Sisu Polar Timber & Loglift 118S - Luotettava parivaljakko energiapuun kustannustehokkaaseen kuljetukseen

24.08.2020 14.35

hiabsisu1.jpg

Riihimäkeläinen HKT-Yhtiö Hämeen Kalkkitukku Oy on keskittynyt kalkinajon ohella bioenergia-asiakkaiden palveluun Uudenmaan alueella. Yrityksen tuore Sisu Polar Timber -risuauto ja Loglift 118S -nosturi ovat tehokas ja toimintavarma taistelupari kantojen, rankojen ja risujen kuljettamisessa. 

(kuva yllä: Loglift 118S on osoittautunut erittäin hyväksi nosturiksi energiapuun kuljetuksessa. Ulottuvuutta löytyy riittävästi ja liikkeet ovat tarkkoja ahtaissa paikoissa operoitaessa.)

Tammikuussa 2020 Karjaalta valmistunut Sisu Polar Timber 625:n jatkaa HKT-Yhtiöllä vaihdossa annetun ja luotettavasti palvelleen Mercedes-Benz Arocsin jalanjäljissä risuautona. 

- Meillä on Sisu taustaa aikaisemminkin SR:n kautta ja uutta autoa suunniteltaessa Kaihun Ville Sisu-Autolta lähti heti ensi metreiltä viemään uuden auton hankintaa aktiivisesti eteen päin. Risun ajossa kilometrit jäävät usein vähäisiksi, mutta käyttötunteja tulee sitäkin enemmän. Lisäksi työkohteet saattavat sijaita mielenkiintoisissa paikoissa, missä Sisun tukeva rakenne ja nerokkaat alustaratkaisut, kakkosakselin painatuksineen ja telikeventimineen pääsevät oikeuksiinsa, sanoo toisen polven yrittäjä Ville Paju.

hiabsisu2.jpg(kuva: Ville Paju on mättänyt risuja jo liki 15 vuoden ajan. Ja kiirettä pitänyt koko alkuvuoden - auto on ollut ajossa noin puoli vuotta ja mittarissa on jo reilut 1820 tuntia. - Onneksi ei sentään tarvitse yksin kaikkea tehdä. Veljen poika ja veljet auttavat tarvittaessa, eli usein, Ville naurahtaa.)

Sisun vaihteistoksi Paju valitsi 18+4 -vaihteisen ja ryöminnällä varustetun Eaton Fuller keppivaihteiston: 

- Fuller pelaa kuin ajatus. Aina on haluttu pykälä silmässä, eikä tarvitse sen enempää nollata tai päivitellä ohjelmistoja. Kokonaisvälityskin osui kerrasta nappiin, mikä tietysti sujuvoittaa vaihteiston käyttöä.

Pajun mukaan tehdasvalmista Sisu Polar Timberiä ei tarvinnut liioin räätälöidä nykyistä työtehtävää ajatellen; sen verran että vedettiin jäähdytysvesilinjasta putket nosturin lämmitystä varten.

Työtehoa nosturioptioilla

Auton vaihdon yhteydessä Paju hankki Sisun perään uuden Loglft 118S -nosturin. Kaupat käteltiin Hiabin Janna Wolinin kanssa. 

- Tämä on järjestyksessään jo neljäs satakasitoistanen, Paju sanoo ja jatkaa: - Edellinen oli vasta parin vuoden ikäinen, mutta ajattelin että nyt joutaa aloittaa kokonaan uudella työkalulla. Ja toisekseen tässä on muuttuvatilavuuksinen hydrauliikka, mikä osaltaan ohjasi uuteen nosturiin.

hiabsisu3.jpg

(kuva: Ville Pajun arkeen tutustuttiin pikaisesti Espoon ja Helsingin tonttityömailla. Kaksi paikkaa kolmessa tunnissa; mukaan sopi kuorman siirto urakoiden välissä autosta kärryyn. Auton risukontti on omavalmiste ja sen saa tarvittaessa nopeasti irti Sisun päältä.)

Kuten aikasemmin mainittiin HKT Yhtiön Sisussa tuntimittaria seurataan matkamittaria tarkemmin. 

- Välillä on ajanjaksoja, että kone käy usean kuskin voimin lähes kellon ympäri. Siksi työkalut on valittava tehtävän mukaan. Nosturivian takia meillä ei ole auto seissyt vielä päivääkään. Kokemusteni mukaan Loglift on luotettavuudessa täysin omassa sarjassaan. Lisäksi Hiabin kanssa on mukava asioida, kun asiakkaan toiveita maltetaan kuunnella loppuun saakka. Tämä on ensimmäinen nosturi, missä meillä on vesilämmitys ja ilmastointi. Täytyy sanoa että molempiin olen poikkeuksellisen tyytyväinen, vaikka ilmastoinnin hinta vähän aluksi pisti miettimään. Se on kuitenkin jo kesäkuun helteissä kuitattu. Ilmastoinnin ansiosta pysyn paljon pidempään virkeänä ja kait se on työn tekokin samalla tuottavampaa. Myös vesilämmitykseen siirtyminen oli askel eteenpäin. Polttoaine- lämmitintä sai, kovasta käytöstä johtuen, olla jatkuvasti rukkaamassa. Nyt sekin haitta jäi pois. Sisulla letkujen veto nosturille ei tuottanut minkäänlaisia tuotannollisia esteitä, Paju kertoo.

Logfit 118S -puunosturiin on saatavilla ulottumavaihtoehtoja 7,9 metristä aina 10,1 metriin. HKT Yhtiön nosturin ulottuma on pisimmästä päästä. Paju kiittää nosturin vipu- ja poljinohjausta, mikä tarjoaa hyvän tuntuman ja pehmeät, mutta samalla myös tarkat liikeradat: 

- Jos otetaan vaikkapa puiden latvoja kiinni ja metsuri on siinä puolen metrin päässä, niin nosturin ohjaamissa pitää olla hyvä tuntuma, että tietää mitä tekee.

Hyvän ulottuman lisäksi Loglift on myös ketterä, mistä on hyvän näkyvyyden ohella erityistä hyötyä ahtaissa tonttikohteissa työskenneltäessä. 

- Lisäksi tarvitaan myös raakaa voimaa. Aikaisemmassa autossa varsinkin kuumilla keleillä hydrauliikka oli kovilla. Siksi tähän autoon asennettiin jämerä lauhdutin, toteaa Paju. 

hiabsisu4.jpg

(kuva: Sisu Polar Timber puuauton varusteita ovat mm. 18+4 vaihteinen ryöminnällä varustettu Eaton Fuller -manuaalivaihteisto, Servotwin-ohjausvaihde, 2. akselin painatus ja 6-lehtinen telijousitus keventimellä. Ohjaamoviihtyvyyden takaa Sisu 7.1 Sound System äänentoistojärjestelmä kosketusnäytöllisellä multimediaradiolla.)

Kesällä tonteilta, talvella metsästä

HKT-Yhtiö Hämeen Kalkkitukku Oy:llä on oma parin hehtaarin kokoinen terminaali Riihi- mäellä sekä pienempiä alueita asiakkaiden toimpisteissä. Suurimpia ja pitkäaikaisimpia asiakkaita ovat lähikuntien energialaitokset sekä energiapuun ammattilaiset: L&T Biowatti ja Metsäpalvelu Taikatyö sekä metsäyhtiöistä UPM.

- Tärkeisiin asiakkaisiin lukeutuvat myös Loimua ja Kankaanmäki Hakeyhtymä. Lisäksi teemme jonkin verran omahankintaa- ja myyntiä. Haketuspalvelut hankitaan yhteistyökumppaneilta, Paju lisää.

Sisun ohella yrityksellä on kalustoa kalkin kuljetukseen ja levitykseen sekä Hyundai 220 kaivukone ja Valmet 860 ajokone.

- Ajokone ajaa risua kasalle ja kaivukone nostaa kantoa. Lisäksi teemme energiakouralla pellon reunoja ja tien siivouksia. Kalkin ajoa on noin 4-5 kertaa viikossa, kertoilee Paju. 

Paju sanoo korona-epidemian tuoneen jopa lisää töitä:

- Ainakin aluksi oli näin, kun ihmisillä oli aikaa touhuta kotona. Nyt kun taloyhtiöissä ei olla päästy pitämään perinteisiä yhtiökokouksia, ovat sen puolen työt vähentyneet. Töitä kuitenkin on yhä runsaasti; kesällä haemme tonteilta ja talvella lemikoilta hakkuutähteitä.

07.10.2020 10.30AMMATTILEHTI KOEAJAA: Fiat Talento 2.0 L2H1(6 m3) EcoJet 145 & Fiat Ducato L4H2 (15 m3) EcoJet 140 - Autot ja palvelut paranee
07.10.2020 9.33Skovteknik DK on nimitetty John Deere -metsäkoneiden jälleenmyyjäki Tanskaan
06.10.2020 14.21Syöttävät ja keräävät giljotiinikourat tehokkaita energiapuunkorjuussa
06.10.2020 12.55Maa- ja metsätalouden kestävään vesienhallintaan voi nyt hakea avustusta
06.10.2020 11.20Kivirock 2/2020 työn alla KIVIROCK järkäle ilmestyy marraskuun alussa - Varaa nyt oma ilmoituspakettisi!
06.10.2020 9.00Pinnoitteella käyttöikää ajovaloumpioille
06.10.2020 8.53Metsän digitaalinen kaksonen mallintaa metsän kasvua ja terveydentilaa
06.10.2020 8.35Lidl lisää kaasulla kulkevien rekkojen määrää
05.10.2020 18.20AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco X-WAY ON AS440X48-E6d T/P 4x2 Hydrodrive - Tuottavan tyyilikäs
05.10.2020 12.33Marko Tikkanen MAN-myyjäksi Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan alueella
05.10.2020 11.53Laaturenkaat antavat turvaa talven vaativilla keleillä sekä tuovat ympäristöystävällisyyttä ajamiseen
05.10.2020 11.42Koiraveräjä auttaa estämään lemmikin karkailun
05.10.2020 10.23Metsäviennin arvo väheni vuonna 2019
05.10.2020 8.14MIESluuri tarjoaa vertaistukea vaikeissa elämäntilanteissa
05.10.2020 8.05Continental Tuulilasi -lehden kitkarengastestin voittoon
05.10.2020 8.00Oulun yliopisto ja Metsä Group tutkimus- ja koulutusyhteistyöhön
04.10.2020 11.00Metsätehon automaattinen kuviointimenetelmä on julkaistu
03.10.2020 11.11Kokkolan 14 metrin valtion väylän ja sataman syventämistyöt valmistuivat
02.10.2020 22.40KATSO TÄSTÄ 2.10. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - juonnettuna Lapin maisemista...
02.10.2020 11.00Pudotuksesta kohti elpymistä - koronapandemia kiihdyttää metsäteollisuuden rakennemuutosta
01.10.2020 14.14Metsäteollisuus ry irtautuu työehtosopimustoiminnasta, ja työehdoista sopiminen siirtyy yritystasolle
01.10.2020 11.11Kiitosimeon Oy ostaa Truck-Oil Oy:n koko osakekannan
01.10.2020 10.10Keski-Suomen raskaan liikenteen varaosatarjonta nousi ennätyslukemiin - Närhi Oy investoi uuteen logistiikkakeskukseen ja varaosamyymälään
01.10.2020 10.00Rottne metsäkoneiden työnäytös huomenna 2.10. Perhossa
01.10.2020 9.00Cargotec ja Konecranes sulautuvat - tulevasta yhtiöstä kestävien materiaalivirtojen maailmanlaajuinen johtaja
30.09.2020 17.11LUE TÄSTÄ! Syksyn jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - paljon kuljetus- ja konealan asiaa...
30.09.2020 10.17Liikennepolttoaineiden kulutus romahti
30.09.2020 10.10Ramirent ja Metsä Fibre allekirjoittivat merkittävän vuokrasopimuksen
30.09.2020 10.00Metsä Groupin Joutsenon tehtaat valmistautuvat vuosihuoltoseisokkiin
30.09.2020 9.41Ruotsissa investoidaan sahalaitostekniikkaan
30.09.2020 9.05Nimitykset: Johan Lindberg Oy Ford Ab:n uudeksi toimitusjohtajaksi
29.09.2020 11.33Hio-Mex: Asennustilat uusiksi, lisää tuotteita ja myyntiin vauhtia nettikaupasta
29.09.2020 11.20Puutteet ajopiirturitietojen toimittamisessa johtivat työnantajan sakkoihin tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomisesta
29.09.2020 10.25Hammaslahden puunkuormausalueen laajennushankkeen rakennustyöt alkavat tällä viikolla
29.09.2020 10.20Väitöstutkimus: sienivirusten ja juurikäävän väliset suhteet - suora lähetys 2.10.2020
29.09.2020 10.15Ammatillisessa koulutuksessa yli 320 000 opiskelijaa
29.09.2020 10.00Dacia Sanderon ja Sandero Stepwayn kolmas sukupolvi esittäytyy
28.09.2020 18.42VARAUDU LIUKKAISIIN! NordChain liukuesteketjujen uusi jakelija on AFM-Forest
28.09.2020 11.44Scania julkistaa uuden V8 mallistonsa - tarjolla jopa 770 hv tehoa
25.09.2020 23.44KATSO TÄSTÄ 25.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - siirryimme taivaskanaville...
25.09.2020 10.33Peugeot 508 PSE - 360 hv perheauto
24.09.2020 16.00Volvo Trucks: Kiinnostus kaasuun lisääntyy - vaihtoehto dieselille raskaissa kuorma-autoissa
24.09.2020 14.12Mahindra & Mahindra kasvattaa omistusosuuttaan Sampo-Rosenlew Oy:stä
24.09.2020 13.00Metsä Fibre Oy ja ANDRITZ Oy esisopimukseen Kemin biotuotetehtaan puuraaka-aineen käsittelylaitteistosta
24.09.2020 11.00Uusi John Deere H424 -harvesteripää markkinoille
23.09.2020 14.52Männyn siementen keruu käynnistyy Pohjois-Suomessa - käpylitrasta 1,20 euroa
23.09.2020 14.11Nurminen Logistics vie konttijunallaan Euroopan ensimmäisen rautateitse kulkevan elintarvikekuljetuksen Kiinaan
23.09.2020 12.21Renault tuo uuden vaihtoehdon katumaasturimarkkinoille
22.09.2020 15.23Renault Trucks: sähköiset voimalinjat kiinnostavat - kauppaa käydään kaikissa kokoluokissa
22.09.2020 13.12Ford Mustang Mach-E suunniteltu eurooppalaisia asiakkaita silmällä pitäen
22.09.2020 9.33Autokorjaamo 2020 -messut siirtyy ensi vuoden marraskuulle
22.09.2020 8.42Käytetyt paristot jalostamalla lannoitteeksi
21.09.2020 13.45Millaiset ovat Suomen metsäsektorin näkymät? - Kutsu julkistuswebinaariin 2.10.2020
21.09.2020 13.22Puuhuoltoketjussa tehdään pitkää työpäivää, mutta työolosuhteisiin ollaan tyytyväisiä
21.09.2020 10.23Vanhat Suomen kartat kaikkien saataville
18.09.2020 23.33KATSO TÄSTÄ 25. JUHLA LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
18.09.2020 13.11Aila-myrskyn metsätuhojen arviointi on alkanut
18.09.2020 9.03Metsätalouden kannattavuus hiipui huippuvuoden jälkeen
18.09.2020 5.55Nimitykset: Liisa Kaattari DAF:lle
17.09.2020 12.13Chevrolet Silverado 1500 3.0 TD Duramax - Vihdoin täällä!
17.09.2020 10.36Continental Tekniikan Maailman nastarengastestin kärkeen
17.09.2020 10.10Työsuhesähköautolle luvassa veroetuuksia
17.09.2020 9.55Etäohjattava Valtra-traktori kykenee nyt entistä vaativampiin tehtäviin
17.09.2020 9.45Väitöstilaisuus: Ohjelmoidut bakteerit muuntavat teknisen ligniinin voitelu- ja polttoaineiksi
17.09.2020 9.02Stora Enso lupaa Oulun alueelle lisää työtä ja puukauppatuloja
16.09.2020 15.06Mercedes-Benz GenH2 ja eActros LongHaul mallien käyttötestit alkavat 2023
16.09.2020 14.45PONSSE Opti 8 - markkinoiden modernein tietokone metsäkoneisiin
16.09.2020 13.21K-ryhmä on ottanut käyttöönsä kaksi MAN täyssähkökuorma-autoa
16.09.2020 9.00LÄHDE MUKAAN JUONNOLLA TAI MAINOSFILMILLÄ! Ammattilehden Hyviä uutisia! 25-juhlalähetys tulossa nyt perjantaina
16.09.2020 9.00Kuorma-autoilla kuljetetut tavaramäärät lievässä laskussa
16.09.2020 8.41Suosikkimaasturi uudistui
15.09.2020 14.00Scania esittelee tänään markkinoille ensimmäisen sähkökuorma-automallistonsa
15.09.2020 10.00Metsä Fibre käynnistää harmaan talouden torjuntaohjelman
15.09.2020Autolla ulkomaille? - liikennevakuutuksesta kertovan vihreän kortin saa pian myös sähköisessä muodossa
14.09.2020 15.23Tomas Strandberg: Kuormatraktorin tehokkuus noussut ohjaamojousituksen ansiosta
14.09.2020 15.01Valtakunnallisesta liikennejärjestelmä suunnitelmasta keskustellaan 16. syyskuuta
14.09.2020 11.34Tuore väitöstutkimus tuo tarkempaa tietoa liikenteen hiukkaspäästöistä
14.09.2020 11.22Hae Metsä Groupin oppisopimuskoulutukseen
14.09.2020 9.22Kemera-varoja oli käytetty elokuun lopussa reilusti viime vuotta enemmän
14.09.2020 9.00Kaupan liikevaihto kääntyi kasvuun heinäkuussa
13.09.2020 15.33Närhi Oy: Jatkuvaa toimintojen kehitystä asiakaspalvelun parantamiseksi
11.09.2020 23.22KATSO TÄSTÄ 11.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
11.09.2020 9.22Aktiivinen ja kattava onnettomuustutkinta varmistaa kuorma-autojen turvallisuusteknologian jatkuvan kehittymisen
11.09.2020 8.00Teppo Hujala metsäbiotalouden ennakoinnin professoriksi
10.09.2020 17.23Pohjoismaiset metsäasiantuntijat tyytyväisiä työnantajan koronatoimiin
10.09.2020 8.00Polttoaineista vain metsähakkeen hinta nousi toisella neljänneksellä
10.09.2020 8.00Continental Extreme E-sarjan sponsoriksi
09.09.2020 10.24Puutuoteteollisuus: vihreän elvytyksen varoja tulee ohjata puurakentamiseen
09.09.2020 10.00SKAL Kuljetusbarometrin syyskauden ennuste on synkkää luettavaa
09.09.2020 10.00Puun kantohinnat pysyneet vakaina
09.09.2020 9.59Yksityiset ostavat entistä vähemmän metsätiloja
09.09.2020 9.23Metsäteollisuus: Energiaverotuksen kiristäminen uhkaisi metsäteollisuuden kustannuskilpailukykyä
08.09.2020 15.31Peugeot: uuden 308:n hinnat alkavat noin 22 000 eurosta
08.09.2020 15.23Uusi kolmannen sukupolven Ford SYNC-tietoviihdejärjestelmä hyödyntää koneoppimista
08.09.2020 13.23Digitaalinen jäljitettävyys mahdollistaa kumin tuotanto- ja toimitusketjun yksityiskohtaisen analysoinnin
08.09.2020 11.10MAN Syyskiertue jatkuu: tänään Iisalmi, huomenna Kajaani ja torstaina Oulu
08.09.2020 10.21Työkalu-uutta Bahcolta
08.09.2020 10.00Klaukkalan ohikulkutien liikenteelleotto mahdollinen jo tämän vuoden lopulla
08.09.2020 9.22Yksityismetsien hakkuuaikomukset laskivat alkuvuoden aikana
07.09.2020 17.34Ponssen vuoden jälleenmyyjäksi Timber Forest Brasiliasta

Näytä lisää »