Dacia Sanderon ja Sandero Stepwayn kolmas sukupolvi esittäytyy

29.09.2020 10.00

Täysin uusi kolmannen sukupolven Dacia Sandero tarjoaa merkin filosofian mukaisesti parhaan vastineen rahalle ja vastaa asiakkaiden tämän päivän tarpeisiin.

Dacian menestystarina alkoi vuonna 2004, kun ensimmäinen Logan esiteltiin, ja neljä vuotta myöhemmin se sai rinnalleen Sanderon. Viime vuosi oli jo seitsemäs peräkkäin, kun Dacia kasvatti myyntiään Euroopassa ja yhteensä Dacia on valmistanut jo yli 6,5 miljoonaa autoa.

Sandero kattaa melkein kolmasosan Dacian kokonaistuotannosta. Kun yritysmyynti jätetään pois, Sandero on ollut vuodesta 2017 alkaen Euroopan ostetuin automalli. Kompaktin viisiovisen Sanderon yli kahden miljoonan kappaleen myynnistä sen katumaasturimainen versio, Sandero Stepway, kattaa melkein kaksi kolmasosaa. Myös Suomessa Sanderon osuus Dacia-myynnistä on ollut kolmanneksen luokkaa. Daciaa maahantuovan Nordic Automotive Services Oy:n toimitusjohtaja Heikki Vuorinen uskoo, että uuden sukupolven myötä mallin merkitys Suomessa kasvaa nykyisestä.

Uusi moderni muotoilu

Dacian muotoilujohtaja David Durand kiteyttää Sanderon uuden ulkonäön napakasti yhteen lauseeseen: ”Kaikki paitsi merkki on muotoiltu uudelleen.”

Periaate on säilytetty ennallaan eli Sandero on kompakti auto, jossa on hyvät tilat. Ulkonäöllä halutaan kertoa, että laatu on nostettu pykälän verran aiempaa korkeammalle tasolle. Sitä vahvistavat vakiovarusteisiin kuuluvat LED-valot edessä ja takana. Niissä on uusi Y-muotoinen kuvio, joka otetaan ajan myötä käyttöön kaikissa Dacia-malleissa. Ledivaloihin ei ole siirrytty vain muodon vuoksi, vaan edessä valot ovat huomattavasti tehokkaammat kuin ennen.

Sanderon ulkomitat ovat lähes ennallaan edelliseen sukupolveen verrattuna, mutta sen persoonallisuus on aiempaa vahvempi. Tuulilasia on kallistettu enemmän taaksepäin ja auto on sentin matalampi kuin ennen. Kattolinja laskee voimakkaammin perää kohti, millä on osaltaan saatu pienennettyä ilmanvastusta.

stepway_pera.jpg

Kehitystyössä on paneuduttu huolella kaikkiin yksityiskohtiin, kuten oven kahvoihin, joista saa paljon paremman otteen. Takaluukun lukko on nyt sähköinen ja avaus tapahtuu luukun alta, minkä ansiosta pinta on aivan tasainen. Kolmas kehityskohde ovat ovet ja ulkopeilit, joiden uudella muotoilulla on pienennetty ilmanvastusta ja samalla peilit aiheuttavat huomattavasti vähemmän ääntä kuin aiemmat. Katumaasturimainen Sandero Stepway eroaa perusmallista paljon enemmän kuin ennen. Siinä on vakiona 16-tuumaiset pyörät ja edeltäjän tapaan maavaraa on yli neljä senttiä enemmän kuin tavallisessa Sanderossa. Muotoilun erot eivät rajoitu puskureihin ja väritykseen, vaan myös konepelti on erilainen. Lisäksi Sandero Stepway -malliin on uutuutena saatavilla Dacian patentoimat, helposti taakkatelineeksi muunneltavat kattokiskot.

sandero_kattoteline.jpg

Aivan uusi perusrakenne

Daciassa on monesti käytetty konsernissa jo pitkään käytössä olleita rakenteita, mutta nyt uusi Sandero perustuu viimeisimpään tekniikkaan. Perusrakenne on sama CMF-B, jota käytetään muun muassa uudessa Renault Cliossa. Skaalattava perusrakenne on sovitettu Sanderoon sopivaksi ja autossa on 2,604 metrin akseliväli, joka on 15 mm pidempi kuin aiemmassa Sanderossa.

Perusrakenne on lujempi, jäykempi ja samalla kevyempi kuin aiempi. Sen avulla on mahdollista vähentää pakokaasupäästöjä ja sen ansiosta myös auton törmäysturvallisuus on entistä parempi.

Erittäin tärkeä asia Sanderon kehittämisen kannalta on se, että uuden perustekniikan mukana saatiin aivan uusi elektroniikan arkkitehtuuri. Sen myötä uudessa Sandero-mallistossa on saatavilla paljon ennen näkemättömiä vakio- ja lisävarusteita, kuten sähköinen ohjaustehostin ja sähkökäsijarru. Lisäksi Sanderoon on saatu paljon turvallisuutta ja mukavuutta lisääviä varusteita, joita ei ole aiemmin ollut saatavissa Daciaan.

Turvallisuutta parantavat lujan rakenteen lisäksi uudet vakiovarusteet, sillä kaikissa Sanderoissa on nyt etuturvatyynyjen lisäksi sivuturvatyynyt ja ikkunaturvaverhot eli turvatyynyjen määrä on kasvanut kuuteen. Uusia Sanderosta löytyviä kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja katvealuevaroitin.

Enemmän tilaa ja mukavuutta

Uudessa Sanderossa on modernin perusrakenteen avulla käytetty korin mitat entistä paremmin hyödyksi. Vaikka ulkomitat ovat lähes ennallaan, takamatkustajien jalkatilat ovat kasvaneet yli neljällä sentillä ja nyt ne ovat runsaimmat tässä kokoluokassa. Lisäksi jo ennestään varsin suuri tavaratila on kasvanut hivenen. Tavaratila on muodoltaan erittäin käytännöllinen ja pohjan voi asettaa kahdelle tasolle (ominaisuus saatavilla versiosta riippuen).

sanero_sisa.jpg

Entistä korkeammasta laadusta kertoo tyylikkään kankaan käyttö kojelaudassa, joka luo matkustamoon kotoista tunnelmaa. Uudet etuistuimet tarjoavat entistä enemmän mukavuutta ja tukea. Sekä istuimen korkeussäätö että ohjauspyörän säätö niin korkeuden kuin etäisyyden suhteen ovat aiempaa laajemmat, mikä auttaa ajajaa löytämään erinomaisen ajoasennon.

Mukavuutta on kasvatettu monin tavoin varusteiden määrällä ja toiminnalla. Uusi täysin sähköinen ohjaustehostin on tehokkaampi, minkä ansiosta pysäköidessä ohjaus on yli kolmanneksen kevyempi kuin ennen. Pikkutavaroille on ohjaamossa runsaasti tilaa ja älypuhelimelle on oma teline. Kaikissa varustetasoissa on vakiona automaattisesti toimivat ajovalot ja nopeudenrajoitin ja lähes kaikissa myös vakionopeudensäädin.

Joko vakio- tai lisävarusteena uudessa Sanderossa on saatavilla automaatti-ilmastointi digitaalinäytöllä, avainkortti, jossa on tavaratilan lukituksen kauko-ohjaus, peruutuskamera, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä automaattisesti toimivat tuulilasinpyyhkijät. Uusi Sandero saa kunnian olla ensimmäinen Dacia, johon saa lisävarusteena sähkökäyttöisen lasikattoluukun.                                                                                                                                                                

Sanderossa on kolme järkevää tietoviihdejärjestelmää varustetason mukaan. Yksinkertaisin on Media Control, jossa älypuhelin voidaan yhdistää osaksi auton järjestelmää, jolloin radion lisäksi saadaan käyttöön paljon muitakin puhelimessa olevia toimintoja: musiikki, viestit, puhelut ja navigointisovellukset. Puhelin on telineessään helposti käden ulottuvilla ja järjestelmää voi ohjata puhelimen näytöltä siihen ladatun Dacian oman sovelluksen avulla.

Keskimmäisessä Media Display -järjestelmässä kojelaudan päälle on sijoitettu helppolukuinen, 8-tuumainen kosketusnäyttö, joka on vielä käännetty vähän kuljettajaa kohti. Järjestelmä on suunniteltu mahdollisimman helppokäyttöiseksi ja siihen voi Bluetoothin avulla yhdistää myös oman älypuhelimen. Lisäksi käytettävissä on Android Auto / Apple CarPlay, kun näitä toimintoja tukeva älypuhelin liitetään autoon USB-johdolla.

Paras järjestelmä on Media Nav, jossa lisänä on nimen mukaisesti navigointi. Järjestelmässä on myös mahdollista hyödyntää yhteensopivan älypuhelimen langatonta Apple CarPlay tai Android Auto -tukea. Tähän kokonaisuuteen kuuluu myös kuusi kaiutinta.

Entistä taloudellisempi moottori ja uusi automaattivaihteisto

Uudessa Sanderossa on pyritty monella tavalla entistä parempaan ajettavuuteen ja samalla on pienennetty kulutusta. Uuden perusrakenteen myötä etujousitus suunniteltiin uudelleen. Tukivarsien muutoksilla saadaan aikaan parempi mukavuus ja täsmällisempi ohjaus. Lisäksi kori kallistelee aiempaa vähemmän ja pidemmän akselivälin ansiosta kulku on vakaampaa. Uudet moottorin kiinnikkeet vähentävät värinöitä ja parantavat siten mukavuutta.

Vaikka mallimerkintä on TCe 90, kuten edeltäjässä, on uudessa Sanderossa ja Sandero Stepwayssä iskutilavuudeltaan 1,0-litraiseksi kasvanut moottori, jonka vääntömomentti on suurempi kuin ennen. Sen kanssa voi valita joko uuden kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston tai portaattomasti toimivan CVT-automaattivaihteiston. Uudella voimalinjalla hiilidioksidipäästö on pudonnut jopa 11 prosenttia.

Suomessa uudesta Dacia Sandero -mallistosta kerrotaan asiakkaille tarkemmin tämän vuoden puolella ja myös ennakkomyynti käynnistetään, kunhan uutuus saadaan hinnoiteltua. Sanderon ja Sandero Stepwayn virallinen ensiesittely ajoittuu meillä alkuvuoteen 2021.

09.10.2020 16.40Ari Junttila Ky teki onnistuneen hakkuripäivityksen
09.10.2020 10.11HYBRIT-hankkeen seuraava vaihe saa tukea Ruotsin energiavirastolta
09.10.2020 10.00Metsä Groupin vuoden 2020 kolmannen neljänneksen vertailukelpoinen liiketulos arvioitua parempi
08.10.2020 15.33Kirjanpainajakannat lievässä kasvussa
08.10.2020 12.45Äänekoskella valmistaudutaan vuosihuoltoseisokkiin
08.10.2020 12.00Stora Enso täydentää Honkalahden sahan tuotevalikoimaa - muutos monipuolistaa tukin kysyntää
08.10.2020 8.02Digimaatalous.fi tietoa tekoälystä drooneihin yhdessä paikassa
07.10.2020 15.22Parlok Trading Oy uusiin tiloihin ja nimityksiä myyntiin
07.10.2020 10.30AMMATTILEHTI KOEAJAA: Fiat Talento 2.0 L2H1(6 m3) EcoJet 145 & Fiat Ducato L4H2 (15 m3) EcoJet 140 - Autot ja palvelut paranee
07.10.2020 9.33Skovteknik DK on nimitetty John Deere -metsäkoneiden jälleenmyyjäki Tanskaan
06.10.2020 14.21Syöttävät ja keräävät giljotiinikourat tehokkaita energiapuunkorjuussa
06.10.2020 12.55Maa- ja metsätalouden kestävään vesienhallintaan voi nyt hakea avustusta
06.10.2020 11.20Kivirock 2/2020 työn alla KIVIROCK järkäle ilmestyy marraskuun alussa - Varaa nyt oma ilmoituspakettisi!
06.10.2020 9.00Pinnoitteella käyttöikää ajovaloumpioille
06.10.2020 8.53Metsän digitaalinen kaksonen mallintaa metsän kasvua ja terveydentilaa
06.10.2020 8.35Lidl lisää kaasulla kulkevien rekkojen määrää
05.10.2020 18.20AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco X-WAY ON AS440X48-E6d T/P 4x2 Hydrodrive - Tuottavan tyyilikäs
05.10.2020 12.33Marko Tikkanen MAN-myyjäksi Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan alueella
05.10.2020 11.53Laaturenkaat antavat turvaa talven vaativilla keleillä sekä tuovat ympäristöystävällisyyttä ajamiseen
05.10.2020 11.42Koiraveräjä auttaa estämään lemmikin karkailun
05.10.2020 10.23Metsäviennin arvo väheni vuonna 2019
05.10.2020 8.14MIESluuri tarjoaa vertaistukea vaikeissa elämäntilanteissa
05.10.2020 8.05Continental Tuulilasi -lehden kitkarengastestin voittoon
05.10.2020 8.00Oulun yliopisto ja Metsä Group tutkimus- ja koulutusyhteistyöhön
04.10.2020 11.00Metsätehon automaattinen kuviointimenetelmä on julkaistu
03.10.2020 11.11Kokkolan 14 metrin valtion väylän ja sataman syventämistyöt valmistuivat
02.10.2020 22.40KATSO TÄSTÄ 2.10. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - juonnettuna Lapin maisemista...
02.10.2020 11.00Pudotuksesta kohti elpymistä - koronapandemia kiihdyttää metsäteollisuuden rakennemuutosta
01.10.2020 14.14Metsäteollisuus ry irtautuu työehtosopimustoiminnasta, ja työehdoista sopiminen siirtyy yritystasolle
01.10.2020 11.11Kiitosimeon Oy ostaa Truck-Oil Oy:n koko osakekannan
01.10.2020 10.10Keski-Suomen raskaan liikenteen varaosatarjonta nousi ennätyslukemiin - Närhi Oy investoi uuteen logistiikkakeskukseen ja varaosamyymälään
01.10.2020 10.00Rottne metsäkoneiden työnäytös huomenna 2.10. Perhossa
01.10.2020 9.00Cargotec ja Konecranes sulautuvat - tulevasta yhtiöstä kestävien materiaalivirtojen maailmanlaajuinen johtaja
30.09.2020 17.11LUE TÄSTÄ! Syksyn jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - paljon kuljetus- ja konealan asiaa...
30.09.2020 10.17Liikennepolttoaineiden kulutus romahti
30.09.2020 10.10Ramirent ja Metsä Fibre allekirjoittivat merkittävän vuokrasopimuksen
30.09.2020 10.00Metsä Groupin Joutsenon tehtaat valmistautuvat vuosihuoltoseisokkiin
30.09.2020 9.41Ruotsissa investoidaan sahalaitostekniikkaan
30.09.2020 9.05Nimitykset: Johan Lindberg Oy Ford Ab:n uudeksi toimitusjohtajaksi
29.09.2020 11.33Hio-Mex: Asennustilat uusiksi, lisää tuotteita ja myyntiin vauhtia nettikaupasta
29.09.2020 11.20Puutteet ajopiirturitietojen toimittamisessa johtivat työnantajan sakkoihin tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomisesta
29.09.2020 10.25Hammaslahden puunkuormausalueen laajennushankkeen rakennustyöt alkavat tällä viikolla
29.09.2020 10.20Väitöstutkimus: sienivirusten ja juurikäävän väliset suhteet - suora lähetys 2.10.2020
29.09.2020 10.15Ammatillisessa koulutuksessa yli 320 000 opiskelijaa
29.09.2020 10.00Dacia Sanderon ja Sandero Stepwayn kolmas sukupolvi esittäytyy
28.09.2020 18.42VARAUDU LIUKKAISIIN! NordChain liukuesteketjujen uusi jakelija on AFM-Forest
28.09.2020 11.44Scania julkistaa uuden V8 mallistonsa - tarjolla jopa 770 hv tehoa
25.09.2020 23.44KATSO TÄSTÄ 25.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - siirryimme taivaskanaville...
25.09.2020 10.33Peugeot 508 PSE - 360 hv perheauto
24.09.2020 16.00Volvo Trucks: Kiinnostus kaasuun lisääntyy - vaihtoehto dieselille raskaissa kuorma-autoissa
24.09.2020 14.12Mahindra & Mahindra kasvattaa omistusosuuttaan Sampo-Rosenlew Oy:stä
24.09.2020 13.00Metsä Fibre Oy ja ANDRITZ Oy esisopimukseen Kemin biotuotetehtaan puuraaka-aineen käsittelylaitteistosta
24.09.2020 11.00Uusi John Deere H424 -harvesteripää markkinoille
23.09.2020 14.52Männyn siementen keruu käynnistyy Pohjois-Suomessa - käpylitrasta 1,20 euroa
23.09.2020 14.11Nurminen Logistics vie konttijunallaan Euroopan ensimmäisen rautateitse kulkevan elintarvikekuljetuksen Kiinaan
23.09.2020 12.21Renault tuo uuden vaihtoehdon katumaasturimarkkinoille
22.09.2020 15.23Renault Trucks: sähköiset voimalinjat kiinnostavat - kauppaa käydään kaikissa kokoluokissa
22.09.2020 13.12Ford Mustang Mach-E suunniteltu eurooppalaisia asiakkaita silmällä pitäen
22.09.2020 9.33Autokorjaamo 2020 -messut siirtyy ensi vuoden marraskuulle
22.09.2020 8.42Käytetyt paristot jalostamalla lannoitteeksi
21.09.2020 13.45Millaiset ovat Suomen metsäsektorin näkymät? - Kutsu julkistuswebinaariin 2.10.2020
21.09.2020 13.22Puuhuoltoketjussa tehdään pitkää työpäivää, mutta työolosuhteisiin ollaan tyytyväisiä
21.09.2020 10.23Vanhat Suomen kartat kaikkien saataville
18.09.2020 23.33KATSO TÄSTÄ 25. JUHLA LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
18.09.2020 13.11Aila-myrskyn metsätuhojen arviointi on alkanut
18.09.2020 9.03Metsätalouden kannattavuus hiipui huippuvuoden jälkeen
18.09.2020 5.55Nimitykset: Liisa Kaattari DAF:lle
17.09.2020 12.13Chevrolet Silverado 1500 3.0 TD Duramax - Vihdoin täällä!
17.09.2020 10.36Continental Tekniikan Maailman nastarengastestin kärkeen
17.09.2020 10.10Työsuhesähköautolle luvassa veroetuuksia
17.09.2020 9.55Etäohjattava Valtra-traktori kykenee nyt entistä vaativampiin tehtäviin
17.09.2020 9.45Väitöstilaisuus: Ohjelmoidut bakteerit muuntavat teknisen ligniinin voitelu- ja polttoaineiksi
17.09.2020 9.02Stora Enso lupaa Oulun alueelle lisää työtä ja puukauppatuloja
16.09.2020 15.06Mercedes-Benz GenH2 ja eActros LongHaul mallien käyttötestit alkavat 2023
16.09.2020 14.45PONSSE Opti 8 - markkinoiden modernein tietokone metsäkoneisiin
16.09.2020 13.21K-ryhmä on ottanut käyttöönsä kaksi MAN täyssähkökuorma-autoa
16.09.2020 9.00LÄHDE MUKAAN JUONNOLLA TAI MAINOSFILMILLÄ! Ammattilehden Hyviä uutisia! 25-juhlalähetys tulossa nyt perjantaina
16.09.2020 9.00Kuorma-autoilla kuljetetut tavaramäärät lievässä laskussa
16.09.2020 8.41Suosikkimaasturi uudistui
15.09.2020 14.00Scania esittelee tänään markkinoille ensimmäisen sähkökuorma-automallistonsa
15.09.2020 10.00Metsä Fibre käynnistää harmaan talouden torjuntaohjelman
15.09.2020Autolla ulkomaille? - liikennevakuutuksesta kertovan vihreän kortin saa pian myös sähköisessä muodossa
14.09.2020 15.23Tomas Strandberg: Kuormatraktorin tehokkuus noussut ohjaamojousituksen ansiosta
14.09.2020 15.01Valtakunnallisesta liikennejärjestelmä suunnitelmasta keskustellaan 16. syyskuuta
14.09.2020 11.34Tuore väitöstutkimus tuo tarkempaa tietoa liikenteen hiukkaspäästöistä
14.09.2020 11.22Hae Metsä Groupin oppisopimuskoulutukseen
14.09.2020 9.22Kemera-varoja oli käytetty elokuun lopussa reilusti viime vuotta enemmän
14.09.2020 9.00Kaupan liikevaihto kääntyi kasvuun heinäkuussa
13.09.2020 15.33Närhi Oy: Jatkuvaa toimintojen kehitystä asiakaspalvelun parantamiseksi
11.09.2020 23.22KATSO TÄSTÄ 11.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
11.09.2020 9.22Aktiivinen ja kattava onnettomuustutkinta varmistaa kuorma-autojen turvallisuusteknologian jatkuvan kehittymisen
11.09.2020 8.00Teppo Hujala metsäbiotalouden ennakoinnin professoriksi
10.09.2020 17.23Pohjoismaiset metsäasiantuntijat tyytyväisiä työnantajan koronatoimiin
10.09.2020 8.00Polttoaineista vain metsähakkeen hinta nousi toisella neljänneksellä
10.09.2020 8.00Continental Extreme E-sarjan sponsoriksi
09.09.2020 10.24Puutuoteteollisuus: vihreän elvytyksen varoja tulee ohjata puurakentamiseen
09.09.2020 10.00SKAL Kuljetusbarometrin syyskauden ennuste on synkkää luettavaa
09.09.2020 10.00Puun kantohinnat pysyneet vakaina
09.09.2020 9.59Yksityiset ostavat entistä vähemmän metsätiloja
09.09.2020 9.23Metsäteollisuus: Energiaverotuksen kiristäminen uhkaisi metsäteollisuuden kustannuskilpailukykyä

Näytä lisää »