinto Suomussalmelle
04.06.2020 8.56Erikoinen kevät vaikuttaa valtion metsien istutustöihin
04.06.2020 8.55Tampereen sähkölaitoksen bioenergiahanke etenee
04.06.2020 8.30Uudistunut Toyota Hilux Suomeen loppusyksystä 2020
03.06.2020 16.22Kuljetus- ja vuokrauspalveluita välittävien yritysten vuosi-ilmoitusvaatimukset uudistuvat
03.06.2020 14.32Suur-Seudun Osuuskaupan maatalousliiketoiminnat Hankkijalle
03.06.2020 10.50Täysin uusi Scania-keskus avaa ovensa Pirkkalassa
03.06.2020 10.23Työkaluvaunu-uutta Kamasa Toolsilta
02.06.2020 12.00Brittiläinen Lister Wilder KESLA-traktorivarusteiden jälleenmyyjäksi
02.06.2020 11.22Haluaako yrityksenne mukaan Ammattilehden Hyviä uutisia! lähetykseen? Näin helppoa se on...
02.06.2020 10.00Mercedes-Benz tavoittelee hybridi- ja sähköautoille yli 50 prosentin osuutta myynnistään vuoteen 2030 mennessä
02.06.2020 7.33Tenojoen lohiseurannat käynnistyvät hankalissa olosuhteissa
01.06.2020 19.10LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti on ilmestynyt - 250 sivua maarakennus- ja kaivosalan asiaa
01.06.2020 16.05Naantalin Sataman liikennejärjestelyt muuttuvat 4.6.2020
01.06.2020 15.11Kiitosimeon Oy ostaa Kuljetus Mankinen Oy:n koko osakekannan
01.06.2020 15.00KATSO 29.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
01.06.2020 12.45Sisu Auton ja Suvanto Trucksin yhteistyö vahvistuu
01.06.2020 12.38Hyötyautokaupan alamäki muuta autokauppaa loivempi
01.06.2020 8.00Raportti: Bioenergia-alan hiilikädenjälki on ilmaston kannalta edullinen
31.05.2020 12.22Tuontihake korvaa kotimaista metsähaketta - Kemera-asetuksen muutos osaksi talouden elvytystä
31.05.2020 9.00UPM Raflatac laajentaa Forest Film -tuotevalikoimaansa alan ensimmäisellä puupohjaisella polyeteenitarramateriaalilla
30.05.2020 15.10AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trucks Master Z.E. - kestävien kuljetusratkaisujen etulinjassa
29.05.2020 15.00Talvirengaslaki muuttuu - autoilijoiden on entistäkin tärkeämpää ennakoida kelejä, jotta ajo on turvallista
29.05.2020 12.11Ahola Transportille tunnustusta parhaana logistiikan toimittajana
29.05.2020 9.44Lakiluonnos joutoalueiden metsitystuesta lausunnolle
28.05.2020 12.44Garmin esitteli suurikokoisen navigaattorimalliston raskaanliikenteen erityistarpeisiin
28.05.2020 12.23Vaisala julkistaa useita havainto- ja ennustetietoja yhdistävän ainutlaatuisen palvelun teiden talvikunnossapitoon
28.05.2020 11.00Puuston hyönteistuhot mahdollista havaita yläilmoista
28.05.2020 9.12Puun energiakäyttö ennätyslukemiin vuonna 2019
28.05.2020 8.00Metsä Fibren Rauman sahan maanrakennustyöt ovat käynnistyneet
27.05.2020 16.00WWF julkaisi oppaan, joka auttaa ketä tahansa vaikuttamaan valtion, kuntien ja seurakuntien omistamien metsien säilymiseen
27.05.2020 14.12Marko Mattila Ponsse Oyj:n johtoryhmään
27.05.2020 12.30Jarmo Vidgrén valittiin Ponssen hallituksen puheenjohtajaksi
27.05.2020 10.40KATSO 22.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
27.05.2020 8.09Jukka Moisio nimitetty Nokian Renkaat Oyj:n toimitusjohtajaksi
26.05.2020 13.22Mikko Lehikoinen on Logsetin hallituksen uusi jäsen
26.05.2020 13.02Toni Silfverberg on nimitetty Nokian Renkaiden Marketing & Sales Excellence -yksikön johtajaksi ja Nokian Renkaiden johtoryhmän jäseneksi
26.05.2020 12.00Maataloustukien asiakirjat sähköisesti perille
26.05.2020 10.42Turvaistuintestissä hittejä ja huteja
25.05.2020 10.40Uusi tieliikennelaki voimaan 1.6.2020
25.05.2020 8.12Lasten ja nuorten Vapapäivä-kalastustapahtuma järjestetään 5. syyskuuta
25.05.2020 8.00Teollisuuden tuottajahinnat laskivat 7,0 prosenttia edellisvuoden huhtikuusta
24.05.2020 13.00EU:n biodiversiteettistrategiassa hyvät tavoitteet - toteutus kaipaa hiomista
24.05.2020 12.22Metsähallituksen ansiomerkit myönnettiin tärkeille yhteistyökumppaneille
24.05.2020 11.00DAF käynnisti kenttätestit CF Hybrid -kuorma-autolla
23.05.2020 13.00Uusi tieliikennelaki vaikuttaa matkailuautojen nopeuksiin

Näytä lisää »