Maailman tehokkain kuorma-auto: Sisu Polar Hybrid 1140 hv / 5000 Nm

18.05.2017 15.00

SisuHybridi.jpg

Sisu Polar-malliston tulevien vuosien kehitystarpeet tulevat pitkälle täytetyiksi markkinoiden vaatimin tuotekehitystoimin. Sisulla työn painopiste on nyt siirtynyt teknologiakehitykseen, joka tehokkaalla ja nopealla innovaatiotoiminnalla tuottaa jatkuvasti asiakkaiden liiketoimintaa parhaiten tukevia, uusiin teknologioihin pohjautuvia ajoneuvopohjaisia tuoteratkaisuja.

Kotimaiseen yhteistyöverkostoon nojaava tutkimus- ja kehitystoiminta painottuu monipuolisten voimalinjaratkaisujen tuottamiseen tulevia ajoneuvokehitystarpeita varten. 

Viime vuosina liikenteen ja kuljetustoiminnan aiheuttama ympäristökuormitus ja sitä koskeva suojelulainsäädäntö päästörajoituksineen on edennyt isoin askelin, mutta erityisesti raskaimpien ajoneuvojen osalta on vielä paljon tehtävää. Henkilöautojen hybridi- ja täyssähköiset voimalinjaratkaisut ovat yleistyneet nopeasti ja vallitseva vahva poliittinen yhteisymmärrys edellyttää myös raskaiden ajoneuvojen seuraavan tätä kehitystä nopeutuvaan tahtiin. 

Sisun asiakaskunta, erityisesti investointihankkeiden osalta (kaivokset, metsäteollisuus) odottaa valmistajalta uusia innovaatioita ajoneuvojen päästöjen vähentämiseksi sekä tuottavuuden kehittämiseksi. Pitkät perinteet teknologisena edelläkävijänä velvoittavat Sisua toimimaan suunnannäyttäjänä tulevaisuuden ajoneuvoille.

- Tähän kotimainen teknologiaosaaminen antaa hyvät mahdollisuudet, sanoo Sisun toimitusjohtaja Timo Korhonen 

Sisu Polar diesel-sähkö-hybridi

Sius esittelee pisimmälle ehtineiden kehitystöiden tuloksia uuden diesel-sähköisen hybridivoimalinjan muodossa. Tekninen ratkaisu pohjautuu Sisu Polareista tuttuihin Mercedes-Benz OM471- ja OM473-dieselmoottoreihin rinnan kytkettyihin sähköisiin voimalinjakomponentteihin. - Tähän teknologiaan perustuen onlemme ensivaiheessa kehittäneet tuoteratkaisuja Sisu Polar-pohjaisiin ajoneuvoihin, tulevaisuuden sovellusten pääpainon ollessa kuitenkin raskaammissa ajoneuvoratkaisuissa, kuten kaivosajoneuvoissa, Korhonen sanoo.

Yhteistyökumppaneina Sisun hybridiprojektin toteutuksessa on omien alojensa teknologisia edelläkävijöitä, suomalaisia PK-sektorin huippuosaajayrityksiä. Kypsän teknologian tuotantokomponenteista koostuvan Sisun hybridijärjestelmän tuotantovalmius tullaan saavuttamaan hyvin nopeasti käynnissä olevan ohjausjärjestelmäkehityksen ja testausten jälkeen. Testauksista merkittävän osan tuottaa Oulun Yliopiston konetekniikan opiskelijaryhmä teollisuuskumppaneiden ohjauksessa.

Sähköisen voimalinjan komponenttien toimittajana on lappeenrantalainen Visedo Oy. Voimalinjan ydin on PowerDRUM-kestomagneettimoottori, joka on kytketty samalle akselille dieselmoottorin kanssa. Toiminnan perusperiaatteena on auttaa dieselmoottoria silloin, kun kuorma on korkea, ja ladata energiavarasto silloin, kun dieselin kuorma on kevyt. Käytännössä siis autetaan dieselmoottoria ylämäessä ja ladataan energiavarasto jälleen alamäessä. Dieselmoottorilta on edelleen mekaaninen yhteys vetäviin pyöriin, joten kyseessä on niin kutsuttu rinnakkaishybridijärjestelmä. Kuorma-auton tehontarve ei ole tyypillisesti vakio, vaan suurta tehoa tai vääntömomenttia tarvitaan vain hetkittäin. Rinnakkaishybridijärjestelmä sopii erinomaisesti juuri kuorma-autokäyttöön, sillä siten saadaan kuorma-auton hetkittäinen maksimiteho ja vääntömomentti suureksi pitäen samalla komponenttien koko ja kustannus maltillisena.

Sisun hybridikuorma-autossa energiavarastona on Visedon PowerCAP-superkondensaattori, joka kykenee varastoimaan akkuja huomattavasti pienemmän energiamäärän, mutta kondensaattorin lataus ja purkuteho ovat akkuun verrattuna hyvin suuret. Energiavarasto on mitoitettu kuorma-autoista mitattujen kuormitussyklien perusteella siten, että järjestelmä kykenee avustamaan dieselmoottoria vaadittavalla tavalla parantaen auton suorituskykyä sekä tasoittaen dieselmoottorin kuormitusta. Näin voimalinjajärjestelmän hyötysuhde paranee merkittävästi pienentäen polttoaineen kulutusta ja päästöjä.

SIsuhybridi1.jpg

Voimalinjassa sähkömoottoriyksikön perään on liitetty Fuller -vaihteisto. - se kestää 800 kW tehot, sanoo Korhonen

Energiavaraston ja sähkömoottorin yhdistävät Visedon PowerMASTER-invertteri ja PowerBOOST-hakkuri. Hakkurilla energiavaraston jännite nostetaan sähkömoottoria varten korkeammalle, jolloin moottorin virta ja virtalämpöhäviöt ovat pienemmät. Invertteri ohjaa sähkömoottoria mahdollistaen tarkasti hallitun vääntömomentin tuoton. Invertteriyksikköön on lisäksi ohjelmoitu sovellus, joka luo hybridijärjestelmään älyn. Sovellus päättää yhdessä auton muiden järjestelmien kanssa avustuksen tai latauksen suuruuden ja on näin suurelta osin vastuussa siitä, miten hybridijärjestelmä käyttäytyy. Käyttötehtäväkohtaisten sovellusten ohjelmoiminen toteutetaan CODESYS-ohjelmointiympäristössä kunkin sovelluskohteen vaatimusten mukaiseksi. 

SISU Auton hybridivoimalinjan ohjausjärjestelmän toimittaa seinäjokilainen, CAN -väylällä hajautettujen koneenohjausjärjestelmien kokonaisvaltaiseen hallintaan erikoistunut Exertus Oy. Visedon kanssa useissa projekteissa yhteistyössä toimineen Exertuksen tehtävänä Sisun hybridihankkeessa on voimansiirron komponenttien älykäs yhdistäminen sekä koko järjestelmän tilaa seuraavan käyttöliittymän toteutus ja kehitys Sisun asiakaspalautteen ohjaamana.

Sähkömoottorin sijainti dieselmoottorin ja vaihdelaatikon välissä tekee asennuksesta yksinkertaisen ja nopean eikä auton olemassa oleviin alusta- tai pyöräntuentaratkaisuihin tarvitse tehdä muutoksia. Tämä ratkaisu mahdollistaa myös auton ajamisen sähköavustuksen kanssa tai ilman, koska voimalinja on mekaanisesti yhtenäinen aina dieselmoottorilta vetäville pyörille. 

Automatiikka hoitaa

Sisu Polar hybridijärjestelmän ohjaus on yksinkertaista: käynnistetään auto, kytketään vaihde ja auto on ajovalmis. Ohjausjärjestelmä hoitaa kommunikoinnin sekä säädöt diesel- ja sähkömoottorin välillä ja auton ajaja voi keskittyä auton ajamiseen järjestelmän hoitaessa lisävoiman syöttämisen, energiavaraston latauksen sekä luonnollisesti informoi ajajaa järjestelmän toimintatilasta. Tarvittaessa automatiikka voidaan kuljettajan toimesta ohittaa käsiohjauksella.

Sisu Polar –hybridin pääasiallinen tavoite on ajoneuvon polttoaineenkulutuksen ja päästöjen pienentäminen, mutta samalla ajoneuvon käytettävyys ääriolosuhteissa paranee ratkaisevasti pienen ajonopeuden vääntömomentin kasvaessa järjestelmän ansiosta merkittävästi. Myös voimalinjan tuottama vääntömomentti ja teho kasvavat nykyisistä lukemista selvästi, sillä näin saavutetaan tarvittaessa yli 5000Nm:n vääntömomentti ja noin 850kW (1140hv) maksimiteho. Järjestelmiä tuodaan markkinoille useissa eri teholuokissa. Ensimmäisten asiakasautojen kerrotaan olevan valmiina vielä tämän vuoden kuluessa!

Sähkömoottoriteknologia tulee siis nyt myös raskaiden ajoneuvojen voimalinjoihin ja Sisu on tämän projektin myötä ottanut suuren teknologisen harppauksen tälläkin saralla toimittaakseen asiakkailleen markkinoiden parhaita kotimaisia tuotteita.

07.10.2020 9.33Skovteknik DK on nimitetty John Deere -metsäkoneiden jälleenmyyjäki Tanskaan
06.10.2020 14.21Syöttävät ja keräävät giljotiinikourat tehokkaita energiapuunkorjuussa
06.10.2020 12.55Maa- ja metsätalouden kestävään vesienhallintaan voi nyt hakea avustusta
06.10.2020 11.20Kivirock 2/2020 työn alla KIVIROCK järkäle ilmestyy marraskuun alussa - Varaa nyt oma ilmoituspakettisi!
06.10.2020 9.00Pinnoitteella käyttöikää ajovaloumpioille
06.10.2020 8.53Metsän digitaalinen kaksonen mallintaa metsän kasvua ja terveydentilaa
06.10.2020 8.35Lidl lisää kaasulla kulkevien rekkojen määrää
05.10.2020 18.20AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco X-WAY ON AS440X48-E6d T/P 4x2 Hydrodrive - Tuottavan tyyilikäs
05.10.2020 12.33Marko Tikkanen MAN-myyjäksi Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan alueella
05.10.2020 11.53Laaturenkaat antavat turvaa talven vaativilla keleillä sekä tuovat ympäristöystävällisyyttä ajamiseen
05.10.2020 11.42Koiraveräjä auttaa estämään lemmikin karkailun
05.10.2020 10.23Metsäviennin arvo väheni vuonna 2019
05.10.2020 8.14MIESluuri tarjoaa vertaistukea vaikeissa elämäntilanteissa
05.10.2020 8.05Continental Tuulilasi -lehden kitkarengastestin voittoon
05.10.2020 8.00Oulun yliopisto ja Metsä Group tutkimus- ja koulutusyhteistyöhön
04.10.2020 11.00Metsätehon automaattinen kuviointimenetelmä on julkaistu
03.10.2020 11.11Kokkolan 14 metrin valtion väylän ja sataman syventämistyöt valmistuivat
02.10.2020 22.40KATSO TÄSTÄ 2.10. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - juonnettuna Lapin maisemista...
02.10.2020 11.00Pudotuksesta kohti elpymistä - koronapandemia kiihdyttää metsäteollisuuden rakennemuutosta
01.10.2020 14.14Metsäteollisuus ry irtautuu työehtosopimustoiminnasta, ja työehdoista sopiminen siirtyy yritystasolle
01.10.2020 11.11Kiitosimeon Oy ostaa Truck-Oil Oy:n koko osakekannan
01.10.2020 10.10Keski-Suomen raskaan liikenteen varaosatarjonta nousi ennätyslukemiin - Närhi Oy investoi uuteen logistiikkakeskukseen ja varaosamyymälään
01.10.2020 10.00Rottne metsäkoneiden työnäytös huomenna 2.10. Perhossa
01.10.2020 9.00Cargotec ja Konecranes sulautuvat - tulevasta yhtiöstä kestävien materiaalivirtojen maailmanlaajuinen johtaja
30.09.2020 17.11LUE TÄSTÄ! Syksyn jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - paljon kuljetus- ja konealan asiaa...
30.09.2020 10.17Liikennepolttoaineiden kulutus romahti
30.09.2020 10.10Ramirent ja Metsä Fibre allekirjoittivat merkittävän vuokrasopimuksen
30.09.2020 10.00Metsä Groupin Joutsenon tehtaat valmistautuvat vuosihuoltoseisokkiin
30.09.2020 9.41Ruotsissa investoidaan sahalaitostekniikkaan
30.09.2020 9.05Nimitykset: Johan Lindberg Oy Ford Ab:n uudeksi toimitusjohtajaksi
29.09.2020 11.33Hio-Mex: Asennustilat uusiksi, lisää tuotteita ja myyntiin vauhtia nettikaupasta
29.09.2020 11.20Puutteet ajopiirturitietojen toimittamisessa johtivat työnantajan sakkoihin tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomisesta
29.09.2020 10.25Hammaslahden puunkuormausalueen laajennushankkeen rakennustyöt alkavat tällä viikolla
29.09.2020 10.20Väitöstutkimus: sienivirusten ja juurikäävän väliset suhteet - suora lähetys 2.10.2020
29.09.2020 10.15Ammatillisessa koulutuksessa yli 320 000 opiskelijaa
29.09.2020 10.00Dacia Sanderon ja Sandero Stepwayn kolmas sukupolvi esittäytyy
28.09.2020 18.42VARAUDU LIUKKAISIIN! NordChain liukuesteketjujen uusi jakelija on AFM-Forest
28.09.2020 11.44Scania julkistaa uuden V8 mallistonsa - tarjolla jopa 770 hv tehoa
25.09.2020 23.44KATSO TÄSTÄ 25.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - siirryimme taivaskanaville...
25.09.2020 10.33Peugeot 508 PSE - 360 hv perheauto
24.09.2020 16.00Volvo Trucks: Kiinnostus kaasuun lisääntyy - vaihtoehto dieselille raskaissa kuorma-autoissa
24.09.2020 14.12Mahindra & Mahindra kasvattaa omistusosuuttaan Sampo-Rosenlew Oy:stä
24.09.2020 13.00Metsä Fibre Oy ja ANDRITZ Oy esisopimukseen Kemin biotuotetehtaan puuraaka-aineen käsittelylaitteistosta
24.09.2020 11.00Uusi John Deere H424 -harvesteripää markkinoille
23.09.2020 14.52Männyn siementen keruu käynnistyy Pohjois-Suomessa - käpylitrasta 1,20 euroa
23.09.2020 14.11Nurminen Logistics vie konttijunallaan Euroopan ensimmäisen rautateitse kulkevan elintarvikekuljetuksen Kiinaan
23.09.2020 12.21Renault tuo uuden vaihtoehdon katumaasturimarkkinoille
22.09.2020 15.23Renault Trucks: sähköiset voimalinjat kiinnostavat - kauppaa käydään kaikissa kokoluokissa
22.09.2020 13.12Ford Mustang Mach-E suunniteltu eurooppalaisia asiakkaita silmällä pitäen
22.09.2020 9.33Autokorjaamo 2020 -messut siirtyy ensi vuoden marraskuulle
22.09.2020 8.42Käytetyt paristot jalostamalla lannoitteeksi
21.09.2020 13.45Millaiset ovat Suomen metsäsektorin näkymät? - Kutsu julkistuswebinaariin 2.10.2020
21.09.2020 13.22Puuhuoltoketjussa tehdään pitkää työpäivää, mutta työolosuhteisiin ollaan tyytyväisiä
21.09.2020 10.23Vanhat Suomen kartat kaikkien saataville
18.09.2020 23.33KATSO TÄSTÄ 25. JUHLA LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
18.09.2020 13.11Aila-myrskyn metsätuhojen arviointi on alkanut
18.09.2020 9.03Metsätalouden kannattavuus hiipui huippuvuoden jälkeen
18.09.2020 5.55Nimitykset: Liisa Kaattari DAF:lle
17.09.2020 12.13Chevrolet Silverado 1500 3.0 TD Duramax - Vihdoin täällä!
17.09.2020 10.36Continental Tekniikan Maailman nastarengastestin kärkeen
17.09.2020 10.10Työsuhesähköautolle luvassa veroetuuksia
17.09.2020 9.55Etäohjattava Valtra-traktori kykenee nyt entistä vaativampiin tehtäviin
17.09.2020 9.45Väitöstilaisuus: Ohjelmoidut bakteerit muuntavat teknisen ligniinin voitelu- ja polttoaineiksi
17.09.2020 9.02Stora Enso lupaa Oulun alueelle lisää työtä ja puukauppatuloja
16.09.2020 15.06Mercedes-Benz GenH2 ja eActros LongHaul mallien käyttötestit alkavat 2023
16.09.2020 14.45PONSSE Opti 8 - markkinoiden modernein tietokone metsäkoneisiin
16.09.2020 13.21K-ryhmä on ottanut käyttöönsä kaksi MAN täyssähkökuorma-autoa
16.09.2020 9.00LÄHDE MUKAAN JUONNOLLA TAI MAINOSFILMILLÄ! Ammattilehden Hyviä uutisia! 25-juhlalähetys tulossa nyt perjantaina
16.09.2020 9.00Kuorma-autoilla kuljetetut tavaramäärät lievässä laskussa
16.09.2020 8.41Suosikkimaasturi uudistui
15.09.2020 14.00Scania esittelee tänään markkinoille ensimmäisen sähkökuorma-automallistonsa
15.09.2020 10.00Metsä Fibre käynnistää harmaan talouden torjuntaohjelman
15.09.2020Autolla ulkomaille? - liikennevakuutuksesta kertovan vihreän kortin saa pian myös sähköisessä muodossa
14.09.2020 15.23Tomas Strandberg: Kuormatraktorin tehokkuus noussut ohjaamojousituksen ansiosta
14.09.2020 15.01Valtakunnallisesta liikennejärjestelmä suunnitelmasta keskustellaan 16. syyskuuta
14.09.2020 11.34Tuore väitöstutkimus tuo tarkempaa tietoa liikenteen hiukkaspäästöistä
14.09.2020 11.22Hae Metsä Groupin oppisopimuskoulutukseen
14.09.2020 9.22Kemera-varoja oli käytetty elokuun lopussa reilusti viime vuotta enemmän
14.09.2020 9.00Kaupan liikevaihto kääntyi kasvuun heinäkuussa
13.09.2020 15.33Närhi Oy: Jatkuvaa toimintojen kehitystä asiakaspalvelun parantamiseksi
11.09.2020 23.22KATSO TÄSTÄ 11.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
11.09.2020 9.22Aktiivinen ja kattava onnettomuustutkinta varmistaa kuorma-autojen turvallisuusteknologian jatkuvan kehittymisen
11.09.2020 8.00Teppo Hujala metsäbiotalouden ennakoinnin professoriksi
10.09.2020 17.23Pohjoismaiset metsäasiantuntijat tyytyväisiä työnantajan koronatoimiin
10.09.2020 8.00Polttoaineista vain metsähakkeen hinta nousi toisella neljänneksellä
10.09.2020 8.00Continental Extreme E-sarjan sponsoriksi
09.09.2020 10.24Puutuoteteollisuus: vihreän elvytyksen varoja tulee ohjata puurakentamiseen
09.09.2020 10.00SKAL Kuljetusbarometrin syyskauden ennuste on synkkää luettavaa
09.09.2020 10.00Puun kantohinnat pysyneet vakaina
09.09.2020 9.59Yksityiset ostavat entistä vähemmän metsätiloja
09.09.2020 9.23Metsäteollisuus: Energiaverotuksen kiristäminen uhkaisi metsäteollisuuden kustannuskilpailukykyä
08.09.2020 15.31Peugeot: uuden 308:n hinnat alkavat noin 22 000 eurosta
08.09.2020 15.23Uusi kolmannen sukupolven Ford SYNC-tietoviihdejärjestelmä hyödyntää koneoppimista
08.09.2020 13.23Digitaalinen jäljitettävyys mahdollistaa kumin tuotanto- ja toimitusketjun yksityiskohtaisen analysoinnin
08.09.2020 11.10MAN Syyskiertue jatkuu: tänään Iisalmi, huomenna Kajaani ja torstaina Oulu
08.09.2020 10.21Työkalu-uutta Bahcolta
08.09.2020 10.00Klaukkalan ohikulkutien liikenteelleotto mahdollinen jo tämän vuoden lopulla
08.09.2020 9.22Yksityismetsien hakkuuaikomukset laskivat alkuvuoden aikana
07.09.2020 17.34Ponssen vuoden jälleenmyyjäksi Timber Forest Brasiliasta
07.09.2020 16.51Professori Jouni Juntunen lähtee isolla puolella liikkeelle

Näytä lisää »