AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trucks Master Z.E. - kestävien kuljetusratkaisujen etulinjassa

30.05.2020 15.10

ze1.jpg

Renault Trucks Master Z.E. on vasta alkua ranskalaisvalmistajan lähijakeluun tarkoitettujen hyötyautojen mallistossa. Seuraavaksi valmistajan kattava täyssähkökäyttöisten hyötyautojen mallisto kasvaa polttokennomallilla. Siihen on kuitenkin vielä matkaa, ja sitä ennen on hyvä tutustua lähemmin akkukäyttöiseen Masteriin ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin. 

(kuva yllä: Uusi sähkömoottorinen Master Z.E. on tarkoitettu yritysten jakeluajoon taajamissa ja kaupungeissa; toki se soveltuu vaikka huoltoajoneuvoksi.)

Viime kesänä uudistunut Renault Trucks Master pohjautuu vuoden 2010 lopulla ensiesiteltyyn malliin. Sen jälkeen niitä on toimitettu asiakkaille noin puoli miljoonaa kappaleta. Uusi sähkömoottorinen Master Z.E. on tarkoitettu yritysten jakeluajoon taajamissa ja kaupungeissa. Mallille voi povata hyvää menestystä tulevaisuudessa, sillä yhä useampi Euroopan suurkaupungeista on sulkemassa keskustansa kokonaan polttomoottorilla varustetuilta autoilta. 

Hyvä toimintasäde

Uudessa Master Z.E:ssä on Renaultin ja LG Chemin kehittämä ajoakku, jonka kapasiteetti on 33 kWh. Sähkömoottori on Renaultin suunnittelema R75 eli sama mitä Renault käyttää Zoe henkilöautomallissa. Moottorin suurin teho on 76 hv / 225 Nm ja valmistajan ilmoittama suurin toimintamatka NEDC-normin mukaan lähes 200 km. Renault Trucks Suomen tuotepäällikkö Juha Mattila toteaa rehellisesti realistisen toimintamatkan jäävän kuitenkin lähemmäksi sataa kuin kahtasataa kilometriä: 

- Auton huippunopeuden voi valita käyttötarpeen mukaan joko 80 tai 115 km/h. Vaikka kor- keampi huippunopeus houkuttaa on sen vastapainona merkittävästi lyhyempi toimintamatka, silloin jos ajetaan maantiellä 100 km/h nopeuksia. 

ze3.jpg

(kuva: Sähkömoottori ei paljoa tilaa tarvi. Konehuoneessa on tyhjää tilaa yhden pienen perheauton tavaratilan verran.)

Ammattilehden taannoin tekemässä poikkitieteellisessä sähköautokokeilussa hyötyauton virrankulutus kasvoi merkittävästi kun ajonopeutta kasvatettiin yli 80 km/h nopeuteen. Toisin kuin polttomoottoriauto Master Z.E. on taloudellisimmillaan kaupunkien ruuhkissa ja verkkaisesti etenevillä taajama- nopeuksilla ajettaessa. 

Sähköautot ovat siitä mielenkiintoisia, että jo lyhyen ajomatkan jäljestä kuljettajan ajatusmaailma muuttuu tuhlailevasta säästeliääksi. Taustalla kummittelee tieto tuhlailevan virrankulutuksen seurauksista, jotka tarkoittavat pahimmillaan usean tunnin latausrupeamaa kesken ajomatkan. 

Master Z.E.n 33 kWh / 400V lithium-ion akusto latautuu valmistajan ilmoittaman mukaan täyteen 7 kW laturilla noin kuudessa tunnissa. Auton mukana toimitetaan 10 A kotilatauskaapeli sekä yleisesti käytettävä 32 A Type 2 -latusjohto. 

Sähkömoottori on tutulla paikallaan konehuoneessa, mutta akkuyksiköt on saatu sovitettua suoraan ohjaamon alle, mikä mahdollistaa  kuormatilan täysipainoisen hyödyntämisen sekä antaa autovarustelijoille vapauden käyttää dieselmallistoon tarkoitettuja päällerakenteita, ilman vaivalloisia ja kustannuksia lisääviä muutostöitä.

ze4.jpg

(kuva: Ohjaamossa ainoa ero on mittaristossa ja vaihdevivussa, missä ei ole lainkaan manuaalipuolta.)

Sopii moneen käyttöön

Valmistajalle ominaiseen tapaan myös Master Z.E. on asiakkaan käyttötarpeiden mukaan räätälöitävissä. Saatavana on kolme vaihtoehtoa, joista löytyy kolme korin pituutta ja kaksi korin korkeutta. Master Z.E:n voi valita L1H1, L2H2 ja L3H2 -umpipakettiautona.

Renault Trucks Master Z.E umpipakettiautojen kuormatilan tilavuudet ovat mallista riippuen 8-13 kuutiometrin välillä. Kokonaispainoltaan 3,1 tonnisen auton kantavuudeksi ilmoitetaan olevan 1000-1100 kg:n luokkaa. Kilpailijoista poiketen Master Z.E.n jatkeeksi voi kytkeä peräkärryn, samoin kantavuuksin kuin dieselvaihtoehdoissa.

Master Z.E:n vakiovarusteisiin lukeutuvat Renault Trucks R-Linkiin yhdistetyt erikoispalvelut, matkustamon esilämmitys ja esijäähdytystoiminto sekä nopeusrajoitin. 

ze5.jpg

(kuva: Analoginen mittaristo on nykyautolle melko vaatimaton mutta tarjoaa kaiken tarvittavan tiedon.)

Pykälää silmään

Käynnistys ja liikkeelle lähtö Master Z.E.:llä sujuu dieselmalleista tutuin askelmerkein. Tällä Renault Trucks tekee joustavaksi eri voimalinjavaihtoehtojen välillä siirtymisen. Vaihdevalitsimessa on automaattivaihteistosta tutut D-, N- ja R-asennot, muttei manuaalipuolta.

Täysin portaaton ja viiveetön voimansiirto mahdollistaa poikkeuksellisen sujuvat liikkeelle- lähdöt, ellei sitten survo kaasupedaalia pohjaan, joka saa nimellisesti vaatimattomalla teholukemalla varustetun tavara-auton ripeään vauhtiin.

ze2.jpg

(kuva: Akut on sovitettu ohjaamon alle, mikä antaa paitsi pitoa vetäville pyörille mahdollistaa 10 cm takavetoista matalamman etuvetoisen korimallin hyödyntämisen.)

Ajoltaan Sähkö-Master on pitkälti samankaltainen kuin mikä tahansa pakettiauto. Se mikä on poikkeuksellista on moottorijarrutus, joka on säädetty sähköautossa tavallista tehokkaammaksi, sillä moottorijarrutuksen energia regeneroidaan takaisin akuille käyttövoimaksi. Master Z.E. käyttäytyy kuin retarderilla varustettu kuorma-auto. Jarruihin ei liioin tarvitse koskea. 

Toinen eroavaisuus on äänimaailmassa, joka on Master Z.E :ssä, jopa sähköautoksi, varsin poikkeuksellinen. Useimmista täyssähköautoista tutun kevyen vinkunan asemesta Master Z.E. tarjoaa vaikeasti sanoin kuvailtavaa, joskaan ei missään nimessä häiritsevää huminaa. 

Latauspistokkeen paikka on auton oikealla kyljellä. Vasemmalla puolella on yllättäen dieselsäiliön korkki, mikä paljastuu tarkemmassa syynissä polttoainekäyttöisen lisälämmittimen säiliöksi. Ilmalämpöpumpun lämmitysteho ei ilmiselvästi tahdo oikein riittää pohjolan talven vaatimuksiin.

ze6.jpg

(kuva: Matala 56 cm lastauskorkeus ja 270 asteen kulmaan avautuvat takaovet helpottavat lastin kuormaamista ja purkamista.)

Potentiaalia

Kokonaisuutena Renault Trucks Master Z.E. on yhtä koukuttava kokemus kuin muutkin sähköautot. Helppo, vaivaton ja tietysti äänetön. Järkevällä sähkösopimuksella - ainakin nykytariffeilla - liikkuminen on varsin edullista.

Renault Master Z.E:n myynti saadaan Suomessakin vauhtiin vielä tämän  vuoden kuluessa, Hinnat ja takuuehdot paljastetaan virallisen myynnin käynnistämisen yhteydessä. Nyt koeajettava, valmistajan esittelyautomallistosta irrotettu Renault Trucks Master Z.E. vieraili tammikuussa Suomessa asiakkaille ja lehdistölle räätälöityjä ennakkokoeajoja varten.

ze7.jpg

(kuva: Renault Trucks Suomen tuotepäällikkö Juha Mattila uskoo Master Z.E:n menestysmahdollisuuksiin Suomessa. - Kiinnostus asiakkaiden suunnalta on ollut poikkeuksellisen runsasta.)

22.06.2020 11.34Citroenilta täyssähkötila-auto jopa 330 km toimintamatkalla
22.06.2020 8.40Nimitysuutinen Suvanto Trucks
21.06.2020 16.30RAD momenttivääntimellä luotettavat pulttiliitokset
21.06.2020 15.00Metsähallitus uudisti ilmeensä juuristaan ylpeänä ja tulevaisuuteen katsoen
20.06.2020 10.00Uusi ammattiliikenteen D-automaatti avattu Tampere Lahdesjärvelle 16.6.2020
19.06.2020 11.00Fortum ja Metsä Group käynnistävät 50 miljoonan euron biokiertotaloutta edistävän T&K-ohjelman
18.06.2020 18.51Scania G370 koukkulaiteauto: Käyttötarpeeseen varusteltu työmaiden moniottelija
18.06.2020 11.55Jyki Ultra Low - uuden sukupolven puutavaraperävaunu
18.06.2020 11.17Nimitysuutinen MAN Truck&Bus Finland
18.06.2020 9.59Jyväskylän Kuljetus 2021 -messut vuodella eteen päin
18.06.2020 9.00Kuorma-autoilla kuljetetut tavaramäärät ennallaan
18.06.2020 8.53"TimberMaxx 2020" kuljetusjärjestelmän toimivuuden tärkein osatekijä on siihen oikeaoppisesti optimoidut perävaunut.
17.06.2020 15.04Volvo Trucksin Center Jyväskylän huoltokorjaamo valmistuu aikataulussa
17.06.2020 9.43Metsäteollisuudella kokoaan merkittävämpi rooli ilmastonmuutoksen hidastamisessa
17.06.2020 8.11Metsä Fibren Rauman sahan viimeiset päälaitesopimukset allekirjoitettu
16.06.2020 13.00Stora Enso: Puusta voi tehdä akkuja sähköautoihin - koelaitos rakenteilla Kotkaan
16.06.2020 9.25Sähkö-Vito huoltoautokokeiluun
16.06.2020 8.48Käytettyjen autojen kauppa käy kuumana
16.06.2020 8.41Tukes tarjoaa faktoja desinfiointiaineista
16.06.2020 8.33Positiivinen tulosvaroitus: Oyj Ahola Transport Abp nostaa tulosennustettaan
16.06.2020 6.00KATSO 12.6. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - studiona toimii Sisu GTP!
15.06.2020 15.20Uudet Ford Transit Trail ja Transit Custom Trail tarjoavat karskia uutta ilmettä ja enemmän suorituskykyä
15.06.2020 10.36Nurminen Logistics aloittaa säännöllisen konttijunaliikenteen Norjasta Kiinaan
15.06.2020 9.45Hakkuumahdollisuuksista käytettiin 91 prosenttia vuonna 2019
14.06.2020 11.00Sähkön ja raakaöljyn markkinahintojen lasku näkyy jo kuluttajahinnoissa
13.06.2020 10.00Taksisääntelyn epäkohtia ryhdytään korjaamaan
12.06.2020 16.22Täyssähköautojen hankintatukea haettu ennätysmäärä
12.06.2020 8.45Varmista nollat alkotesterillä
11.06.2020 17.00Virolainen Ferrel AS ostaa suomalaisen Farmi Forestin
11.06.2020 13.20Koneosapalvelun uusimmat merkkiedustukset: Expander ja Poclain Hydraulics
11.06.2020 12.22Ponssen Markkinapäivä järjestetään huomenna perjantaina 12.6. verkossa - lähde mukaan kaupantekoon!
11.06.2020 10.33Metsämiesten Säätiö: puukerrostaloalan viennin kehitys edellyttää vahvaa kehitystä
11.06.2020 10.00Peugeot 308 ohjaamo on päivittynyt 100% digitaaliseksi ja kosketusnäyttö on saanut uuden viimeistelyn
11.06.2020 9.23Raakapuun kulutus ylti 82 miljoonaan kuutiometriin
10.06.2020 17.00Katso ensimmäiset kuvat uusista VW-Ford -yhteistyömalleista
10.06.2020 10.45Valmet toimittaa keitto- ja kuitulinjan Sun Paperin Beihain tehtaalle Kiinaan
10.06.2020 10.00Etuakselin rengas raskaan sarjan tie- ja maastokäyttöön - uusi XL-versio täydentää Nokian R-Truck -tuotesarjaa
10.06.2020 8.22Taimikko kannattaa hoitaa ajallaan - laiminlyönnistä jopa 40 prosentin tulonmenetys
09.06.2020 14.42Energia-ala kokoontuu 20.-22.10. Tampereella
09.06.2020 12.50Osakeyhtiön edunsaajailmoitus kaupparekisteriin 1.7.2020 mennessä
09.06.2020 12.44Metsästäjäliitto avaa verkkokoulutusalustan
09.06.2020 9.23Maavoimilta merkittävä tilaus Sisu Autolle
08.06.2020 11.10Valmet toimittaa kokonaisen höyrykattilalaitoksen Norske Skogille Itävaltaan
08.06.2020 8.11VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti valmistumassa
08.06.2020 8.00Kiiminkijoen ylittävän sillan liikenne kiertotielle 9.6. alkaen
07.06.2020 14.40Laadukkaat alumiinisäiliöt tehdään Kouvolassa - mallisto laajenee työkalulaatikoilla
07.06.2020 10.11UPM osallistuu Walesin prinssin koolle kutsumaan Circular Bioeconomy Alliance -yhteisöön
06.06.2020 11.00Yrittäjä Timo Pyykkönen Suomussalmelta saa Metsähallituksen innovaatiopalkinnon
05.06.2020 23.00KATSO 5.6. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
05.06.2020 12.35Päivitys toi runsaasti uusia ominaisuuksia Ponsse Manager -järjestelmään
05.06.2020 11.00Scanialta uusia hybridiratkaisuja
05.06.2020 9.30Sisu Auto käynnistää tuotannon ylösajon
04.06.2020 20.11Tehohydrolle uusi toimitusjohtaja - Kai Vainio jää ansaitulle eläkkeelle
04.06.2020 13.22Kalmar ja Klabin yhteistyöhön päästöttömiä mobiilipukkinostureita hyödyntävän ekotehokkaan paperilogistiikkaprosessin rakentamiseksi
04.06.2020 12.55Metsähallituksen innovaatiopalkinto Suomussalmelle
04.06.2020 8.56Erikoinen kevät vaikuttaa valtion metsien istutustöihin
04.06.2020 8.55Tampereen sähkölaitoksen bioenergiahanke etenee
04.06.2020 8.30Uudistunut Toyota Hilux Suomeen loppusyksystä 2020
03.06.2020 16.22Kuljetus- ja vuokrauspalveluita välittävien yritysten vuosi-ilmoitusvaatimukset uudistuvat
03.06.2020 14.32Suur-Seudun Osuuskaupan maatalousliiketoiminnat Hankkijalle
03.06.2020 10.50Täysin uusi Scania-keskus avaa ovensa Pirkkalassa
03.06.2020 10.23Työkaluvaunu-uutta Kamasa Toolsilta
02.06.2020 12.00Brittiläinen Lister Wilder KESLA-traktorivarusteiden jälleenmyyjäksi
02.06.2020 11.22Haluaako yrityksenne mukaan Ammattilehden Hyviä uutisia! lähetykseen? Näin helppoa se on...
02.06.2020 10.00Mercedes-Benz tavoittelee hybridi- ja sähköautoille yli 50 prosentin osuutta myynnistään vuoteen 2030 mennessä
02.06.2020 7.33Tenojoen lohiseurannat käynnistyvät hankalissa olosuhteissa
01.06.2020 19.10LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti on ilmestynyt - 250 sivua maarakennus- ja kaivosalan asiaa
01.06.2020 16.05Naantalin Sataman liikennejärjestelyt muuttuvat 4.6.2020
01.06.2020 15.11Kiitosimeon Oy ostaa Kuljetus Mankinen Oy:n koko osakekannan
01.06.2020 15.00KATSO 29.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
01.06.2020 12.45Sisu Auton ja Suvanto Trucksin yhteistyö vahvistuu
01.06.2020 12.38Hyötyautokaupan alamäki muuta autokauppaa loivempi
01.06.2020 8.00Raportti: Bioenergia-alan hiilikädenjälki on ilmaston kannalta edullinen
31.05.2020 12.22Tuontihake korvaa kotimaista metsähaketta - Kemera-asetuksen muutos osaksi talouden elvytystä
31.05.2020 9.00UPM Raflatac laajentaa Forest Film -tuotevalikoimaansa alan ensimmäisellä puupohjaisella polyeteenitarramateriaalilla
30.05.2020 15.10AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trucks Master Z.E. - kestävien kuljetusratkaisujen etulinjassa
29.05.2020 15.00Talvirengaslaki muuttuu - autoilijoiden on entistäkin tärkeämpää ennakoida kelejä, jotta ajo on turvallista
29.05.2020 12.11Ahola Transportille tunnustusta parhaana logistiikan toimittajana
29.05.2020 9.44Lakiluonnos joutoalueiden metsitystuesta lausunnolle
28.05.2020 12.44Garmin esitteli suurikokoisen navigaattorimalliston raskaanliikenteen erityistarpeisiin
28.05.2020 12.23Vaisala julkistaa useita havainto- ja ennustetietoja yhdistävän ainutlaatuisen palvelun teiden talvikunnossapitoon
28.05.2020 11.00Puuston hyönteistuhot mahdollista havaita yläilmoista
28.05.2020 9.12Puun energiakäyttö ennätyslukemiin vuonna 2019
28.05.2020 8.00Metsä Fibren Rauman sahan maanrakennustyöt ovat käynnistyneet
27.05.2020 16.00WWF julkaisi oppaan, joka auttaa ketä tahansa vaikuttamaan valtion, kuntien ja seurakuntien omistamien metsien säilymiseen
27.05.2020 14.12Marko Mattila Ponsse Oyj:n johtoryhmään
27.05.2020 12.30Jarmo Vidgrén valittiin Ponssen hallituksen puheenjohtajaksi
27.05.2020 10.40KATSO 22.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
27.05.2020 8.09Jukka Moisio nimitetty Nokian Renkaat Oyj:n toimitusjohtajaksi
26.05.2020 13.22Mikko Lehikoinen on Logsetin hallituksen uusi jäsen
26.05.2020 13.02Toni Silfverberg on nimitetty Nokian Renkaiden Marketing & Sales Excellence -yksikön johtajaksi ja Nokian Renkaiden johtoryhmän jäseneksi
26.05.2020 12.00Maataloustukien asiakirjat sähköisesti perille
26.05.2020 10.42Turvaistuintestissä hittejä ja huteja
25.05.2020 10.40Uusi tieliikennelaki voimaan 1.6.2020
25.05.2020 8.12Lasten ja nuorten Vapapäivä-kalastustapahtuma järjestetään 5. syyskuuta
25.05.2020 8.00Teollisuuden tuottajahinnat laskivat 7,0 prosenttia edellisvuoden huhtikuusta
24.05.2020 13.00EU:n biodiversiteettistrategiassa hyvät tavoitteet - toteutus kaipaa hiomista
24.05.2020 12.22Metsähallituksen ansiomerkit myönnettiin tärkeille yhteistyökumppaneille
24.05.2020 11.00DAF käynnisti kenttätestit CF Hybrid -kuorma-autolla
23.05.2020 13.00Uusi tieliikennelaki vaikuttaa matkailuautojen nopeuksiin

Näytä lisää »