Aktiivinen ja kattava onnettomuustutkinta varmistaa kuorma-autojen turvallisuusteknologian jatkuvan kehittymisen

11.09.2020 9.22

meseturva1.jpg

Olipa vastapuoli liikkeellä autolla, polkupyörällä tai kävellen, kuorma-auton kanssa tapahtuva liikenneonnettomuus johtaa helposti vakaviin seurauksiin osapuolten koko- ja painoeron takia. Vaikka vastapuoli olisi toinen kuorma-auto, kolari on usein vakava. Mercedes-Benz Trucksin lähtökohta onkin aina ollut se, että tällaiset onnettomuudet pitää voida mahdollisuuksien mukaan välttää kokonaan, tai ainakin niiden seurauksia pitää kyetä lievittämään tuntuvasti.

Tämän varmistamiseksi kuorma-autoihin kehitetään koko ajan uusia avustin- ja turvajärjestelmiä samaan aikaan, kun jo toimivien järjestelmien tehoa ja vaikutusta pyritään parantamaan. 

Keskeistä osaa näyttelee Daimlerin hyötyajoneuvoryhmän onnettomuustutkimuskeskus, joka analysoi raskaan liikenteen kolareita sekä kehittää ja parantaa raskaiden ajoneuvojen aktiivisia ja passiivisia turvallisuusratkaisuja. ”Tutkimustyömme on välttämätöntä, jotta voimme määritellä kuorma-auton todellisen käyttäytymisen onnettomuustilanteissa”, keskuksen johtaja Kay Morschheuser määrittää.

Passiivisesta turvallisuudesta aktiivisten avustinjärjestelmien aikakaudelle

Daimler Trucksin onnettomuustutkimuksella on pitkät perinteet, sillä tutkijat ovat analysoineet valikoituja tähtikeulaisille kuorma-autoille tapahtuneita onnettomuuksia jo vuodesta 1972 lähtien. Tutkimus perustuu kaikkeen onnettomuudesta saatavana olevaan tietoon ja materiaaliin, joka koskee osallisia ajoneuvoja, turman olosuhteita ja kolarin aiheuttamia vahinkoja. Materiaalia täydennetään poliisilta ja pelastusviranomaisilta kootulla tiedolla. ”Etsimme turmista myös piirteitä, jotka voivat vaikuttaa tiettyjen onnettomuustyyppien yleisyyteen, tapahtuman olosuhteisiin ja osallisten saamiin vammoihin”, Kay Morschheuser lisää. 

Tutkinnan alkaessa huomiota kiinnitettiin lähinnä ajoneuvon passiivisiin turvallisuusrakenteisiin kuten ohjaamon lujuuteen, turvavöiden toimintaan sekä auton alleajosuojiin edessä, takana ja sivuilla. Ajoneuvoteknologian kehittyessä yhä enemmän painoarvoa ovat saaneet auton aktiiviset ja integroidut turvajärjestelmät kuten ABS-jarrut, sähköinen jarrujärjestelmä EBS, ESP-ajonvakautusjärjestelmä sekä uusimpina etäisyysavustin, kaista-avustin, ABA-jarruavustin, sivuvalvonta-avustin sekä aktiivinen ajoavustin ja näiden järjestelmien mahdollisuudet ja toiminta onnettomuustilanteissa.

Onnettomuustutkijat toimivat läheisessä yhteistyössä tuotekehitystiimin suunnittelijoiden kanssa. Näin syntyi ja kehittyi esimerkiksi idea kuorma-auton sivuvalvonta-avustimesta, joka vuodesta 2016 lähtien on ollut saatavana moneen Mercedes-Benzin kuorma-automalliin. Järjestelmä voi – toimintalogiikkansa rajoissa – parantaa huomattavasti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta ison auton rinnalla. Vastaavia esimerkkejä Daimler Trucksin eri osastojen hedelmällisestä yhteisyöstä ovat osittaisen automaattiajamisen mahdollistava aktiivinen ajoavustin sekä sivupeilit kuorma-autossa korvaava MirrorCam-kamerajärjestelmä.

”Meitä kiinnostavat erityisesti olosuhteet, jotka johtavat onnettomuuden syntyyn”

Onnettomuusanalyysejä hyödynnetään myös törmäystestien kehittämisessä ja Daimler Trucksin omien turvallisuusstandardien määrittämisessä. Yksi näistä koskee ohjaamon rakennetta, joka on määritelty EU-normissa ECE R 29. Yksi tärkeimmistä törmäystesteistä puolestaan on peräänajotesti, jossa simuloidaan kahden kuorma-auton peräänajoa moottoritiellä. ”Tulevaisuudessa rekonstruoimme tietokoneella todellisia kolareita törmäystesteillä kerätyn materiaalin täydentämiseksi”, Morschheuser visioi.

Törmäyssimulaatioiden ja onnettomuusmallintamisen yhdistäminen tarjoaa keinoja turmien tarkempaan ja yksityiskohtaisempaan tutkimiseen, jolloin onnettomuusmekanismeja voidaan ymmärtää nykyistä paremmin. ”Meitä kiinnostavat erityisesti olosuhteet, jotka johtavat onnettomuuden syntyyn”, Kay Morschheuser sanoo. Tämä tieto hyödyttää jatkossa erityisesti, kun automaattinen ajaminen ja liikennöinti lisääntyvät ja ajoneuvojärjestelmien on kyettävä käsittelemään yhtä aikaa lukuisia eri liikennetilanteita ja toimimaan luotettavasti nopeasti muuttuvassa ympäristössä.

Mercedes-Benz onkin omaksunut käyttöön ”integroidun turvallisuuden” käsitteen. Sen mukaan ajoneuvon aktiiviset ja passiiviset turvajärjestelmät tarjoavat suojaa neljässä vaiheessa: ajon aikana, vaaran uhatessa, onnettomuushetkellä sekä vielä onnettomuuden jälkeenkin. Onnettomuustilastojen perusteella monitasoisella lähestymistavalla on merkittäviä vaikutuksia liikenneturvallisuuteen. Saksassa kuorma-auto-onnettomuuksissa menehtyneiden osallisten lukumäärä putosi noin 60 prosenttia vuodesta 1992 vuoteen 2018 mennessä. vakavasti loukkaantuneiden määrä väheni samana ajanjaksona noin 45 prosenttia. Saman aikaan kuljetusten määrä lisääntyi 80 prosenttia. Kuorma-auto-onnettomuus aiheuttaa yhä harvemmin vakavia seurauksia, vaikka niiden osuus kaikista kolareista on säilynyt lähes ennallaan. Yleisimpi ovat peräänajot sekä risteys- ja kaistanvaihto-onnettomuudet.

 

07.10.2020 10.30AMMATTILEHTI KOEAJAA: Fiat Talento 2.0 L2H1(6 m3) EcoJet 145 & Fiat Ducato L4H2 (15 m3) EcoJet 140 - Autot ja palvelut paranee
07.10.2020 9.33Skovteknik DK on nimitetty John Deere -metsäkoneiden jälleenmyyjäki Tanskaan
06.10.2020 14.21Syöttävät ja keräävät giljotiinikourat tehokkaita energiapuunkorjuussa
06.10.2020 12.55Maa- ja metsätalouden kestävään vesienhallintaan voi nyt hakea avustusta
06.10.2020 11.20Kivirock 2/2020 työn alla KIVIROCK järkäle ilmestyy marraskuun alussa - Varaa nyt oma ilmoituspakettisi!
06.10.2020 9.00Pinnoitteella käyttöikää ajovaloumpioille
06.10.2020 8.53Metsän digitaalinen kaksonen mallintaa metsän kasvua ja terveydentilaa
06.10.2020 8.35Lidl lisää kaasulla kulkevien rekkojen määrää
05.10.2020 18.20AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco X-WAY ON AS440X48-E6d T/P 4x2 Hydrodrive - Tuottavan tyyilikäs
05.10.2020 12.33Marko Tikkanen MAN-myyjäksi Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan alueella
05.10.2020 11.53Laaturenkaat antavat turvaa talven vaativilla keleillä sekä tuovat ympäristöystävällisyyttä ajamiseen
05.10.2020 11.42Koiraveräjä auttaa estämään lemmikin karkailun
05.10.2020 10.23Metsäviennin arvo väheni vuonna 2019
05.10.2020 8.14MIESluuri tarjoaa vertaistukea vaikeissa elämäntilanteissa
05.10.2020 8.05Continental Tuulilasi -lehden kitkarengastestin voittoon
05.10.2020 8.00Oulun yliopisto ja Metsä Group tutkimus- ja koulutusyhteistyöhön
04.10.2020 11.00Metsätehon automaattinen kuviointimenetelmä on julkaistu
03.10.2020 11.11Kokkolan 14 metrin valtion väylän ja sataman syventämistyöt valmistuivat
02.10.2020 22.40KATSO TÄSTÄ 2.10. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - juonnettuna Lapin maisemista...
02.10.2020 11.00Pudotuksesta kohti elpymistä - koronapandemia kiihdyttää metsäteollisuuden rakennemuutosta
01.10.2020 14.14Metsäteollisuus ry irtautuu työehtosopimustoiminnasta, ja työehdoista sopiminen siirtyy yritystasolle
01.10.2020 11.11Kiitosimeon Oy ostaa Truck-Oil Oy:n koko osakekannan
01.10.2020 10.10Keski-Suomen raskaan liikenteen varaosatarjonta nousi ennätyslukemiin - Närhi Oy investoi uuteen logistiikkakeskukseen ja varaosamyymälään
01.10.2020 10.00Rottne metsäkoneiden työnäytös huomenna 2.10. Perhossa
01.10.2020 9.00Cargotec ja Konecranes sulautuvat - tulevasta yhtiöstä kestävien materiaalivirtojen maailmanlaajuinen johtaja
30.09.2020 17.11LUE TÄSTÄ! Syksyn jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - paljon kuljetus- ja konealan asiaa...
30.09.2020 10.17Liikennepolttoaineiden kulutus romahti
30.09.2020 10.10Ramirent ja Metsä Fibre allekirjoittivat merkittävän vuokrasopimuksen
30.09.2020 10.00Metsä Groupin Joutsenon tehtaat valmistautuvat vuosihuoltoseisokkiin
30.09.2020 9.41Ruotsissa investoidaan sahalaitostekniikkaan
30.09.2020 9.05Nimitykset: Johan Lindberg Oy Ford Ab:n uudeksi toimitusjohtajaksi
29.09.2020 11.33Hio-Mex: Asennustilat uusiksi, lisää tuotteita ja myyntiin vauhtia nettikaupasta
29.09.2020 11.20Puutteet ajopiirturitietojen toimittamisessa johtivat työnantajan sakkoihin tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomisesta
29.09.2020 10.25Hammaslahden puunkuormausalueen laajennushankkeen rakennustyöt alkavat tällä viikolla
29.09.2020 10.20Väitöstutkimus: sienivirusten ja juurikäävän väliset suhteet - suora lähetys 2.10.2020
29.09.2020 10.15Ammatillisessa koulutuksessa yli 320 000 opiskelijaa
29.09.2020 10.00Dacia Sanderon ja Sandero Stepwayn kolmas sukupolvi esittäytyy
28.09.2020 18.42VARAUDU LIUKKAISIIN! NordChain liukuesteketjujen uusi jakelija on AFM-Forest
28.09.2020 11.44Scania julkistaa uuden V8 mallistonsa - tarjolla jopa 770 hv tehoa
25.09.2020 23.44KATSO TÄSTÄ 25.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - siirryimme taivaskanaville...
25.09.2020 10.33Peugeot 508 PSE - 360 hv perheauto
24.09.2020 16.00Volvo Trucks: Kiinnostus kaasuun lisääntyy - vaihtoehto dieselille raskaissa kuorma-autoissa
24.09.2020 14.12Mahindra & Mahindra kasvattaa omistusosuuttaan Sampo-Rosenlew Oy:stä
24.09.2020 13.00Metsä Fibre Oy ja ANDRITZ Oy esisopimukseen Kemin biotuotetehtaan puuraaka-aineen käsittelylaitteistosta
24.09.2020 11.00Uusi John Deere H424 -harvesteripää markkinoille
23.09.2020 14.52Männyn siementen keruu käynnistyy Pohjois-Suomessa - käpylitrasta 1,20 euroa
23.09.2020 14.11Nurminen Logistics vie konttijunallaan Euroopan ensimmäisen rautateitse kulkevan elintarvikekuljetuksen Kiinaan
23.09.2020 12.21Renault tuo uuden vaihtoehdon katumaasturimarkkinoille
22.09.2020 15.23Renault Trucks: sähköiset voimalinjat kiinnostavat - kauppaa käydään kaikissa kokoluokissa
22.09.2020 13.12Ford Mustang Mach-E suunniteltu eurooppalaisia asiakkaita silmällä pitäen
22.09.2020 9.33Autokorjaamo 2020 -messut siirtyy ensi vuoden marraskuulle
22.09.2020 8.42Käytetyt paristot jalostamalla lannoitteeksi
21.09.2020 13.45Millaiset ovat Suomen metsäsektorin näkymät? - Kutsu julkistuswebinaariin 2.10.2020
21.09.2020 13.22Puuhuoltoketjussa tehdään pitkää työpäivää, mutta työolosuhteisiin ollaan tyytyväisiä
21.09.2020 10.23Vanhat Suomen kartat kaikkien saataville
18.09.2020 23.33KATSO TÄSTÄ 25. JUHLA LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
18.09.2020 13.11Aila-myrskyn metsätuhojen arviointi on alkanut
18.09.2020 9.03Metsätalouden kannattavuus hiipui huippuvuoden jälkeen
18.09.2020 5.55Nimitykset: Liisa Kaattari DAF:lle
17.09.2020 12.13Chevrolet Silverado 1500 3.0 TD Duramax - Vihdoin täällä!
17.09.2020 10.36Continental Tekniikan Maailman nastarengastestin kärkeen
17.09.2020 10.10Työsuhesähköautolle luvassa veroetuuksia
17.09.2020 9.55Etäohjattava Valtra-traktori kykenee nyt entistä vaativampiin tehtäviin
17.09.2020 9.45Väitöstilaisuus: Ohjelmoidut bakteerit muuntavat teknisen ligniinin voitelu- ja polttoaineiksi
17.09.2020 9.02Stora Enso lupaa Oulun alueelle lisää työtä ja puukauppatuloja
16.09.2020 15.06Mercedes-Benz GenH2 ja eActros LongHaul mallien käyttötestit alkavat 2023
16.09.2020 14.45PONSSE Opti 8 - markkinoiden modernein tietokone metsäkoneisiin
16.09.2020 13.21K-ryhmä on ottanut käyttöönsä kaksi MAN täyssähkökuorma-autoa
16.09.2020 9.00LÄHDE MUKAAN JUONNOLLA TAI MAINOSFILMILLÄ! Ammattilehden Hyviä uutisia! 25-juhlalähetys tulossa nyt perjantaina
16.09.2020 9.00Kuorma-autoilla kuljetetut tavaramäärät lievässä laskussa
16.09.2020 8.41Suosikkimaasturi uudistui
15.09.2020 14.00Scania esittelee tänään markkinoille ensimmäisen sähkökuorma-automallistonsa
15.09.2020 10.00Metsä Fibre käynnistää harmaan talouden torjuntaohjelman
15.09.2020Autolla ulkomaille? - liikennevakuutuksesta kertovan vihreän kortin saa pian myös sähköisessä muodossa
14.09.2020 15.23Tomas Strandberg: Kuormatraktorin tehokkuus noussut ohjaamojousituksen ansiosta
14.09.2020 15.01Valtakunnallisesta liikennejärjestelmä suunnitelmasta keskustellaan 16. syyskuuta
14.09.2020 11.34Tuore väitöstutkimus tuo tarkempaa tietoa liikenteen hiukkaspäästöistä
14.09.2020 11.22Hae Metsä Groupin oppisopimuskoulutukseen
14.09.2020 9.22Kemera-varoja oli käytetty elokuun lopussa reilusti viime vuotta enemmän
14.09.2020 9.00Kaupan liikevaihto kääntyi kasvuun heinäkuussa
13.09.2020 15.33Närhi Oy: Jatkuvaa toimintojen kehitystä asiakaspalvelun parantamiseksi
11.09.2020 23.22KATSO TÄSTÄ 11.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
11.09.2020 9.22Aktiivinen ja kattava onnettomuustutkinta varmistaa kuorma-autojen turvallisuusteknologian jatkuvan kehittymisen
11.09.2020 8.00Teppo Hujala metsäbiotalouden ennakoinnin professoriksi
10.09.2020 17.23Pohjoismaiset metsäasiantuntijat tyytyväisiä työnantajan koronatoimiin
10.09.2020 8.00Polttoaineista vain metsähakkeen hinta nousi toisella neljänneksellä
10.09.2020 8.00Continental Extreme E-sarjan sponsoriksi
09.09.2020 10.24Puutuoteteollisuus: vihreän elvytyksen varoja tulee ohjata puurakentamiseen
09.09.2020 10.00SKAL Kuljetusbarometrin syyskauden ennuste on synkkää luettavaa
09.09.2020 10.00Puun kantohinnat pysyneet vakaina
09.09.2020 9.59Yksityiset ostavat entistä vähemmän metsätiloja
09.09.2020 9.23Metsäteollisuus: Energiaverotuksen kiristäminen uhkaisi metsäteollisuuden kustannuskilpailukykyä
08.09.2020 15.31Peugeot: uuden 308:n hinnat alkavat noin 22 000 eurosta
08.09.2020 15.23Uusi kolmannen sukupolven Ford SYNC-tietoviihdejärjestelmä hyödyntää koneoppimista
08.09.2020 13.23Digitaalinen jäljitettävyys mahdollistaa kumin tuotanto- ja toimitusketjun yksityiskohtaisen analysoinnin
08.09.2020 11.10MAN Syyskiertue jatkuu: tänään Iisalmi, huomenna Kajaani ja torstaina Oulu
08.09.2020 10.21Työkalu-uutta Bahcolta
08.09.2020 10.00Klaukkalan ohikulkutien liikenteelleotto mahdollinen jo tämän vuoden lopulla
08.09.2020 9.22Yksityismetsien hakkuuaikomukset laskivat alkuvuoden aikana
07.09.2020 17.34Ponssen vuoden jälleenmyyjäksi Timber Forest Brasiliasta

Näytä lisää »